Kultuur ja Elu 1/2012


Kultuur ja Elu 4/2011

 

 

 

 


Tema eluideaaliks oli vabadus

tekst: Jüri Kotšinev


Jaan Kiivit (juunior) sündis
19. veebruaril 1940. aastal Rakveres Viru-Jaagupi kirikuõpetaja ja hilisema EELK peapiiskopi Jaan Kiiviti peres.
2. veebruaril 1966 ordineeris peapiiskop Jaan Kiivit seenior oma poja Jaan Kiiviti Tallinna Toomkirikus. Jaan Kiiviti teenistuskäik oli kõige tihedamalt seotud Tallinna Püha Vaimu kogudusega, mida ta teenis alates 1964. aastast ühtekokku 30 aastat.
1991–1992 töötas EELK Usuteaduse Instituudi rektorina. 1994 valiti Jaan Kiivit peapiiskop Kuno Pajula asemele EELK uueks peapiiskopiks. Jaan Kiivit suri 31. augustil 2005 Peterburis.
Foto: www.eelk.ee

O tempora! O mores! Cicero retooriline sentents I sajandist eKr sobib ideaalselt tänasesse päeva, kui kuulata ja vaadata Eesti poliitiliste „vaalade“ sekeldusi ja skandaale, mis on tabanud kohalikku poliitmaastiku 2011. aasta lõpus ja alanud aasta alguses.

Cicero astus omal ajal moraliseerivate piitsutuskõnedega Catilina vastu, kuid sama võiks hüüda ka kaasaegne poliitikavaatleja, kui analüüsiks ja piitsutaks IRL-i ja Keskerakonnaga seonduvat. Mis kujul ja millisel määral on süüdi üks või teine poliitiline erakond, on mõistagi vastavate uurimis- ja õiguskaitseorganite pädevuses uurida ja otsustada, kuid üks, mis võimaldab kasutada Cicero sententsi tänases päevas, on poliitikute võimukiim ja jultumus läbi sajandite. Samas on kõik see vabale ühiskonnale ja iseseisvale riigile omane. Eriti kui arvestada, et omariikluse kogemus on kestnud poole sajandi ikke alt vabanedes pisut üle 20 aasta.

Omariiklus ja vabadus – need kaks mõistet on teineteisest lahutamatud ja minu põlvkond mäletab aegu, kui siinmail ei olnud kumbagi. Selle asemel oli sügav võõrvõimu paine ning meeleheide, kuna mitte kusagilt ei paistnud selle paine lõdvenemist terve kuuendiku planeedi enda alla haaranud tohutus rahvaste vanglas NSVL-s. Aga ka kõige tagurlikumal ja stagneerunumal ajal – Brežnevi valitsemise aja lõpul – oli Eestis üks mees, kes ei kartnud kuulutada tõtt ning kelle jutlustest kumas kaugele vabaduse ja paindumatuse sõnum. See mees oli Jaan Kiivit.
Möödunud sajandi kaheksakümnendate algus. Tallinn on üleujutatud okupatsioonivägede sõduritest ja madrustest. Nõukogude miilits valvab ja luurab igal sammul. Kompartei on oma propagandamasina pannud tööle täistuuridel. Rein Ristlaan – EKP peaideoloog – keerab kruvid nii kinni, kui võimalik. Tallinn on täis nõukogude punaplakateid ja loosungeid, mida enam maha ei võetagi ja mis peksavad oma jälgi esteetikaga kõiki, kes neid vaatama juhtuvad – mitte näha neid on aga peaaegu võimatu. Ajalehed järgivad Moskva direktiive ning kostitavad rusutud eestlasi nõukogude korda ja elulaadi ülistava solgiga. Migrantide armee on selgelt üle võtmas pealinna ning eesti keelt kuuleb Tallinnas üha vähem. Elu on muutunud masinlikuks ja mõttetuks. KGB näitab hambaid igal võimalikul ja võimatul juhul ning pikale veninud Afganistani sõda nõuab järjest rohkem ohvreid. Eesti teatri, muusikaelu, kirjanduse ning filmikunsti üle valitseb GLAVLIT-i raudne tsensuurikäsi. Räägitakse, et peagi läheb kogu NSVL-s kõrghariduse saamine üle vene keelele. Sama saatus ootab peagi ka keskharidust andvaid õppeasutusi.

Olukord on täiesti troostitu, aga ühes Tallinna vanimas kirikus räägib kantslist kogudusele ja kõigile, kes üle kiriku läve julgevad astuda, pastor Kiivit. Ta kõnemaneer on tasane, endassevaatav keskealine mees kaalub iga sõna, mida ta ütleb, ning on näha ja kuulda, kui hoolikalt on ta lihvinud iga oma jutluse mõtet. Samas tuleb tema jutt südamest ning kindlasti hingest. Arendades välja jutluse teemat teatud murdepunktini, tõusevad tema sõnad vabalt taeva poole nagu linnud, kellele on tagasi antud tiivad. Ja lummatuna kuulasin ma Kiiviti jutlust, oodates järgmist pühapäeva, millal ta taas Pühavaimu kantslist jagab rahvale vabastavat palsamit, mis oli segatud usust, julgusest ja tõest. „Saatke ateist sinna, kus on tema koht, ja tulge Jumalakotta,“ ütles Kiivit ja need sõnad, mis oleks võinud viia nende lausuja vangimajja, jäid meelde.
Harju tänava raamatukaupluses jäi mulle silma raamat „Damdinõ Suhhe-Bator“ ja NLKP peasekretäri Brežnevi kirjutatud üllitised. „Varblase“ kohvikus istusid suviti tihti koos Jaan Paavle, Tarmo Teder ning Tartust järjekordselt Tallinnasse uusi luuletusi sõpradele esitama tulnud Milius, aga samal ajal pühapäeviti Pühavaimu kirikus rääkis Kiivit. Mart Laar ja Lauri Vahtre õppisid Tartu ülikoolis ajalooteaduskonnas. Jüri Stepanov, Jaan Tammsalu, Jaanus Jalakas ja paljud teised praegused praostid õppisid usuteadust, aga Kiivit rääkis. Punased piirivalvurid kontrollisid NSVL-i välispiiri Pirita rannas ja Viimsis, Salmistul ja Paldiskis, aga Kiivit rääkis. Kõik, mis peale 1980. aasta õpilasrahutusi vähegi viitas režiimivastasusele, suruti eos räigelt maadligi, aga Kiivit rääkis. Parteiladvik ja komsomoliaktiiv vandus igal võimalikul juhul truudust Moskvale, aga Kiivit rääkis. Juku-Kalle Raid oli pisike poisike ja Kadri Kõusaar alles sündinud ning Savisaar kirjutas Soome televisiooni laastavast mõjust ENSV noorsoole, aga Kiivit rääkis…

Mäletan, kuidas ühel kõledal sügispäeval läksin koos Jüri Stepanoviga (nüüdseks manalasse varisenud Otepää koguduse pastoriga) Pedasse vaatama noorte kunstnike näitust. Kogu Narva maantee oli täis punaloosungeid ja Pedast kesklinna tagasi tulles olin ma eriti rusutud meeleolus. Stepanov märkas seda ja ütles mulle prohvetlikud sõnad: „Vaata – see rahvas siin maal on nii palju kannatanud, et ta saab ükskord vabaks ja sinu silmad näevad seda!“ Ausalt öeldes ei uskunud ma Stepanovit siis mitte üks põrm, aga ma tahtsin samas, et see oleks nii. Ja nii see lõpuks ka läks. Siis aga, 1980. aasta hilissügisel, oli mul vaid üks kindel lohutus – ma teadsin, et varsti on pühapäev ja Kiivit räägib kantslist jälle sõnu, mis on puhtad nagu kuld…
Kuulates ja vaadates kõike, mis peaks meele mustaks tegema tänapäeva Eesti avalikus elus, muigan ma vaikselt, sest tean – alati, isegi kõige lootusematul ajal leidub siin maal kindlasti jälle üks mees, kes suudab oma sõnumi edastada nii, et see kaalub üles kõik vale ja rusuva, muserdava ja koleda ning tekitab arusaamise: kuni on kas või üks inimene, kellele need sõnad korda lähevad, ei räägi mees asjata. Selline mees oli minu noorusajal Jaan Kiivit. Kui rääkis Kiivit, ei saanud kustuda lootus. Kui rääkis Kiivit, sirgusid õlad. Kui rääkis Kiivit, tõusis huultele märkamatult ja isegi tahtmatult helge naeratus….


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv