Kultuur ja Elu 4/2013


Kultuur ja Elu 3/2013

 

 

 

 


Matrjoškad on vallutanud pealinna poed

Vene rahvuslikus stiilis maalitud matrjoškad on vallutanud ära Tallinna peamised suveniiripoed. Pealinnas viibivad turistid ostavad neid kaasa, pidades puunukke ekslikult eesti meeneteks. Eesti kodanikuna tunnen säärase petmise pärast välismaalaste ees piinlikkust.

Mida see populaarne vene rahvakunstiese endast kujutab? Venemaal saab tema võidukäigust varsti täis 125 aastat. 1890. aastal tõi A. Mamontova Moskva mänguasjatöökotta „Detskoje vospitanie” Jaapanist kolm eri kõrgusega daruma-nukku, mis väliselt kujutavad kirevaksmaalitud punnsilmseid habetunud vanamehi. Jaapanipärane Daruma ehk Bodaidaruma tuleb india budismi misjonäri Bodhidharma nimest, kes tegutses 5.–6. sajandil p.Kr. Hiinas Shadini kloostris.

Uue toote kujundamisel saadi inspiratsiooni ka treitud, üksteise sees asetsevatest pühademunadest. Puutöömees Vassili Zvjozdotskin valmistas daruma-nuku sarnased vormid, millele kunstnik Sergei Maljutin maalis peale vene rahvuslikes riietes piigad. Jaapanist toodud kujukestest erinesid nad vaid lameda aluse poolest – originaalid olid alt ümarad ning pikali lükates tõusid, sarnaselt jonnipunnist mänguasjale, alati ise püsti.

Daruma-nukukese uus kujundus nimetati Venemaal matrjoškaks (ld k matrõna – auväärne abielunaine, majaemand) ning see saavutas Moskvas ja selle ümbruses suure populaarsuse. Tekkisid maalijate koolkonnad, rajati spetsiaalseid nukumuuseume. Tänapäeval võib puuvormidele maalituna kohata isegi poliitikuid.

Fakt on aga see, et matrjoška ei ole mingil moel eesti suveniir ning kui poed neid nukke müüvad, peaks kõrval olema sildike, et tegemist on vene suveniiriga. Eriti kahju on, et igal matrjoškaostjal jääb ostmata mõni tõeline eesti suveniir.

Tea Kurvits,
Kultuur ja Elu peatoimetaja


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv