Kultuur ja Elu 2/2013


Kultuur ja Elu 1/2013

 

 

 


Legendist, mis sündis 75 aastat tagasi

tekst: Alo Põldmäe
arhiivifotod


Miliza koos Fernand Gravet’ga.

Tänavu sügisel möödub 75 aastat USA suurejoonelise, valsikuninga Johann Strauss noorema elu käsitleva muusikafilmi „Suur valss” linaletulekust. Sellel linateosel on Eesti jaoks olnud väga oluline tähendus – ühte peaosa seal kehastas Eestiga seotud lauljatar Miliza Korjus.
Nii filmi esilinastuse järel 1938. aasta novembris Hollywoodis kui 1939. aasta Eesti esilinastuse järel oli tunda eestlaste iseteadvuse olulist tõusu. Selle tõusu krooniks võiks lugeda kuukirjas Maret ilmunud artiklit, millest võis lugeda: „Pärast „Suurt valssi” on eeslastel nüüd oma filmitäht – Miliza Korjus. Esimene tõeline staar, kelle poole iga kaasmaalane võib uhkusega suunata oma pilgu, ja kes ise võib samuti tunda rõõmu, et tema on esimene eestlane, kes on tunginud üle ahtakese kodumaa piiride ja vallutanud maailma oma laulu ja mänguga, on suutnud tungida Hollywoodi – sinna, kuhu igatseb tuhandeid näitlejaid maailma kõikidest maadest. /.../
Filmil „Suur valss” oli kohe algusest peale suur menu. Ta kandideeris kolmes kategoorias USA filmiakadeemia „Oscarile”: parim operaatoritöö (Josef Ruttenberg), parim montaaž (Tom Held) ja parim naiskõrvalosa (Miliza Korjus). Oscari sai neist küll vaid J. Ruttenberg, ometi arvati M. Korjus nii ajakirjanduse kui ka kultuuriüldsuse arvamuse kohaselt esimese järgu staaride hulka. Ametliku määratluse kohaselt pääses Korjus (erandina kohe pärast esimest filmi) Hollywoodi tähtede seltskonda.
Filmis erakordse kaasaelamisega esitatud Straussi valsid kutsusid esile lausa vaimustusepuhanguid. Näiteks kirjutas New York Harald Tribune: „See on täielikult Miliza Korjuse film. Tema isiksus on lausa maagiline. Kas on veel kedagi, kes laulaks valsse niisuguse bravuuriga?”
Või USA ajakiri Film Weekly: „/.../ Kuid filmi tõeline üllatus on ooperilauljanna Miliza Korjus. Tal pole mitte ainult suurepärane hääl, vaid ta on ka suurepäraste näitlejavõimetega isiksus.” Üks kriitik tabas kümnesse kirjutades muu hulgas: „Oma esitusega suudab ta tabada valsi hinge nii hästi, et ühel hetkel leiad sa iseennast nõidusliku muusika saatel õõtsumas.”

Salapärane eestlane

Juhtus omamoodi ime, et üheainsa filmiga kindlustas M. Korjus endale sellise positsiooni, mille tollased Hollywoodi tippstaarid Jeanette Mac-Donald või Lily Pons saavutasid pika aja jooksul.
Kahjuks jäi Miliza Korjuse särava meteoorina süttinud karjäär väga lühikeseks. Uue filmi „Viiulid ja püssid” peaosatäitjaks valitud M. Korjus sattus 28. mail 1940 raskesse autoavariisse, mis naelutas ta ligi aastaks haiglavoodisse. Ometi jätkus tal tahtejõudu, et end taas lauljana üles töötada ja esineda solistina paljudes kontserdimajades, millest kuulsaim oli eelnimetatud Carnegie Hall New Yorgis.
M. Korjuselt on küsitud, kas ta peab liiga lühikeseks jäänud karjääri tragöödiaks. Alles hiljuti, 2012. aastal ilmunud Jaak Jõekallase raamatu „Unustamatu Miliza Korjus” lõpust leiame sellele küsimusele M. Korjuse vastuse: „Ei, sest kui ma oleks veel filmides osalenud, siis ehk poleks nad tulnud nii head. Kuid nii jään ma väga salapäraseks. Vaadake, ma olen alati soovinud olla legend.”
Miliza Korjust oleme justkui enesestmõistetava uhkusega arvanud eesti lauljate hulka. See kehtis I Eesti Vabariigi aegu, nõukogude ajal ja kehtib ka praegu. Samas, meie „oma täht” ei pidanud pärast Eestist lahkumist end kunagi isegi Eestiga seotuks. Ta nimetas end või laskis nimetada ikka kas austerlannaks, sakslannaks või poolatariks. Poola verd oli temas tõepoolest, sest ema oli poolatar. M. Korjuse isa Arthur Korjust on peetud venestunud rootslaseks, kuid kõige parema hinnangu andis sellele A. Korjus ise ühes usutluses: „Missugusesse rahvusesse Miliza peab end kuuluvaks, see on tema isiklik asi. Kuid Korjuste mehed on alati olnud eestlased.”
Põhjuseid, miks Miliza Korjus ei soovinud pidada end Eestiga seotuks, oli palju. Üks oli kindlasti see, et teda ei võetud kohe, kui ta seda soovis, Estonia teatri solistiks. Tal soovitati algul laulda ooperikooris. Sellise hierarhia järgimise nõue solvas Miliza eneseuhkust niivõrd, et ta otsustas Eestiga mitte tegemist teha.
Olgu kuidas on, Eestis oleme uhked, et maailma tippude hulgas on koht Eestimaaga tihedalt seotud andekal inimesel.

Nõukogude Liidus lubatud

Nõukogude Liidus kuulus „Suur valss” nende väheste ameerika filmide hulka, mida lubati vaadata (ja isegi soovitati) vaadata nõukogude inimestel. „Suure valsi” saab ritta panna selliste linateostega nagu „Tarzan”, joonisfilm „Lumivalgeke ja 7 pöialpoissi” või „Päikesepaistelise oru serenaad”. Kõiki neid USA filme näidati trofeefilmidena, mis sattusid nõukogude vägede kätte Saksamaa purustamise ajal ja järel, kui võeti üle kõige muu hulgas kinode ja filmiarhiivide vara. Arvutu hulga filmide seast lubati publiku ette vaid üksikuid.
„Suure valsi” puhul mängis oma rolli kindlasti seegi, et Stalinile film väga meeldis. Ja võimatu pole seegi mõjutus, et filmi tegijate seas oli palju vene päritolu inimesi: operaator Jozef Ruttenberg, Straussi muusika arranžeerija ja helilooja Dmitri Tiomkin, Straussi orkestri kontsertmeister Toscha Seidel ja – Miliza Korjus.
Ja miks ka mitte, sest kui Miliza 1909. aastal Varssavis sündis, oli see Venemaa osa. Lapsepõlve veetis ta Moskvas ja Ukrainas. Kõik see annab tänase päevani Venemaal õigustust pidada Korjust just oma lauljaks.
Nõukogude inimestele mõjus film kardina poetamisena vabasse maailma. Ju siis leidsid nõukogude ideoloogia tipud, et teatud annuse külvamine nõukogude inimese igapäevaellu mõjub kommunistlikule ülesehitustööle innustavalt. Igal juhul optimismi ja head meeleolu süstis film inimestesse väga palju.


Miliza, isa Artur ja vend Nikolai 1928 Tallinnas.

„Suure valsi” museaalse materjali täienemine

Eespool mainisin raamatut „Unustamatu Miliza korjus”. Selle koostas rahvusooper Estonia laulja Jaak Jõekallas. Väljaanne valmis koostöös Eesti Teatri- ja Muusikamuuseumiga kirjastuses Pegasus. See on igati õnnestunud teos nii sisu, välimuse kui ka tähenduse poolest. Suurem osa raamatus avaldatud materjalidest pärineb Eesti Teatri- ja Muusikamuuseumi kogudest. Enamik sellest, eriti „Suure valsiga” seotu, hakkas muuseumi kogusse laekuma alates 1998. aastast, kui Eestisse tuli USA suursaadikuks M. Korjuse tütar Melissa Wells.
Töötasin sel ajal Teatri- ja Muusikamuuseumis muusikaosakonna juhatajana ja nii avanes mul haruldane võimalus olla M. Korjuse kogu täienemise ja ka koordineerimise juures ning sellest põnevast ajast on mõndagi asjassepuutuvat meenutada. Siinkohal vaid mõned seigad.
Kõigepealt kutsusime Melissa Wellsi muuseumisse tutvuma tema ema isikukogu materjaliga. M. Wells oli siiralt üllatunud, et siin on juba varem nii arvukalt museaalset materjali. Arvasin vastupidiselt, et materjale on liialt vähe saamaks suure lauljatari elu- ja loometeest põhjalikumat ülevaadet. Selgus, et Eesti on maailmas ainuke koht (vähemalt muuseumide osas), kus on süsteemselt kogutud M. Korjusesse puutuvat materjali. Eks siin mängib rolli seegi, et Eestis peetakse Korjust oma lauljaks ja tema isikukogu on rahvusliku muusikakogu loomulik osa. Seegi fakt oli M. Wellsile üllatuseks.
Tegime juttu, et Eesti võiks jätkuvalt olla koht, kuhu Korjuse elu ja tegevusega seotu võiks edaspidi aktiivsemaltki laekuda. M. Wells oli sellega kohe nõus ja lubas omapoolselt teha kõik, mis võimalik.
6. aprillil 1999, teatri- ja muusikamuuseumi 75. sünnipäeva ürituste raames korraldasime Assauwe tornis Miliza Korjuse mälestusõhtu. Väga südamlikult kulgenud ürituse järel toimus üks omapärane asi – istusime M. Wellsiga kahekesi korraks muuseumi saalis oleva laua taha ja sai kokku lepitud, et Miliza Korjuse sünniaasta on 1909. Mitte 1908, mis seisis seni enamikus teatmikes ja entsüklopeediates. M. Korjuse sünniaastaga on manipuleeritud palju, see on kõikunud 1907. ja 1912. aasta vahel. Kuna lähenes M. Korjuse 90. sünniaastapäev (mida tähistasime pidulikult 2. septembril 1999 Estonia talveaias), siis oli vaja asjasse üheselt selgust saada. M. Wells tugines ema sünnikohast, Varssavist saadud dokumentidele. Sellest peale ongi enamikus väljaannetes M. Korjuse sünniaastaks märgitud 1909.
Nüüd hakkas Korjuse kogu järjest täienema. Peaaegu iga USA käigu järel võttis M. Wells materjale kaasa ja tõi need isiklikult või saatis saatkonna töötajaga muuseumisse. Eriti hakkas kogu täienema väga ilusate, „Suure valsiga“ seotud fotode näol. Palju vaeva nägi M. Wells suure,
1 m x 1,5 m pildi äratoomisega, mis kujutas M. Korjust paraadpoosis „Suure valsi” rekvisiitide taustal. Meie, muuseumi töötajad, saime aru, et tegemist on maaliga. Kui pilt kohale jõudis, selgus, et tegemist on hoopis koloreeritud fotoga. M. Wells selgitas meile, et USA-s hinnatakse koloreeritud fotosid väga kõrgelt, võrdselt maalidega. See suur foto rikkaliku dekooriga raamis on tõesti väga ilus ja mõjub suursuguselt.
Üks eksponaat, mille M. Wells muuseumile kinkis, oli M. Korjusele kuulunud uhke must kleit, mida too kandis New Yorgi Carnegie Halli soolokontserdi ajal 1944. aastal. Selle kavandas kuulus moelooja Heddy Carnegie. Tellisime kleidi jaoks eraldi suure vitriini ja koos hulga haruldaste fotodega paigutasime selle muuseumi püsiekspositsiooni. Taoline Miliza Korjuse eksponeerimine muuseumiekspositsioonis oli Eestis esmakordne.
Vitriini avamise piduliku tseremoonia ajal ja järel tundsime M. Wellsis väikest rahulolematust. Selgus, et ta oli lootnud eksponeerimiseks suuremat pinda, vähemalt eraldi ruumi. Kuid arvestades meie muuseumi ülikitsaid olusid, oli ühelegi vitriinile ruumi leidmine suur ettevõtmine. Siin sai mulle selgemaks ameeriklaste arusaam mõõtkavadest. Nimelt oli meil M. Wellsiga pidevalt juttu keskusest, kuhu koondada M. Korjuse materjale. Ameeriklase jaoks tähendab sõna „center” kui mitte eraldi kõrghoonet, siis vähemalt majaosa. Küllap siit tulenes väike möödarääkimine.
Melissa Wellsi suursaadikuks olemise aja jooksul täienes M. Korjuse kogu oluliselt. Selle täienemine ja suhtlemine M. Korjuse tütrega tõi kaasa toredaid ettevõtmisi mitmest suunast. Üks nendest oli Jüri Kruusi algatatud CD-plaatide komplekt, mis sisaldab endas praktiliselt kogu Miliza Korjuse helikandjatele sisselauldud muusikat. Ja muidugi eelpool tsiteeritud J. Jõekallase raamat „Unustamatu Miliza Korjus”.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv