|
|
Eesti Vabariigi 10. aastapäeva paraad Pärnus
Rüütli tänaval.
|
Eesti Vabariik enne Teist
maailmasõda
tekst: vaino kallas
Noor
Eesti Vabariik oli oma esimese iseseisvuse ajal rahuarmastav,
heal järjel majanduse ja haridustasemega riik. Kirjanik Marion
Foster Washburne arvas oma 1940. aastal ilmunud raamatus, et Eesti
oli ainuke õnnelik maa Euroopas: Kuigi eestlased
on vaene rahvas, on nad kahekümne aasta jooksul saanud endale
seitse inimeluks vajalikku asja: toidu, eluaseme, töö,
õppeasutused, oma väljendusviisi, tervise ja armastuse
Noor Eesti
Vabariik, olles oma esimese iseseisvuse ajal rahuarmastaja ja
rahutaotleja, ei püüdnud oma riiklikke ja rahvuslikke
sihte kunagi saavutada sõjaga. Eesti ei vajanud suuremat
eluruumi, kui tal oli. Oma rahutahet tõestas Eesti riik
korduvalt. Välispoliitilisel pinnal sündis see juba
siis, kui peeti veel ägedaid lahinguid Vabadussõjas
deklareeritud iseseisvuse kättevõitmiseks.
Eesti oli
rahuarmastav riik
Teatavasti tahtsid suurriigid
rakendada alles sünnivaludes vaevlevat noort Eesti riiki
oma suurriikliku poliitika vankri ette, mille eesmärgiks
oli kukutada kommunistlik kord Venemaal. Vaatamata tugevale survele,
mida suurendas veelgi lääneriikide toetatud vene
valgete Loodearmee viibimine Eestis, ei lasknud Eesti riik end
sellele teele meelitada, vaid alustas Nõukogude Venemaaga
läbirääkimisi niipea, kui avanesid väiksemadki
lootused meile vastuvõetava rahu saavutamiseks. Seejuures
riskiti sattuda isegi vastuollu lääneriikidega, kellest
olenes Eesti iseseisvuse tunnustamine nii de jure kui ka
de facto ja kelle taotlustesse ei sobinud rahu sõlmimine
Eesti ja Nõukogude Venemaa vahel.
Eesti Vabariigi iseseisvumise soov polnud rahvusvahelisele üldsusele
tookord mõistetav ja Eesti rahvusvaheline seisund seetõttu
üsnagi raske. Üldine arvamus oli, et Eesti on liiga
väike ja selle rahvaarv ebapiisav iseseisva riigi moodustamiseks.
Väideti, et just majanduslikult ei suutvat Eesti end ülal
pidada ning iseseisvana püsima jääda. Ka puuduvat
Eestil vajalike kogemustega poliitikud ja spetsialistid riigiaparaadi
tarbeks.
Eesti iseseisvumise vastuargumendiks, erinevalt Poolast ning Soomest,
keda tunti ja kelle iseseisvumist peeti loomulikuks, peeti ka
senist Eesti ajaloolist tausta ja tema geopoliitilist asendit.
Rahvusvahelises avalikkuses oli laialt levinud arvamus, et Eesti
ja Läti on Venemaa osad ja selle aknaks Euroopasse. Samal
ajal olid paljud Lääne poliitikud harjunud sõjaeelse
olukorra ja suurte impeeriumide eksistentsiga ning pidasid väikeriikide
teket ebasoovitavaks, sest see põhjustavat uusi vastuolusid
ja konflikte.
Kõigile neile maailmas levinud kõhklustele ja kahtlustele
oli aga Eesti Vabariigil vastu seada kõigutamatu argument
võidukas Vabadussõda. Just Vabadussõda
oli see, mis demonstreeris kogu maailmale eestlaste iseseisvustahet
ning võimet ülikeerukates tingimustes oma riik luua
ja seda üleval pidada.
Eesti rahupoliitika üks esimesi tõendeid oli Tartu
rahuleping. Mitte seepärast, et see leping, olles sõlmitud
täiesti sõltumatult lääneriikidest, lõpetas
sõjategevuse Nõukogude Venemaaga, vaid just seetõttu,
et selles lepingus olid määratletud Eesti riigi välispoliitika
alused ja programm. See programm lähtus põhimõttest,
et Eesti riigi olemasolu ei tohi takistada naaberriikide
majanduslikku läbikäimist, antud juhul Nõukogude
Venemaa kaubanduslikku suhtlemist lääneriikidega. Teatavasti
olid nii vene kui ka mõned lääneringkonnad avaldanud
kahtlust, kas uute riikide tekkimine Venemaa läänepiiril
ei sulge Peeter I rajatud akent Euroopasse. Tartu
rahuleping võttis sellelt kartuselt ära igasuguse
aluse.
Eesti ega teiste Balti riikide tulevikuperspektiivid polnud
kuigi ahvatlevad. Nende suured naabrid olid oma seisundi suhtes
rahulolematud, mistõttu nende eesmärgiks sai sõja
järel loodud Versailles lepete revideerimine. Peagi
leidsid Saksamaa ja Venemaa ühise keele ja peale Rapallo
lepingu sõlmimist arenes nende kahe suurriigi vahel kõikides
valdkondades, kaasa arvatud sõjaline, tihe koostöö.
Rapallo leping sõlmiti Rapallo linnas 16. aprillil 1922.
aastal Nõukogude Liidu ja Saksamaa vahel, sellega taastati
diplomaatilised suhted, loobuti sõjakahjude nõudmistest
ning lepiti kokku kaubandus- ja majandussuhete arendamises
enamsoodustuse põhimõttel. Lepingu salaklausel nägi
ette Saksamaa sõjatööstuse ja väljaõppe
korraldamise NL-is.
Õnneks raskendas nii Nõukogude Venemaa kui ka Saksamaa
keskendumist välispoliitikale nende ebastabiilne sisepoliitiline
olukord. Samal ajal soovisid nii Inglismaa kui ka Prantsusmaa
säilitada ja tugevdada Balti riikidest koosnevat puhverriikide
vööndit Ida- ja Kesk-Euroopa vahel. Tallinnas aga jõuti
järeldusele, et suurem ja ohtlikum on surve, mis lähtub
Moskvast. Kuigi radikaalne maareform oli rikkunud vahekorda sakslastega,
tunti siiski teatud kultuurilist ja majanduslikku ühtekuuluvust
Euroopas oleva Saksamaaga, mitte Vene impeeriumi järeltulija
Nõukogude Liiduga.
Ka polnud Nõukogude Venemaaga sõlmitud rahuleping
toonud noorele Eesti riigile hoopiski mitte rahulikku elu ja sõbralikke
suhteid. Siitpeale oli Venemaa hakanud oma kallaletungideks nii
Eesti kui teiste oma läänenaabrite vastu kasutama vaid
teisi vahendeid. Nõukogude Venemaa jaoks oli sõlmitud
rahuleping ainult väike aja mahavõtt uute
agressioonide ettevalmistamiseks.
Kuid Tartu rahulepingu sõlmimisega toimus paraku muutus
ka eestlaste mõtteviisis. Siitpeale hakati alahindama Eestit
ähvardavaid väliseid ohte. Oldi naiivselt arvamusel,
et Tartu rahuleping kindlustab Eesti riigi püsimise igaveseks
ajaks. Kuid on ilmselge, et kodusõja tõttu raskes
olukorras olnud Venemaa ei sõlminud seda lepingut mitte
meie, vaid endi huvides, ja tegi seda vaid häda sunnil.
Eesti Vabariigi sisepoliitika
15. juunil 1920 kiitis
Asutav Kogu heaks Eesti Vabariigi esimese põhiseaduse,
mille väljatöötamisel võeti eeskuju Weimari
Vabariigi, veitsi, Prantsusmaa ja USA põhiseadustest.
1920. aasta põhiseaduse kohaselt oli Eesti demokraatlik,
parlamentaarne ja riigipeata vabariik, mille rahvale on tagatud
otsene osalemisvõimalus seadusandluses, see tähendab,
et riigivõim on rahva käes. Üliliberaalse põhiseadusega
kehtestatud poliitilist süsteemi iseloomustas seadusandliku
võimu rahva poolt valitud parlamendi ülimuslikkus.
Ühekojaline parlament Riigikogu - koosnes 100 liikmest,
kes valiti kolmeks aastaks üldistel, ühetaolistel ja
otsestel valimistel salajase hääletuse teel erakondlike
nimekirjade järgi ning proportsionaalse esindatuse alusel.
Aktiivset ja passiivset valimisõigust said Eesti Vabariigi
kodanikud (nii mehed kui naised) kasutada alates 20. eluaastast.
Rahvas teostas oma tahet lisaks parlamendi valimisele ka rahvahääletuse
ja rahvaalgatuse teel, kui seda toetas vähemalt 25 000 kodanikku.
Põhiseadusega kehtestati Eestis demokraatlikud kodanikuõigused
ja -vabadused. Põhiseaduse enda muutmiseks oli nõutav
rahvahääletuse korraldamine.
Asutava kogu poolt välja töötatud Eesti esimesel
põhiseadusel oli mitu julget omapära. Selles oli ühte
liidetud kaks süsteemi: klassikaline parlamentarism ja veitsile
omane kallak rahva vahetule valitsemisele. Riigipead asendas parlamendi
poolt ametisse määratud valitsuse eesotsas olev peaminister,
kes esindas riiki ja täitis teisi riigipea kohustuste hulka
kuuluvaid ülesandeid.
Kuigi sellel omapärasel süsteemil oli palju tugevaid
külgi, oli sellel ka palju puudusi. Nimelt muutus parlamendi
võim teataval määral valitsevaks võimuks
ja sekkus valitsuse tegevusse, põhjustades sagedasi valitsuskriise.
Uuendusi olukorra parandamiseks oli raske läbi viia, sest
valitsuse etteotsa pääsesid tavaliselt suuremad lubajad.
Sageli kaeti antud lubadusi riigi kaitsekulutusi kärpides.
Aastate 19201934 poliitilist elu iseloomustab erakondade
rohkus, äge poliitiline võitlus parlamendis ja valitsuste
sagedane vahetumine. Sellel perioodil vahetus 23 valitsust. Riigikogus
domineeris kolm põhijõudu vasaktiib, kuhu
kuulusid Tööerakond, Eesti Sotsiaaldemokraatlik Tööliste
Partei ja Eestimaa Kommunistlik Partei. Parempoolse tiiva moodustasid
Põllumeestekogud ja Kristlik Rahvaerakond ning tsentri
Eesti Rahvaerakond. Kuigi poliitilised jõud parlamendis
olid enam-vähem tasakaalus, oli siiski täheldatav parempoolsete
agraarparteide mõju kasv ning sotsialistlike ja tsentriparteide
mõju vähenemine. Koalitsioonivalitsustes domineerisid
parempoolsed ja tsentriparteid.
Tulenevalt demokraatlikust keskvõimust ja seadusandlusest
moodustati linnades, maakondades ja valdades võimalikult
suurte demokraatia tunnustega omavalitsused. Omavalitsuste
poliitika oli aktiivne ja rahvale arusaadav. Võib kindlalt
öelda, et Eesti omariikluse tugevamaks küljeks olid
tegusad omavalitsused. Hilisemad katsed omavalitsuste autonoomiat
kitsendada põhjustasid rahva tugeva vastuseisu.
|
Eesti IX laulupidu 1928. aastal. Kõneleb riigivanem
Jaan Tõnisson. Foto:
Wikipedia
|
Vähemusrahvuste
poliitika
Vähemusrahvuste
küsimuses osutus Eesti novaatoriks kogu maailmas. Kõigil
vähemusrahvustel oli põhiseaduse järgi õigus
kultuuriliste omavalitsuste moodustamiseks. Sellele deklaratiivsele
õigusele anti eriseadusega konkreetne sisu ja praktiline
rakendus. Kuna eesti rahvas oli ise kaua võõraste
rõhumise all kannatanud, ei soovinud ta, et siin elavad
vähemusrahvad end rõhutuna ja õigusteta tunneksid.
Igal Eesti kodanikul oli õigus deklareerida oma rahvust.
Alaealised lapsed loeti vanemate rahvusse kuuluvaiks. Vähemusrahvustel,
kelle rahvaarv ületas kolme tuhande, oli õigus valida
endale demokraatlikul alusel esinduskogu kultuur-autonoomilise
omavalitsuse moodustamiseks, mille ülesandeks oli:
1. antud vähemusrahvuse hariduselu korraldamine,
koolide ning lasteaedade asutamine ja nende ülalpidamine.
2. oma rahvuse üldkultuuriliste huvide, nagu kunsti
ja teaduse, arendamine; seltside, teatrite, raamatukogude
jne asutamine ning hooldamine.
Kultuuriomavalitsused said oma tegevuse arendamiseks raha riigi
eelarvest. Peale selle oli neil õigus oma liikmeid maksustada
ja nad olid oma sisemises tegevuses autonoomsed.
Oleks muidugi ennatlik arvata, et samade printsiipide rakendamine
ka mujal positiivseid tulemusi oleks andnud. Palju olenes sealjuures
vähemusrahvustest enestest, nende arvust ja mentaliteedist.
Eesti vabariigi rahvastik oli Vabadussõja järel haruldaselt
homogeene. Eestlased moodustasid koguarvust 88,2% ning vähemusrahvad
11,8%. Viimased jagunesid järgmiselt: venelasi 8,2%,
sakslasi 1,5%, rootslasi 0,7% ning juute 0,4%. Teisi
rahvusi oli ca 1%.
Samal ajal ei kasutanud oma õigusi kultuuriautonoomiale
venelased. Peale madala haridustaseme oli selle põhjuseks
asjaolu, et venelased olid koondunud põhiliselt piiriäärsetele
aladele, kus nad moodustasid enamusrahva, mis võimaldas
neil kasutada vähemusrahvuste õigusi territoriaalselt,
samal ajal kui teised vähemusrahvad asusid hõredalt
laiali pillatuna üle kogu maa.
Eesti liberaalne vähemusrahvuste poliitika kergendas oluliselt
aga juutide olukorda, kelle arv kõikus 35004000 vahel.
Eesti kuulumise ajal Vene tsaaririigi alla oli juutide suhtes
rakendatud karme kitsendusi. Eesti vabariigis oli juutidel samasugused
õigused kui teistel vähemusrahvustel ning selle tunnustuseks
ja tänutäheks kanti Eesti Vabariigi nimi Jeruusalemmas
juutide kuldraamatusse.
Vabadussõjalaste
liikumine
|
Eesti Vabadussõjalaste Liidu liikmed Pärnu
paraadil. Foto: rindeleht.ee
|
1929. aastal vallandunud
ülemaailmne majanduskriis ja sellega kaasnenud äärmuslike
liikumiste kasv destabiliseeris Eesti üliliberaalset poliitilist
süsteemi ja muutis hädavajalikuks täidesaatva võimu
(valitsuse) osatähtsuse suurendamise seadusandliku võimu
arvel, mida 1920. aastate lõpul toetas enamik mõjukaid
poliitilisi jõude. Tugevat keskvõimu toetavate meeleolude
toimel kerkis 1929. aastal poliitilisele areenile paremradikaalne
antiparlamentaarne liikumine Eesti Vabadussõjalaste
Liit (rahvapärase nimetusega vapsid), mis üldise
kriisi süvenedes võimule pürgis. 1933. aastal
pandi hääletusele vabadussõjalaste koostatud
põhiseaduse muutmise eelnõu, mis piiras oluliselt
50-liikmelise parlamendi otsustuspädevust ja andis otse valitavale
riigipeale suured volitused, muu hulgas ka vetoõiguse Riigikogu
otsuste suhtes ning seadusjõuliste dekreetide andmise õiguse.
Nüüd astus valitsuse eesotsas olnud Jaan Tõnisson
tagasi ja uue koalitsioonivalitsuse moodustas Konstantin Päts.
Uus põhiseadus hakkas kehtima 1934. aasta jaanuaris ja
sama aasta aprilliks kuulutati välja riigivanema valimised,
mis aga ei toimunud. 12. märtsil 1934 panid üleminekuvalitsuse
juht Konstantin Päts ja sõjavägede ülemjuhataja
kindral Johan Laidoner põhiseadust rikkudes demokraatia
kaitsmise s.o paremäärmuslike jõudude
(vapside) kavandatud riigipöörde ärahoidmise
ettekäändel toime sõjaväelise riigipöörde
ja haarasid võimu. Mõjukamate erakondade vaikival
heakskiidul kuulutati riigis välja kaitseseisukord,
Vabadussõjalaste Liidu organisatsioonid suleti, üle
400 vapside juhtiva tegelase arreteeriti. Seejärel peatati
Riigikogu tegevus, keelati ära erakonnad ja kogu seadusandlik
võim koondati riigipea kätte.
Vaikiv ajastu
Algas nn vaikiv ajastu
(19341938), mida iseloomustab parlamentaarse demokraatia
lammutamine ja autoritaarse valitsuskorra järk-järguline
sisseseadmine. Riigi juhtimine läks triumviraadile, mille
moodustasid riigivanem Konstantin Päts, sõjavägede
ülemjuhataja Johan Laidoner ja siseminister Kaarel Eenpalu.
1937. aastal kokku tulnud Rahvuskogu töötas välja
Eesti Vabariigi kolmanda põhiseaduse, mis jõustus
1. jaanuaril 1938.
Uue põhiseaduse järgi asendas riigipead president,
kes valiti kuueks aastaks. Presidendil oli õigus nimetada
ametisse ja vabastada võimult valitsus ning saata laiali
parlament. Kahekojalise parlamendi vastu võetud seadused
jõustusid alles pärast presidendi kinnitust. Presidendi
kätte oli koondatud nii seadusandlik kui ka täidesaatev
võim. Riigipeal oli õigus anda Riigikogu istungjärkude
vaheaegadel oma dekreetidena välja seadusi, kui see osutus
edasilükkamatutel riiklikel põhjustel
vajalikuks. Sealjuures oli aga Riigikogul õigus dekreete
muuta või kehtetuks tunnistada. Uus põhiseadus deklareeris
küll kõik kodanike põhiõigused, kuid
lubas riigi julgeoleku, avaliku korra või kõlbluse
huvides kodanike sõna- ja ühinemisvabadust kitsendada.
Valimisõiguse said mehed ja naised 22-aastaselt (eelmise
põhiseadusega 20-aastaselt). Parlamendi esimene koda
80-liikmeline Riigivolikogu , valiti viieks aastaks vähemalt
25 aasta vanuste kandidaatide hulgast. Riigikogu teine koda
Riiginõukogu koosnes 40 liikmest, kellest 10 nimetas
president, kuus liiget kuulus sinna oma ametikoha tõttu
ning 24 valisid korporatiivsed ühendused, omavalitsused jt
institutsioonid. Eelmise põhiseadusega lubatud seadusloomeline
rahvaalgatus kaotati, rahvahääletus sõltus presidendi
tahtest.
1938. aasta veebruaris toimunud Riigivolikogu valimistel, mille
eel piirati opositsiooni kampaaniavõimalusi, saavutas võidu
valitsuse organiseeritud Põhiseaduse Elluviimise Rahvarinne,
mis sai 54 häält. Opositsioonile antud häälte
hulk ületas küll võimulolijate oma, kuid opositsiooni
killustatuse tõttu ei pääsenud see mõjule.
24. aprillil 1938 valijameeste poolt presidendiks valitud ainukesena
kandideerinud Konstantin Päts nimetas ametisse uue valitsuse
eesotsas Kaarel Eenpaluga.
Demokraatia kokkuvarisemist ja autoritaarse korra sündi Eestis,
aga ka paljudes teistes Ida-Euroopa noortes riikides, on seletatud
kodanikukultuuri traditsioonide puudumise ja poliitilise demokraatia
kogemuste vähesusega. Eestis kujunenud isikuvõimu
reiim, mida valitsuse ideoloogid nimetasid tasakaalustatud
riigikorraks ja juhitavaks demokraatiaks, oli Euroopas teiste
samalaadsete hulgas siiski üks mõõdukamaid.
Riigikogu kokkukutsumine ja opositsioonitegelaste pääsemine
parlamenti tähendas teatud sammu demokraatia suunas: rahva
laia toetust omanud parlamendivähemus nõudis valitsuselt
kodanike põhiõiguste taastamist ja erakondliku tegevuse
taaslubamist. Poliitiliste vabaduste taastamiseks võttis
Riigikogu 1938. aastal vastu amnestiaseaduse, mille alusel vabastati
vanglast kõik poliitilised vangid nii kommunistid
kui ka vapsid.
Vaikivast olekust hoolimata arenes Eesti elu tervikuna
jõudsalt edasi: rahvas harjus oma riigiga, riigimonopolistlik
majandusmudel aitas kaasa elatustaseme kiirele tõusule.
Eriti suurt edu saavutati eestikeelse professionaalkultuuri ja
haridussüsteemi loomisel. Suur oli tung humanitaar- ja kõrghariduse
omandamiseks. Kui 1934. aastal tuli Inglismaal iga tuhande elaniku
kohta 1,1 üliõpilast, Taanis 1,5 ja Norras 1,8, siis
Eestis tuli tuhande elaniku kohta kolm üliõpilast.
Harulduseks polnud ülikooliharidusega põllu- ja ärimehed.
Eesti majandus rahuaastail
Enne Esimest maailmasõda
oli Eesti põllumajandus valdavalt võõramaalastest
suurmaaomanike käes. Neile kuulus ligi pool Eesti haritavatest
maadest. Poolfeodaalsete õigustega kasutasid nad tööjõuna
rentnikke ning maata talupoegi.
Esimese maailmasõja ja sellele järgnenud Eesti Vabadussõja
ajal sai eesti maaelu ja tööstus tugevasti kannatada.
Paljud taluhooned olid sõjatules maha põlenud, suur
osa karjast hävinud, enamik tööstusharusid lakanud
töötamast ning Vene pankadesse ja tsaariaegsetesse väärtpaberitesse
paigutatud säästud olid kaotanud oma väärtuse.
Maarahval polnud raha ja kogemuste puudumise tõttu puudusid
ärisuhted välismaaga. Meisse suhtuti seal ebalevalt
kui revolutsiooniliste kalduvustega tõusikutesse.
Peale Vabadussõja lõppu hakkas olukord tasapisi
muutuma. Kõik mõisatele kuulunud maad jagati välja
maata talupoegadele ja Vabadussõjast osavõtnuile.
Maast ilma jäänud mõisnikele maksti riigi kassast
valuraha. Lääneriigid nimetasid eestlaste
sellist tegevust bolevismiks ning ennustasid
riigi kokkuvarisemist ja pankrotti. Kuid peagi selgus, et nad
eksisid.
Eesti uus põllumajanduspoliitika osutus edukamaks, kui
osati arvata. Mingit katastroofi ei toimunud. Maareformi tulemuseks,
mis oli Lääne-Euroopas toimunust tunduvalt radikaalsem,
oli elanike heaolu ettearvamatult suur kasv.
Alates vabariigi algusaastaist toodeti riigis suurtes kogustes
vilja, mida hakati eksportima ning koguma tagavaraks kriisiaegadeks
ja võimalikeks ikaldusaastateks. Peagi kujunes peamiseks
tuluallikaks piimakarja kasvatus ja piimasaaduste tootmine.
1930. aastate keskpaigaks oli kariloomade ja meiereide arv kahekordistunud.
Eesti piimatoodete kvaliteet oli sedavõrd paranenud, et
Eestist sai tugev konkurent suurtele põllumajandusriikidele.
Põhja-Euroopa maades säilitas põllumajandussaaduste
tootmisel oma positsiooni veel vaid Taani, kuid mitte enam toodangu
kvaliteedi poolest. Eesti elanikkonnast enamuse moodustanud maarahva
elatustase tõusis aasta-aastalt. Seni põllumaade
harimisel mitmesuguste uuendustega silma paistnud balti parunid
jäid nüüd alla oma endistele rentnikele ja töölistele.
|
Franz Krulli tehases ehitatud auruvedur SK-154 Mõisaküla
jaama depoo ees. Foto:
Wikipedia
|
Majanduse
õitseng
Venemaast eraldumisel
jäid Eestis asunud laeva-, raudtee-, vineeri- ja tekstiilitehased,
nende hulgas ka maailma suurimad puuvillatehased nagu Narva Kreenholm,
ilma oma senisest suurimast tarbijast idaturust. Võiks
arvata, et see oli surmahoop Eesti tööstusele, ent Eesti
majandus kohanes kiiresti uute nõudmistega. Tööstus
organiseeriti kõigepealt rahuldama siseriiklikke vajadusi,
alustades samal ajal uuendustega, mis pidasid silmas ekspordivõimalusi
läände. Paralleelselt loodi juurde uusi tööstusharusid.
Siinjuures väärib mainimist suures osas küll veel
katsetamisjärgus olnud, kuid juba edukalt töötanud
ja üha laienenud põlevkivitööstus.
Riigi maksujõudu parandas märgatavalt tselluloosi,
vineeri, põlevkivi, bensiini, tekstiili, bakeliidi, paberi,
alkoholi jt toodete müük välismaale. 1937. aastal
moodustas tööstustoodang Eesti ekspordist 37% ning põllumajandussaadused
ja puit 61%. Samal ajal kui maailma tööstustoodang vähenes
peale 1929.1938. aasta suurt majanduslikku depressiooni
7% võrra, kasvas Eesti tööstustoodangu kasv,
mis alul oli olnud suurtes raskustes, samal perioodil koguni 45%
võrra. Majanduskasvu tõus jätkus kuni Teise
maailmasõja puhkemiseni.
Ka õnnestus Eesti riigil kindlustada oma raha väärtus,
tasakaalustada tulusid ning väljaminekuid, tulla toime kolmekümnendate
aastate suure majanduskriisiga ning parandada kuni Teise maailmasõja
puhkemiseni pidevalt oma majanduslikku taset. Eesti ostujõud
maailmaturul kasvas silmanähtavalt. Eestist sai koos teiste
Baltimaadega üks Inglismaa parimaid kaubanduspartnereid.
Kolm Balti riiki oma kuue miljoni elanikuga importisid sama palju
kaupa kui kogu Nõukogude Liit oma 180 miljonilise elanikkonnaga.
Seda suhtelist heaolu ei kasutanud rahva arvelt mitte ainult üksikud,
vaid see oli jaotunud ühtlasemalt, kui mõnes arenenud
Euroopa riigis. Vaid 6% elanikkonnast elas oma kapitali tuludest
ja neistki võis vaid mõnda üksikut lääne
mõõdupuu järgi rikkaks pidada. Tööpuudus
oli väga väike. Keskmine töötute arv ulatus
vaid tuhandeni, kellest osa moodustasid töökoha vahetajad.
Tööstuse ja põllumajanduse kiire arengu tõttu
oli tööandjatel sageli raskusi töötajate leidmisega.
Kolmekümnendate keskel hakati põllutöölisi
Poolast sisse tooma.
Aasta-aastalt paranes üldine elatustase. Aeglaselt, kuid
kindlalt lähenesid kokkuhoidlikud ja töökad rahvakihid,
kes olid omandanud juba hea haridustaseme ja tõusnud üha
kõrgemale teaduslikule ja kultuurilisele astmele, üha
enam Skandinaavia ainelise heaolu tasemele.
Tasuta algkool, väike õppemaks kesk- ja ülikoolis,
kusjuures peaaegu iga neljas üliõpilane oli õppemaksust
vabastatud, ning aktiivne rahvakoolide tegevus võimaldas
saada haridust ka vaesemate perede lastel. Tartu ülikoolis,
kus oli umbes 350 õpetajat, õppis juba üle
4000 üliõpilase.
Teadus, kirjandus ja kunst moodustasid lahutamatu osa maa rahvastiku
elust. Ja need polnud mitte ainult eestlastele. Ka vähemusrahvustel
olid samasugused võimalused enesetäienduseks.
Igal vähemalt kolme tuhande liikmega rahvusrühmal oli
õigus kultuuriautonoomiale ja võimalus moodustada
rahvusnõukogu, mis korraldaks oma liikmete haridust ja
kultuuri.
Eestirootslastel, keda oli Eestis 7000, ning juutidel, keda oli
vaid 4000, rääkimata juba sakslastest ja venelastest,
olid kõigil oma alg- ja keskkoolid, kus eesti keelt õpetati
kui võõrkeelt. Ja kuigi sakslaste ning venelaste
kultuurinõukogu ületas sageli neile lubatud õigusi,
neid ei suletud. Meie kannatused ajaloo jooksul olid meid õpetanud
olema kannatlikud isegi meie kunagiste alistajate suhtes.
Kodanike valdav enamus oli saavutatuga rahul. Mõistagi
nuriseti ja sooviti, et ühiskond toimiks demokraatlikumalt,
läbipaistvamalt, õiglasemalt. Kuid diktatuuri siiski
Eestis ei olnud. Poliitiliste vastaste elu kallale ei kiputud.
Vabadussõjalaste riigipöörde katse järel
mõisteti paljud nende juhid küll vangi, kuid hiljem
amnesteeriti. Presidendi korraldusega taastati kõigi ohvitseride
auastmed ning riiklike autasude kandmise õigus. Sõltumatud
kohtud töötasid, inimeste vaba liikumist ei takistatud.
Alates 1934. aastast oli poliitiline tegevus küll kahetsusväärselt
piiratud, kuid mitte tasalülitatud. Ajakirjandust tsenseeriti
(kuid eelkõige välissaatkondade survel), ent see puudutas
vaid üksikuid valdkondi ja tolleaegsetes lehtedes edastatud
materjalid olid tänastega võrreldes mitmekülgsemad.
Põhiseadus toimis, ja just tänu sellele oli hiljem
võimalik tunnistada õigustühisteks need 1940.
aasta seadusandlikud aktid (kaasa arvatud presidendi dekreedid),
mis olid kehtinud põhiseadusega vastuolus.
Kindlasti ei olnud ennesõjaaegne Eesti ideaalriik. Kuid
kui palju oli kolmekümnendate teisel poolel Euroopas riike,
kes mahtusid demokraatia kriteeriumide alla? Kindlasti Põhjamaad
ning veitsi, Tehhoslovakkia ja Iirimaa. Võib-olla
ka Suurbritannia, Prantsusmaa, Hollandi ja Belgia emamaa.
Kuid viimased neli olid ikkagi koloniaalimpeeriumid.
Aga ülejäänud Euroopa? Venemaal ja Saksamaal
valitses autoritaarne diktatuur, kus mõrvati miljonite
kaupa oma kodanikke. On tõsi see, et Teise maailmasõja
künnisel oli kolm neljandikku Vana Maailma demokraatlikust
riigikorraldusest väga kaugel. Eesti kuulus toonaste autokraatsete
reiimide hulgas siiski selle mahedamal tiival asunud riikide
hulka.
Kolmekümnendate keskel reisis Ameerika kirjanik Marion Foster
Washburne mööda mõningaid Euroopa riike ja viibis
ka Nõukogude Liidus, soovides leida sellist maad, mis pakuks
oma rahvale mõõdukalt korralikke elamistingimusi.
Kuid ta pettus sügavalt.
Saabudes juhuslikult Eestisse, jäi ta siia kauemaks peatuma,
et siinse eluoluga lähemalt tutvuda. Oma 1940. aastal ilmunud
raamatus Õnnelikku maad otsimas (A Search
for a Happy Country) kirjutas ta Eesti kohta:
Kuigi eestlased on vaene rahvas, on nad kahekümne aasta
jooksul saanud endale seitse inimeluks vajalikku asja: toidu,
eluaseme, töö, õppeasutused, oma väljendusviisi,
tervise ja armastuse
See vähe tuntud väike maa
on eeskujulikult organiseeritud riik. Siin ei ole töötuid!
Ei ole kirjaoskamatust! Heaolu on juba silmapiiril. Tõeline
demokraatia!
Kirjanik Marion Foster Washburnei arvates oli Eesti ainuke
õnnelik maa Euroopas. Küllap väidaks iga eestlane,
et ka meil oli puudusi. Kuid tagantjärele meie iseseisvusaastaid
vaagides võime siiski tõdeda, et igal pool mujal
oli puudusi veelgi rohkem, kui Teise maailmasõjaeelses
Eestis.
Eesti riigikaitse
Eesti kaitsevägi
oli loodud demokraatlikel alustel ja selle põhijooned olid
järgmised:
- Eesti kaitsevägi on eesti rahva ja riigi
teener;
- Kaitsevägi ei tohi eralduda rahvast
ja muutuda kinniseks tsunftiks, vaid peab täitma rahva
enamiku soove;
- Kaitsevägi ei tohi sattuda ühegi
poliitilise erakonna mõju alla;
- Kaitseväes ei ole lubatud parteipoliitiline
tegevus;
- Sisepoliitikas oli Eesti kaitsevägi
neutraalne ja kõrgeima riigivõimu rahva
lojaalne käsutäitja. Eesti riigikaitse alused
kujunesid välja juba Vabadussõja algpäevil.
Nende kujunemise aluseks oli riigi pindala, rahvaarvu suurus
ning riigi majanduslik tase. Nende põhjal töötati
välja vajalikud normid ja seadused. Riigikaitse alused
panid Eesti riigi kodanikule järgmised kohustused:
- Iga Eesti riigi kodanik on kohustatud osa
võtma Eesti riigi kaitsmisest;
- Teenistus Eesti sõjaväes on
Eesti kodanikule, kes selleks füüsiliselt kõlbulik
on, kohustuslik;
- Kaitseväe aluseks on distsipliin, millele
iga sõjaväelane peab vastuvaidlematult alluma;
- Sõjaväe juhid peavad olema autoriteedid
ja selleks peab kaitseväes olema teenistusredel ning kindlad
nõuded sellel edasiliikumiseks. Ülemuste ning alluvate
võimupiirid ja kohustused peavad olema kindlaks määratud.
1939. aastal kehtinud
Riigikaitse seaduse alusel allusid kõik 1755-aastased
meessoost eesti kodanikud riigikaitse kohustusele alljärgnevalt:
- 1720 eluaastani noorsoo
sõjaväeline väljaõpe;
- 2021 eluaastani kohustuslik
tegevteenistus kaitseväes;
- 2125 eluaastani käsundusreserv;
- 2545 eluaastani reserv;
- 4555 eluaastani maakaitse
reserv;
Kohustusliku tegevteenistuse
pikkuseks oli 1218 kuud, olenevalt väeliigist. Ohvitserid
olid teenistuskohuslased kuni 60. eluaastani.
Sõjaline organisatsioon
Kaitseliit
17. detsembril 1924
kehtestas kaitsevägede ülemjuhataja kindralleitnant
Johann Laidoner oma käskkirjaga Kaitseliidu (KL) ajutise
põhikirja. Sama käskkirjaga määrati Kaitseliidu
ülemaks kolonel Aleksander Seiman. Kuna vastloodud organisatsioonil
puudusid rahalised ressursid nii tegutsemiseks kui ka varustuse
muretsemiseks, võtsid valitsus ja riigikogu 1925. aasta
mais vastu Kaitseliidu ühekordse rahalise toetamise seaduse,
millega pandi Kaitseliidu tegevusele majanduslik alus.
Vajaliku kaadri ja kindlate kavade puudumise, eriti aga relvade
ja õppevahendite vähesuse tõttu ei saadud esialgu
veel regulaarset õppetegevust korraldada. Pealegi olid
kaitseliitlased hõivatud vahi- ja piirivalveteenistusega.
2. veebruaril 1925 kinnitas valitsus Kaitseliidu uue põhikirja,
mis mitmeti täiendas ja täpsustas seni kehtinud ajutist
põhikirja. Vaatamata hiljem tehtud muudatustele-täiendustele
on need tollal Kaitseliidule pandud ülesanded jäänud
kuni tänaseni põhimõtteliselt samaks.
Uue põhikirjaga määrati kindlaks kogu organisatsiooni
juhtimine. Peale KL-i ülema ja tema abi nähti ette keskjuhatus,
keskkogu ning tuntumatest riigi- ja seltskonnategelastest koosnev
vanematekogu. Täpsemalt oli määratletud ka kohapealsete
üksuste juhtimine ja nende vahekord kaitseväega.
Organisatsiooniliselt jaotati KL 15 malevaks, need omakorda malevkondadeks
ja edasi analoogiliselt kaitseväele kompaniideks, rühmadeks
ning jagudeks.
16. veebruaril 1925 määrati KL-i uueks ülemaks
senine 2. soomusrongide rügemendi ülem kolonel Johannes
(Roska) Orasmaa, kelle esimeseks mureks oli KL-i staabi (hiljem
peastaabi) moodustamine. 18. märtsil kinnitati kohtadele
esimesed malevapealikud ja algas Kaitseliidu plaanipärane
organiseerimine. Kutsuti kokku keskkogu, moodustati keskjuhatus,
loodi vanematekogu.
1925. aastal pandi alus Kaitseliidu ridade laiendamisele ja selle
edasisele arengule:
- töötati
välja KL-i embleemi, üldlipu ja malevate lippude kavandid;
- asuti korraldama mitmesuguseid ringe ja tulusaid
ettevõtmisi, millel oli kasvatuslik mõju nii kaitseliitlastele
kui ka ümbruskonnale. Kõige selle juures püüti
saavutada teatud omapära;
- määrati kindlaks kehalise kasvatuse
peasuunad Kaitseliidus;
- Kaitseliidu eesmärkide levitamiseks
ja andmaks vajalikku õpetust ning informatsiooni organisatsiooni
töödest-tegemistest, asutati oktoobris 1925 oma häälekandja:
ajakiri Kaitse Kodu!;
- alustati kinnisvara muretsemisega Kaitseliidule,
Tallinnas osteti Kaarli tänav 8 maja;
- tekkisid esimesed naisrühmad, mis asusid
abistama majandus-, varustus-, toitlustus- ja sanitaaralal;
- alustati kaitseliitlaste väljaõpetamist
peamiselt linnavõitluseks.
Väljaõppele
pandi tugev alus 1926. aastal, mil seni organisatsiooni arvulisele
suurenemisele suunitletud tegevuse põhirõhk kandus
õppetööle.
Kaitseliidu esimene suurem esinemine avalikkuse ees oli Kaitseliidu
päevadel Tallinnas 19.20. juunini 1926. aastal. Kokku
korraldati kaitseliidu päevi 1940. aastani kuuel korral.
Kaitseliidu päevad kujutasid endast justkui omamoodi peeglit,
mis kajastas kogu organisatsioonis toimuvat. Peeti spordi- ja
laskevõistlusi, korraldati paraad ja hulk kultuuriüritusi.
Igal aastal korraldas KL rea taktikalisi õppusi. Neist
suurimad olid 1926. aastal Keila sügismanööver
ja 1927. aastal Iru sügismanööver.
Malevate väljakujunemise käigus liitus Kaitseliiduga
üha enam naisi, kellest kujunesid esimesed KL-i eriorganisatsiooni
Naiskodukaitse (NKK) jaoskonnad. 1927. aastal pandi alus NKK tegevusele
kogu riigis.
1927. aasta tõi endaga kaasa pöörde laskeasjanduses.
Senini tegeldi selle alaga vähe ja kasutati peamiselt kaitseväe
laske-eeskirju. Analüüsides laskeosavuse madala taseme
põhjusi jõuti järeldusele, et peamiseks arengut
piiravaks põhjuseks on Kaitseliidule sobimatu laskesüsteem.
1927. aasta detsembris jõuti uue laskesüsteemi väljatöötamisega
lõpule ja 28. jaanuaril 1928 kinnitas KL-i ülem Kaitseliidu
laskemäärused sõjaväe püssidest. Hiljem
lisandusid määrused ka teistele relvaliikidele.
Laskekunsti arengu seisukohalt tuleb äärmiselt tähtsaks
pidada laskeklubide tekkimist, mis sai alguse Tallinna malevast.
Laskeharjutuste läbiviimist oli senini takistanud laskeradade
vähesus. Uute laskeradade rajamisel lähtuti põhimõttest,
et ühelgi kaitseliitlasel ei kuluks sinna jõudmiseks
üle ühe tunni. 31. märtsiks 1932 oli kaitseliitlastel
kasutada ligi 650 laskerada.
Arengut pidurdavatest faktoritest vabanedes hakkas laskeasjandus
niivõrd kiiresti arenema, et 1929/1930. aastal võidi
kogu tegevuse raskuspunkt vähehaaval taktikalisele väljaõppele
üle kanda.
Kaitseliidu riigikaitselist õppe- ja kasvatustööd
juhtis KL-i ülem oma staabi kaudu, tegelikuks töö
juhtijaks ja koordineerijaks oli aga õppe-spordiosakonna
pealik ühes talle alluvate jaoskondadega. 1934. aastani korraldati
õppusi KL-i ülema käskkirjade, peastaabi ringkirjade
ja juhendite järgi. Siis ilmus aga Kaitseliidu õppemääruste
I osa, mis määratles kindlad piirid ja kavad kõigi
relvaliikide õpetamiseks Kaitseliidus. Hiljem lisandus
veel mitu õppetegevuse eri tahku kajastavat väljaannet.
Õppetöö aluseks malevates oli peastaabi koostatud
KL-i tegevuse üldkava, mis peale KL-i ülemalt saadud
kinnitust saadeti malevatesse. Üldkavas oli kindlaks määratud
järgmise aasta õppetegevuse üldsuund ja eesmärgid
ning loetletud peastaabi korraldatavad õppused. Selle alusel
koostati malevates üksikasjalikud tegevuskavad terveks aastaks.
Malevates juhtisid õppetegevust peamiselt instruktorid.
Enamikus olid nad kaitseväest üle toodud ja kõrge
sõjalise ettevalmistusega. Instruktorite teadmiste värskendamiseks,
uute juhendite andmiseks ja tegevuse ühtlustamiseks korraldati
KL-i peastaabi juures aeg-ajalt paarinädalasi täienduskursusi.
Peale instruktorite korraldasid väljaõpet ka vabatahtlikud
pealikud. Mitte kõik neist polnud oma ametile vastava sõjalise
ettevalmistusega. Siinkohal tuleb aga silmas pidada, et üksuse
pealikult nõuti lisaks sõjaväelisele juhtimisoskusele
ka laialdast seltskondlikku tööd, mis esimesest mitte
väiksema tähtsusega polnud.
1931. aastal kinnitas valitsus Kaitseliidu põhikirja, 1934.
aastal Kaitseliidu elu ja tema töökorralduse arendamiseks
koostatud Kaitseliidu kodukorra.
Mure kodukaitsjate järelkasvu pärast sundis isasid-emasid
võtma kaasa ka oma poegi-tütreid. Nii kujunesidki
Kaitseliidu ja Naiskodukaitse kõrvale kolmekümnendatel
aastatel noorteorganisatsioonid.
Noorteorganisatsioon Noored Kotkad asutati 1930 ja Kodutütred
1932. Uute organisatsioonide tekkega kasvasid ka Kaitseliidu ülesanded
ja vastutus. Harilikule väljaõppele lisandus noorsookasvatustöö,
kuid just nii lõi Kaitseliit aluse oma ridade täienemisele
tulevikus.
1939. aastal oli Kaitseliidus 15300 noorkotkast, 17400 kodutütart,
umbes 14000 naiskodukaitsjat ja 60000 kaitseliitlast
17. juunil 1940 marssis Eestisse Nõukogude armee. Riigi
juhtkond oli otsustanud vastupanu mitte osutada. Samal päeval
saadeti malevatesse KL-i ülema raadiogramm nr 418, milles
kästi kõik kaitseliitlaste käes olevad relvad
kokku korjata ja koos malevate ladudes seisvate relvadega sõjaväe
ladudesse ära anda.
Algas Kaitseliidu likvideerimine. Vastu tahtmist allusid kaitseliitlased
käsule ja ehkki üleandmisdokumentide järgi anti
kõik relvad ära, suudeti osa relvi ja laskemoona siiski
kõrvale toimetada, hiljem leidsid need kasutamist 1941.
aasta suvesõjas.
|
Piirivalve koerajuhid 1922. Foto:
rindeleht.ee
|
Naiskodukaitse
Naiskodukaitse (NKK), kui Kaitseliidu
eriorganisatsioon loodi Kaitseliidu ülema käskkirjaga
2. septembril 1927. aastal.
Naiskodukaitse ellukutsumisel oli eeskujuks Soome samalaadne naisorganisatsioon,
mis oli loodud sealse Kaitseliidu toetamiseks. Peamiselt tähendas
toetamine raha kogumist, varustuse õmblemist ja Kodukaitse
ürituste toitlustamist.
Ka Naiskodukaitse asutamise peamiseks põhjuseks sai see,
et naistest oodati abi Kaitseliidu ülesehitamisel. Nimelt
jõudsid 1927. aastaks poliitikud üksmeelele selles
osas, et Eesti vajab oma iseseisvuse kindlustamiseks vabatahtlikkusel
põhinevat riigieelarve välist reservväge.
Nii kaitseliidu kui naiskodukaitse organisatsiooni arendamisele
andis omakorda tõuke Nõukogude Venemaa poolt Eestis
mahitatud kommunistlik riigipöördekatse 1. detsembril
1924.
Naiskodukaitse loodi ajal, mil Eesti iseseisvust ja identiteeti
toetas rahvuslusidee, mille üks olulisi komponente oli kodaniku
altruistliku, riigi heaks antava panuse väärtustamine.
Niisugusest arusaamast tulenesid ka Naiskodukaitse tegevuse ideoloogilised
alused: rahvuslikkus, altruism, demokraatia, lugupidamine füüsilisest
tööst ja naiste emantsipatsioon. See tähendas,
et organisatsiooni liikmed vastutasid võrdselt kõigi
organisatsiooni eesmärkidest tulenenud ülesannete täitmise
eest. Naiskodukaitse naised tegid tööd sellest isiklikku
kasu eeldamata ja tasu nõudmata.
Naiskodukaitse oli oma aja kohta väga edumeelne naisorganisatsioon.
Sellesse kuulumine oli ka seltskonnas prestiine.
NKK juhtkond koosnes tuntud ning tunnustatud ühiskonnategelastest:
Tallinna Naisseltsis esimesena NKK loomise ideega välja tulnud
Tallinna Inglise Kolledi juhataja Anna Tõrvand-Tellmann
oli kauaaegne NKK keskjuhatuse liige ja Tallinna ringkonna esinaine;
Tartumaal Sahkapuul kodumajanduskooli asutaja ja juhatajana töötanud
Mari Raamot oli esimesed üheksa aastat organisatsiooni esinaine,
Viljandi gümnaasiumi õpetaja ja juhataja abina tegutsenud
Erika Oskar-Männik oli Sakalamaa ringkonna esinaine ja Mari
Raamoti järel Naiskodukaitse esinaine; Tartu Naisseltsi aktiivne
liige ja ajakirja Taluperenaine toimetaja Alice Kuperjanov oli
pikka aega NKK keskjuhatuse liige. Need on vaid üksikud näited.
Naiskodukaitse tegevuse võib üldjoontes jagada kaheks:
ühe osa moodustas tegevus iseseisva naisorganisatsioonina
ja teise osa tegevus Kaitseliidu eriorganisatsioonina. Niisuguse
jaotuse tegi võimalikuks pikkade vaidluste järel saavutatud
rahaline iseseisvus Kaitseliidust.
Tegevus naisorganisatsioonina oli suunatud oma liikmete arendamisele
erialaste ja üldharivate kursuste läbi ning ühiskonnale
rahvuskultuuriliste ja heategevuslike ürituste kaudu. Et
soodustada koolikohustuse east (lõppes 13-aastaselt) väljakasvanud
laste sihipärast arendavat tegevust, loodi 1932. aastal naiskodukaitse
algatusel ja kureerimisel tütarlasteorganisatsioon Kodutütred.
Kaitseliidu eriorganisatsioonina oli NKK peamine rõhuasetus
tasuliste ürituste ja väljamüükide abil raha
kogumisel, riide- ja meditsiinivarustuse valmistamisel, Kaitseliidu
ürituste toitlustamisel ja meditsiinilisel tagamisel. Samuti
oli väga oluliseks tegevuseks organisatsiooni ideede ja eesmärkide
selgitamine rahvale.
Naiskodukaitse oli paindlik organisatsioon, mis kohandas oma tegevust
vastavalt välistele mõjuteguritele. Kui esimestel
taastamisjärgsetel aastatel oli ülekaalus rahvuslik-riiklik
ülesehitustöö, siis uue sõjaohu ilmnedes
1930-ndate keskel muutus tegevus enam lähedaseks otsesele
riigikaitselisele tegevusele.
Naiskodukaitse oli oma ligikaudu 15 000 liikmega üks suuremaid
naisorganisatsioone, mille panust Eesti Vabariigi ülesehitamisel
ja iseseisvust väärtustava mentaliteedi kujundamisel
on raske üle hinnata. Naiskodukaitse likvideeriti koos Kaitseliidu
ja teiste eriorganisatsioonidega ühe osana Eesti okupeerimise
avamängust 17. juunil 1940. aastal.
|
Naiskodukaitse kokkutulek Tuudi-Liival 1937.
Foto: naiskodukaitse.ee
|
Eesti riigikaitse plaan
Eesti Vabariigi kaitseplaani sissejuhatavas
osas oli öeldud, et Eesti on neutraalne riik ja tahab elada
rahus kõikide riikide ja rahvastega. Kui Eesti peab sõdima,
siis on see kaitsesõda kallaletungija vastu.
Eesti kaitseplaan oli suunatud meie arvatava vaenlase, Nõukogude
Liidu kallaletungi vastu. Nõukogude Liit oli piiramatute
võimalustega suurriik, kellega Eestil kui väikeriigil
oli lootusetu sõdida. Selles olukorras jäi meil ainult
üks võimalus mitte loota teiste abile, vaid
omaenese jõule, ja korraldada Eesti riigikaitse nii efektiivne,
et vaenlane arvestaks kallaletungi korral suurte kaotustega nii
rindel kui ka tagalas.
Eesti rahvaarv oli väike, nagu sellele vastavalt ka tema
sõjavägi, mistõttu riigi territooriumi kaitsmisel
oli tähtis iga tema kodaniku panus. Meie vastupanu kaitsesõjas
pidi olema totaalne, kus kogu elavjõud ja materiaalsed
võimalused tuli paisata võitlusse vaenlase vastu.
Kaitseplaani operatiivne idee oli: õigeaegse ja kiire mobilisatsiooniga
loodud sõjaliste jõududega kaitsta aktiivselt Eesti
idapiiril, Narva jõe ja Velje järve joonel asuvat
positsiooni. Rindetagalas hoida tugevad ja liikuvad varujõud,
mille abil likvideerida vaenlase läbimurded rindel ning dessandid
õhust, merelt ja järvedelt.
Eesti idapiiril asuvate jõgede ja järvede joon moodustas
aastaringselt teatava loodusliku takistuse, mis meie vägede
kaitsetegevust suurel määral kergendas, raskendades
samal ajal aga idast pealetungiva vaenlase tegevust ja tema ülekaalus
olevate sõjaliste jõudude efektiivset rakendamist.
Selle positsiooni kaitsmise edukus olenes aga suuresti õigeaegsest
mobilisatsiooni läbiviimisest ja katteosade kiirest rakendamisest.
Kaitseplaani üheks tähtsamaks operatiivala dokumendiks
oli kattekava, mille oli heaks kiitnud president ja kinnitanud
Sõjavägede Ülemjuhataja. Kattekava käivitamine
vallandas koheselt terve rea sellega seotud kavade tegevuse ja
kehtestas kogu riigis sõjaseisukorra.
Katteväeosade ülesandeks oli kaitse teostamine kaitsepositsioonidel
kuni mobiliseeritutest väeosade saabumiseni. Katteväeosad
oli vastavalt välja õpetatud ning üksused teadsid
oma ülesannet ja positsioone, mida nad käsu saamisel
või vaenlase ootamatu kallaletungi korral pidid sisse võtma.
Kohtades, kus katteväeosadel ei olnud alalisi kindlustusi,
pidid nad alustama oma positsioonil ettenähtud välikindlustuste
töödega.
Katteväeosad pidid hoidma vastast taganemislahingutega vähemalt
neli päeva ida pool Narva jõge, et anda mobiliseeritud
väeosadele võimalus asuda positsioonidele. Kõige
ohtlikum lõik põhjarindel oli Narvast kuni Narva-Jõesuuni.
Peipsi järv alates Vasknarvast kuni Emajõe suudmeni
endast erilist ohtu ei kujutanud. Meil oli täpselt teada,
kuipalju oli vastasel Peipsil ujuvvahendeid. Keerulisem oli olukord
Meerapalu ja Mehikoorma vahelisel alal.
Raskem oli olukord lõunarindel, kus puudusid looduslikud
takistused. Katteväeosad pidid vaenlast takistama Laura-Irboska
joonel. Kuna see ala oli soomusvägedele läbitav, siis
olid sinna kontsentreeritud ka need vähesed tankitõrjevahendid,
mis meil olemas olid. Raskusi tekitas ka lätlaste kaitseplaani
üks variant tõmmata oma väed tagasi kuni
Sigulda kõrgustikuni, avades seega meie lõunatiiva.
Ette oli valmistatud kõikide maantee- ja raudteesildade
õhkimine. Hävitamisele kuulus ka Riia-Pihkva kivitee.
Teised piiriäärsed teed olid sihilikult hooletusse jäetud
ja nende kasutamine raskendatud.
Lätlastega ühise vastupanu korral oli oodata, et vastane
annab löögi just kahe riigi vägede kokkupuutepunkti
pihta. Lätlastega oli kokku lepitud moodustada selles piirkonnas
segaüksused. Tõsist vastupanu oli meil vaja osutada
umbes 120140 km pikkusel lõigul.
Kuni 1939. aastani olid meie saared peaaegu kaitseta. Alles 1939.
aastal võeti vastu otsus jätta saartel mobiliseeritud
mehed kohale ja formeerida nendest Saarte rügement. Moodustati
ka eraldi Saarte sõjaväeringkond.
Riiklikust kattekavast tulenevalt oli kõigis väekoondistes
ja väeosades välja töötatud juba detailne
allüksuste kattekava ning teised sellega seonduvad kavad.
|
Sõjakooli ratsasõidutund Narvas, 1935.
Foto: Ago Tederi erakogust
|
Eesti kaitseväe
väljaõpe
Eesti sõjaväe vanem juhtkond
pärines endisest Vene keiserlikust armeest ja omas kahe sõja
rikkalikke kogemusi. Nende hulgas oli palju kõrgema sõjaväelise
haridusega ohvitsere. Veel 1939. aastal olid tegevteenistuses
Vene Kindralstaabi Akadeemia lõpetanuist kindral J. Laidoner,
kindralleitnandid P. Lill ja N. Reek; Vene Intendandi Akadeemiast
kindralmajorid T. Rotberg ja R. Reiman ning kolonel G. Viard.
Vene Mereväe Akadeemiast kontraadmiral H. Saltza.
Vabariigi algaastail loodi staabiteenistuse ohvitseride ettevalmistamiseks
Kindralstaabi kursused ja hiljem Kõrgem Sõjakool.
Peale selle olid meie ohvitserid õppinud välismaal
Soome, Läti, Saksa, Poola, Belgia ja Prantsuse kõrgemates
sõjakoolides.
Sõjaväe komplekteerimisel riviohvitseridega oli püstitatud
ülesanne, et sõja korral iga kompaniiülem ja
sellest kõrgemad ülemad oleksid sõjakooli haridusega.
Rühmaülemad ja sellele vastavad ametikohad olid ette
nähtud komplekteerida reservohvitseridega. Sõjakoolis
väljaõppe saanud reservohvitsere oli meil üle
viie tuhande.
Sõjatehnika pideva arenemise tõttu pöörati
suurt tähelepanu ohvitseride tehnilisele väljaõppele.
See toimus Vabadussõja järel asutatud Sõjaväe
Tehnikakoolis, mille 1923. aastal lõpetas 70 ohvitseri,
kellest jätkus meie sõjaväe esialgseks vajaduseks.
Seejärel kool suleti ja jätkas tegevust kümme aastat
hiljem. Tehnilist väljaõpet saadi ka välismaa
sõjakoolides.
Suurt tähelepanu pöörati allohvitseride kaadri
kasvatusele ja väljaõppele. Kaadriallohvitseride ettevalmistamine
toimus põhimõttel, et nad sõjas vajaduse
korral võiksid asendada ohvitsere. Tegelikkuses tulid meie
allohvitserid selle ülesandega hästi toime Teises maailmasõjas,
kus allohvitserid täitsid edukalt kompaniiülemate ülesandeid.
Allohvitseride ettevalmistamine toimus algul Allohvitseride koolis,
hiljem Lahingukooli juures, kuhu saadeti väeosade õppekeskuste
lõpetajaid.
Kohustusliku sõjaväeteenistuse pikkus oli Eestis suhteliselt
lühike. See andis end tunda reservohvitseride väljaõppes.
Siin aitas olukorda parandada riigikaitseõppuste sisseviimine
gümnaasiumides ja ülikoolides. Sõjaväe õppekavades
püstitatud nõuded nõudsid sõdurite väljaõpetamisel
väeosadelt intensiivset tööd, et need lühikese
teenistusaja jooksul ette valmistada igakülgseks võitluseks
lahinguväljal. Sõjavägede staabi direktiivides
toonitati: igast sõdurist tuleb kasvatada veendunud isamaa
kaitsja, arendada temas algatusvõimet ja õpetada
teda tegutsema igas olukorras iseseisvalt.
Kindral Laidoner on korduvalt väitnud, et mis meil vaenlasega
võrreldes jääb puudu arvuliselt, seda asendab
suurel määral meie parem väljaõpe, kindel
moraal, kõrgem kultuur ning hea tasemega juhtkond.
1939. aastal olime veendunud, et Eestil on just selline sõjavägi,
nagu Sõjavägede Ülemjuhataja seda iseloomustas.
See oli võimalik seetõttu, et eesti rahva nii kultuuriline
kui ka intellektuaalne tase oli kõrge. Meie noorsoo kasvatus
kodus ja koolis lõi selleks kindla aluse, millel omakorda
rajanes sõjaväeline kasvatus ja väljaõpe.
Lisaks oli eestlastel võitleja iseloom, esivanematelt päranduseks
saadud vabadusvõitluse tahe, isamaa ja vabaduse armastus
ning suur kohusetunne isamaa ees.
järg
KE 3-2013
|
|
|