|
Olin kord Eesti Noor!
Rahvusliku ühenduse Eesti Noored tegevusest 19421944
tekst: Leho Männiksoo
Fotod: erakogu
|
Eesti Noored embleem.
|
1942.
aasta sügisel loodi Eesti Vabariigis tegutsenud ja okupatsioonide
ajal tegevuse lõpetanud noorkotkaste, skautide ja kodutütarde
tegevuse eeskujul rahvuslik ühendus Eesti Noored.
Organisatsiooni juhtis peastaap, noored tegutsesid linnades ja
maakohtades. Ühenduse tegevuses oli oluline osa eestikeelsel
isamaalisel kasvatusel ja vabatahtlikul tööl, sealhulgas
rindemeeste perede abistamisel.
Vootele
Luha liitumine ühendusega Eesti Noored
Vootele Luha (sünd 20.07.1920) jäi invaliidiks kaheaastaselt
osteomüeliidi põdemise tagajärjel. Tal puudus
parem jalg. Invaliidsusest hoolimata oli ta noorkotkas aastatel
19321940. Seejärel tegev Omakaitse Narva malevas. Kui
1942. aasta septembrikuus organiseeriti Eestimaa Noorte Kotkaste
organisatsiooni ja Saksamaa hitlerjugendi asemel Eesti Noored,
kuhu kutsuti liituma ka ajakirjanduse kaudu, sai Vootele Luhast
kohe selle liige. Peagi oli ta Eesti Noorte Alutaguse valla lipkonna
juht. Sealt lahkus ta 1944. aasta veebruaris. Pärast elukoha
vahetamist, sama aasta märtsikuust, juhtis ta kuu aega veel
Eesti Noorte Harju Maleva lipkonda. Seejärel tegutses Raplas
Omakaitses kuni algas taas nõukogude okupatsioon. Ta jõudis
olla nii eetserskautide juht, kaitseliidu aktiivne tegelane, tema
käe all said tegutseda ka noorkotkad. Mulle pärandas
ta Eesti Noorte märgi.
Temalt kuulsin esimest korda, et Saksa okupatsiooni ajal oli olemas
üks rahvuslik ühendus Eesti Noored, kuhu toodi kaasa
Eesti Vabariigis tegutsenud noorteorganisatsioonide rahvuslikku
vaimu ja tegutsemise indu. Organisatsioon ei levitanud oma liikmete
seas militarismi, pigem üksteise abistamist ja rahvuslikku
tuge rasketel aegadel. Eesti Noored pidi jätkama Eesti Vabariigis
tegutsenud ja okupatsioonide ajal tegevuse lõpetanud noorkotkaste,
skautide ja kodutütarde tegevust. Organisatsiooni juhtis
peastaap ja noored tegutsesid piirkondlikes organisatsioonides,
mis tegutsesid nii linnades kui ka maakohtades. Ajalehed andsid
Eesti Noored liikmeks astumise üleskutse, märkides selle
põhitegevuseks hädaabiteenistust, õhu- ja gaasikaitset,
vabatahtlikku põllutööd jms.
Seda rääkis Vootele mulle, kui taasiseseisvunud Eesti
Vabariigis oli päevakorda tõusnud nõukogude
ajal tegevuse lõpetanud, varjusurmas või põranda
all tegutsenud noorte ühenduste, taastamine. Vootele
suri enne, kui saime Eesti Noorte ajaloost põhjalikumalt
rääkida.
Kuidas Gunnar
Vompasest sai ühenduse Eesti Noored liige
Uuesti kerkis Eesti
Noorte teema üles siis, kui Eesti Skautliku Antoni Keskgildi
liikmeskonda ilmus Gunnar Vompas, kes mainis, et oli sõja
ajal olnud organisatsiooni Eesti Noored liige Viljandis. Ta rääkis,
et organisatsioonis Eesti Noored toimus eestikeelne isamaaline
kasvatustöö, nagu Eesti Vabariigis enne II maailmasõda
skautide, noorkotkaste, gaidide ja kodutütarde hulgas.
Veel on järel neid, kes temaga koos selles organisatsioonis
tegutsesid. Ta nimetab meie vestluses kolme nime: Hillar Saar,
Endel Tõnissalu ja Vambola Kaasik. Eesti Noorte peastaabi
ülemana mäletab ta Gustav Kalkunit.
Oli aasta
1942
Sõda käis
täie hooga. Eestlastele jäi ainus võimalus
valida pool. Suurele osale seda võimalust ei antudki, sest
neile valiti pool juba sunniviisil ja viidi Venemaale. Eestimaa
jäi selleks ajaks, millest põhiliselt praegu räägime,
idarindest juba tunduvalt lääne poole. Tänavail
mängisid Saksa sõdurid suupille, raadiost kõlas
sageli laul: Me leegion sammub ja kindel on ta rüht...
Kuidas sina said Eesti Noored organisatsiooni olemasolust
teada?
Selle küsimuse esitasin juba Gunnari hubases kodus Tallinnas,
vahetult enne meie vabariigi 95. juubeliaasta pidulikku tähistamist.
Sõda käis, aga poisid tegid ikka oma tegusid.
Mängiti jalgpalli ja käidi kalal. Gunnar suur
kalamees just ei olnud, aga võttis osa kõikidest
muudest poiste tegemistest.
Olin linnapoiss, käisime koos kooli pargis Jakobsoni
tänaval ja poiste vahel käis jutt, et on niisugune uus
organisatsioon. Mõned poisid tulid sinna juba näitama,
mis neil on. Selleks oli vormirõivas: valge pluus, sinine
kaelarätt, mustad püksid, valged põlvsokid ja
suusamüts Eesti Noored märgiga. Jalas olid kingad või
sandaalid, mida kellelgi jalga panna oli. Muidugi tuli minul ja
teistel kohe ka kihu selline vorm selga saada. Poiste jutu järgi
pakuti põnevat tegevust ka.
Läksime siis vaatama. Peastaap oli Lossi tänaval. Seal
oli kaks meest, üks veidi pikem, teine lühem. Käskisid
ettenähtud vormi alusel avalduse kirjutada. Vastu võeti
alates 12. eluaastast. Mina olin sündinud 1934. aastal. Ja
ega muud ei olnudki, olimegi vastu võetud!
Poistele jäi endile vorm muretseda, peale kaelaräti,
need oli keegi naisterahvas juba valmis teinud. Gunnari ema oli
tegelnud õmblustööga ja poisile ülejäänud
vormi õmblemine ei olnud raske.
Peakateteks valisime meie oma poistega aga sõjaväe
pilotkad, uhkem ikkagi! Need olid vormi juures lubatud.
Kuskohast te need saite?
Üks naine töötas medõena haiglas,
mis asus Jakobsoni tänaval punastest tellistest koolimajas.
Haigla kolis sinna sisse kui Tartu all olid suured lahingud. Sealt
toodi haavatuid Viljandisse. Iga mees, kes ära suri, selle
vorm põletati ära. See naine koos teiste õdedega
aga korjas pilotkad kokku ja andis poistele.
Poisid kandsid siis pilotkasid ka langenute mälestuseks,
seda enesele teadvustamata. Kas teisedki seda niimoodi suutsid
mõtestada? Pühalikku tõotust, nagu taolistes
organisatsioonides tavaks, ei nõutud, vastuvõtutseremoonia
siiski oli.
Meile tehti üldine rivistus, meenutab Gunnar.
Meid oli siis 11 või 12 poissi ja meile pandi kaerarätid
kaela, anti must võru, millega sai räti kaela ümber
kokku tõmmata. Nii tehtigi meist Eesti Noored.
Räägime küll poistest, tegelikult oli siiski tegemist
segaorganisatsiooniga, mitte poisteühendusega. Eesti Noored
liikmeteks olid ka tütarlapsed. Gunnari mälestuste järgi
harunesid allüksused pärast siiski sugude järgi,
sest iga oli selline, et mõne tüdruku ja poisi vahel
arenesid muudki läbikäimised, kui seda organisatsiooni
tegevus ja vaim ette nägid. Tekkisid pahandusedki. Viljandis
võtsidki kaks naist tüdrukud endi käe alla ja
poisid tegutsesid omaette.
Poistega tegelnud kahe mehe nimesid Gunnar enam ei mäleta.
Meeles on, et lühem oli lendur, lõpetanud saksa lennukooli.
Tal närvisüsteem ei pidanud rindel vastu ja ta arvati
rivituks. Aga rivitu ta olla ei tahtnud ja võttis noori
juhtida. Teine mees oli prillikandja ja tal olid tugevad miinusprillid,
teda sõjaväkke ei võetud. Poisse kamandama
kõlbasid mõlemad.
Lendur tegeles rohkem tehniliste oskustega, teine oli tugev majanduses.
Koos nad tegid, mida organisatsioon nõudis.
Need nõudmised ei olnud pallimängimine kooli ees väljakul,
ees seisid tõsised teod.
|
Veebel Gunnar Vompas ja tema aumärgid motospordi
alalt.
|
Meie isad
olid kõik sõjaväljal
Talv tuli peale, Vene
vägedega võitlevaid rindemehi oli vaja abistada, pool
oli valitud! Eestlastel oli veel lootus, et isamaa ja rahvus säilib
selle poole kaudu, kellega koos idavaenlase vastu välja astuti.
Poisse rindele veel ei võetud. Nii jäigi noorte tegevuseks
kõigepealt rindemeeste perede abistamine.
Poisid käisid neile saagimas puid käsisaega, mootorsaage
ei olnud. Ladusid puud ka korralikult virna ja, kui vaja, panid
perele ahjugi küdema. Kui oli vaja rindele saata pakke, milles
soojad kindad, sokid, soe pesu, siis selleks klopsisid poisid
puuraamidega vineerkaste, sest esemed saatmiseks toodi tavaliselt
kohale mingitesse riietesse mähituna. Kastide materjali eest
muretses üks amputeeritud jalaga mees, kes elas linna ääres
ja kellel oli vastav saag ja frees.
Kui pakid said valmis, panid poisid, ja muidugi ka tüdrukud,
pakid kastidesse ning kinnitasid saadetistele nimesildid ja aadressid,
sest pakid olid nimelised. Seejärel andsid kastid rindele
saatmiseks üle.
Uueveskil tehti riviõppusi, saime rivisammu selgeks.
Kui siis sakslastel oli mingi suur püha, millal Saksa lipud
tõmmati masti, või oli püha eestlastel, siis
käisime rivis marssimas. Meie lendurist juht sammus sini-must-valgega
ees, meie tema järel kahekaupa reas. Pihta hakkasime Lossi
tänavalt, läksime Tartu tänavat mööda
üles ja marssisime Jakobsoni tänavalt alla. Nii tegime
kaks-kolm ringi. Sellega teadvustasime, et me oleme olemas. Poliitikat
meile sisse ei topitud.
Isamaalisust aga hoiti küll au sees ja tekkinud olukorrast,
kus venelased olid palju eesti rahvast koos peredega ära
viinud, ning seetõttu noori vähemaks jäänud,
oli arutelusid küll. Samuti rahva lõhestamisest, kus
vend vennaga pidi sõdima teine teisel pool rindejoont.
Kaks korda nädalas käisid maal elavad Eesti Noored linna
omadega kohtumas. Üheks kindlaks päevaks oli pühapäev.
Viljandi poistele olid need kohtumised rõõmustavad
ka selle poolest, et maanoortel oli linna ikka midagi kaasa võtta.
Näiteks kas või topelt võileib, millest üks
läks einetamise ajal siis linnasõbrale, leevendades
linnas valitsevat toidupuudust.
Kui me Eesti Noored olime, siis tulid nendele peredele,
kelle pereisad olid vabatahtlikud sõdurid, toidutalongid.
Tihti oli nii, et kui läksime mutikestele puid saagima, siis
nad palusid, et kas te ei tooks meile laost kartuleid ja porgandeid
ja kapsast ja...
Muidugi said nad toiduaineid talongi ulatuses, meie saime ka!
Aga see laost kätte toimetamine läks siis heategude
kontosse!
Gunnar meenutab: Meie isad olid kõik sõjaväljal
ja nendest räägiti meie kokkusaamistel ka. Mitmel poisil
sai isa surma ja me süütasime nende mälestuseks
küünlad. Sõjast ja lahingutest tulid üksikasjad
meile nende käest. Meie organisatsioon oli siiski rahumeelne
ja meile püsse kätte ei antud. Olgugi et Eesti Noored
tegutsesid mujalgi Eestimaal, nii kohapealseid kui ka üleriigilisi
laagreid sõja ajal ei korraldatud, aeg oli kriitiline.
Siinkohal tasub vast meenutada, et marssal Mannerheim tegi Soomes
katse moodustada pärast Talvesõda organisatsioon Suomen
Pojat. Mõeldi, et juhul, kui mehed on rindel, on poistest
suur reserv teha mehetegusid oma kodumaal tagalas. Suomen Pojat
ülesandeks kavandati mitmesugustel talgutel osalemist ja
tuletõrjekomandode abistamist. See organisatsioon sulas
aga kokku skautlusega (partioga), mille etteotsa tõusis
Verneri Luohivuori. Mine sa tea, võib-olla on meie Eesti
Noored saanud ka mingi mõjutuse hõimlastelt!
Isa kingitud
suupillist kasvas välja pillimängu armastus
Üks eredamaid momente
tollest ajast meenub Gunnarile sellisena: Kui isa tuli saksa
sõjaväes olles puhkusele, siis tõi ta sealt
marketendriga kompvekke ja muud, mida neile sellega anti, ja suupilli.
See oli täitsa uus Hohner. Ta ise mängis ka, aga see
ei tulnud tal just väga hästi välja, harjutas küll,
aga vähe. Ma hakkasin mängima ja jäi külge.
Juba Eesti Noor olles mängis Gunnar vanu eesti lugusid. Tema
juhendajaks sai tol ajal Viljandis tuntud õpetaja Pung,
kes kutsus solfedot õppima. Sealt tuli algõpetus
kahe aasta jooksul Eesti Noor tegevuse kõrvalt. Hiljem
tõi vend koju akordioni. See sütitas ka Gunnarit proovima
ja nüüd aastaid hiljem libisevad sõrmed tal samaväärselt
nii akordioni kui bajaani klahvidel ja huuled puhuvad suupillist
välja mitmesuguseid keerukamaidki lugusid.
Viljandi Eesti Noorte üheks ettevõtmiseks oli ujumaõppimine.
Peale Viljandi järve olid Uueveskil ka basseinid.
Eesti vaim
punase kaelaräti varjus
Eesti Noored said tegutseda
vaid lühikest aega. Imelikul kombel ei kimbutatud poisse
nende tegevuse tõttu vähemalt Gunnari jutu
järgi pärast vene vägede naasmist. Sini-must-valged
vormid peideti lihtsalt ära või hävitati. Peale
tuli pioneeriorganisatsioon ja komsomol ning nendesse kuulumisega
ka omad probleemid.
Koolis läksid paljud pioneerideks, sest tulid pioneerilaagrid,
tehti üritusi, tekkisid ansamblid ja oli muudki huvitavat.
Meie vennaga tahtsime ka sinna. See kõik oli põnev!
Meile öeldi, et teid me ei võta. Ei öeldud, miks.
Aga arvan, et isa pärast. Isa oli olnud Saksa sõjaväes.
Meile öeldi, et minge karja! rääkis Gunnar.
Karja nad ei läinud.
Mitmetestki skaudijuhtidest olid olude sunnil või ka teadlikult,
et eesti pioneerides hoida alal eesti vaimu punase kaelaräti
varjus, saanud pioneerijuhid ja skautlik tegevus jätkus hoolimata
vormi muutusest. Nõukogudemaa pioneeriorganisatsiooni looja
N. K. Krupskaja ise ütles, et selles uues noorteorganisatsioonis
ei tohi unustada skautide töövorme mängu,
sporti, turismi, praktilisi eluks vajalikke oskusi. Kui nüüd
tegevusest välja visata kommunismiehitaja ideoloogia
ja koodeks, saame huvitava tulemuse, mis viib tagasi ümarlaua
rüütlite aega, kus nad pidid olema ALATI VALMIS. Ega
pioneerid vist ise ei teadnudki, et järgivad rüütliseaduste
kaudu ka skaudiseadusi.
Huvi motospordi vastu
Eesti Noored lõpetas küll
tegevuse, hakkajate inimeste vaim jäi alles. Elu pidi minema
edasi. Gunnari pere pääses kommunistide küüniste
vahelt. Tööstuskoolist saadud kutse riistmasinate remondi
alal viis ta kokku motospordiga. Tallinna Ekskavaatoritehases
oli väike motoklubi, kartautod põhiliselt, aga mootorrattad
ka. Saavutused motospordis täitsid kodus seina auhinnamedalitega
ja omavalmistatud puidust kaante vahele kogunes hulga diplomeid.
Tuli uus vabaduse aeg ja 4. detsembril 2003. aastal sai Gunnarist
kaitseliitlane. Detsembris 2012 sai ta aukõrgenduse kaitseliidus
ja on praegu A-kompanii veebel.
Gunnar on olnud agar kaasalööja ka skaudiveteranide
organisatsioonis. Eestlane olen ja selleks ka jään!
ütleb ta meie kokkusaamise lõpetuseks. Kui kord keegi
hakkab, või on ka hakanud, kokku panema eesti noorsoo-organisatsioonide
ajalugu, siis tuleks see üpriski mahukas, nagu ainuüksi
sellest lühikesest Eesti Noorte meenutusest vast aru võib
saada.
|
|
|