|
Kas Sinimägede pärandiks
on tükikese kaotus eestlaste üldinimlikust südametunnistusest
tekst: Herbert Lindmäe,
õigusteaduse doktor, prof emer
1944. aastal Eestis peetud
kaitselahingutest on kirjutatud nii taasiseseisvunud Eesti Vabariigis
kui ka Välis-Eestis palju ja mitmeti. Oma mälestusi
on kirja pannud vanad sõjavelled, samuti need, kes ise
sõjas ei ole käinud, kuid mäletavad Eesti saatuseaastate
sündmusi kuuldu-nähtu järgi.
Eesti kaitselahingutest
on kirjutanud ka ajaloolased ja asjaarmastajatest Eesti lähiajaloo
uurijad. On kirjutatud ausalt, oma teadmiste ja ajaloomälu
järgi, kooskõlas tõikadele rajaneva ajalootõega.
(nt Eesti ajalugu VI: Vabadussõjast taasiseseisvumiseni,
Õpetatud Eesti Selts, peatoimetaja Sulev Vahtre. Tartu,
Ilmamaa, 2005).
Samas on võhiklikke kirjatükke, mis on kirja pandud
siit-sealt vilksamisi loetu pinnalt, mõnikord ka nõukogude
koolist omaksvõetud tõekspidamiste kohaselt. Nii
on mõneski üllitises püütud Eesti sõjamehi
mõnitada ja süüdistada neid selles, et neil oli
seljas Saksa sõjaväevorm ja nad võitlesid Saksa
poolel. Eesti kaitselahingutes osalenud mehi on peetud küll
Saksa okupatsiooni ohvriteks, küll ullikesteks, kes ei teadnud
oma lapsemeelsuses, mida nad teevad (H. Lindmäe. Kelle
huvides tuleb hoiduda äratamast minevikutonte?, Kultuur
ja Elu 1/2012).
Filmimehe
sõnum Sinimägede pärandist
Oma sõnumi Sinimägedest,
mida on peetud Eesti Verduniks (Verdun on Eesti Vabadusristiga
VR I/1 austatud Prantsuse kindluslinn, mis on Esimeses maailmasõjas
võidelnud liitlaste sõjamehevapruse sümbol),
edastab ajalehe Postimees vahendusel ka mainekas filmimees, reissöör
ja stsenarist Ilmar Raag. (I. Raag. Sinimägede
pärand, Postimees, 23.09.2013), kes püüab
oma sõnutsi tänaste teadmiste kõrguselt
ja omal moel mõista Eesti sõjamehi nende tollaegsetes
võitlustes. Autor analüüsib oma sõnul
Saksa mundris eestlasi lisaks rahvusromantilisele vaatenurgale
küll üldisemast II maailmasõja militaarsest perspektiivist,
küll natsi kindralstaabi plaanidele kaasaitamise perspektiivist
lähtudes, et seeläbi meie väärtushinnanguid
korrastada.
Püüaksime siis siinjuures koos filmimehega heatahtlikult
arutada tema arusaamu Teisest maailmasõjast, sõjaaegsetest
valikutest ja Sinimägede pärandist ning mõista
tema korrastatud väärtushinnanguid.
Filmimees kirjutab oma sõnul tänaste teadmiste kõrguselt:
Ometi on ajaloo eripäraks see, et sündmusi ei pea
alati vaagima läbi duaalse vastanduse ning sellisel kujul
ei ole Eesti II maailmasõja tragöödia mitte ainult
selles, et me kaotasime oma iseseisvuse, vaid ka selles, et reageerides
tehtud valule instinktiivselt, kaotasime tükikese oma üldinimlikust
südametunnistusest. Jääb mõistatuseks: kas
siis autori kirjatüki pealkirjast lähtudes tulebki tema
sõnumi järgi pidada Sinimägede pärandiks
tükikese üldinimliku südametunnistuse kaotust.
Sel puhul ei saa selgust, kes oli siin oma südametunnituse
kaotajaks, kas Eesti rahvas või Sinimägede lahingute
sangarid ning mis on see müütiline üldinimlik
südametunnistus ja kes või mis seda siin kehastab.
Ilmar Raag kinnitab:
Järgnev tekst ei püüa II maailmasõja
aegseid eesti sõjamehi hukka mõista (hea seegi!
H.L.), sest me ei tea täpselt, millisele informatsioonile
tuginedes nad tegid oma otsuseid (meie vormi kasutamisest
siin ja mujal artiklis ei ilmne, kas autor peab silmas iseennast,
mingisugust isikute gruppi või kõneleb Eesti rahva
nimel, ning kes on tema käsitluses need Eesti sõjameeste
hukkamõistmise üle otsustajad). Autori sõnul
analüüsib ta nende tegusid tänapäevastes
terminites (küllap sellest ka tema sõnakasutuses
raskepärane jutt narratiividest ja sõjategevuse imagoloogilisest
mõjust sõdade poliitilistele eesmärkidele,
mõtete anakronismist ja II maailmasõja militaarsest
perspektiivist, Sinimägede lahingu aegsest Euroopa sõjateatrist
ja sümbolite sõjast), ikka selleks, et seeläbi
korrastada meie väärtushinnanguid.
Autor väidab, et ta ei püüa II maailmasõja
aegseid eesti sõjamehi hukka mõista, sest ei tea
täpselt, millisele informatsioonile tuginedes nad tegid oma
otsuseid. Kui autor kurdab siin teadmiste nappust, siis tulnuks
küll püüda kas või uudishimust oma teadmisi
täiendada: võiks lugeda Eesti sõjameeste mälestusi,
võiks uurida arhiivimaterjale, uurida saksa okupatsiooni
ajal, taasiseseisvunud Eesti Vabariigis või ka Välis-Eesti
ilmunud omaaegseid ajalehti ja ajakirju ning lugeda Eesti lähiajaloo
kohta kirjutatud ajalooraamatuid.
Neid küsimusi, mida autor tõttab lahendama, ei ole
ju õige selgitada vilksamisi siit-sealt loetu või
kuuldu põhjal. Autor kirjutab: üks soomepoiss rääkis,
kuidas Männikul Waffen-SS-ile vande andmise ajal olid mehed
oma hõigetes saatnud Hitleri heasse kohta. Ja siit,
nende hõigete pinnalt teebki autor kohe tänaste
teadmiste kõrguselt oma järelduse: seega võib
tõesti väita, et eestlaste kavatsus oli võidelda
oma kodumaa eest. Aga milleks siis soomepoisid üldse
Eestisse tagasi tulid ja milleks siin kõnelda soomepoiste
kavatsusest, kui on teada, et nad ju võitlesid surmapõlglikult
Tartu rindel ja teistes Eesti kaitselahingutes.
Ka ei ole näiteks
autoril mõtet otsida vastust oma küsimustele, kas
eestlased ülistasid või vihkasid natsismi, mingisugustest
Sinimägedes sõdinud meeste omaaegsetest kirjadest,
kus (autori sõnul) kohtab väga harva natsismi ülistamist.
Mõne omaaegse kirja asemel võiks otsida siin vastust
oma küsimusele sõjameeste mälestustest ja saada
teada näiteks ka seda, kuidas Eesti sõdurid, vaatamata
keelule laulsid avalikult, trotslikult ja vihaselt oma natsivastaseid
rivilaule, nii et Heidelaager vastu kaikus: Mats alati on tubli
mees, / ei kedagi ta pelga; / ei kummardu ta saksa ees, / ei tõmba
küüru selga!, või Meil Führeriks on doktor
Mäe jmt. Veel on ju elus Sinimägede sangareid, aga
ka teisi Eesti kaitselahingutes osalenud mehi. Kas ei oleks targem
minna kas või ühelegi vabadusvõitlejate kokkutulekule
ja pärida seal vanadelt sõjameestelt otsesõnu,
mispärast nad sõtta läksid, mille eest sõdisid
ja kas nad vihkasid või armastasid natse (näiteks
on teada, et Eesti sõdurid hüüdsid sõjast
väsinud saksa natsistlikke sõjamehi narritamisi ja
halvustavalt kämpudeks).
Samas oleks autoril võimalus selgitada neile ka seda, kuidas
nad Eesti kaitselahingutes oma üld inimlikust südametunnistusest
tükikese kaotasid, kuidas nad oma võitlustega
pikendasid samal ajal mujal maailmas inimeste kannatusi, kuidas
nad ei suutnud valida iseendaks jäämise teed,
ja vaadata selle jutu peale vanadele sõjameestele silma.
Kas tõesti ei taibata, et oma sellesisuliste targutustega
solvatakse Eesti teise Vabadussõja veterane ja rüvetatakse
Eesti kaitselahingutes, eks siis ka Sinimägedes võidelnud
sangarite mälestust.
Sõjaaegsetest
valikutest kõneldes kirjutab Ilmar Raag: Hale oleks
jätta õigus Nõukogude Liidu kangelasele Arnold
Merile, kes ütles, et eestlastel oli alati vaid kaks valikut:
kas koos sakslastega või venelastega. Jääb
arusaamatuks, milleks oli siin vaja viidata genotsiidikuriteos
süüdistatud isiku väljaütlemisele, kuigi sellesisulisi
väiteid võib lugeda kümnetest ja kümnetest
allikatest, sealhulgas Eesti ajaloolaste ja ühiskonnategelaste
kirjutistest, aga ka nendest käsitlustest, kes kirjutavad
valikute tegemisel eestlaste jaoks õigest ja valest poolest
ning valikuvabaduse välistanud alasi ja haamri vahel
tehtud otsustusest. (Tiit Made. Alasi ja haamri vahel: Ajaloolise
tõe otsingud, Tallinn, 2007).
Eesti sõjamehele oli tema talupojamõistuse kohaselt
asi selge: Siin ilma peal on ainus Eesti, / ma teda praegu
kaitsma pean. / Ei suuda kinni hoida massi, / kuid igaüks
meist kohust teab! (read Eesti kaitselahingute-aegsest sõdurilaulust
H.L.).
Kolonelleitnant Harri Rent on selle valiku kohta öelnud sõjamehelikult
selgelt ja ühemõtteliselt: Ma tahan teie käest
küsida: kui teie tuppa tungib röövel ja keegi ulatab
teile malaka, kas te siis vaatate, kes oli selle malaka ulataja...
Meile oli elu küsimus võtta see malakas ja talle silmade
vahele virutada. Ja selle ta siin sai. (Eesti Vabadusvõitlejate
Liidu ajalugu: 1992/2008, Tallinn, 2010, lk 217). Ei mingit
mõistuspärast valikuvõimalust, ei sõnakestki
mingisugusest muust alternatiivist.
1944. aasta talvel olid vene peninukid taas Eesti idaväravas.
Ja autor kirjutab: Automaatselt kerkib üles karjatus
mis oleks siis lahenduseks olnud? Kas me ei oleks siis üldse
pidanud vastu hakkama? Kas me oleksime siis pidanud käed
rüpes ootama punaokupatsiooni taastumist, aimates kõike,
mida see kaasa toob? Mu vastus on muidugi eitav. Mehejutt!
Nendes tingimustes ei olnud siin tegelikult ühtki muud mõistuspärast
valikut peale selle ühe ja ainuõige. Kui autor kinnitab,
et käed rüpes ootamine oli vale, teeb ta ju ka
ise oma valiku: ta valib tegelikult kahest teineteist välistavast
võimalusest ühe ning jagab tegelikult Arnold Meri
seisukohta.
Filmimees hoiatab:
Ei ole sugugi raske mõista eesti meeste võitlust
kodumaa eest, aga tänaste teadmiste kõrguselt ei tohi
me unustada ka natsi kindralstaabi plaanidele kaasaaitamise perspektiivi.
See on meie üldinimlikkuse proovikivi.
Samas asub autor otsima Eesti rahva jaoks teisi alternatiive ja
kinnitab mõttetargalt: Me oleme vaid siis päriselt
vabad, kui usume, et meil on veel valikuid peale koostöö
kurjusega. Sellepärast on alati veel kolmas tee, mis on iseendaks
jäämise tee ja lubab teha liitusid vaid nendega, kes
tõepoolest jagavad meiega samu väärtusi.
Jutt Eesti sõdurite või Eesti rahva koostööst
kurjusega on naeruväärne ja silmakirjalik! Lugejal
on õigus pärida filmimehelt, kas siis lääneriigid
ei teinudki koostööd kurjusega. Nii kinnitab ajaloodoktor
Hannes Walter: Viimases sõjas ei olnud meil valikut.
Neljakümnenda ja neljakümne esimese aasta kogemus kinnitas
kõigile, ka kõige sinisilmsematele, et nõukogude
võim tähendab eesti rahva füüsilist hävitamist...
Meie ajaloolised liitlased, eriti meie poolt armastatud Suurbritannia,
lähtudes oma rahvuslikest huvidest, läksid koostööle
kommunistliku koletisega. Meil oli jäänud valida, kas
passiivne saatusele alistumine, või võitlus koos
Saksamaaga. Me valisime viimase ja see oli õige otsus.
(Eesti Vabadusvõitlejate Liidu ajalugu 19922008,
koostaja Vaino Kallas, Tallinn, 2010, lk 199). Kui Suurbritannia
ja teised lääneriigid lähtusid koostöös
kommunistliku koletisega oma rahvuslikest huvidest, siis mispärast
küll ei tohtinuks Eesti rahvas võitluses meie jaoks
kurjuse kehastusega lähtuda oma rahvuslikest huvidest ja
võtta sakslastelt vastu enda kaitseks vajalikud relvad.
|
Eestlastest idapataljoni sõdurid Tartus, teel rindele.
Foto: K. Hintzer
|
Jutt ühiste väärtuste
jagamisest
Autor kinnitab, et alati
on veel kolmas tee ja liituda tuleb nendega, kes jagavad
meiega samu väärtusi!
Kas ei tuleks siis siin kõigepealt koos autoriga püüda
saada selgust selles, millistest väärtustest on jutt
ja kes olid neid väärtusi tollal meiega valmis jagama.
Eesti rahva ülimateks väärtusteks oli tollal ja
on tänapäeval vaieldamatult iseseisev Eesti Vabariik
ja selle taastamine.
Kui meie lääne sõprade ja idavaenlase väärtused
ja valikud olid sellal kokkulangevad ja eitasid Eesti rahva ülimaid
väärtusi, siis kellega autori arvates oleks tulnud neid
väärtusi jagada ja kellelt liitu otsida.
Kas siis autorile on tõesti teadmata kurjuseriiki kehastava
idanaabri ja meie lääne sõprade valikud, mis
olid tehtud Eesti rahvast ja riiki reetes juba Teheranis (28.111.12.1943).
Need valikud ja väärtused olid ju Moskval ja tema lääneliitlastel
kokkulangevad ning tähendasid üheselt Eesti rahva jaoks
elutähtsate väärtuste eitamist.
Kas siis tõesti on siit raske mõista, et jutt kolmanda
tee valimisest ning Stalini ja tema liitlastega nende ühiste
väärtuste jagamisest tähendanuks sisuliselt
Punaarmee kindralstaabi plaanidele kaasaaitamist ja Eesti rahvuslike
huvide porritallamist. Ei taheta mõista, et liitlaste ühiste
väärtuste jagamisel terendas ju Punaarmee kindralstaabi
plaanidele kaasaaitamise perspektiiv, mille autor ise on oma artiklis
kõrvale heitnud. Samas selgitab autori jutt kolmandast
teest seda, mispärast Eesti meeste võitlus oma kodu
eest oli tema sõnul rehepaplus, mis tagantjärele
võib tunduda ajaloolise mängurlusena ja rahvusromantilise
rumalusena.
Millegipärast jätab
lugupeetud filmimees valikute üle arutamisel kaasaja teadmiste
kõrguselt täpsustamata, milline oli siis tolleaegsetes
ajaloolistes tingimustes eesti rahva jaoks see kolmas tee,
see iseeneseks jäämise tee.
Rahva saatust määravate valikute tegemisel ja valikute
vabadusest kõneldes tuleb mõista, et Teist maailmasõda
ei peetud kuu peal, vaid ikka siinsamas, selles maailmas, kus
kõik nähtused, sealhulgas ka alternatiivid on omavahel
seonduvad, põimuvad, vastanduvad, toetavad või eitavad
üksteist, sõltuvalt ikka sellest, kes on valiku tegijaks
ja millised on valiku tegemise tingimused. Eesti rahva puhul olid
ju Saksa okupatsiooni ajal valikute tegijateks Saksa riik, Saksa
kindralstaap ja Eesti okupatsioonivalitsus, aga samuti Venemaa
ja lääneriikide valitsused ning Punaarmee ja lääneriikide
kindralstaabid. Eesti rahvale õiguslikult siduvate otsustuste
tegemisel olid valikute tegijateks Eesti Vabariigi viimane peaminister
Presidendi ülesannetes, Eesti Vabariigi Rahvuskomitee ja
Eesti Vabariigi taastamiskatsel Eesti Vabariigi Valitsus. Mõistagi
tuli rahva saatust puudutavate valikute tegemisel arvestada teiste
riikide, valitsuste, kindralstaapide jne valikutega.
Kolmandast teest, väärtuste jagamisest ja iseendaks
jäämisest kirjutades tuleks teada, et Tallinna pommitamise
ajal tulistas sakslaste õhutõrje Ülemiste järve
lähedal alla ühe inglise Mosquito-tüüpi pommituslennuki.
Katapulteerinud lendur saadi kätte. Selleks osutus kapteni
auastmes Kanada naispiloot, kes oli ka esimese rünnakulaine
üldjuht. Lendur tunnistas puhtsüdamlikult, et Tallinna
pommitamise kava oli inglaste kokku seatud ning britid võtsid
selle elluviimisest isiklikult osa... Selgus, et lendamist ameeriklaste
B-25 ja briti Mosquito-pommituslennukitel ning Tallinna pommitamise
strateegiat õpetasid Vene pommituslenduritele inglastest
instruktorid. (T. Made. Alasi ja haamri vahel: Ajaloolise
tõe otsingud, Tallinn, 2007, lk 429). Nii on eestlaste
verd ka meie lääne sõprade kätel, kellega
tulnuks meil oma väärtusi jagada. Siit küsimus
autorile: kas siis Tallinna terrorirünnak tähendaski
kolmanda tee valimise puhul meiega väärtuste jagamist?
Peaks olema selge, et
selle kolmanda tee valikuvõimaluse, mis lähtunuks
Eesti rahva ülimatest väärtustest, olid lääne
sõbrad (kes jagasid idaliitlase väärtusi), oma
varasemate valikutega juba läbi lõiganud. Kui eestlaste
ülimaks väärtuseks oli Eesti Vabariik ja selle
taastamine, siis samade väärtuste jagamisest meie sõpradega
ei saanud ju juttugi olla, sest meie ja liitlaste väärtused
ei olnud selles osas ju kokkulangevad, vaid välistasid teineteist.
Nii jääbki autori käsitluses saladuseks, kellega
liitumisest käib jutt, kus ja milliseid väärtusi
ta silmas peab ja kes olid siin need, kes olid valmis sellal jagama
meiega samu väärtusi.
Mõistagi ei saa eitada seda, et alati on valikuvõimalusi.
Alternatiivide kaalumisel tuleb aga arvestada asjaolu, et on olukordi,
kus õigeks saab terve mõistuse kohaselt pidada vaid
ühte, sest teised valikud on hullemad või päris
hullud, või siis lihtsalt lollid ja rahva jaoks enesetapjalikud.
Teises maailmasõjas tehtud Eesti valikuvõimaluste
kaalumisel ei tule lähtuda mitte Saksa või mõne
teise kindralstaabi plaanidele kaasaaitamise perspektiividest,
vaid ainuüksi Eesti rahva püsima jäämise,
eestluse säilimise ja Eesti riigi igikestvuse perspektiivist.
Muud valikud on Eesti jaoks ebaeetilised ja sellekohased väljaütlemised
vastutustundetud. Kui Eesti kaitselahingutes osales umbkaudu 70 000
Eesti sõjameest, ja rindetagalat julgestasid Eesti Omakaitseüksused,
siis peaks olema igale selge, et tegu oli Eesti rahva omaksvõetud
ja ainuõigeks tunnistatud alternatiiviga. Kui Eesti rahvas
säilis ka nõukogude uue okupatsiooni ja terrorireiimi
kiuste, tähendab see ju, et taoline valik oli õige.
Tänu Eesti meeste võitlusele Sinimägedes ja mujal,
sai võimalikuks katse taastada Eesti Vabariik. Võitlused
Narva rindel, Tartu ruumis ja mujal võimaldasid kümnetel
tuhandetel eestlastel (Eestist lahkus kuni 80 000 eestlast) pääseda
läände ja hoida seal ülal omariikluse ideed ja
vaba kultuuri ning osaleda Eesti taasiseseisvumisvõitluses.
(Eesti ajalugu VI, lk 226).
Autor jätkab: Oma tahet peab väljendama, kuid tõestamaks,
et olemas oli ka alternatiive, vaatleksin kasvõi Poola
näidet, kus hoolimata nn Beringi armeest Punaarmee poolel,
suutsid Poola iseseisvust taotlevad jõud enda vabadusihast
piisavalt märku anda, nii et tänapäeval on Katõn
ja Varssavi ülestõus võrdsete sümbolitena
nende kangelasloo tähisteks.
Kuidas käib Eesti jaoks teiste alternatiivide olemasolu
tõestamine Poola näite varal ja mil moel toetab esitatud
Poola näide teiste alternatiivide olemasolu (alternatiivide
paljusust), jääb autori jutust selguseta.
Küll tuleks küsida
autorilt, kas siis Eesti rahval ei olegi oma kangelasajaloo tähiseid
ja kas Eesti rahvas ei olegi oma vabadusihast piisavalt märku
andnud, kas Eesti kaadrisõjameeste, eestkätt ohvitserkonna
hävitamine Norillagis ei olnudki meie Katõn ja kas
Eestis peetud kaitselahingud, sealhulgas Sinimägede põrgu
ja Eesti Vabariigi taastamise katse ei kannatagi Poola rahva võitlustega
võrdlemist ning ei väärigi Euroopa rahvaste silmis
tähelepanu. Eesti võrdlemine oma vabadusihast märku
andmisel Poolaga on ju kohatu, sest ajaloolised tingimused
on siin alternatiivide valimisel ja nende hindamisel tagantjärele
tarkuses täiesti erinevad. Poola oli ja on suur riik. Inglismaa
ja Prantsusmaa sõdisid tema liitlastena Teise maailmasõja
algusest peale ühel ja samal poolel. Kuna NSV Liit laskis
Poola sõjavangidest loodud armee Venemaalt välja viia,
oli poolakatel võimalus sõdida koos lääneliitlastega
sakslaste vastu ning Poolast sai Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni
üks asutajaliikmetest. Eesti puhul oli ja on raske enda vabadusihast
piisavalt märku anda neile, kes autori jutu järgi
jagavad meiega samu väärtusi, kuid kes ei taha
midagi teada Eesti rahva võitlustest, kannatustest ja vabadusihast,
sest nad ise on need väärtused, mida meiega jagada,
Eesti Vabariigi Venemaale mahamüümisel ja Eesti rahva
reetmisel jalge alla tallanud. Kuidas tulnuks Eesti rahval veel
näidata oma tahet ja kas nendest ohvritest, mida kandis Eesti
rahvas oma tahte väljendamisel, oli filmimehe arvates tõesti
veel vähe.
|
Märtsipommitamises kannatada saanud Estonia teater.
Foto: www.muis.ee/museaalview/1833105
TLM F 2003
|
Kas iga Saksa juhtimise
all sõdiv sõdur aitas pikendada sõda?
Kuigi autor kinnitab
oma vastuolulises käsitluses, et ta ei püüa II
maailmasõja aegseid eesti sõjamehi hukka mõista,
süüdistab ta neid samas, et nad võideldes oma
kodumaa vabaduse eest, pikendasid samal ajal mujal maailmas inimeste
kannatusi. Autor tõdeb: Olenemata rindest, iga Saksa
juhtimise all sõdiv sõdur aitas pikendada seda sõda.
Iga sõditud päev oli samuti veel üks tõhus
päev surmalaagrite töötsüklisse või
aitas pikendada Pariisi vabastamist. Ja nii jõuamegi hirmsa
järelduseni, et võideldes oma kodumaa vabaduse eest,
pikendasime me samal ajal mujal maailmas inimeste kannatusi.
Kuna kuriteole kaasaaitamine on ju samuti kuritegu, järeldub
autori käsitlusest, et Eesti sõjamehed osalesid kuritegudele
kaasaaitajatena natside sõjakuritegudes. Kui see ei ole
Eesti sõjameeste hukkamõistmine, siis mis see siis
on? Taoline autori jutt on ju äratuntavalt sarnane ajalehes
Postimees avaldatud professor Rein Müllersoni heietustega
Eesti sõjameeste süükoormast: Aga ega need,
kes sõdides natside poolel vaatamata nende motivatsioonile
ja panuse suhtelisele tühisusele, aidates kaasa liitlaste,
st venelaste, ameeriklaste, inglaste ja prantslaste ja mitme teise
kaotuse suurenemisele sõjatandril ja muidugi ka juutide,
mustlaste ning teiste mitteinimeste hävitamisele
surmalaagrites, ei vääri kuidagi vabadusvõitleja
tiitlit.
Sama targalt või
rumalalt võib kinnitada, et sakslased ise ning Saksa okupatsioonireiimi
all elavad okupeeritud ida-alade elanikud, sealhulgas ka venelased,
aitasid oma tööga pikendada seda sõda, ja iga
kilogramm vilja, liha või võid, kõnelemata
tehastes tööliste kätega toodetud relvadest ja
laskemoonast, aitas kaasa mitteinimeste hävitamisele
saksa surmalaagrites. Siin tahaks küll autorilt pärida,
kas ka need, kes elasid ja töötasid Saksa okupatsioonireiimi
all, olid nagu Eesti sõduridki natside sõjakuritegudes
kaasosalised (teisisõnu sõjakurjategijad
H.L.).
Räägime põhjendatult Saksa vangilaagrites toimepandud
koletutest kuritegudest ja Klooga massimõrvast, kuid samas
tuleb tõdeda, et Eesti sõdurite võitlusest
ei sõltunud küll okupeeritud Eestis vangide saatus,
mille üle otsustajaks oli natsi terrorireiim. Tuleb
tõdeda, et ajaloosündmused on omavahel seostatud,
kuid alati ei ole need seosed põhjuslikku laadi. Nii on
mõttetu ka siin otsida otseseoseid Eesti kaitselahingute
ja Sinimägede võitluste ning teiselt poolt natside
koonduslaagri vangide saatuse vahel.
Et asi oleks autorile
selgem, tuletaksime meelde, et 1941. aasta sõjasuvel hukati
Punaarmee rindetagalas näiteks 8. juuli hommikul Petseri
miilitsamaja keldris ja arestimaja kongides 14 inimest, 8. juulil
Viljandi vangla hoovis 11 vangi, ööl vastu 9.
juulit Tartu vanglas 193 vangi, Haapsalu vanglas
11 vangi ning septembris Kuressaares 90 vangi. 6. augustil panid
enamlased bensiini abil põlema Rakvere NKVD arestimaja
koos 12 vahialusega, et vahialused sel moel hukata. (T. Made.
Alasi ja haamri vahel: Ajaloolise tõe otsingud,
Tallinn, 2007, lk 405; H. Lindmäe. Suvesõda
Virumaal 1941: Suvesõda II, Tartu, 2002, lk 383384).
Millegipärast ei süüdista autor 1941. aastal Eestis
sakslaste pealetungihoogu pidurdanud Punaväes võidelnud
mehi Eestis toimepandud inimsusevastastele kuritegudele kaasaaitamises.
Kas siis siin autori arusaamist mööda iga sakslaste
vastu sõditud Punaarmee sõjapäev ei olnud veel
üks tõhus päev stalinliku põletatud
maa taktika rakendamisel ja vangide massimõrvade toimepanemisel
Eestis. Ja kas siis polnudki siin filmimehe arvates tegu maailma
inimeste kannatustega. Küllap ei kõnele autor
nendest bolevike sõjakuritegudest sellepärast,
et kõik see ei riimu tema Saksa kindralstaabi plaanidele
kaasaaitamise perspektiividega, vaid kuulub Punaarmee kindralstaabi
plaanide valda.
Samas tuleb aga punaväest kõneldes rõhutada,
et selle armee väeosad ei sõdinud 1941. aastal Eestis
mitte üksnes rindel sakslaste vastu, vaid ka Suvesõjas
lahvatanud vastupanuvõitluses osalevate metsavendade rühmituste
ja eestlastest koosnevate sõjaväeüksustega ning
ka punavägi pani Eestis toime raskeid sõjakuritegusid.
Natsi kindralstaabi plaanidele
kaasaitamine?
Kõneldes natsi kindralstaabi plaanidele
kaasa aitamise perspektiivist ei seosta autor millegipärast
Soome rahva heitlusi natsi kindralstaabi plaanidele kaasaaitamise
perspektiiviga ja häbeneb süüdistada soomlasi,
kes nagu Eesti mehedki sõdisid samuti koos sakslastega
(Põhja-Soomes võitlesid Saksa väeosad ju natsi
kindralstaabi juhtimise all), sõja pikendamises ja muudes
pattudes, nagu ta seda teeb Eesti sõduritest kõneldes.
Käsitleda Teise maailmasõja sündmusi vaid läbi
natsi kindralstaabi paanidele kaasaaitamise perspektiivide, jääb
autori käsitlus ja tema vaateväli liialt ahtakeseks.
Nii ei häiri autorit natsi kindralstaabi plaanidele kaasaaitamise
perspektiivist kirjutades sugugi Punaarmee kindralstaabi plaanidele
kaasaaitamise perspektiiv, milleni ta ise kolmandast teest jutustades
välja jõuab. Aga Punaarmeele kaasaaitamise perspektiiv
tähendas Punaarmee pealetungi hõlbustamist lääne
suunas, tähendas kogu Baltikumi kohest hõivamist,
edasitungimist Ida-Preisimaale ning sealt edasi kibekähku
suure osa Euroopa hõivamist ja ammu enne lääneliitlasi
Elbele jõudmist. Jääb üle arutada, kas sõjasündmuste
selline käik oleks riimunud lääne-liitlaste kindralstaapide
plaanidest tulenevate perspektiividega.
Punaarmee kindralstaabile kaasaaitamise
perspektiiv, mis vastas lääne sõprade ja nende
idaliitlase väärtushinnangutele, tähendanuks ka
Eesti meestel oma kodude kaitsmise asemel mobilisatsioonidest
keeldumist, Eesti väeosade laialijooksmist ja Punaarmee poolele
üleminekut. Aga autor kinnitab ju ise, et me ei oleks
pidanud käed rüpes ootama punaokupatsiooni taastumist.
Siinjuures ei tohi unustada, et Punaarmee ei sõdinud sellal
mitte üksnes Eesti sõjameestega rindel, vaid ka kogu
Eesti rahvaga: milleks muidu Punaarmee kindralstaap korraldas
punakotkaste terrorirünnakuid Eesti tsiviilelanikkonna vastu
(6. märtsi hommikul oli venelaste pommirünnak Petserile,
8. märtsil oli nõukogude lennukite pommisajus Jõhvi
ja Tapa, 6.9. märtsil 1944 sai ajaloolisest Narvast
suitsev varemetehunnik, 9. märtsil toimus Tallinna ja 26.
märtsil Tartu suurpommitamine (Tiit Made. Alasi ja
haamri vahel, lk 425439). Nõukogude lennuväe
terrorirünnakutes tapeti halastamatult Eesti naisi-lapsi-vanureid.
Samuti meenutagem, et 14. veebruari varahommikul 1944 maandati
Meriküla juures Saksa tagalasse meredessant. Vangistatud
punaväelased tunnistasid, et nad olid saanud käsu tappa
kõik neile ette sattuvad tsiviilelanikud. Seda käsku
olid dessantlased ka täitnud. (Eesti ajalugu VI,
lk 215).
Punaarmee sõjakuritegudest ei taha filmimees alternatiivide
otsimisel aga midagi teada.
Eesti Vabariigi taastamiskatse
Ilmar Raag teab, et 27. oktoobril 1943
Hjalmar Mäe välja kuulutatud mobilisatsioon tõi
kokku vaid 3300 meest, mis sisuliselt tähendas läbikukkumist.
Veebruarikuu mobilisatsioon tõi püssi alla 32 000
meest (kust on autor võtnud arvu 32 000, jääb
viite puudumise tõttu selguseta). Seda oli kümme korda
rohkem kui eelmise mobilisatsiooni ajal.
Hea oleks teada, et 26. oktoobril 1943 kuulutas Eesti Omavalitsuse
juht dr Hjalmar Mäe välja 1925. aastal sündinud
meeste kaitseteenistusse kutsumise määruse). 1924. aastakäigu
meeste kaitseteenistusse kutsumise määruse allkirjastas
dr Hjalmar Mäe 10. detsembril 1943 ning 30. jaanuaril 1944
kuulutati välja 1904.1923. aastal sündinud meeste
üldmobilisatsioon. 1944. aasta jaanuarimobilisatsioon hõlmas
20 aastakäiku ja tõi kokku usaldusväärsetel
andmetel 38 000 43 000 meest (Eesti Ajalugu
VI, lk 214; Toomas Hiio. Eesti üksustest Wehrmacht´i,
SSi ja politsei ning Relva-SSi üksustes Teise maailmasõja
ajal, Eesti sõjaajaloo aastaraamat 1/2011: Väeteenistusest
Eestis ja eestlastest väeteenistuses lk 231234). Eesti
Vabariigi viimane peaminister presidendi kohustustes prof Jüri
Uluots õiguspärastas Saksa okupatsiooni tingimustes
läbiviidud rahvusvahelist õigust rikkuva üldmobilisatsiooni.
Kui nimetada 26. oktoobril 1943. aastal ühte aastakäiku
hõlmanud mobilisatsiooni ekslikult veebruarikuu üldmobilisatsioonile
eelnenud mobilisatsiooniks, siis tulnuks küll mõista,
et need kaks mobilisatsiooni ja nende tulemused ei ole ju võrreldavad.
Need mehed, kes nüüd relvad
kätte võtsid, läksid sõtta oma kodumaa
kaitseks, mitte Kolmandat Riiki päästma. Nüüd
pidasid Eesti sõjamehed Eesti kaitselahingutes oma teist
Vabadussõda. Kui sakslaste jaoks oli sõda juba kaotanud
oma mõtte, võitlesid Eesti sõjamehed ikka
veel lootuses, et suudetakse tõkestada uut nõukogude
okupatsiooni, hoida rinnet ja vastu pidada seni, kuni täidetakse
Atlandi Hartas talletatud pühalik lubadus anda tagasi vabadus
riikidele, kes selle Teises maailmasõjas olid kaotanud.
Ei uskunud Eesti sõjamehed sellal sakslaste ajalehejuttu,
et lääneriikide lubadused Eesti iseseisvuse taastamise
kohta on läbinisti valelikud. Küll aga usuti meie lääne
sõprade häbitut valet. Meie sõprade kätes
oli ju sellal võimalus püüda kallutada Kremlit
peatama Eesti taasokupeerimine, mis tähendas punase terrori
läbi eesti rahva aastakümnete pikkuseid kannatusi. Aga
ei, sest liitlaste omavahelised kokkulepped, koos tehtud valikud
ja kokkulepitud väärtused olid hoopiski teised.
Ja autor kirjutab: Päris palju usuti, et kui eestlased
suudavad sõja lõpuni kommuniste Eestist eemale hoida,
siis taastatakse sõjaeelne Eesti Vabariik. Kas tõesti
pole filmimees midagi kuulnud Atlandi Hartast, millele taoline
uskumine rajanes ja mis Eesti valikuid oluliselt mõjutas.
Tema jaoks pole aga Atlandi Hartat olnudki.
Kui sai selgeks, et sakslased on sunnitud
oma väed Eestist välja tõmbama ja Eesti jäetakse
maha (Estland wird verlassen), nimetas Eesti Vabariigi viimane
peaminister presidendi kohustes prof Jüri Uluots selleks
ajaks kujunenud ajalootingimusi arvestades 18. septembril ametisse
Vabariigi Valitsuse (peaministri asetäitja ja siseminister
Otto Tief, kohtuminister Johannes Klesment, välisminister
August Rei, sõjaminister Johan Holberg jt). Valitsuse esimene
koosolek toimus 19. septembril Eesti Maapanga hoones. Tegemist
ei olnud ju siin uue riigi loomisega, vaid ennast Saksa okupatsioonist
lahtiraputava ja läbi okupatsioonide püsinud Eesti Vabariigiga,
kes teatas maailmale, et asub taas ise oma riigivõimu teostama.
Nüüd sõdis Punaarmee sõda kuulutamata
Eesti Vabariigiga ja Eesti Vabariigi sõdurid püüdsid
kaitsta oma riiki Vene agressiooni ja Eesti taasokupeerimise vastu.
Pitka löögiüksuste mehed haarasid mitmel pool linnas
võimu enda kätte, takistades sakslastel strateegiliste
objektide õhkimist. 18. septembril asus Maardu-Lagedi liinil
soomepoiste II pataljon taanduvaid saksa üksusi relvitustama.
Valitsus määras kindralmajor Jaan Maide sõjavägede
ülemjuhatajaks (seega oli loomisel ka Eesti kindralstaap)
ning kapten Karl Talpaku Tallinna komandandiks. 20. septembri
pärastlõunal heisati Pika Hermanni torni sinimustvalge
lipp. Linnas algas tulevahetus Eesti ja Saksa sõdurite
vahel. 21. septembri keskpäeval lahkusid sakslased Tallinnast.
22. septembri hommikuks valmis Riigi Teataja number prof Jüri
Uluotsa avalduse ja valitsuse deklaratsiooniga. Murdnud Eesti
üksuste vastupanu, jõudsid vene tankid kell 10.30
Toompeale. Eesmärk oli nii ruttu kui võimalik Eesti
Vabariigi valitsus laiali ajada ja sinimustvalge Toompea tornist
maha võtta. Võim Lääne-Eestis oli 22.
septembriks läinud tegelikult Eesti Vabariigi sõdurite
kätte, kellel tekkis lahkuvate sakslastega mitmel pool relvakokkupõrkeid.
Eesti Vabariigi sõdurid püüdsid organiseerida
Punaarmeele vastupanu Haapsalus, Kloogal, Paldiskis ja Keilas.
22.24. septembril toimusid sakslastega kokkupõrked
veel Kosel, Keilas, Arudevahel, Ristil, Märjamaal jm (Eesti
ajalugu VI, lk 224225).
|
Nõukogude võimude poolt 1945. aastal hävitatud
Vabadussõjas langenute mälestusmärk Viljandi
Vanal kalmistul. Arhiivifoto
|
Sinimägedest on
saanud eestlaste rahvusliku väärikuse sümbol
Autor selgitab: Eesti viimase 20 aasta
peamine ajaloonarratiiv sisaldab eetilist eeldust, et suure sõja
katlas oli ühes nurgas võimalik keeta väheke
rammusamat suppi (mida tähendab mõistukõne
supi keetmisest sõjakatla ühes nurgas, ja kas see
jutt käib ka Eesti Vabariigi taastamise katse kohta, jääb
selgusetuks). Ja samas lisab: Kuid kui see loogika ütleb,
et igal juhul tuleb sõjas ära eelistada kõiki
võimalusi oma rahvakillu edendamiseks sõltumata
teiste saatusest, tähendab see ju ka teiste rahvaste kannatuste
tühiseks pidamist. Kui see on nii, siis oleks ju kõikidel
teistel rahvastel täielik õigus ka meie kannatusi
tühiseks pidada. Kas selle jutuga tahetakse nüüd
põhjendada seda, et meie lääne sõpradel
oli täielik õigus meie kannatusi tühiseks pidada,
Eesti riiki ja rahvast Venemaale maha müüa ja osaleda
ka Tallinna terrorirünnakus?
Kust küll võetakse mõte, et võitlus
Eesti rahva eluõiguse eest Teise maailmasõja tingimustes
tähendab mõne teise rahva kannatuste tühiseks
pidamist! Aga kuhu jääb siin rahva õigus oma
olemasolule ja õigus võidelda oma vabaduse eest!
Autori etteheide oma rahvakillu edendamise kohta sõltumata
teiste saatusest meenutab üks-ühiselt ajalehes Postimees
varem heietatud juttu ajaloolistele sündmustele ainult
oma künka otsast vaatamisest, mis jätab varju laiema
üldhumanistliku perspektiivi. (R. Müllerson.
Kelle huvides on äratada minevikutonte, Õhtuleht,
4.01.2012). Taolised jutud ju püüavad lugejat veenda,
et ühe väikerahva saatus ei maksa laiemas perspektiivis
mitte tuhkagi. Jutud üldhumanistlikust perspektiivist ja
tänaste teadmiste kõrguselt tehtud etteheited oma
rahvakillu saatuse edendamisest teiste saatusi arvestamata on
sellises sõnakasutuses ühteviisi võltsid.
Autor arutleb sõdade kahesuguse
lõpu üle: Kõikidel sõdadel on ju
kaks lõppu. Esimene saabub siis, kui kahurid vaikivad...
Teine lõpp saabub igaviku silmis aastaid hiljem, kui selgub,
milline armee pärandab järeltulevatele põlvedele
au, millega edasi elada. Teise maailmasõja lõpust
kõneldes küsigem siis täna, milline armee pärandas
viimases suures sõjas autori arusaamist mööda
järeltulevatele põlvedele au, millega edasi elada?
Natsi-Saksamaaga on asi selge temal ei olnud niikuinii
midagi pärandada. Mis puutub Punaarmeesse, siis on teada,
et Venemaa oli üks suure sõja alustajaid, kes visati
Rahvasteliidust välja seoses Soome riigi vastu toimepandud
agressiooniga, Punaarmee vägistas vabastajana Saksamaal Saksa
naisi ja lapseeas tüdrukuid, see armee ikestas Ida-Euroopa
rahvad ja upitas Ida-Euroopas võimu juurde rahvavaenulikud
punased võimurid. Seesama Punaaremee okupeeris taas Eesti,
kus kehtestati verine terrorireiim. Kus on siis selle armee
au, mida pärandada tulevastele põlvedele? Lääne-liitlased
häbistasid ennast sõja lõpul armee au määrivate
ränkade sõjakuritegudega tuumapommide heitmisel Jaapani
linnadele (6. augustil 1945 hukkus Hiroshimas kohe ja suri kiiritustõppe
rohkem kui 200 000 inimest ning Nagasakis hävitati 9.
augustil 1945 üle kolmandiku mitmesajatuhandelise elanikkonnaga
linnast). Samuti määrisid lääne kindralstaabid
sõja lõpul oma armee au Saksamaa linnade mõttetu
hävitamisega terrorirünnakutes pommivaipade läbi,
kus liitlasvägede lendurid purustasid kultuurilinna Dresdeni
ja teisi Saksa linnu ning tapsid sel moel tuhandeid saksa naisi-lapsi-vanureid.
(Tiit Made, lk 428429). Mõistagi ei pea autor vajalikuks
neid terroriohvreid meenutada, sest tema lähtub ju ainult
natsi kindralstaabi plaanidele kaasaaitamise perspektiivist.
Tunnistagem, et just 1944. aasta Sinimägede
sangarid ja teised Eesti eest võidelnud sõjamehed
olid need, kes on pärandanud meile edasi elamiseks vajaliku
au. Just nemad pärandasid Eesti rahva järeltulevatele
põlvedele oma puhta ja ausa südametunnistuse, oma
vaimsuse ja vabadusiha. Nii on Sinimägedest saanud Eesti
sõjameeste sõdurivapruse, eestlaste rahvusliku vaimsuse
ja uhkuse ning väärikuse sümbol. Ja see ongi Sinimägede
pärand.
|
|
|