|
|
Rapla raudteejaam 1930-ndatel. Foto:
raudtee.eu
|
Suslaga Saaremaale soldatiks
tekst: Leho Männiksoo
Tänavu
toimus Märjamaal kitsarööpmelise raudtee arhitektuuri
teabepäev, millega mälestati vana hea susla
aegu. Nii nimetas rahvas teatud heldimusega kitsarööpmelist
rongi, mis aurupahvakute susinal ja kohati nagu rasket koormat
vedava veduri ähkides-puhkides mööda kitsast rööpapaari
veeres. Juba ammu ei ole enam säilinud Rapla-Virtsu raudteed.
Mälestused sellest aga on veel alles.
Kultuuripärandi
aasta ühel ilusal päeval näen meest töötamas
kunagist jaamaehitust meenutava maja juures. Tema ümber tiirutavad
midagi mängides kaks tüdrukut. Seiskan auto.
Siit läks kunagi läbi kitsarööpmelise raudtee
liin Raplast Virtsu. See siin oli kunagise Koikse jaama raudteetööliste
maja, nagu selgub seda usinalt restaureeriva mehe jutust. Sellistes
hoonetes olid harilikult ühetoalised korterid, vaid jaamaülem
võis laiutada kahetoalises. Korter koosnes esikust, toast,
sahvriga köögist ja kuivkäimlast. Nõukogude
võimu ajal kuulunud Koikse jaam Lenini-nimelise kolhoosi
elamufondi. Mingil perioodil asunud siin veterinaarapteek.
Uued ajad tulid, hooned hakkasid lagunema, erastati. Raudteetööliste
maja elas üle mitu tulekahju ja sai suitsukahjustusi, siiski
leidus mees, kes selle oma perele uueks elupaigaks valis. Praegune
omanik pole siin toimetanud veel kuigi kaua.
Ruumikas aias saavad lapsed joosta ja mängida. Saungi tuleb
uuenenuna maja juurde, see on üpris lagunenud ja teha on
veel palju. Ka aiamaalapp, kus olid marjapõõsad
ja sibulapeenrad, kuulus vanasti iga majaelaniku majapidamise
juurde. Tubli mees, et on sellise raske taastamistöö
ette võtnud ja kultuuripärandist lugu peab.
Rapla-Virtsu raudtee ehitati eeldusega edendada Läänemaa
ja Saaremaa elu. Raudtee märgiti maha 1928. aastal ja see
96 km pikk rauast tee, mida nimetati ka saarlaste ja silgu raudteeks,
sai käiku juba kolm aastat hiljem. Liiklus raudteel lõppes
1968. aasta maikuus. Ajalookirjanduses on mainitud, et üheks
selle põhjuseks oli Ikarus-autobusside ilmumine ja bussiliinide
konkurents.
|
Rapla-Virtsu raudtee ehitamine 1928. Foto:
raudtee.eu
|
Suslaga sõjaväkke
Astun maantee
keskele ja vaatan piki selles paigas sirgjoonelist teed kaugusesse.
Väidetavalt on kunagi sellel teel relsse mööda
suhisenud suslad. Mõnigi imestaks, kui teaks, et Virtsu
ekspress sõitis Tallinna üle kolme tunni.
Mulle aga tuleb teele vaadates meelde aeg, kui kaubavagunitäis
eesti poisse suslaga Tallinnast Virtsu sõitis, et edasi
Saaremaale jõuda, ja nad ei teinud seda sugugi rõõmuga.
Olin üks nendest. Et just sellesse vagunisse pugitud saada,
pidid poisid valdama hästi vene keelt. Oli aasta 1952. Seitse
aastat pärast suurt maailmasõda, mis meie riigi ja
rahva jälle vene võimu alla käänas, ehkki
räägiti Eesti Nõukogude Sotsialistlikust Vabariigist,
kui vabatahtlikult rahva tahtel suure NSVL-i liiduvabariigiks
saamisest. See tõi meie rahvale kaela kannatusi ja alandusi.
Sain vene keele selgeks tänu kahele eesti poisile, kes jõudsid
koos emaga Siberist Tallinna tagasi, saabudes sugulaste juurde,
kes meiega ühes majas elasid. Korterit leida Tallinnas oli
tol ajal raske ja nii jäidki nad sinna mitmeks aastaks. Need
eesti poisid olid Vitja ja Vova (Viktor ja Volodja) ja nad ei
rääkinud kuigi vabalt eesti keelt. Seepärast oligi
meievaheliseks suhtlemiseks algul mingi segakeel, mille jooksul
õppisin vene keeles rääkima.
Millegipärast otsustati kusagil, et minu vene keel ja taust
olid nii head, et võisin tõlgina tegutseda, ja nii
tahtis saatus, et kui minu langevarjuritest kursusekaaslased dessantvägedesse
suunati, istusin mina Virtsu viivale suslale ja peagi olin Kingissepa
(Kuressaare) linnas sanatooriumis, sest meie kasarm asus endise
sanatooriumi hoonetes.
Meid oli Eestimaalt kusagil 40 ümber, osa vene rahvusest,
kuid eesti keelt kõnelevaid sõdureid. Õppusi
veel ei olnud, pidime ootama mitu nädalat noorsõdureid
mujalt, ja meie tegevuseks oli põhiliselt kolhoosidest
toidumoona toimetamine väeosa ladudesse.
Päev algas ikka mere ääres pesemise ja hommikumarsiga
mööda linna tänavaid. Sealjuures pidi muidugi ka
laulma. Ma ei tea, kuidas, kuid äkki alustasid kõik
korraga marsitaktis: Meil merevood on vabad ja võimsalt
mühavad...
|
Kargi kordonis teenis kaks eesti poissi Harri Murula
ja artikli autor Leho Männiksoo (fotol paremal). Foto
erakogu
|
Meie kõrval
sammuv vene ohvitser kiitis: Horoo pajote, davaite
eto! (Hästi laulate, laulge aga veel!)
Meie siis lisasime võimsust ja laulsime edasi, et tänav
kõlas: Jää vabaks Eesti meri, saa vabaks
Eesti pind, ei tormi ega tuisku ei karda meie rind!
Kahel pool tänavat avanesid aknad ja inimesed vaatasid välja,
et mis ime see on, et Kuressaare tänavail kõlavad
sellised eestikeelsed isamaalised laulud! Ega me neid väga
kaua laulda ei saanudki, tuli hakata laulma hoopiski, et kuidas
sauna taga tiigi ääres Miku Manniga mängis.
Siis saabusid seltsimehed Venemaalt ja me pidime hakkama laulma:
Kak v Berlin sbojami jol soldat, vremja pesnjam pogremet...
Tõlkes siis, et kui Berliini läksid läbi võitluste
sõdurid, tuli aeg lasta lauludel kõlada.
Pataljoni jagu sõdureid, keda vanemad soldatid salaagadeks
(silgud) kutsusid, rivistati enne allüksustesse jagamist
sanatooriumi õuele üles. Öeldi, et kellel on
keskkooli haridus, astugu viis sammu ette. Paar Tallinna poissi
seda tegid. Teiseks hüüti, et kellel on seitse ja üle
seitsme klassi haridust. Ette astusid Tallinnast tulnud poisid,
nende järel ka mõni Venemaalt tulnu. Kellel on neli
klassi? Kogu ülejäänud vägi astus sammu ette.
Neli klassi tähendas tol ajal NSVL-is algharidust. Nõnda
siis jaotati poisid hariduse järgi jagudesse laiali.
Jõudis kätte raske päev, mil tuli anda vanne,
Õnneks rivistati pataljon lihtsalt üles, kaks sõdurit
astus ette, vandetekst peos, ja luges lause haaval ette. Kogu
ülejäänud meeskond pidi siis seda kõvahäälselt
kordama. See oli hea, sest meie poisid paljud pomisesid hoopiski
mingit muud teksti ja nii jäi minulgi vene sõjaväele
truudusevanne andmata.
Mind saadeti Lümandusse ja sealt Kargi kordonisse, kus selgus,
et mul oli hästi läinud, sest üheski kordonis ei
olnud koos kaht eestlast. Kargisse sattus aga teinegi, Hiiumaa
poiss, kelle vene keel ei vastanud tõlgile esitatavatele
nõuetele ja ta jäi lihtsalt sõduriks. Me jäime
väga headeks sõpradeks ka pärast sõjaväeteenistust.
Raudtee
ehitajad ja käiad
|
Leho Männiksoo. Kalapaatide range kontroll oli vastutusrikas
tegevus. Foto erakogu
|
1950. aastal
oli Saaremaal alanud laiarööpmelise raudtee ehitamine.
See pidi hakkama teenindama Balti laevastiku rannakaitsesüsteeme
ja raskesuurtükke kõige vajalikuga.
See tegevus just meie rahva kultuuripärandi rikastamise hulka
ei kuulunud, oli aga nagu jätkuks Peeter Suure merekindluse
raudteevõrgu rajamisele, mis sai 1907. aastal Tsaari-Venemaal
alguse. Nii rajatigi ehituseks materjalide ja hiljem merekindlustele
moona vedamiseks kitsarööpmelised kindluseraudteed.
1918. aasta veebruaris saabus Peeter Suure merekindlusele lõpp.
Esimene maailmasõda ja sakslaste pealetung sundis mererinde
kindlustusi õhkima. Soomusrongid Vabadussõjas kasutasid
aga veel edukalt tsaariajast pärit järelejäänud
raudteevõrku.
Nõukogude ajal võeti raudteede ehitus Saaremaal
uuesti ette. Mingid kindlustused oli veel järel ja ehitati
uusi. Mulle meenub meie kordoni lähedusest Stebeli patarei.
Sellest on kuuldavasti saanud turismiobjekt. Sõita sinna
rongiga ei saa. 200 kilomeetrit raudteed jäi lõpuks
Saaremaale ikkagi rajamata.
Mustapagunimehed, nagu ehitusvägede sõdureid kutsuti,
said rööbiti madrustega kohalike inimeste ja nende kõrval
mõneti ka piirivalvurite nuhtluseks. Raudtee ehitajad kippusid
rahvamajades purjutama ja tüdrukuid kimbutama. Piirivalvepatrull
korjas nad kohalike nurina peale kokku, viis kordoni, kus oli
kamber kinnipeetutele.
Mitmel korral tulid kohalikud piirivalvuritelt abi saama Gotlandi
käiade otsinguil, mis öösiti majade juurest kadusid.
Tavaliselt võtsid piirivalvekoerad ikka jäljed üles
ja need viisi enamikel juhtumitest Mõntu sadamasse mereväelaste
juurde, ja nii mõnigi käi leidis mõnelt laevalt
tagasitee omaniku ulualla.
Tõlgil oli selles kõiges tavaliselt oma vahendaja
roll kohalikega ja tänu võimalusele kordonis eesti
keeles oma häda kurta seda ka kasutati. Tõlkide ülesandeks
oligi kontaktide hoidmine kohalikega ja rahvamajas esinemine loengutega
piirivalve osast meie piiride kaitsel. Ja ega seal võõraid
polnudki, sest kehtestatud olid piiritsoonid.
Saaremaa oli I tsoon ning sinna pääses vaid lubadega.
Kordoni ülem toonitas rivistustel, et piirivalvurid peavad
kohaliku rahvaga olema korrektsed ja hästi läbi saama.
Kas see ka igal pool ja alati niimoodi oli, ei ole teada. Meie
ülemus oli olnud sõja ajal polgu poeg, kelle oli võtnud
tänavalt enda juurde kasvama Musta mere piirivalvelaeva meeskond.
Ta soovitas ka mul piirivalvekooli minna, sest sobiksin piirivalveohvitseriks.
Mul olevat hea kasv ja munder istuvat hästi selga. Saime
temaga ülihästi läbi.
Aga
tee ei lõpe...
Nõnda Koikse
kunagise jaamahoone ees seistes meenubki kõik. Meelde tuleb
väike katke Eno Raua sõnadele loodud laulust ...aga
tee ei lõpe, otsa sõit ei saa!
Seda laulis alati minu hea sõber, lastekirjanik Heino Väli,
kui me koos poistelaagreid korraldades telki või kuuseokstest
valmistatud onni jagasime. Aga loodusest ja selle jõududest
lugupidamist õppisin Vene väes, kõndides Saaremaa
kivistel randadel nii päikeses, tormis kui marutuules, nii
kevadel, suvel, sügisel kui talvel. Üle kolme aasta
oli seda õpet ning siia juurde kuulus ka inimeste tundmise
kool.
Pean tänaseni lugu sitketest siberlastest, kellega me kaks
eesti poissi seal Sõrves kõige paremini sõbrunesime.
Ma ei olnud enam kade oma sõbrale, kes dessantvägedes
sai teha üle tuhande langevarjuhüppe. Ma sain Vene väes
sügavamalt tuttavaks oma kodumaaga, tundsin ühtesulavust
ning seda, kuidas juured veelgi sügavamalt kinnitusid Eestimaa
mulda.
Suslaga sõjaväest
koju
Karm talveilm oli, kui
ree ette rakendati hobune, kes meid, demobiliseerituid, pidi vedama
kõrvalkordonisse, kus ootas autobuss, et meid Kuivastu
sadamase sõidutada. Ei mingit raudteed! Saabusime sadamasse
läbikülmunuina, 22-kraadise pakasega, pärast lahtist
rege tundus kütmata buss veelgi külmemana. Meil ei olnud
üll enam talvevarustust ja jalas vilte, olime sinelites ja
nahksäärikutes. Taskus krõbises veidi teele kaasa
antud rublasid ja saime Kuivastus teha enne laevale asumist soojendavad
tropid. Selle eest enam kartsas istumist karta ei
olnud.
Virtsus pahvis susla ja asutasime end selle viimasesse vagunisse.
Kuidagi hirmus armas oli äkki see kitsarööpmeline
rong, mis susistades lõpuks aeglaselt Rapla suunas tossutama
hakkas. Liiga aeglaselt, tundus. Tasapisi jäid selja taha
raudteejaamad Karuse, Lihula, Rootsi, Rumba, Vigala, Paeküla,
Märjamaa, Pühatu, Koikse, Raikküla. Raplas puhkis
vedur torni juurde vett võtma.
Mis nendest jaamahoonetest kõigist on saanud? Kui palju
on neil veel tänapäeval ajaloolis-kultuuriloolist tähendust?
Rong jõudis Liiva jaama Nõmmel. Hüppasin maha
tagumise vaguni trepilt, kus olin juba seisnud enne rongi jaamajõudmist,
ja lehvitasin saatusekaaslastele hüvastijätuks. Juba
oli kontidesse tulnud kodutunne. Samm oli kiire ja kindel. See
eluring oli sulgunud. Ees ootasid uued ringid. Piirivalvurid on
teise mundri ja nime saanud.
Istun kunagise Koikse jaama ees autosse ja sõidan minevikust
taas tulevikku. Selgeltnägijaks ei saa hakata. Tagasivaatepeeglist
aga paistab veel mõndagi.
Lapsed laulavad veel tänagi lasteaias, et rong see sõitis
tsuhh-tsuhh-tsuhh...
|
|
|