|
|
Eesti haldusjaotus 1925. aastal välja antud kaardil.
|
Tartu rahu ei anna rahu
tekst: Herbert Lindmäe
õigusteaduse doktor, prof emer
Piirileping ja selle ratifitseerimine
rikub Eesti rahva kui kõrgeima riigivõimu kandja
ühe osa, setude kogukonna õigust elada oma põlisel
asualal ning seadustab Vene annektsiooni Setumaal. Otsustamisõigus
kuulub siin üksnes Eesti rahvale kui kõrgeima riigivõimu
kandjale rahvahääletuse teel, mitte aga neile, kes esindavad
rahvast valitsuses või riigikogus.
Meenutagem: 10. augustil 1944
oli nõukogude okupatsioonivõim taas Petseris. Vaevalt
oli punaarmee vallutanud Lõuna-Eesti, kui NSVL-i Ülemnõukogu
Presiidiumi seadlusega 23. augustist 1944 (see oli Molotovi-Ribbentropi
pakti MRP aastapäeval) liideti suur osa Petserimaast
kibekähku Vene NFSV Pihkva oblastiga. Küllap Moskvas
kardeti, et äkki nõuavad lääneliitlased
Nõukogude Liidult Baltimaadele iseseisvust ja Venemaal
jääb okupeeritud territooriumist see tükk enda
kätte kahmamata. Järgnes Eesti NSV Ülemnõukogu
Presiidiumi 18. jaanuari 1945. aasta seadlus Eesti NSV Petseri
maakonna likvideerimise ja endise Petseri maakonna valdade ja
vallaosade Võru maakonnaga liitmise kohta.
Viimased Kagu-Eesti piirimuutused, millega taas vähendati
Eesti NSV territooriumi, võeti ette 11 aastat hiljem, 9.
mail 1957 Eesti NSV Ülemnõukogu Presiidiumi seadlusega
Eesti NSV ja Vene NFSV vahelise piiri osalisest muutmisest.
Sel korral tehti väiksemaid piiritäpsustusi ja mõnd
ruutkilomeetrit hõlmavaid maavahetusi. Kõik piirimuutused
viidi läbi mõistagi toetudes laiade töörahva
masside tahtele ja arvestades elanikkonna korduvaid palveid,
millest ei ole aga arhiividesse jälgegi jäänud.
Pihkva oblasti Petseri rajooni moodustamisega läks 2/3 Petseri
maakonnast Petseri rajooni alla. Juba siis hakati seal tasapisi,
kuid kindlalt eestlust vähendama. (H. Põlluaas.
Eesti-Vene piirileping: Ära andmine või äraandmine.
Tln, 2010, lk 67).
Eestilt äravõetud territooriumi pindala oli 1135 km²
ja sellel elas 41 000 inimest. 1993. aastaks oli sellel alal
elanike arv kahanenud 26 000-le. Ühepoolsel piirimuutmisel
viidati Petserimaa elanike soovile elada Venemaa koosseisus. Ei
korraldatud siin mingisugust küsitlust. Küll aga kirjutasid
paljude Petserimaa külade elanikud kirja Eesti NSV Ülemnõukogu
Presiidiumile, milles paluti jääda Eesti koosseisu.
(Reet Tobre. 23. augustil 1944 liideti Petserimaa Venega.
Eesti Aeg, 25. august 1993).
Uus
piir ei vastanud loovutatud alade rahvuslikule koosseisule
Eesti Vabariigi Ülemnõukogu
Presiidiumi 12. septembri 1991. aasta otsusega tunnistati Eesti
idapiiri määranud Tartu rahule tuginedes Eesti NSV varasemad
piiri käsitlevad okupatsioonivõimude aktid õigustühiseks
ning esitati taotlus lahendada riigipiiri küsimus Eesti Vabariigi
ja NSV Liidu vahel Vene NFSV esindajate osavõtul läbirääkimistega.
Eesti käsitles oma idapiirina Petserimaal 1920. aasta Tartu
rahuga määratud Eesti ja Vene riigipiiri ning pidas
Põlva- ja Võrumaa ning Vene Föderatsiooni Petseri
rajooni piiri, mille NSV Liit määras 1944, Eesti NSV
idapiiriks, ajutist laadi faktiliseks majandus- ja halduspiiriks
või administratiivpiiriks.
Kuigi Vene Nõukogude Föderatiivse Sotsialistliku Vabariigi
ja Eesti Vabariigi riikidevaheliste suhete aluste lepingus (ratifitseeritud
15. jaanuaril 1991) kinnitatakse: Kõrged lepingupooled
austavad vastavalt Euroopa julgeoleku- ja koostöönõupidamise
põhimõtetele teineteise õigust territoriaalsele
terviklikkusele, ei olnud enam juttu Tartu rahuga määratud
Eesti territooriumist.
NSV Liidu kehtestatud uus piir Eesti ja Vene NSFV vahel ei vastanud
loovutatud alade rahvuslikule koosseisule. Näiteks täielikult
Pihkva oblasti alla läinud Vilo vallas elavast 4965 inimesest
oli 66,3 protsenti eestlased ja 33,7 protsenti venelased. Selle
maakonna 69 külast 49-s olid enamuses eestlased ning nendest
30-s olid kõik elanikud eestlased. Samal kombel ei pööratud
rahvuslikele kaalutlustele mingit tähelepanu piiri korrigeerimise
puhul teistes kohtades. (Lauri Mälksoo. Nõukogude
annektsioon ja riigi järjepidevus: Eesti, Läti ja Leedu
staatus rahvusvahelises õiguses 1940. a 1991. a
ja pärast 1991. a. Trt, 2005, lk 230).
Piiri ühepoolne mahamärkimine NSV Liidu poolt jättis
80009000 setut (setud ise kasutavad siin setu keeles või
murdes sõna seto) Eesti NSV poolele ja üle 6000 Venemaa
poolele. 1990-ndatel elas Venemaa poolel veel umbes 4000 setut
(Mälksoo, 232). Nii jaotus setu kogukond kahe riigi vahel
kahte ossa.
Kui 1939. aastal oli Eesti Vabariigi territoorium 47 567
km², siis praegu loetakse Eesti Vabariigi pindalaks ainult
45 228 km². Seega vähenes Eesti riigi territoorium
2339 km² võrra, s.o 5,2% ulatuses. (Süümepiinadeta...,
171). Samas tuleb tõdeda: venelaste väited selle kohta,
et Pihkva oblastisse arvatud Setumaa alad on põline Venemaa,
on ajaloovõhiklikud.
Eesti poolt
ratifitseeritud piirileping põlistab Nõukogude annektsiooni
Setumaal
Eesti Vabariik taandus samm-sammult Tartu rahu
piiride nõudest ja olemasolevast Eesti NSV idapiirist lähtuti
ka Eesti-Vene piiriläbirääkimistel.
Ja nüüd põlistabki Eesti poolt ratifitseeritud
piirileping Nõukogude annektsiooni Setumaal (setu keeles
või murdes Setomaal), piir on tõmmatud läbi
taluõuede ja ligi 60 Petserimaa eestlaste küla ja
12 surnuaeda on loovutatud Venemaale (H. Põlluaas. lk 420;
I. Vananurm. Kas salapärane ja hirmutav Petserimaa.
Pärnu Postimees, 21. juuni 2005).
Kirjutatakse, et Eesti Peetri koguduse surnuaias Petseris on tehtud
eestlaste haudu maatasa ja hakatud nendele haudadele peale matma
venelaste Suure Isamaasõja veterane. Surnuaiale oli maetud
Teises maailmasõjas langenud 1200 saksa sõdurit,
läheduses olid kuue Eesti sõduri hauad. Ka nende haudadest
pole järel enam jälgegi ja sinna on maetud venelased.
Imekombel oli veel veebruaris 1999 puutumata jäänud
surnuaia alguses, peatee kõrval kaks Vabadussõjas
langenud Eesti sõduri hauaplatsi. Metallristidelt võis
lugeda: Albert Birk ja August Retikov, mõlemad 5. jalaväepolgu
5. roodu mehed, kes langesid 25. aprillil 1919. (E. Kalve. Reis
raudeesriide taha: Jalgsi üle kontrolljoone.- Eesti Päevaleht,
18. veebruar 1999). Kuniks needki.
20. juunil 2005 ratifitseeris Riigikogu avalikkuse vastuseisust
hoolimata Eesti-Vene riigipiiri lepingu ja president Arnold Rüütel
tõttas ratifitseerimisseadust ka kohe välja kuulutama.
Venemaa jättis aga lepingu ratifitseerimata: põhjuseks
toodi 20. juunil 2005 riigikogusvastuvõetud ratifitseerimisseaduse
preambulas tehtud viide Tartu rahule. Välisminister Sergei
Lavrov kinnitas, et Venemaa on valmis alustama Eestiga uusi piiriläbirääkimisi
tingimusel, et kogu senine protsess algab otsast peale.
Kui teine lepinguosaline lepingu sõlmimisest lahti ütleb
ja lepingule antud allkirja tagasi võtab (kuigi see teguviis
on rahvusvahelistes suhetes tavatu), siis pole ju lepingut olemas.
Ja seekord on küll õigus Venemaa poolel: sõlmitud
ja Eesti poolt ratifitseeritud leping on kehtetu. Samas aga kinnitab
Riigikogu esimees Ene Ergma tõsimeeli, et Eesti-Vene riigipiiri
leping ja ratifitseerimisseadus on Eesti jaoks ikka veel jõus:
Ma ei näe põhjust, et peaksime vastuvõetud
seadust (jutt on piirilepingu ratifitseerimisseadusest) hakkama
uuesti arutama. Riigikogu ratifitseeris Eesti ja Venemaa piirileppe
nii, nagu oli kahe poole vahel kokku lepitud. (Põlluaas,
417).
Samas küsigem: mis saab Eesti rahval olla selle vastu, et
alustada Eesti-Vene piiriläbirääkimisi otsast peale
ja parandada tehtud vigu. Hea on, et nii läks....
Et maksku, mis maksab saavutada piirilepingu sõlmimine
Venemaaga, püütakse leida sobilik moodus, kuidas saaks
eneseväärikuse kaotanud riigikogu öelda lahti oma
otsusest siduda leping viitega Tartu rahule ja mil moel kinkida
Venemaale suur osa Eestist nii, et seejuures ei solvataks Eesti
kingituse vastuvõtja Venemaa õrnu imperialistlikke
tundeid. Siit siis jutt tehnilisest piirilepingust ning lisanduse
tegemisest selle kohta, et leping reguleerib vaid piiriküsimusi
(ja las siis lepingu osapooled tõlgendavad Tartu rahu,
okupatsiooni ja annektsiooni ning riikliku järjepidevuse
küsimusi omatahtsi, nii, nagu ise õigeks peavad!).
|
Petseri Peetri luterliku kiriku ehitamine 1920. aastate
alguses.
|
|
Petseri Peetri luterlik kirik.
Fotod: wikimapia.org
|
Jutt kahest
võrdväärsest lepinguosalisest?
Meie poliitikud hoiatavad: Eesti ei tohi
mitte mingil juhul esitada Venemaale territoriaalseid pretensioone
(Vene poolt Eestile esitatavatest territoriaalsetest pretensioonidest
aga vaikitakse). Kui Tartu rahu peetakse ikka veel tõemeeli
au sees, siis kuidas saab üldse kõnelda Petserimaa
puhul Eesti-poolsetest Venemaale esitatud alusetutest territoriaalsetest
pretensioonidest: ei taha ju keegi Venemaalt lapikestki vene maad,
ja jutt on ikka oma õigust rõhutades Eesti Vabariigi
enda territooriumist.
Setude saatuse üle otsustajate ükskõiksusest
Setumaa põliselanike vastu kirjutab värvikalt Kauksi
Ülle (Kauksi Ülle. Emaemamaa: Valik luuletusi 19872003
/ Võru keelest tõlkinud Kirsti Oidekivi ja Aare
Pilv. Tln, 2005, lk 97): Mida teavad võõrad setust
/ kas nad mõistavad... / kuidas emade-isade hauad / jäävad
piiri taha / ja vaatama minna ei või / need eestlased vastavad
/ et kas peab siis käima / me ise ju küll ei käi...
Ja välisminister Urmas Paet kinnitas kolmapäeval, 15.
juunil 2005 Riigikogus (Põlluaas, 580): Antud juhul
on ikkagi sõlmitud leping kahe võrdväärse
poole, kahe võrdväärse riigi vahel...
Jutt kahest võrdväärsest lepinguosalisest on
lapsik. Leping sõlmitakse ju Vene Föderatsiooni kui
Nõukogude Liidu õigusjärglasega, kes (erinevalt
maailma teistest riikidest) ei tunnusta Tartu rahulepingut (nende
arusaamist mööda kaotas see oma kehtivuse juba 1940.
aastal kui Eesti astus vabatahtlikult NSV Liitu),
ei tunnista Eesti Vabariigi okupeerimist ja annekteerimist 1940.
aastal ega ka selle taasokupeerimist 1944. aastal, ega taha midagi
kuulda Eesti Vabariigi riiklikust järjepidevusest. Seega
ei tunnista ta teist lepinguosalist (Eesti Vabariiki) selle põhiseaduslikest
alustest lähtudes kui riiki, vaid piirilepingut ollakse nõus
tegema 1991. aastal Nõukogude Liidust lahkulöömise
teel tekkinud uue riikliku moodustisega. Ja Eesti riigitegelasi
peetakse ju sellises käsitluses mitte Eesti Vabariigi, vaid
selle uue riikliku moodustise esindajateks. Millisest tõsiseltvõetavast
rahvusvahelisest lepingust saab juttu olla tingimustes, kus Vene
Föderatsioon ei pea teist poolt tema põhiseadusele
vastavaks lepinguosaliseks! Ja kuidas saab seejuures kinnitada,
et Tartu rahust me ei tagane, kui see on juba ammu kõrvale
heidetud.
Jutt lepinguosaliste võrdsust on kas häbitu vale või
lapsemeelne enesepete. Kui läbirääkimistel võetakse
aluseks Eesti NSV ja Vene NFSV omaaegsed piiritehingud, siis tunnistavad
meie asjalised seeläbi ka ise 1991. aastal ENSV järglasena
tekkinud riiklikku moodustist kui riiki ja tema lepinguid, ja
Tartu rahu peetakse üksnes ajaloo prügikasti kuuluvaks
paberitükiks. Kui Venemaa peab lepingu sõlmisel Eesti
Vabariiki mingisuguseks 1991. aastal tekkinud riiklikuks moodustuseks,
siis ei saa ju juttugi olla piirilepingu sõlmimisel Venemaa
poolt näidatud lugupidamisest Eesti Vabariigi vastu ja tõemeeli
väita, et Venemaa kohtleb meid kui võrdset.
Siinjuures tuleb meenutada tehnikadoktori, Eesti TA akadeemiku
Mihkel Veiderma, TÜ emeriitprofessori Sulev Vahtre, kirjanik
Hando Runneli, kirjaniku ja luuletaja Ain Kaalepi ning kunstnik
Jüri Arraku sõnu: riikidevaheline leping nõuab
võrdset partnerlust, vastastikust lugupidamist ja ümberlükkamatute
faktide tunnistamist, samuti seda, et Eesti peab säilitama
oma riikliku väärikuse, mis püsib õigusliku
järjepidevuse alusel (Põlluaas, 544).
Välisminister Urmas Paet lisab: ...aga mulle näib,
ja vaadates mõningaid küsitlusi (siin jäetakse
selgitamata, milliseid küsitlusi seejuures silmas peetakse
H.L.), et tegelikult Eesti ühiskond oma suures
osas mõistab sellise leppe sõlmimise vajalikkust
(ka see, milles sellise leppe sõlmimise vajalikkus seisneb,
jääb selguseta) (Põlluaas, 580).
On vaieldamatu, et Eesti ühiskond ei saa aru ega taha mõista
sellisel kujul Eesti-Vene piirileppe sõlmimise vajalikkust.
Ja kas saab nüüd keegi põhjendatult väita,
et piirileping, mis loovutab Venemaale Eestist suure maa-ala ega
arvesta Eesti kaitsekaalutlusi, ei Venemaale loovutatud maa, metsa
ja maavarade väärtust, on Eestile kasulik ja vastab
Eesti rahvuslikele huvidele. Oh, riigikene, riigikene!
Avalikkuse
vastukaja piirilepingule
Tuletaksime siis piirilepingu allakirjutamisega
kibelevatele tegelastele meelde neid Riigikogule, Vabariigi Valitsusele
ja Eesti Vabariigi Presidendile saadetud avaldusi, avalikke kirju,
pöördumisi ja nõudmisi, milles mõistetakse
hukka piirileping ja selle ratifitseerimine: Seto Kongressi Vanemate
Kogu avaldus (26.01.2005); Avalik kiri Riigikogule: Uut piirilepingut
ei tohi ratifitseerida! (09.06.2005); Maavalla Koja avalik
pöördumine (02.02.2005); Petserimaalaste avalik pöördumine
(sellega koos anti Riigikogu juhatusele üle ka piirilepingu
sõlmimise vastane petitsioon u 15 000 allkirjaga)
(Põlluaas, 379, 537); Põllumeeste Kogu avaldus (24.11.2004);
konverentsi Tartu Rahu ja tänapäev osavõtjate
pöördumine (01.02.2008); ERL-i (Eesti Rahvusliku Liikumine)
juhatuse nõudmine (2.02.2007); Jüri Kuke konverentsi
pöördumine (27.03.2005); Tartu Rahu Põlistamise
Seltsi nõudmine (22.10. 2005) jne. (Põlluaas, 421,
513542).
Avalikele kirjadele, avaldustele, pöördumistele ja nõudmistele
on alla kirjutanud paljud Eesti ühiskonnategelased, luuletajad
ja kirjanikud, kunstnikud, muusikud, poliitikud, ajakirjanikud,
kultuuritegelased, folkloristid, teadlased, nende hulgas hulganisti
teaduskraadiga mehi-naisi. Nimetaksime siin näiteks Riigikogule
09.06.2005 saadetud avalikule kirjale Uut piirilepingut ei
tohi ratifitseerida! allakirjutanutest ainult mõnikümmend
isikut, kes peaksid olema teada-tuntud ka piirilepingu sõlmimist
südameasjaks võtnud ja seda ihaldavatele asjatajatele:
Alar Aigro, Jaan Arder, Jaanus Betlem, Piret Bristol, Tiina Eier,
Rein Einasto, Aleksander Einseln, Kalle Eller, Jüri Estam,
Aleksander Heintalu, Tullio Ilomets, Merle Jääger, Valeri
Kalabugin, Andreas Kalkun, Kauksi Ülle, Sirje Kiin, Mati
Kiirend, Margit Koppel, Toomas Kümmel, Henry Laks, Jüri
Leesment, Margus Lepa, Elo Liiv, Ülo Matjus, Tõnis
Mägi, Kalju Mätlik, Mart Niklus, Viido Polikarpus, Henn
Põlluaas, Mait Raun, Evar Riitsaar, Aarand Roos, Olavi
Ruitlane, Hando Runnel, Vello Salum, Heno Sarv, Urmas Sisask,
Heli Speek, Heli Susi, Raigo Sõlg, Olaf Tammark, Enn Tarto,
Tõnu Trubetsky, Ilmar Trull, Olev Träss, Arvo Valton,
Kristel Valk, Heiki Valk ja Ilmar Vananurm. (Põlluaas,
535).
Veel on Eesti-Vene piirileppe sõlmimise hukka mõistnud
oma sõnavõttudes ja kirjutistes paljud teised teatud-tuntud
inimesed, nagu keemiadoktor ja Sõjaaegsete Eesti Lennuväelaste
Ühenduse esimees Hendrik Arro, Tartu ülikooli politoloogiaprofessor,
filosoofiadoktor Eiki Berg, ajakirjanik Pekka Erelt, poliitik
Jaan Hatto, näitleja ja luuletaja Merle Jääger,
Ahto Kaasik, arhitekt Harri Kivilo, poliitik Liane Konts, Riigikogu
liige, poliitik ja ajaloolane, teadusdoktor Mart Laar, õigusteaduse
doktor Ando Leps, poliitikaanalüütik ja kolumnist Ahto
Lobjakas, poliitik Ahti Mänd, Riigikogu liige, filosoofiadoktor
Mart Nutt, Vabadusvõitlejate Liidu juhatuse esimees Gunnar
Laev, geoloogia-mineraloogia doktor, akadeemik Anto Raukas, jurist
Feliks Saarevet, Raivo Salumäe, muusik, Seto Kongressi Vanemate
Kogu liige Ain Sarv, jurist Enn Sarv, Seto Kongressi Vanemate
Kogu ülemsootska Õie Sarv, poliitik Osvald Sasko,
kultuuritegelane Tõnis Siim, insener Frits-Allan Suurkask,
ajakirjanik Heiki Suurkask, Euroopa parlamendi liige Indrek Tarand,
Seto Kongressi Vanemate Kogu liige, poliitik Jüri Vaidla,
TÜ emeriitprofessor filoloogiadoktor Tiit-Rein Viitso, Kristliku
Demokraatliku Partei esimees, publitsist Peeter Võsu jpt
(Põlluaas, 442459, 463). Paljud neist esindavad kodanikeühenduste
rühmitusi.
Tuletagem veel meele, et Riigikogu 20.06.2005 erakorralisel istungil
Eesti-Vene uue piirilepingu ratifitseerimisel võttis piirilepete
ratifitseerimise vastu sõna mitu Riigikogu liiget (Trivimi
Velliste jt). Nimeliste toimunud hääletustulemuste
järgi hääletasid lepete ratifitseerimise vastu
Andres Herkel, Tõnis Lukas, Helir-Valdor Seeder ja Peeter
Tulviste.
Setude kodude kaitseks on kirjutanud Henn Põlluaas mahuka
ja kaaluka uurimuse Eesti-Vene piirileping: Ära andmine või
äraandmine? (Toim. Mart Helme, Tallinn, 2010), milles esitatud
seisukohti ei ole võimalik veenvalt ümber lükata.
Samuti on ilmunud vast üle saja piirilepingut ja ratifitseerimisseadust
hukkamõistva ajaleheartikli, sealhulgas näiteks endise
suursaadiku Venemaal Mart Helme käsitlused (Eesti-Vene piirileping
ja Tartu rahu. Õhtuleht, 9. november 2012; Piirilepe
soovmõtlemine ja reaalsus. Õhtuleht,
14. märts 2013), Seto kongressi vanemate kogu liikme Ilmar
Vananurme, ajakirjanik Stepan Karja, Setumaa Valdade Liidu kultuurinõunik
Aarne Hõrna ja paljude-paljude teiste kirjutised.
Ilmar Vananurm kirjutab ( Kas salapärane ja hirmutav Petserimaa.
Pärnu Postimees, 21. juuni 2005): Rohkem kui pool
Petseri linnast on seadusjärgsed Eesti Vabariigi kodanikud...
Ja setud justkui polegi eestlased, tunnevad end ära antu,
reedetu, tõugatuna. Miks me omad õed-velled, Eesti
Vabariigi kodanikud Petserimaa eestlased, ei saanud pärast
sõda ega saa veel nüüdki elada oma kodupaigas.
Stepan Karja: (Kas piir on ikka paigas? Õhtuleht.
15. oktoober 2012): Tingida tasuks isegi endise Saatse valla
suure (omal ajal töötas kaks kooli, oli kaks kauplust)
Vedernika küla pärast, kus kuuldavasti elab talviti
veel kümmekond inimest. Või juhul, kui teine pool
ei anna järele, tuleks vähemalt kaks pisikest, Tupina
ja Pitsina küla, uuesti Eestiga ühendada. Endiste omanike
järeltulijad teeksid mahajäänud kandi jälle
korda. Meremäe rahvas sooviks tagasi Taelova kirikut, mis
jääb praegusest piirijoonest umbes viie kilomeetri kaugusele.
Kiriku surnuaial puhkavad sadade eestlaste esivanemaid. Vägivaldselt
tekkinud piiri tõttu ei saa usklikud kirikus käia
ning haudade korrastamise võimaluse saamiseks tuleb taotleda
naaberriigilt viisa.
Õnnetusse olukorda on sattunud ka endiste tugevate külade
Jatsmani, Jaamste, Jaastrova jt elanikud ja nende järeltulijad.
Nad on ära lõigatud kultuurikeskusest Värskast
ning kodukanti pääseb ainult üle Petseri ja viisaga.
Üks kannatajaist, endine poliitik ja riigiametnik Jüri
Vaidla püüdis omal ajal noore mehena sõdida selle
nimel, et saada need viis-kuus küla Eesti NSV koosseisu,
kuid müür osutus liialt tugevaks. Ehk õnnestuks
nüüd vähemalt külade riismed saada vaba Eesti
piiridesse, nagu need olid enne sõda?
Aarne Hõrn ütleb (Mari-Anne Leht: 87 000 inemist
mõist pruuki võro vai seto kiilt. LõunaLeht,
6. september 2012): Võrreldes esimese iseseisvusaja
määratlemisega ei ole setode enesemääratlemine
kuigi palju vähenenud, 1924. aastal ja kümme aastat
hiljem määratles end setona 15 000 inimest, tänavu
12 500.
Seto keele säilimine nii Setomaal kui ka mujal elavate setode
hulgas on oluline kolmel põhjusel. Esiteks seto leelo ainulaadsuse
tõttu maailmas. Meie leelo on kantud UNESCO(1) maailmapärandi
nimekirja. Teiseks, leelotada saab ainult seto keeles, sellepärast
on leelo säilimise üks tingimus kriitilise arvu keelekõnelejate
olemasolu... Enne sõda kõneldi seto keelt peaaegu
kogu Petserimaal, praegu kuuleb seda kõige rohkem Mikitamäe,
Värska, Meremäe ja osaliselt ka Misso vallas...
Samuti nenditakse otsesõnu, et täna pole Eestile piirilepingut
lihtsalt vaja. Nii kinnitab ka Eesti Vabariigi põllumajandusminister
Helir-Valdor Seeder: Ütlen avalikult välja, et uue
Eesti-Vene piirilepingu sõlmimine ei ole mõistlik
ega vasta Eesti huvidele (Õhtuleht, 12. aprill 2013).
|
Petserimaa noorkotkaste paraad 1930-ndatel.
Arhiivifoto
|
Poliitikute
südamesooviks on piirileping kiiresti ära teha
Ilmselt ei ole Petserimaa loovutamisega kibelevad
tegelased Vabariigi Valitsusest ja Riigikogust neid arvamisi ja
käsitlusi lugenud või ei ole pidanud vajalikuks neid
mõtestada ja sügavamalt analüüsida (või
tuleb arvata, et see ei ole neile olnud lihtsalt jõukohane).
Neid ei ole häirinud ka Eestis lahvatanud piirilepingu-vastased
miitingud, piketid ega meeleavaldused. Ja nüüd kinnitatakse
ikka veel jäärapäiselt, et piirilepingu tekst
peab tulema selline, mis fikseerib juba olemasoleva piiri!
Siinkohal tuleks küll küsida: Milline peaks veel olema
Eesti rahva vastukaja piirilepingule ja selle ratifitseerimisele,
et asjalised taipaksid: nende südamemureks kujunenud Eesti-Vene
piirilepingu kiire ja tingimusteta sõlmimine ning ratifitseerimine
on vastuolus Eesti rahva tahtega.
Kas saab nüüd kõige selle juures kinnitada, et
Vabariigi Valitsus või enamus Riigikogu poliitikutest on
siin rahvast kuulanud, pidanud dialoogi, analüüsinud
esitatud arvamusi ning selgitanud arukalt, põhjalikult
ja Põhiseadusele tuginedes oma seisukohti piirilepingu
küsimustes. Kas on püütud rahvale ausalt ja ilma
keerutusteta selgeks teha, mispärast on piirilepingus, mida
tõtati ratifitseerima, riigipiir määratud sellisena
nagu see sai paika pandud. Tuline õigus on nendel, kes
kinnitavad: piirilepingu sõlmijad on olnud üleolevad,
salatsevad, hoolimatud ja ülbed, täis veendumust, et
nad võivad Setumaaga teha kõike, mida heaks arvavad.
Rahva arvamine on jäetud tähelepanuta (nagu araablaste
vanasõna ütleb: las koerad hauguvad, karavan läheb
ikka edasi) ja rahva arvamine on olnud hüüdja hääl
kõrbes.
Ega asjata kurda Harta 12: Võimulolijad Eestis ei tunne
enam vajadust avalikkusest välja teha. Valitseb arvamus,
et eesmärk pühitseb abinõu. Võimukandjad
naeruvääristavad demokraatia mängureegleid... Võimu
nimel valetatakse...
Samas õpetab Eesti Vabariigi president Toomas Hendrik Ilves
oma iseseisvuspäeva aktusel peetud kõnes elutargalt:
Küll aga peame tõsiselt mõtlema sellele,
kuidas langetada edaspidi otsuseid nii, et kõigi huviliste
arvamused ja mured oleksid mitte ainult ära kuulatud, vaid
ka arvesse võetud. See tähendab ka, et otsuseid põhjendatakse.
Et võim ei ole ega näi tumma või tuimana; et
võim ei vaata valijale ülalt alla...
Kuna Moskva ütles lahti piirilepingust, võib
tõdeda: meil on aega veel... Veel on ehk aega arutada,
mõtelda ning uuesti ja uuesti selgitada, et piirilepingul
ja selle ratifitseerimisel ei ole põhiseaduslikku katet.
Selle kinnitamiseks piisab ka ainult järgmisest.
Põhiseaduslikest
kohustustest lahtiütlemine
Eesti Vabariigi Põhiseadus algab seaduse
preambulas riikluse aluspõhimõtete pühaliku
kinnitusega: Kõikumatus usus ja vankumatus tahtes kindlustada
ja arendada riiki, / mis on loodud Eesti rahva riikliku enesemääramise
kustumatul õigusel ja välja kuulutatud 1918. aasta
24. veebruaril, / mis on rajatud vabadusele, õiglusele
ja õigusele, mis on kaitseks sisemisele ja välisele
rahule ning pandiks praegustele ja tulevastele põlvedele
nende ühiskondlikus edus ja üldises kasus, / mis peab
tagama eesti rahvuse, keele ja kultuuri säilimise läbi
aegade võttis Eesti rahvas 1938. aastal jõustunud
põhiseaduse paragrahv 1 alusel 1992. aasta 28. juuni rahvahääletusel
vastu järgmise põhiseaduse...
Rõhutagem siinjuures siinsest käsitlusest lähtuvalt
põhiseaduse preambulast ühte aluspõhimõtet
(põhiideed): riik peab tagama eesti rahvuse, keele ja
kultuuri säilimise läbi aegade. See sätestus
rakendub koostoimes Põhiseaduse §-ga 1, mille järgi
Eesti on iseseisev ja sõltumatu demokraatlik vabariik,
kus kõrgeima riigivõimu kandja on rahvas.
On tõsiasi: see, mis kehtib Põhiseaduses kogu Eesti
rahva kui kõrgeima riigivõimu kandja kohta tervikuna,
käib ju ka selle ühe osa setude kohta.
Kuna setud kuuluvad vaieldamatult Eesti rahvuskehha, siis peab
ju Eesti Vabariik tagama ka setude, nende keele ja kultuuri säilimise
läbi aegade. Piirilepinguga ütleb aga Eesti Vabariik
vabatahtlikult lahti setude puhul oma põhiseaduslikust
kohustusest tagada setu rahvakillu igikestvus ja kaitsta setude
kultuurilist ja keelelist identiteeti. Niisugune oma põhiseaduslikest
kohustustest lahtiütlemine tähendab Põhiseaduse
otsest rikkumist ja siit tuleneb ületamatu vastuolu Eesti
riikluse aluspõhimõtete ja põhiideega. Piirileping
muudab Põhiseadusega võetud kohustuste täitmise
võimatuks. Setode asuala ahendamine, setu kogukonna lõhkumine
ning setude laialipillutamine ja jaotamine kahe riigi Eesti
Vabariigi ja Vene Föderatsiooni vahel, samuti Eesti Vabariigi
Võrumaa ja Põlvamaa eri valdade vahel ja üle
Eesti riigi, ei taga ju Eesti rahva ühe osa setude,
setu keele ja kultuuri säilimise oma asualal läbi aegade
ja on vastuolus Põhiseadusega, mille järgi on Eesti
riigi maa-ala jagamatu tervik (Põhiseaduse § 2 lg
1) (Põlluaas, 102103, 105). Samuti ei saa Eesti Vabariik
tagada oma põhiseaduslike kohustuste täitmist ka Venemaale
jäänud setude osas ei saa ju Eesti Vabariik siirdada
oma kohustusi Vene Föderatsioonile.
Siit tuleneb, et piirileping ja selle ratifitseerimine rikub Eesti
rahva kui kõrgeima riigivõimu kandja ühe osa,
setude kogukonna õigust elada oma põlisel asualal
ning põlistab selle lõhkumise ja ahendamise ning
seadustab Vene annektsiooni Setumaal. Neid küsimusi saab
lahendada ainuüksi Eesti rahvas ise, mitte need, kes esindavad
rahvast valitsuses või riigikogus. Taolise põhiseadusliku
riive tõttu kaotab piirileping ja selle ratifitseerimise
seadus oma põhiseadusliku katte. Aga Põhiseaduse
§ 123 järgi ei sõlmi Eesti Vabariik välislepinguid,
mis on vastuolus Põhiseadusega.
|
Eesti kaitseväe paraad linna keskväljakul.
|
|
Petserimaa I laulupidu. Arhiivifotod
|
Võinu
olla üts Setomaa!
Tuleb tõdeda, et Vene-Eesti piirilepingu sõlmimisel
ei rikuta ainult Põhiseadust, vaid seeläbi rikub Eesti
Vabariik ka oma UNESCO-le(2) antud lubadust kaitsta ja hoida setu
kogukonna identiteeti ja setude vaimset kultuuripärandit
(kas saabki siin teha vahet samal asualal elavate setude ja Setumaa
eestlaste vahel: kes on siin setustunud eestlane või eestistunud
setu mõlemad on ühise identiteedi ja setu kultuuripärandi
kandjad ning setu kogukonna liikmed).
Rõhutagem: Setu rahvas ja kultuur on lahutamatud nende
asualast, nende pühakohtadest ja esivanemate kalmetest. Seega
on setude ühisel asualal, tegusal ja tugeval setu kogukonnal
võtmeroll setu vaimse kultuuripärandi hoidmisel ja
kaitsmisel. Ja nüüd on see setude ühine asuala
ja setu kogukond räsitud ja lõhutud. Kõike
seda on tehtud meie oma verd asjaliste heakskiidul ja nõusolekul.
Ei ole teada, kas Eesti välis- ja kultuuriministeerium on
teavitanud UNESCO täitevkogu ja alatist sekretäriaati
sellest, et Vene Föderatsiooni survel on setude ajalooline
asuala lõhutud ja setu keele kasutusala oluliselt ahendatud.
Paljud setod on sunnitud praeguseks maha jätma oma kodud
ja Venemaale loovutatud aladelt oma iidselt asualalt mujale
ümber kolima. Seega on osa setudest sunnitud sealmail Vene
annektsiooni tõttu elama väljapool oma ajaloolist
asuala. Setude kultuuripärand on seeläbi suures osas
lahutatud selle kandjast ning nende juured on lahti rebitud oma
asualast ja kogukonnast, neil puudub omaette maakond või
muu haldusüksus, mis setud ühte liidaks. Setud kurdavad:
Võinu olla üts Setomaa! Setude asuala ahendamine ja
tükeldamine ning setude laialipillutamine hävitab tahes-tahtmata
setude identiteeti, on seto kultuuri püsimajäämisele
ohtlik ja suisa hukatuslik. Paljudel setodel on ümberasumise
tõttu katkenud Setomaaga kultuuri- ja majandussidemed,
mistõttu on ka setodega seotud maailma kultuuripärand
ohustatud. Nii on setu rahvuskillu hääbumisele, maailmas
ainulaadse seto leelo lätete ja setude kultuuri hävimisele
kaasa aidanud ka piirilepingu sõlmimisega kibelevad
võimuparteide tagatoa tegelased ja Eesti-Vene poliitika
elluviijad.
Aga Riigikogu liige Maret Maripuu kinnitas Riigikogu istungjärgul
kolmapäeval, 15. juunil 2005 (Põlluaas, 583): Setud
on meie kaasmaalased olenemata sellest, kummale poole piiri nad
jäävad. Eesti Vabariigi valitsus on väga selgelt
väljendanud, et just nüüd, piirilepingute sõlmimise
järel on loodud eeldused setude majanduslike, sotsiaalsete
ja kultuuriliste probleemide lahendamiseks. Eestil ja Venemaal
on kindlasti hea võimalus seista koos selle eest, et setude
rahvapärand saaks kantud UNESCO kultuuripärandi nimekirja.
See oleks ka hea võimalus arendada piirialade koostööd
ja kasulik nii selle kultuuripärandi kandjatele kui ka mõlemale
riigile, kus setu kultuurikandjad elavad.
Selle häma pinnalt tõusetub küsimus: Kas setud
on Maret Maripuu sõnul vaid mingisugused meie kaasmaalased
(selliseks sõnaseadeks on võetud ilmselt snitti
venelaste käest, kes kõnelevad Vene kaasmaalastest
Eestis ja peavad setusid lausa eraldi rahvuseks, ja nüüd
tehakse siin juttu Eesti kaasmaalastest Venemaal), või
setud on siiski liha meie lihast ja veri meie verest ning
on Setumaa iidsete asukatena samuti eestlased ja läänemeresoomlaste
vanimad järglased.
Setumaa tükeldamise ja lõhkumise tõttu on ju
suur osa setudest nüüdseks Vene poolt hõivatud
ja annekteeritud aladelt lahkunud ning otsinud uut kodu Petserimaa
nendes paigus, mis jäid Eesti juurde, või sunnitud
rändama mujale üle Eesti laiali. Ja võõrastav
on kuulda, et seeläbi on Maret Maripuu sõnul alles
nüüd loodud eeldused probleemide lahendamiseks, sõltumata
sellest, kummale poole piirijoont setud jäävad.
Millegipärast ei taha setud ise aru saada, kuivõrd
kasulik on neile taoline probleemide lahendamine:
nende asuala ahendamine ja tükeldamine ning identiteedi hävitamine...
Teatakse, et möödunud aastal elas setudest Vene Föderatsioonis,
endisel Petserimaal, ainult 337 hinge (lapsi oli 36 ja Petseri
koolis õppis neist setu ja eesti keelt 26). Viimase üleloenduse
andmetel oli eestlasi seal veelgi vähem kui setusid, vaid
175. Nii on setu muutunud Petserimaa Setu seltsi esinaise Helju
Majaku sõnul Venemaal sama haruldaseks nagu Amuuri tiiger
Ussuurimaa taigas (Peeter Ernits. Venemaa kaitseb setusid
nagu haruldasi tiigreid. Maaleht, 23. veebruar 2012). Kas
sel moel ongi siis loodud eeldused setude majanduslike, sotsiaalsete
ja kultuuriliste probleemide lahendamiseks ja võib väita,
et setu kogukond püsib Venemaal elujõulisena. Või
arvataksegi: pole setusid, pole ka probleemi.
Nii tuleb tõdeda, et Eesti-Vene Piirilepinguga ütleb
Eesti Vabariik lahti ka UNESCO-le antud lubadustest.
Mõistkem, et Eesti-Vene piirileping, mis rikub setude
eluõigust oma asualal, ahendab ja lõhub nende asuala
ning on tõrjunud neid välja oma kodudest, pillutanud
laiali kahe riigi vahel ja üle Eesti riigi, vastuolus Põhiseadusega.
Seega ei tohi Eesti rahva (eks siis ka setude kui selle rahva
osa) elutähtsaid, tema igikestvuse, saatuse ja asuala küsimusi
otsustada ei Vabariigi Valitsus ega Riigikogu, kes ise on rikkunud
Eesti-Vene piirilepingu sõlmimisel ja ratifitseerimisel
Põhiseadust, vaid otsustamisõigus kuulub siin üksnes
Eesti rahvale kui kõrgeima riigivõimu kandjale rahvahääletuse
teel.
Piiriküsimused
saab lahendada rahvalt saadud mandaadi toel
Meenutagem, et ka põhiseaduse eelnõu
koostamisel arutati omal ajal Põhiseaduse Assamblees piirilepingute
sõlmimisega seonduvalt rahvahääletuse küsimust
ja esitati (Jüri Adamsi töögrupp) seisukoht, mille
järgi saab muuta Eesti riigi piire vähendamise suunas
ainult rahvahääletusel (Eesti Vabariigi põhiseadus:
Kommenteeritud väljaanne / Toim. Eerik-Juhan Truuväli
jt. Tln, 2006, lk 546).
Peaks olema selge: kui Põhiseadus võeti vastu rahvahääletusel,
siis saab põhiseaduslikku riivet ületada üksnes
samuti rahvahääletuse teel. Nii peab rahvahääletus
lahendama põhimõttelise küsimuse: Kas üldse
(eks siin on vaja pidada silmas Setumaal kujunenud reaalset olukorda
ja endale aru anda, mis on siin veel teha võimalik, mis
võimatu) ja millises ulatuses võib loovutada osa
Setumaast Venemaale. Mõistagi on vaja siit tulenevalt vormida
rahvahääletusele esitatavad küsimused
Ainult rahvalt saadud mandaadi toel saab lahendada piiriküsimused
ja sõlmida piirileping, mille puhul läbirääkimised
peaksid keskenduma eelkõige setude asuala küsimustele
(nii palju kui see on veel võimalik sassiaetud omandisuhete
ja juba tekitatud ülekohtu puhul, ja pidades silmas, et jutt
on ju tigeda ja riiuhimulise naabrimehega, kes tunnistab vaid
rusikaõigust).
On teada, et Põhiseadus on seni seostanud rahvahääletuse
korraldamise parlamendi enda otsustusega: rahvas ei saa omal
initsiatiivil otsustada referendumi läbiviimise üle,
sest see õigus kuulub vaid parlamendile. Samas on Riigikogul
õigus panna riigielu oluline küsimus (teisal: olulise
tähtsusega riiklik küsimus) kooskõlas Põhiseaduse
§-ga 105, samuti rahvahääletuse seaduse ja Riigikogu
kodukorra seadusega rahvahääletusele (Rahvahääletuse
seadus RT I 2002, 30, 176; Riigikogu kodukorra seadus RT 2001,
1, 1). Targu jääb seadustes täpsustamata, milline
peaks olema seaduseandja arvates see olulise tähtsusega riiklik
küsimus, mis vääriks rahvahääletust ja
kuidas sel puhul rahvahääletust läbi viia. Samas
tuleks küsida, kas tõesti leidub Eesti Vabariigis
neid, kes arvavad ja usuvad, et Eesti-Vene piirilepinguga kinnistatud
setude identiteedi hävitamine, setude asuala ahendamine,
nende väljatõrjumine oma asualast ning laialipillutamine
ei olegi riiklikult tähtis küsimus ja seda ei peaks
otsustama kõrgeima riigivõimu kandja. Nüüd
aga on Eesti rahva ühe osa saatuse ja asuala üle otsustamise
õiguse haaranud Põhiseadust eirates enda kätte
Vabariigi Valitsus ja Riigikogu, kuigi nendel puudub selleks rahvahääletusel
antud rahva mandaat. Ja mida arvata selle juures juba ette nüriürituseks
kujunenud, ummikusse jooksnud ja mõttetuks osutunud Rahvakogust,
kes pole vajalikuks pidanud Eesti rahva jaoks elutähtsale
Setumaa, setude ja piirilepingu küsimusele tähelepanu
pöörata.
Jääb arusaamatuks, mispärast küll pole Vabariigi
Valitsus, Riigikogu fraktsioon või komisjon, kasutades
Riigikogu sellekohase otsuse algatamise õigust (Põhiseaduse
§ 65 p 2; Riigikogu kodukorra seadus paragrahv 46 lg 3. (RT
2001, 1, 1) seni ise algatanud Riigikogus Setumaasse puutuvas
küsimuses rahvahääletust, saamaks rahvalt mandaadi
selle riiklikult tähtsa küsimuse lahendamiseks. Rahvahääletuse
läbi oleksid piirilepinguga tegelevad Eesti Vabariigi asjalised
pääsenud vastutuskoormast oma rahva ees. Ja Riigikogul
on ju olnud seoses piirilepingu sõlmimisega võimalus
avaldada umbusaldust Vabariigi Valitsusele, peaministrile või
välisministrile (Põhiseaduse §65 p 13).
Majandushuvid
ja lääne sõprade soovitused
Kuid Eesti rahvalt ei tahetagi siin mandaati
taotleda, kuna võimulolijate arvates võivad rahvahääletuse
tulemused siduda neil käed ja takistada rahva arvamust eirates
oma erakonnapoliitika elluviimist. Samas on rumal uskuda, et meie
asjalised sebivad piirilepingu ümber võõrast
tahet ellu viies vaid omapäi ja omal algatusel ning mingisugustest
rahvuslikest huvidest lähtuvalt. Eks seda tehakse ikka
lääne sõprade ähvardusel, survel või
soojal soovitusel. Samuti võib neid kannustada ka tühi
lootus kindlustada Eesti ärikatele Venemaaga soodsaid ärisidemeid
ja avada idaturg, arutamata seejuures, kas see kõik ikka
kaalub üles setudele tekitatud korvamatut kahju ja ülekohut
ning väärib setude asuala ohverdamist. Küllap mõnigi
asjaline on siin seotud varem Venemaale antud lubadustega,
mõni tahab omapoolsete tagamõtete ja huvide tõttu
toetada seda suurt, armast ja meile väga sõbralikuks
muutunud idanaabrit viisavabadusreiimi taotlemisel Euroopa
Liidu ja Venemaa vahel, mõnigi soovib kangesti 21 aastat
tegemata asi lõpule viia ja jätta endast seeläbi
jälge ajalukku (andmata endale aru, et taolise jälje
jätmine ei pea tooma alati au ja kuulsust, vaid võib
tähendada ka häbijälge ja ränka vastutuskoormat
oma rahva ees).
Mõnigi leiab Eesti-Vene piirilepingust kõneldes:
milleks meile vaja seda Ida-Setumaad, juba pärast Vabadussõda
oli Eesti Vabariigil selle kandiga üks igavene häda
ja viletsus. Nii kirjutatakse tolleaegsetes, tänapäevaselt
kõlavates värssides: Siin kõneldakse vene
keelt / ja tõrvatakse eesti meelt, / siin vene kombel krooksub
konn, / siin kirpki venelane on. (K. Lõuna. Petserimaa:
Petserimaa integreerimine Eesti Vabariiki 19201940: Loodus,
aeg, inimene. Tln, 2003, lk 154). Olgu siis sealsed asjad nagu
on, aga kuhu jääb Eesti-Vene piirilepingu sõlmimisel
ja selle ratifitseerimisel Tartu rahuleping ja kuhu jääb
Eesti rahvas selle küsimuse otsustamisel. Üks on kindel:
Eesti Vabariigi piirijoont Setumaal ei tohi küll tõmmata
ainuüksi vene käsi ja Tartu rahust taganemisloa saab
anda vaid Eesti rahvas rahvahääletusel.
Kuna Eesti-Vene piirileping on tehtud ilma Eesti rahvuslikke huvisid
arvestamata, üle rahva pea ja selleks rahvalt saadud mandaadita,
on see leping ise (kas siis koos Saatse saapaga või ilma
selleta), samuti piirilepingu ratifitseerimisseadus vastuolus
Põhiseaduse ja rahva tahtega ning seetõttu õigustühised.
Siinkohal on asjakohane meenutada nendele, kes kibelevad ilma
Eesti rahvalt saadud mandaadita Eesti-Vene piirilepingut sõlmima
ja seda ratifitseerima Karl Eduard Söödi luuleridu:
Meil kaitseda on varandus / Me vanemate pärandus:
/ Me viljaväljad, heinamaad / Ja hiied, metsad, karjaraad,
/ Me higi, vaev me põllupõim, / Me kodukolle,
suguhõim... (K. E. Sööt. Kui hädaohus
isamaa. Uus Rada, 8. juuli 1944).
___
1) 30. septembril 2009 kanti UNESCO vaimse kultuuripärandi
kaitse komitee istungil seto leelo (setu rahvalaul), s.o seto
mitmehäälne laulutraditsioon inimkonna vaimse kultuuripärandi
nimekirja. Seto leelo on rohkem kui tuhande-aastase ajalooga setode
traditsiooniline laulmisviis ja laulukultuur. Nii on seto leelo
ametlikult UNESCO kaitse all, kusjuures Eesti on ühinenud
UNESCO vaimse kultuuripärandi kaitse konventsiooniga (2006).
2) UNESCO vaimse kultuuripärandi kaitse konventsioonist tulenevalt
on Eesti Vabariik kohustatud hoidma ja kaitsma, arendama ja edendama,
edasi andma ja elavdama setode vaimset kultuuripärandit.
See hõlmab eelkõige seto laulustiili valdamist või
mõistmist, seto keeles rääkimist, pere- ja kogukondlikest
tavadest kinnipidamist ning esivanemate austamist.
|
|
|