|
Heldur Lassi endasse uskumise
teetähised
tekst: Ly Lestberg
Fotod: erakogu
|
Heldur Lassi. Foto Ly Lestberg
|
Heldur
Lassi (59) pole järginud traditsioonilist kunstnikuteed ning
on hakanud oma näitusi korraldama alles viimastel aastatel.
Üle kõige hindab ta vabadust tegeleda loominguga vaid
siis, kui hing seda vajab. Tema jaoks on kõige olulisem
tööprotsess ise. Erinevas tehnikas valminud tööd
on talle tähisteks endasse uskumise teel.
Helduri Lassi igapäevatööks kunstiakadeemias on
tehnokeskuse töökoja juhatamine. Tema poole pöördutakse,
kui on vaja mõne projekti juures tehnilist nõu.
Mida vanemaks ma saan, seda rohkem meeldib, kui saan teisi
aidata. Selleks võib olla ükskõik milline töö
ka riiuli seina panemine. Sellepärast ei pea muretsema,
kas tehtu leiab hindamist. Kõige tähtsam on, et olen
oma töö teinud. Minu tee on leebuse ja rõõmu
avastamine läbi iseenda väiksuse, lisab kunstnik
tagasihoidlikult.
Kuidas
sa ennast iseloomustaksid?
Ma olen suhteliselt häbelik, sissepoole pööratud
tüüp, sest kasvasin üles sõna otseses mõttes
metsade keskel. Perametsa juba kohanimena viitab eraldatusele.
Enne kooli polnud mul peale ema, isa ja venna suurt kellegagi
suhelda. Koolis oli alguses teiste õpilaste keskel viibida
hirmutavalt võõras. Ma ei julgenud isegi kõva
häälega rääkida. Õpetaja pidi kummardama
hästi mu suu juurde, et aru saada, mida ma öelda tahtsin.
Seniajani ei taha ma naljalt teiste silme all tööd teha.
Aga eks elu õpetab julgust iseennast mitte häbeneda.
Millised
impulsid lapsepõlvest aitasid kaasa kunstnikutee valimisele?
Päris väiksena ma eriti ei joonistanud, kuigi see mulle
tegelikult meeldis. Mu vanemad olid pärit talupidamisega
seotud inimeste hulgast. Seetõttu ei olnud kodus eriti
raamatuid. Emal oli kunstiannet, aga ta oli rohkem naivisti tüüpi
harrastusmaalija.
Üks iluelamusega seotud moment meenub algkoolist küll.
See oli talvel. Seisin koridori akna juures, kui hakkas sadama
esimest lund. Mäletan seniajani selgelt, kuidas punakaspruuni
majaseina taustal suured valged räitsakad muudkui langesid
ja langesid. Hiljem üks õpetajatest ütles emale,
et sellest poisist tuleb küll kunstnik, kuna keegi teine
polnud lumesadu nõnda hardalt imetlenud.
Kuidas
jõudsid teadlikuma kunstiga tegelemise juurde?
Kui ma juba Jõhvis koolis käisin, õpetas meile
joonistamist Tõnis Soop. Tema välimus ja väljapeetud
kõnemaneer jätsid imposantse mulje. Näiteks ta
õpetas, kuidas maalida vesivärvidega taevast nii,
et üks värv läheb sujuvalt teiseks üle. Mulle
hakkas tunduma, et kunstiga tegelemine peab olema väga eriline
asi, kui nii soliidne meesterahvas sellest täie tõsidusega
räägib. Tema soovitusel läksin ka kunstiklassi.
Ainuüksi kunstiklassi ruum lummas. Tekitas imestust, et joonistamise
tarvis sätitakse lauale terve kooslus asju. Samm-sammult
jõudis pärale, et kunsti mõiste on palju laiem,
kui vaid enese paberil väljendamine.
1969.
aastal läksid sa Tartu kunstikooli dekoraatoriks õppima.
Peale seda said kohe esimesel katsel kunstiinstituuti maali erialale.
Mis olid aga need põhjused, miks sinust ei saanud kohe
peale kõrgkooli lõpetamist tegevkunstnikku?
Kunstiinstituudist saadud monumentalisti diplom ei viinud mind
veel tõelise enesetunnetamiseni. Ma küll sahmisin
töid teha, aga sellest ei olnud suurt kasu. Neid töid,
mis minu meelest õnnestusid, ei võetud näitustele
vastu. Jõudsin äratundmisele, et loomingu tegemiseks
ei pea kõigest hingest püüdma silma paista. Looming
tundus olevat hästi isiklik asi, umbes nagu oma ihu, millest
ei ole sünnis rääkida.
Minu suureks sooviks oli, et mul oleks pere. Ma tegin kõik
selleks, et otsida endale sobivat naist. See ei läinud sugugi
libedalt. Kui lõpuks naise leidsin ja laps sündis,
oli vaja hakata peret toitma. Läksin tootvale tööle
Vihurisse. Hakkasin seal tegema siiditrüki raame
ning meeneid trükkima. Nii tuligi kunsti tegemisse pikem
vahe sisse.
Mis
oli tõukeks, et jõudsid ringiga kunstiga tegelemise
juurde tagasi?
1990. aastal sain kuidagi iseenesest tellimuse Emmaste rahvamajja
monumentaalmaali tegemiseks. Ma nägin sellega hirmsat vaeva
oma kitsukeses ateljees. Nädal aega maalisin veel rahvamajas
kohapeal ka. Praamiga koju tagasi tulles juhtus olema väga
ilus ilm. Korraga tekkis tunne, nagu inglitiib oleks silitanud
mu pead ja ma jõudsin äratundmiseni, et just maalimine
on see töö, millega ma pean tegelema.
Siis olingi pikalt vabakutseline. Riigikorra muutuse ajal osteti
palju kunsti. Ka minul õnnestus päris hästi oma
maale müüa. Nii hakkasin tasapisi mõtisklema
elu olemuse üle. Proovisin igasuguseid asju, ka pendliliigutamist
ja oma tekstide kirjapanemist.
Oled
tol perioodil teinud ühiskondlikesse hoonetesse üsna
palju monumentaalmaale ja vitraae. Milline neist on olnud
sulle kõige määravama tähtsusega?
Suurema eneseusalduseni jõudsin 1994. aastal tellimustööga
Tallinna linna volikogu hoone keldrisse. Mul anti selle tegemiseks
täielikult vabad käed. Alguses ei tulnud seinale maalimisest
midagi välja, kuna punaste tellistega võlvitud lagi
mõjus liiga domineerivana. Peale pikki mõtisklusi
leidsin, et pean hakkama seina lõhkuma. Kraapisin värskelt
pahteldatud seina, kuni jõudsin krohvikihini. Krohvi all
oli peidus maalitud tapeedimuster, mille alt omakorda paljastus
paekivimüür. Erinevate kihtide ruumilisus oli iseenesest
juba nii ilus, et sinna polnud vaja suurt midagi lisada. Teise
saali seina silikaattellistest müüri alt tuli välja
iidne aknaorv. Võtsin sellegi ava lahti. Seeläbi tekkis
ni, mis andis ruumile huvitava liigenduse. Ehitusmeestele
jäi minu tööst maha suur kivihunnik, aga nad olid
arusaajad mehed.
Seinamaali tegin uude saalitiiba, kus oli küproklagi. Sellega
maadlesin teise kuu. Meetodina kasutasin eri laiusega pintslite
jooni. Tahtsin väljendada enda tunnet läbi käe
tundlikkuse. Olin veendunud, et kõik, mis nii tekib, on
õige. Kõige raskem oli välja kannatada tulemuseni
viiv teekond. Nii ma siis vedasin jooni, vahepeal võtsin
liivapaberi ja lihvisin tehtut maha, et saavutada huvitavaid läbikumamisi
ja ruumilist efekti. Kui pool tööst oli tehtud, tabas
mind meeleheide mulle tundus, et kõik on jama ja
minu eksperiment on täielikult ebaõnnestunud. Elasin
seda asja mõne öö endas läbi. Lõpuks
võtsin julguse kokku ja võõpasin kogu seina
uuesti üle ning hakkasin taas värvi maha nühkima,
et uuesti peale maalida. Niimoodi sain kriisist välja.
Olin hästi õnnelik, et pidasin vastu ja töö
tuli välja selline, nagu ma ei osanud ette kavandada. Veendusin,
et pean ka edaspidi oma läbielamiste teekonda jäädvustama.
Ilma kartuseta, kas see kellelegi meeldib.
|
Väike elu.
|
Kuidas
sa jõudsid klaasist ja puidust objektide tegemise juurde?
Mida oled sellega seoses õppinud?
Klaasist ja puidust objekte hakkasin tegema 1990-ndate keskel.
Enamvähem samal ajal, kui mu tütar sündis. Siis
tulin ka kunstiakadeemiasse meistrina tööle. Puidutööd
on mugav teha, kuna seda annab igal hetkel käest ära
panna. Tõenäoliselt on ruumiline nägemine minus
algusest peale olemas. Vaatan puutükke alati pilguga, mis
neist teha annab. Iga materjaliga tuleb erinevalt suhelda. Puutööga
tegelemise alguses lõikasin päris palju kätte.
Puidu jaoks peab olema paraja pehmusega tera ja nugadega peab
oskama töötada. Aga kõige tähtsam on, et
seda tööd tehes ei tohi mõtelda halbu mõtteid.
Tuleb enesesse kaevuda, mitte mõtetes teistega tegeleda.
Muidu võibki karistuseks näppu lõigata.
Kõige olulisem on pidevalt oma tööga edasi liikuda
ja vaadata, mis käe alt välja tuleb. Kui on vaja muutust,
tuleb püsida sama asja juures, siis muutus tuleb. Elu lihtsalt
on selline.
Sinu
puitobjektidel on tihti justkui imepeen raam ümber. Kas need
on tehtud ühes tükis või osadest kokku liimitud?
Absoluutselt kõik on ühes tükis. Mind huvitabki
selle töö juures kõige enam, kui õhuliseks
saan materjaliga minna. Puit on oma olemuselt jõuline materjal.
Mulle aga meeldib objekti detaile töödelda katkemise
piirini. Mõnikord lõikan, puurin ja poleerin nii
innukalt, et järele jääb vaid mingisugune vibu
moodi kõverik. See ahvatlebki, et kunagi ei tea, mis mingist
puutükist lõpuks välja tuleb. Üks vorm tingib
teise. Kui mingi koht tundub huvitav, siis selle jätan. Väikestest
komistamistest tekib uus iva. Taoline väljendusviis on vägagi
töömahukas. Seda võib vaadelda, kui omalaadset
meditatsiooni. Ajafaktor on mind ka alati veedelnud kui
pikalt mingi protsess on toiminud.
|
Tasakaal.
|
Kas
sul pole tekkinud tahtmist eksponeerida oma tehtud ja leitud objekte
koos?
Kord leidsin merest vettinud plangu, ilmselt mingi vana laeva
detaili. See oli minu jaoks niivõrd ilus ja absoluutselt
valmis asi. Ka inimesed, kes on näinud mu asju, on toonud
erinevaid puidust tükke.
Mõnest objektist ei taha kuidagi lahti lasta, aga samas
ei saa ka jätta niisama, töötlemata. Näiteks
vanaisa talukoha sissevajunud hoonetest jätsin omale aida-
ja rehialuse uksed, mis on hästi massiivsed. Ühel on
isegi vanaaegne lukk ees. Hakkasin neid suviti maal olles vaikselt
uuristama ja lõikuma. Ühe konkreetse sündmuse
ja inimese ajel tekkis aga aidaukse sisse justkui iseenesest jalgadeta
figuur. Nimetasin selle kujutise aidameheks. Teise sarnase ukse
sisse tegin piiluja. Need on mul praegugi alles. Enda jaoks on
see märk igal juhul.
Mis
ajendab sind tegema suuri pliiatsijoonistusi?
Impulsse olen saanud enamasti loodusest. Viimaste aastate värvipliiatsijoonistused
on rõõmsad ja värvilised. Meetodina kannan
erinevaid värvipindu üksteise peale. Ma ei mõtle
neid tehes isegi ette, missugust värvi kasutan, vaid võtan
karbist just selle, millele pilk esimesena peatuma jääb.
Joonistamine käib mul lainetena. Näiteks 2010. aastal
tegin hästi palju joonistusi, kuid arvestatavana tuli välja
vaid üks. See sündis väga kiiresti ja konkreetse
juhuse peale. Ühel kevadhommikul lendas minu suvekodu lähedal
viljaväljale lõoke ja hakkas, nagu ikka, ennast intensiivse
laulu saatel vurrina taevasse keerutama. Vaatasin, et ta muudkui
kerib ja kerib üha kõrgemale, aga ei katkesta laulmist.
Järsku tekkis hirm, et linnuke ei pea sellisele intensiivsusele
vastu. Üles vaatamisest jäi mul kael kangeks ja lõpuks
kaotasin ta silmist. Läbielatu tundus järsku nii võimas
ja eriline, et ei saanud olla enne võimalik, kui valmis
töö nimega Lõoke.
|
Tuum.
|
Kas
sinu elus on selliseid teetähiseid ka, mida pole olnud võimalik
otseselt loominguks vormida?
Eks kõik kogemused, mis elu jooksul antakse, on olulised.
Suurema selguseni neis jõuab läbi loominguliste läbielamiste
ja vaevade. Väga raske on ju kujutada seda, mis peaks olema
enesestmõistetav. Elus osutuvad tihti määravaks
olukorrad, millal tuleb välkkiirelt otsustada, kuidas edasi
tegutseda.
Omamoodi teetähised on ka valusad elukogemused, mis jäävad
piinama elu lõpuni, kui need ei ole leidnud toimumise hetkel
õiget lahendust. Aga olen õppinud, et kurbus ei
sisalda ainult kaotust, meeleheidet ja masendust, vaid näitab
ka teed ja seletab muutumise tähtsust.
Aastaid tagasi tuli meie korteri ukse taha hüljatud ja näljane
kutsikas. Meie perel aga oli koer juba olemas. Otsustasime leitud
kutsika viia loomade varjupaika. Seal aga paluti, et ma võtaksin
vaktsiinid ja läheksin koeraga loomaarsti juurde. Nõnda
elas kutsikas meie juures veel nädala ja kiindus pereliikmetesse
jäägitult. Siiski otsustasime, et ei saa kahte koera
omada ja ma viisin ta autoga tagasi hoiupaika. Elu lõpuni
ei lähe meelest see tema lõpmatult kurb ja lootusetu
pilk lahkumise hetkel. Seda jääb meenutama maal, mille
tegin aluse peale, mis oli pandud kutsikale väikeseks takistuseks
köögi ukseava ette
Kuidas
sinu pere suhtub su loomingusse? Või on see rohkem sinu
salamaailm?
Üksinda oma asjade kallal vaikne nokitsemine annab erilise
vabaduse. Mul peavad olema ka niisugused tööd silme
ees, mis ei ole õnnestunud, et saaksin neid vajadusel edasi
arendada. Aga juba valmis loomingu hulgas on abikaasal koguni
lemmikud, mille kohta ta arvab, et neid ei tohi kunagi ära
müüa või ära anda. Kodus on peaaegu kõik
seinad mu objekte täis, aga ta ütleb ikka, et kui väga
tahta, siis mahuvad kõik tööd kuhugi ära.
Kas
sa oskad õnne olemust lahti seletada?
Õnneks on kõige enam vaja oma elu teadlikku läbitunnetamist.
Oma tahtmisi tuleb realiseerida. Hästi oluline on isiklikult
läbi elada võimalikult kõiki inimlikke suuri
tundeid. Kindlad kohustused, väärtused ja väärikused
on inimese elus möödapääsmatud.
Kõige tähtsam on jääda iseenda ja teiste
suhtes ausaks. Pereringis tuleb see eriti hästi esile, sest
lapsed tabavad aususe väga hästi ära. Kui olla
ebaaus, siis sind kannatatakse ära, aga ei usaldata. Ei pea
olema andekas ega rikas, aga peab olema aus. Edasiminek on keeruline
neile, kes kardavad nii elada.
Kunagi kuulsin imetlusväärset ütlemist, et Paradiis
on võimalus elada maa peal, mitte uskumine imepärasesse
kättesaamatusse olemisse taevas. Iseenda valu ja rõõm
erinevates kombinatsioonides loovad erinevaid vaatepunkte maailma
ilu tajumiseks. See tee, mida me käime, ongi Paradiisitee.
Olen selle mõtte juurde ikka ja jälle tagasi pöördunud.
Leian, et mulle on antud õnnelik elu.
Aga
kuidas sa kirjeldaksid armastust?
Armastus on, täpselt nagu ilugi, väga mitmekihiline
mõiste. Kirehetk on sellest pisikene osa. Armastus on arusaamine,
läbielamine, mõistmine, kogemine. See ei ole seotud
tingimustega.
Looduses ilmutab armastuse tunne end vahel mõne väga
imelise hetkena näiteks valgusmänguna. Aga, kui
palju on selliseks imeks vaja komponente ja asjaolude kokkulangevusi!
Milliste
mõtetega tahaksid meie vestluse lõpetada?
Ma ei ole kaugeltki nõnda tasakaalukas, kui pealt paistab.
Kipun tegema kogu aeg samu vigu, komistama samade probleemide
otsa. Sellepärast olen enda jaoks üles tähendanud
õpetussõnu, mida järgida. Mulle on vaja, et
näeksin sõna. Tekstid on, et oma mõtet kontrollida.
Nii jõuab mu mõte mulle pärale. Kui tunnen
vajadust, siis loen kirja pandut üle ja leian õige
koha. Praegu tundub oluline järgmine lõik:
Tahan olla seal, kus rõõm on algusest saadik
kasvamas. See rõõm ei kao sügise rajudes ega
talve külmades. See ärkab igal kevadel uuesti ja uuesti
niikaua, kui püsib maailm armastuse ja lootusega. Maa elavneb,
metsad sosistavad vaikseid sõnumeid kuuljatele, kes astuvad
eesmärgi poole, meeled tundlikud ja südamed puhtad.
Suur suvi on tulekul, kui on hingi, kes nutavad koos kevadise
vihmaga ja rõõmustavad elu tärkamise üle.
Säärane leebus ongi just looduses kõige paremini
tajutav. Miks mitte siis valutada südant leebuse pärast?
|
|
|