|
Värvimaagid eesti graafikas
Avo Keerend ja Evi Tihemets
tekst: Anne Untera,
kuraator
fotod: KUMU arhiiv
Kumu
kunstimuuseumi graafikakabinetis sai sel talvel näha
Avo Keerendi ja Evi Tihemetsa 1960. ja 1970. aastate värvilist
graafikat.
Kumu kunstimuuseumi neljandal korrusel
asub saal, mida nimetatakse graafikakabinetiks. Uue muuseumihoone
toimimise ligi seitsme aasta jooksul on kujunenud siin paar korda
aastas vahelduvate graafikanäituste rütm.
Üpriski eriilmeliste näituste ajalised raamid moodustab
Nõukogude Eesti periood 19451990; sel talvel saab
graafikakabinetis näha Avo Keerendi ja Evi Tihemetsa 1960.
ja 1970. aastate värvilist graafikat.
Olgugi väljapanek väike, on tegu oluliste, säravate
teostega ning ajalooliselt pöördelise ajaga. Saatuse
tahtel kujunes sellest väljapanekust in memoriam Avo
Keerendile (19202012).
1960. aastate keskpaigas läks
elu Eestis paremaks, elulaad muutus modernsemaks, ühiskonnas
tekkisid uued lootused, mida on hakatud (lihtsustatult) nimetama
inimnäoliseks sotsialismiks. Repressioonide ajastu näis
olevat seljataga, õhus oli (kui ka petlikku) optimismi.
Kunstis muutusid senise jutustava ning paatosliku sisu asemel
olulisemaks meediumi-kesksed probleemid, kunsti sisemised arengud.
Graafikasse ilmusid hallide-mustade toonide asemele jõulised
värvid. Väga kaudselt ja vahendatult, ent siiski andsid
sel ajal ka eesti graafikale impulsi rahvusvaheline modernismi
pärand ja Lääne kunstiliikumised abstraktne
ekspressionism ning popkunst. Särav värv koos geomeetriliste
kujundite askeetliku puhtusega selle ajastu Tihemetsa ja Keerendi
graafilistes töödes loob tasakaalu ja harmoonia illusiooni.
|
|
Avo Keerend tegeles juba
1960. aastate keskel kõrgtrükis (linool- ja plastikaatlõige,
reljeeftrükk) erivärviliste, dekoratiivsete vormidega,
ehkki näitustel esines hoopis teistsuguste, figuraalsete
ja nn biomorfsete teostega, millest hiljem, 1980. aastatel, täielikult
loobus. Läbikumavate vormidega natüürmortidest
nagu Vanad esemed (1964) ja Tühjad pudelid
(1968) kasvasid välja Keerendi teosed sarjast
Stereoskoopilised vormid (1969). Krestomaatilised
lehed Ekraan II (1968, linoollõige ja reljeeftükk)
ning Rist (1971, sügav- ja reljeeftrükk)
kujunesid Keerendi hilisema, modernistliku graafika lätteks.
Nende teoste juurest võib mõttelise silla luua Paul
Klee ruuduliste maalideni. Geomeetrilised kujundid
ei sümboliseeri ega kirjelda midagi peale iseenda, kuid üllatavad
ja ergutavad vaataja nägemismeelt. Avo Keerend oli üks
viljakamaid ja pikaealisemaid eesti graafikuid.
|
Kompositsioon geomeetriliste kujunditega. 1966, linoollõige.
Vorm III. Sarjast Stereoskoopilised vormid.
1969, linoollõige.
Vorm VI. Sarjast Stereoskoopilised vormid.
1969, linoollõige.
|
|
|
Evi Tihemets (1932) hakkas
aastail 19681969 esimesena värvilise graafikaga näitustel
esinema. Tema väga mitmetahulise loomingu värvimaagia
alguspunktiks on 1967. aasta litograafiad Punane kuninganna
ja Valge kuninganna, millele järgnesid abstraktsed
teosed: Kompositsioon punasega (1968) ning Dekoratiivne
kompositsioon (1972). Tihemets armastab ehitada graafikatõmmistest
suuri pannoosid, milles mõjuvad kokku värv, faktuur
ja eri tehnikates ületrükid. Kui otsida temale kunstiklassikast
üht ja ainust eeskuju, siis tuleb meelde Joan Miró.
Geomeetrilised kujundid sidus Tihemets tihti erinevas tehnikas
portreede, skemaatiliste või ka tollal uudse, fotografeeritud
figuuriga (Poeet, 1971, siiditrükk, litograafia).
Hingelt ilmselt maalija, lõpetas Evi Tihemets ERKI (tänane
Eesti Kunstiakadeemia) 1958. aastal raamatugraafikuna ja on ka
loonud häid illustratsioone, kuid ta püüdleb sageli
lehe raamidest välja, ruumi. Ka tema loominguline biograafia
on väga pikaajaline ja pälvinud rahvusvahelist tähelepanu.
Varase värvilise graafika esitlus Kumu kunstimuuseumis on
komplimendiks kunstnikule tema juubeli puhul.
|
Kunstnik ja tema tööd. 1968, litograafia.
kompositsioon punasega. 1968, litograafia.
Punane kuninganna. 1967, litograafia.
|
|
|
|