|
Filmiarhiivis säilib
unikaalne kultuuripärand
tekst: VELLY ROOTS
fotod: Mati Mänd, Liis Kibuspuu
Möödunud aasta jooksul
jõudis nii paberajakirjanduse, raadio kui ka televisioonikanalite
abil tõenäoliselt kõikideni ühe tähelepanuväärse
sünnipäeva Eesti Filmi 100. juubelisünnipäeva
tähistamine.
|
Eesti Filmiarhiivi direktor Ivi Tomingale anti Adamson-Ericu
majamuuseumis 18. juunil 1912 Muuseumisõbra
tiitel. Palju Õnne!
|
Selle töö ettevalmistamist
alustati juba 2005. aastal kokkuleppega, mis sõlmiti filmirahva
suvepäevadel Ristiku tänaval asuva Filmiarhiivi avaras
aias. Pelgulinnas Ristiku tänava Kopli-poolses lõpus
äratab möödujate, eriti just sinna sattunud turistide
tähelepanu hoone, mis ümbritsevatest tagasihoidliku
arhitektuuriga elumajadest silmatorkavalt erineb. Kollase kahekorruselise
kivimaja esikülge eraldab tänavast kõrge raudaed,
hoone kummalise välimusega tagakülge ja peaaegu raudteeni
ulatuvat territooriumi kaitseb paks ja kõrge paekivimüür.
Kuulda saanud, et seal asub Eesti Filmiarhiiv, avaldatakse sageli
arvamust: küllap hoitakse seal väga unikaalset arhiivimaterjali,
mis nii kaitstud peab olema. Eks see nõnda ju ongi. Filmiarhiivi
ajaloost, säilitatavatest väärtuslikest hoiustest
ja tööst nendega räägib Eesti Filmiarhiivi
direktor Ivi Tomingas.
Ivi Tomingas: Meie arhiiv
sai Ristiku tänaval paikneva hoone oma valdusse 1994. aastal,
kui Vene väekoondised olid Eestist lahkunud. See pilkupüüdev
ehitis oli olnud Tallinna garnisoni peavahi maja. Eks sellest
ka paksud kivimüürid ja õuepoolsesse madalamasse
jätkuossa ehitatud vahistatute kinnipidamiskartsad. Hoone
kasutamiskõlblikuks tegemisega on arhiivil olnud palju
muret ja tööd: vahetati katus, tehti uus gaasikatlamaja,
meil on oma küttesüsteem, renoveeriti töötajate
tarbeks ruumid, valmisid fotolaboratoorium, teise korruse hoidlad
ja uurimissaal. Viimase tööna avati 1999. aastal esimesel
korrusel paiknev laborikompleks. Kui majanduslik olukord peaks
paranema, ootavad järge 60 kohaga kinosaal ja esimese korruse
hoidlad.
Arhiivimaterjalid
olid varem laiali mitmel pool Tallinnas?
Kui nüüd päris algusest alata, siis ütles
arhiiviseadus 1935. aastal, et on vaja ka filme ja fotosid koguda.
1940. aastast säilitati filmimaterjale Toompeal Riigiarhiivi
juurde kuuluvas Landskrone tornis ja ka Harju tänaval. 1944.
aastal venelaste pommirünnaku tagajärjel hävis
Harju tänava arhiiv ja kahjuks ka seal hoitavad originaalid,
alles jäid koopiad ehk positiivid Toompea tornis. Iseseisev
ENSV Filmi-, Foto ja Fonodokumentide Riiklik Keskarhiiv kuulutati
välja 1971. aastal. Arhiivimaterjale on hoitud väga
mitmes kohas Tallinna linnas: Pirita kinohoones, Lasnamäel
vana lennuvälja territooriumil, Tobiase ja Faehlmanni tänava
keldrites. Edasi juba Maneei tänava ja Tõnismäe
arhiivides. Mina tulin arhiivi tööle 1985. aastal, töökoht
asus siis Tobiase tänava keldris, kus oli fotokataloog ja
tänapäeva mõistes ka nn uurimissaal. Tegelikult
oli seal päris hull olukord: põrand mädanes,
pime ja väga külm. Sealt saime edasi minna Maneei
tänava hoidlasse ja siis Tõnismäele. Ristiku
tänavale kolisin koos fotoosakonnaga 1996. aastal.
Kindlasti
mäletavad Filmiarhiivi vanemad töötajad pidevate
kolimistega kaasnenud raskusi ja muret hoiuste säilitamisel.
Kui paljud neist veel oma kogemusi saavad rakendada?
Eelkõige kogumis- ja kasutusosakonna juhtivkonsultant Pearu
Tramberg, meie kõige suuremate kogemustega ja kompetentsem
töötaja. Ta on ametis olnud 1972. aastast peale ja novembris
tähistasime tema 40. tööjuubelit. Enne mind on
1984. aastast tööl olnud ka säilitusosakonna peaekspert
Rita Tuulik. 1988. aastal asus tööle kogumis- ja kasutusosakonna
spetsialist Piret Sildna. Teised meie töötajad on küll
hiljem tulnud, aga peab ütlema, et meil on ühtehoidev
kollektiiv. Töökogemusi jagatakse abivalmilt ja uued
tulijad kodunevad kergesti. Peame ka ühiseid tähtpäevi
ja kui meil on külastajatele nn avatud uste üritused,
ollakse alati tegevuses ja abiks. Näiteks külastas möödunud
suvel filmiaasta ürituste raames korraldatud Muuseumiööd
üle 400 huvilise.
Kuidas
on Filmiarhiiv viimase aja majandusliku surutise olukorras töödega
hakkama saanud? Teie valduses on ju eesti kultuuri varamusse kuuluv
väga oluline materjal.
Alates 1999. aastast oleme Rahvusarhiivi struktuuriüksus
ja muidugi on ka meil varasemaga võrreldes töötajaid
palju vähemaks jäänud. Kuid oleme selle aja jooksul
rohkesti tööd jõudnud ära teha. Eesti filmipärand
alates esimese eesti filmitegija Johannes Pääsukese
loomingust kuni tänapäevani on säilitatud ja see,
mis on jõutud digiteerida, huvilistele ka kättesaadav.
Meie kogudes olevad fotod ja helisalvestised on korda tehtud.
Kõikide nende leidmist hõlbustavad andmebaasid FIS
ja FOTIS. Filmiarhiivi juhtivspetsialist Mairold Kaus koordineeris
Johannes Pääsukese üheksa filmi salvestamist DVD-le
mis ilmus pealkirjaga Esimene Pääsuke ja
kestab 50 minutit. Viimati tuli välja filmioperaatorite K.
Märska, Th. Lutsu. H. Hirvoneni jt kroonikakaadritega DVD,
mis viib huvilise aastatesse 19131938. Varem on ilmunud
DVD-d Tallinn enne ja nüüd, Laulud
nüüd kõlavad.., Võitluses
sündinud, rahus kasvanud.
Digiteerimise juures on väga oluline filmi seisukord. 1980.
aastatel kopeeriti nitroalusel filme atsetaatalusele, aga
kahjuks kadus koos heliriba suuruse jaoga ka osa tummfilmi kaadrist.
Seda pole enam võimalik taastada. Seetõttu tuli
täiesti uuesti teha kõik vahekirjad. Veel teistegi
nii mehaaniliste, bioloogiliste kui ka keemiliste kahjustuste
kõrvaldamine ja parandamine nõudis põhjalikku
uurimist ja tööd. Kokkuvõttes võib öelda,
et 40 minutit kestva filmi kordategemiseks kulus konservaator
Õie Kukel hinnanguliselt 800 tundi tööd. Kui
me aga Pääsukese filme digiteerisime, siis ilmnes, et
tema nitropositiivil Retk läbi Setumaa oli 100
aastat heas korras säilinud. Eks see sõltub paljudest
asjaoludest. Aga nitrofilmiga on küll nii, et kui ta ennast
hävitama hakkab, siis ta ka hävib. Seda me kontrollime
kogu aeg ja nüüd on olemas ju head digiskännerid.
Viimasel ajal kasutusel olnud polüesterpõhimikuga
filmilindi elueaks peetakse 500 aastat. Sel aastal teatasid küll
filmitootjad KODAK ja FUJI, et filmilindi tootmine lõpetatakse,
nii et digiajastu võtab võimust.
Kuid digiteerimisega seotud küsimused pole rahvusvaheliseltki
päris selgeks vaieldud. Näiteks Skandinaaviamaades hakati
juba 1012 aastat tagasi digiteerimisega tegelema ja nüüd
nad lähevad n-ö teisele ringile. Öeldakse, et kvaliteet
on ikka veel kehv ja kuna töövahendid üha täiustuvad,
võetakse jälle vana filmirull-originaal hoidlast välja
ja digitakse üle. Rahvusvaheline Filmiarhiivide Ühing
on tungivalt rõhutanud vanade originaalide säilitamisvajadust.
Nitroalusel filmid on meil suure tähelepanu all ja nende
olukord vaadatakse üle kogu aeg. Teised filmioriginaalid
asuvad Rakvere ja Tartu hoidlates, kus pole stabiilse temperatuuri
hoidmisega probleeme. Heli-, video- ja fotooriginaalid ning filmide
koopiad on meie hoidlas ja neid saame ka huvilistele laenutada.
Tegelikult aitavad meie paksud kivimüürid materjali
säilitamiseks vajalikku temperatuuri hoida. Niiskusega on
küll probleeme, kuid on olemas niiskuse kogujad.
|
Filmiarhiivi sõbralik pere aastal 2012: Ees istub
Mairold Kaus, esimeses reas vasakult: Pearu Tramberg,
Leida Sooäär, Meelis Pranno, Sirje Older; teises
reas vasakult: Naima Kull, Sirje-Mai Hallaste, Ivi Tomingas,
Niina Makarova, Lea Tegelmann, Piret Sildna; viimane rida:
Kersti Könnel, Aigi Bremse, Rita Tuulik, Helen Teenus.
Fotolt puuduvad Kaja Lind, Gerli Rebane, Eva Koitla, Paavo
Annus, Õie Kukk, Sten Oja ja fotograaf Mati Mänd.
|
Tänuväärne
töö Eesti kultuuripärandi säilitamisel ja
levitamisel aitas Eesti Filmi juubeliaasta üritusi hiilgavalt
läbi viia. 2012. aasta Muuseumisõbra aunimetus antigi
Filmiarhiivi direktorile Ivi Tomingale. Kuidas tekkis huvi arhiivitöö
vastu? Kas päritolu ja vanemate kaudu?
Üldsegi mitte. Ajalugu on mulle küll alati meeldinud,
eriti antiikmütoloogia ja rahvapärimused, nii et otsus,
mida Tartu Ülikoolis õppida, raskelt ei tulnud, kuigi
sel ajal seostati ajalugu rohkem ju parteiajalooga. Ülikooliaega
kahetseda kuidagi ei saa, eriti mõeldes tolleaegsetele
õppejõududele, kaasüliõpilastele, ajalooringile.
Arhiivi tööle sattusin tegelikult juhuslikult, minu
kursusekaaslane Merike Jürjo kutsus, üks arhivaari
koht oli just vabaks jäänud. Olen arhiivis mitmesuguseid
töid ja eri ameteid pidanud, direktorina 2011. aastast alates,
mil 22 aastat selles ametis olnud Harald Raudi ametiposti mulle
üle andis. Pean tunnistama, et kogu arhiivis töötatud
aja jooksul pole mul küll päevagi igav olnud, eeskätt
tänu toredatele kolleegidele ja huvitavatele filmidele, fotodele,
helisalvestistele. Ajakirja Tuna fotonurka olen nüüd
juba üle 10 aasta koostanud ja imestan ise ka, et materjali
ikka jätkub!
Päritolust rääkides meeldib mulle ikka öelda,
et mu juured on Muhumaal, kus mu isa on sündinud ja kasvanud.
Siiani käin seal arvukatel sugulastel külas. Ise olen
küll sündinud ja koolis käinud Tallinnas, kus lõpetasin
omaaegse Tallinna 7. Keskkooli. Isaga juhtus nii, et sõja
lõpus võeti ta 16-aastasena Saksa lennuväe
abiteenistusse. Kui Saksa väed hakkasid Eestist välja
tõmbuma, püüdnud isa koos teise omaküla
poisiga tagasi Muhusse pääseda. Isa rääkis,
et teel oli üks talumees neile peavarju pakkunud ja edasimineku
eest hoiatanud: Vene väed on lähedal. Enne Virtsu jõudmist
võetigi nad kinni. Mundrit neil küll seljas polnud,
aga oli vist mingi vöörihm, mida nad polnud taibanud
ära võtta. Tehti kindlaks nende seotus Saksa sõjaväega
ja pikema jututa saadeti nad tapiga Siberi vangilaagrisse. Kui
karistusaeg otsa oli saanud, suunati isa sundkorras tööle
Maardu Keemiakombinaati. Ta sai sinna ka viimaks korteri, nii
et olen lapsena aastaid Kallaveres elanud. Eestlasi oli seal ikka
päris vähe, nõnda et kakelda on rahvusküsimuste
pinnal saadud küll. Õnneks suved möödusid
kõik Muhu saarel.
Kas
kodus räägiti tihti meie lähiminevikust?
Ajaloost meie peres rääkida ei peljatud, tõsi
küll, muidu hea huumori ja laheda jutuga isa, kes ennesõjaaegsest
ajast alati mõnuga jutustas, muutus Siberi-teemadel kidakeelseks.
Mäletan, et Nõukogude armee aastapäeva, nn isadepäeva
puhul õpetati lapsi koolis isadele ikka mingit kingitust
tegema. Esimeses klassis käies olin enne seda tähtpäeva
pikemat aega haige olnud, ja kui ma siis pärast haigust kooli
läksin, olid klassikaaslased igaüks oma isale mingi
kingituse valmistanud. Minul polnud midagi ja olin selle üle
väga kurb. Läksin koju ja ütlesin kahetsedes isale,
et mul pole talle Nõukogude armee aastapäeva puhul
midagi kinkida. Isa vastas muiates: Ega olegi midagi vaja,
mina olin ju teisel pool. Eks see pani lapse ajalooliste
teemade üle tõsisemalt mõtlema. Isa on korra
ka KGB-s ülekuulamistel käinud. Keegi oli ikka kaevanud,
et ta on Saksa sõjaväes olnud ja midagi halvasti nõukogude
korra kohta ütelnud. Aga tõsisemat järeldust
sellest õnneks ei tehtud.
Ema aga meenutas, kuidas ta saksa ajal sööklas
töötas, sest ka temal, nagu teistelgi, oli kohustus
teismelisena tööle minna. Sakslasest peakokk oli määranud,
et eesti poisid pidid saama ilma lihata suppi. Ema aga oli sokutanud
omadele ikka sakslastele mõeldud lihaga suppi. Kui see
välja tuli, pani peakokk ta selle eest trahviroodu nõusid
pesema. Mul on päris kahju, et omal ajal ei taibanud rohkem
ema-isa käest küsida ja üleskirjutusi teha, nüüdseks
on mõlemad küll juba meie seast lahkunud. Jõulupühi
ja lihavõtteid peeti meie peres ikka ja tuleb tunnistada,
et nõuka ajal käisin jõulude ajal kirikus tihedamini
kui praegu.
Möödunud
Filmiaasta pidustused on küll lõppenud, kuid tööd
pole Filmiarhiivis kindlasti vähemaks jäänud.
Pidustusi on küll olnud, aga rohkem ikka tööd.
Alustasime aastat fotonäitusega 100 aastat eesti filmi,
mille koostas Gerli Rebane, andsime välja Mairold Kausi koostatud
Johannes Pääsukese DVD, septembris avati koos rahvusraamatukoguga
ühisnäitus Eesti Kirjandus kinolinal,
Lea Tegelmann on koostanud hulgaliselt filmiprogramme, Matsalu
Filmifestival avati filmiga Vilsandi, mille digitaalselt
taastas meie konservaator Õie Kukk, Kinomajas taaslinastus
mängufilm Teka komissar Mirotenko
(1925), mis samuti oli digitaalselt korda tehtud. Konservaatoritel
on olnud tihedad tööpäevad filmide ettevalmistamisel
nii ekraanil näitamiseks kui ka digiteerimiseks Päevalehe
projekti tarbeks. Ja tehtud on veel palju muudki.
Muidugi jätkub tööd ka ilma filmiaastata. Eks plaanis
on väärtuslikku materjali järjest rohkem digiteerida,
et seda siis huvilistele kättesaadavaks teha. Seda, mis on
juba korda tehtud, on võimalik videoportaalis uurida. Muidugi
täieneb ka meie rikkalik fono- ja fotoarhiiv pidevalt, vajab
arvele võtmist ja korrastamist. Ja kui keegi lugejatest
leiab mõne vana filmikarbi, tasub ikka meile tuua!
Filmiarhiivi infosüsteemid FIS ja FOTIS võimaldavad
kõikidele huvilistele juurdepääsu meie arhiivis
säilitatavatele arhivaalidele. Aastate jooksul oleme saanud
abiks olla paljudele organisatsioonidele, väljaannetele ja
ka üksikisikutele.
Lõpetuseks mõned arvud: meil on kirjeldatud 30 850
nimetust liikuvat pilti ehk filmi ja videot, meetrites on filme
10 miljonit, kirjeldatud fotosid 439 000 (väga palju fotokollektsioone
on veel korrastamata) ja 9800 nimetust helisalvestisi. Korrastamata
kogusid on päris palju, ega töö niipea lõpe!
|
|
|