|
|
Olav Roots, Eduard Tubin ja Ludvig Juht 1952. aastal
Stokholmis. Foto: Eduard Tubina
ühing
|
Kontsert, mis sündis
kirjade toel
Tekst: Alo Põldmäe
65 aastat
tagasi valmis üks omapärasemaid teoseid eesti muusikas
Eduard Tubina kontrabassikontsert. Pretsedent meie muusikas
on ta sellestki küljest, et tema valmimise lugu saab jälgida
erilisel moel teose autori Eduard Tubina ning selle tellija
ja esitaja Ludvig Juhti kirjavahetuse kaudu. Tubin sai Juhtilt
kirja teel lausa järk-järgulist kontrabassikoolitust,
mille tulemuseks oli sõjajärgse eesti muusika pärl
ning maailma bassiliteratuuri arvestatav suurteos.
Kontserdi tellis Eduard
Tubinalt USA-s Bostoni sümfooniaorkestris 1934. aastast töötav
väljapaistev eesti kontrabassimängija Ludvig Juht, kes
esitas tellimuse oma esimeses, 1946. aasta 11. novembri kirjas.
Tubin oli selleks ajaks elanud kaks aastat pagulasena Rootsis.
Kogu Juhti ja Tubina kirjavahetus kestis ligi viis aastat. Juhti
kirju Tubinale on kokku 28 ja need andis 1996. aastal Eesti Teatri-
ja Muusikamuuseumile üle Eduard Tubina poeg, Türgis
elav Eino Tubin.
Põhjust, et Tubin üldse haakus kontserdi kirjutamise
ettepanekuga, peab otsima 1920. aastate Tartust, kui Tubin pani
juba koolipoisina tähele Juhti erilist isiksust ja tema kontrabassimängu
omapära. Tubina mälestustest: See oli 19181921
kui Juht mängis Vanemuise orkestris. Teised sooritasid
stoilise rahuga oma ülesannet, Juht oli kogu aeg liikvel,
ta suur kämmal liikus mööda pillikaela üles-alla,
vahest kummardadas instrumendi üle, seda nagu kaissu haarates.
Mäletan Juhti iseseisvat kontserti. Kogu õhtu võitles
ta oma suure pilliga, sõna otseses mõttes maadles
sellega, kuid tõi sealt välja helisid, mida varem
polnud keegi veel kontrabassilt kuulnud. /.../.
Juhti järelejätmatu
nööbikeeramine
Kui nüüd,
25 aastat hiljem, tuli Juhtilt, mehelt, keda Tubin oli omal ajal
imetlenud, kontserdi kirjutamise tellimus, otsustas Tubin pakkumise
vastu võtta.
Omapärase kirjavahetuse läbivaks põhiliiniks
kujunes kontrabassi kui sooloinstrumendi mitmesuguste võimaluste
täpne selgitamine ning Juhti äärmiselt visa, lausa
järelejätmatu nööbikeeramine kontserdi
kiiremaks valmimiseks. Kontserdi esitus lükkus küll
mitu korda edasi, ometi valmis ta sai. Tänu Juhti sihikindlusele
sündis kontrabassiliteratuuri tippteos.
Juht kirjutab mitmes kirjas, kuidas ta püüab tutvustada
ameerika dirigentidele Tubina loomingut. Saame teada kui raske
ülesanne on ühe tundmatu eurooplasest helilooja isegi
tunnustust leidnud teose läbi surumine mõne sealse
orkestri kavasse. Eesti heliloojatest oli Tubin tegelikult ainuke,
kellele Juht pani lootusi läbilöömiseks Uues Maailmas.
Tubina 5. sümfoonia edu Euroopas tiivustas teda küsima
autorilt sümfoonia nooti, et seda Bostoni orkestri dirigendile
Sergei Koussewitzkyle tutvustada. Juhti visadus ja tahe Tubinat
aidata olid imetlusväärsed. Kuid kõigele vaatamata
ei suutnud ta oluliselt asju paigast nihutada ja Tubina teosed
hakkasid USA-s levima alles mõni aeg hiljem.
Niisiis esimeses kirjas seisab: /.../ Kuidas oleks kui
Teie kirjutaksite ühe Sonate või muu kapitaalsema
teose õige minu instrumendile. /.../ Ma usun kindlasti,
et mul kõige parem võimalus on eesti heliloojaid
siin tutvustada, kahju, et senini neist ise keegi sellele pole
mõelnud. Meil on orkestris üks viiulimängija,
tema nimi on Emil Kornsand ja on rahvuselt sakslane. /.../ Rääkisin
talle, et kas ta midagi minule ei kirjutaks, mees oli kohe nõus...
Selle kandsin New Yorgis oma viimasel kontserdil Town Hallis ette
ja mis Teie arvate kui hääd arvustused see pala sai?
Ka publikumile meeldis tõsiselt nii, et Kornsandi kutsuti
lavale neli kor da./.../ Mina oma viimase kontserdiga tõesti
näitasin, et kontrabass on soolopill ja seda tunnistavad
kõik arvustajad kooris /.../.
Kohtumine
Rootsis kontsertreisil
1947. aasta septembris
toimus Eesti Rahvuskomitee kutsel Juhti suurejooneline kultuur-poliitiline
kontsertreis Rootsi. Stockholmis kohtus ta Tubinaga ja neil oli
kontserdi kirjutamise asjus põhjalik konsultatsioon. Teise
kirja Tubinale läkitas Juht kohe pärast Rootsi ringreisi,
seega oli esimese ja teise kirja vahe täpselt aasta.
Teose kirjutamine ebaharilikule pillile võttis Tubinal
tavalisest rohkem aega. Juht oli visa pealekäija ja 1948.
aasta veebruaris tuligi Tubinalt esimene noot kontserdi
esimene osa. 7. veebruari kirjas kiidab Juht seda muusikat ülivõrdes.
Samas on ta kriitiline ega jäta ütlemata midagi, mis
soodustaks teose paremat kõla, minekuid kulminatsioonide
poole, registrilisi iseärasusi jne. /.../Kõik
kuni 21 on nii jumalikult ilus ja kole toredasti mängitav,
siis aga järsku paned mind võitlema igaveste raskustega,
üles-alla hüpetega, mis tooni tugevust poolevõrra
vähendab. Selle tähtsa haripunkti juures peaks võimalikult
püsima ühe koha peal, et ma saaksin kogu oma jõu
panna poognale. (...) Üldiselt oled Sa selle töö
kirjutanud nii pööraselt hästi, et ma olen otse
vaimustuses. (----) Mul on kindel tunne, et selle kontserdiga
saab kontrabass tõstetud ilma vastuvaidlemata sooloinstrumentide
perre. /.../ üks on kindel, et see peab kirjastatud saama,
et kõik bassimängijad üle maailma võiksid
seda omada ja leida, et bassil on sootuks uued perspektiivid avanenud.
Ole Sa poiss meheks, et algasid selle hiigla töö kallale
ja andku Vanemuine Sulle ise jõudu ja vaimu hiilgavaks
lõpule viimiseks. /.../
20. märtsil saabus kontsert lõpuks tervikuna. Juht
rõõmustas: Oled valmis saanud selle hiigla
tööga ja tahad ometi teada kuda see bassile sobib. /.../
kogu värk sobib jumalikult, eriti Cadenza, mis on juba omaette
meisterteos ja midagi enneolematut bassile. /.../
28. märtsi kirjas pakub Juht Tubina loomingu suhtes välja
suurejoonelisi tulevikuvaateid, soovitades kaaluda tuua USA-s
korraga välja nii Tubina 5. sümfoonia kui kontrabassikontsert.
Sellised fantaasiapursked olid Juhtil üsna sagedased. Ta
tahtis sageli näha asjade seisu paremas valguses kui see
tegelikult oli. Ilmselt asjad Koussewitzkyga ei edenenud ja Juht
pakkus välja uusi lennukaid variante: /.../ mul
on varuks veel terve rida kuulsaid orkesrijuhte, kellega mul on
kaunis hää vahekord, nendest kõige esimestena
arvan Bruno Walter ja Dimitri Mitropoulus. /.../
7. aprilli kirjas kajastus Juhti julge seisukoht juhuks, kui Tubin
kavatseb tulla päriseks Ameerikasse. Need mõtted on
vastukajad järsult pingestunud rahvusvahelisele olukorrale:
/.../ Küsisid minult avameelselt vastust Ameerikasse
rändamise kohta. /.../ sinusuguse mehe kvaliteedi juures
nälga küll ei jää, kuid algus on väga
raske. /.../ esmalt tuleks kõne alla pedagoogiamet, /.../
keskkoolidesse, Colledge ja Ülikoolidesse, /.../. Ka tasu
on võrdlemisi rahuldav, juba keskkoolides makstakse 2-2500
dollarit aastas, kõrgemates koolides kuni 6000 aastas.
Nii saab Hindemith New Hawe Colledges 5000, Igor Sravinsky Harvardis
6000. /.../ Kui asi tõesti Euroopas kriitiliseks muutub,
pane tulema kasvõi Vikingi paatides, võid kindel
olla, et mina Sind oma hoole alla võtan kuni midagi leiame.
Ma ei ole mitte rikas, aga esialgu meie nälga ka ei näe.
/.../
Juhti 20. juuli kiri oli täis rõõmu
Bostoni lähedases suvituslinnakeses Rockportis oli Tubina
kontrabassikontserdi nn eelesiettekanne. Klaveripartnerina osales
Sofia Stumberg. Kontserdi peakorraldajaks oli Eesti vaimulik Evald
Mänd (kirjanikunimega Ain Kalmus). Enne kontserdi esitust
tegi E. Mänd ülevaate Tubina elust ja loomingust. Juht
kirjutas: /.../Rõõmu ja uhkusega võin
Sulle ütelda, et ma põrutasin tüki maha ilma
vähemagi äparduseta, sattudes isegi hoogu, nii et kui
olin jõudnud nr. 36 juurde, pandsin põrguliku jõu
sisse ja põrutasin nii, et lava kolises lõpu noodini
välja. Üldse on kontserdi lõpp Sul haruldaselt
õnnestunud, larinal jooksevad kõik noodid üheskoos
alla unisooni, nii et kuulajal jääb mulje sellega
on kõik ära öeldud ja lõpp. Ja nii oli
ka lõpp eile, mis tõi tormilise aplausi umbes 400
või enamgi kuulajaskonna poolt, mind kutsuti korduvalt
lavale ja aplaus ei tahtnudki vaibuda, oma edu jagasin muidugi
preili Stumbergiga, kes tegi tõesti hiiglatöö
klaveri osa õppimisel. /.../ Sellega on siis esimene tuleproov
läbi ja kui kokku võtta selle marulist edu, jääb
mulje kontrabass soolopillina astus keset lava ja jääb
sinna vankumatult püsima, mitte kuskil lava nurgas või
tagarinnas nagu orkestris. /.../
Tubina kontsert
New Yorgi Town Hallis
2. oktoobril 1948 kõlas
Tubina Kontrabassikontsert juba New Yorgi Town Hallis kõrvuti
analoogselt sihttellimustena sündinud J. Aaviku Fantaasia-parafraasi
ja L. Virkhausi Prelüüdi ja tokaataga.
Juhtil oli see juba teine esinemine Town Hallis. 1946. aasta sooloõhtu
kujunes üle ootuste edukaks. Kiitvaid hinnanguid andsid ka
New Yorgi juhtivad muusikakriitikud Noel Strauss ja Wolfgang Stresemann.
Nii tolle kui ka 1948. aasta kontserdi taga oli kontserdifirma
Columbia Artists Management.
2. oktoobri kontserdi klaverisaatjaks oli pärast pikka pausi
vana sõber ja lahutamatu ansamblipartner alates 1920. aastaist
Eestis, Saksamaal, Inglismaal ja hiljem USA-s Vladimir
Padva. Town Halli kontserdi kavalehel ilutses aga nime Padva
asemel Valentin Pavlovsky. Miks taoline nimemuutus? Seda polegi
lihtne seletada. Üks versioon siiski on: Padva avaldas ajakirjanduse
kaudu 1944. aastal pärast Eesti okupeerimist Nõukogude
Venemaa poolt kommunistidele toetust. Tulise isamaalasena Juht
vihastas, nimetas Padvat punaseks ja nende suhted
jahenesid kiiresti. Aeg läks edasi ja tähtsamatel esinemistel
oldi aga jälle koos. Padva tegi oma nimele iluravi,
et vältida tõenäolisi rünnakuid eesti kogukonna
radikaalsematelt esindajatelt. Ega Padva-nimelise isamaa
reeturiga poleks Juhti esinemine kuigi mugav olnud. Kas
tegemist võis olla väliseestlaste suhtes maskeerumisega?
Raske öelda. Samas moodustasid suure osa kontserdipublikust
ju needsamad väliseestlased, kes tundsid Padvat ka nägupidi.
Olgu kuidas oli, paremat pianisti polnud Juhtil kusagilt võtta
ja otsustavaks sai küllap muusika.
Kava esimese poole moodustasid Arcangelo Corelli Sonaat
ja üks leivanumbreid, 19. sajandi itaalia imekontrabassisti
ja helilooja Giovanni Bottesini Suur duo viiulile
ja kontrabassile (viiulil soleeris kolleeg Bostoni orkestrist,
Einar Hansen).
Kontserdi teise poole moodustasidki eelmainitud eesti heliloojate
esiettekanded. Sellist liini esitada võimalikult
sageli eesti heliloomingut viis Juht läbi visa järjekindlusega.
Kiitvad arvustused
Arvustusi kontserdi
kohta ilmus palju. Range hoiakuga kuukiri Musical Courier märkis
eesti teoste kohta, et Tubina Concerto on efektiivne
ning romantiline. Aaviku ja Virkhausi teosed on väärtuslik
lisand kontrabassi repertuaarile.
New York Tribune pidas Tubina kontserti konservatiivseks, samas
kontrabassi suhtes efektiivseks. Et hinnang konservatiivsuse
suhtes oli ekslik, näitab kontserdi tänaseni kestev
edukus rahvusvahelises ulatuses.
Eesti kirjaniku Ain Kalmuse rõõm eesti ajalehes
Välis Eesti oli põhjendatud: /.../ kontsert
on andnud suuremaid tulemusi kui alul loodetud ja peaeesmärk
eesti muusika tutvustamine Ameerikas saavutatud.
Kalmus kiidab eriti Tubina teose võluvat värskust
ja ideestikku.
Võimsa arvustuse sai Juht suure saksakeelse ajalehe New
York Staats-Zeitung mõjukalt arvustajalt Wolfgang Stresemannilt:
/.../ L. Juht osutus ka tänavu suurepäraseks kunstnikuks,
kes oskab võimatut võimalikuks teha. Kuidas Juht
oma kohmakast instrumendist värvirikkaid toone ja müristavaid
fortissimoid ning õrnu pianissimoid välja
nõiduda suutis ja kiireid passaae märkimisväärse
säravusega mängis see oli imetlusväärne,
nii et kõike kunstniku poolt pakutavat suure huviga jälgiti.
Oli ilmne, kuivõrd kaljukindlalt oli kunstnik ise veendunud
oma instrumendi suurtesse võimetesse ja see veendumus kandus
üle ka kuulajaskonnasse.
Viimane lause väljendas ülitäpselt Juhti põhikreedot
pühendumust kontrabassi võimete tõestamisele.
Stresemann leidis, et: Juht pole primaarselt ainult virtuoos,
vaid peene stiilitunde ja ilusa väljendusvõimega ehtne
muusik. Ja Tubina teose kohta: /.../ Suurepärane
tükk, mis oma leiutistelt küll mitte alati väga
originaalne pole, kuid küllalt nivood omab tähelepanu
omistamiseks. Paljude efektsete lõikudega teos on kontrabassile
osavalt kirjutatud. /.../
Suure osa Town Halli kontserdi publikust moodustasid eestlased
New Yorgi ja ümbruskonna kogukondadest, kelle jaoks õnnestunud
kontsert oli lisaks ka eestluse manifestatsiooniks. Kohal olid
eesti paguluse juhtivad tegelased eesotsas Eesti konsuli Johannes
Kaiviga. Tähtsündmuse puhul korraldati kontserdi järel
New Yorgi Eesti Majas Ludvig Juhti auks vastuvõtt.
Juhti kontserdijärgses, 7. oktoobri kirjas Tubinale: /.../
Üldiselt võin ütelda, et kontsert õnnestus
üle ootuste ja seda eriti kunstilisest küljest, kuid
võis ka rahul olla majandusliselt. Rahvast oli märksa
enam kui eelmisel kontserdil, kuid mitte väljamüüdud
maja, /.../. Kõik teosed said suurte kiiduavalduste osaliseks,
kuid erilise aplausi tõid välja Bottesini Duo ja Sinu
Concerto. /.../
Juht toob ära ka ansamblipartneri Valentin Pavlovsky arvamuse:
See on üks ilusamaist ja väärtuslikemaist
kontsertidest, mis üldse on viimase 1015 aasta jooksul
ühelegi teisele instrumendile kirjutatud /.../.
Juhti ja Tubina kirjavahetus kestis 1951. aasta alguseni. Viimane
Juhti kiri kannab kuupäeva 16. jaanuar 1951. Siit selgus,
et kaalukaid esinemisi pole Juhtil viimastel aastatel enam olnud:
/.../ Iga ainsamgi esinemine on läinud viimase paari
aasta jooksul ainult abistamise tähe all, kus pole võimalik
midagi tüsedamat välja panna./.../
Optimism polnud Juhti siiski maha jätnud, seda kinnitas kirja
lõpp: /.../ Praegu on veel vara rääkida,
kuid paistab võimalik olevat, et ma Sinu Concertole saan
ehk lähemal ajal õige suure lennu andma, oleneb ära
asjade käigust ja minu harjutamise võimalustest. /.../
Tervisi Ludwig.
Juhtil siiski ei õnnestunudki Tubina kontserti ette kanda
koos orkestriga. Koos orkestriga teadaolev esiettekanne toimus
8. märtsil 1957 Colombia pealinnas Bogotas sealse sümfooniaorkestriga,
soleeris Emanuel Vergequer. Dirigeeris eesti dirigent, Juhti vana
sõber ja ansamblipartner Rootsis esinemiste päevilt
Olav Roots, kes töötas Bogota orkestri peadirigendina.
Juht oli aga selleks ajaks juba poolteist kuud siit ilmast lahkunud.
Tänases Eestis on Tubina kontrabassikontserti edukalt mänginud
ja korduvalt plaadistanud Mati Lukk.
|
|
|