|
Olav Maran elust ja loomingust
külas käis Ly
Lestberg
fotod: Ly Lestberg
|
Olav Maran oma ateljees, august 2013.
|
Kuigi
Olav Maranil (80) on kunstnikuna kindlalt klassiku staatus, on
ta osanud end kui inimest jätta alati tahaplaanile. See
on olnud mu teadlik hoiak, jah. Ma pole iialgi tahtnud seltsida
nendega, kes tahavad elus edasi jõuda nende vahenditega,
nagu elus edasi jõutakse näiteks karjääri
teha, kinnitab kunstnik. Ometi on tal palju huvitavat rääkida.
Alustuseks ehk midagi
teie perekonnast?
Minu ema Elfriide, neiupõlvenimega Unt, käis noorena
pisut aega Pallases, kuid ei saanud majanduslikel põhjustel
seda lõpetada. Alguses õppis Nikolai Triigi käe
all joonistamist. Kui joonistamine juba hästi läks,
astus kord ta juurde Konrad Mägi ja mainis, et preili võiks
nüüd tema maaliklassi üle tulla. Preili vaikis
häbelikult ja käis Triigi tundides edasi. Mõne
aja pärast tuli Mägi jälle ja kutsus uuesti. Nii
kordus mitu korda, aga preili ei tulnud ega tulnud. Lõpuks
Mägi taipas, milles asi. Järgmise kutse esitas ta juba
koos maalikastiga, kus olid sees värvid ja pintslid. Preili
oli ju vaene, ei suutnud endale maalitarbeid osta. Kahjuks pole
ema selleaegseid maale säilinud, aga see maalikast on mul
siiani alles. Oma esimesed maalikatsetused tegin sellega
seal oli veel mõni poolik värvituub sees.
Olude sunnil hakkas ema tegema rätsepatööd. Kui
me 1938. aastal Tartust Tallinna tulime, tekkis tal siin varsti
oma klientuur, sest tal oli kunstimaitset ja ta oskas inimesi
riidesse panna.
Nõukogude võimu ajal oli eraettevõtlus keelatud,
aga ema õmbles salaja, n-ö põranda all edasi.
1945. aastal astus ta Tallinna Tarbekunsti Instituuti, et endale
ametlikku töökohta saada. Kuna endised tartlased olid
talle rääkinud, et maaliõpetus on Tallinnas nõrk,
siis valis ta skulptuuri eriala, kus õppejõududeks
olid Ferdinand Sannamees ja Aleksander Kaasik. Instituudi lõpetas
ema otsekui muu seas, õmblustöö kõrvalt
1951. aastal (vaid kaks aastat hiljem astusin samasse kooli mina).
Pärast lõpetamist oli ema mõnda aega joonistusõpetaja,
siis sai Kunstitoodete Kombinaadi skulptuuriateljee juhataja koha,
kus töötas peaaegu pensionini. Muidugi tegi ta kogu
aeg ka skulptuure, enamasti portreid. Eriti meeldis talle modelleerida
lapsi. Ka minust tegi kaks pead.
Isast Alfred Maranist mäletan vähe, sest ema ja isa
lahutasid, kui olin kolmene. Isa oli politseikonstaabel. Kord
tarvitati tema usaldust kurjasti ja ta sattus probleemidesse,
mille tõttu tuli tal politseist lahkuda ja kolm aastat
vangis istuda. Pärast vanglat hakkas ta kommunistiks. Isal
oli kirjanduslikke kalduvusi nooruses kirjutas ta luuletusi
ja hiljem tõlkis ka ühe raamatu Maksim Gorki
romaani Inimeste seas, mis ilmus 1941. Ta sai surma
juba sõja algpäevil. Kui punaarmee taandus, mineerisid
sõdurid enda tagant maanteed. Kui siis tsiviilkommunistid
nende kannul ida poole pagesid, sattus auto, mille peal isa oli,
miini otsa ja lendas õhku.
Õde Ene oli minust kaks aastat vanem ja mitmekülgselt
andekas. Joonistas, kirjutas ja mängis klaverit. Meelisharrastus
oli meil siiski joonistamine. Ema rääkis, et kasvatustööga
erilisi probleeme polnud. Oli vaja vaid piisavas koguses paberit
ja pliiatseid. Lamasime kõhuli põrandal ja joonistasime
teineteisega võidu koomilisi olendeid, keda nimetasime
elukateks. Nende elukatega juhtusid igasugu huvitavad lood.
|
Vaikelu vanade asjadega.
|
Mõni mälestuskild
lapsepõlvest?
Eesti aja viimasel, 1940. aasta suvel saatis ema meid õega
Vääna-Jõesuusse laste suvelaagrisse. Meid pandi
Viru väljakul suurde pikka punasesse omnibussi. Mulle tuli
kangesti nutt peale, kui emast lahkusime. Õde oli vanem
ja lohutas mind. Laagris oli elu kena ja rahulik, keegi ei kiusanud
kedagi. Hommikul rivistusime laagriplatsile ja toimus lipu heiskamine.
Peeti hommikupalvus ja me laulsime Eesti hümni, erilise hardusega
viimast salmi: Su üle Jumal valvaku... Õhtul
oli taas rivistus ja lipu langetamine. Siis laulsime ilusal aeglasel
viisil: Kuldne õhtupäike, ilus oled sa, kui
sa viimse läike saadad üle maa. Kuidagi helge
ja lahe oli. Me armastasime Eestit see oli otsekui käega
katsutavalt õhus.
Aga siis toimus juunipööre. Peatselt ilmusid meie laagrisse
mingid imelikud, võõrastust tekitava olekuga inimesed,
kes hakkasid meile õpetama revolutsioonilisi laule. Tuli
nähtavale ka mõni nokkmütsiga punaväelane.
Heisati punane lipp ja selle asemel et laulda Mu isamaa,
mu õnn ja rõõm, pidime laulma Internatsionaali:
Nüüd üles, keda needus rõhub, nälg,
orjus ikkes hoiavad... Mina ei saanud sellest midagi aru
kuhu ja kes peab üles minema, mis asjad need needus,
orjus ja ikkes olemine on. Ühes laulus olid sõnad:
Kaua meid tapale veeti... Ma teadsin, et Tapa on raudteejaam
Tallinna ja Tartu vahel, ja mõtlesin, et ei tea, miks see
vedamine just Tapal lõppes.
Kogu õhkkond muutus raskeks ja ängistavaks. Kui laagrist
koju jõudsime, selgus, et meid oli pikema jututa kodunt
välja tõstetud. Elasime siis Laia ja Pagari tänava
nurgal, otse Eesti Sõjaministeeriumi vastas, kuhu nüüd
seadis ennast sisse NKVD. Eestlased tõsteti ümbruskonna
majadest välja, sest nn Pagari keldrites algasid kommunistide
hirmutööd. Tänu Jumalale, leidsime elamispinna
vendade Loderaudade majas Luise tänava ja Toompuiestee nurgal.
Ema oli neid vendi noorpõlves tundnud.
Seal toimus, muide, ka minu esimene avalik esinemine kunstnikuna,
nii-öelda personaalnäitus. Õde käis siis
juba koolis ja tema uutes kooliraamatutes ilutsesid aukohal Lenini
ja Stalini pildid. Kuna olime mõlemad innukad joonistajad,
siis kopeerisime vahel ka raamatutest pilte. Võtsin nüüd
need Lenini ja Stalini pildid ja kopeerisin paberilehele ilusasti
üksteise alla ning kõige alla kirjutasin trükitähtedega:
Lenin ja Stalin on lollid. Asetasin selle vastu aknaklaasi vaatamiseks
välja. Elasime alumisel korrusel ja aknad olid üsna
madalal. Otse meie maja vastas, Luise tänava teisel poolel,
asus Rahva Omakaitse staap. RO oli nõukogude võimu
moodustatud organisatsioon, mis koosnes proletaarlastest kommunistidest.
Nood käisid ringi, sonid peas, pika täägiga vene
vintpüssid õlal ja käise ümber punane lint
tähtedega RO. Rahvasuu nimetas neid Röövlid Omavahel.
Nad liikusid pidevalt meie akende all, aga õnneks mitte
sel hetkel.
Minu ekspositsiooni märkas esimesena üks kena eesti
naine, kes kohe helistas ukse taga ja andis emale teada, et lapsed
on midagi aknale riputanud. Ema muidugi likvideeris näituse
otsemaid. Ilmselt olin kuulnud, et inimesed suuri juhte
nõnda tituleerisid ja võtsin seda sulaselge tõena.
Mida veel sõjaajast
meenutaksite?
Kui sakslased sisse tulid, asus samasse majja, kus oli olnud RO,
sakslaste staap. Siis marssisid meie akna all saksa sõdurid.
Uhkelt, sirge jalaga, lauldes rivilaule mitmel häälel.
Nad jätsid imposantse mulje. Kõik käis korra
järgi. Tundus, et sakslased ongi niisugused alati
võimsad ja võidukad. Aga kord nägin, kuidas
mööda Toompuiesteed tuli Balti jaama poolt kolonn neidsamu
saksa sõdureid, kes väsinud-väsinud sammuga vedasid
jalgu järel. Sinelid määrdunud, näod kurnatud
ja tülpinud, püssid kuidas juhtus mõnel
risti rinnal, mõnel kaba ülespidi. Ilmselt väeosa,
mis toodi rindelt puhkusele.
Siis aga kukkus meie majja Toompuiesteel pomm. Jäime ellu,
sest olime varjendis Harju mäe all maa-aluses käigus,
kus, muide, oli lastel väga põnev kolada. Saime ulualla
Ristiku tänavale tuttavate juurde. Seal käisime varjendis
üle tänava asuva kivimaja keldri pesuköögis.
Kuna istekohti oli vähe, siis mina kui kõige väiksem
pikutasin krõnksus pesuköögi katla kaanel. Pommid
kukkusid muudkui suure vilinaga ja me püüdsime ära
arvata, kas kukub lähedale või kaugele.
Siis viis ema meid pakku Vasalemma. 9. märtsil nägime
kaugelt, kuidas taevas Tallinna kohal punetas. Haigestusime seal
leetritesse ja õel tekkis tüsistusena soolte tuberkuloos,
millesse ta suri.
Mäletan ka, kuidas punavägi Tallinna tuli. Telliskivi
tänava ääres seisis hulk rahvast ja vaatas läbisõitvat
tankikolonni. Valitses sünge vaikus. Tankide peal olid kobaras
sõdurid, koned rinnal. Nende hulgas oli palju
naisi. Mulle meenus, et kord üks saksa rindelt salaja lahkunud
eesti mees põhjendas oma väejooksikuks olemist sellega,
et tema ei suuda naiste pihta tulistada. Ta ütles, et kui
punavägi asus rünnakule, oli seal suur naiste kisa.
Kuidas jätkus
elu pärast sõda?
Pärast sõda käisid ringi kotimehed
armetud, räbalais ja nälginud inimolendid, enamasti
naised ja lapsed, kerjates tükikest leiba. Ju
olid nende kodud Venemaal laastatud. Neid oli kurb vaadata ja
inimesed ikka andsid oma piskust neile midagi.
Meie leidsime korteri Nõmmel ja ma hakkasin käima
10. keskkoolis. Joonistamine oli mul muidugi kogu aeg viis. Lisaks
olid kõik vihikute tagaküljed ja raamatukaaned täis
joonistatud. Suur lõbu oli õpikutes väärikate
vene akadeemikute näopilte täiendada vurrude ja prillidega,
kiilaspäid juustega.
Kui hakati pioneeriks suruma, olid kõik lapsed vastu, mina
loomulikult ka. Aga ühel päeval kutsus klassijuhataja,
auväärne hallipäine daam mu kõrvale ja andis
delikaatselt mõista, et tal tuleb pahandusi, kui me pioneeriks
ei lähe. Rüütlelliku südamega tegingi siis
nii, nagu klassijuhataja soovis. Ka teised tulid tasapisi järele.
Neljandas-viiendas klassis tegime klassi Spordilehte. Paar poissi
koostas artikleid, mina kirjutasin need käsitsi vihikusse
ja joonistasin pildid juurde. Mu joonistused olid ikka karikatuursed.
Võisin nagu käisest raputada igasugu naljakaid nägusid
ja figuure. Arvasin, et karikatuur ongi minu elu kutsumus. Mulle
meeldis tohutult Gori. Meil oli kodus tema raamat Knock-out.
Uurisin tema laadi ja püüdsin jäljendada.
Komnooreks sattusin üsna rumalasti. Kui hakati värbama,
olime taas kõik kindlalt vastu. Mina ka. Olin siis kooli
seinalehe toimetuses joonistajaks. Toimetaja oli üks vanema
klassi poiss, komsomoliaktivist. Tema hakkas mulle peale käima,
et ma tuleksin komsomoli. Mina puiklesin vastu. Ükskord,
kui olime kahekesi seinalehte tegemas, tegi ta ettepaneku maadelda
kui tema seljatab minu, siis astun ma komsomoli
kui mina seljatan tema, jääb kõik endiseks. Mulle
ei tundunud ta eriti tugeva poisina ja ma lootsin temaga toime
tulla. Olin tingimustega nõus. Aga enne, kui suutsin end
kokku võtta, kargas tema mulle kallale ja lükkas mu
kuetile selili. Oleksin võinud ju nõuda kordusmati,
aga olin naiivselt aus ja pidasin sõna. Nii sattusingi
komsomoli. Aga ega sellest niikuinii ei pääsenud. Lõpuks
jäi vist mõni üksik üle, kui üldse.
Surve oli üsna tugev ja vastupanu tundus ohtlikuna.
Mis sai pärast
keskkooli lõpetamist?
Kõrgkooli astumisega oli nii, et kaalusin ka Tartusse inglise
keelt õppima minekut. Mul oli keelteannet, vene keel tuli
üsna kergesti kätte. Aga ema oli kindel, et mu koht
on kunstiinstituudis. Erialaks soovitas graafikat. Ta tsiteeris
ikka Juhan Raudsepa sententsi: Sinu kunst peab sind toitma!
ja teadis, et graafika on leib. Ta laskis mul kodus
natuke kipskujusid joonistada. Ettevalmistuskursustele läksin
alles suvel, kuu aega enne sisseastumiseksameid. Noh, ja saingi
sisse. Graafikas jäi lõpuks kolmele avatud kohale
vaid kolm pretendenti Herald Eelma, Heldur Laretei ja mina.
Et kohti oli nii vähe, siis ei söandanud paljud kandideeridagi.
Sylvia Liibergil oli eelmisel aastal kursus pooleli jäänud
ja tema tuli ka. Peeter Ulas lisandus järgmisel aastal.
|
Autoportee üliõpilasena, 1954.
|
Millised mälestused
on kunstiinstituudist?
Viiekümnendate algus oli õppimiseks suhteliselt halb
aeg. Rektoriks oli Friedrich Leht, veendunud akadeemik. Joonistusõpetuse
eesmärk oli käsitsi tehtud foto. Kogu kunstiproblemaatika
oli taandatud jäljendamisoskuse omandamisele. Vene akadeemilise
joonistuskooli korüfee Tistjakov oli oma õpetamismeetodist
kiidelnud: Õpetame välja
ka jänese. Meie siis olime need jänesed. Aga sel
oli ka oma hea külg silm pidi õppima täpselt
vaatama ja käsi täpselt tegema, mida silm näeb.
Muutused hakkasid toimuma, kui olime neljandal kursusel. Fakultatiivsetes
inglise keele tundides tõi õpetaja meile lugemiseks
kunstiajakirja The Studio. Seal nägin esimest korda abstraktset
pilti. See paelus mu huvi ja tahtsin ka ise proovida. Ema maalikastis
oli natuke järel Pallase-aegseid õlivärve. Aastaga
1957 ongi dateeritud mu esimene abstraktne maal tegin paberile,
faktuuriks kasutasin pisut liiva.
Tuli tagasi ka huvi joonistamise vastu. Hakkasin tegema lühemaajalisi
ja suuremaformaadilisi joonistusi söe ja sangviiniga. Nii
arenes joonistusoskus rohkem kui pikaajaliselt kõva pliiatsiga
nühkides.
Samal aastal toimus Moskvas rahvusvaheline noorsoofestival, kuhu
mina küll kahjuks ei sattunud, aga mõni kursusekaaslane
käis ja tuli tagasi uudsete muljetega. Hakati rõhutama
kontuuri ja figuure kergelt deformeerima. Oli põnev, et
ka nii võis teha. Proovisin siis kodus pastellidega mõne
sedalaadi fantaasiapildi maalida.
Kuna instituudis oli mu spetsialiteediks määratud plakat,
siis anti mulle tööks komplekt klaaspurkides guae.
Proovisin ka nendega pisut maalida. Gua andis jõulisemad
toonid kui vesine akvarell, millega olime siiani koolitöid
teinud.
Sündmuseks oli ka Heldur Viirese, Henn Roode ja Esther Potissepa
(hiljem Roode) liitumine meie kursusega. Nad olid omal ajal Tartu
kunstikoolist vangilaagrisse viidud ja nüüd, Hrutsovi
ajal, vabaks lastud. Nemad tõid kaasa teised jutud ja hoiakud
rääkisid moodsast kunstist, ning veel pärast
sõda säilinud Pallase vaimsusest. Mind hakkas moodne
kunst tõsiselt erutama.
Heldur Viires oli vangilaagris olnud koos Helmut Tarandiga, kes
oli enne sõda olnud ajakirja Eesti Noorus toimetaja
silmapaistev erudiit ja elav entsüklopeedia.
Viires tõi Tarandi kord ka minu juurde mu pilte vaatama.
See oli juba pärast lõpetamist. Tarand vaatas mu üritusi
moodsa kunsti alal ja andis juhtmõtte, mida olen püüdnud
järgida: tõeliselt hea kunst on see, mis pakub vaatamiselamuse
mitte ainult elitaarsele nautlejale parnassil, vaid ka adra tagant
tulevale lihtsale künnipoisile. Mõistsin seda kui
midagi, mis on objektiivselt oluline igale inimesele (kuivõrd
esteetilised tajud saavad objektiivsed olla).
Kuidas kulges elu pärast
lõpetamist?
Juba instituudi ajal hakkasin stipendiumile lisa teenimiseks tegema
ajalehtedesse karikatuure. Kui hakkas ilmuma ajakiri Pikker, värbas
esimene toimetaja Ilmar Torn mind kaastööliseks. Pärast
instituudi lõpetamist võtsin vastu koosseisulise
koha Pikkeri toimetuses. See tagas palga ja honorarid. Vabal ajal
sain teha, mis mulle meeldis. Kunstihoones toimusid peaaegu iga
päev krokiitunnid. Töötasin siis palju pastelliga.
Kord proovisin teha portreed ka õlivärvidega. Tuli
pisut porisevõitu ja mulle tundus, et pole suurem asi.
Aga Enn Põldroos seisatas mu selja taga, vaatas ja resümeeris:
Jah, õlivärv on su tõeline stiihia.
Sain sellest julgust ja ostsin suurema, jalgadega maalikasti ja
rohkem värve. Nii saigi minust maalija. Pikkeris töötasin
viis ja pool aastat, siis sai naljategemisest isu täis ja
tulin ära. Sestpeale olen olnud vabakutseline. Huviorbiiti
tõusid elu tõsised põhiküsimused.
Kuidas tekkis sümpaatia
vaikelude vastu?
Vaikelusid hakkasin tegema, kuna hõlpsam oli harjutada
paigal püsiva seadeldisega. Inimese puhul pead arvestama,
millal ta saab tulla, ja vahel pole ta tulles üldse enda
nägu. Ma ei saa siis teda maalida ja pean ta ära saatma.
Asjadega on lihtsam.
Teie suhe abstraktsionismiga?
Reaalne maailm koosneb ühelt poolt konkreetsetest materiaalsetest
objektidest, mida saab enam-vähem samamoodi ka edasi anda.
Teiselt poolt on reaalsed ka abstraktsed mõisted, suhted,
seadused, mida ei saa esemelikult kujutada. Tuleb appi võtta
abstraktsed kujundid nagu seda teeb näiteks muusika.
Alguses oli mul üsna raske tuletada kujundit, mis midagi
ei kujuta. Tegin siis mõne koopia mustvalgetest reprodest
värvidega. Varsti suutsin kujunditega iseseisvalt opereerida
ja leidsin, et abstraktne kunst ongi mu tõeline kutsumus.
Kuna nõukogude esteetika pidas seda nähtust koledaks
ja lubamatuks, siis ei olnud esialgu võimalik nendega näitustel
esineda.
Esimest korda söandasin paar abstraktset tööd välja
panna Teaduste Akadeemia raamatukogu fuajees 1966. aasta kevadel
uuendusliku suunaga eksperimentaalnäitusel Maal, graafika
ja foto. Seekord erilist pahameelelaviini ei tõusnud.
Eelnenud noorte kunstnike näitused olid teinud ettevalmistustöö.
Sama aasta sügisel toimus noortenäitus, kus üritasime
tõelist läbimurret, ja see läks enam-vähem
korda. Peale minu tõid abstraktseid pilte ja muid moodsas
laadis töid välja veel paljud noorkunstnikud. Seisti
fakti ees ja tagasipöördumine endisesse aega polnud
enam võimalik. See oli löök valitseva ideoloogia
pihta ja sammuke Eesti vabanemise suunas. Noortenäitused
keelati küll ära, aga noor kunst kestis edasi.
|
Olav Marani Abikaasa Sylvia Liibergi portree.
|
Mõnda teie abielust?
Ime küll, aga oma tulevase abikaasa Sylvia Liibergiga olime
koos olnud juba algkooli esimeses klassis. Aga sealt me teineteist
ei mäletanud. Avastasime selle alles instituudis olles, kui
rääkisime oma koolipõlvest. Lasksime end laulatada
Kaarli kirikus. Meil mõlemal oli lapsepõlvest kirikuga
seotud mälestusi, kuid erilisi usulisi veendumusi siis veel
polnud. Meie soov oli kantud rohkem opositsioonivaimust
teha midagi kommunistliku ideoloogia kiuste. Aga sügaval
hinges võis siiski olla igatsus fikseerida see oluline
sündmus Kõigekõrgema Instantsi palge ees.
Muidugi oli vahel eriarvamusi. Konfliktid tekivad enamasti sellest,
et miks sina ei ole niisugune nagu mina. Sylvia pareeris
minu sellised nõuded tsitaadiga John Galsworthylt:
Ära nõua õunapuult apelsine! Nii
ma siis pidingi leppima õuntega. Aga need olid päris
head õunad.
Teie maailmavaate kujunemine?
Vaatamata sellele, et mu kodune elu laabus, oli mu maailmatunnetus
valdavalt traagiline. Nõukogude võim nõudis
elu lakeerimist, aga tegelikkus tekitas masendust. Ma ei tahtnud
valega kaasa minna ja leidsin, et ilusaid pilte pole üldse
õige teha (ilupilt oli meie sõpruskonnas
halvustav sõna). Selleks, et roosibuketti maalida, lasksin
roosid enne ära närtsida kõik pidi olema
sünge ja morn.
Päästev kohtumine Jumalaga tõi mulle tunnetuse
igavesest tõest see oli positiivne, hea, harmooniline
ja ülesehitav. Kuidas aga seda rakendada kunstis, eriti modernismis?
Kontseptsioon, mis senini mu taotlusi oli kandnud, ei töötanud
enam. Absoluutset tõde, mille poole püüdlesin,
ei saa esitada vormide ja värvide keeruka dramaatilise heitluse
kaudu, mis oli minu jaoks abstraktse pildi sisu. Tundsin, et pean
modernismile ütlema hüvasti.
Tõde on lihtne. Jumala hääl ütles vaikselt:
Ära püüa ise luua mingit uut maailma, vaid
alluta ennast sellele, mis Mina olen loonud. Nii pöördusingi
senisest rohkem maastiku poole, püüdes seda edasi anda
looduslähedasemalt kui oma senistes poolabstraktsetes maastikupiltides.
Kuidas iseloomustaksite
vaikelude maailma, millega olete tegelenud nüüd juba
peaaegu pool sajandit?
Asume hämaras ruumis. Kusagilt tungib sisse valgusekiir,
mis toob esile asjade tõelise olemuse nagu siin
eluski. Vaikeludeks kasutan lihtsa, võiks öelda isetu
vormiga esemeid. Savipotid, mis on teeninud mitut põlvkonda,
metallanumad, mis on tehtud meistrite parima äratundmise
järgi. Nende seest on söödud-joodud. Need kuuluvad
loomulikuna meie elu juurde. Nendes pole edevust. Nad on nagu
loodus. Tegelikult sümboliseerivad esemed meid ennast. Piiblis
nimetataksegi inimest astjaks. Anastassia Tsvetajeva võrdles
mu vaikelusid perekonnapiltidega, kus paar suuremat on keskel
ja nende ümber väikesed.
Kas olete püüdnud
ka mõnda päris perekonda maalida?
Ainult ennast Sylviaga. Selle töö nimi on Ateljees
diivanil (Suhmani pildistus). Maalisin selle slaidi järgi
üks tuttav pildistas. See oli tegelikult pisut naljapilt.
Võtsime diivanil istudes rõhutatult niisugused tõsised
poosid ja tegime näod nagu naiivsed esmakordselt fotograafi
ees istujad.
Vahel püüan ka natüürmortidesse panna mõne
üllatava koosluse, mis mõjub natukene ebaharilikult
ja võib panna muigama. Mitte küll nii otseselt väljakutsuvana
nagu sürrealismi poolt manifesteeritud õmblusmasina
ja vihmavarju kohtumine lahkamislaual.
Teie kunstikreedo lühidalt?
Pilt on alati targem kui mina. Ta esitab oma nõudmised,
sest tal on taga sajanditepikkune tarkus ja ta teab, milline ta
tahab olla. Mina pean vaid aru saama, mida pilt minult nõuab.
Kui mina tema nõudmisi ei arvesta, siis tema suvatseb mitte
välja tulla.
|
|
|