|
Johannes Soodla
VR II/2, II/3. Relva SS-i kindral
K&E intervjuu
|
Johannes Soodla.
VR II/2, II/3. Relva SSi kindral
Autor Rauno Võsaste
Kirjastus Grenader 2013, 400 lk.
|
Johannes
Soodlat võib pidada üheks eripalgelisima karjääriga
Eesti sõjaväelaseks, kellel tuli kanda erinevaid vorme
tsaariarmee mundrist kuni Relva-SS-i kindrali omani. Rauno Võsaste
uus raamat annab põhjaliku ülevaate Johannes Soodla
sõjameheteest ning esitab haaravalt ka episoode tema eraelust,
nii lapsepõlvest Tartumaal kui ka koolidirektoritegevusest
Itaalias. Raamatu saamisloo kohta küsis autorilt Tea Kurvits.
Millest teie
huvi Johannes Soodla vastu?
Rauno Võsaste: Minu huvi Johannes Soodla vastu sai konkreetsema
kuju kirjutades raamatut Harald Riipalu lugu. Kuna
II maailmasõja 1944. aasta sündmuste ajal Eestis oli
Soodlal ja Riipalul palju kokkupuuteid, siis sealt jäid ka
endale üles mõned märksõnad, mis vajasid
lähimat uurimist.
Teisalt olen alati enda jaoks oluliseks pidanud oma kodukanti.
Johannes Soodla sünnikoht asub tänasel Jõgevamaal,
Maarja-Magdaleena lähistel. Muuseas, Soodla pole ainuke tuntud
sõjamees, kes sealt kandist pärit. Isegi kindralite
kontsentratsiooni võib selles piirkonnas kõrgeks
pidada. Sealt kandist on pärit kindralid Johannes Orasmaa
VR I/2 ja II/3, Aleksander Tõnisson VR I/1 ja Ants Kurvits
VR I/2. Märkimata oleks ülekohtune jätta ka Karl
Parts VRI/1, II/2 ja II/3. Samuti pole sealt väga kaugel
Harald Riipalu kodutalu.
Kolmandaks on uurimisobjektina alati põnevad isikud, kelle
elukäiku saab vastakaks või vastuoluliseks lugeda.
Nii ka Soodla puhul on ju tema elu kulgenud kui Ameerika mägesid
mööda. Nii töö- kui eraelu on täis üdini
positiivseid ja isegi kangelaslikke episoode, isegi väga
negatiivseid ja ohvitserile suisa sobimatuid.
Neljandaks peab uurimist alustades olema midagi sellist, mida
uuritava kohta pole seni läbi uuritud või avaldatud.
Soodla puhul oli selleks tema isiklik arhiiv.
Kust te peamise materjali hankisite?
Materjali päritolu oli suhteliselt tavapärane ja sarnane
igale uurimusele arhiivid, juba ilmunud raamatud, ajalehed-ajakirjad,
internet, mälestused-meenutused, materjalid erakogudest.
Eraldi tasuks välja tuua Johannes Soodla isiklikust arhiivist
pärit dokumendid, mis asusid erinevates riikides ja paikades.
Milline
nägi välja J. Soodla arhiiv?
Milline ta algselt välja nägi
või mil moel oli selle arhiveerinud kindral ise, ma kahjuks
ei tea. Minuni jõudis osa dokumente koopiatena, osa originaalidena,
mis olid väga erinevas seisukorras ja säilivuses. Ehk
on arhiiviks isegi palju nimetada ca 500 erinevat dokumenti. Pisukest
üllatust valmistas siiski see, mida Johannes Soodla oli pidanud
vajalikuks säilitada ja et seda kõike oli tal õnnestunud
läbi elu ja sõdade endaga kaasas kanda. Näiteks
isegi EV-aegsed varustuse lehed, kus on võimalik lugeda
mitu paari saapaid oli ta saanud jne. Samuti raudteevalitsuse
direktori ajast tema enda priisõidukaardid. Huvitav leid
oli kindlasti kolonel Saarseni salajased telegrammid Soodlale,
seoses Prantsusmaal kõrgemasse sõjakooli õppima
asumisega. Ilmselt pole telegrammide sisu võimalik kaheti
mõista, et Soodlal tuli täita ka hobi korras
ülesandeid, mille kohta ettekanded tuli esitada Sõjavägede
staabi II osakonnale. Teatavasti oli II osakonna tegevuseks sõjaväeluure.
Millised
takistused ette tulid?
Takistused on selleks, et neid ületada ja lõpp hea
kõik hea. Mina olen lihtsalt loomult selline mustvalge
tüüp, et teades mingi materjali olemasolu, siis pingutan
seni, kuni olen selle kätte saanud. Nii ka Soodlaga. Tegelikult
oleks võinud Soodla raamatu valmis kirjutada ka USA-st
kogu materjali kätte saamata, aga minule ei olnud see variant
vastuvõetav. Poolikut tööd ma ei armasta ja kui
ükskõik, milline materjal Soodla kohta, mille olemasolust
olen teadlik, poleks olnud mulle mingil põhjusel kättesaadav,
siis oleks Soodla raamatu valmimine seni viibinud, kuni olen materjali
kätte saanud, või jäänud sootuks minu sulest
ilmumata. Täna oli minu kasutuses kogu teadaolev materjal
Soodla kohta.
Kas
tuleks koolides lähiajalugu õppides rohkem lahti seletada
nende meeste tegevust?
Just nimelt, rõhk tulekski panna asjadest neutraalset rääkimisele
või nende lahtiseletamisele. Seda tuleks teha ilma ilustamata
ja sündmusi selekteerimata.
Isamaaline kasvatus ei saa olla teooria või õpetus
omaette. Noorteni jõuab see eelkõige läbi teatud
sündmuste, persoonide ja muu ajaloost tähtsa kirjutamise
ja selgitamise läbi.
Täna on noortel oht suures ja ühinevas Euroopas ning
NATO vihmavarju kandes sootuks ära unustada see oma väike
Eesti asi. Selle lahutamatuks osaks on ka II maailmasõja
sündmused Eestis ja pole vähimatki võimalust
ega vajadust sealt välja kirjutada eestlasi saksa vormis.
Kui aga meie häbeneme või ei suuda nende meeste tegevust
piisavalt adekvaatselt noortele selgitada, siis teevad seda teised
ja just nii nagu nemad seda vajalikuks peavad. Nagu elu näitab,
on noored vastuvõtlikud ja teadmishimulised ning erinevad
huvigrupid on ju olemas, kes tahaksid ise täpselt öelda,
kes need eestlased siis saksa vormis olid. Kui see pilt, mis meie
noortele joonistatakse, erineb tegelikust, siis minul isiklikult
oleks sellest väga kahju.
Midagi taunitavat ei saa olla ükskõik millise ajaloosündmuse
või persooni kohta uurimises, lugemises jne. Ilmselt peaks
aga meie põlvkond veidi hoiduma erinevatest väga mustvalgetest
ja skaalal hea-halb või õige-vale, hinnangute andmisest.
Kui hinnangutest ja lahterdamisest hoiduda suudame, pole ju iseenesest
midagi paha kas või Hitleri või Stalini tegude üle
diskuteerimises, uurimises, kirjutamises, kuigi mõlema
teod on ju meie rahvale tohutuid kannatusi põhjustanud.
Samuti pole korrektne mõnd persooni ainult teatud, ehk
veidi ebamugavate sündmuste pärast unustada. Kas või
Soodla. Kas see, et ta oli sakslaste ajal kindralinspektor, mida
talle erinevates värvides ette heidetakse, muudab olematuks
ka tema koguni kaks Vabadusristi? Kas selle kindralinspektori
perioodi pärast Soodla elus ei tohi me rääkida
ka tuhandete sõjainvaliidide abistamisest Johannes ja Irene
Soodla poolt peale II maailmasõda? Loodan, et lugeja leiab
minu raamatus mõne positiivse killu isegi faistliku
kindralinspektor Soodla tegevusest, kas või see,
kuidas ta keeldus 1943. aastal osalemast sakslaste planeeritavas
Landeswehri 25. aastapäeva tähistamises sõnadega:
Võnnu all peksin neid. Nüüd kutsuvad aukülaliseks.
Mina küll ei lähe!
Kas
Vene propaganda on oma töö teinud, et Eesti inimene
ei julge enam mäletada?
Minu hinnangul pole tegemist ainult Vene propaganda töö
tulemusega. Kuigi vanemate inimeste hulgas tõesti veel
vene hirm teatud hetkedel võib avalduda. Nii näiteks
tean mõne aasta tagust juhust, kus vana rindehundi abikaasa
põletas peale rindemehe surma kõik tema saksa vormis
fotod, et äkki tulevad jälle venelased ja siis viiakse
lapsed Siberisse.
Teisalt ongi ka eelnimetatud ühine Euroopa ja muud üleilmastumise
protsessid avaldanud oma mõju. Igal riigil ja rahval on
ju ajaloo ja selle sündmuste tajumine erinev. Mida suurem
on riik või rahvas, seda domineerivam on tänases
maailmas ka nende ajalookäsitlus. Kas või II maailmasõja
sündmustes jäävad ju alati võitjad ja kaotajad.
Eesti sarnane väikeriik ei saa siin palju kaasa rääkida
oma läbielamistest ja nii mõnestki sündmusest
või asjaolust, mis ehk meie jaoks muudavad veidi mitmetimõistetavaks
fraasi: Hea võidab alati kurja. Meie peaksime
vähemalt II maailmasõja sündmusi ja oma rahva
läbielatut täiendama küsimusega, kas võitja
on alati ka hea
|
|
|