|
Eesti muusika on osa maailmakultuurist
Neeme Järvi 75
Vardo Rumessen 70
tekst: Velly Roots
fotod: erakogu
|
Sõbrad Vardo Rumessen ja Neeme Järvi.
|
Selle aasta suvel
tähistasime Eestile kogu maailmas rohkesti tähelepanu
ja kuulsust toonud kahe aatelise mehe, kahe sõbra Neeme
Järvi (75) ja Vardo Rumesseni (70) juubelit.
Pärast juuli algul Estonia
kontserdisaalis Neeme Järvi juhatatud kava Suur suvine
kohtumine: Sõbrad lõppemist mattusid püsti
tõusnud publiku ovatsioonidesse Eesti presidendi Toomas
Hendrik Ilvese soojad tänusõnad maestrole. Neeme Järvi
kontserdid on alati toonud kokku saalitäied muusikat armastavat
publikut. Nii oli see ka enne Järvi ja tema perekonna lahkumist
ENSV-st 1980. aasta algul. Töötades 1960. aastatest
Eesti Raadio Sümfooniaorkestri ja ka Estonia teatri peadirigendina,
tuli Neeme Järvil tol ajal pidevalt kaitsta oma koostatud
kontserdikavu ja ka muusikute õiguste eest välja astuda.
Olukord muutus talumatuks. 1980. aasta jaanuarist alanud sunnitud
eemalolek armastatud kodumaast kestis kümme aastat, mille
jooksul ei tohtinud Eesti Raadio Sümfooniaorkestri ettekandes
esitatud muusika teavitamisel dirigendi nimegi mainida. Pärast
pikka eemalolekut, tõusnud muusikamaailma tippu ja juhatanud
kõiki tuntumaid sümfooniaorkestreid, kohtus Neeme
Järvi taas eesti publikuga Estonia kontserdisaalis 1989.
aasta sügisel. Ta tuli koos Göteborgi sümfoonikutega,
esimese orkestriga, kelle peadirigendina ta pärast Eestist
lahkumist tööle oli asunud. Enne kontserdi algust mängis
orkester Eesti hümni. Mäletan siiani, milline meeleliigutus
täitis püsti tõusnud publikut ja missuguse erilise
hingestatusega mängis võõramaa orkester meie
hümni, mis siin oli ju pikka aega kõige rangemate
ähvarduste saatel keelatud. Sellest peale on Eesti publik
juba tihedamini saanud jälgida Neeme Järvi erakordset
võimet sütitada ja muusikasse kaasa haarata nii orkestri
kui publiku. Ta on alati tagasi oodatud, tema juhatatud kontsertidele
on raske pääset saada. Aga Neeme Järvi kinnitamine
ERSO kunstilise juhi ja peadirigendi kohale 2010. aastal katkes
tolleaegse kultuuriministri alusetute ja uskumatult häbiväärsete
süüdistuste tagajärjel. Järvi kaitsmise asemel
ühines temavastase laimukampaaniaga ootamatult ka teda Eestis
esindama hakanud ja tema trükiseid seni välja andnud
kirjastaja Sirje Endre. See kõik on maestrole palju haiget
teinud. Eesti publik ja välisriikidegi press jälgis
seda konflikti murelikult lootes, et Neeme Järvi sügavast
solvumisest üle saab ja ikkagi tagasi ERSO-t juhtima tuleb.
Nii oligi ministrid tulevad ja lähevad, nende omakasupüüdlikud
nõustajad otsivad uusi teenimisvõimalusi, aga Neeme
Järvi juhib nüüd juba teist hooaega oma armastatud
orkestrit. ERSO kunstiliseks nõustajaks kinnitati Paavo
Järvi ja esimene külalisdirigent on Olari Elts.
|
Neeme Järvi pärast 10 aastat sunnitud eemalolekut
taas eesti publiku ees, seekord Göteborgi sümfoonikutega.
On aasta 1989.
|
KE on oma lugejatele
varem tihti vahendanud nii Neeme Järvi kui ka Vardo Rumesseni
mõtteid muusika mõjust ja muusikute vastutusest
inimese vaimsete, eetiliste väärtuste kujundamisel.
Seekord aga hakkab maestro muheledes meenutama oma pika elutee
päris algust, saabumist siia ilma ajal, mil Eesti Vabariik
oli juba katastroofiliste muutuste lävel.
Neeme Järvi: Eesti
aja lõpus sai Pääskülas Männiku teel
valmis maja, mille minu vanemad, kes olid mõlemad juuksurid,
jõudsid oma töö kõrval ehitada. Meie lähedalt
käis mööda susla, kitsarööpaline raudtee.
Meie ema oli väga ettenägelik ja aimas venelaste baaside
lepingust halba, sõda on tulemas, arvas ta. Paekülas
oli Joosu Jaani talu, ja see Jaan tahtis kangesti Tallinna tulla.
Sõja lähenedes oli juuksuritööd järjest
vähem ja nõnda siis vahetasidki mu vanemad mõneks
ajaks meie maja Joosu Jaani Paekülas asuva talu vastu. Ema
tegeles loomadega, isa hakkas pastlaid valmistama. Meil oli seal
hobune Selma. Kui venelased taas sisse tulid, viisid nad muidugi
Selma minema. Ema niisuguse ülekohtuga ei leppinud, pani
ennast ilusasti riidesse ja kuna ta oskas vene keelt, läks
kordonisse ning tegi seal neile selgeks, et tema on Selma omanik.
Mõtle, antigi tagasi! Lapsepõlvest on mulle meelde
jäänud üks kole mälestus. Ühel päeval
hüppas vene sõdur meie majja, püss õieli
ja hakkas isa ähvardama: Mida sa siin teed? Lasen su
kohe maha, kui sa ei ütle! Isal oli parajasti pastelde
tegemine pooleli, aga ei osanud seda vene keeles seletada. Mina
karjusin kõva häälega ja isa püüdis
näidata, mis asi on pastel. Eks vene sõdurid rüüstasid
tol ajal paljusid, võtsid ära taskukellasid ja muid
hinnalisemaid esemeid, ka minu vanematelt. Minul polnud sel ajal
midagi muud jalga pannagi kui isa tehtud pastlad. Suuremaks saades
sain küll saapad, aga peagi jäid need väikseks
ja hõõrusid jalga, nii et see siiani tunda annab.
Uusi polnud ju tol ajal kusagilt kohe võtta.
Õppisin Paeküla algkoolis, kolme klassi peale oli
seal üks õpetaja. Algharidust sealt muidugi sai. Mu
ema oli väga tark, et mind ja mu vanemat venda Vallot sundis
muusikaga tegelema. Vallo õppis klaverit, aga mulle pistis
ema 4-aastaselt pihku ksülofonilusikad. Ema sundis meid harjutama:
Ei lähe välja poistega palli mängima, harjuta
aga kaks tundi ksülofoni! Koolinoorte isetegevuse olümpiaadidel,
mida sel ajal korraldati, sain esikoha nii Märjamaal, Haapsalus
kui ka Tallinnas. Ema tassis muidugi ksülofoni nii rongi
kui ka bussi peale, ise ma ju ei jõudnud. Viimaks kolisime
tagasi Tallinna, Vallo õppis juba Reaalkoolis. Meid kutsuti
paljudesse kohtadesse esinema, ka Eesti Raadiosse, mängisin
seal polkasid ja galoppi. Meie kodus kõlas kogu aeg muusika
ja laul. Isa mängis kitarri, ema mandoliini, vahel võttis
balalaika ka kätte. Ema tegi head kotletti ja külalistele,
kes juhtusid sisse astuma, pakuti alati mis juhtus parajasti laual
olema.
Lapsepõlv
ja noorusaja sündmused jäävad eredalt meelde, ükskõik
kui sündmusterohke edasine elutee ka poleks. Mida arvab maestro
meie kultuurist, eelkõige muidugi muusika olukorrast praegu,
kus majanduslik surutis ei pigista mitte ainult meid, vaid kogu
maailma?
Neeme Järvi: Rahvas valib meil Riigikogu, aga
mis otsuseid nad seal teevad?! Kui lähemalt vaadata, siis
raisatakse riigieelarvest raha päris imelike, teise- või
kolmandajärguliste asjade peale. Meil ju tegelikult puudub
Rahvusooper, on ainult koht, kus saab ooperit kuidagi teha. Vaatan
murelikult, et näiteks hea akustikaga Linnahall, kus oli
ju võimalik suurepäraseid muusikaüritusi korraldada,
lastakse ära laguneda. See on haruldane koht ja sinna võiks
rajada nii rahvusooperi kui ka korraliku kontserdisaali. Tuletame
meelde, millal ja milleks ehitati hoone, kus praeguseni paikneb
nii Eesti Kontsert kui ka Estonia teater! Selle ehitamisega said
meie esivanemad hakkama, meie aga oleme viimase 20 aasta jooksul
suure hädaga lõpuks valmis saanud vaid Eesti Muusikaakadeemia
hoone. Meie noored on väga andekad ja suurtel rahvusvahelistel
võistlustel saavad kõrgeid kohti, aga peame hoolitsema,
et nad ka Eestisse tööle jääksid, et neil
oleks siin esinemisvõimalusi.
Kadri Tali on oma ametiaja jooksul ERSO töövõimaluste
eest kõigi raskuste kiuste tublisti hoolitsenud, aga peame
vaatama edasi, kaugemale. ERSO on praegu väga heal tasemel,
on eesti muusika lipulaev ja me oleksime konkurentsivõimelised
kogu maailmas. Selleks on vaja finantsilisi vahendeid. Tuleb seada
endale suurejoonelisemaid eesmärke, mõtlemine on meil
kitsas.
Tallinnas toimunud Neeme Järvi kontserdile järgnes Pärnus
Rahvusvaheline Järvi Suvefestival, mis tõi kokku palju
suurepäraseid muusikuid ja ka muusikat armastavat publikut
kogu maailmast. Neeme ja Paavo Järvi juhtimisel viidi läbi
rahvusvaheline noorte dirigentide ja keelpillimängijate meistrikursus.
Suvefestivali avakontserdil juhatas parimatest mängijatest
koosnevat festivaliorkestrit Paavo Järvi. See õhtu
Mendelssohni ja eriti Poulenci muusikaga, kus kaasa tegi haruldase
kõlavärvinguga segakoor Latvija, pani aluse festivali
kõrgele tasemele. Arvukad kontserdid hoidsid Pärnu
linna muusika lummuses rohkem kui nädala. Sellel festivalil
on kõik eeldused areneda kogu maailmas tähelepanu
äratavaks suursündmuseks, peaasi, et selle korraldajate
entusiasm ei raugeks.
Neeme Järvi ja Vardo Rumesseni juubelinäitusel Pärnu
Kontserdimajas võis näha Järvi aastate jooksul
paljudes maades toimunud kontsertide plakateid. Missuguste maailmakuulsate
orkestrite ees ta on seisnud! Maestroga kõige enam koostööd
teinud heliplaadifirma Chandos oli lasknud juubeli
puhul välja valiku nendele 30 aasta jooksul salvestatud muusikast,
aga tööd on tehtud teistegi firmadega ning salvestisi
nüüdseks juba üle 450.
Vardo Rumesseni ulatuslikust
tööst eesti heliloojate loomingu jäädvustamisel
kõnelesid näitusel nii arvukad heliplaadid, trükised,
noodiväljaanded kui ka äsja ilmunud põhjalik
ülevaade tema tegevusest Vardo Rumessen 70.
Kui Neeme Järvi sündis veel vabas Eestis, siis Vardo
Rumessen saabus siia ilma päris sõjakeerises, 8. augustil
1942. Tema vanemad õppisid Tallinna Konservatooriumis,
ema laulmist, isa koorijuhtimist. Nende õpingud jäid
pooleli ja nad põgenesid sõja jalust Pärnusse.
Vardo asus õppima viiulit Pärnu Lastemuusikakoolis.
Olles juba lapsest peale ettevõtlik, korraldas ta keskkooli
lõpuaastail Pärnu I Keskkoolis muusikaõhtuid,
esitades Bachi, Beethoveni, Chopini klaveriloomingut koos selgitavate
kommentaaridega. Klaverit oli ta viiuli kõrval iseseisvalt
õppinud, kuni astus Pärnu Lastemuusikakooli Alice
Mardi klaveriklassi, mille lõpetas vaid aastaga. Seejärel
õppis Rumessen Tallinna Muusikakoolis Hilja Olmi klaveriklassis
ja lõpetas sellegi nelja aasta asemel kolmega. Aga enne
kui ta 1964. aastal sai alustada õppimist Tallinna Konservatooriumis,
võeti ta nõukogude armeesse aega teenima. Vabanenult
jätkas Rumessen õpinguid Bruno Luki ja Eugen Kelderi
klassis ning lõpetas konservatooriumi ettenähtust
aasta varem. Diplomitööna valmistas ta kohustusliku
klaveriliteratuuri kõrval ette ka kolmeköitelise omapoolsete
kommentaaridega täiendatud väljaande Mart Saare klaveriloomingust.
Muusikust
teadlane-kirjamees
Sellest alates pidi
pianistist Rumessen järgima talle saatuse poolt määratud
teist kutsumust: üles otsida, korda teha ja jäädvustada
eesti heliloojate unustatud senitundmatuid teoseid. Kui palju
on tal tulnud käsitsi ümber kirjutada noote, mille seisukord
on nõudnud põhjalikku uurimist ja süvenemist.
Meenutan siin suuremaid: Rudolf Tobiase oratooriumi Joonase
lähetamine ja Artur Kapi Hiiobi partituuride
restaureerimist, redigeerimist ja klaviiride koostamist, mis võttis
pikki aastaid. Joonase esiettekanne Estonia kontserdisaalis
Peeter Lilje juhatusel toimus 1989. aastal. Meie orkester, koorid
ja solistid viisid selle suurteose viis aastat hiljem Neeme Järvi
juhatusel Göteborgi, Malmö, Stockholmi ja Helsingi publiku
ette. Nüüd on seda esitatud üle 20 korra paljudes
maailma kontserdisaalides ning heliplaadifirmade BIS ja VAI
salvestised üle maailma levinud. Välismaa muusikakriitikud
on Joonast nimetanud XX sajandi üheks suuremaks
muusikaliseks avastuseks.
Vardo Rumessen on meie heliloojate H. Elleri, M. Saare, R. Tobiase,
E. Oja, A. Kapi, E. Tubina loomingut palju ette kandnud ja salvestanud,
aga organiseerinud selleks ka meie tuntud interpreete. Nüüdseks
on Rumesseni esituses salvestatud 25 CD-plaati koos selgitavate
saatesõnadega eesti, saksa, inglise, soome, prantsuse,
vene ja mitmes muuski keeles. See määratu töö
on nõudnud visadust, järjekindlat võitlust
nendega, kelle käes on otsustamisõigus kultuuriväljaannete
finantseerimise üle. Kui küsisin Rumessenilt, kas ta
on saanud Joonase lähetamise ja Hiiobi
mitmesajaleheküljeliste partituuride restaureerimise ja redigeerimise
eest ka mingit honorari, raputab ta kurvalt pead. Tema pärimistele
on kultuuriministeeriumist vastatud, et niisugust tööd
ei honoreerita, tasu makstakse vaid uute teoste eest. Kahjuks
ei ole meie kultuurijuhid mõistnud, et ilma selle pingelise
tööta tolmuksid need helitööd siiani muuseumiriiulitel.
Aga peenikese noodikirja uurimine ja kirjutamine paljude aastate
vältel on Rumesseni nägemist tõsiselt kahjustanud,
nii et nüüd on arstidelt abi vaja.
Kui 2010. aastal korraldati inetu laimukampaania Neeme Järvi
vastu, siis kolm aastat varem oli Vardo Rumessengi pidanud taluma
alusetuid süüdistusi samade inimeste ja ka Muusikamuuseumi
direktori Ülle Reimetsa poolt. Rumessen oli sunnitud kohtu
poole pöörduma ja saavutas kohtuvaidluses lõpliku
võidu 2010. aastal. On kurb mõelda, kui vähe
oskame hinnata eesti kultuuri oluliselt väärtustavaid
inimesi.
|
Neeme Järvi ja Vardo Rumessen Malmös enne Joonase
esitamist. On aasta 1995.
|
Vardo Rumessen:
Mul on sageli tunne, et kogu minu elu on olnud üks
vastu tuult rühkimine, nõnda nagu ma igal hommikul
jalgrattal Kadriorust mere äärt pidi Piritale sõidan.
Olen avastanud eesti heliloojatelt üle saja helitöö,
mida mitte keegi varem ei tundnud ega esitanud. Aga nende kultuurilukku
jäädvustamine muutub üha keerulisemaks. Sageli
raisatakse väga suuri summasid tühiste asjade peale,
aga tõelised kunstilised väärtused, mis peaksid
eelkõige toetust leidma, jäetakse tagaplaanile. Kommerts
tungib nii kõvasti peale, et oleme jõudnud olukorda,
kus oma rahvuslikust klassikast ei hoolita. Eelistatud on meelelahutus,
ajaviide. Kui on vajadus välja anda midagi rahvuslikust seisukohast
olulist, tuleb endal peale maksta. Sel viisil on ilmunud suurem
osa minu viimase aja raamatutest, nootidest ja plaatidest, honorarist
pole mõtet rääkidagi. Mina saan seda endale lubada,
pole mul autot, mitut maja ega suvilat. Seetõttu on mul
vabadus valida, mis on minu jaoks oluline. Olen otsustanud, et
need arvukad trükised ja heliplaadid, mida olen suutnud välja
anda, on meie rahvuskultuuri jaoks olulisemad kui minu isiklik
heaolu. Aga näiteks soomlastel on olemas viieköiteline
Soome Muusika Ajalugu. Mida on meil selle kõrvale
seada!?
Muusikust
poliitik
Muidugi on KE lugejatel
meeles, et Rumesseni energiline tegevus poliitikas algas juba
ammu enne perestroikat. Ta oli üks Eesti Kongressi kokkukutsumise
organiseerijaid, kes hiljem algatas EV kodaniku isikutunnistuste
väljaandmise, et tagada eestlastele peremeheõigused
omal maal. Sellega kogus ta endale palju vaenlasi, kelle jaoks
rääkida Eesti iseseisvuse taastamisest oli tabuteema
ning kes kaitsesid kodakondsuse 0-varianti ja kakskeelset Eestit.
Ta oli Põhiseaduse Assamblee ning Riigikogu VII ja IX koosseisu
liige, saades meie riigivõimu kõrgema organi tööst
ka otseselt osa võtta. Küsin nüüd, mida
ta arvab praegu meie erakondi viimasel ajal tabanud skandaalidest.
Vardo Rumessen:
Selleks et teostada oma ideid, on vaja omada võimu.
Aga ei ole võimalik luua sellist erakonda, kus kõik
mõtleksid ühtemoodi, sisse ujuvad igasugused aferistid.
Isamaaliidu ühinemisel Res Publicaga oli pragmaatiline eesmärk:
suurem valijaskond. Kuid ei arvestatud, et sellel uuel seltskonnal
puudus Eesti Kongressi kogemus, puudusid ideaalid, mis olid Isamaaliidul
kaasa tulnud ERSP-st. Seda aega tagasi keerata pole võimalik.
Kui elamislubadega äritsemine välja tuli, helistasin
Kelamile ja ütlesin, et kavatsen kirjutada erakonnast lahkumisavalduse.
Mille eest me Eesti Kongressis võitlesime? Meie eesmärk
oli ehitada üles rahvusriik! Kas nüüd on meie tohutu
töö Eesti Vabariigi kodanike määratlemisel
ja õiguslikule järjepidevusele toetuva riigi rahvuslikud
põhimõtted tühja jooksnud, kui meie oma erakonna
liikmed sellega äritsevad! Kelam vastas mulle väga targalt:
Vardo, mitte meie ei pea lahkuma, vaid peame sundima lahkuma neid,
kes meie põhimõtete vastu on eksinud. Kahjuks neid
sundida kuidagi ei saa... Paljud meie rahvuslikult mõtlevatest
inimestest kritiseerivad praegust olukorda ja räägivad
mida teised peaksid tegema. Aga tulgu ise, saavutagu võim
ja püüdku siis midagi ära teha. Riigikogu kodukord
paneb ranged piirid ette, katsu seda punkti päevakorda saada,
mida tahad saavutada. Ausalt öeldes on mul kurb-naljakas
kuulata valimiseelseid kõnesid ja intervjuusid: mida kõike
ei lubata! Ometi pead ju tegelema sellega, mida valitsus koalitsiooni
enamuse häältega päevakorda on otsustanud panna.
Ennekõike muusik
Pärnu suvefestivalil
Vardo Rumesseni sooloõhtule kogunenud hinge kinni hoidev
publik sai osa Chopini muusika mõtlikust, tundlikust, igatsusest
tulvil võlust. See oli oma tõekspidamiste eest võitleva
kompromissitu Rumesseni õrnem, tundelisem pool, mis oli
nii mõnelegi seni tundmatu olnud. Muidugi on Rumessen ennekõike
muusik hinnatud pianist. Me vist ei teagi, kui paljudes
Euroopa, USA, Austraalia, Kanada kontserdisaalides on ta nii sooloõhtutel
kui ka orkestrisolistina esinenud, pälvides sooja vastuvõtu
ja tunnustavaid arvustusi ajakirjanduses. Igal pool on ta esitanud
parimate eesti heliloojate loomingut, äratades huvi nii meie
rahva kui ka ajaloo vastu. Kontserditegevus välismaal sai
toimuda aga alles pärast Eesti taasiseseisvumist.
Nõnda nagu Neeme Järvil oli keelatud kümme aastat
kodumaale tulla, oli Vardo Rumessenil peaaegu sama pika aja jooksul
keelatud Eestist välja minna. Keeld pandi peale pärast
tema 1981. aastal suurt tähelepanu äratanud edukat esinemist
Tubina kavaga Rootsi Kuningliku Muusikaakadeemia suures saalis,
kus kohal oli ka helilooja ise. Sõprus Järvi ja Rumesseni
vahel ei katkenud lahusoldud aastatelgi. Üsna sageli helistas
Järvi, pärides Eestis toimuva järele. 1984. aastal
aga kutsuti Rumessen KGB-sse oma tegevusest aru andma. Talle heideti
ette tihedat kontakti Neeme Järviga, süüdistades
teda natsionalismis ja põrandaaluses tegevuses ning keelati
mõneks ajaks avalikud esinemised.
Peaaegu kaks nädalat kestnud Järvi suvefestivali lõppkontserdil
2. augustil esitasid Vardo Rumessen ja Neeme Järvi koos Üle-eestilise
Noorte Sümfooniaorkestriga Tubina Klaverikontsertiino Es-duur.
Kontserdisaali pilgeni täitev publik tänas südamest
tuleva aplausiga kaht Eestile igas olukorras truuks jäänud
andekat ja töökat eesti meest.
Jõudu oma tõekspidamiste
eest võitlemiseks soovib ka Kultuur ja Elu.
|
|
|