|
Eesti Lennuväepoisid
Saksamaal
Lahkumine Eestist sügisel 1944
Tekst: vaino kallas
Fotod: www.hot.ee/vaikal
Saanud
teada sakslaste plaanist Eesti maha jätta, olid lennuväepoiste
meeleolud üsna erinevad. Oli neid, kel oli juba varem kindel
kavatsus väeosast lahkuda ja liituda näiteks Pitka löögiüksustega.
Oli ka neid, kes olid valmis Saksamaale minema või olid
sunnitud seda tegema alludes ohvitseride nõudmisele.
Algusosa
K&E 4/2013
Lahkumine
Eestist
1944. aasta
17. septembril käivitus sakslaste taandumisplaan Aster, kuid
sellest ei teadnud midagi õhutõrjeüksustes
teeninud eesti poisid. Ei teatud ka seda, milline on olukord Narva
ja Emajõe rindel. Mingit teavet sakslased neis väeosades
eesti poistele ei andnud ja kui mõnes patareis antigi,
siis oli see sihilikult ebatäpne ja vale. Nii said eesti
poisid sakslaste lahkumisest Eestist teada sageli alles siis,
kui oldi juba autodel või raudtee-eeloniga teel Lätimaa
poole.
Üksikuid erandeid siiski oli. Eestist lahkuma asudes teatasid
mõne õhutõrjepatarei ohvitserid eesti poistele,
et punaarmee on asunud suurpealetungile ja Emajõe joonel
rindest läbi murdnud, mistõttu paljud eesti ja saksa
väeosad on Narva rindel ümber piiratud ja kotti jäänud.
Kuna kõik õhutõrjeüksused lahkuvad Eestist
ja kuna nendes patareides teeninud eesti poisid olid mobiliseeritud
teenima vaid Eesti pinnal, siis nüüd on neil võimalik
valida, kas minna tagasi koju või taanduda koos väeosaga
Saksamaale. Samas aga hoiatasid sakslased poisse:
Kui lähete tagasi koju, tuleb teil elada edaspidi kommunismi
tingimustes ja mida see teile kaasa toob, võite ise arvata!
Kuna enamikku õhutõrjepatareides teeninud eesti
poisse väeosa lahkumisest Eestist ei informeeritud, olid
poisid teele asudes arvamusel, et toimumas on tavapärane
asukoha vahetus. Saanud lõpuks teada, et sakslastel on
plaan Eesti maha jätta, olid poiste käitumismotiivid
üsna erinevad. Oli neid, kel oli juba varem kindel plaan
väeosast lahkuda, kuna sakslaste kaotus oli päevselge.
Tekkinud olukorras püüti see nüüd otsekohe
teoks teha. Oli ka neid, kes otsustasid sakslaste juurest jalga
lasta selleks, et liituda mõne eesti väeosaga ja seal
edasi võidelda. Mõned lahkujad aga hakkasid otsima
liitumisvõimalusi admiral Pitka löögiüksusega.
Kuid oli ka neid, kellel Saksamaale mineku plaan juba varem tehtud.
Selliselt käitusid need, kelle vanemad või omaksed
olid Eestist lahkunud või lahkumas.
Enamik eesti lennuväepoisse oli aga sunnitud väeosaga
kaasa minema, kuna lahkumine sealt ei olnud enam võimalik,
sest sakslased hakkasid poisse valvama ja tihtipeale panid välja
isegi relvastatud valve. Põgenemises kahtlustatavaid poisse
koheldi karmilt. Endistest saksa kamraadidest said üleöö
eesti poiste vangivalvurid. Teel põgenejaid ja sõidu
ajal rongilt maha hüpanuid tulistati relvadest.
Kui ühe Lasnamäel asunud õhutõrjepataljoni
patareides teeninud eesti poisid said 18. septembril teada, et
neid tahetakse Saksamaale viia, jooksis juba samal ööl
380-st poisist minema 137 poissi. Kohalejäänud asusid
otsima kontakti admiral Pitka löögiüksusega. Kuna
saksa sõjaväe määrustiku järgi ei tohtinud
kedagi, kes soovis vabatahtlikult rindele minna, tagalas kinni
pidada, siis oli poiste eesmärgiks oma nimed J. Pitka üksuses
kirja panna, et pääseda Saksamaale minekust ja relvaga
käes siin oma kodumaa eest võidelda. Paljude poiste
lennuväe abiteenistusse astumise põhjuseks oli olnud
relvade juurde pääseda ja väljaõpet saada,
et hiljem mõne eesti väeosaga liituda.
Püssis asunud õhutõrjepataljoni 1. patarei
meeskondades olnud 140-st eesti poisist jooksis minema 15. Kiviõlis
ja Rakveres asunud patareidest jooksis ära 20 poissi.
|
Lennuväepoiss Raol Soobik.
|
Kose laagrist
põgenes ära kuus eesti abiteenistuse poissi. Neid
saadeti jälitama püstolkuulipildujatega relvastatud
saksa õhutõrjeväelased. Sakslaste omavahel
tekkinud tulevahetuses sai üks saksa allohvitser surma. Põgenikud
võeti kinni ja toodi väeossa tagasi. Neid süüdistati
allohvitseri mahalaskmises ja koheldi äärmise julmusega,
kuigi poistel põgenemisel relvi polnud. Sama päeva
õhtul viidi nad väeosast minema ja lasti sakslaste
poolt Lasnamäe serva all maha. Maha lasti Pärnust pärit
Erich Veliste ning Pärnumaa poisid Puusaar, Sillamaa ja veel
üks, kelle nime pole teada. Selle intsidendi järel,
vaatamata sakslaste relvastatud valvele, jooksid järgmisel
öösel umbes pooled kohale jäänud eesti poistest
väeosast minema.
18. septembril 1944 alanud Saksa õhutõrjeüksuste
lahkumisel kulges nii Püssis, Rakveres, Tapal kui ka Pärnus
asunud õhutõrjeväeosade taandumistee, olenemata
sellest, kas see toimus autodel või raudteed pidi, põhiliselt
üle Ruhja.
Tapal asunud 834. õhutõrjepataljoni kahes patareis
teenis kokku 140 eesti lennuväe abiteenistuse poissi, neist
umbes 85 olid Tartu ja Tartumaa poisid, ülejäänud
pärit Järvamaalt. Kui väeosa Ruhja jõudis,
oli neist järele jäänud vaid pool. Ka Ruhjas olles
pidasid poisid veel plaani Eestisse tagasi pöörduda.
Kavatseti minna Pärnu omakaitsesse. Kuid ainult kavatsuseks
see jäigi. Kui venelased hakkasid kahuritest Ruhjat pommitama,
sai poistele selgeks, et Eesti on punaarmee poolt taasokupeeritud
ja tagasiminek sinna mõttetu.
Ruhjas peatunud patareid sattusid venelaste kahuritule alla ja
osa kahuritest ning ka voor said tugevasti kannatada. Ruhjast
viidi patareid Riia rannikule, Kemerisse ning sealt läbi
Tukkumsi Kuldigasse. 17. oktoobril pakiti asjad kokku ja sõit
läks Liibavi poole. Liibavi jõudes asuti kohe tulepositsioonile,
olles iga hetk valmis laevadel Saksamaa poole teele asuma. Sakslaste
sõnul pidi see patarei viidama läänerindele,
Trieri lähistele.
Neil päevil toimus Liibavi linnale ja selle sadamale mitu
venelaste õhurünnakut, milles osales ligi 400 vene
pommitajat. Liibavi linna ümber paigutatud õhutõrjepatareid
tulistasid neist paljud alla. 30. oktoobril laeti patareid Liibavi
sadamas Danzigi poole teele minevale kaubalaevale nimega Mimi
Horn. Selle pardal oli umbes 400 Tapa, Püssi ja Kiviõli
õhutõrjepatareis teeninud eesti lennuväepoissi.
Peale nende oli laevas veel palju läti sõjapõgenikke
ja umbes paarkümmend eesti soost sõjapruuti.
Sellel laeval olid ka Saaremaal sakslaste kätte vangi langenud
Eesti Laskurkorpuse üksustes teeninud eestlastest sõjavangid,
kes sealt Saksamaale viidi. Merel ründasid laeva vene allveelaevad,
kuid tänu õigeaegsele manööverdamisele läksid
laeva pihta lastud torpeedod mööda. Küll aga tabas
üks torpeedodest üht laevakonvoi lõpus olnud
laeva, kus oli peale läti tsiviilpõgenike veel palju
läti lennuväe abiteenistuse poisse. 1. novembril jõudis
Mimi Horn õnnelikult Danzigi ja maabus Neufahrwasseri sadamakai
ääres.
Saksa õhutõrjeüksuste lahkumisel Eestist hävitasid
need suurtes kogustes laskemoona, relvi ja varustust, millest
sakslaste taganemist katma jäetud eesti väeosades oli
suur puudus. Nii kirjutab endine lennuväepoiss Kalju Kees:
18. septembri hommikul algasid ümberringi õhkulaskmised.
Vastu taevast läksid Kiviõli tööstused,
õlilaod ja Püssi elektrijaam. Tassisime laskemoona
ühte punkrisse kokku, et see õhku lasta. /.../ 19.
septembril jõudsime Tamsallu. /.../ Ootasime edasisõiduks
rongi Türile, kuid siis viidi meid paar kilomeetrit eemal
asunud Sääse mõisa. Laadisime seal maha 60 autokoormat
88 mm kahurite laskemoona, et need õhku lasta...
Samamoodi hävitati Eestist lahkumisel laskemoona ja varustust
paljudes teistes Saksa õhutõrjepatareides.
Ka Pärnus asunud 127. õhutõrjepataljoni kuuest
patareist, kus teenis umbes 260 Pärnumaa poissi, hakkas 1944.
aasta septembri teisel poolel poisse kaduma. Selle põhjuseks
olid rindelt tulevad teated punaarmee läbimurdest Tartu all.
Nii jooksis pataljoni 1. raskepatareist korraga minema 20 poissi.
See toimus ajal, kui patareid saabus välja vahetama üks
Eesti 20. diviisi õhutõrjepatarei. Ärajooksjaid
oli samuti teistes patareides. Ärajooksmise põhjuseks
oli Saksamaale viimise kartus. Kuna rahva hulgas levisid kuuldused
Eesti oma relvajõudude moodustamisest, siis paljude poiste
sooviks oli sinna pääseda. Ka siin püüdsid
sakslased eestlaste lahkumist väeosast igati takistada. Mõnes
patareis sulgesid sakslased eesti poisid lukustatud barakki ja
neilt korjati ära jalanõud. Mitmes kahurirühmas
pandi poiste juurde isegi relvastatud valve.
18. septembril viidi Pärnus olnud 127. flakipataljoni osa
patareisid, kus teenis umbes sadakond Pärnumaa poissi, autodel
Lätti, Ruhja lähistele, kus nad tulepositsioonidele
asusid. Samal ajal liikusid mööda Mõisaküla
- Ruhja - Mazsalaca maanteed nii öösel kui ka päeval
Eesti rinnetelt taanduvad väeosad. Nende sihiks oli Mazsalaca
raudteejaam, kus nad rongieelonidele laaditi ja Riiga viidi.
Koos sõjaväekolonnidega liikusid teedel lõputud
põgenike voorid. Inimesed põgenesid küll hobustel,
küll jalgratastel, ning isegi jalgsi läheneva rinde
eest kaugemale lääne. Läbi Ruhja taandus sel ajal
ka enamik teistes Eesti linnades asunud saksa õhutõrjeüksusi,
kus teenis palju eesti lennuväe abiteenistuse poisse.
Ruhjas
said Pärnu poisid teada, et Pärnu on langenud punaarmee
kätte ja et nad on nüüd oma kodudest rindejoonega
lahutatud. Kui viimastel päevadel oli sakslaste suhtumine
olnud eesti poistesse ettevaatlik ja kahtlustav, siis nüüd,
kus poiste põgenemise võimalused oli oluliselt kahanenud,
muutus sakslaste hoiak tunduvalt sõbralikumaks.
Ruhja lähistele jäid Pärnust toodud õhutõrjepatareid
peatuma umbes nädalaks. 25. septembri õhtuks jõudis
rinne Ruhja alla ja patareid said käsu oma positsioonid maha
jätta ja valmistuda kiiresti ärasõiduks. Kuid
neile järele saadetud autode saabumine viibis ja osa patareidest
jäid venelaste kahuritule alla, kes tulistasid Ruhja linna
ja teedel liikuvaid sõjaväekolonne. Viimasel hetkel
autod siiski saabusid ja patareide meeskonnad hakkasid venelaste
kahuritule all neile oma varustust ja laskemoona laadima. Vene
ründavad üksused olid vaid sadade meetrite kaugusel,
kui õhutõrjepatareid hakkasid koos teiste teedel
olevate väeosadega Mazsalaca suunas liikuma. Õnneks
ei kasutanud venelased sel hetkel rünnakul tanke.
Ruhjast lahkuvate õhutõrjepatareide meeskonnad liikusid
autodel laskemoonakastide vahel istudes kogu öö mööda
sõjaväekolonnidest ummistunud maanteed. Sageli tuli
teed puhastada kraavi sõitnud autodelt teele varisenud
laskemoonast ja varustusest ning venelaste kahuritules pihta saanud
põlenud autovrakkidest. Seda lõputult pika sõjaväekolonni
tagumist otsa ründasid öösel vene tankid ja autodekolonni
kaitseks olid sakslased nende tõrjumiseks tee äärde
üles panema tankitõrjekahurid. Kuigi vahemaa Ruhjast
Mazsalacasse oli vaid 15 km, kulus õhutõrjepatareidel
selle maa läbimiseks üle kümne tunni. Mazsalaca
raudteejaamas laaditi kõik sinna saabunud väeosad
raudteeplatvormidele ja viidi Riiga.
Osa Pärnus, 127. õhutõrje raskepatareides teeninud
Pärnumaa poisse viidi Pärnu sadamasse ja pandi laevale
nimega Leeda, mis 21. septembril Riia poole teele asus. Sama laevaga
lahkusid Pärnust ka Sauga lennuväljal asunud lennukooli
eestlastest lendurõpilased. Enamik selles laevas olnuist
olid tsiviilpõgenikud.
|
Vene allveelaeva torpeteeritud laatsaretlaev Moero
oli üks ohvriterohkeimaid laevahukke Läänemerel,
enamik pardal olijaist olid tsiviilisikud.
|
Lahkumine
Eestist meritsi
Suur osa Tallinnas,
Paldiskis ja mujal Põhja-Eesti linnades teeninud lennuväe
abiteenistuse poistest viidi Saksamaale laevadega. 19. septembril
väljus Tallinna sadamast laev Doonau, mille pardal oli umbes
150 eestlasest mereväeabilist. Teinud paaripäevase vahepeatuse
Liibavis, jõudis laev ilma vahejuhtumiteta Gotenhafeni
sadamasse.
20. septembri õhtul väljusid Tallinna sadamast kaubalaevad
Minden ja Waterland. Laeva Minden pardal oli peale suure hulga
tsiviilpõgenike ja üksuse Nordland meeste
ka palju Lasnamäel teeninud Eesti lennuväepoisse, kes
laevale saabudes kohe õhutõrjekahurite peale valvesse
pandi. Nähtavasti ei olnud laevas vajalikul arvul õhutõrjerelvi
käsitada oskavaid mehi. Kuid veel enne, kui poisid jõudsid
kahuritel kohad sisse võtta, ilmusid sadama kohale kaks
venelaste MiG tüüpi hävitajat, tulistades pardarelvadest
sadamas olnud laevu.
Teiste laevade flakkidelt avatud tule peale need põgenesid.
Just sel hetkel laaditi laevale Wartheland kindralkomissar Litzmanni
hoovkonda, mis põhjustas oletuse, et õhurünnak
oli seotud kõrge saksa führeri lahkumisega
Tallinnast.
Jõudnud järgmisel päeval Läti rannikuvetesse,
ründasid laevu vene viisnurkadega Boston-tüüpi
ründelennukid. Laevadelt avati nende pihta äge kahurituli.
Lennukitelt lasti laevade pihta mitu torpeedot, mis aga kõik
õnneks mööda läksid. Ainult üks torpeedo
läbis vees lutsu lüües Mindeni korstna,
tekitamata laevale vähimatki viga. Seejärel üritasid
lennukid veel mitu korda laevu rünnata, tulistades neid ülelennul
pardarelvadest ja heites alla lennukipomme. Üks ründajaist,
saanud tabamuse laeva õhutõrjekahuritelt, kukkus
merre. Ka teine Boston eemaldus varsti laevadest, vedades enda
järel pikka suitsulonti. Varsti olid ka ülejäänud
ründajad sunnitud tiheda tõkketule tõttu eemale
tõmbuma.
22. septembril jõudsid laevad ilma edasiste vahejuhtumiteta
Gotenhafeni sadamasse. Siit viidi eesti poisid Nussdorfi lähistel
asunud kogunemislaagrisse.
Päev varem, 19. septembril, oli Tallinnast lahkunud kaubalaev
Vaterland, mille trümmides oli suur hulk eesti lennuväe
abiteenistuse poisse. Et poisid ei saaks põgeneda, hoiti
neid sakslaste relvastatud valve all. Tallinnast anti neile kaasa
viie päeva marsitoit. Läti ranniku kohal sai laev nõukogude
lennukitelt kerge pommitabamuse vööri, mille järel
see Liibavi sadamasse suundus, kus tehti kahepäevane peatus.
Sadamas olles toodi laevale osa laatsaretlaeva Moero hukkumiskohalt
päästetud inimesi. 21. septembril väljuti merele
ja 23. septembri varahommikul jõudis laev Gotenhafeni sadamasse.
20. septembril toodi Paldiski sadamasse 52 Viljandist pärit
lennuväepoissi, kes pandi siin ootavale vanale päevinäinud
kaubalaevale Ella. Samale laevale laaditi ka suurem grupp eesti
mereabiteenistuslasi. Sadamas seisis veel ka kaubalaev Malaga.
Õhtul ründasid linna ja sadamat vene pommitajad ja
linnas tekkisid tulekahjud. Järgmisel päeval, kui Ella
Saksamaa poole teele asus, oli sellel olnud 52-st Viljandi lennuväepoisist
laevale jäänud vaid 26 poissi.
Laatsaretlaev Moero lahkus Tallinna sadamast 21. septembril, umbes
kella 18.30 paiku õhtul. Jõudnud järgmisel
päeval Läti vetes Vindavi sadama kohale, torpedeeris
laeva üks vene allveelaev. Saanud torpeedolt täistabamuse,
läks Moero koos oletatavalt pardal olnud 4500 inimesega kuue
minutiga põhja. Saatelaevad suutsid päästa vaid
536 inimest. On teada, et suurem osa hukkunuist olid Eestist pärit
tsiviilpõgenikud. Kuipalju nende hulgas oli eesti sõjaväelasi
ja lennuväepoisse, pole teada.
Kaubalaev Malaga lahkus Paldiski kaubasadamast 22. septembril
umbes kella 15 paiku, pardal peale saksa sõjaväelaste
ja väheste tsiviilpõgenike ka umbes sada eesti lennuväepoissi.
Viimased olid pärit põhiliselt Tallinnast, Saaremaalt
ja ka Viljandimaalt. Kuna öösel olid venelased taas
Paldiski sadamat pommitanud, lahkus laev sadamast suure kiiruga
ja oli pooltühi. Paljud Viljandi- ja Saaremaa poisid olid
jõudnud pommitamise ajal laevalt ära hüpata.
Kui laev Saaremaa ranna kohale jõudis, hüppasid mõned
Saaremaa poisid laevalt merre ja üritasid maale ujuda. Sakslased
avasid nende pihta püssitule.
Koos Malagaga lahkus Paldiski sadamast veel kolm väiksemat
laeva. Loojangu ajal, kui laevad olid juba kaugel merel, ründasid
neid neli vene pommitajat, mis lähenesid laevadele päikesepoolsest
küljest. Lennukitelt lasti laevade pihta mitu torpeedot,
millest aga ükski ei tabanud. Laevadelt avati pommitajate
pihta tihe õhutõrjetuli ja üks ründajatest
tulistati alla. Samal ajal tabas Malagat üks lennukipomm
ja laev kaotas poole liikumiskiirusest, kuid püsis vee peal.
Kuna laeva pumbad ei tulnud selle trümmidesse tunginud vee
väljapumpamisega toime, rakendati kõik lennuväepoisid
ämbritega vett laevakerest välja kandma. Teel võttis
üks saksa miinitraaler laeva enda järele sleppi ja nii
jõuti 24. septembril õnnelikult Gotenhafeni sadamasse.
Samas piirkonnas, kus 22. septembril oli hukkunud laatsaretlaev
Moero, läks 6. oktoobril põhja saksa laev nimega Nordstern.
Selle pardal oli umbes 400 eesti sõjaväelast. Kas
ja kui palju oli nende hulgas eesti lennuväepoisse, pole
teada. Kuna Eestis asunud saksa õhutõrjeüksuste
taandumine 1944 aasta septembris toimus väga erinevaid teid
pidi ja erinevatel aegadel, puuduvad kõigi neis üksustes
teeninud eesti poiste edasise käekäigu ja saatuse kohta
andmed.
Väike grupp eesti lennuväepoisse oli punaarmee Tallinnasse
jõudmise hetkel veel linnas ja alustasid liikumist üle
Lihula Virtsu sadama poole. Teel liitusid nad Kloogalt tulnud
26. aastakäigu mopipoistega. Olles relvastatud käsirelvadega,
pidasid nad Risti asula lähedal vene tankidega väikese
lahingu, hävitades tankirusikatega kaks tanki. Jõudnud
Virtsu, moodustasid sakslased kõigist saabunuist umbes
150-mehelise löögiüksuse ja kavatsesid selle Muhus
punavägede vastu saata. Üks mehi üle vaadanud Wehrmachti
kapten oli aga leidnud, et sellise karjaga pole küll
mõtet rindele minna. Meestelt korjati ära kõik
relvad ja nad viidi autodel Saaremaale. Roomassaare sadamas pandi
kõik laevale ja viidi Gotenhafeni sadamasse.
Eestis paiknenud saksa õhutõrjeüksustega
läksid siit 1944. aasta septembris vabatahtlikult või
viidi sunniviisil koos lahkuvate üksustega Saksamaale umbes
860 lennuväe abiteenistusse võetud eesti poissi. Umbes
270-st Pärnumaa poisist pöördus koju tagasi ca
75 poissi. Kuramaa kotti taandus teadaolevatel andmetel
188 poissi, nendest 143 suutsid pärast Kuramaa väegrupi
kapituleerumist Saksamaale põgeneda. Punaarmee kätte
vangi langes 48 Pärnumaa poissi. Kui palju poisse hukkus
koos laevadega teel Saksamaale, pole kahjuks teada. Kokku oli
neid aga umbes 3000.
|
Lennuväepoisid Egeri laagris.
|
Eesti lennuväepoisid
Saksamaal
Need ligi tuhat eesti poissi, kes 1944.
aasta septembris Eestist taandudes läbi Läti sadamate
Saksamaale jõudsid, koondati valdavalt Tehhi ja Saksamaa
piiri lähedal asunud Egeri lennuväljal olnud laagrisse.
Seal eraldati nende hulgast 1315-aastased noorukid ja saadeti
organisatsiooni Eesti Noored juhtide käe all põllutöölaagritesse.
Ülejäänud, 1618 aasta vanused eesti poisid
saadeti õhutõrjekahurite ja tõkkeballoonide
väljaõppele Wismaris, Greifswaldis ja Jenas. Pärast
väljaõpet viidi Wismaris olnud eesti poisid 24. veebruaril
1945 Taani Kopenhaagenisse, kust hiljem viidi Odenses asunud 20.
Eesti diviisi tagavararügemendi alluvusse. Greifswaldis olnud
eesti poisid anti 3. märtsil 1945 üle ühele Hamburg-Langenhorni
laagris olnud SS-väeosale ja nende sinihallid lennuväevormid
vahetati vanade ja katkiste ning veriste roheliste vormide vastu.
Jenas olnud poisid jõudsid Langenhorni laagrisse 19. märtsil,
kust nad 27. märtsil koos Greifswaldi poistega Odensesse
viidi. Seal hakati poistele endiste eesti idavõitlejate
käe all maastikuväljaõpet korraldama.
Hea Taani-elu kestis vaid 17. aprillini 1945, mil eesti lennuväepoisid
otsustati viia Tehhimaale, Hirschbergi all võitleva
20. Eesti diviisi täienduseks. Olles teel Tehhimaale,
selgus aga, et tee sinna on läbi lõigatud ja nüüd
otsustati eesti poisid saata Berliini alla, III SS-Germania Panzerkorpuse
käsutusse. Jõudnud aga Löwenbergi lähedale,
mis asus umbes 40 km Berlinist põhja pool, laaditi poisid
22. aprillil Neuhofi raudteejaamas maha ning peale mõnepäevast
puhkust Zehdenicki tellisetehases, alustati 25. aprillil jalgsimarssi
Prenzlau suunas. Läbinud esimesel päeval Templini ja
Milmersdorfi, jäädi Görzeldorfi mõisa öömajale.
Siit algas 26. aprilli hommikul suur taandumine loode suunas.
Nädalase marssimise järel, olles läbinud umbes
300 km, jõuti Hagenovi lähedal asunud Lüblowi
külla, kus 2. mail anti ameeriklastele ära kõik
kaasas olnud relvad. Algas vangielu, mille esimesed päevad
tuli poistel veeta lagedal orasepõllul, ilma söömata
ja vihma käes, teadmatuses oma tuleviku ja saatuse suhtes.
Kuid olles eestlased, oli saatus nende suhtes armulisem. Kõik
eestlased, lätlased, leedulased ja ungarlased viidi lääne
poole Elbe jõge ja anti inglastele üle. Peale liitlastsooni
piiri Elbe jõeni nihutamist, anti kõik sakslased
venelaste meelevalla alla.
|
37 mm õhutõrjesuurtüki sihtur.
|
Eesti lennuväepoiste järgmiseks
laagripaigaks sai Putlose metsaalune Balti mere ääres
asunud Neustadti linna lähedal. Sealt viidi poisid Uklei
järve ääres asunud laagrisse, kuhu hiljem jõudsid
ka Kuramaa kotist pääsenud poisid. Uklei
laagrit hakkasid poisid varsti kutsuma Uklei roheliseks
põrguks. Sealsesse järveäärsesse metsatihnikusse
pidid poisid rajama endale eelseisvaks talveks okstest ja pilliroost
eluasemed, kusjuures ehitustöid tuli teha taskunoa abil,
kuna 3000 mehe peale oli vaid mõni saag ja kirves.
Suve lõpuks olid enamik poisse saanud oma onni katuse alla
ja mõni agaram oli isegi sellesse ahju ehitanud. Osa poisse
elas aga riidetelkides. Nii jäädi lähenevat talve
ootama. Siis aga tuli käsk 9. septembril Uklei laagrist lahkuda,
et minna Belgiasse inglaste abiteenistusse. Uklei laagrisse jäi
vabanemist ootama 63 poissi, kelle vanemad või sugulased
olid Saksamaal.
Belgiasse viidi 747 eesti lennuväepoissi, keda inglaste abiteenistuse
asemel ootas okastraadiga piiratud Zedelgheimi vangilaager. Selles
sõjavangilaagris veetsid kogu sügise ja talve 14 000
lätlast, 1600 leedulast ja 2747 eestlast. Viimaste hulgas
oli 168 ohvitseri, 1832 Eesti 20. diviisi võitlejat ja
747 lennuväe abiteenistuse poissi.
Zedelgheimi vangilaagris jagunesid lennuväepoisid oma sünniaastatelt
järgmiselt: 1927. aastal sündinuid 565 poissi, 1928.
aastal sündinuid 148 poissi, 1929. aastal sündinuid
(16-aastaseid) 52 poissi ja 1930. aastal sündinuid (15-aastaseid)
5 poissi.
Maakondade järgi jagunesid poisid järgmiselt: Harjumaalt
169, Tartumaalt 156, Pärnumaalt 134, Järvamaalt 75,
Virumaalt 67, Viljandimaalt 65, Läänemaalt 36, Võrumaalt
26, Saaremaalt 21, Valgamaalt 13, Petserimaalt 7 ja teadmata elukohaga
10 poissi.
Zedelgheimi laagri traataiast oleks inglastel olnud üsna
kerge kõiki laagrisolnuid seal lähedal asunud Ostende
sadamasse toimetada, kust mõni Beloostrovi-taoline laev
nad Siberisse oleks viinud. Et inglastel selline kavatsus oli,
sellest on ka ajaloolased hiljem kirjutanud. Kuid kuna vahepeal
oli Rootsi Nõukogude Liidule välja andnud 153 balti
sõjaväelast, nende hulgas kuus eesti lennuväepoissi
ja üks ohvitser, oli maailma üldsus sellest kuulda saades,
tõstnud ägedat protesti. Ka astusid eestlaste kaitseks
välja Inglismaal ja Ameerikas asunud eesti saadikud. Avaliku
surve tulemusel vabastati baltlastest sõjavangid 7. märtsil
1946 Zedelgheimi laagrist ja viidi rongidel Saksamaale, Münsteri
lähedal asunud Borghorsti väikelinna.
Kogu Saksamaa oli varemetes ja enamikul eesti poistest polnud
seal kedagi ootamas. Poiste haridustee oli Eestis pooleli jäänud
ja paljud neist olid alles alaealised. Kuid juba olid nad kõik
sõjakurjategijad, keda isegi eestlastest põgenikelaagrite
(DP-laagrite) ülemad ei tahtnud vastu võtta
Et kuidagi hinge sees hoida, oldi sunnitud tegema kõike,
mida olukord nõudis ning nii elati raske kohanemisperiood
üle. Kirjanik Einar Sanden, kes oli Eesti Meremeeste Uniooni
sekretär, on kirjutanud, et nende nimekirjas oli ligi 300
lennuväepoissi, kes seal nüüd ka meremehe ametit
olid pidanud.
Paljud poisid lahkusid Saksamaalt ja siirdusid Ameerika mandrile
või Austraaliasse. Enne üle suure lombi minekut oli
ligi poolel eesti lennuväepoistest esimeseks elukohamaaks
Inglismaa. Sealt edasi emigreeriti Kanadasse, USA-sse ja Austraaliasse.
Uutel asukohamaadel õpiti ära mõni tasuvam
amet ja jätkati katkenud hariduse omandamist. Paljud lõpetasid
ülikooli ja omandasid teadmisi paljudel elualadel, nende
hulgas on nüüd tuntud ja kuulsaid professoreid.
|
|
|