Kultuur ja Elu 4/2013


Kultuur ja Elu 3/2013

 

 

 


Ernst Hiis ja tema klaverid Luunjas

tekst: Alo Põldmäe
fotod: klaverimuuseum


Anna ja Ernst Hiis (Ihse) Tartu päevilt, 1924. aasta.

Muuseumi tegevus seostub otseselt pärandkultuuri aasta temaatikaga. 30. oktoobril 2013 avas klaverimuuseum Tartumaal Luunjas koos kohaliku valla ning kultuuri- ja vabaajakeskusega Ernst Hiisi-nimelise filiaali. Kultuur ja Elu esitas sel puhul mõne küsimuse klaverimuuseumi juhatuse esimehele Alo Põldmäele.

Miks avasite Hiisi filiaali just Luunjas?
Sellepärast, et Luunja on eesti klaveriehituse grand old man’i Ernst Hiisi sünnipaik. Ja sellepärast, et Luunja valla inimestega leidsime kohe ühise arusaamise, et nii suure tähendusega pärandkultuur, kui on seda Ernst Hiisiga seotu, tuleb tuua rahvale näha sõna kõige otsesemas mõttes. Uuema nurga alt saab tähtsustatud meie au ja uhkus, maailmanimega klaverimeister, kes on kontsertklaveri „Estonia” kaudu maailmanime teinud kogu Eestile! Ja läbi omakandimehe väärilise mälestuse jäädvustamise saab teadvustatud laiemalt ka ammuste kultuuritraditsioonidega paik nimega Luunja. Siit pärinevad või siin on elanud paljud eesti suurkujud nagu luuletaja Henrik Visnapuu, maadluse maailmameister Jaan Jaago, luuletaja Karl Eduard Sööt, viiulikunstnik-revolutsionäär Eduard Sõrmus, eesti pasunakooride isa David Otto Wirkhaus ja maalikunstnik Johannes Saal, aga ka väejuhi ja riigimehena Vene impeeriumi tippu tõusnud kohalikust mõisnikust krahv Münnich. Ja on tore sellisesse kohta midagi uut lisada. On lootust, et Hiisi-nimelise muuseumiga võib Luunja sattuda lausa maailmakaardile. Uus omapärane muuseum soodustab kindlasti turismindust, mille tugipunktideks on läheduses end avastama kutsuvad loodusobjektid nagu Emajõgi ise, Kavastus töötav Baltimaade ainus jõeparv või Emajõe Suursoo.
Hiisi filiaali idee sai alguse sellest, kui 2012. aasta sügisel Tartu Tasku keskuses olnud klaverinäituselt „Tartu Vaim ja klaver” viisime Ernst Hiisi valmistatud klaverid paariks kuuks Luunjasse, et tähistada Hiisi 140. sünniaastapäeva. Justkui iseenesest kerkis küsimus – miks ei võiks Hiisi klaverid Luunjas alaliselt väljas olla?
Luunja inimeste, eelkõige sealse kultuuri- ja vabaajakeskuse direktori Toomas Aru ning vallavanema Aare Andersoni tegevus on olnud entusiastlik, filiaali igati pooldav ning selle loomisel muuseumiga ühte suunda vaatav. Ka Eesti Kultuurkapital on filiaali avamist toetanud.

Mis tähendus on Ernst Hiisil eesti kultuuripildis?
Hiis on eesti klaveriehituse sümbol. Tänasele inimesele on ta sümbol eelkõige ülemaailmse tuntuse saavutanud kontsertklaveri „Estonia” loojana. Kuid tegelikult oli Hiisil „Estonia” valmimise ajaks suur osa elutööst juba tehtud. Seda nii tsaariaegses Peterburis kui eestiaegses Tartus-Tallinnas.
Sündinud 16. aprillil 1872 Tartu külje all Luunjas, alustas Hiis aastatel 1886–1891 Tartus klaveriehituse õppimist Robert Rathke klaveritööstuses. Vabriku põlemise järel siirdus Rathke Peterburi ja avas seal kiirelt taas oma vabriku. Hiis läks oma õpetaja jälgedes Peterburi ja oli mõnda aega Rathke juures tööl. 1903. aastal avas ta oma isikliku töökoja, mille toodanguks olid pianiinod „E. Ihse”. (Perekonnanime „Ihse” kandis Hiis aastani 1939). Hiis leidis Peterburis tunnustust mitmekülgse klaverimeistrina, aga ka klaverihäälestaja ja -nõustajana. Hiisi pianiinosid ostsid tolle aja kuulsused nagu laulja Fjodor Šaljapin või Aleksandr Siloti. Helilooja Sergei Rahmaninovi klaver oli pidevalt Hiisi hooldada. Hiisi suhtlusring oli erakordne. Aastatel 1915–1918 töötas ta kuulsa Peterburi klaverifirma „Diederichs Frre” peakonstruktorina. Nii mõnedki selle firma klaverimudelid on tema loodud.
1918. aastal opteerus meister Eestisse. 1922. aastal rajas ta Tartusse klaveritootmise o/ü „Astron” , kus konstrueeris mitu pianiinode ja tiibklaverite „Astron” mudelit. Need jäid teistele eesti klaverimeistritele tükiks ajaks eeskujuks.
Hiis aga unistas isiklikust klaverifirmast. 1926. aastal rajatud töökoda tegutses algul Tartus, kuid kolis 1929. aastal Tallinna. Pianiinod ja tiibklaverid „Ihse” saavutasid kiiresti populaarsuse ja neid turustati ka välismaale – Lätti, Soome, Süüriasse, Egiptusesse ja Palestiinasse.


Ernst Hiis tööpostil Tallinna Klaverivabrikus.

 

Mida eksponeerite Hiisi püsiekspositsioonis?
Praegusel hetkel on eksponeeritud kaheksa klaverit: kuus Hiisi valmistatud pilli ja kaks temaga otseselt seotud klaverit. Need asuvad Luunja kultuuri- ja vabaajakeskuse suure saali ühes tiivas. Taustaks on fotonäitus E. Hiisist (fotod Eesti Teatri- ja Muusikamuuseumist). Muuseumi klaverite ümber moodustuvas kontserdipaigas on istekohti ligi 70 inimesele. Saalis on hea akustika ja peame plaane, et Hiisi klaverid oleksid tulevikus osalised kontsertidel.

Näitusel on väljas:
- kabinetklaver „Estonia” ja pianiino „Estonia” – Hiisi mudelite järgi hakati Tallinna klaverivabrikus valmistama „Estonia”-nimelisi kabinet-tiibklavereid ja pianiinosid alates 1952. aastast. Kontsert- ja kabinetklaverite tootmine kestab tänaseni, pianiinode tootmine lõpetati 1965. aastal. Mõlemad pillid andis klaverimuuseumile üle haridusministeerium.
- Kabinetklaver „Astron” ja pianiino „Astron” – Tiibklaver kuulus heliloojale ja koorijuhile Juhan Simmile, selle deponeeris filiaali Tartu ülikooli üliõpilasmaja. Valge pianiino annetas muuseumile Nõmme kultuurikeskus Tallinnas.
- Pianiino „J. Becker” – „Beckeri” nime all valmistas Hiis pianiinosid 1930. aastail. Et tegemist on Hiisi pilliga kinnitab haamrite taha malmraami sissepressitud nimi – IHSE. Miks Hiis oma töökojas „Beckeri”-nimelisi pianiinosid valmistas on siiani veel täpselt selgitamata. Pilli deponeeris Triin Ojamaa.
- Pianiino „Riga” – Võru muusikakooli annetus. 1959. aastal kutsuti Hiis Riiga välja töötama uut pianiinomudelit ja see sai nimeks „Riga”.
- Kabinetklaver „R. Rathke” – See on Hiisi õpetaja, klaverimeister Robert Rathke vabrikus valmistatud pill aastast 1870. Tarmo Vikati annetus.
- Pianiino „C. Bechstein” – selle klaveri mudel oli Hiisile otseseks eeskujuks pianiinode „Astron” mudeli väljatöötamisel. Seda kinnitab paljude „Astron” pianiinode malmraamil seisev tähis „Syst. Bechstein”. Sellel „Bechsteinil” on varuks huvitav ajalugu – 1920. aastail Berliinis valmistatud pill oli ligi 50 aastat kasutuses Hollandis, siis 30 aastat Brüsselis ja nüüd on hollandi-eesti abielupaar Hendrik Kok ja Krista Täht-Kok deponeerinud selle klaverimuuseumile.
Peatselt loodame paika saada ka filiaali II etapi, siis saab näha juba Hiisiga seotud 14 klaverit.

Kas olete mõelnud ka filiaali klaverialasele tegevusele?
Muidugi. Koostöös Luunja kultuurikeskusega saame püsinäituse pillide kasutuse seostada nii kohalike kui ka laiema kõlapinnaga ettevõtmistega – kutsuda kohale Eesti muusikakoolide ja muusikaakadeemia noori pianiste ning pedagooge, klaverisõprade ühingu rahvast ja klaveriga seotud inimesi, et korraldada klaverialaseid üritusi – seminare, kontserte, muusikaloenguid ning tähistada Ernst Hiisi ja teiste klaveriga seotud isikute tähtpäevi. Üks tähis meil juba on „Ernst Hiisi klaveripäeva” näol, see tuleb 16. aprillil 2014 – Hiisi sünnipäeval.

Klaverimuuseumi filiaal on avatud. Mis seisus on aga põhimuuseum?
Tõepoolest, omamoodi paradoks – enne põhimuuseumi tuli filiaal. See on ere näide meeldivast ootamatusest, mis võib ette tulla suure ettevõtmise, klaverimuuseumi loomise staadiumis. Huvitav on siinkohal kõrvutada klaverimuuseumi ja Hiisi tegutsemisi. Nimelt olevat Hiis korduvalt rääkinud muigvelsui, et „Estonia” puhul alustati klaveritootmist tagant ettepoole. Tavaliselt alustatakse pianiinost, jätkatakse kabinetklaveriga ja alles siis tuleb kontsertklaver. Tallinna Klaverivabrikus toimus vastupidi – esiteks kontsertklaver, siis kabinetklaver ja seejärel pianiino.
Helme mõisahoonesse plaanitavas klaverimuuseumis pole veel olnud võimalust klaverite ekspositsiooni avada. Hoone vajab renoveerimist ja otsime edasi võimalikku rahastajat, kelle abiga hoone korrastada.
Helme mõisas klaverimuuseumi hoidlates olevaid klavereid oleme suviti tutvustanud turistidele, Helme valla päevadel osalejatele ja viimati Valgamaa rattamatkadel osalejatele. Mõisahoone saalis on toimunud kontserte koostöös kontsertagentuuri Corelli Consort ja Eesti Klaverisõprade Ühinguga.


Luunja klaverimuuseum - Alo Põldmäe.


Millega veel on klaverimuuseum tegelenud?
Kuigi põhiekspositsioon pole veel avatud, ei oota me käed rüpes, sest eesti klaverimaastikul on nii palju avastada! Oleme nagu arheoloogid, kes labida maasse löömise järel ärevuses on. Igal aastal avastame keskmiselt kolm senitundmatut eesti klaverimudelit. Viimased avastused on tahvelklaverid „J. Wiedemann”, „E. Kessler” ja „C. L. Ammende”, pianiinod „A. Emmo”, „D. Leppik” ja „Ihse-Sprenk”. Korraldame klaverinäitusi ning -festivale Tartus, Tallinnas ja maakohtades. Ikka selleks, et teadvustada ja tähtsustada eesti klaverite olulisust meie kultuuripildis. Näitused Tartus, Rõuges ja Luunjas olid pühendatud E. Hiisi 140. sünniaastapäevale. Viimase nelja aasta jooksul oleme korraldatud 10 klaverinäitust ja -festivali, neist suuremad olid „Tallinn – kultuuripealinn 2011” käigus klaverifestival Viru Keskuses ja festival „Tartu Vaim ja klaver” Tasku keskuses. Suuremõõtmelised olid ka näitused „Tartu oma klaver” Vanemuise kontserdimajas pühendusega helilooja ja klaverimeister Aleksander Lätte 150. sünniaastapäevale ning „Tartu Ülikooli rektorite ja akadeemikute klavereid” TÜ ajaloomuuseumis pühendusega F. Liszti 200. sünniaastapäevale. Veel oli 2012. aastal näitus „Tahvelklavereid Eestis” Tallinnas Estonia kontserdisaalis. Klaverimeister Robert Rathke 175. sünniaastapäeva tähistasime tema klaverite näitusega Tartu linnamuuseumis. Koostöös Tartu saksa instituudiga oleme korraldanud neli muusikaõhtut „Hingega klaverid”, kus osaleb üks saksa ning üks eesti klaver, mis on olnud omavahel ajaloolises seoses. Ees seisab aga hulk uusi näitusi. Juba jaanuaris 2014 on Tartu laulupeomuuseumis näitus „Klaveritoolid ja -puldid”. Kavas on veel mahukad näitused „Saksa klaver Eestis”, „Peterburi – Eesti klaveriehituse häll ja „Eesti klaveriavastusi”.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv