|
Helju Sarnet Zauram: Ma olen
alati tahtnud pilte teha!
tekst: Kaire Reiljan
Fotod: Arvo Tarmula, aita mölder
|
Kunstnik Helju Sarnet Zauram.
|
Helju Sarnet Zauram
kuulub Haapsalu kunstiellu sama kindlalt kui piiskopilinnus või
Promenaad Haapsalu linnapilti.
Ligi 60 aastat tagasi tuli ta pärast
kunstiõpinguid Tartust Haapsallu. Tänavu täitunud
90 eluaastale vaatamata pole ta pintslit nurka visanud. Ta ei
loo küll iga päev, kuid aegajalt ikka. Arvatakse,
et 90-aastane on maha kantud, aga ei ole, teatab ta muigega.
Üldiselt on nii, et loomeinimesed, kui ma võin
end nii nimetada, ei tunneta oma vanust ja tegelevad oma tööga,
nii kaua kui jaksavad, räägib juubilar.
Ka Haapsalu linnagalerii kuraator Agur Kruusing on seda meelt,
et kunstnik on senikaua kunstnik, kuni ta loob. Pean Heljust
väga lugu, siiani sehkendab ta ringi, ütleb Kruusing.
Kõrges vanuses juubilari kõrvakuulmine on küll
kehvemaks jäänud, kuid vaim on endiselt ergas ja hing
noor. Sellesama noorusliku ja kurtskeid täis hinge tõttu
hüütakse teda tänaseni Väikeplika.
Vahel mõtlen, kuidas on võimalik, et ma olen
90, arutleb kunstnik, kes alles neli aastat tagasi käis
võimlemistrennis.
Ta tunnistab, et on sünnipäevaürituste pärast
närvis, sest suurt rahvahulka pole ta kunagi armastanud.
Praegu piinavad nad mind sellega, mida tarvis poleks. Kas
neid 90-aastasi on nii vähe, et nüüd niimoodi peab?
küsib Zauram.
Need viimased kümme aastat on elu parimad, ütleb
kunstnik paar päeva enne juubelit. Minu kolm unistust
olid raamatud, klaver ja kunstikool Pallas, nimetab ta.
Nüüd on rohkem aega nendega tegelda.
Klaverit, mida Zauram õppis mängima üsna hilises
eas, pole ta viimasel ajal küll enam puutunud just halvenenud
kõrvakuulmise tõttu. Samal põhjusel ei jälgi
ta ka aktiivselt tänapäeva poliitilist elu. Kunstnik
ütleb, et televiisorist uudiseid jälgida on raske
diktorid kipuvad liiga kiiresti rääkima.
Helju Sarnet Zauramit huvitavad hoopis teised asjad need,
mis jäävad meist kaugele kosmilised asjad. Ma
olen kogu aeg iseäralik olnud, ütleb ta muiates.
Talle meeldib rääkida ettekuulutusest ja unenägudest
ja tal on hulgaliselt näiteid, kus unes nähtu ongi tegelikkuseks
saanud.
Olulisel kohal on Helju Sarnet Zaurami jaoks kirik. Ta on usutunnistuselt
luterlane, kusjuures leeritundi läks ta alles pensionieas,
kui Haapsalu Püha Johannese kogudus kuulutas välja täiskasvanute
leerikursuse. Alguses kohkus Zauram küll ära, et teised
kokkutulnud olid palju nooremad, aga õpetaja sõnad,
et vanus pole üldse oluline, julgustas jätkama.
Lisaks luterikirikule meeldib Helju Sarnet Zauramil käia
õigeusukirikus. Selle kiriku ja sealsed inimesed avastas
ta kümmekond aastat tagasi seoses õigeusku abikaasa
matuste korraldamisega.
Üksteist aastat tagasi abikaasa matnud kunstnik räägib,
et saab nüüd asju oma tahtmist mööda teha,
sest pole vaja suppi keeta ega majapidamist korras hoida. Kunstitegemise
kõrval naudib ta kirjutamist ning paneb jõudumööda
kirja lapse- ja nooruspõlvemälestusi. Mulle
meeldib nüüd rohkem kirjutada, tunnistab juubilar.
Vallakirjutaja
tütrest kunstnikuks
Helju Laine Sarnet sündis
19. märtsil 1922 Jõgeval. Ta oli vallakirjutaja tütar.
Isa ametist oli ka abi, kui tüdruk oma esimese tähelepanu
äratanud pildi ema passi tegi. Vallakirjutaja abiga sai vaevata
uue passi muretseda.
Kui tüdruk alles algkoolis käis, läksid vanemad
lahku. Lahutused polnud tol ajal sama igapäevased kui tänapäeval,
kuid kustnik ei heida isale perest lahkumist ette.
Seni kodune olnud ema õppis ära juuksuriameti ja kolis
koos Helju Laine ja tema neli aastat vanema vennaga Pukka. Sealt
mindi edasi Võrumaale ja siis Tartusse.
Majanduslikult keerukates oludes soovitas ema tütrel, kes
kooliajal filminäitlejate fotode järgi nende portreid
joonistas, valida mõni asine amet õmbleja
või muud sarnast. Tüdruk oli aga kangekaelne ja igatses
kunsti õppida.
Unistuse täitumiseks tuli üksjagu vaeva näha. Pallases
soovitati 6-klassilise algkooli lõpetanud Heljule kõigepealt
gümnaasium lõpetada, siis on rohkem perspektiivi.
Nii jäi õppimine sõjaaega. Päeval
käisin tööl, õhtul õppisin Tartu
kolledis, meenutab ta noorusaega. Et aga kolledi
lõpetamine jäi Saksa okupatsiooniaega, ei loetud tema
lõputunnistust nõukogude ajal kehtivaks.
Tollased asjad on mul veidi sassis, kord õppisime
saksakeelseid laule, kord venekeelseid
on ta öelnud.
Pallase puudutus
Helju Sarnet Zauram
on üks väheseid elusolevaid legendaarse Tartu kõrgema
kunstikooli Pallas õpilasi, 1999. aastast kuulub ta ka
taasloodud kunstiühingusse Pallas.
Ühingu esimees Enn Lillemets räägib, et kunstiühingu
liikmete hulgas on veel viis pallaslast. Ta ei välista, et
peale nende võib elus olla veel mõni Pallase kunstikoolis
õppinu, kelle kohta kunstiühingul info puudub. Me
nimetame neid hilispallaslasteks, sest uued pallaslased on ka
olemas, selgitab Lillemets.
Helju Sarnet Zauram jõudis kuulsas kunstikoolis käia
vaid aasta-poolteist, kui kool Tartu pommitamisel pommitabamuse
sai. 1944. aastal jätkas sama kursus juba Tartu riiklikus
kunstiinstituudis.
Paljud õpetajad olid küll lahkunud, kuid mitmed siiski
ka alles. Nii õnnestus Zauramil õppida Võerahansu,
Kitse, Einmanni, Vaga jt käe all. Muutunud olud aga mõjutasid
ka õpetajaid. Nad olid ka sokeeritud, rääkis
Sarnet Zauram.
Uue korraga tulid kaasa ka uued kunstistiilid. Maalilist joonistamist
ja vaba pintslilööki asendas ülitäpseid detaile
nõudnud sotsialistlik realism. Silmaripsmed tuli
ka ära lugeda ja täpselt joonistada, meenutab
kunstnik irooniaga tollaseid nõudmisi..
Zaurami sõnul on Pallasel nagu ka Tartul oma vaim: Pallases
ei olnud nii, et õpetajad ja õpilased, seal oli
kõik üks pere, meenutab ta.
Juubilar ütleb, et kooliaeg Tartus oli ilus aeg. Kunstitudengid
olid sagedased külalised Vanemuises, kuhu kunstikoolis esteetikat
õpetanud Kaarel Ird õpilasi proove vaatama kutsus
ja näitlejatega tutvustas. Zauram on meenutanud, kuidas tihtipeale
jäeti pintslid sinnapaika ja mindi hoopis teatrisse proove
vaatama.
Kunstnik tunnistab, et õpinguaastad Tartus, Tartu pommitamine
ja sellega seotud rasked ajad on temasse oma jälje jätnud.
Tartust, mille boheemlaslik vaim, kunstnikule hästi sobis,
Haapsallu tulek oli noorele inimesele suur keskkonnavahetus. Kuid
noorena suudab inimene ka kiiremini kohaneda. Siis me olime
noored ja meil oli maru punt: Pinni Volli ja Päri Mihkel,
tema oli ka Pallasest. Kui Erich Jaansoo tuli Tartust, mõtlesin,
et lõpuks tuli keegi Tartust ja ma ei ole siin üksi,
räägib ta. Kunstnik leiab, et Tartu inimese tunneb ära
olekust.
Haapsallu sattus Helju Sarnet Zauram, kui juristist abikaasa Kristjan,
kellega ta Tartus tutvus, kui viimane ülikooli orkestriga
kunstikooli maipeol mängimas käis, suunati sinna õigusbüroo
juhatajaks. Nüüd ei tahaks Zauram Haapsalust enam kuhugi
minna, sest siin on ta leidnud endale kodu ja head sõbrad.
Juhuse läbi
õpetaja
Haapsalus töötas
Zauram Haapsalu I keskkoolis ja õhtukoolis, hiljem ka kunstikoolis
kunsti- ja kunstiajaloo õpetajana. Õpetajana
ma suurem asi ei olnud, aga vastu pidasin. Üldse on mul visa
hing, ütleb ta.
Õpetajatöö algusaastatel polnud kunstiajalugu
õppeprogrammis, kuid Helju Sarnet Zauram rääkis
oma tundides ka kunstiajaloost ja piiblist. Tema sõnul
on piiblilugude tundmine kunsti mõistmisel oluline.
Ta meenutab, kuidas pidas nõukogude ajal kord jõuluõhtul
õhtukoolis kunstiajaloo tundi. Selgus, et noored ei tea
jõuluevangeeliumist midagi pole Joosepist ega Maarjast
kuulnudki. Tunnist ära minnes olid nad selle teadmise võrra
rikkamad.
Zauram ütleb, et rohkem kui tundi pidada, meeldis talle kunstiringi
vedada. Seal olid lapsed, kes tahtsid kunsti teha ega pidanud
võitlema nendega, kellel koolihuvi pole. Viimaste kohta
on leebe loomu ja vaikse häälega Zauram öelnud,
et kunagi ei tohiks kurjustada kui nendega sõbralikult
ja õrnalt ümber käia, saavad nad ise aru, et
käitusid valesti.
Juubilar ütleb, et tore on oma õpilastega 30 aasta
möödudes, kui nad juba suured ja lapsedki suured, kohtuda
ja tuttavaks saada.
Zaurami õpilastest on kunstnikutee valinud näiteks
Henriette Tugi-Nuusberg, Naima Neidre, Kalle Rõõmus,
Jaan Toomik, Agur Kruusing jt. Naima Neidre viis Zarnet ise käekõrval
Tartusse kunstikooli.
Zaurami sõnul pole ta kunagi end õpetajana tundnud:
Ma olen tahtnud pilte teha. Horoskoop olevat öelnud:
elu lõpul leiab ta töö, mis talle täit rahuldust
pakub. Palju rohkemat ei või inimene tahtagi,
ütleb juubilar.
|
Sürreaalne fantaasia.
|
Tartu versus
Haapsalu
Kas Helju Zauram oleks
olnud teistsugune ja tuntum kunstnik, kui oleks Tartusse jäänud?
Ta ise räägib, et kursusekaaslane ja sõbranna
Valve Janov ütles ikka, et kui Zauram jäänuks Tartusse,
oleksid nad koos näitusi teinud ja ka Helju oleks kunstnik;
Haapsalus ei leia keegi teda üles. Aga ma ei olnud
kade, et nemad on kunstnikud ja teevad näitusi. Ma tegin
siin näitusi koos harrastajatega, ütleb Sarnet
Zauram.
Ta oleks võinud olla, aga ei ole kindel, hindab
Enn Lillemets Sarnet Zaurami võimalusi. Ta lisab, et Helju
sisemine rütm on olnud võib-olla aeglasem kui teistel:
Ta on asjadeni jõudnud hiljem kui teised: kui ta
oleks Tartusse jäänud, siis oleks teised võib-olla
olnud jõulisemad ja ta oleks ikka nende varju jäänud.
Nüüd on ta tasapisi esile tulnud.
Väljaspool Haapsalut jõudis Helju Sarnet Zauram esimese
näituseni alles 2000. aastal, mil tema tööd olid
väljas Tartu Sebra galeriis, tallinlased said tema loominguga
tutvuda 2006. aastal Hobusepea galeriis.
Nüüd on Tartus olnud kokku kolm näitust ja neljas
tuleb septembris Tartu linnamuuseumis. See oleks valik viimase
10 aasta kollaaidest, ütleb Lillemets, keda võib
nimetada ka Helju Sarnet Zaurami avalikkuse ette toojaks.
Meie leidsime ta tänu õpingukaaslasele Valve
Janovile, kes saatis meid Haapsallu, et seal on huvitav kunstnik,
räägib Lillemets.
Tema sõnul oligi see, mida ta Haapsalus nägi, väga
huvitav. Haapsalu ei ole ju Tallinnast kaugel, aga ikka
tuleb välja, et jääb nurga taha, eriti kui inimene
ise pole suur reklaamitegija, räägib Lillemets.
Ta lisab, et mõnikord on sellised kunstnikud huvitavamadki.
Zaurami mitu
käekirja
Ma imestan, et olen siin Haapsalus nii palju teinud,
ütleb juubilar oma tööde kohta.
Helju Sarnet Zaurami loomingust on eelkõige tuntud dekoratiivmaalid.
Linnagalerii kuraatori Agur Kruusingu sõnul läks Heljuga
samamoodi nagu paljude teiste tolle põlvkonna kunstnikega,
kes leidsid oma väljundi dekoratiivmaalides. Sel ajal,
kui tema toimetas, oli dekoratiivsusel oma põhjus, muud
ilusat ei olnud, ütleb ta.
Sarnet Zaurami loomingus on aga palju teisigi tahke traditsioonilise
kõrval abstraktset ja natuuripõhist, samuti kollaae.
Enn Lillemets meenutab, et ühel perioodil oli tema maalides
palju mustreid ja ornamente: Midagi aborigeenset on seal
taga.
1990. aastate lõpus ilmusid Helju Sarnet Zaurami loomingusse
abstraktsed guamaalid. Kui abikaasa pensionile
jäi, kasutasin ära, kui ta läks hommikul lugemislauda
lugema. Õliga ei saanud ma teha, sest siis oleks terve
tuba täis olnud. Panin supi keema, köögilauale
guaid ja värvipoti ja hakkasin tegema, räägib
ta.
Viimasel ajal on kunstniku lemmikuks aga kollaaid. Kui
abikaasa mulda panime, vaatasin, et õhtud lähevad
pikaks. Üks õhtu istusin, võtsin käärid
ja värvilised paberid ja hakkasin tegema, meenutab
juubilar. Lillemetsa sõnul lööb Zaurami kollaaides
välja sürrealistlik külg.
Helju Sarnet Zaurami sõnul muutub kunstis kõik väga
ruttu. Ta räägib, et naabrinna on öelnud, et kunstnik
on ajast maha jäänud Tallinna näitustele
enam kollaai ei tehta. Tohoh hullu, mina pean siis
nüüd moe järgi tegema, hüüatab
Zauram.
Enn Lillemetsa hinnangul on Zauram kohapealsete mõttekaaslaste
puudumisel oma rida käinud. Tema puhul on tuntav Pallase
kooli põhi ja seal omandatud värvikäsitlus, kuid
tal on isemoodi kujutlusvõime. Tema puhul on näha
ühisjooni Pallase-aegsete kaaslastega, aga ta lahendab neid
isikupärase nägemuse ja sisemise unenäolisusega,
ütles ta.
Lillemetsa sõnul vääriks Zauram üht suurt
näitust, kus oleksid tema loomingu eri küljed välja
toodud seni pole selliseid näitusi olnud.
Helju Sarnet Zauram ütleb, et pole elus kunagi tellimise
peale pilte teinud, sest pilti ei saa teha võõrale
inimesele, kelle sisse ei näe: Ma saan teha ainult
seda, mis mu seest tuleb, ja teen siis, kui olen tahtnud teha.
Kui ma paar nädalat ei olnud midagi teha saanud, siis tundsin
sees kipitust.
|
|
|