|
Einar Vene 60
Maalikunstniku unenäorännud ajas ja ruumis
tekst: Juta Kivimäe
fotod: Maria Tromp, http://www.eaa.ee/
|
Puruvanake. Õli, lõuend
2009
|
Einar Vene hiljutine
näitus Vabaduse galeriis kandis pealkirja Rännakud
ajas ja ruumis. Rännumotiiv tähistas kunstniku
enda 60. juubelisünnipäeva, ent ka läbi aastakümnete
arenenud erandlikku maalikäsitust, mida võikski vaadelda
kui paljudest sümbolitest küllastunud müstilist
rändu.
Visionäärina ületab
Einar Vene oma mitmekülgsuselt nii Jüri Arraku kui ka
Lembit Sarapuu. Tema aastate vältel arenenud maalilaad on
eesti kunstis ainukordne ja koheselt äratuntav, ent kunstnikuga
kaasamängimiseks oleks hea omada pisutki teadmisi nii kristlikust
sümboolikast kui maailma rahvaste mütoloogiast, paha
ei teeks ka kiirkursus unenäosümboolikast. Maalid köidavad
pilku ja tekitavad huvi nii oma filosoofiliste allusioonide, muinasjutulise
reaalsuse kui ka quattrecento pärandit meenutavate elegantsete
kostüümide ja fantaasiaküllaste tähenduslike
detailidega. Vene harrastab peenmaali ja aja jooksul on Vene renessanslik
maalitehnika üha täienenud. Aastakümnete tagune
algne naivism on transformeerunud keerukaks mitmekihiliseks kujunditeväljaks
ja kunstniku maailmataju visuaalseks peegelduseks.
Vene on rännanud tõepoolest nii ajas kui ka ruumis
ja toonud neilt rännakuilt kaasa tsitaate erinevate ajastute
maalikunstist. Ta liigub oma kummalisi lugusid jutustades unenäoliselt
ja kergelt, olles samas nii lapselikult naiivne kui ka tõsimeelselt
sisendusjõuline. Äratuntavad tegelased muutuvad Vene
maalide paradoksides taas tundmatuks ja võõraks,
tundmatu aga omal kummalisel moel äratuntavaks. Varasemate
näitustega võrreldes on tähenduslikke elemente
lähiaastate maalipindadel vähem, ent maalija rändude
haare on laienenud teemavaldkondadesse, mis tunduvad tema loomingus
uudsed. Sarnaselt vanade maalijatega on ka Einar Vene kujutanud
oma sündmuste kulissidena omaenese kodulinna ja soovi korral
äratuntavaid Eesti maastikuvaateid. Ajuti ilmub maalidele
kunstniku minakuju. Autoportree on üks võimalusi esitada
oma enesekujund lavastusena, nagu Einar Vene ongi korduvalt teinud.
See on võimalus esitleda end idealiseeritud renessanssrõivastuses
kuningana, musitseerivalt daamilt armu kerjava narrina, macholiku
politseinikuna või Päikesepoisina. See on võimalus
paigutada end mingisse ebatavalisse olukorda ja rõhutada
oma kunstnikuolemust.
Virtuoosselt maalitud õlimaalidel pole enamasti palju tegemist
tavapärase illusionistliku perspektiiviga. Vene ei käsitle
ka interjööri- ja maastikumaale kui akent realistlikku
maailma.
Tema maalidega seoses on retseptsioon sageli jäänud
pisut nõutuks või äraootavale seisukohale.
Enamasti on rõhutatud sürrealismi kandepinda, on toodud
kokkupuutepunkte sürrealismi klassikutega nagu Salvador Dali.
Unenäolise tegelikkuse illusioon ongi Vene maalidel parasjagu
absurdne, sugestiivne ja valdav. Kujunditesse süvenedes võib
maalidelt leida ka naljakaid seiku, mille tegelik tähendus
on teada ilmselt vaid maalijale enesele. Vene mõttekonstruktsioonid
on küll leebed, ent kaugeltki mitte lihtsameelsed. Tema näitustel
on raske eraldada tõsimeelset iroonilisest kalambuurist.
|
Kohvikus. Õli, lõuend
2012
|
Einar Vene
semiosfäär
Eestis ei mõtle
ükski maalija sarnaselt Venega. Küll aga võiks
leida puutepunkte äsja Kumus eksponeeritud leedu maalija
arnas Sauka loominguga. Ka Sauka kasutab oma teostes eri
ajastute ikonograafilisi kujundeid, kujutades sarnaselt Einar
Venega tänapäevase inimese mõtteid, soove, mälestusi
ning ihasid.
Kogu maailmas leedu kunstnikuna tuntud Sauka loob kristlikku ikonograafiat
kasutades veriseid, alasti kistud, hullunud inimestega maailmu,
mille keskmes on enamasti piinatud märter kunstnik
ise. Leedu kaasaegset kunsti maailmas tutvustavad institutsioonid
on teinud hoolikat ja tänuväärset tööd
tema loomingu tutvustamiseks, Eestis kedagi meie kunstnikest sel
moel maailma viia pole seni õnnestunud. Muidugi töötab
arnas Sauka kasuks teadmine leedu katoliiklikust traditsioonist,
mis omal moel moodustab kunstnikku ja tema loomingut ümbritseva
tõlgitavate mõistetega täidetud atmosfääri.
Einar Vene maalidel ilmestuv maailm on toiminud ja arenenud umbes
sama kaua, ent tema loodud esoteeriline atmosfäär ei
toitu niivõrd teadmisest inimese olemuslikest puudustest,
kuivõrd intellektuaalsest mängust nii kristlike kui
ka muude religioonide ja maailma mütoloogias levinud tähendusväljadega.
Ta võib juhinduda täielikult kristlikust sümboolikast,
nagu näiteks 2011. aastal Viimsi Jakobi kirikus eksponeeritud
näitusevalikus Ilmutus. Ent veelgi varasematel
näitustel muunduvad kristlikud motiivid ootamatult erootilisteks
nägemusteks mingis varases enamasti quattrocento maalilaadist
laenatud vormistuses või tungivad ilmutuslike mälupiltidena
esile alateadvusse ladestunud lapsepõlvemälestustena.
Ka 2011. aastal rahvusraamatukogus eksponeeritud näitus Risttee
koondas faabulaid peamiselt Piibli teemadel. Suurepärase
renessanss-maalitehnika valdajana kasutas Vene 14.15. sajandi
kunstiajaloos üldtuntud kristlike autorite motiive, ent nagu
tema loomingus tavaline, on kõrvuti banaalne ja ülev,
aktuaalne ja ajatu. Vene maalide sõnum on leebe ja varjatult
huumoriküllane. Sumedalt maalitud elegantsetes pildimaailmades
kohtub kristlik sümboolika idamaiste kultuuride ikonograafilise
sfääriga, unenäoliste kinniskujundite ja kummaliste
fantaasiategelastega. Kogu sellest rikkalikust ja eksimatult vaid
üheke maalijale omistatavast kujundlikkusest kasvab välja
omalaadne semiosfäär, Einar Vene maailm.
Pirita kloostri
igavene põleng
Kõik algab lapsepõlvest.
Einar Vene jaoks algas maailmatunnetus Pirital peaaegu kloostrivaremete
kõrval asunud kodumajas. Lapsepõlve kuulusid nii
aastakümnete eest veel vaikne omaetteolek jõekallastel,
madalas vees nähtav väikeste veeolendite elu kui ka
ohte ning keeldu ühendanud talvine jõejää.
Varases lapsepõlves kuuldud legend Pirita kloostri põlemisest
on Einar Vene loomingus kandunud maalilt maalile juba enam kui
veerandsajandi jooksul. Tuli on alateadliku või unenäokujundina
millegi võimsa, hirmutava ja kontrollimatu sümbol,
ent samas sümboliseerib tuli ka enamikus kultuurides puhastumisprotsessi,
n-ö puhtakspõlemist ning millegi uue sündi,
nagu legend fööniksist.
Vene loomingus on maalija meditatiivne kontaktivõtt oma
lapsepõlve legendide, kodulinna ajaloo ja new-ageilike
esoteeriliste õpetuste fragmentidega loonud aastaid mitmekihilisi
ja huviga jälgitavaid teoseid, kus aja kihistused visuaalselt
segunevad ja eri ajastute ning eri kultuuripärimuste sündmused
maalipinnal uusi seoseid luues kohtuvad.
Kiusatusele järele andes ja kas või üht sellist
maalikooslust analüüsida püüdes peatuksin
veel sel aastal maalitud teosel Hera, Athena ja Aphrodite.
Sel maalil kohtuvad Tallinna kõigile tuttav Toompea siluett,
aegu tagasi tänase nelli tiigi piirkonnas paiknenud
linna õunaaed ja homeroslik legend Parise kohtust. Sel
maalil ilmub Paris kolme edeva ja võimuka jumalanna ette
küll juba hallipäise kogenud rändurina, ent müüdiloogikat
tundes on vaevalt põhjust uskuda, et tema seekordne otsus
ei lõpe järjekordse katastroofiga.
|
Jalutuskäik Tikriga. Õli,
lõuend 2009
|
Päikesepoiss, Tikker
ja Puruvanake
Kinniskujundid Einar Vene maalidel on
suures osas välja nopitud alateadvusse vajunud lapsepõlvelugudest.
Keeldudest ja hirmudest, mis ajas laagerdudes on muutunud armsaks,
ent samas tänagi veel pisut hirmu sisendavaks faabulaks.
Kes ei mäletaks ootusärevat hämarust tsirkuseetenduse
eel, mil areenile ilmus tavapärase näomaalinguga kummalises
kostüümis kloun. Ta ajas meid naerma, ent hea oli tunda
enda kõrval täiskasvanud kaaslast tavaelust
nii erinev tegelane sisendas ka teadmist mingist teisest tundmatust
ja hirmutavast reaalsusest, mis võis paikneda näiteks
kulisside taga, kust kloun oma veiderdaval kõnnakul areenile
ilmus. Einar Vene näitusel Päikesepoiss
(2009) oli Vabaduse galeriisse eksponeeritud maal klouniks maskeerunud
tikrist, marjamehikesest, kes astub ohtlikult murduvale jääle
väikest poissi käekõrval talutades. Jääpangal
tantsis ka lehviva habemega õpetlane väikese punapäise
tüdrukuga. Jää ja vee ohtlik, ja ilmselt ka lastele
keelatud keskkond võis tunduda kunagi ihaldusväärne,
ent siiski lastele keelatud ja hirmutav. Tegelikult oli sel näitusel
kummalisi ja ambivalentseid tegelasi palju, kõik äärmiselt
kütkestavalt maalitud. Kas või muidu süütu
veeolend, Puruvanake. Unenäoreaalsusele iseloomulikult esineb
ta maalimaailmas torukübara ja inimnägudest kojaga seletamatul
moel porgandivarrele klammerdunult.
Ent mitte ainult lapsepõlvest ei ole laenatud Vene maalide
faabulad. Ilmselt on loovust avardav ja oluline sündmus kunstniku
maalijaelus ka omaenda poja sünd ning väikese poisi
kulgemine läbi lapsepõlve. 2009. aasta näituse
nimikangelane Päikesepoiss on mõistatuslik kangelane.
Madonna poeg, energiat ja elu kandev päikeseratas, ehk ka
kunstniku minakujundi alter ego.
Võib uskuda, et näiteks esmase reaktsioonina naeru
vallandav maal pankrannikult alla hüppavate õnnetute
meestega on samuti inspireeritud kunagi kuuldud lugudest, ent
samast panga pealt tõuseb lendu ka terve parv võidukaid
naisi. Kukkujate ja lendu tõusjate vahel näib valitsevat
mingi omavaheline side, mingi loogika, mis ajendab nende otsuseid
ja valikuid.
Tema maalidel on ajuti ka otseseid tsitaate renessanssi klassikutelt
nagu vennad Van Eyckid ja nende igavikuline faabula Elu
Kaevust või Hieronymus Boschi ja Pieter Bruegeli
tähendamissõnadele rajatud maalidelt. Ka Vene annab
mõnele oma tööle meelsasti satiirilis-moraliseeriva
põhitooni.
Einar Vene on selgitanud oma rännuprintsiipe ning andnud
ajas reisijaile mõningast nõu:
Näitusele on valitud pildid, mis nii või teisiti
on inspireeritud rännakutest.
Reisimine on andnud kogemuse, et ükskõik kui kaugele,
ei tea mida otsima lähed, vastuse saad ikka ainult iseenda
kohta. Võib reisida ka paigalt liikumata. Lihtsalt aja
surnukslöömise võib võrdsustada pikima
reisiga. Sama on ka maalidega, ehk teisisõnu mediteerides
ajas maalimisvahenditega, on võimalik tajuda
aega ja ajalugu hoopis teisiti, kui see on kirjas ajalooraamatutes.
Maalile ei pruugi selliselt reisilt palju jõuda, ometi
tundub selline kogemus hirmutavalt reaalne... .
Mõned Einar Vene tähelepanekud
ajas reisidelt:
"Ei ole hea liiga palju
teada, kõike teada on lausa ohtlik, sest teadmine suurendab
kannatust."
"Tuleks hoiduda lagedatel
kohtadel ajaaukudesse sattumast, sest kõik kirkad valgused
ei ole kohale jõudes enam nii kirkad."
"Ei tohiks unusta ennast
vaatama sünniväravate taga tunglevaid paremat riiki,
seisust, ja sündi taotlevaid hingi..., sest nad võivad
su endasse imeda."
"Ära kasuta Tesla
või ST ajamasinaid, nendega on raske tagasi pöörduda."
"Ära mine vasakule,
ega pööra paremale, mine otse, et jõuda tagasi
vanemate verega niisutatud maale, millele suud anda, et mõista..."
|
|
|