|
Päikselisi pildikesi
Johannes Võerahansust
tekst: Ly Lestberg
arhiivifotod
|
Pianist ja abikaasa Erna Saar - Võerahansu.
|
2012.
aasta septembris toimus Mart Sanderi galeriis mälestusnäitus
Tuntud ja tundmatu Johannes Võerahansu. Selle
korraldas kunstniku pianistist ja pedagoogist lesk Erna Saar-Võerahansu
(89). Kuna muusikal oli Johannes Võerahansu (19021980)
elus väga oluline, koguni määrav roll, kuulusid
näituse juurde lahutamatutena ka klaver ja romantilised meloodiad
Schubertist Lizstini.
Kui palusin Erna Saarel meenutada
oma abikaasat, siis tuli sellest vestlusest kokku üks kirev
meenutuste kaleidoskoop, kus erinevaid eluseiku ühendavaks
elemendiks sai taas muusika. Meie jutuajamise juurde kuulusid
ka Schuberti klaveripalad Pärnapuu ja Mere
ääres, koos kommentaaridega, võrratult
elavas ettekandes.
Me
teame Võerahansut kui tunnustatud maalikunstnikku, aga
millised olid tema kokkupuuted muusikaga?
Kui Võerahansu läks 1919. aastal Ants Laikmaa ateljeestuudiosse
õppima, oli seal ka klaver, millel ta sai juba siis kätt
proovida. Laikmaa taipas kohe, et tegu on mitmekülgselt andeka
poisiga ja tahtis teda koguni konservatooriumi saata. Konservatooriumi
sisse astumisel paluti esitada üht Mozarti sonaati ja etüüde.
Aga Võerahansu oli maapoiss ja tal polnud sellist kogemust
kuskilt võtta.
Mõtelda, lugeda, kuulata muusikat, vahel ka minu mängu
plaatide sekka , see meeldis talle läbi kogu elu.
Imetlema paneb, et Võerahansu oli enne minuga tutvumist
juba nõnda palju muusikaalast kirjandust kokku ostnud
heliloojate elulood, harmooniaõpetus ja palju muud huvitavat.
Ta ei kuulanud mitte kunagi muusikat maalimisel saatena, vaid
ikka eraldi. Ütles, et need on kaks ise asja. Kui tulin töölt,
siis tihtilugu oli tal plaadimängija lahti ja pisarad silmas.
Ta armastas muusikat nii väga. Ta sai väga hästi,
rohkem kui mõni muusikateadlane, muusikast aru. Leidsin
just kunstnik Elmar Kitse trükitud kutse näituse avamisele
aastast 1966, kus adressaadina on märgitud muusik-kunstnik
Võerahansule.
Ükskord tuli telekast Mozarti ooper väga kuulsate välismaiste
solistidega. Siis Võerahansu ütles, istudes nagu postament
teleka ees: kulla Ärn, ära sa nüüd mitte
kedagi sisse lase, ma tahan kuulata.
Kord olles külas luuletaja Juta Kaidjal, ei tulnud meile
meelde, kuidas kõlab Beethoveni viiulikontserdi esimese
osa peateema. Ma helistasin siis Võerahansule. Ta laulis
selle mulle telefonis peast otsemaid ette.
Kas
Võerahansu kommenteeris ka kuidagi teie klaverimängu?
Ta rääkis ikka, mis talle meeldib ja mispärast
meeldib. Väga tundlikult elas ta minu mängule kaasa.
Kuulas ja vahel ütles: Ärn, otsi veel kõla,
selle koha peal sa ei tunneta päris niimoodi, nagu olema
peab. Kui ma olin väga rahutu ega saanud kõiki
asju kohe nii nagu ma tahtsin, siis ta õpetas mind: Aegamööda
asjad käivad. Kui sa mängid, võib ka valesti
minna, peaasi, et sa oma mänguga midagi ütled. Kõige
koledam on virtuooslikkus ilma sisuta. Pole vaja mängida
palju, aga seda tuleb teha hästi. Kõigepealt pead
aru saama, mida mängida. Mõista helilooja aega ja
püüda tabada tema olemust.
|
Autoportree kaabuga.
|
Millised
olid teie esimesed kokkupuuted Võerahansuga?
Ega me muidu poleks kokku saanud, kui Võerahansut poleks
kutsutud Tallinna tööle. Ta sai endale kunstihoones
ateljee, mille naabriks oli tema pallaslasest kooliõde,
skulptor Lydia Laas, kes modelleeris mu portreed. Võerahansu
vahel siis koputas ja kutsus Lydiat juttu ajama. Enamasti Lydia
vastas, et ei saa tulla, kuna tal on modell. Kord aga Võerahansu
ütles, et tule koos modelliga. Siis muidugi Võerahansu
tõi ampanjat ja oli tore olemine, aga kõik
lõppes nii, et mitte midagi erilist ei juhtunud. See oli
enne seda, kui Võerahansu mu klaverimängu kuulama
tuli.
Mäletan, et Võerahansu hakkas mulle väga meeldima,
kui me kord Tartus külast tulles koos peatuses taksot ootasime.
Mina ütlesin, et tal pole vaja edasi saatma tulla. Tal oli
peas väga ilus pehme kaabu ja kui ta seda viibutas ning oma
teed läks, siis just see liigutus tema juures on seniajani
mul meeles. Kogu tema olemine oli üldse väga armas.
Kohe kuidagi ei saanud olla tema peale pahane.
Esimest korda kuulis Võerahansu mind klaverit mängimas
siis, kui läksime suurema seltskonnaga kunstiklubist minu
poole Kalamajja. Ta ei tahtnud siis kohe kuidagi ära minnagi,
nii meeldis talle muusika. Peale seda külastas ta mind vahel
ka ootamatult. Just siis, kui mul meel kurb oli. Kuna ta lihtsalt
oli tundnud, et peab tulema. Aga ta ei esitanud mulle mitte kunagi
küsimusi. Tal oli seisukoht, et inimene räägib
ise, kui ta seda tahab. Kui saabus minu sünnipäev, siis
mängisid seal klaverit paljud tuntud pianistid. Võerahansu
aga ütles pärast, et minu mäng meeldis talle kõige
enam. Üsna varsti peale seda küsis ta minult: Kas
te ei abielluks minuga? See meie elu oli väga erakordne.
Me teietasime omavahel isegi kooselu alguses.
Selle suure kuldse raamiga maali Kullerkupud, mis
otse klaveri kohal seinal, sain aga Võerahansult pulmadeks
kingiks. Pildi taha on kirjutatud: Armsale abikaasale igaveseks
mälestuseks ja meeldetuletuseks. Leesil, kus meil suvemaja
oli, kasvas kullerkuppe väga palju, aga see maal on tehtud
veel palju enne seda.
Võerahansu polnud siis enam kaugeltki esimeses nooruses,
kui meie kohtusime. Tema oli 58 ja mina 36. Ainult muusika ja
klaver olid tema abiellumise põhjused. Mitte mina, vaid
klaver oli tema ideaal. See on päris kindel. See oli juhus,
et klaver meid kokku viis. Aga me sobisime kokku. Hiljem ta siiski
avaldas mulle saladuslikult: Tead, Ärn, kui vanas eas
armuda, siis on see palju hullem kui noorena.
Teie
hellitusnimi oli Ärn, aga kuidas teie Võerahansut
kutsusite?
Ta oli mul Hansuke, aga enamasti ma teda nimepidi ei hüüdnudki.
Ma armastasin rohkem tema põske silitada. Kui külalised
tulid, siis küsisid ikka, et kas su Hansuke on kodus. Vastasin
siis jah, Hansuke on kodus.
Milliseid
liigutavaid hetki teil veel seoses Võerahansuga meenub?
Tol ajal ma läksin konservatooriumi mööda Kaarli
puiesteed, otse üle Vabaduse platsi. Võerahansu ateljee
aken oli just nii, et ta nägi, kui mina seda vahet käisin.
Ükskord, kui ta ei saanud külalise pärast mulle
vastu tulla, siis oli ta kirjutanud ühele paberilehele: Kaotasin
oma Eurydike. Eurydike, mu südame õis. Kui ta
uuesti mind nägi ja me kokku saime, siis oli ta lisanud:
Leidsin jälle oma Eurydike. Ega ma siis sellistest
kirjakestest ei teadnud mitte kui midagi, alles hiljem leidsin
need.
Kui Võerahansu läks näiteks hoiukassasse enda
raha välja võtma, või poodi, siis ta pani alati
teate mulle laua peale, kus ta parasjagu on. Siis ta kirjutas
vahel ka niisugusi ilusaid lauseid sinna sekka.
Kui ma Tartusse mängima sõitsin, siis Võerahansu
soovis alati, et ma jätaksin klaveri tooli peale oma kleidi.
Siis ma näen, et sa oled mu lähedal, armastas
ta ütelda. Ta helistas alati Tartusse. Kord saatis isegi
telegrammi: Mängi hästi. Mõtlen Su peale.
Kord leidsin laualt jälle niisuguse kirja: Kui sind
ei ole kodus, tunnen su järgi nii suurt puudust. Ei tea küll
miks? Miks? Aga kui Sa oled kodus, siis mu süda on rahul,
et Sinuga midagi halba ei juhtu. Ta nii väga hoidis
mind.
Kui Võerahansu Moskvasse läks, siis ostis ta kaks
kohvrit. Tagasi tulles olid kohvrid heliplaatide ja raamatutega
täidetud. Alles palju hiljem ta mainis muu seas: Ärn,
kas sa aru ei saa, ma ostsin ju ainult sinu pärast need plaadid.
Ta muretses lemmikteoste vinüüle alati eri variatsioonides,
mitme erineva interpreediga, ja võrdles neid omavahel.
Kõik plaadid on ta hoolikalt katalogiseerinud. Ka kõikide
esinejate nimed on sinna üles kirjutatud. Kokku on üle
500 plaadi. Ma ei jõua neid kõiki küll oma
elu jooksul ära kuulata.
Kas
oli midagi veel peale muusika ja maalimise, mis Võerahansut
huvitas?
Võerahansu teine suur huvi muusika järel olid raamatud,
lemmikuteks Goethe Faust ja Dante Jumalik komöödia.
Viimase algust püüdis ta mulle isegi tõlkida.
Elu lõpuni täiendas ta end võõrkeeltes.
Rääkida ta ei osanudki väga hästi, aga luges
inglise, prantsuse ja saksa keeles. Kui meile Pent Nurmekund külla
tuli, siis ei jõudnud ära imestada, kui palju prantsuskeelseid
raamatuid meil laua peal on. Kolimise käigus saime kaasa
võtta vaid tühise osa viiest tuhandest, peamiselt
kunstiraamatud.
Võerahansu tundis huvi mitmesuguse kirjanduse vastu. Näiteks
ka elu ja surma, usu ja hinge, igasuguse filosoofiliste probleemide,
isegi ufode kohta kogus ta materjali. Ise ta ei luuletanud, aga
on palju välja kirjutanud salme, mõnele ka enda poolt
täiendusi lisanud. Kuidas ta küll kõike uuris!
See oligi kogu tema elu.
Missugune
Võerahansu inimesena oli? Kas meenub ka mingeid erilisi
eluseiku?
Oi, temaga on igasugust nalja saanud. Kunstnikest sõbrad
või õpilased käisid meil tihti külas.
Rääkisime koos istudes muu jutu sekka vahel armastuse
teemal ka. Ükskord ütles keegi Võerahansule,
et kuule, vahetame õige abikaasad ära. Selle peale
Võerahansu põrutas käega vastu lauda ja kärgatas,
et mis te üldse armastusest teate! Kõik olid korrapealt
vait, keegi ei tihanud enam öelda midagi.
Kunstnik Gustav Raud, kes palju muusikute portreid maalis, küsis
kord ühel juubelil Võerahansult: Kas sa lubaksid,
et ma maaliksin su abikaasat? Võerahansu pani käed
tagumiku peale risti ja vastas: Ei. Kui teen, teen ise.
Mul on sellest nii kahju.
Tal oli väga eriline huumorimeel. Vahel ütles ta ka
rumalasti, aga tegelikult ta ei mõtelnud nii. Ta niisama
viskas vahel villast. Muidu ta oli väga tõsine ja
süvenev inimene. Ta armastas eraklikkust selles mõttes,
et tahtis üksindust. Ega ta palju ei rääkinudki.
Millegipärast armastas Võerahansu sellist salmikest:
Eliisabet, mamma armas laps, läks aeda kõndima,
Eliisabet, mamma armas laps, läks roosiaeda, Eliisabet, mamma
armas laps, võttis roosi ja Eliisabet, mamma armas laps,
istub nüüd sohva peal. No, eks ta siis mõtles
oma armastusmõtteid.
Tagantjärele leian, et ma oleksin võinud Võerahansu
vastu parem olla. Kui ta veini võttis, siis ma vahel ikka
riidlesin temaga ka. Rohkem ikka tervise pärast. Ükskord
läksin kööki ja lõin koguni tassi puruks.
Tema aga muigas ja ütles: Ei tea, mis sel Ärnil
täna viga on? Kui ma aga tema silmi ja naeratust nägin,
siis oli ka minu pahameel pühitud.
Mis
teid Võerahansu loomingus kõige enam võlub?
Kas teil on tema maalide hulgas ka mõni eriline lemmik?
Ma armastan kõige enam seda leivaahjuga tööd
Rehetuba, mis mul külalistoas aukohal ripub.
See on hästi varane maal, 1936. aastal valminud. Isegi süsi
hõõgub sellel pildil õhtuvalguse käes
ahjus väikse punase täpina, kui ma seda silmanurgast
vaatan. Seal on üldse kõik väga armsalt tehtud.
Ka see leiba küpsetav naine. Tema pluus ja juuksed on maalitud
väga pehmelt.
Esimesed joonistused Saaremaast pärinevad ajast, kui Laikmaa
saatis noore Võerahansu sinna vanavara koguma. Hiljem aga
Võerahansu lausa armus Saaremaasse. Loodus koos linnulauluga
äratas temas muusikamaailma. Täielikult. Tema värvivalik
on nagu muusikameloodiate register. Värvidest tunneb ära
inimese temperamendi. Temal olid väga pehmed ja harmoonilised
toonid, mis mõjusid väga musikaalselt. Natuke lillakas-hallikas-pruunikad
varakevadised toonid on tema värvid. Suurem osa ta paremaid
töid on Saaremaal tehtud. Ta elas maalitavasse motiivi niivõrd
sisse, et näiteks puud maalides tundis ta end selle puuna.
Veel meeldib mulle maalil Kari tuleb koju väga
eriline taevas. Just täpselt sellist kollakat suveõhtu
taevast ma nägin, kui kord rongiga Tartust tulin. Olen ju
maal sündinud. Lapsena lebasin tihti heinamaal ja võisin
nii lõputult vaadelda pilvi. Sellepärast on see minule
nii armas pilt. Võerahansu maalis üldse palju pilvi.
Ühele väiksele joonistusele Pilved on ta
kõrvale kirjutanud: pole neil aega.
|
Rehetuba.
|
Te ütlesite, et Võerahansu
luges palju hingede rändamisest, uskus eelmistesse eludesse
ja sellesse, et tuleb ise kord tagasi. Kas te olete täheldanud
ise ka sarnaseid märke?
Peale Võerahansu surma käisid mul linnud korduvalt
toas. Ühel päeval koju saabudes märkasin, et klaveri
ümbrus on kõik paberitükke täis. Esimene
mõte oli, et nüüd on küll vargad käinud.
Klaveril lebas kinniselt Haydni sonaatide noot. Järsku märkasin
üllatusega, et ühtegi noodimärkidega lehte ei olnud
katki nokitud, ainult viimane, tühi leht oli puruks nokitud.
Eks Võerahansu saatis selle linnu, sest ma olen kuulnud,
et inimese hing võib end ilmutada pärast surma linnu
kujul.
Ühel hommikul ärgates läksin kõrvaltuppa,
kus Võerahansu omal ajal magas, ja nägin, et kardinapuu
peal istub üks lind. Mõtlesin siis, et huvitav, kuidas
ta sisse sai ja miks ta minust üldse välja ei tee. Selle
mõtte peale lendas linnuke vurrdi maali peale ja vaatas
mind pikalt sealt, aga ikkagi ei kartnud. Siis ma tegin akna lahti
ja ootasin, et ta sealtkaudu välja lendaks. Lõpuks
see linnuke tuli ja istutas end hoopis mõnusasti ukse ülemise
ääre peale ega tahtnud sugugi minema lennata.
Suviti on mul aken lahti, kui klaverit mängin. Linnukesed
tulevad siis siia akna lähedusse kaskedele laulma. Kui ma
lõpetan mängimise, siis jäävad ka linnud
vait. Seda on mu külalisedki märganud. Sellepärast
mulle meeldib, kui rõdu-uks ja aken mõlemad paokil
on.
Varem ilmutas Võerahansu end palju unenägudes. Kui
ma otsisin mõnda asja taga, siis mulle otsekui näidati
see koht kätte, kust seda leida. Võerahansu oli ju
ise ka veendunud, et kõike saab õhu kaudu telepaatiliselt
edasi anda.
Kas
Võerahansu teile viimasel ajal on ka endast kuidagi märku
andnud?
Ma nägin teda üleeile unes. Ta tuli, käed minu
poole välja sirutatud, ja ütles: Ärn, ma
tahan sind vaadata. Ma vastasin: Ära vaata, ma
olen nii kole praegu. Kui siis hommikul üles tõusin
ja raadio lahti tegin, siis tuli sealt Beethoveni viiulikontsert
üheainsa ta ongi kirjutanud. See oli Võerahansu
kõige suurem lemmik. Teine lemmik oli Sibeliuse viiulikontsert.
Eks ta suur romantik oli.
Kas
Võerahansu leidis juba oma eluajal piisavalt tunnustust?
Talle anti vene valitsuse ajal kõikvõimalikke aukirju,
aga ta ei läinud Kadrioru lossi mitte ühelegi järele.
Võerahansu palus need alati saata Kunstnike Liitu. Teda
taheti ka parteisse, aga ta ei läinud ka sinna mitte mingi
hinna eest. Poliitika ja poliitikud teda ei huvitanud. Ta ei teinud
ka mingeid tellimustöid, vaid kuulas oma südametunnistuse
häält. Teda ei huvitanud, kas tema tööd meeldivad
teistele või mitte.
Oma olemuselt oli Võerahansu väga tundlik, südamlik,
aus ja tagasihoidlik inimene. Ta ei olnud üldse raha peale
väljas, rohkem kinkis neid. Tema tahtis ainult õppida
ja teha tööd ja enesele pühenduda.
Nüüd hiljuti oli Tartus oksjon, kus müüdi
ühte erakollektsioonis asuvat Võerahansu maali Külanaised,
suurusega meeter korda meeter. Alghinnaks olevat olnud 12 000
eurot, aga see maal müüdi lõpuks ära 47
500 euroga. Järelikult oli seal mitu inimest, kes just seda
tööd nii väga ihaldasid. Oleksin nii tahtnud Võerahansule
siis helistada ja sellest teada anda, aga võib-olla ta
kuuleb mind praegu. Nüüd ma tahaksin talle öelda,
et vaata, Hansuke, kuidas sind armastatakse. Aga ei saa...
|
|
|