|
Evy Laamann-Kalbus
"Minu hing on ikka Eesti poolt, tulgu või tökatit!"
tekst: JAANIKA KRESSA
fotod: erakogu
Hulk aastaid on mööda
läinud paljudest eesti ajaloo valupunktidest, järjest
vähem on meie hulgas neid, kes mäletavad diktaatorite
võimuhaaramist ja Eesti tegeliku vabaduse kaotamist 1934,
alanduste ja õuduste aega venelaste esimest korda tulles,
juuniküüditamist 1941 ja suurpõgenemist 1944.
Teise ilmasõja eel- ja
lõpuvõitluses Läände varjule viidud eesti
mõte ja meel said hoitud pagulaste poolt, kes olid sündinud
ja kasvanud Eesti Vabariigis, kuid sama usku ja vaimustust järgmistele
põlvedele edasi anda osutus raskeks.
Kannataval kodumaal valati pagulaskonda regulaarselt laimuporiga
üle: aastakümneid polnud normaalne suhtlemine Kodu-
ja Välis-Eesti vahel võimalik ja see tegi oma töö.
Eestlased on vahepeal tundmatuseni muutunud.
Täna on mõlemal pool ookeani vähe järel
neid, kelles on säilinud meie ammune Vabadussõja vaim
ja aade. Põlvkond, kes pagulastena Eestist lahkus, on valdavalt
ka elust lahkunud. Evy Laamann-Kalbus on erand: ta on kestnud
üle aja 90-aastasena tegutsedes panustab ta tulevastele
põlvedele, just neile mõteldes ja lootes andis ta
välja kordustrüki William Tomingase 1961. aastal ilmunud
raamatust Vaikiv ajastu Eestis.
Olid
1934. aastal terane 11-aastane ja sul on vaikiva ajastu saabumisest
isiklikud mälestused.
Ma seisin Tartus Riia mäel ja imestasin, küsisin emalt,
miks need tõrvikud nüüd ei tule. Ma olin nendega
ju üles kasvanud! Ütlesin emale, et ma tean, nad tulevad!
Tegelikult ma ei saanudki aru, mis toimus, minul oli oma maailm,
milles ma jäin elama.
Niisuguseid inimesi, kes meid ikka vaikselt edasi toetasid, leidus
üle Eesti. Nad olid raamatuäri omanikud, vürtspoodnikud
jne. Nendest koosnes võrk. Nad polnud kõik Vabadussõjalaste
Liidu liikmed, aga nad olid mõttekaaslased ja neid oli
igal pool.
Teie
pere küüditati esialgu Võrust Saaremaale. Kuidas
teid seal vastu võeti?
Saaremaa loodus oli imeline ja kliima samuti, mu Taat sai seal
lahti oma kurguhaigusest, mis teda Vabadussõjast saadik
oli vaevanud. Ta oli kõri soomusrongi peal ära külmetanud,
aga Saaremaal läks see üle. Ja üks parun kinkis
meile oma koera, sest ta oli otsustanud Eestist lahkuda ja otsis
koerale uut perekonda. Koera nimi oli Wilhelm Tell ja me tõime
ta koos isaga Tartusse.
Baltisakslased
toetasid vabadussõjalasi, aga nad ei kuulunud liikumise
ridadesse.
Nad ei olnud nimekirjas, sest see oli eesti rahvusliikumine, neil
oli oma erakond, aga nad tõesti toetasid ka meid. Ma mäletan
Viljandi eralendureid Ungern-Sternbergi ja Braschet, nad käisid
meie juures Võrumaal. Viljandi parun oli isegi rohkem eestlane
kui paljud eestlased.
Rääkides
küüditamisest, siis kuidas see välja nägi?
Olen kuulnud, et inimesi hirmutati millegipärast just Kihnu
küüditamisega?
Perekonnad saadeti ühest Eesti otsast teise ja kodukohta
ei tohtinud külastada. Esimene, kes välja saadeti, saadeti
Kihnu, selle mehe nimi oli Jänes ja ta oli suurkaupmees Tartus.
Rahvas hoiab tema hauda tänaseni korras. Jänes oli tollal
meile nagu au. Ta polnud sõjas olnud ega midagi, aga ta
toetas meid. Kui ta Kihnu saadeti, ehitas ta endale sinna kena
elamise ja hakkas peeneid pidusid pidama see jälle
Pätsile ei meeldinud, sest kõik hakkasid nüüd
Kihnu saarele tilkuma uhkete pidude pärast.
Oled
lapsena istunud nii Artur Sirgu kui vist ka kõikide teiste
juhtivate vabadussõjalaste põlvel. Millised inimesed
nad olid ja mis on sulle neist meestest meelde jäänud?
Artur Sirk oli erakordne inimene. Ta oli sündinud rahvajuhiks
ja ta oli erakordselt karismaatiline, aga ka väga aus ja
sirgjooneline. Meil oli Võrumaal nii korraldatud, et Sirgule
andis lilli alati mu sõbranna, mina andsin lilli Andres
Larkale. Kõik vabadussõjalased peatusid sageli meie
kodus ja jäid öömajale, meie kodu oli mõnikord
nagu läbisõidulaager! Ka meie ööbisime sageli
teiste soomusronglaste juures, ma olin isaga kaasas ja kuulasin
meeste jutte, niimoodi sain teada kõikidest Vabadussõja
lahingutest.
Hiljem ma kuulsin: Larkal oli lapsest peale olnud sõjamehe
veri. Eesti on ju nii väike: Arvo lapsepõlvesõber
oli kunagise Eesti Panga presidendi Eduard Aule poeg. Nii Larkad
kui Auled elasid Pilistvere kandis ning Andres ja Eduard mängisid
poisikestena koos sõda.
|
Kui isa esimest korda vanglast vabanes: Uno, Ella, Paul
ja Evy Laaman 1936. aastal Tartus.
|
Kui
tõrvikud Riia mäelt enam alla ei tulnud, siis hakkasid
paljud inimesed kindlasti teie peale ka viltu vaatama. Kuidas
sa lapsena sellega hakkama said?
Jah, samal ajal kui paljud toetasid meid edasi, et tahtnud teised
meid enam tunda. Näiteks mu venna ristiisa Wilhelm Spoor,
kes oli varem meil alatasa külas, tuli tänaval vastu
ja läks mind nähes üle tee... Ma mõtlesin,
et ta ei märganud mind, jooksin, esimesed kevadised kannikesed
käes, üle tee tema läks aga pika sammuga
minema. See oli esimene ja siis tuli neid kuhjas. Ka koolis oli
neid, kellel oli keelatud minuga suhelda. Ma ei olnud varem tagasihoidlik
nurgasistuja, aga siis muutusin selleks.
Mis
inimene oli Salme Pruuden, sinu klassijuhataja?
Olin 12 aastat vana kui läksin Tartusse kooli. Saara (nii
hüüdsid tüdrukud Salme Pruudenit) korraldas siis
arutamise, et kes on meie vanemad. Kõik pidid rääkima,
et isa see ja see töötab seal ja seal. Kui tuli minu
kord, ütlesin, et minu isa on sunnitööline. Saara
tuli ligemale ja küsis: Mida sa ütlesid?
Ma vastasin, et korrake teie, mina juba ütlesin. Meid oli
klassis üle 50 tüdruku, paljud itsitasid. Ma ei pidanud
vastu, viskasin tindipotiga vastu tahvlit ja tulin otsejoones
koju, rääkisin emale loo ära. Ema läks kooli
ja kui tagasi tuli, ta ütles, et enam meie sellest ei räägi.
Sellest ajast oli meil Saaraga sõjariistade rahu. Aga muidu
oli ta paha pedagoog ja inetu inimene. Temal oli nii vähe
juukseid peas, et me laulsime temast möödudes: kaks
karva kolmes reas ja tema ajas tüdrukud kadedusest
kraani alla kui keegi oli endale lokke keeranud või midagi.
Vaikival ajastul edutati just niisuguseid inimesi, kes olid manipuleeritavad.
Saara määrati Kodutütarde peavanemaks ja talle
hakkas võim kiiresti pähe. Ta hakkas direktori oksa
saagima, meie kooli direktor oli kirjandusteadlane Jaan Roos,
haruldase talendiga inimene.
Millised
olid sinu sõbrannad ja klassikaaslased?
Pidime ühe sõbrannaga peaaegu Hollywoodi sõitma.
Ta võttis kodust lauahõbeda ja tahtis maha müüa,
see oli siis, kui mu isa vangis oli. Aga Hollywood jäi meist
siiski ilma. Meie klassis oli palju lavatantsijaid, ka tantsukooli
omaniku Adamtau tütar. Üks sõbranna, kellele
hiljem pakuti Berliini ooperikoori juurde tantsijakohta, tantsis
seal aastaid, hiljem aga elas Ameerikas Floridas.
Oled
elu jooksul palju mõelnud miks eesti rahvas reetis
vabadussõjalased, kelle poolt oli ülekaalukalt hääletanud,
kuidas rahvas mängis maha Vabadussõja-aate, mis rahvas
me üldse selline oleme?
Sellest ei saa ma aru kui ma ka 200 aastat elaksin. Karl Reits
ju hoiatas, ta hüüdis turuplatsidel, et häda tuleb.
Me oleme vist rämpsrahvas, mul on valus seda tunnistada,
sest minu hing on ikka Eesti poolt, tulgu või tökatit!
Ma olen eestlane ega tea paremat...
|
Ella Laamann kolme lapsega aastal 1937. Perepea Paul on
samal ajal sunnitööline.
|
Vaikiv
ajastu läks üle nõukogude okupatsiooniks. Teie
perel õnnestus 1941. aasta märtsis imekombel Eestist
pääseda ja esimeste hulgas tulite kodumaale tagasi.
Kui me Saksamaale saime, tegi mu andekas isa tutvust kohalike
inimestega ja sai sakslaste hulgas palju sõpru. Kohalik
tenniseklubi esimees ja viinapruulija kutsusid meid külla.
Nägime, millised ilusad uusasulad Hitler oli lasknud töölistele
ehitada ühepereelamud, kolm tuba ja vannituba
enne seda pidi saksa tööline küll elama sama viletsalt
kui elati Eestis...
Minema pääsemine polnud aga sugugi lihtne. Kui ma nüüd
sellele mõtlen, kuidas see üldse võimalik oli,
siis ei saa ma isegi aru. Isa ja ema olid käinud korduvalt
komisjoni ees, kus tuli tõestada saksa päritolu. Paljud
hoopis arreteeriti ja meil polnud muud dokumenti, kui et ema oli
Deutsch konfirmiert ehk siis saksa koguduses leeritatud.
Konspiratsioon oli täielik, Taadil oli habe ees, me nägime
välja nagu sandid, komisjonis aga olid ainult juudid... Saalid
olid nii täis, et kuigi mul oli seljas mantel, kitsas kui
vorstinahk, siis kui sealt välja sain, olid nööbid
selja peal pidin seda nagu korsetti hakkama tagasi kiskuma.
Vabadussõjas võidelnud inimesed hoidsid endiselt
kokku kui sukk ja saabas meie vennaga elasime tuttavate
juures, isa ja ema elasid kuskil mujal. Lõpuks saadeti
mind selle komisjoni ette üksinda, mind viidi autoga sinna
lähedale, siis oli juba vähe inimesi, paljud olid juba
arreteeritud. Mees komisjonis rääkis saksa keelt mingi
aktsendiga mina rääkisin seda vabalt. Ja ma naeratasin
kogu aeg ja tegin ennast hästi lolliks, kuigi olin 17 aastat
vana.
Mulle antigi luba. Seejärel me sõitsime Läänemaale
Ristile ja peatusime enne ärasõitu Mäe ema juures.
Milline
mees oli Hjalmar Mäe, kui palju teie pere temaga kokku puutus?
Mäega puutus isa kokku Vabadussõjalaste Liidus ja
Saksamaal põgenikelaagris. Kui me Eestisse tagasi tulime,
siis oli neil lahkheli, olen sellele hiljem mõelnud, ja
see on vaid mu arvamine, mitte teadmine, et isa oli pahane, et
ta saadeti Kiievisse, kuigi oli kaup tehtud, et eestlased saadetakse
Eesti.
Kui Eestis käis sõda, oli Saksamaal Wernecki lossi
juures värbamine. Eestlased said ennast vabatahtlikult kahte
moodi kirja panna: Wolksdeutsche või eesti väeossa.
Isa ütles, kui ta meie eesti laua avas, et tema üksus
läheb Eesti. Sakslaste laud tuli aga kõrvale, siis
ei teadnud eestlased enam, kus see pirukas parem on eestlane
on väga imeliku mõtlemisega ja tal on väga tuline
pea...
Hiljem aga saadeti eestlased ikkagi hoopis Ukrainasse ja selles
süüdistati Mäed.
Oli
sõda ja vaenlane ühine tervel Euroopal. Miks eestlased
ajasid oma joru? Võib-olla oli Mäe just õige
mees õigel kohal, kes oskas eestlaste ja sakslaste vahel
tasakaalu hoida?
Mäe oli ärimees, ta importis veini, ta oli Austrias
koolis käinud, tal oli sellest palju külge jäänud.
Oma valitsuse moodustas ta ka nendest, kes olid Saksamaal õppinud.
Isa ei võtnud millestki osa, mis oli Mäe juures korraldatud.
Mäe oli varem elanud minu onu majas Suur-Ameerika tänavas.
Kui sakslased tulid, kolis ta mujale. Kui tema juures oli mingisugune
olemine, siis sinna peenetele vastuvõttudele saadeti mind.
Ainuke koht, kus isa ja Mäe kokku said, olid vabadussõjalaste
matused: kõikidele, kes olid surnud või mõrvatud,
korraldati nüüd riiklikud matused. Esimene asi oli neid
surnuid mälestada kui kangelasi, nad olid ju kõik
Vabadussõjalaste Liidu liikmed. Mäletan hästi
kolonel Oskar Luiga ümbermatmist 1942. aastal Tallinnas ja
kolonel Viktor Puskari matust aasta hiljem Tartus. Ka Artur Sirgule
tehti mälestusteenistus Tallinna Toomkirikus 1943.
aasta suvel, keset sõjaaega seda suudeti teha! Ja
tulid ainult need, kes nii mõtlesid!
Mäe oli aga väga hüljatud. Kui me matusel marssisime,
siis inimesed karjusid talle: Määääääääää!
Seda
nad nüüd julgesid, aga kui vabadussõjalased vangi
pandi või venelased sisse tulid, siis ei julgenud keegi
määgida.
Eestlane on selline, ta vahetab värvi väga ruttu, nagu
kameeleon. Isegi Jüri Uluots, ta oli enne Vabadussõjalaste
Liidu liige, aga pärast murdis meelt ja oli suur inglaste
kummardaja.
Pitka oli muide nii suur anglofiil, et ühele minu isa ohvitserile
ta ütles me elasime Narva maanteel, kus oli Pitka
staap, inimesed käisid seal sisse ja välja sinimustvalgete
tunnustega, uksel seisis saksa sõdur täägiga
seal ütles Pitka isa kohta: Olge ettevaatlik
Laamanni suhtes, sest ta põlgab inglasi. Pitka ise
ei osanud sõnagi saksa keelt, isa käis tema juures
tõlgiks.
|
Aastad üksikkongis on näkku vajutanud sügavad
kurrud, varem alati säranud silmad on tuhmunud
Paul Laamann peale teistkordset vanglast vabanemist
1938. aastal.
|
Millal
sa oma isa, Paul Laamanni, viimast korda nägid?
Peale märtsipommitamist 1944, siis kui isa viis mind ja ema
rongi peale ja jooksis veel rongiga kaasa. Hiljem oli meil kirjavahetus
ja mõnda aega veel isegi telefoniühendus.
Oli Kriegspost ja eriline tempel, see oli nagu käsipost.
Need inimesed, kes neid kirju tõid, olid nii truud, nad
tõid meile isa käest kirjaga koos veel peekonit.
Kuidas
emaga Läände jõudsite, milline oli põgenemisetee
ja millal vennaga kohtusite?
Mu vend Uno oli Lennuväe abiteenistuses, aga ta tahtis, et
teda isa juurde saadetakse ja saadetigi. Isa oli aga emale vandunud,
et ta ei jäta venda enda juurde, nii pani ta Uno 22. septembril
nagu postipaki laeva peale, Uno sattus esialgu Taani, sealt tuli
edasi meie juurde. Me elasime Harzi mägede jalamil Niedersachenis,
see on ääretult ilus ala. Mind värvati tõlgiks
mu kooli-inglise keelega. Saksa keelt ma küll oskasin, kuid
kohalikku dialekti ma esialgu ei osanud, aga ma omandasin selle
kiiresti, pärast sain isiklikuks tõlgiks ma
ei tea ise ka, kuidas ma selle kõigega hakkama sain.
Ma olin vahepeal kihlatud ühe inglasega. Mu kõrvad
jooksid tapmisest juba virtsavett, ma ei tahtnud sõjast
enam mitte midagi teada. See oli noor major, kellele allus terve
Briti tsooni autodevõrk, ta isa oli parlamendi liige ja
tal oli iga päev uus auto suured Mercedesed! Ja mina
olin lapsest peale olnud autohull!
|
Evy Laamann Saksamaal 1946.
|
Kas
sa ei mõelnud sellele, et inglane on vaenlase liitlane?
Ma ei mõelnud enam midagi. Kui ma sõjast ära
tulin, Berliinist, ma olin nii tüdinud, et oleksin võinud
oksendada omaenda laiba peale. Lõpuks ei olnud enam võimalik
aru saada, kes on sinu poolt ja kes vastu, igaüks ainult
tappis. Lärm oli nii suur, et kui karjusid kõrva,
ei kuulnud... Seda õudust ei oska enam edasi anda, loe
raamatust.
Inglane oli hea kasvatusega, viis mind oma vanemate juurde ja
andis sõrmuse. Paar nädalat olin Inglismaal. Käisin
parlamendi istungil ja liikusin koos selle mehega ringi. Ma usun,
ta armastas mind, aga mina ei teadnud, mis armastus on, ma nägin
ainult verd.
Kuidas
sinu ema reageeris?
Ema ei ütelnud sõnagi, aga ta tegi sellise silmapööritamise,
et ma mõistsin isegi. Me läksime Indiasse ja enne
lahkumist andsin ma inglasele sõrmuse tagasi. Ma ei tahtnud
Indiasse minna, aga emal oli hirm, et me läheme Nürnbergi
kohutu ette, ta kartis seda. See oli õudne aeg tollasel
Saksamaal: sa ei teadnud, mis on inglise, mis vene tsoon, iga
päevaga muutus kõik. Ema leinas isa oma elu lõpuni,
nende armastus oli üle haudade. Ja siis ema suri seal. Indias.
Ta jättis mulle ja vennale iletitera ja ütles,
et venelaste kätte te end anda ei tohi.
Jäite
vennaga üsna ootamatult kahekesi võõrale maale...
Suur maa, India, ülerahvastatud nagu sipelgapesa ja kõik
valged olid järsku läinud, alles olid ainult kohalikud.
Me läksime sinna tegelikult mu õe juurde, kes oli
lõpuks saanud kätte telegrammi, mille me olime talle
kaks aastat tagasi saatnud.
Mu vanem õde, kelle juurde Indiasse läksime, oli sunnitud
riigist lahkuma, sest ta oli abiellunud moslemiga ja neid tapeti,
pead lõigati maha, me nägime nüüd New Delhis
veel rohkem laipu tänavatel vedelemas kui oli olnud Berliinis!
Õde läks oma arhitektist mehega maale, millel polnud
veel nime, nüüd on Pakistan. Ja meie vennaga pressisime
iga teine päev läbi laipu täis tänavate jalgratastel
surnuaeda ema hauale: meile räägiti, et aakalid
kaevavad värsked hauad lahti, ma ei tea siiamaani, kas sel
jutul oli tõepõhi all või meid ainult hirmutati.
Kõlab
hullemini kui Tuulest viidud... Kuidas ellu jäid
ja Indiast pääsesid?
Ma läksin peole. Olin terve India peale vist küll ainuke
blond, tantsisin hästi, keerutasin ennast ringi, nagu poleks
midagi juhtunud! Üks hindu tegi mulle abieluettepaneku, oli
teine mind juba varem tänava peal taga ajanud, tahtis õemehelt
mind osta... Ja äkki kohtasin valget meest! Ta oli ungari
juurtega ameeriklane, noor, minuvanune. Mõtlesin, et mul
pole midagi kaotada. Olin nii naiivne, et ei teadnud sedagi, milles
abielu seisneb, elasin nii, nagu homset päeva ei oleks ja
eilne päev oli ka ära kadunud. Nii kui Ameerikasse sain,
hakkasin oma venda järgi taotlema, see võttis aasta.
Ometi
ei olnud su esimene abielu õnnelik.
Kui ma seal tantsuõhtul mehi valisin see oli nagu
Jahrmarkt! Ameeriklane oli väga kena, ta tantsis eesti rahvatantsu
ja läks isegi eesti laulukoori laulma, ta tõesti jumaldas
mind ja mina katsusin temast lahti saada. Olime abielus
kaheksa aastat, aga suure osa sellest ajast oli ta komandeeringutel
Idamaades, mis oli tema eriala.
Kuidas
sa kohtusid Arvo Kalbusega, oma elu armastusega?
Minu mees oli komandeeritud Jaapanisse, ma töötasin
kongressi raamatukogus ja elu oli mu meelest normaalne. Korraldasin
kodus kokteilparty ja kutsusin kõik vallalised meile, sest
mul oli üks sõbranna, kellel ei olnud meest ja ma
olin kuulnud, et Saksamaalt oli tulnud üks mees, kes sõitis
Jaguariga see oli Arvo! Ma lasin tal sõbranna ära
tuua ja nad jõudsid juba tee peal tülli minna. Pärast
pidu kutsus Arvo mind sõitma ja me tiirutasime mööda
Sinimägesid (Ameerikas on ka Sinimäed!), tema sõitis
ja mina sõitsin. Mõtlesin, et selle mehe ma nüüd
võtan omale, tundsin, et just teda ma olengi elu aeg oodanud.
Ta isegi ei küsinud, kas ma abiellun temaga ma lihtsalt
lendasin Las Vegasesse, pidin seal kuus nädalat istuma, nii
pikk oli saba, et lahutust saada. Tagasi tulles oli Arvo mul lennuväljal
vastas.
Mis
oli temas nii erilist, mis teid ühendas?
Me olime väga sarnased, ka tema oli Deutsche Fräuleiniga
üles kasvanud, ka tema mängis klaverit. Tema isa ei
olnud küll vabadussõjalane, aga ta polnud ka Pätsi
mees. Ta oli Eestis abiellunud, aga naine ei pääsenud
põgenema, vaid oli jäänud väikese imikuga
Nõmmele maha.
Me abiellusime 1956. aastal. Kümne aasta pärast sai
Arvo esimese rabanduse ja pidi töölt ära tulema.
Siis pidin mina otsustama, kuidas edasi. Raha ei kuku taevast.
Ma jäin tööle edasi ja orienteerusin nüüd
puhtalt karjääri peale, hakkasin teadlikult mööda
redelit ronima ja raha teenima.
Töötades
kongressi raamatukogus, aitasid sa eestlasi, kuidas see õnnestus?
Töö kongressi raamatukogus olin ma saanud tänu
oma saksa keelele. Personali osakonna juhataja võttis mu
tööle ja usaldas mind, mu inglise keel oli kooli keel,
aga mu saksa keel oli hea, sest olin lapsepõlves seda õppinud
oma Fräuleinilt.
Ma sain hakata järjest teisi eestlasi palkama. Ma tõin
eesti naisi ära munapunktidest ja pesumajadest: haritud eesti
naised töötasid imelikes kohtades. Ja nad kõik
said ka läbi, ainult üks kukkus välja ja just temal
oli kolm magistrikraadi. Ma ei vaadanud pabereid, mõtlesin,
et annan neile töökoha. Raamatukogundus oli uus teadus,
mul polnud aega otsida, mul oli mees kodus haige!
Meie eesti inimestel oli kaks keelt kõrval nagunii ja intelligentsi
tase oli meie rahval kõrgem kui ameeriklastel. Diplomeeritud
ameeriklastel puudus tööoskus ja elukogemus.
Kuidas
Lääs balti põgenikke vastu võttis? Kas
kusagil ootasid kaetud lauad, kas elu oli lihtne?
Kui Ameerikasse tulime, oli ka siin inflatsioon ja peale sõda
tulid kõik siia tagasi, meilt, põgenikelt, küsiti,
miks me koju tagasi ei lähe ja miks me politseid ei kutsunud.
Me olime aga rahvas nagu Tões ja õiguses,
me töötasime ennast üles.
Kohtasid
Ameerikas ka Võrumaa inimesi. Millised olid need kohtumised?
Valter Viks, Rõuge pastor, teda mäletasin lapsepõlvest,
ta pidas niisuguseid jutlusi, et kirik oli rahvast täis nii
talvel kui suvel, Päts küüditas ta Rõugest
ära, aga Rõuge inimesed viisid talle järgi sinki
ja kartuleid. Teda kohtasin ma Chicagos, kui oma venda külastasin.
Viksist ei saanud teisiti mööda kui kummardades. Muidu
ma käin ikka sirgelt ja ei pane tähele, mis nad räägivad.
Seekord olin just Floridast tulnud, 1500 miili maha sõitnud.
Viks mälestas minu isa. Ütles: tule kohale! Tal oli
ka minuvanune tütar, nüüd on nad kõik surnud,
Viksi poeg suri möödunud aasta lõpul.
Valter Viks pidas Chicagos mälestusjumalateenistuse minu
isale, kellel polnud ei matust ega hauda. Ma olin nii väsinud,
et ei saanud püsti ega pikali olla, hakkasin hirmsasti nutma.
Mul polnud kunagi niisugust teenistust olnud. Ma õieti
ei tea praegugi ju, mis isaga otseselt juhtus. Ja kui ta nii seda
ette luges, haruldaselt hästi, rahvas seisis püsti,
siis ma läksin vaikselt kirikuuksest välja, kartsin,
et muidu minestan ära.
Texases ma kohtasin ka selle mehe tütart, kes ainsana pääses
Kadaka teelt ja keda ei vangistatud. Selle mehe nimi oli Lembit
Mõttus, kuigi teda hüüti Ats Mõttus. Ta
ehitas vaheseina oma korteris ja elas selle taga. Meie emaga käisime
tal külas, samas majas elas Johannes Hollandi perekond ka.
Alati pidin mina või Mõttuse tütar ukse taga
mängima ja vastu seina koputama, kui keegi tuli.
Eestlased
on võõrsile püstitanud mälestusmärke,
mis neist lõpuks saab?
Hein kasvab üle, aeg teeb oma töö ära palju
paremini kui inimene. Ainuke paik, mis ehk alles jääb,
on Kensico surnuaed New Yorgi lähistel, see seisab kõikidest
aegadest läbi, sellel ei ole kuskile minekut.
Õpetaja Kiviranna, ka Võrumaalt pärit mees,
oli ettenägelik ja ostis juba ammu selle maalahmaka ja nüüd
on sinna väga palju eestlasi maetud. Mul oli Lydia Koidula
haualt mulda, teelusikaga panin seda kotti kui Eestis käisin
ja teelusikaga andsin seda siis parimatele matustel välja
ka. Kivirannat tundsin juba sada aastat ja tema vennaga käisin
samas klassis.
Oled
kohtunud ka William Tomingaga, mehega, kelle raamatu kordustrüki
nüüd välja andsid.
Tomingat mäletan põgenikelaagrist Saksamaal, 1941.
aasta märtsi alguses. Olime Lõuna-Saksamaal, Wernecki
piiskopilossis 3000 põgenikku, eestlased, lätlased
ja leedulased. Seal oli ka Tomingas. Ma usun, et isa ja Tomingas
tundsid varem, aga tema elas varem Tallinnas ja meie Võrus
ja need vahemaad tollal olid väga suured, nii polnud mina
temaga varem kokku puutunud. Nüüd hakkasid nad isaga
kohe asju ajama.
|
Evy Laamann ja Arvo Kalbus nende ühises kodus Marylandis.
|
Sa
külastasid kodumaad sügaval okupatsiooniajal ja oled
sellest värvikalt kirjutanud raamatus Tõde ei
põle tuleski. Millised on olnud sinu hilisemad kokkupuuted
nn kodueestlastega?
Jah, ma olen elu jooksul Eestisse palju pakke saatnud ja kogemusi
on mul mitme raamatu jagu. Ühed on niisugused, et inimestel
on käsi pikal ja muudkui dikteerivad, mida neile saata...
Arvol oli palju sugulasi, see oli lihtsalt fantastiline, mida
need soovisid. Ma ei ole kunagi elus osanud nii pikka kätt
endale välja kasvatada, kuigi olen ise ka paljas olnud.
Üks Arvo suguseltsist kirjutas, et tal on väga vaja
uut mantlit. Tahtis lillakasroosat mohääri. Isemoodi
karv, mida saab vaid Hollywoodi moemajast. Ta lubas mulle ette
joonistada, millist mantlit täpselt vaja on. Ma ütlesin,
et mina õmblen oma riided ise ta sõimas mu
selle peale läbi.
Üks mu hea sõber, ta ema jäi kodumaale maha ja
tahtis saada mantlile uut naaritsakraed. Otsisime mitu päeva,
saime kätte, siis aga sai sõber emalt kirja, et üks
mees viis ta autoga sõitma, küsis, sul välismaal
sugulased, kas saaksid ka mulle midagi anda. Ema andiski krae
autosõidu eest ära ja kirjutas, et saada uus ja natuke
suurem. Mul kukkusid valehambad suust välja selle peale.
Mul on selle rahva pärast häbi, kes on nii müüdavad.
Võib-olla tervete nende aastate jooksul ma olen leidnud
umbes kolm sõpra, aga need, kes tekitasid tõelist
jama, polnudki mingid veksa-tegelased, need olid päris tavalised
eestlased kahjuks...
Selles raamatus ei ole mitte üks sõna vale, ma olen
alla, mitte üle pakkunud. Ma katsun ikka seda meeles pidada,
et olen eestlane ja Eesti on mu kodumaa, aga see on raske.
Julgesid
tulla koju käima ohtlikult ja häbematult
vara... Mitu korda sa mõtlesid, et see kõik on pigem
uni, pole päriselt... ?
Jah, 1973 juba sattusin nagu tangide vahele! Nii kui ma jala maha
panin, mõtlesin, et see on üks lavastus! Ma tulin
oma isa otsima tegelikult. Arvo ei julgenud tulla, teda tundsid
kõik hääle järgi, ta oli olnud ETA peatoimetaja,
aga nüüd töötas ta Ameerika Hääles,
mille peatoimetaja oli Jaan Kitzberg, kirjanik Augusti pojakene,
selline saamatu vend ja roomaja elukas.
Aga mina mõtlesin, need inimesed, kes veel midagi teavad
ja mäletavad, surevad ju maha ja ma ei leiagi neid. Igal
asjal oma hind ja see hakkab tõusma kui saiatainas.
Millal
tulite Arvoga koos esimest korda Eestisse?
1993. aastal, kui Eesti oli juba vaba.
Eesti
Vabariik pidas hiljuti 95. sünnipäeva rohkete pidustustega.
EESTI EI OLE OLNUD 95 aastakest vaba, kohe MITTE ja MITTE! Tuleb
rehkendada 19181934 ja siis 19912013 ja MITTE teisiti!
1934 kukkusime Pätsi hirmuvalitsuse alla ja sealt edasi võttis
Stalini tapavalitsus meid oma verisesse hõlma. KES on see
tola, kes 95 kuldsest vabaduse aastast korrutab? Tuleb mõtelda
ajudega, mina saan rehkendades 38 vabaduse aastat ja MITTE rohkem.
Tõde on ikkagi ainult tõde, teda ei saa venitada
ega tagasi keerata.
Pärast sõja lõppu koostati ja allkirjastati
Genfi konvensioon, mis käseb okupatsioonivõimudel
okupatsiooni lõppedes jalamaid maalt lahkuda. Artikkel
49 ütleb, et üksikisikud või terve mass vägivallaga
või vabatahtlikult okupeeritud maale toodudest, samaaegselt
nendega kaasatulnud seltskonnad või üksikisikud, peavad
okupantidega koos maalt lahkuma. Miks Eesti taasiseseisvudes seda
ei rakendatud?
Millele sa loodad ja kust võtad
jõu, et anda välja kordustrükke raamatutele,
mis ujuvad nn peavoolule vastu?
Minul on suur lootus minevikule ja kaugele tulevikule.
* * *
|
1961. aastal kirjutatud Vaikiv ajastu Eestis
on tänaseni ainukene põhjalik teos, mis kirjutatud
vabadussõjalaste endi poolelt. Võimupositsioonilt
materdatud on seda liikumist aga pidevalt ja vaikiva ajastu
hinnangud ja valed on kuulekate ja usinate poolt põlvest
põlve edasi antud ja hiilinud ka tänasesse
päeva. Selle kordustrükiga soovib 90-aastane
Evy Laamann kõnetada uusi põlvkondi.
|
Saatesõna raamatule Vaikiv
ajastu Eestis
Minu ees laual on William Tomingase
kirjutatud raamat Vaikiv ajastu Eestis. Raskustega
pooleks see raamat sündis. Raskustega nägi raamat ka
1961. aastal trükivalgust.
Raha oli meie, põgenikurahva hulgas,
napilt liikvel. Olime ju põgenikud kommunistliku tapahimu
eest siin võõral maal, kuhu saatuse käsi meid
oli pillutanud. Kohalik rahvas teadis küll holokausti koledustest,
kommunistide korda saadetud küüditamistest ja mõrvategudest
polnud neil aimugi ega tahtnud nad sellest ka midagi teada. Samasugune
on olukord praegugi, sakslased olid mõrtsukad siinse rahva
ajalooraamatu põhjal, venelased aga nende truud ja ustavad
relvavennad Teises maailmasõjas. Katsusime neid valgustada,
aga nad ei võtnud meid üldse kuulda.
Ka lokkas tööpuudus Ameerika mandril. Õigus vähegi
parematele töökohtadele ja võimalustele kuulus
äsja sõjamöllust naasnud päriselanikele,
aga MITTE meile, põgenikele. Kõigest sellest on
möödunud pikki aastaid. Vaikiv ajastu Eestis
on raamaturiiulitelt kadunud. See generatsioon, kes Tomingase
raamatu sündi jälgis ja raamatu ilmumist oma piskust
ka toetas, on enamuses manala radadele siirdunud. Ristid pea iga
suurema linna kalmistul räägivad meile sellest.
Olen 90 aastat vana naine, Vabadussõjalaste
Liidu ühe juhi, Paul Laamanni tütar. Minu isa vangistati
1944. aastal meie maale uuesti sissetunginud kommunistliku hordi
poolt ja piinati surnuks. Ta võitles admiral Pitka löögiüksuses.
Tahan Tomingase raamatu uustrükiga varustada meie uut põlvkonda
Eesti maa ja rahva mineviku uurimiseks, anda neile võimaluse
faktide leidmiseks ja olukordade võrdlemiseks ning tõe
avastamiseks ühest meie maale tähtsast ajaloolüngast,
millest uus põlvkond teab napilt, või üldse
mitte midagi. Enamusel on Päts-Laidoneri poolt loodud
dekreetide ajastust ja Riigikogu laiali saatmisest vähe teadmisi.
Sellest vaikiti Vaikival Ajastul hirmust sattuda trellide taha,
nagu see Vabadussõjalaste juhtide liikmetega oli juhtunud.
Paremal juhul saadeti teisitimõtlejad oma elukohast minema
ja keelati isegi kodukoha külastamine. Seda tehti 1935. aastal
ka minu perega, meid saadeti Võrust Saaremaale asuma.
Mehed, nagu Vabadussõjalaste juht Artur
Sirk, ei sünni iga päev. Nad on Suurkujud, rahvajuhiks
sündinud mehed, mitte ainult selleks koolitatud ja kasvatatud.
Sirgu isiksus rahvajuhina haaras ja kütkestas väga suurt
arvu Eesti rahvast. Vabadussõjalaste liikumine paisus Sirgu
juhtimise all rahvaliikumiseks. Keegi ei saa kaljukindlalt teada,
milliseks eesti rahva saatus oleks kujunenud, kui kindral Larka
oleks 1934. aastal presidendiks valitud ja Artur Sirk peaministrina
tema kõrval seisnud. Eelvalimised (allkirjade kogumine)
kinnitasid seda. Larka sai 62 070 ehk 50,4% toetushääli,
Laidoner 38 066 ehk 30,7%, Päts 18 501 ehk 14,9% ja Rei 4
983 ehk 4%. See võimalus võeti ära ühe
hoobiga, just väljakuulutatud presidendivalimiste eel, kui
Artur Sirk Pätsi dekreediga vangistati ja veidi hiljem, aastal
1937, sama mehe saadetud agentide poolt mõrvati.
Tundsin Artur Sirku varasest lapsepõlvest
saadik. Istusin ta süles väikese tüdrukuna. Hiljem,
kui suuremaks sirgusin, käisin koos isaga paljudel koosviibimistel
ja meeleavaldustel. Mu kõrvad kuulsid rahva hõiskeid
ja juubeldusi. Olin Vabadussõjalaste Liidu mitmel maakonna
lipuõnnistusel ja tõrvikrongkäigul. Laulsin
teistega kaasa Eestimaa, su mehemeel ja aitasin asetada
pärgi langenud Vabadussõjalaste kalmudele ja ausammastele.
Olin ema poolt saadetud talismaniks isale ja täitsin rõõmsalt
ema käsku.
Üks on kindel, punaarmee oleks enne meie
maale sissetungimist kindlasti meenutanud meie Vabadussõda
19181920, kus nad haledalt peksa said. Vabadussõda,
kus 14-aastasest koolipoisist raugaikka jõudnud vanuri
kõrval võitles iga elusolev eesti mees suures ülekaalus
olevate bolevike vastu. Nad võitlesid ränkrasket
võitlust ja ometi võitsid. Selle uskumatu võidu
saavutasime 1920. aastal kõrge vere hinnaga. Aga samas
kaotasime oma vabaduse jälle 1934. aastal Päts-Laidoneri
poolt plaanitsetud ebaseadusliku puti alusel Pätsi
dekreediga, kui Vabadussõjalaste Liit üleöö
suleti ja kõik Liidu juhtisikud arreteeriti ning Päts
ainuvalitseja-diktaatorina võimu üle võttis,
kuni punaarmee 1940. aastal peremehelikult meie maale sisse jalutas.
Meie oma vägede ülemjuhataja võttis nad Narvas
sõbralikult vastu.
Evy Laamann-Kalbus,
Marylandis, 2013. aastal
|
|
|