|
Skaut jääb skaudiks
alati!
tekst: Leho Männiksoo
fotod: erakogu
|
Endel Andrekson / Altoja.
|
Kui
tatarlased poleks ühel õhtul teadvuseta olekus Endel
Altoja Kaasani linna tänavalt üles korjanud, poleks
ta saanud tähistada sel aastal oma 90. juubelisünnipäeva.
Eluaegse skaudina oli Endlil nüüd põhjust pidada
isegi kahte juubelit korraga. Eesti skautluse algusest, aastal
1912, täitus 100 aastat.
Jah, Endel
on tänagi skaut, kuulub veel oma kõrges easki aktiivse
liikmena skaudiveteranide organisatsiooni Eesti Skautlik Antoni
Keskgild, elades skautliku põhimõtte järgi,
et skaut jääb skaudiks alati, skaut jääb skaudiks
surmani! Vähemalt on paljud sõjaeelsed skaudid selle
juhtlause järgi ka talitanud. Skautlus ei ole vaid poiste-tüdrukute
põnev mäng. Juba ammu on see maailmas muutunud skaudiseadustega
mõtestatud elustiiliks.
Oma juubelipeol vihtus kikilipsuga Endel tantsu nii oma abikaasa
kui ka teiste teda austama tulnud daamidega. Kust see mees küll
sellist jõudu on ammutanud? Oma sõnavõtus
tema lugu põhjalikult meenutanud skaudigildi kaaslane Boris
Põlme nimetas teda muu hulgas eesti metsavennaks Venemaal.
Alustada tuleb Endel Altoja loo rääkimist, nii kaugelt,
kui see mõnele nooremale inimesele tänapäeval
ka ei kõlaks, möödunud sajandi algusest.
Tori külakaupmehe
poeg Endel Andrekson
Endel mäletab,
et lapsena pandi ta sügisel ja talvel varem magama, sest
kodus puudus elekter. Esimene arusaam, et maailmas võivad
juhtuda ka valusad elamused, tulid tal siis, kui isa kinkis sünnipäevaks
jalgratta. Ta sõidutas oma õde pakiraamil ja kord
allamäge sõites juhtus kaotama valitsemise ratta üle
nad sõitsid vastu suurt kivi. Endel kaotas pool
hammast ja õde Aida käis veel tükk aega peale
seda longates.
Ega see poole hamba kaotamine ei tähendanud, et tal seejärel
enam hammas millegi peale ei hakanud! Kaugel sellest! Kui isal
läks äriga kriisiajal kehvasti ja ta pidi poe sulgema,
siis käis ta, liikudes laenatud hobusega külast-külla,
isaga koos poepidamisest ülejäänud kaupa müümas.
Nii need kogemused kogunema hakkasid.
Isa, rahvuse patrioodina, eestistas nende perekonnanime ja Endel
Andreksonist sai Endel Altoja.
Skautluse juurde jõudis ta pärast seda, kui pere Torist
Pärnu linna kolis ja ta Pärnu 9. algkoolis oma õpinguid
jätkas. Oli aasta 1931. Kaks aastat hiljem sai temast hundu
(skautide noorim aste). Sellele järgnesid skaudiastmete täitmine,
skaudiks saamine, salgajuhi kursus ja 8-poisilise salga juhtimine.
Skautluses võlusid teda vabas looduses liikumise tarkuste
omandamine ja et seal ei olnud klassi ega usu vahet.
Talle meeldis ja meeldib, et skautlus istutab oma liikmetesse
mehelikkust, isamaa-austust, tahtekindlust, algatusvõimet
ja tahtmist teenida ühiskonda. Ta on kogu elu püüdnud
ikka täita skaudivannet, mis nõuab ustavust isamaale,
oma Jumalale ning skaudi käskude täitmist.
|
Skautide õppelaager Valgerannas, 1930ndate aastate
lõpp.
|
1934. aastal ilmunud skaudiraamatust
väljakirjutatuna kõlavad
skaudi kümme käsku nii:
1. Ära oota kaasinimestelt midagi,
vaid anna nendele, mis võid.
2. Ela isamaale ja inimkonnale, ole sõbraks kõigile.
3. Ole suuremeelne, vaeste ja nõtrade kaitsja ja õiguse
kartmatu pooldaja.
4. Karasta keha ja vaimu, terita mõistust.
5. Sinu tahtmine olgu kui pingul vibu.
6. Hävita kurja maailmas, kõige esiteks aga eneses.
7. Sinu esimene mõte olgu kaaslaste, teine enese üle.
8. Kasva üles kui tugev tamm ja ära rooma maas kui
vilets paju.
9. Ole homme parem kui täna.
10. Kanna oma jumalat südames ning pea meeles oma hüüdsõna:
Ole valmis!
Skaudi raudsed seadused nõuavad lisaks, et skaut on hoolas
õppija, on karske ega suitseta.
Kas on siin vahet noorel või vanal nende põhimõtete
täitmisel? Ega ole!
Millegipärast ei olnud selliste positiivsete ning rahvaste
sõbralikku läbisaamist ja koostööd soosivate
aadetega inimene sobiv nõukogude ühiskonda, mille
pioneeriorganisatsioon võttis skautluselt üle meetodi,
isegi hüüdsõna Ole valmis!, pidas
aga skaute välisluure agentideks ja laskis paljusid neist
hukata. Säilinud on mitu skautide elulugu, milles sellest
kõigest on juttu. Endliga otseselt nii ei juhtunud, tee
Siberi poole tuli aga jalge alla võtta küll.
1941. aastal keelati ära skautlik organisatsioon. Pärnu
skautide viimasel koosolekul tehti neile ettepanek anda allkiri,
mis lülitaks neid kohe komsomoliorganisatsiooni. Endel mäletab,
et koos oli umbes 200 skauti ja ükski neist allkirja ei andnud.
Tema mälestustest loen: Pärast seda, kui kommunistliku
valitsuse poolt keelati ära skautlik organisatsioon, tekkis
meie noorte hulgas tühjus. Mõne aja pärast kutsuti
mind Lõuna ja Niguliste tänava nurgale, seal oleva
ühekordse aiamaja juurde. Seal ootasid mind minust tublisti
vanemad mehed, kes ei olnud enam koolipoisid ega ka kohalikud
inimesed. Nad mainisid, et organiseerivad üksuse, mis hakkab
võitlema venelaste okupatsiooni vastu. Nad teadsid ilmselt
minu meelsust, ja et olin skaudiüksuse juht.
Endel nõustus. Enne sellesse salaliitu vastuvõtmist
tuli küünlatule valgel läbi teha rituaal, kus vasaku
käe sõrmest võeti verd ja ta pidi verise sõrmega
kirjutama paberile tõotuse. Paber põletati küünlaleegis
ja samal ajal pidi vandeseltslane andma tõotuse ka kõnes.
Oma seltsiliikmetest tundis ta nüüd, peale enda, vaid
kahte oma grupi liiget, igaühel oma salanimi. Grupis olid
Atu, Mikk ja Stuppel. Konspiratsioon oli kindel. Põhiliseks
ülesandeks oli hankida teavet nõukogude vene vägede
sõjaliste strateegiliste punktide kohta. Teiseks kommunistide
tegevuse vastaste lendlehtede ja plakatite koostamine ja levitamine,
mis olid täis kommunistlike tegelaste lõustadega karikatuure.
8. juulil 1941 ilmus Endli koju mees, kes esitas miilitsadokumendi
ja käskis tal kaasa minna. See oli juhus, et Endel kodus
viibis. Tavaliselt oli ta juba, asjade käiku ette arvates,
viibinud ja ööbinud mujal. Endel palus luba mõned
asjad kaasa võtta. Tal oli skaudina juba seljakott pakitud,
et kui tuleb minek kuhugi... Kuna võimuesindaja Endlit
tundis, saigi ta loa seljakott minekuks valmis seada ja kaasa
haarata.
Peagi oli ta relvastatud meestest piiratud Pärnu tütarlaste
gümnaasiumi ruumides. Tagasi enam teed ei olnud. Korraga
anti talle käsk minna õue peal rivis seisvate poiste
hulka. Seal räägiti, et need väljavalitud ei lähe
teele Venemaa suunas, vaid sakslastele vastu. Saksa sõjavägi
oli juba Häädemeestel. Endel jooksis parajal hetkel
rivist ära ja peitis end koolimajja. Tuli sealt välja
alles siis, kui auto oli poisid ära viinud. Hiljem saadi
teada, et saksa regulaararmeega kokkupuutes said nad kõik
surma. See oligi siis surmanuhtlus.
Pärnu raudteejaamas ootasid vagunid, mis viisid eesti mehed
Pärnust Tallinna spordiselts Kalevi staadionile. Teekond
läks edasi laevadel, mis võtsid suuna Leningradile.
Endel sattus laevale nimega Viisaastak.
Metsavennana
Venemaal
Hoolimata pommisajule
jõudis Viisaastak Leningradi. Sealt läks teekond kaubavagunites
edasi Volga laevadeni ja nendel Saraatovi sõjaväelaagrisse,
kus viidi läbi täielik sõjaväeline õppus.
Eesti poiste staatus oli imelik, sest Eestist olid nad toodud
ära vangidena, mitte sõjaväelastena. Lõpuks
tuligi käsk ära anda sõjaväevarustus ja
viia nad sõjaväelaagrist minema. Vastu anti räbalad
tsiviilriided. Nad olid nüüd abitöölised.
Püssimehed neid enam ei valvanud. Mitte kauaks. Nad võeti
jälle püssimeeste valve alla ja viidi mööda
Volgat Kaasani linna, paigutati telkidesse, seejärel muldonnidesse
ja taas olid nad püssimeestest piiratud vangid. Muldonn oli
rõske, pätid ja kurjategijad tungisid öösiti
inimestele kallale. Söök oli vilets. Hommikul 150 g
leiba, 24 g suhkrut ja 2 lusikatäit putru. Lõunaks
40 g leiba, kulbitäis vesist suppi ja 2 lusikatäit putru.
Rahvaste sõprusest räägiti nõukogude reiimi
ajal palju tühje sõnu. Selline sõprus ei saa
olla midagi deklaratiivset. Sõprus peab olema sisuline
ja kindel, mis on läbiproovitud, seda eriti ekstreemsetes
situatsioonides. Nii oligi vast selleks rahvaste sõpruse
proovikiviks hoopiski koonduslaager, kus repressioonid puudutasid
kõiki sinna topitud eri rahvustest inimesi. Sellest seltskonnast
moodustasid erandi mitut sorti kurjategijad, kelle hing ja süda
ilmselt ei muutu, sest geneetilist programmi on raske või
isegi võimatu vahetada. Küll oleks see suur õnnistus,
kui teadus kord selleni jõuaks!
Sügisel vabastati nad vanglast ja viidi trammipargi tööstuse
hoonesse. Nüüd sai vabalt liikuda, pidi aga lauavabrikus
tööl käima. Talv tuli 3040-kraadise pakasega.
Pärast vintsutusi ei olnud Endli tervis kõige parem.
Ta sai sisse haiglasse. Siis ta ei teadnud veel, et selles haiglas
oli ka Pärnu mereskaut Purju. Nad kohtusid alles siis,
kui haiglast välja lasti. Neil õnnestus saada tööle
langevarjutehasesse, kus oli tööl paar eesti poissi,
nii et seal oli koos väike eesti komando. Neid võeti
sinna mitteametlikult. Tööjõudu oli vaja. Nad
olid Purjuga saanud üürida ühe korteri, ei jõudnud
seda maksta ja läksid tehase ühiselamusse, kus nad kinni
nabiti.
Vanglast sain lahti, olin haige, mind ei vajatud, löödi
minema, kirjutab Endel oma märkmetes Läksin
Eesti esindusse, et nad aitaksid mind uuesti haiglasse. Seal öeldi,
et neil pole võimalik mind haiglasse paigutada, et mine
linnast välja, seal on kolhoosieided, need võtavad
sind poputada! Hakkasin minema mööda peatänavat,
nõrkesin ja kukkusin pikali maha. Sealt leidsid mind tatarlased
ja viisid haiglasse. Nemad said mind sinna, meie esindaja ei saanud.
Olin meelemärkuseta, täitsa ohmu. Oma kolm nädalat
olin haiglas. Öeldakse, et surma eel tulevad minevikupildid
silme ette, mul oli ka, ma elasin täitsa Pärnus, oma
kodus. Kui ma siis üles ärkasin, siis nägin, et
olen siin kuradi näljasel Venemaal ja kukkusin lõhkuma.
Lõin puruks kapi ja tooli.
Endlil oli olemas ainult haigla poolt väljastatud dokument,
kus oli märgitud, et ta on haiguse tõttu sõjaväest
kuueks kuuks vabastatud. Kui sõjaväkke värbajad
Endli jälle kätte said, siis selle tunnistuse peale
naerdi ja võeti ta kohe arvele.
Mind taheti saata eestlastest moodustatavasse eesti pataljoni,
mis sai aluseks Eesti Laskurkorpusele. Rong pidi meid sihtkohta
viima. Panin plehku. Hüppasin teiselt poolt rongi maha ja
olin Kaasani linnas nädalapäevad.
|
Endlit Kaasani linnas varjanud ja toitnud tatari neiu
Suura. Foto päevikust
|
Siis tuli appi tatari
neiu Suura. See tüdruk oli 17-aastane. Ta tegi koos isaga
väikese kuurialuse, kus Endel sai ennast varjata kui tõeline
metsavend. See tüdruk poputas ja aitas teda. See oli sõprus
rahvaste vahel. Suura oli tema ellu tulnud nii, et eesti poisid
tirisid Volga jõest välja puitu ja laadisid ning transportisid
seda linna. Kuna neid püssimehed seal enam ei valvanud, said
nad pärast tööd ka linna peale liikuma. Ühel
õhtul hakkasid eesti poisid tatari tüdrukute kallal
lõõpima ja need kutsusid noored mehed tantsupeole
kohalikku kinno, kus pärast seanssi ka tantsiti.
Aga kui sul ei ole dokumente, siis, nagu nina välja
pistad, oled neil peos ja enam halastust ei ole! loen Endli
märkmetest. Taipasin siis, et niimoodi ikka olla ei
saa, õigeid dokumente pole ja otsustasin ,et lähen
ja luiskan värbamise punktis, et jõin ennast purju
rõõmust, et sain armeesse, ja jäin rongist
maha. Ohvitserid, kes seal punktis olid, naersid minuga kaasa
ja ütlesid, et pole viga midagi, et lähed ikka Eesti
Korpusesse!
Tema mereskaudist kaaslane Purju oli saanud anda Kaasani ülikooli
sisse avalduse, et sinna õppima minna, ja nii viisid kahe
Pärnu skaudi teed jälle lahku.
Moodustati siis kaheksaliikmeline eestlaste punt ja pandi vagunisse.
Endel ässitas seal kõiki hüppesse minema. Ta
kirjutab: Mulle oli see teine kord rongilt maha hüpata,
kaasas meile antud kümnepäevane sõdurite toiduvaru,
sest olime teel väeossa. Me tulime rongilt maha
ja sõitsime hoopis teises suunas, Takendi poole.
Kui midagi on, siis ütleme, et oleme eksinud. Jõudsime
Musta mere äärde ja äkki tuli idee. Seal oli soolajärv,
kust saadi soola. Võtsime siis pangetäie soola, see
maksis 15 rubla, ja sõitsime Kaasani suunas tagasi, viisime
soola Kaasani turule, kus klaasitäis maksis sama hinda. Hakkasimegi
niimoodi kaubitsema, et Kaasanist ostsime valget puuvillast riiet
ja sõitsime Takendi suunas tagasi, seal müüsime
riide maha ja tulime tagasi jälle soolalaadungiga. Nii saime
mõni aeg elada. Rongisõidu piletite eest me ei maksnud,
kauplesime vagunisaatjatega ja maksime midagi nendele. Saime palju
odavamalt, nad võtsid meid lahkelt rongile. Olime kogu
aeg sealjuures sõjaväemundris. Igal pool peeti seetõttu
meist kui sõjaväelastest lugu! Läksime siiski
laiali oma pundiga, sest niisuguse suurema salgaga koos käies
võisime hakata kahtlust äratama. Me jäime kolmekesi.
Siis võttis saatus hoopiski uue pöörde! Juhuslikult
juhtus meeste kätte eestikeelne ajaleht, kus eestlasi kutsuti
saatma endi kohta andmeid, et mis koolis käinud, mis tööd
teinud jne. Endel pani ennast kirja ja saigi suunamise Eesti esinduse
jutule Moskvas. Sõja ajal oli sellesse linna raske pääseda,
aga Endli suunamiskiri avas talle tee nõukogudemaa pealinna.
Nii võetigi ta kaheksaks kuuks õppekombinaati raamatupidamist
õppima ja sealt läkitati juba Leningradi toitlustrusti
pearaamatupidaja kt-ks. Leningradis, mis tolleks ajaks oli muutunud
kaugeks rindetagalaks, koostati toidurong Eestisse ja sellega
tuli Endel tagasi koju. Rong jõudis Tallinna 28. septembril
1944.
Märge päevikust: Uskumatu, kas oleme tõesti
Eestimaale jõudnud? Rong peatus, läksime maha, põlvitasime,
kummardasime kolm korda ja õnnistasime Jumalat, et ta meie
palvet oli kuulda võtnud!
Ring oli täis saanud.
Kohtusime
Stoltingi tornis
|
Nüüd on kodus päevikulehekülgi sirvides
aega taas noorusmaale lennata.
|
Endel Altoja skaudihing
ei kustunud ka siis, kui ENSV Ministrite Nõukogu ta, pärast
rahandusalaseid õpinguid mitmes ülikoolis, kinokomitee
kontrolli-revisjonikomisjoni osakonna juhatajaks määras.
Ta kirjutab: Mina, kes ma olen kasvanud skautluse vaimus
ja patriootlike jõudude toetusel, jään ka edaspidises
elus truuks skautide kümnele käsule. Mäletan neid,
kes ei suutnud vastu panna Venemaa põrgus ja maeti kaugel
kodumaast võõrasse mulda. Igavene Jumala rahu nendega!
Seejärel mitmel vastutaval ametikohal töötades
jätkas ta seda, mida nooruses skaudijuhina Pärnus oli
teinud korraldanud matku, telklaagreid, võtnud osa
rahvusvahelistest laagritest Valgerannas ja Paralepas. Nüüd
korraldas ta kinokomitee süsteemis spartakiaade, mitmesuguseid
üritusi koos skaudivend Boris Põlmega, ja augustis
2006, juba kaheksakümnesena, ka suguvõsa kokkutuleku.
Kui teda käesoleva kirjutise jaoks usutlema läksin,
istus ta tugitoolis, käes peenes kirjas pliiatsiga täiskirjutatud
paberilehed. Need olid ülestähendused, mis läbi
venemaa põrgu käinud, peidetuna läbiotsijate
pilkude eest tema kõhu peale särgi ja pükste
vahele.
On teinegi reliikvia, mis selle surmaga silme ees läbikäidud
tee koos Endliga kaasa tegi. See on raamat, Eesti Entsüklopeedia.
Ta luges seda rasketel hetkedel ja sai raamatust ka tuge, et edasi
eksisteerida.
Siinkohal tuleb meelde üks tuntud vaimulik ja skautmaster,
kellel õnnestus läbi Siberi vangilaagrite tallel hoida
ja koju tagasi tuua piibel. Isegi siis, kui nälg oli tappev
ja piiblist loobumine oleks toonud mingiks ajaks toidu, ei loobunud
ta sellest ja jumal aitas teda.
Maailm on ikka vastuoluline! Endel kirjutab, et kui ta Venemaal
olles jumala peale mõtles ja palus, et too teda aitaks,
ei tunnetanud ta kordagi tema lähedalolu. Vast oli entsüklopeedia
vale raamat? Vastust ei ole.
Kohtusin Endliga esmakordselt Tallinna vanalinnas asuvas Stoltingi
tornis, kus olime, soome skaudiveteranide eeskuju järgides,
loomas ellujäänud ja kogu elu jooksul skaudivannet täitnud
gaididest ja skautidest oma Eestimaa skaudigildi. See sai nime
meie skautlusele alusepanija Anton Õunapuu järgi ja
registreeriti 26. oktoobril 1989 kui Eesti Skautlik Antoni Keskgild,
sest olid juba tekkinud või tekkimas ka harugildid Pärnus,
Tartus, Keilas ja Jõgeval. Gildi liikmeteks astusid ka
endised noorkotkad ja kodutütred, kui kunagised skautluse
põhimõtetel tegutsenud eesti noored.
See organisatsioon on Tallinnas praegugi elujõus, harugildid
aga on oma tegevuse lõpetanud, sest aeg viib teispoolsusesse
aina uusi sõjaeelse põlvkonna inimesi. Reeglina
on gaidid-skaudid olnud kõrgeealised. Endel on nende hulgas
lipukandjaks ja oma kõrgele vanusele vaatamata ikka aktiivne
ka skaudigildi, lühendatult ESAK, tegevuses. Gild on alates
2005. aastast olnud registreeritud ka rahvusvahelises skaudiveteranide
organisatsioonis ja on ISGF-i (International Scouts and Gaids
Fellowship) täisliige.
Endel Altoja mitmekülgsusest annab tunnistust Kaitseliidu
Tallinna maleva teenetemärk, paljud diplomid ja tänukirjad,
osalemine Kaitseliidu meeskooris. Iseloomulik on vast üks
tänukiri 2004. aasta maikuust, millele kirjutatud: Aitäh
Sulle, hea kaasmaalane, et SINA AITASID EESTI METSADESSE ISTUTADA
MILJON PUUD....
Tähelepanuväärne, et sada aastat tagasi sai Eesti
skautlus alguse just Pärnust, Endel Altoja kodukandist. Vaid
kümme aastat hiljem sündis eluaegne skaut Endel, kes
nüüd tähistas kahekordset juubelit ega mõtlegi
veel skaudiseljakotti nurka visata. Skaudiveteranid
meenutavad mõneski mõttes metsikuid kaameleid, kes
oma küüru kui skaudiseljakotti kuni surmani ka
läbi januse kõrbe matkates kaasa veavad ja tänu
sellele ka kõige karmimates tingimustes ikka ellu jäävad.
|
|
|