|
|
Vabadusvõitlejad Grenaderimäel. Foto:
K. Raude
|
Tartu Vabadusvõitlejate
Ühenduse juhatuse arvamusavaldus Riigikogu tunnustuse kohta
Eesti kodanikele 14.02.2012
Tartu Vabadusvõitlejate
Ühenduse juhatus
Kibedustunde ja pettumusega
tuleb nentida, et 14. veebruaril 2012 vastu võetud Riigikogu
mõnerealine poliitiline avaldus Tunnustuse avaldamine
Eesti kodanikele ei vasta oma sisult nendele kauastele ootustele,
mis on talletatud varem vabadusvõitlejate kokkutulekutel
Riigikogule esitatud pöördumistes: anda Eesti Vabariigi
nimel riiklik hinnang sündmustele Eestis aastatel 19391991
ning tunnustada otsesõnu Eesti riikliku iseseisvuse eest
peetud vabadusvõitlust ja vabadusvõitlejaid.
Riigikogu 14. veebruari 2012. aasta avalduses avaldatakse tunnustust
Eesti Vabariigi kodanikele, kes tegutsesid Nõukogude Liidu
või natsionaalsotsialistliku Saksamaa okupatsiooni aastatel
Eesti Vabariigi de facto taastamise nimel.
Eesti Vabadusvõitlejate XX kokkutulek nendib, et Riigikogu
avalduses jäetakse lahti mõtestamata eesti rahva ajaloomälule
ja ajaloofaktidele toetudes Vene ja Saksa okupatsiooni tingimustes
Eesti Vabariigi de facto taastamise nimel toimunud tegutsemise
viisid ja vormid, samuti selle sisu.
Tõsiasi on, et Eesti Vabariigi de facto taastamise
nimel toimunud tegutsemise viisideks olid nii relvavõitlus
kui ka relvitu vastupanuvõitlus, samuti Välis-Eesti
poliitiline võitlus.
Eesti iseseisvuse eest peetud enamlaste-vastane relvavõitlus
algas kohe, kui puhkes sõda kommunistliku Nõukogude
Liidu ja natsionaalsotsialistliku Saksamaa vahel. Seda võitlust
peeti nii Vene kui ka Saksa okupatsiooni ajal alates Suvesõja
lahingutest kuni Teise maailmasõja lõpuni. Sakslastega
peeti lahinguid alles Saksa okupatsiooni lõpul, kui algas
Saksa vägede Eestist väljatõmbamine. Igasugune
muu relvavõitlus sakslaste vastu enne Otto Tiefi
VR II/3 valitsuse ametisseastumist ja Eesti Vabariigi iseseisvuse
taastamise väljakuulutamist olnuks kaasaaitamine Eesti taasokupeerimisele
Punaarmee poolt ja tähendanuks tegutsemist Eesti Vabariigi
de facto taastamise vastu. Pärast Eesti taasokupeerimist
Punaarmee poolt jätkus Eestis aastaid kestnud relvavõitlus
nõukogude terrorireiimi tingimustes.
Nii Vene kui ka Saksa okupatsiooni ajal hargnes siinmail ulatuslik
Eesti Vabariigi taastamist taotlev ohvriterikas relvitu vastupanuvõitluse
vastupanuliikumine. See jätkus Vene okupatsiooni lõpuaastatel
oma erinevates vormides nagu Muinsuskaitse ja Rahvarinde liikumine,
Kodanike Komiteede, samuti Eesti Kongressi ja Eesti Komitee ning
Eesti NSV Ülemnõukogu ja Eesti Ülemnõukogu
tegevus.
Igasugune muu vastupanuvõitlus, mis poleks teeninud Eesti
Vabariigi taastamise eesmärki, oleks aidanud kaasa Eesti
taasokupeerimisele Punaarmee poolt ja oli seetõttu taunitav.
Relvavõitluse ja relvitu vastupanuvõitluse kõrval
toimus Eesti iseseisvuse taastamise nimel Eesti pagulaskonna
poliitiline võitlus ehk välisvõitlus, mis
hõlmas Eesti Vabariigi pagulasvalitsuse, diplomaatiliste
esindajate, Eesti Rahvusnõukogu, Eesti Komitee ja mitmesuguste
organisatsioonide tegevust.
Ei ole kahtlust, et nende võitlusviiside relvavõitluse,
relvitu vastupanuvõitluse ja Eesti pagulaskonna poliitilise
võitluse ühisnimetus on vabadusvõitlus
ja iga selles osaleja on vabadusvõitleja. Need võitlusviisid
ammendavad täielikult Eesti Vabariigi de facto taastamise
nimel toimunud nn tegutsemise sisu. Vaatamata sellele päevselgele
tõdemusele välditakse Riigikogu avalduses vabadusvõitluse
ja vabadusvõitleja mõistete kasutamist, kuigi mõlemat
mõistet on Eesti Vabariigi õigussüsteemis Riigikogu
ise, Vabariigi Valitsus ja Riigikohus korduvalt kasutanud. Nii
kõneldakse Riigikogu 17. detsembri 2003. aasta Okupatsioonireiimi
poolt represseeritud isiku seaduses Eesti riikliku iseseisvuse
taastamise eest peetud relvastatud võitlusest ja relvastatud
vabadusvõitlusest ning valitsuse 6. mai 2005. aasta
avalduses Eesti vabaduse eest võitlejatest ning võitlusest
Nõukogude ja Saksa okupatsiooni vastu. Samuti kõneldakse
Riigikohtu kohtulahendites Nõukogude okupatsioonivõimude
ja terrorireiimi poolt represseeritud Eesti sõjameeste
ja vastupanuliikumises osalejate rehabiliteerimisel võitlusest
Eesti Vabariigi iseseisvuse eest ja eesti rahvale tehtud ülekohtu
vastu, mis vastas vabadusvõitluse eesmärkidele.
Jääb arusaamatuks, mis sundis nüüd Riigikogu
peitma Eesti iseseisvuse taastamiseks peetud relvavõitlust,
relvitut vastupanuvõitlust ja Eesti pagulaskonna poliitilist
võitlust mingisuguse häguse ja umbmäärase,
avalduses lahtimõtestamata jäetud tegutsemise
mõiste taha. Nii sai avalduses vabadusvõitluse peitenimeks
Eesti Vabariigi kodanike tegutsemise mõiste. See
aga ei vasta oma sisult ja mõttekaalult kaugeltki vabadusvõitluse
mõistele.
Ilmneb, et avalduse sõnastamisel on taotletud sellist sõnaseadet,
mis rahuldaks peaaegu kõiki Riigikogu liikmeid, arvestamata
seda, kas see on kooskõlas ajaloofaktide ja eesti rahvusliku
ajaloomäluga ning vastuvõetav vabadusvõitlejatele.
Kuna Riigikogu avalduses ei nimetata vabadusvõitlust ega
vabadusvõitlejaid, võib arvata, et parlament ei
pea sobilikuks ka Eesti Vabadusvõitlejate Liidu ja ühenduste
või ühingute nime kasutamist ning need tuleks nüüd
ümber nimetada Eesti Vabariigi de facto taastamise
nimel tegutsenud Eesti Vabariigi Kodanike Liiduks ja ühendusteks
või ühinguteks.
Samuti ootavad vabadusvõitlejad nüüd huviga,
kas ja kuidas meenutavad Riigikogu avaldust arvestades Eesti riigitegelased
oma sõnavõttudes Võidupühal või
Vabariigi aastapäeval Eesti riikliku iseseisvuse eest peetud
vabadusvõitlust ja vabadusvõitlejaid ning millist
sõnastust nad seejuures kasutavad.
Riigikogu avalduses mõistetakse hukka Nõukogude
Liidu ja natsionaalsotsialistliku Saksamaa repressiivne poliitika
ning nende isikute tegevus, kes nimetatud reiimide teenistuses
on toime pannud inimsusevastaseid kuritegusid.
Siit tuleneb Riigikogu avalduse sõnastuses ilmnev vastuolu
Riigikogu enda 18. juuni 2002. aasta avalduse Okupatsioonireiimi
kuritegudest Eestis sisuga, kus otsesõnu nenditakse,
et Nõukogude Liidu okupatsioonivõimud panid agressiooni
tulemusena okupeeritud ja annekteeritud Eesti Vabariigi territooriumil
toime genotsiidi ning inimsusevastaseid ja sõjakuritegusid.
Siin on igal sõnal range õiguslik tähendus
ja kindlapiiriline sisu, kusjuures need mõisted seonduvad
ja on kooskõlas rahvusvahelise õiguse ja Eesti Vabariigi
Kriminaalseadustikuga, kus on sätestatud eraldi inimsusevastane
kuritegu, genotsiid ja sõjakuriteod. Seega ei ole inimsusevastase
kuriteo mõiste rahvusvaheliselt hukkamõistetud aegumatute
kuritegude üldmõisteks, mis hõlmaks inimsusevastast
kuritegu, genotsiidi ja sõjakuritegusid.
Inimsusevastase kuriteo mõiste väära kasutamise
tõttu jäävad Riigikogu avalduses hukka mõistmata
genotsiid (küüditamisega kaasnenud eestlaste kui etnilise
grupi hävitamine ja holokaust) ning sõjakuriteod,
nagu eesti meeste mobiliseerimine Punaarmeesse, Stalini põletatud
maa taktika rakendamine, tsiviilelanike tapmine ja ebainimlik
kohtlemine, massimõrvad Tartu vanglas ja mujal, Nõukogude
lennuväe terrorirünnakud Eesti linnade hävitamiseks
jne.
Kui Eesti Vabariik avaldab tunnustust neile Eesti Vabariigi kodanikele,
kes tegutsesid Eesti Vabariigi de facto taastamise nimel,
siis peaks olema loogiline, et riik mõistab samaaegselt
hukka need isikud, kes Vene ja Saksa okupatsiooni ajal tegutsesid
Eesti Vabariigi de facto taastamise vastu. Nii see aga
ei ole ja Riigikogu mõistab oma avalduses hukka üksnes
juba varem Riigikogu enda poolt ja rahvusvahelisel tasandil korduvalt
hukkamõistetud isikud, kes on toime pannud inimsusevastaseid
kuritegusid. Samas jäetakse hukka mõistmata näiteks
need, kes tegutsesid varem Riigikogu 18. juuni 2002. aasta avalduses
kuritegelikeks tunnistatud asutustes või organisatsioonides,
nagu NKVD, NKGB, KGB, hävitus- ja rahvakaitsepataljonid,
samuti töölispolgu liikmed jt, aga ka võõrvõimu
agendid ja öördajad.
Samuti ilmneb, et Riigikogu ei ole võtnud seisukohta ka
selles, kuidas suhtuda 1941. aastal Punaarmeesse mobiliseeritud
ja Venemaale viidud meestesse (ca 30 000 meest), kellest
osa hukkus tööpataljonides, viidi Siberisse või
tuli sakslaste poolele üle, suurem jagu neist aga võitles
sunnitult või omatahtsi 8. eesti laskurkorpuses Eesti taasokupeerimisel
Nõukogude Eesti eest, seega Eesti Vabariigi de
facto taastamise vastu. Vastamata jääb küsimus,
keda neist mõista, keda hukka mõista.
Riigikogu jätab oma avalduses hukkamõistmist väärivaid
tegusid toimepannud isikute ringi määratlemata ning
pole kaalunud ka riiklikku tunnustust ühtviisi nii endisele
hävitus- või rahvakaitsepataljonlasest haarangumehele,
kes laulva revolutsiooni ajal läks Balti ketti või
tegutses Rahvarindes, kui ka relvavõitluses ja relvitus
vastupanuvõitluses osalenud või Siberi surmalaagris
hukkunud vabadusvõitlejale.
Riigikogu võõristavat suhtumist vabadusvõitlusse
ja -võitlejatesse ilmestab asjaolu, et parlament ei pidanud
oma avalduses vajalikuks mälestada vabadusvõitluses
langenud ja surmalaagrites hukkunud vabadusvõitluse ohvreid.
Eesti poliitikud on korduvalt kurtnud, et meie sõbrad
Läänes ei mõista meid. Seoses sellega tuleb
kahetsusega tõdeda, et Riigikogu avaldus ei edasta välismaailmale
Eesti lähiajaloo ja Eesti rahva vabadusvõitluse kohta
vajalikku selgitavat ja üksikasjalikumat teavet.
Riigikogu ei olnud ega ole suuteline andma tõepärast
riiklikku hinnangut sündmustele Eestis aastatel 19391991
ning sellest tulenevalt vääriliselt hindama rahvuslikule
ajaloomälule ja ajaloofaktidele toetudes vaba Eesti eest
peetud vabadusvõitlust ja vabadusvõitlejaid, kes
kandsid ja kannavad eestlaste rahvuslikku vaimsust, uhkust ja
väärikust. Selleks ei jätkunud praegusel Riigikogul
asjatundlikkust, otsustusvõimet ega mehisust. Need vastust
ootavad põletavad küsimused jäävad aga püsivalt
parlamendi südametunnistusele. Tuleb uskuda, et oma auvõla
eesti rahva ees tasub järgmine Riigikogu.
|
|
|