|
Kelle huvides tuleb hoiduda
äratamast minevikutonte?
tekst: Herbert Lindmäe
Õigusteaduse doktor, prof emer
Jaanuarikuus 1944
asusid Punaarmee Leningradi, Volhovi ja 2. Balti rinde väed
Leningradi ja Novgorodi all pealetungile ning murdsid läbi
Saksa kaitseliinid. Nii jõudsid punaväed 1. veebruariks
Narva jõeni ja olid Eesti väravatel. Kuna Eestit ähvardas
Punaarmee sissetung, kuulutas Eesti Omavalitsus 30. jaanuaril
1944 välja aastatel 19041923 sündinud meeste üldmobilisatsiooni.
Eesti Vabariigi peaminister
presidendi kohustes professor Jüri Uluots õiguspärastas
üldmobilisatsiooni ja kutsus Eesti rahvuslike ringkondade
toetusel eesti mehi relvile. Mobilisatsioon tõi kokku 38 000
43 000 meest. Need mehed tulid kaitsma oma isamaad,
mitte aga võitlema Suur-Saksamaa eest. Eesti rahva hulgas
valitses sellal valdavalt arusaam, et tuleb iga hinna eest võidelda
uue Vene okupatsiooni vastu. (Vt Eesti ajalugu VI: Vabadussõjast
taasiseseisvumiseni / Õpetatud Eesti Selts / Peatoimet
Sulev Vahtre. Trt: Ilmamaa, 2005, lk 213214). Nii
pidasid eestlased Eesti kaitselahingutes oma teist vabadussõda.
Kui sakslaste jaoks oli sõda kaotanud juba oma mõtte,
võitlesid Eesti sõjamehed ikka veel lootuses, et
suudetakse tõkestada uut okupatsiooni, hoida rinnet ja
vastu pidada seni, kuni täidetakse Atlandi hartas talletatud
pühalik lubadus anda tagasi vabadus riikidele, kes selle
Teises maailmasõjas olid kaotanud.
Ei teadnud Eesti mehed, et lääneliitlased olid 1943.
aasta lõpul Teheranis peetud konverentsil, veel enne, kui
idavaenlane Narva alla jõudis ning Eesti vabadusvõitlejad
Eesti jaoks oma Verduni lahingutes Sinimägedes ja mujal Punaarmee
vastu meeleheitlikku võitlust pidasid, tunnistanud NSV
Liidu sõjaeelseid piire ja okupeeritud Eesti Venemaa hõlma
jätnud. Seetõttu oleks rumal arvata, et Eesti kingiti
Stalinile sellepärast, et Eesti sõdurid oma isamaa
kaitsmisel võitlesid nii vihaselt lääneriikide
idaliitlase vastu. Ei uskunud Eesti sõjamees sellal sakslaste
ajalehejuttu, et lääneriikide lubadused Eesti iseseisvuse
taastamise kohta on valelikud.
Kui idarinne murenes ja sakslased asusid oma vägesid Eestist
välja tõmbama, ei suutnud Eesti väeosad takistada
Punaarmee sissetungi ja kaitsta 18. septembril 1944 taastatud
Eesti Vabariiki (pea- ja siseminister Otto Tief VR II/3).
Taasokupeeritud Eestis jätkus sõjaeelse esimese punase
aasta jätkuna halastamatu terror, mis nõudis tuhandeid
ohvreid. Nõukogude okupatsioonivõimud püüdsid
terrorireiimi toel igati moonutada, hägustada ja kustutada
Eesti rahva rahvuslikku ajaloomälu ning kasvatada
ja ümber kasvatada eestlasi kommunismitõdede
vaimus.
Okupatsiooniaegne
kommunismikool on jätnud jälje
Seetõttu ei mõisteta
vahel nüüdki Eesti meeste bolevismivastase relvavõitluse
olemust Teises maailmasõjas ning ei taheta midagi kuulda
vabadusvõitlusest ja -võitlejatest.
Sõjaajaloolane Hannes Walter väidab: Ikka
ja jälle võib kuulda ja lugeda küll sihilikult
ja pahatahtlikult, kuid vahel ka lihtsalt rumalusest avaldatud
mõtet, et Eesti sõjameeste Punaarmee vastu peetud
võitluse nimetamine vabadusvõitluseks ei
ole õige, kuna kanti võõrast mundrit (Eesti
Vabadusvõitlejate Liidu ajalugu 19922008 / Koguteose
koost Vaino Kallas / Eesti Vabadusvõitlejate Liit. - Tln,
2010, lk 181), kuigi sellel, millist mundrit eesti rahvale pealesunnitud
võitlustes kanti ja kellelt saadud relvi selles võitluses
kasutati, pole tähtsust eesti rahva vabadusvõitluse
olemuse ja eesmärkide seisukohalt.
Meenutagem, et mõned aastad pärast Eesti taasiseseisvumist
toimusid 1998. aasta aprillikuust kuni juulikuu alguseni Teises
maailmasõjas bolevismi vastu peetud vabadusvõitluse
teemal ägedad väitlused, mis avaldati Sõnumilehes
(Sulev Valner. Läti pole kaugel. Sõnumileht,
5. aprill 1998 jj). Sel korral pidi Kremli-meelsetele, hägustatud
Eesti rahvusliku ajaloomäluga või ajaloomäluta
asjalistele küll selgeks saama nende ajalookäsitluses
ilmnenud väärarusaamad. Aga ei. Nüüd on taas
päevakorral Teises maailmasõjas peetud Eesti vabadusvõitluse
eitamine. Vahe on üksnes selles, et Eesti vabadusvõitlejate
vastu on asunud võitlema Aare Raidi jt asemel uued
päevakohase tõe eest võitlejad.
Eesti bolevismi-vastase vabadusvõitluse eirajate
reast torkab silma TLÜ Õigusakadeemia president, õigusteaduse
doktor ja rahvusvahelise õiguse professor Rein Müllerson
(vt Kelle huvides on äratada minevikutonte? Õhtuleht,
4. jaanuar 2012), kes kirjutab: Aga selle asemel, et
tänase päeva probleeme lahendada, jätkub meil neid,
kes püüavad ajalugu ja oma ajalootõlgendust vägisi
tirida nüüdisaja poliitikasse. Meie kaitseministri Mart
Laari ettepanek natsliku Saksamaa poolel Teises maailmasõjas
sõdinud eestlaste (miks mitte ka sakslaste, ukrainlaste,
venelaste, näiteks nn vlassovlaste ja mitme teise?) vabadusvõitlejateks
tunnustamine riigikogu poolt ei ole sugugi isiklik ega naljaasi.
See oleks tõsine löök mitte ainult Eesti mainele
nii idas kui läänes, vaid ka meie reaalsetele huvidele...
Kõigepealt tuleks kokku leppida selles, et siin, Eestis,
on asjakohane Teises maailmasõjas Eesti sõjameeste
bolevismivastase relvavõitluse käsitlemisel
rääkida ikka ja ainult eestlastest ning jätta sakslaste
ning sakslaste poolel sõdinud teistest rahvustest sõjameeste
võitlused nende rahvuste arutada, kelle hulka nad kuuluvad
ja kelle ajalugu see puudutab. Ka Vene okupatsiooni sümboli
Aljoa teisaldamine 2007. aasta aprillimässu
ajal pidi olema mõne poliitiku ja ühiskonnategelase
arvamist mööda kaugeltki mitte isiklik ega naljaasi.
See pidi olema tõsiseks löögiks mitte ainult
Eesti mainele nii idas kui ka läänes, vaid ka meie reaalsetele
huvidele.
Millistest Eesti mainele ja Eesti rahva reaalsetele huvidele antud
tõsistest löökidest käis tookord ja käib
nüüd jutt, see jäi ja jääb välja
ütlemata.
On mõistetav, et Eestit kahel korral okupeerinud ning siinmail
genotsiidi, inimsusevastaseid ja sõjakuritegusid toime
pannud riigi õigusjärglane Venemaa ei taha midagi
kuulda eestlaste vabadusvõitlusest, mida Teises maailmasõjas
bolevismi vastu peeti, ja sealt on mõistagi oodata
raevukat sõnavõttu. Kuid jääb arusaamatuks,
mispärast peaks olema lääs huvitatud Eesti ajaloo
moonutamisest.
Ei ole ometi alust arvata, et Euroopa Liidu väärtustega
riimuksid rahva vabadusvõitluse eitamine, Eesti rahvusliku
ajaloomälu lämmatamine ja väikerahva ajaloo omatahtsi
ümberkirjutamine. Küllap vastab ka lääne demokraatiale
Eesti rahvuslikule ajaloomälule rajatud tõdede tunnistamine.
Ei ole ju teada, et Eesti vabadusvõitlusest kirjutamine
ja vabadusvõitlejate tunnustamine oleks senini tähendanud
Eesti mainele mingisugust tõsist lööki
läänest. Arusaamatusi võib põhjustada
vaid asjaolu, et sealmail ei tunta meie rahva ajalootausta ja
Eesti Vabariik ei ole omalt poolt teinud kõike meie ajalootõe
üksikasjalikuks selgitamiseks.
Rein Müllersoni vihjed Gruusiale ja Mikheil Saakavilile
ning jutt Mart Laari külma ja kuuma sõja piiril
balansseerimisest annavad aga alust arvata, et artiklis peetakse
Eesti Vabariigi maine kaitsmisel silmas ikka Kremli kellahääli
ja valutatakse südant eelkõige Moskva pärast.
Professor Rein Müllerson kiidab ja ühtaegu heidab ette:
Hea, et mitu meie poliitikut ja ühiskonnategelast
on sellele ettepanekule andnud oma negatiivse hinnangu, kuigi
minu arvates mõnikord nagu liiga kergelt, mis võib
jätta mulje, et Laari ettepanekul võiks isegi mingi
tõetera sees olla, eriti kui ta oleks sellega välja
tulnud mitte täna, vaid mõnel paremal ajal.
Kas siis tõesti on siin tegemist ainult Mart Laari mingisuguse
idee või tema poolt väljamõeldud ettepanekuga
ja kas tõesti ei ole kuuldud midagi juba aastatetagustest
korduvalt Riigikogule esitatud Eesti sõjameeste taotlustest
ja pöördumistest anda Eesti riigi nimel poliitiline
hinnang Teise maailmasõja sündmustele Eestis, võtta
seisukoht Eesti meeste bolevismivastase relvavõitluse
kohta aastatel 19411944 ning tunnistada Eesti sõjameeste
vabadusvõitlust ja tunnustada vabadusvõitlejaid.
Meenutagem
15. juunil 2005 esitas
Isamaaliidu ja Res Publica fraktsioon Riigikogu menetlusse Riigikogu
otsuse Eesti kodanike relvavõitlusest NSV Liidu sõjalise
okupatsiooni vastu eelnõu. Seda eelnõu valitsus
ja riigikogu ei toetanud. Ei ole teada, kui palju selle eelnõu
tagasilükkamise poolt hääletanud 44 Riigikogu liikmest
tegid seda oma põhimõtetest lähtudes, kui palju
oma rahvusliku ajaloomälu puudumisest ja ajaloovõhiklikkusest,
Ühtse Venemaaga sõlmitud sõpruslepingu ajel
või hirmust, et oh jumal küll, mida meist idas
või läänes arvatakse. (Vt Eesti Vabadusvõitlejate
Liidu ajalugu 19922008 / Koguteose koost Vaino Kallas /
Eesti Vabadusvõitlejate Liit. Tln, 2010, lk 207,
362463). Mart Laar kordab oma ettepanekus vaid seda, mida
on juba ammu ja korduvalt välja öeldud.
Professor Rein Müllerson heidab ette, et püütakse
Saksa mundris võidelnud meestest teha vabadusvõitlejaid
ja Mart Laar tahab vägisi tirida oma ajalootõlgendust
nüüdisaja poliitikasse. Patt oleks selles süüdistada
ainult Mart Laari. Pole vaja midagi vägisi tirida, kuna need
probleemid ongi juba ammu poliitikas, ja tegemist pole siin ka
Mart Laari oma ajalootõlgendusega.
Eesti mehed pidasid Teise maailmasõja ajal 19411944.
aastatel bolevismivastast relvastatud vabadusvõitlust
ja iseseisva Eesti Vabariigi eest võidelnud mehed on vabadusvõitlejad.
Ja selle tõdemuse pärast ei ole küll maailm seni
kokku varisenud. Keegi ei ülista siin natsimundrit või
Waffen-SS-i, vaid neid mehi, kes olid sunnitud bolevismivastases
vabadusvõitluses kandma võõrast mundrit ja
kasutama Saksa relvi. Ka lääneriigid olid ju sunnitud
võitlema koos ühe röövriigiga (Rahvasteliidust
1939. aastal agressorina välja heidetud NSV Liiduga) teise
röövriigi (Rahvasteliidust 1933. aastal välja astunud
Saksamaa) vastu, kuid kes võiks lääneliitlasi
selle eest hukka mõista. Nii ei ole tänapäeval
võimalik enam Teises maailmasõjas Eesti meeste bolevismivastast
relvastatud vabadusvõitlust eitada ja kinnitada, et Eesti
vabadusvõitlejaid polegi olemas.
Eesti Vabadusvõitlejate
Liit
Eesti Vabariigis tegutseb
Venemaa ja Eesti bolevismivastase vabadusvõitluse
eitajate tahtest sõltumata alates 8. veebruarist 1992 Eesti
Vabadusvõitlejate Liit (EVL) oma arvukate liikmesorganisatsioonidega
Eesti sõjameeste ühenduste, ühingute ja
klubidega, on Ülemaailmne Eesti Vabadusvõitlejate
Keskus, on peetud 1992. aastast alates Eesti vabadusvõitlejate
vabariiklikke kokkutulekuid, Teises maailmasõjas
peetud Eesti vabadusvõitlusele ja vabadusvõitlejatele
on püstitatud mälestusmärke, on 1944. aasta
kaitselahingutele pühendatud Maarjamäe mälestusväljak
jne. Küllap ei teata või ei tahetagi teada, et vabadusvõitlejaid
on Eesti Vabariigi nimel autasustatud riiklike teenetemärkidega,
on tõstetud vabadusvõitlejate sõjaväelisi
auastmeid, vabadusvõitlejatele on öelnud oma tunnustus-
ja tänusõnu president Lennart Meri ja paljud-paljud
teised Eesti riigi- ja ühiskonnategelased. Eesti sõjameeste
relvastatud vabadusvõitlust on käsitletud sadades
trükistes, sealhulgas ka Eesti ajalooraamatutes, näiteks
Eesti ajalugu VI: Vabadussõjast taasiseseisvumiseni / Õpetatud
Eesti Selts / Peatoimet Sulev Vahtre. Trt: Ilmamaa, 2005,
mille koostajateks on tuntud ja tunnustatud Eesti teadlased (ajaloodoktor,
professor Sulev Vahtre, TÜ lähiajaloo professor
Jüri Ant, TÜ rahvusvaheliste suhete teooria professor
Kaido Jaanson, ajaloodoktor, professor Andres Kasekamp,
ajaloodoktor Mart Laar, ajaloodoktor Ago Pajur,
filosoofiadoktor Raimo Raag, filosoofiadoktor, ajalooõpikute
autor Tõnu-Andrus Tannberg, ajalooõpikute
autor Lauri Vahtre), kus ajaloosündmuste käsitlemisel
toetutakse Eesti rahvuslikule ajaloomälule.
Lubamatu on jätta Eesti meeste bolevismivastase relvastatud
vabadusvõitluse käsitlemisel kõrvale Riigikogu
18. juuni 2002. aasta avaldus Okupatsioonireiimi kuritegudest
Eestis (RT I 2002, 52, 326), milles nenditakse: Lähtudes
sellest, et... Nõukogude Liidu okupatsioonivõimud
panid agressiooni tulemusena okupeeritud ja annekteeritud Eesti
Vabariigi territooriumil toime genotsiidi ning inimsusevastaseid
ja sõjakuritegusid, võõrandasid õigusvastaselt
vara ja hävitasid sihipäraselt eesti rahvuskultuuri,
sealhulgas mälestisi ja trükiseid, muutsid venestamise
eesmärgil Nõukogude Liidu kodanike Eestisse massilise
ümberasumisega elanikkonna rahvuslikku koosseisu, et hävitada
eesti rahvus, kuulutab Riigikogu need kuriteod toime pannud Nõukogude
Liidu kommunistliku reiimi ja seda vägivaldselt teostanud
Nõukogude Liidu organid, nagu NKVD, NKGB, KGB ja teised,
ning nende asutuste moodustatud tribunalid, erinõupidamised,
samuti hävitus- ja rahvakaitsepataljonid ja nende tegevuse
kuritegelikeks...
Kui Riigikogu tunnistab,
et Nõukogude Liit okupeeris ja annekteeris Eesti Vabariigi,
pani Eesti Vabariigi territooriumil toime genotsiidi, inimsusevastaseid
ja sõjakuritegusid, hävitas eesti rahvust ning kuulutas
terrorireiimi teostanud Nõukogude organid ja nende
tegevuse kuritegelikuks, siis on naeruväärne väita,
et Eesti meeste võitlus kuritegeliku terrorireiimi
vastu Teises maailmasõjas, ükskõik millises
mundris seda ka ei peetud või kellelt saadud relvi kasutati,
ei olnudki vabadusvõitlus ja selles osalejaid ei tule pidada
vabadusvõitlejateks. Eestlaste bolevismivastase relvastatud
vabadusvõitluse tunnistamine ja vabadusvõitlejate
tunnustamine tuleneb ju loogiliselt Riigikogu enda avaldusest.
Ilmselt ei ole kuuldud midagi ka sellest, et Eesti Vabariigi Riigikohus
on Nõukogude okupatsioonivõimude ja terrorireiimi
poolt represseeritud endiste II maailmasõjas võidelnud
Eesti sõjameeste rehabiliteerimisel juba 1990-ndatel nentinud,
et Eesti meeste võitlus Teises maailmasõjas oli
võitluseks Eesti Vabariigi iseseisvuse eest ja Eesti rahvale
tehtud ülekohtu vastu, mis vastas vabadusvõitluse
eesmärkidele. Seega tuleb korrata ikka ja jälle, et
nendes kohtulahendites kinnitatakse: mehed, kes taplesid Eesti
iseseisvuse eest ja kelle võitlus oli kooskõlas
rahvusvahelise õiguse sätete ja põhimõtetega
ning vastas vabadusvõitluse eesmärkidele, olid vabadusvõitlejad.
Sellesisulised Riigikohtu tõdemused on vaieldamatud juriidilised
faktid, mille eiramine tähendaks ka Eesti Vabariigis kehtiva
õiguskorra eiramist.
Rein Müllerson kirjutab: Enamik Eesti meestest ei
tõmmanud vabatahtlikult selga ei stalinliku Nõukogude
ega faistliku Saksamaa mundrit. Paljud tegid seda sunniviisiliselt.
Kui juba rääkida Saksa mundrist, siis tuleks teada,
et eestlaste bolevismivastane relvastatud vabadusvõitlus
on käinud mitmes mundris ja alati mitte ainult Saksa poolel.
Ei tõmmanud ju suvesõjas sissisõja aegu metsavennad
selga Saksa mundrit (selles võitluses aeti läbi oma
maavillase kuue, Kaitseliidu vormi, Eesti kaitseväe või
Punaarmeest jalgalasknud meeste puhul ka punaväe mundriga),
1941. aasta Eesti vabastamislahingutes sõdis rida Eesti
relvaüksusi (nt kapten Karl-Eduard Talpaku kompanii
jt üksused) Eesti sõjaväe vormirõivastes,
ei kandnud ka soomepoisid Karjala kannasel peetud lahingutes Saksa
mundrit ja ei võideldud ka pärast Eesti taasokupeerimist
aastaid kestnud partisanivõitluses Saksa poolel ega Saksa
mundris. Tuleks teada ka seda, et 1944. aasta sügissuvel
pärast Otto Tiefi valitsuse moodustamist sõdisid
Eesti Vabariigi sõdurid Saksa ja Soome vormis nii venelaste
kui ka sakslaste vastu. Ja kas üldse on mõtet rõhutada
asjaolu, et eestlased võitlesid Teises maailmasõjas
Saksa armee mundris? Kandis ju eesti sõjamees Saksa mundri
puhul oma kuuevarrukal rahvusvärvidega kilpi ning mundrikuue
kraelõkmel Vabadusristi südamikust (keskplaadilt)
ülevõetud märgist, millel on Eesti vabaduse kaitseks
tõstetud küünarnukist V-tähe kujuliselt
(Vabariiki märgistavalt) kõverdatud soomusrüüs
käsi koos mõõgaga ja käekumeruses Eesti
Vabariiki tähistava tähega E. Tähtis pole ju mundri
värvus või -lõige, vaid ikka mees, kes seda
mundrit kandis. Ka Vabadussõda peeti Vene tsaari-armee
sinelites, vormipükstes-särkides, aga ka Inglismaalt
saadud vormirõivastes.
Professor Rein Müllerson väidab: Mõnele,
kes Saksamaa eest võitles, oli valik omapärane vastus
Nõukogude kuritegudele 1940. aastal... Lugegem
see lõik veel kord sõna-sõnalt ja pikkamööda
läbi ning küsigem endalt: milliseid 1940. aastal
Eestis toime pandud Nõukogude kuritegusid siin silmas peetakse,
mis viisid Eesti mehed Suvesõtta ja Idarindele?
Piinlik on siinjuures selgitada TLÜ Õigusakadeemia
presidendile ja rahvusvahelise õiguse asjatundjale, et
1940. aastal tehti küll algust eestlaste genotsiidiga ja
pandi toime kuritegusid omandi ja inimsuse vastu (vara natsionaliseerimine
ja maareform, inimõiguste rikkumine, eestimeelsete inimeste
arreteerimine, Vabadussõja mälestusmärkide hävitamine
jms), kuid Vene okupatsioonivõimude 1941. aasta taevassekisendavate
inimsusevastaste kuritegude, genotsiidi ja sõjakuritegude
kõrvalejätmine Eesti lähiajaloo sündmuste
käsitlemisel käib küll üle mõistuse.
Samas on mõistetav, et teadlasele, kes on sündinud
23. märtsil 1944 Leningradis, lõpetanud 1976. aastal
Moskva ülikooli, kes on olnud 19781987 samas õppejõud
ja 19871991 NSVL TA Riigi ja Õiguse Instituudi rahvusvahelise
õiguse sektori juhataja (seega sündinud ja elanud
Venemaal), ei saagi ette heita rahvusliku ajaloomälu eiramist
ja võhiklust Eesti lähiajaloos. Kuid jääb
arusaamatuks, mis ajendas teadlast, kes pole midagi kuulnud 1941.
aastal Eestis toimepandud massilistest arreteerimistest ja juuniküüditamisest,
samuti massimõrvadest ja muudest sõjakuritegudest,
kirjutama asjadest, mis eeldanuks Eesti lähiajaloo sügavamat
tundmist?
Samas on uskumatu, et TLÜ Õigusakadeemia president
ja rahvusvahelise õiguse professor, kõneldes üksnes
1940. aasta Nõukogude kuritegudest, ei ole midagi
kuulnud ega tea okupeeritud Eestis 1941. aastal toimepandud genotsiidist,
inimsusevastastest ja sõjakuritegudest ning tema ajalookäsitlusest
või -tõlgendusest on kogemata välja jäänud
1941. aasta sündmused, mis on talletunud Eesti lähiajaloos
ja rahva mälus kui annus horribilis (lad kohutav,
õuduste aasta). Ei ole usutav, et rahvusvahelise õiguse
asjatundja ei tea, et Vene okupatsioonivõimude sõjakuritegudeks
olid ka okupeeritud Eestis meeste Punaarmee relvajõududes
teenima sundimine ja tsiviilelanikkonna vastu suunatud sõjategevuse
Stalini põletatud maa taktika rakendamine,
tsiviilelanike tapmine ja piinamine, külade, talude ja asulates
hoonete põletamine, samuti hävituspataljonlaste, miilitsate,
NKGB-laste ja punaväelaste poolt toimepandud röövimised,
Suvesõjas vangilangenud metsavendade, sealhulgas haavatute
tapmine, piinamine ja ebainimlik kohtlemine, inimlikkust välistav
ohvrite põletamine, massimõrvad Tartu vanglas, Kuressaares,
Pirita-Kosel, Helmes, Viljandi vanglas jne. Ega asjata nendita:
Seega oli tegemist jätkuva punase terroriga, mis sõja
tingimustes omandas eriti suure ulatuse ja ennenägematu jõhkruse.
Kõigest mõne kuuga kaotas elu vähemalt 2000
inimest (vt Eesti ajalugu VI: Vabadussõjast taasiseseisvumiseni
/ Õpetatud Eesti Selts / Peatoimet Sulev Vahtre.
Trt, 2005, lk 191).
Kui aga teatakse 1941. aastal Eestis toimepandud genotsiidist,
inimsusevastastest ja sõjakuritegudest ning kõneldakse
seejuures vaid 1940. aasta Nõukogude kuritegudest, mis
ajendasid Eesti mehi Suvesõda pidama ja enamlaste vastu
võitlema, siis on asi küll hull: nendest kuritegudest
vaikimine on ju vale ning tegu on ajaloofaktide tahtliku
ja sihipärase eiramisega, nende kuritegude eitamise või
õigustamisega. Aga ega asjata öelda: Selleks, et
veenvalt valetada, on vaja hästi teada tõtt...
Kelle huvides
on vaikida?
Lugupeetud professori
kirjatüki pealkirjast Kelle huvides on äratada
minevikutonte? järeldub: ärge meenutage minevikku,
see tähendaks minevikutontide äratamist! Tõsi,
minevikutontide elluäratamine ei ole tõesti nende
huvides, kes eitavad Eesti rahva bolevismivastast relvastatud
vabadusvõitlust, sest sel puhul tuleks oma väidete
põhjendamisel rääkida ka Vene okupatsioonivõimude
genotsiidist, inimsusevastastest ja sõjakuritegudest ning
lääneriikide reetlikust rollist Eesti riigi ja rahva
saatuse määramisel. Küllap sellepärast jätabki
autor kõrvale 1941. aasta sündmused, vältimaks
ebameeldivate küsimuste esitamist ja rahvusvahelisest õigusest
lähtuvalt nendele sündmustele omapoolse hinnangu andmist,
sealhulgas selgitamast ka seda, kas rahvusvahelise õiguse
järgi on okupeeritud riigi kodanikel õigust võidelda
okupatsiooni, vägivalla ja terrori vastu ja pidada partisanisõda,
ja kas see kõik ei olegi vabadusvõitlus. Küllap
tuleks siis kõne alla ka Rein Müllersoni väide
igasuguse sideme puudumisest Molotovi-Ribbentropi pakti (MRP)
salaprotokollide ning Eesti Vabariigi okupeerimise ja annekteerimise
vahel (Heiki Lindpere. Molotovi-Ribbentropi pakt: MRP: Raske
ülestunnistus. Tln: Ilo, 2009, lk 93).
Lugupeetud professor Rein Müllerson kirjutab: Enamikule
neist eestlastest, kes Teise maailmasõja ajal Saksa mundrit
kandis, võib tagantjärele tõesti kaasa tunda.
See, et nad üldse sõdisid ja endale aru andmata ka
valel poolel (minu rõhutus H.L.), ei saa
suuremale osale neist tõesti süüks panna. Kasutades
jumalasõna, võiks nende õigustuseks paremal
juhul öelda: Isa, anna neile andeks, sest nad ei teadnud,
mida nad teevad!
Hea on, et meenutatakse jumalasõna. Aga sama hästi
võiks jumalasõnale viidates ja autorile 1941. aasta
genotsiidi, inimsusevastaseid ja sõjakuritegusid meenutades
väita: Isa, anna neile andeks, sest nad ei tea, millest
kirjutavad! Uskugem, need Eesti sõjamehed, kes on veel
elavate kirjas ja kellele lugupeetud professor tagantjärele
kaastunnet avaldab, ei tõtta küll kaastundeavalduse
eest talle tänusõnu ütlema, sest nad teadsid
omal ajal vägagi hästi, mida neil Eesti meestena oma
kodu kaitsmisel tuli teha ja mida nad tegid. Seda teadsid ka need,
kellest said vabadusvõitluses või punase terrori
tõttu manalamehed.
Nii et kümned tuhanded Eesti sõjamehed, kes võitlesid
rindel bolevike vastu, ei olnud suutelised Teises maailmasõjas
endale oma käitumisest aru andma? Kas tõesti ei mõisteta,
et taoline jutt solvab Eesti teise vabadussõja veterane
ja rüvetab sõjas langenud meeste mälestust. Narr
on ju öelda eesti rahvale parastavalt: mehed, kes professor
Jüri Uluotsa ja admiral Johan Pitka VR I/1,
samuti Otto Tiefi valitsuse kutsele järgnesid ja peapiiskopi
Juhan Kõpu õnnistusel bolevike vastu
võitlesid, surid oma rumalusest, ja paras neile!
Eks tuleks siis kaasa tunda ka professor Jüri Uluotsale,
kes rumalast peast tunnustas eesti meeste võitlust Ida
vastu ning siis, kui punased peninukid olid taas Narva väravas,
kutsus eesti mehi kaitsma oma kodu, samuti paljudele-paljudele
nendele, kes on kirjutanud eesti meeste vabadusvõitlusest.
Omaaegne jutt Eesti sõduritest kui Saksa okupatsiooni ohvritest
on siin asendatud jutuga Eesti lapsemeelsetest meestest, kes ei
teadnud, mida nad tegid. Taoline mõttearendus riimub kenasti
Kremli käsitlusega sellest, et 1944. aastal vabastas Punaarmee
Eesti ja kogu tema rahva, kes oma vabastajaid avasüli ja
igatsusega ootas. Kes usuks muidu juttu Punaarmee vabastaja rollist,
kui samal ajal väita, et enamlaste vastu võitlesid
Idarindel ennastohverdavalt Eesti vabadusvõitlejad, kes
andsid endale aru oma tegudest. Hoopis paremini kõlab mõne
asjalise arvates tõdemus, et Punaarmee vastu olid pettusega
kokkuaetud rumalad, lihtsameelsed, kirjaoskamatud ja poolearulised
mehed, kes ei saanud, jumal tunnistajaks, aru, mida nad tegid.
Vanad tuttavad
Paljud nendest, kes ei pea Eesti sõdureid
vabadusvõitlejateks, on Eesti rahva jaoks vanad tuttavad.
Nad on ju samad, kes mõistsid 2007. aasta aprillimässu
ajal Kremli toetusel lärmakalt hukka Nõukogude okupatsiooni
pronksist sümboli Aljoa teisaldamise, samuti
Eesti Vabariigi valitsuse ja politsei otsustava teotsemise ning
toetasid tahes-tahtmata orjameelselt Kremli sepitsusi.
Lugupeetud professor kõneleb otsesõnu Eesti meeste
sõdimisest valel poolel. Samas kinnitab ta:
Olles kahe totalitarismi vahel, ei jäetud meile
palju valikuid. Valest poolest rääkimisel
tahtnuks küll lähemalt kuulda neist teistest, kuigi
mitte paljudest valikutest ja teada saada, kus oli siis see
õige pool? Kui eesti rahvas oli autori enda sõnul
haamri ja alasi vahel, on ju valik vaid kas
haamer või alasi. Kui välistada vale pool,
jääb üle ju vaid üks ja see õige, s.o
võitlus punaste poolel, ja seda tulnuks otsesõnu
ka välja öelda. Ju pidi see valik olema autori arvates
kooskõlas tema laiema üldhumanistliku perspektiiviga.
Jääb üle nõutult küsida, kas tõesti
pidanuksid siis Eesti mehed võitlema pärast Eestis
toimepandud genotsiidi, inimsusevastaseid ja sõjakuritegusid
enesehävituslikult Punaarmees (Rein Müllersoni enda
sõnul stalinliku Venemaa poolel) ja selle riigi
eest, kelle eesmärk oli Eesti rahva hävitamine.
Nii et autori ütlemist mööda mõnele,
kes Saksamaa eest võitles, oli valik omapärane vastus
Nõukogude kuritegudele 1940. aastal. Millist
mõtet kannavad siin sõnad omapärane vastus,
mõistab vaid autor. Omapärast, iselaadset või
iseäralikku ei olnud siin küll midagi: see oli Eesti
meeste selgesõnaline ja ainuõige vastus, sest need,
kes tahavad relvad käes teist rahvast hävitada, mõistavad
üksnes relvade keelt. Kas tõesti mõni lihtsameelne
eestlane usub, et Teises maailmasõjas Eesti mehed Suvesõjas,
Idarindel või Karjala kannasel, Eesti kaitselahingutes
või pärast sõda metsas võitlesid
Saksamaa eest. Seni teatakse siinmail, et võitlus käis
ikka Eesti eest, Eesti Vabariigi taastamise nimel, ja eesti
mehed täitsid oma tõotuses antud lubadust võidelda
bolevike vastu. Mehed, kes võitlesid vaba Eesti
eest ja Eesti nimel, püüdsid pidada rinnet ja sulgeda
punastele peninukkidele tee Eestisse, et punavägi ei saaks
kohe 1944. aasta veebruarikuus tule ja mõõgaga vastupanuta
Eestist üle käia ning jätkata esimesel punasel
aastal alustatud Eesti rahva hävitamist. Ka sundisid Eesti
meeste relvad vene okupante eestlaste Siberi surmalaagritesse
saatmisega mõned kuud ootama. Eesti sõdurite sangarlik
võitlus näitas veenvalt, et eesti rahvas ei astunud
vabatahtlikult NSV Liitu ning tegu on okupeeritud ja annekteeritud
riigiga. Kuna Punaarmee ei suutnud Eestit käigult vallutada,
jäi tee Läände lahti kümnetele tuhandetele
eestlastele. Nii lahkus 1944. aasta septembris Eestist meritsi
20 418 tsiviilisikut (vt Eesti ajalugu VI: Vabadussõjast
taasiseseisvumiseni / Õpetatud Eesti Selts / Peatoimet
Sulev Vahtre. Trt: Ilmamaa, 2005, lk 226). Punasest terrorist
pääsenud eestlastel oli aga oluline roll Eesti hilisemas
sõjajärgses vabadusvõitluses. Ja nüüd
kinnitab professor Rein Müllerson, et need mehed, kes osalesid
bolevismivastases relvavõitluses, et ei vääri
kuidagi vabadusvõitleja tiitlit.
Professor Rein Müllerson tunnistab: Õnnetuseks
oli meile stalinliku Venemaa jõhker ja ebainimlik poliitika,
mis ei pidanud miskiks väikerahvaste saatust ega tahet.
Kõik õige! Aga kui see kõik nii oli, siis
koorub siit küll loogikaviga: kas siis võitlus selle
stalinliku Venemaa ja tema jõhkra ja ebainimliku poliitika
vastu ei olnudki rahvusvahelise õiguse järgi vabadusvõitlus
ja selles osalejad vabadusvõitlejad?
Ja edasi õpetab professor Eesti rahvast mõttetargalt:
Ajaloolistele sündmustele ainult oma künka
otsast vaatamine jätab varju laiema üldhumanistliku
perspektiivi ja sellega moonutab ka konkreetset pilti.
Kas ei tule tuttav ette? Ammuks see oli, kui õpetati
bolevike kuritegusid õigustades, et kommunismi ehitamisel
ei ole tähtsust mingisugusel väikeriigil või
-rahval, rääkimata üksikisiku elust või
tema saatusest. Ja nüüd siis pakutakse samas vaimus
kommunismiõpetuse asemel uut üldhumanistlikku õpetust.
Autori arvates ei tohi Eesti rahva ajaloole oma künka otsast
vaadata (loe: oma rahvuslikule ajaloomälule toetudes oma
rahvuslikke huve arvestada), vaid tuleb silmas pidada ikka ja
alati mingisugust laiemat üldhumanistlikku perspektiivi.
Küllap tuleb üldhumanistlikust perspektiivist
lähtudes vaadata ka seda, et lääneriigid tõotasid
valelikult anda tagasi Eesti rahvale tema riiklik iseseisvus ja
samas müüsid Eesti Vabariigi maha oma idaliitlasele.
Jääb ainult üle mõtiskleda, milles küll
seisneb siin humaansus elik inimlikkus.
Ja veel õpetab professor: Minu vaenlase vaenlane
ei ole tingimata minu sõber, eriti kui viimane on kogu
inimkonna vaenlane. Aga kui minu vaenlase vaenlane on
samuti, ja eestlaste jaoks professor Rein Müllersoni enda
sõnu kasutades oma mätta otsast vaadatuna (kuigi
Eesti rahva jaoks ei ole jumal teist mätast tõe
ja vale vaagimiseks ja mõistmiseks loonud) veelgi suurem
inimkonna vaenlane, siis kuidas olnuks Eesti meestel õigem
sel puhul rahvusvahelise õiguse järgi toimida?
Professor Rein Müllerson jätkab: Aga ega need,
kes sõdides natside poolel, vaatamata nende motivatsioonile
ja panuse suhtelisele tühisusele, aidates kaasa liitlaste,
s.t venelaste, ameeriklaste, inglaste, prantslaste ja mitme teise
kaotuse suurenemisele sõjatandril ja muidugi ka juutide,
mustlaste ning teiste mitteinimeste hävitamisele
surmalaagrites, ei vääri kuidagi vabadusvõitleja
tiitlit. Ja nii see on ja nii see peab olema!
Jääb vaid üle imestada lugupeetud professori enesekindlust
ja üleolevat tooni oma lõpliku tõe väljaütlemisel,
mis ei luba mingit väitlust ega vastuväidete ärakuulamist.
Samas jääb arusaamatuks professor Rein Müllersoni
väide, et eesti sõdurid, sõdides natside
poolel, aitasid kaasa Saksa surmalaagrites toimepandud genotsiidile.
Siin süüdistatakse Eesti piire kaitsnud ja Eesti riikliku
iseseisvuse eest võidelnud sõdureid juba otsesõnu
genotsiidikuriteos, sest kuriteole kaasaaitamine on ju samuti
kuritegu ja kaasaaitajad samuti kurjategijad. Samalt rumalalt
võib aga väita ka nõnda, et kui Punaarmee,
võideldes 1941. aasta sõjasuvel okupeeritud Eesti
pinnal, takistas sakslaste sissetungi Eestisse, aitas kaasa NKGB-laste
ja teiste terroristide poolt Eestis toimepandud massimõrvadele
ja muudele terroritegudele. Samuti on vaja siinjuures pärida,
kuidas küll Eesti sõjameeste vabadusvõitlus
aitas kaasa lääneliitlaste kaotuse suurenemisele
sõjatandril, kuigi Eesti sõdurid ei teinud lääneliitlaste
poole ühtki püssipauku. Vaevalt küll oleks olnud
see lääneliitlaste huvides, kui Punaarmee rullunuks
ilma vastupanu leidmata üle kogu Lääne-Euroopa.
Kui jutuks on natsliku Saksamaa poolel sõdimisest,
siis tuleks küll meenutada, et ka soomlased võitlesid
Teises maailmasõjas Saksamaa poolel ja nende võitlus
tuli sakslastele kasuks, kuid ükski rahvusvahelise õiguse
asjatundja pole tihanud soome sõdureid selle pärast
hukka mõista või soomlaste vabadusvõitlust
eitada. Aga kui eesti mehed sõdisid Vene okupantide vastu
Saksa poolel, siis on see juba kurjast, kuigi võideldi
samuti oma rahvuslikke huvisid silmas pidades. Ei taheta
mõista, et nii soomlased kui eestlased võitlesid
küll sakslastega koos, kuid mõlemad pidasid silmas
oma eesmärke võitlust vaba Soome ja vaba Eesti,
mitte aga Saksamaa eest. Kas erinev hinnang soomlaste ja eestlaste
relvavõitlusele tuleneb siis sellest, et Eesti Vabariik
oli okupeeritud, Soome aga okupantidest vaba? Aga kas siis okupeeritud
ja orjastatud maa rahval ei olegi rahvusvahelise õiguse
järgi õigust võidelda oma vabaduse ja riikliku
iseseisvuse eest? Miks valitakse siin ajaloosündmuste hindamiseks
erinev mõõdupuu?
Et anda oma jutule suuremat kaalu, tehakse kirjatükis viide:
Minu sõber Yoram Dinstein, hiljutine Tel Avivi
ülikooli rektor ja president ütles... Küsigem
seepeale, mis on meil, eestlastel, oma lähiajaloo ja oma
vabadusvõitluse käsitlemisel asja Tel Avivi ülikooli
rektori või kellegi teise arvamise või ütlemisega.
Pole vaja ju Eesti rahval tingimata teada, kes on Rein Müllersoni
sõber või tuttav. Professor Rein Müllerson
väidab: Nagu on olemas ideed, mis on igavesed, käiakse
aeg-ajalt välja ka ideid, mis ei ole kunagi õigeaegsed
ja seda peab alati ühemõtteliselt välja ütlema
nii meie tänapäeva ning eriti meie tuleviku nimel.
Kas siis igaveseks ideeks või juhtmõtteks tuleb
pidada arvamist, et Eestis ei ole olnud Teises maailmasõjas
bolevismivastast relvastatud vabadusvõitlust ega
vabadusvõitlejaid, kuigi meie tänapäeva ja
eriti meie tuleviku nimel ühemõtteliselt väljaöeldu
on vastuolus meie rahvusliku mälu ja ajalooga?
Kui püütakse unustada oma minevikku ja moonutatakse
oma rahvuslikku ajaloomälu, ei ole püsi ka selle mälu
kandjal, eesti rahvusel ja kultuuril. Rahvuslik ajaloomälu
rajaneb ajaloofaktidele. Kui ei austata ajaloofakte, mis on ajaloomälu
nurgakivid, ei ole mõtet kõnelda ka rahva tulevikust.
Kui rahva ajaloomälu ahel katkeb, kui püütakse
unustada ja kõrvale heita oma ajalugu, hääbub
ka Eesti rahvus ja rahvuskultuur, ja ajalukku kadunud eestlaste
asemel elavad siinmail ilma oma rahvusliku mäluta ja juurteta
eestimaalased (vrd nõukogude inimesed). Seeläbi
jääb täitmata ka Eesti Vabariigi põhiseaduse
preambulis talletatud riigi püha kohustus tagada eesti
rahvuse ja kultuuri säilimise läbi aegade.
Siinjuures tuleks küll meelde tuletada Eesti kaitseväe
omaaegse peainspektori kolonelleitnant Einar Laigna sõnu
(2001): Olla oma maa peremees, see tähendab, et siin,
sellel maal oleme meie peremehed. Meie otsustame. On meie asi,
kuidas me siin elame. See on meie asi, mida me mõtleme.
See on meie asi, mida me räägime. See ei ole kellegi
teise asi. (Eesti vabadusvõitlejate Liidu ajalugu 19922008
/ Koguteose koost Väino Kallas / Eesti Vabadusvõitlejate
Liit. Tln, 2010, lk 193, 195).
|
|
|