|
Tarkus tarre talletati, ajad
aita aidati
tekst ja fotod:
Leho Männiksoo
Pärandkultuuri
aasta puhul käisime Velisel, Veski külas Sillaotsa Talumuuseumis.
See on koht, kus saame näha ning tajuda oma rahvapärimust
ja tehnilist kultuuri, mis oma huvitaval moel aitab meil kaasaega
möödanikuga mõõta. Alustame oma pajatusi
aga hoopiski kaugemalt!
Leivatükist
tegi piibu
Bugulma
vangikongis ellujäämine oli omaette probleem. Kohalikele
toodi pakke, mis kandsid nimetust peredati.
Toodi igasugust kraami ja igaüks nosis omaette. Eestimaa
mees, hüüdnimega Purka, oli seal võõrmaalane,
ei osanud õieti vene keelt ega ka teiste käest midagi
paluda. Istus, nälgis ja jälgis olukorda. Ja äkki
käis peas sähvatus! Vangidele saadeti mahorkat, sellist
haisvat tubakat, mida sai ajalehe sisse pläruks keerata.
Aga kui ajalehte pole? Purka ei suitsetanud. 200 grammi leiba,
mille ta päevas toiduks sai, oli vettinud ja kleepuv. Ta
võttis leivapätsist ühe nurga ja voolis sellest
piibu kaha. Mida aga piibule sabaks panna? Silma jäi kõrtest
luud, millega põrandat pühiti. Sellel olid mõned
jämedamad varred. Pärast nupukaid katsetusi ja paaripäevast
kuivatamist saigi ta piibu valmis. Pani mahorka sisse ja näitas
kaasvangidele. Need kiitsid, et oo, kak horoo! Kuidas aga
tuld saada? Vangivalvurite käest kerjata oli raske, suurem
osa neist prikurit ei andnud. Jälle tuli midagi
leiutada! Vangidel olid enamasti seljas vatikuued, puhvaikad,
sees puuvillavatt. Selle lükkas ta peo vahel kõvaks
rulliks. Konginurgas oli paraski laud lahtine. Sellega sai vatirulli
põrandal hõõruda. Kui hakkas tulema kärsahaisu,
oli aeg hõõguvast vatirullist piibule tuld saada.
Esimene katse oli edukas ja ta hakkaski piipe tegema. Iga piibu
eest küsis süüa ja igaüks andis, palju tal
anda oli. Purkale jäi elu sisse. Surmanuhtluse eest põgenes
ta koos ühe ukrainlasest kaasvangiga ära ja tegi sõdurina
läbi II maailmasõja.
See lugu tuli meelde kui pärandkultuuri aasta puhul Velisel
Veski külas Sillaotsa Talumuuseumis käisin ja selle
juhataja Kalju Ivand mulle kahte talumeeste omakonstrueeritud
ja nupukalt valmistatud tubakalehtedest piibutubakat lõikavat
masinat näitas.
Kaasaja inimene ei saa muidugi aru, et milleks selliseid masinaid
vaja oli? Saab ju poest osta igasuguseid tubakatooteid! Ajad aga
muutuvad ja mäletan minagi, kuidas mu isa, kirglik suitsumees,
sõja ajal endale tubakapeenra rajas, lehti hoolega kuivatas
ning neid terava noaga narmasteks lõikas. Masinat tal ei
olnud. Oleks ta kantserogeensusest midagi teadnud, poleks vist
vähk teda veidi üle kuuekümneselt ära viinud.
Tänapäeval, teades selle tegevuse tagajärgi, võitleme
suitsetamise vastu. Aga suitsetavad paljud ikkagi!
Omamoodi on suitsetaminegi, näiteks piibujuttude pajatamisega
seotult, olnud pärandkultuuri osa. Näiteks olid omal
ajal tubakalõikurite meistritel pead vägagi taibukad,
kuigi neil tehniline ülikooliharidus puudus. Paljude talumajapidamises
vajalike riistade meisterdajad said hakkama selliste masinate
ehitamisega, mille üle tuleb aukartust tunda! Oleme tänases
maailmas E-riigina nii kõrgele kohale jõudnud, aga
esemeline pärandkultuur ja tehniline taibukus pole täna
tekkinud.
Seepärast ongi talumuuseumid meile tähtsad, et seal
viibides meie rahva arenguloost aru saada, läbi eksponeeritud
esemete ja riistade nupukaid ja töökaid inimesi enese
ümber tajuda ning oma sitkete esivanemate ja rahvuse üle
uhkust tunda.
Veski küla
aare
Meie jaoks on pärandkultuuri
hoidjatest üheks suureks aardeks osutunud Aleksei ja Mai
Parnabas Veski külast Veliselt. Just Aleksei on süüdi,
et selline talumuuseum meil üldse olemas on, ning et saame
seal näha ja tajuda oma rahvapärimust ja tehnilist kultuuri,
samuti oma kaasaja keskkonna seisundit möödanikuga mõõta.
Pärandkultuuri aasta raames
Raplamaal Veski külas Sillaotsa Talumuuseumisse astunud,
võtab mind vastu varahoidja Jüri Kusmin. Peagi liitub
meiega muuseumi juhataja Kalju Idvand ning muuseumi pedagoog Liivi
Miil. Tema teatab, et mõne aja pärast oleme oodatud
pannkooke maitsma. Noh, ega ära ju ei ütle.
Veebruaris 1982 suri Aleksei Parnabasi abikaasa Mai ja mehel lõi
see jalad alt. Tema koolivend Jaan Vaarmann, kes oli Tallinnas
Vana-Viru tänaval asunud tuletõrjemuuseumi (nüüd
asub Raua tänav 2) asutaja ja direktor, andis tõenäoliselt
Alekseilegi idee muuseumi loomiseks. Teostuseni jõudis
vahel ka Aaduks kutsutud Aleksei Parnabas koos eakaaslaste, see
on kohalike pensionäride abiga niiöelda teeme
ära ehk tasuta talgute korras. Hiljem, kui metsamajanduse
ja looduskaitse minister Heino Teder oli Sillaotsast tekitanud
Matsalu Riikliku Looduskaitseala filiaali, hakkas tulema ka materiaalne
toetus. Nii said paika talurahvamuuseumi esimesed hooned. Ja muuseumisse
hakkas tulema asju, mida näidata.
Isetegevusliku muuseumi passi väljastas Eesti NSV Kultuuriministeerium
ning kinnitas muuseumide ja kultuurimälestiste inspektsiooni
juhataja Irene Rosenberg 23. detsembril 1983. aastal. Metoodiliselt
juhendavaks riiklikuks muuseumiks jäi Mahtra Talurahvamuuseum.
Sotsialistlikus ENSV-s ei peegeldanud talumuuseum ainult ENSV
ajajärgu ülimust, vaid süvendas ja andis tuge tunnetusele
ja arusaamadele, mis eestlasi aastasadu on rasketel ja otsustavatel
hetkedel kokku hoidma ja võitlema sundinud. Nii relvaga
kui lauldes. Ärgem ükskõik kui vanana unustagem
muuseumis vana rehepeksumasinat vaadates nende põlvkondade
saatust, kellel ellujäämiseks ja oma maa kaitseks tuli
surmaga silmitsi seista. See on vundament, millel seisab meie
rahvas ja tema kultuur.
|
Muuseumi tegevtöötajate sõbralik kolmik:
vasakult
juhataja Kalju Idvand, muuseumi pedagoog Liivi Miil ja varahoidja
Jüri Kusmin.
|
Ajalugu nagu
pallimäng
Aleksei Parnabas oli
viimane Sillaotsa elanik, sündinud 1919. aastal siin viis
aastat varem ehitatud rehielamus. Talu eeskambris võib
näha fotostendi maja elanikest ja perenaiste käsitööst
mitme põlvkonna jooksul, tagakambrisse on koondatud peremehe
raamatud ning omad uurimustöödega kinnistunud tarkused.
Rehetuba on tänaseks ümberehitatud.
Et muuseumi majandada ja elus hoida, ostis Aleksei Aleksei poeg
Parnabasilt Sillaotsa talu 9308 rublaga ära Matsalu Riiklik
Looduskaitseala. Müüja kasutusse jäi eluaegselt
25 ruutmeetrit pinda. Muuseumi omandusse tuli elamu koos kahe
rehealusega, eraldi asuvad ait, kuur ja küün. 1983.
aastaks oli muuseumis juba 3510 museaali: esemeid 320, fotosid
100, kunstiteoseid 10, dokumente 80 ja raamatuid 3000.
Kohaliku rahva elaval toel teoks saanud Sillaotsa Talumuuseumi
dokumentaalne arengulugu on näha talumaja vitriinides klaasi
all. See on olnud nagu ühelt peremehelt teisele visatav pallimäng,
kus pall jäi 1993. aastal pidama lõpuks Märjamaa
vallavalitsuses. On õnneks selle munitsipaalomandis praegugi.
Muuseumi eesmärk oli kajastada vanal Läänemaal
asunud Velise valla elu-olu alates XIX sajandi teisest poolest
lähiminevikuni. Tänavu on külastajaid olnud palju
ka välismaalt, esirinnas on rootslased.
Muuseumi territoorium hõlmab 17,5 ha maad ja jaguneb kaitsealusteks
alleedeks, dendroparkideks, ilu- ning viljapuu- ja marjaaiaks.
On metsa ja põllumaadki. Viimast kasutatakse vähelevinud
põllukultuuride kasvatamiseks. Näiteks tatar, lääts,
lina. Dendropark on liigirikas, puid ja põõsaid
peaaegu 200 liiki.
Jüri Kusmin tuli muuseumisse 1. juulil 1986. Seega viis kuud
pärast Aadu, nagu ta Alekseid nimetab, Parnabasi surma sama
aasta 26. jaanuaril. Jüri esimeseks tööks oli linamasinale
Helsinger, mille andis eksponaadiks Osvald Kask Võeva
külast, katusealuse ehitamine. Masin oli aastakümnete
jooksul maa sisse vajunud. Selle töökorda seadmisega
on raskusi ja see seisab linakuuris. Kui nüüd hakatagi
vaatama eksponaate, mis väljendavad taluinimeste nupukust,
siis jääb silma tänaseks kokkutoodud ja otsitud
esemete rohkus. Siin näeme kõiki eesti taluelus vaja
olnud ja mõneski majapidamises veel praegugi kasutusel
olevaid masinaid, tarbeesemeid ja tööriistu. Muuseumi
ülesandeks on koguda, säilitada, eksponeerida ja tutvustada,
nii on seda tegevust defineeritud. Muidugi ka uurida.
Võid
minna üle silla vasemale või otse
Enne, kui astuda muuseumi
territooriumile ja kohtuda muuseumi töötajatega, tuleb
ületada kõigepealt sild. Ja esimesele viidale, mis
sealjuures silme ette jääb, on suurelt kirjutatud KEMMERG.
See on oluline kultuuripärand, ilma milleta ei saanud isegi
keiser läbi. Väga nupukalt tehtud, sest viidale kirjutatu
jääb kohe meelde ja igaühele on selge, kuhu suunduda,
et vajadusel olla mõni minut üksinda oma isikliku
ajalooga.
Aga muuseumi juhataja Kalju Ivand avab nähtuse kultuurilise
tagapõhja: Seni käidi kükitamas juuremaal
või põõsa taga, külmal ajal tagumises
rehealuses loomadega kokku. Meie vabariigi algaastail tegi kultuur
suure sammu edasi. Ilmusid putkakesed, mille uksele välja
lõigati südame kujutis.
Seejärel tuli sinna vesi ja need erinevad majakesed seisavad
muuseumis kõrvuti kasutuses, pakkudes valikuvõimalusi
tunnetada arengut ka selles, mis inimesele igapäevaselt on
vältimatu.
Aga külastaja ei pruugi üldsegi minna selle viida magnetvälja
mööda juhitud suunas, vaid astuda otse edasi ja jõuda
ehitisteni, kus on väljas see, mida otseselt vaatama ja tunnetama
tuldi. Ja seda on palju, nagu öeldud. Mitmete esemetega on
seotud legendid. Ühe lõbusamaid lugusid talumehe omavalmistatud
ja käsitsiveetava puuvankri juures jutustas mulle juhataja.
Nimelt pandud mees, kui naine teda sellise lühikesevõitu
käruga kõrtsist koju tuli viima, vankrile nii, et
jalad olid eespool ja pea rippus üle vankri tagaosa. Muidugi
oli mees vankriga võrreldes nii pikk, et pea lohises mööda
maad. Ja juhataja küsis, et miks seda niimoodi tehti? Võiks
ju jätta küsimuseks, sest äraarvamise mängud
on viimasel ajal teleekraanidelgi väga moes. Pole siiski
lugejale auhinda pakkuda! Vastus on, et kallid saapad oleksid
mööda teed lohisedes väga kulunud, pea aga paranes
ise!
Eks ole igal muuseumigiidil külastajatele neid lugusid mitmeid
rääkida ja vastupidigi, see vähevankri lugu saabaste
ja mehega ongi giidini jõudnud tegelikult hiidlastest külastajate
kaudu. Piirdugem öelduga, sest sellest loost võib
nii paljugi välja lugeda. Ja see väljalugemine jäägu
siis lugeja rõõmuks.
|
Oluline teeviit kohe pärast silda.
|
Sillaotsa aidad
Kindlasti üheks
huvitavamaks teemaks talumuuseumis on aidad, kuhu aeg on vaikelu
elama aidatud.
Sillaotsa aidad on ehitatud 1922. aastal ümarpalkidest, ristnurgas
laotuna, toetudes nurkadega põllukividele. Aidale pandi
sindlikatus ja siingi oli tarvis leidlikkust, sest oli Vabadussõja
järgne aeg, naelu ei olnud ja need valmistati lihtsalt traadist.
Nagu ütleb teabetahvel: Põrand valmistati lõhki
aetud kase ja musta lepa jumpidest. Viljaaidale tehti 1937. aastal
uus punnitud laudadest põrand. Riideaidal aga on esialgne
põrand tänaseni.
Riideaidas näeme kirste tekkide, suurrättide ja riidekangastega.
Talvel rippunud siin aamtala küljes nagis talvised üleriided.
Meie ajaloos mängis ait suurt rolli, sest külapoisid
käisid siin ehal. See sai toimuda jüripäevast mihklipäevani,
kui tüdrukutel oli lubatud aidas ööbida.
Võimasinad pütid, tünnid jm hoiti muldpõrandaga
külmaidas ehk kuurialuses. Kui palju oli olnud peadel nuputamist
ja kätel tegemist, et need asjad kõik käsitsi
meisterdada ja kokku kududa-õmmelda.
Kui Aleksei Parnabas muuseumi asutas, lähtus ta museaalide
paigutamisel väga paljus lastest, et nad saaksid ka esivanemate
valmistatud masinaid käima panna. Näiteks oli lastel
võimalus kohaliku meistri Jaan Jeeriku kettajamiga hoburehepeksumasinat
ise ringi ajada. Leiame muu hulgas ka kätejõul töötava
kodukootud kraana, omatreitud sidurid, tervest puust tehtud rattapingi
ja palju muud. Huvitav eksponaat aga ripub ühe kuuri seinal
ning on pärit hoopiski Riiast. Hobuserauale on pandud kummist
elastne kate. Kas on seda inspireerinud mingi kummiratastega hobuveok
või hoopiski autorehv? Hobusele tõi selline kaval
kabjaraud munakiviteel traavides kindlasti leevendust.
Eksponaadid
laekuvad hea tahte korras
Aleksei-Aadu Parnabas
andis oma vara ühiskonnale kasutada tasuta ja tahtis, et
muuseumi külastamine oleks kõigile prii. Seda on siiski
raske olnud järgida, sest muuseumi majandamine nõuab
ikkagi ressursse, olgugi et eksponaadid laekuvad hea tahte korras.
Esimene suurem annetaja oli säilinud teabe põhjal
Alviine (Reinvee) Piisang Mäliste küla Mäe talust,
kelle muu vara hulgas oli ka kohaliku meistri valmistatud hobuajamiga
rehepeksumasin.
Aga ega see talupoja elu ei olnud ainult töörabamine.
Aega jätkus ka muuks. Sellest annab tunnistust muuseumi õuel
seisev külakiik. Suviste kiigepidudel, neid peetakse suvistepühal
alates aastast 1987, on siin suminat kindlasti palju. Tänased
muuseumis rügajad on ka muule mõelnud. Muuseumi ruumides
saab korraldada perekondlikke tähtpäevi, õppepäevi
ja seminare. Telkimis- ja lõkkeplatsi rentimine pole probleem.
Üle 2000 aasta on ju meie esivanemad Eestimaal põldu
harinud, metsas alet põletades põllumaad rajanud.
Puude langetamiseks olid siis kivikirved. Põllutööriistad
arenesid taluperedest sirgunud meistrite-seppade käe all.
Pikka aega tehti tööd vaid talveõhtuti pirruvalgel,
sest suvel oli vaja harida põldu, varuda toitu nii loomadele
kui inimestele. Kui räägime pärandkultuurist, üldse
pärandist, siis pidagem meeles, et meie inimesi ei ole toitnud
linn, vaid ikka maa ja toidab praegugi. Mustale leivale ilmus
või alles keskajal, kui hakkas edenema piimakarja kasvatamine.
Või ajalugu ise on ajalookirjanduse järgi aga oma
50006000 aastat vana. Palestiinas olevat või olnud
kasutusel ravisalvina. Kosmosest pole meil midagi söödavat
võtta, linnakividelt ka mitte. Põld on pärandkultuurile
pannud aluse ja jätnud meile tähtsaima päranduse,
sest kellel on põld, sellel on ikka leib laual. Viimase
maailmasõja ajal olid ka paljudele linnainimestele välja
mõõdetud aiamaad, mis peresid elus hoidsid. Aga
põldu narrida ei tohi! Ega meie vanasõna meile vaid
naljaviluks edasta sajandite põhitarkust, et kui narrid
põldu korra, narrib see sind üheksa korda vastu!
Ringkäigul muuseumis tuli äkki teade, et pannkoogid
on valmis saanud. Tuleb jutule lõpp teha. Ega jõuakski
kõigest rääkida, Meenutagem siiski üht vanasõna
oma silm on kuningas!
|
|
|