|
Eesti öölahingulennuüksused
idarindel
tekst: Hendrik Arro
lühendatud autori CD- väljaandest, Tallinn 2009
|
Hendrik
Arro (loo autor)
Hendrik Arro sündis 25. juulil 1925. aastal Tallinnas
sõjaväelenduri pojana. 1943. aasta märtsis
astus ta 17 aastase vabatahtlikuna Saksa sõjaväes
moodustatud eesti lennuüksusse hilisemasse
127. (mere) Luurelennugruppi, kus teenides tehnilise personali
hulgas, sai lennukirelvuri väljaõppe.
1943. aasta suvel andis H. Arro avalduse lennukooli astumiseks
ja sama aasta septembris suunatigi ta Liibavisse eestlaste
ja lätlaste väljaõpetamiseks loodud lennukooli.
Lennukooli lõpetas ta 1944. aasta juuni esimestel
päevadel sõjaväelenduri kvalifikatsiooniga
ja suunati seejärel 11. Öölahingulennugruppi,
mille 3. lennusalga koosseisus osales lendurina 1944.
aastal toimunud Eesti kaitselahingutes. Lendas nii Narva
kui ka Tartu rindel. Oma esimesed lahingulennud sooritas
18-aastasena, olles üks noorimaist lenduritest eesti
lennuüksustes. Kokku sooritas ta 63 lahingulendu.
Lahingutegevuse eest sai pronks ja hõbe rindelennuspange
ning 2. klassi Raudristi.
1944. aasta septembris lahkus lennuüksuse koosseisus
Eestist ja tegi Saksamaal viibides kaasa kogu eesti lennuväelaste
sõjatee - pärast lennuüksuse likvideerimist
Heiligenbeilis 1944.a. oktoobris saadeti ta koos kogu
ülejäänud lennuüksuse koosseisuga
Frankfurti Oderi ääres paiknenud Kunersdorfi
lennubaasi, mis oli eesti lennuväelaste kogumispaigaks.
Sealt saadeti valdav osa sinna kogutud eesti lennuväelasi
sh. ka H. Arro, novembri algul edasi Taani, Esbjergi,
nn. langevarjurite kooli, kuid juba 1944.a. detsembris
suunati nad edasi Dortmundis baseeruvasse 96-ndasse raske
õhutõrje-suurtükiväe gruppi. 1945.a.
märtsis saadeti Dortmundis paiknenud eesti lennuväelased
edasi Hamburgi, 20. (eesti) relvagrenaderide diviisi tagavarapataljoni
ja sealt peagi edasi Hirschbergi lähistele, 20. diviisi
lahinguüksuste juurde, kus H. Arro teenis diviisi
välitagavarapataljonis. Selle diviisi koosseisus
langes ta 9. mail Tehhoslovakkias sõjavangi,
kus tuli üle elada ka nn. Tehhi põrgu.
Sõjavangist õnnestus tal Brno lähistel
koos grupi kaaslastega aga varsti põgeneda ja,
et läände minek osutus võimatuks, juba
1945. aasta suvel tagasi Eestisse seigelda.
1950. aasta 7. oktoobril arreteeriti ja mõisteti
teenistuse eest Saksa sõjaväes 25 aastaks
vangilaagrisse. Kinnipidamiskohaks sai Kolõma (Magadani
oblast), kus tal vangina tuli töötada elektrijaama
ehitusel ja kullakaevandustes. Eestisse tagasipöördumise
järel õnnestus tal jätkata õpinguid
Tallinna Tehnikaülikoolis.
|
Ülevaade öölahingulennuüksuste
loomisest ja arenguloost II maailmasõja ajal idarindel
saksa õhujõududes aastatel 1941-1944. Lähemalt
11. Eesti Öölahingulennugrupi tegevusest aastatel 1943-1944.
Materjal pärineb Hendrik Arro CD-väljaandest: Pommid
öisest taevast. Öölahingulendurid idarindel.
Kui rääkida
lennuväe tegevusest II maailmasõjas, siis tavainimene
on enamasti kuulnud nende lendurite tegevusest, kes kasutasid
oma lahingulendudel suhteliselt moodsaid, suurt tulejõudu
omavaid või rasket pommikoormat kandvaid lennukeid. Need
olid õhusõja ässad. Kuid niisamuti
nagu moodsatel tankidel või lennukitel sõdivate
sõdurite kõrval võitlesid ka miljonid sõdurid
tavalise vintpüssiga, nii oli ka lennuväes küllaltki
palju selliseid lendureid, kes täitsid oma sõdurikohust
suhteliselt vanadel, aeglastel, kehvasti relvastatud või
isegi relvastamata lennukitel lennates. Kui rääkida
idarindest, siis oli neid nii Nõukogude Liidu kui ka Saksa
lennuväes. Tegutseid need lendurid tavaliselt öösel,
sest päeva ajal oleks selliste lennukitega üle rinde
lendamine olnud enesetapp. Erilisi, üldist tunnustamist väärinud
saavutusi nagu näiteks suurt õhuvõitude arvu,
hävitatud tanke või puruks pommitatud tähtsaid
sõjalisi objekte neil lenduritel ette näidata ei ole.
Ja nii tekib tavainimesel siis küsimus, milleks selliseid
lennukeid II maailmasõjas üleüldse kasutati ja
kui palju neid, sellistel lennukitel lendavaid üksusi ikka
oli. Eestlaste ja lätlaste puhul esineb ka arvamust, et sakslased
lihtsalt andsid eesti ja läti lenduritele n.-ö. armu
poolest mingid vanad kastid lendamiseks, et need siis
selle ajast ja arust läinud rämpsuga venelaste vastu
sõdiksid (nii nagu saksa sõjaväe juurde moodustatud
eesti julgestus- ja politseipataljonidegi varustus oli algul õige
kesine).
Kui pisut lähemalt analüüsida küsimust, milliseid
ülesandeid sellised vanadel lennukitel lendavad üksused
ikka täitsid, siis räägib sellest näiteks
küllalt selgelt nende, Saksa lennuväes kasutusel olnud
üldine nimetuski häirimis-pommitusüksused
(Störkampfeinheiten). Selliste üksuste tegevuse iseloomustamiseks
võiks võrdluseks tuua näiteks sääski,
kes ilusatel suveöödel ei suuda küll inimest ära
süüa, kuid pidevalt kõrva ääres pinisedes
ja aeg-ajalt valusasti torkides suudavad selle elu põrguks
muuta. Just samasuguseid ülesandeid täitsid mõlemal
sõdival poolel tegutsevad öölahingulennuüksused.
Motoks oli vastasele ei tohi hetkekski rahu anda, tema
pea kohal peavad pidevalt kõlkuma mingid põrisevad
moosiriiulid või metsavahid, et
ta ei saaks segamatult ümber paikneda, oma väeosi varustada
või sõdurid lahingute väsimusest puhata. Oht,
mingi juhuslikult heidetud pommi või selle killuga pihta
saada, pidi vastase sõdurit pidevalt saatma.
Nende üksuste loomisel ja arendamisel ei lähtutud mitte
mingitest kõrgetest, pikaajaliselt ette planeeritud ja
läbitöötatud sõjalistest doktriinidest,
vaid selleks sundis mõlemat sõdivat poolt lihtsalt
hädavajadus olukorras, kus lennuväe kaotused olid nii
suured, et tööstus ei suutnud lennuväge enam piisavalt
moodsate lahingumasinatega varustada.
Alustasid
venelased
Kui 22. juunil 1941.
aastal algas sõda Nõukogude Liidu ja Saksamaa vahel,
pommitas saksa lennuvägi juba varastel hommikutundidel rohkem
kui kuutkümmet vene lennuvälja, millistel paiknes umbes
70% kogu NSVL läänepiirile koondatud lennuväe koosseisust.
Mõningate päevade jooksul hävitati maapeal ja
õhus üle 4000 Punaarmee käsutuses olnud lennuki.
Oktoobriks tõusid nõukogude lennuväe kaotused
5300 lennukini. Et kohe sõja alguses algas ka Nõukogude
Liidu tööstuse ümberpaiknemine Uuralitesse, siis
ei suutnud lennukitööstus kaotusi asendada. See sundis
Nõukogude Liitu, et mitte kaotada kogu ofensiivi õhus,
võtma kasutusele kõiki lennukeid, mis neil iganes
olemas olid. 1941. aasta lõpul otsustati kogu olemasolev
Nõukogude Liidu lennukipark (lennukoolidest, aeroklubidest
ja tsiviilõhulaevastikust) rindeteenistusse mobiliseerida.
Valdavalt oli siin tegemist vananenud lennukitüüpidega.
Vananenud lennukitüüpide kasutuselevõtt sundis
aga muutma taktikat, sest päeva ajal, oludes, kus sakslased
valitsesid õhuruumi, selliste lennukitega rindel lennata
oleks tähendanud tohutuid kaotusi. Seetõttu said nüüd
valdavaks öiste pommitajate üksused.
Et öiste pommitajate polkudes kasutusel olnud lennukid pimelennuks
vajalike raadionavigatsiooniseadmetega varustatud ei olnud, siis
toimusid lennud ainult tingimustes, kus visuaalne orienteerumine
oli võimalik selgetel, eriti kuuvalgetel öödel,
kõrgustel 400-1000 m, kusjuures lennud ulatusid kuni umbes
30 km kaugusele saksa tagalasse.
Olukord 1942.
aasta sügiseks
Saksa lennuvägi
oli 1942. aasta sügiseks jõudnud analoogilisse seisu,
nagu nõukogude lennuvägi 1941. aastal oli olnud
modernseid rindelennukeid ei jätkunud. Seetõttu tuli
paratamatult hakata vananenud lennukitüüpe rinde lähedal
tegutsevate kergete pommitajatena kasutama. Nõukogude kergete
öiste pommitajate üksused said siin eeskujuks. Ka sakslased
hakkasid kogu idarindel vananenud rindelennukite ja kahepinnaliste
õppelennukite baasil organiseerima nn. häirimispommitajate
salkasid (Störkampfstaffel). Esialgu peeti nende lennusalkade
organiseerimist ainult ajutiseks hädalahenduseks, sest loodeti,
et varustamise paranemisel olukord jälle normaliseerub. Paraku
ei olnud Saksa majandusorganid enam suutelised varustusküsimusi
vajalikul tasemel lahendama. Lisaks sellele pidi saksa lennuvägi
tegutsema mitte ainult idarindel, vaid ka Vahemereruum, Põhja-Aafrika
ja teised sõjatandrid nõudsid üha rohkem oma
osa. Seetõttu pidi saksa lennuvägi igal pool tegutsema
suure ülekoormuse all. Saksa tööstus ei olnud enam
võimeline suuri kaotusi korvama.
Olukorrast annavad mõningase pildi järgnevad arvud:
1941. aasta detsembris moodustas saksa rindelennukite arv 5250
lennukit. 1942. aasta lõpuks oli rindelennukite arvuks
vaid 5150. Lennuväe kaotused olid tunduvalt suurenenud. Näiteks
1. maist kuni 30. novembrini 1942 moodustasid igakuised kaotused
umbes 1500 lennukit, nende hulgas pommitajaid ~450, hävitus-,
lahingu- ja sööstpommituslennukeid kokku ~250. Kõik
need olid lennukid, mida kasutati maaväe toetuseks. Saksamaa
lennukitoodang moodustas 1942. aastal kokku aga ainult umbes 15
000 lennukit, millede hulgas olid lisaks lahingulennukitele ka
õppe-, side- ja muud lennukid.
Kõige selle tulemuseks oli, et Saksa lennuvägi oli
1942. aasta lõpuks initsiatiivi kaotanud ja suutis ainult
vastase aktsioonidele reageerida. Veelgi enam arvestades
läänest tulevat ohtu (liitlaste strateegilist Saksamaa
pommitamisvõimalust ja võimalikku vägede maandumist
mandril) oli Saksamaa 1942. aasta lõpuks umbes 70% oma
lahingulennuväest Vahemereruumi ja läände, riigi
õhukaitseks (Reichsluftverteidigung) kontsentreerinud.
Veel 1942. aasta suvel oli 54% kõikidest rindelennukitest
(umbes 2500 lennukit) idarindel olnud. Kõige selle tulemusel
halvenes Saksa lennuväe olukord tunduvalt ja nõukogude
lennuvägi suutis juba 1942. aasta juulis õige mitmetes
rindelõikudes õhuvalitsemise saavutada.
|
|
|
1943. aasta kevadsuvel saabusid
127. Mereluurelennugrupi 2. ja 3. lennusalga jaoks lennukid
Heinkel He-50. Lennuki juures seisavad (vasakult):U. Polikarpus,
H. Habel, K. Lumi, A. Piirsalu, R. Mardiat, J. Kukk ja
J. Ester. Sõja elasid neist üle ainult U.
Polikarpus, H. Habel ja A. Piirsalu.
|
Öölahingulennuüksuste
efektiivsusest
Nagu öölahingulennuüksuste
nimetuski näitas, tegutsesid nad rindeolukorras (kui ei olnud
tegemist partisanidesvastase võitlusega) põhiliselt
öösiti. Tavaliselt lennati välja pimeduse saabudes
ja lahingulennud lõpetati ilma valgenedes. Lahingulendude
läbiviimise eelduseks oli, et ilm oleks visuaalseks orienteerumiseks
sobiv. Sihtmärkide loetelu oli õige laialdane
nendeks olid teadaolevad vastase vägede koondumiskohad, vastase
järelvedu rindelähedastes piirkondades, suurtükiväepositsioonid,
teederistid, raudteejaamad ning -sõlmed, sillad jne. Eesmärgiks
oli pideva öise pommitamisega vastase väeosade häirimine
ja varjuma sundimine ning liikluse takistamine teedel. Sihtmärgid
kooskõlastati maavägedega. Lisaülesandeks öölahingulenduritele
oli visuaalse luure teostamine, et täiendada andmeid vastase
paiknemise ja liikumise kohta ning leida sobivaid sihtmärke
päevasteks õhurünnakuteks.
Lahingulennud toimusid paljude lennukitega rindelähedastelt
lennuväljadelt n.-ö. jooksvalt (nn. rulluv rünnak
lennukid startisid üksteise järel pidevalt),
kusjuures lendurid sooritasid mitu lahingulendu öö jooksul
(olenevalt aastaajast ja ilmastikutingimustest kõikus ühe
öö jooksul sooritatud lendude arv 1-2 kuni isegi 10-ni).
Lahingulennu kestuseks oli, olenevalt konkreetsetest tingimustest,
0,5-2,5 tundi. Keskmiseks lahingulennu kestvuseks oli ca 1 tund.
Tavaliselt oli ühe lennuki poolt lahingulennul allaheidetavate
pommide kaal kõige enam öölahingulennukitena
kasutusel olnud lennukitüüpide (Ar-66, Go-145) puhul
100-150 kg, samal ajal kui näiteks He-46 ja Fw-58 võisid
isegi kuni 200 kg pomme kaasa võtta.
Tavaliselt kasutasid öölahingulennukid Ar-66, Go-145
ja He-46 50 kg-seid fugass- või kildpomme. Vastase väeosade
paiknemiskohti rünnates kasutati lisaks eelnimetatud pommidele
ka nn. Abwurfbehältereid, mis kujutasid endast
pommikujulisi kesti, millesse oli paigutatud tavaliselt umbes
1-10 kg-sed kild- või süütepommid (pommide kaal
ja tüüp võis varieeruda). Pärast pommi päästmist
kukkus selline Behälter mõned sekundid
ja avanes siis, Behälteri sisu, väikesed
pommid aga paiskusid laiali ning nende kukkumispiirkond haaras
maapinnal suure ala. Lisaks lennuki alla riputatud pommidele,
võeti sageli kaasa ka veel väikesi (kuni 10 kg) pomme,
mida pardalaskur käsitsi üle parda loopis.
Öölahingulenduri elu tegi mõnevõrra riskantsemaks,
võrreldes päevase lendamisega, ka asjaolu, et olukorras,
kus tekkis vajadus hädamaandumiseks, oli sobiva platsi leidmine
ja sellel õnnelik maandumine öises pimeduses enam
kui küsitav. Enamasti lõppes maandumiskatse lennuki
suurema või väiksema vigastusega ja meeskonna saatus
olenes õnnejumala tahtest. Seetõttu tuli vahel ette
olukordi, näiteks kas või halva ilma korral, kus lendur
pidi oma elu päästmiseks ka täiesti korras lennuki
puhul kasutama langevarju, kui nähtavust polnud ning kütus
hakkas lõppema. Ega see pimedasse öösse hüppamine
ka eriti ohutu asi ei olnud, aga ... . Talvetingimustes põhjustas
lisaks kõigele muule suuri ebamugavusi ja ohte lahtiste
masinatega lennates veel ka võimalik näo või
jäsemete külmumine.
Öölahingulendurite tegevus oli tihedalt seotud maavägedega.
Ehkki lennukäsud öölahingulennuüksustele anti
lennuväestaapide poolt, olid need maavägedega kooskõlastatud
ja toimusid vastavalt nende tellimusele. Liikuva rindejoone
puhul, rünnaku või taandumise tingimustes oli aga
omade ja vastaste eristamine ilma raadiosidevahenditeta öölahingulennukite
poolt öises pimeduses tihti küllaltki raske, sest olukord
võis muutuda küllaltki kiiresti ja rindejoon erineda
sellest, mis lendurile enne väljalendu teada oli antud. Seetõttu
oli väga oluline, et oma lennukite sihtmärgile peale-
ja tagasilennuteed oleksid eelnevalt maavägede ja õhutõrjega
kooskõlastatud, samuti signaalid, millega maaväeüksused
andsid lennukitele teada, et tegemist on oma vägedega. Loomulikult
oli oluline, et ka maavägede üksused oleksid teadlikud
olnud lennuüksuste tegevusest. Siin kasutati oma lennukite
tunnusena spetsiaalseid tunnustulesid, millega maavägedele
oma lennukitest teada anti. Kasutati ka spetsiaalseid tunnusrakette.
Sellele vaatamata esines juhuseid, kus oma õhutõrje
tulistas oma lennukeid. Oli ju selliste lennukite nagu Fw-58 siluett
ööpimeduses kergesti segiaetav Nõukogude Liidus
kasutusel oleva lennuki DC3/PS-84 siluetiga, Ar-66 ja Go-145 siluett
aga U-2 siluetiga.
|
Jõhvi lennuväli
oli rindele nii lähedal, et rindelt tõusev
suits (silmapiiril) hästi näha oli. Lennuväljale
ehitatava punkri juures päevitavad (vasakult): H.
Öör (seisab), K. Vijan, V. Raag, O. Tamm, A.
Ristmäe, H. Toi ja H. Arro.
|
Kuidas öölahingulennud
praktiliselt toimusid
Põhiliselt täitis
öölahingulennugrupp kahesuguseid lahinguülesandeid:
- staapide poolt kindlaks tehtud või oletatavate vastase
väeosade paiknemispiirkondade ja rinde järelveoteede
pommitamine;
- ilma kindla, etteantud sihtmärgita häirimislennud,
kus lendur ise valis rünnakuobjektid (nendeks said sageli
lendurite suurimad vaenlased õhutõrjepatareid,
millega kergendati ka päevaste lennuüksuste tegutsemist).
Siinkohal tuleb mainida, et otseselt vastase eesliini pommitamist
öölahingulenduritele ülesandeks ei tehtud. Öises
pimeduses, kus maapinnal paiknevate objektide nähtavus ja
täpsem eristamine oli juba mõnesaja meetri kõrguselt
ka heade ilmastikutingimuste korral praktiliselt peaaegu võimatu
(saksa elektrisütikuga pommide minimaalseks heitekõrguseks
loeti 300 m), oleks risk, et pommid langevad olukorras, kus omad
ja vastased paiknevad lähestikku, väikese eksituse tõttu
omadele kaela, liiga suur olnud. Seega jäi siis öölahingulendurite
põhiliseks tegutsemisalaks rinde lähitagala.
Loomulikult kuulus kõikide lendude puhul lahinguülesannete
hulka ka luureandmete kogumine nii vastase kui ka ilma kohta.
Aegajalt välgatavad nõrgad sõidukite tuled
maanteel (ka sõidukid ei saanud vaatamata pimendamisele
keerukamatel teelõikudel siiski päris ilma tuledeta
läbi) rääkisid kolonnide liikumisest ja nende liikumissuunast,
tulistavate kahurite suudmeleegid või kergemate õhutõrjekahurite
leekjäljestusega mürsud reetsid suurtükipatareide
asukoha jne. Andmete edastamisel tuli täpselt vahet teha,
mida lendur tegelikult nägi ja mida ta arvab, et luureandmeid
töötlevates staapides oleks asjast objektiivne, mitte
oletustel põhinev pilt (näiteks tuli lennule järgnenud
ettekandes öelda: sellel teelõigul seal ja seal kurvis
kolm välgatanud tuld suunaga sinna või sinna, mitte
aga rääkida auto- või tankikolonnist sel
juhul tuli ettekandes eraldi põhjendada, miks lendur just
nii arvab).
Kergete lennukitega varustatud öölahingulennuüksused
lendasid tavaliselt rindelähedastelt välilennuväljadelt.
Enamasti kujutas selline lennuväli endast lihtsalt põldudele
rajatud mõnekümne meetri laiust ja kuni kilomeetri
pikkust rohukattega stardi- ja maandumisrada, kusjuures ülejäänud
maastik oli moondamise mõttes jäetud võimalikult
muutmata. Lennukid paiknesid sellistel lennuväljadel lihtsalt
lennuvälja ümber kohtades, mis pakkusid moondamisvõimalusi
(näiteks metsa veeres). Sealsamas lähedal olid tavaliselt
ka jooksvaks tarbeks kasutatavad pommihunnikud. Eestis oli 11.
Öölahingulennugrupi poolt kasutatud lennuväljadest
Jõhvi (Tammiku) lennuväli ainus, kus oli ka puuprussidest
kattega stardi-maandumisrada (mida suvetingimustes aga ei kasutatud).
Lennuväljal toimuvate lahingulendude üldine juhtimine
toimus komandopunktist (Gefechtsstand), milleks näiteks Jõhvi
ja Rahkla lennuväljal oli maasse kaevatud barakk lennuvälja
servas, Triigi lennuväljal vana mõisa heinaküün
jne. Sinna kogunesid igal õhtul, kui lahingulennud olid
ette nähtud, lennukite meeskonnad. Seal andis siis üksuse
ülem või tema asetäitja lenduritele enne lendude
algust lennukäsu ja võeti, nagu eespool juba märgitud,
lahingulennult saabujailt vastu andmeid ülesande täitmise
ja saadud luureandmete kohta, et need kõrgematele staapidele
edastada.
Suusõnal antav lennukäsk sisaldas andmeid rinde üldise
olukorra, rindejoone paiknemise, üksusele antud konkreetse
lahinguülesande, teiste samas rindelõigus tegutsevate
lennuüksuste, tagavaralennuväljade ja ilmaennustuse
kohta. Lisaks sellele teatati ka rindel kehtiv parool (juhuks,
kui kellelgi tulnuks järsku jalgsi tagasi astuda) ja anti
signaalraketid, nn. ES-raketid, mis vaheldusid nagu paroolgi iga
päev ja olid õhutõrjele ja teistele vajaduse
korral tunnuseks, et on tegemist oma lennukiga. (ES-raketi väljatulistamisel
lendas algul välja üks rakett, mis seejärel lõhkes
mingiks kindlaks, ettenähtud arvuks rakettideks). Ei mäleta,
kuidas oli lugu teiste lennusalkadega, kuid kolmanda salga lennukitel
oli lisaks tavalistele pardatuledele kere all veel kaks spetsiaalset
signaaltuld, üks ninas, teine sabas, mille värvi samuti
iga päev muudeti. Edasi anti lennukäsus veel stardi
ja maandumisega seotud ning vajaduse korral ka muud erikorraldused,
pardalaskuritega lennates teatati ka, kes kellega lendab, kontrolliti
kelli ja siis oligi tavaliselt juba aeg lennukite juurde minna.
Selleks ajaks oli tehniline personal lennukid juba stardivalmis
seadnud ja lennukitele ka lahinguülesandele vastavad pommid
alla kinnitanud, lennukirelvurid aga pardakuulipildujad laskemoonaga
varustanud (ette oli nähtud vist kuus tagavaramagasini),
nii et pärast lühikest lennuki kontrolli käivitas
lendur mootori, kontrollis selle tööd ja ruleeris seejärel
starti. Pimeduse ja lennukis istuva lenduri piiratud vaatevälja
tõttu abistas teda selle juures motorist, kes lennuki ees
sörkides värviliste tuledega taskulambi abil (roheline
järgne mulle, punane stopp) lennuki stardiraja juurde
juhtis, kus jäädi järjekorras stardiloa ootele.
Iseenest mõista olid selle tegevuse juures lennuki pardatuled
kustutatud. Ei põlenud ka stardiraja tuled.
Lennukite starti ja maandumist juhtis stardiraja kahe valge tule
juures olev stardikorrapidaja, nn. stardipost. Stardirajale ruleerimiseks
küsiti luba lennuki pardatulede hetkelise süütamisega,
millele jaatavaks vastuseks oli stardiraja tulede süütamine
(raadiosidet tolleaegsetel öistel pommitajatel ei olnud)
ja stardiposti taskulambi roheline tuli (kui stardiraja tuled
süüdati maanduva lennuki tarbeks, ütles taskulambi
punane tuli, et rajale ruleerimine on keelatud). Jaatava vastuse
korral süütas lennuk pardatuled ja ruleeris rajale.
Kohe kui lennuk oli stardirajale ruleerinud ja stardi suunas joondunud,
kustutati nii parda kui ka stardiraja tuled, stardipost kontrollis,
milline lennuk on startimas ja süütas siis stardiloa
märgiks uuesti stardiraja tuled. Lennuk süütas
pardatuled ja startis. Niipea kui lennuki rattad olid maast lahti,
kustutati parda- ja seejärel kohe ka stardiraja tuled.
Sooritatud lahingulendude arv olenes lennukäsust (kas lendude
arv oli piiratud või tuli lennata nii palju kui võimalik),
sihtmärgi kaugusest ja ilmast. Venemaal, kus rinne oli suhteliselt
lähedal, olevat pika talveöö jooksul suudetud kuni
kaheksal lahingulennul käia. Ööde valgenedes see
arv vähenes ja näiteks valgetel juunikuu öödel
Eestis lennates sai tehtud vaid 1-2 lendu. Aga juba juulis see
arv kasvas 2-3 ja augustis - septembris 3-4 lahingulennuni öö
jooksul.
Sihtmärgi leidmisel kasutati vastase ründamiseks 50-kilogrammiseid
kas fugass-, kild- või 70- kiloseid kassettpomme (nn. Abwurfbehältereid
AB70). Milliste pommidega lennati, olenes lennukäsust. Behälterid
kujutasid endast väikeste, umbes kiloste kild- või
süütepommidega täidetud õhukesi pommikujulisi
kesti. Pommiheitmisel kukkusid need mõne sekundi ja pudenesid
seejärel laiali, külvates oma sisu hajutatult maapinnale.
Küllaldase hajumise tagamiseks pidi nende pommide heitekõrgus
olema vähemalt 1000-1500 m. Erilist silmale nähtavat
efekti need pommid tavaliselt ei tekitanud, kuid otsustades vastase
õhutõrje tegevuse järgi, oli nende mõju
nähtavasti valusam kui tavaliste kildpommide oma. Näiteks
kui mõnel ööl, millele eelnenud päeval stukad
olid rindel tõhusat tööd teinud, oli õhutõrje
algul nõrgem (kas olid mehed väsinud või ei
jõutud küllalt kiiresti laskemoonavarusid täiendada),
siis pärast seda, kui 1-2 lennukit oli kassettpommidega sihtmärgi
kohal käinud, said järgnevad juba täie rauaga
tuld.
Ilma kindla sihtmärgita häirimislendude puhul kasutati
vahel (eriti 1944. aasta suve lõpupoolel) nn. tsementpomme.
Need olid 50-kilogrammised kildpommid, mille tsemendist kest oli
kildude tekitamiseks täidetud igasuguste metallijäätmetega,
nagu vanade poltide, mutrite, plekitükkide, iletiterade
ja muu sellise kraamiga. Lendurid naersid, et nende pommide kõige
suurem efekt seisneb paugus.
Omaette küsimuseks oli pommitamise täpsus kuidas
toimus ikka pommide sihtimine. Peab kohe ütlema, et kergetel
öistel pommitajatel spetsiaalseid pommisihikuid ei olnud
ja pommid päästis lendur n.-ö. silma järgi.
Lennuki külgedele olid küll maalitud kaldjooned, mis
kujutasid endast visiirjooni ja näitasid, kui kaugel enne
sihtmärgile pealelendamist tuli pomm sihtmärgi tabamiseks
ühel või teisel kõrgusel horisontaalselt lennates
lahti päästa. Visiirjooned olid toodud kõrguste
500, 1000, 1500 ja 2000 m jaoks. Kuid need olid ainult abistamiseks,
mitte täpseks sihtimiseks mõeldud andmed. Ei arvestanud
need andmed ju paljusid tabamise täpsust mõjutavaid
asjaolusid, nagu näiteks tuult, kõrgus- ja kiirusmõõtja
vigu, pommide aerodünaamilisi omadusi jne. Seetõttu
sõltus pommitamise täpsus suurel määral
lenduri teadmistest ja kogemustest.
Saksa pommid olid elektrilise sütikuga. Seetõttu tuli
enne pommide heitmist süütevool vastava seadme abil
sisse lülida. Süütevoolu lülitil oli kaks
asendit ilma viiviseta(Ohne Verzögerung)
ja viivisega (Mit Verzögerung). Pommi päästmisel
lennuki alt sai pommisütik elektrilaengu, mis sihtmärgiga
kokkupõrkel viis pommi lõhkemisele. Kui sütik
oli seatud asendisse ilma viiviseta, toimus plahvatus
tabamise hetkel, viivisega asendis toimus lõhkemine
aga väikese viivisega, mille tulemusel pomm ei lõhkenud
kohe, vaid jõudis enne lõhkemist tungida sihtmärgi
sisemusse ja põhjustada, näiteks majade puhul, suuremaid
purustusi.
|
1944.
aasta kevadtalvel saabusid 11. Öölahingulennugruppi taanlastelt
ära võetud lennukid Fokker CVE. Pildil veel Taani tunnusega
R-23 Fokker, mis eesti lennuüksuses hakkas kandma tähist
3W+OD.
|
Eesti öölahingulennugrupp
Oma lennuüksuste
loomist Saksa lennuväes püüdsid eestlased alustada
varsti pärast Eesti vabastamist nõukogude vägedest
1941. aastal. Algul see ei õnnestunud, sest sakslaste jaoks
oli lennuvägi eliitväeliik, kuhu välismaalasi ei
tahetud. 1942. aasta alguseks suudeti asja siiski nii kaugele
ajada, et veebruaris 1942 loodi esimene eestlastest koosnev lennusalk,
nn. Sonderstaffel Buschmann (sai oma nimetuse lennusalga
ülema Gerhard Buschmanni järele), mis pidi tegelema
mereluurega. See lennusalk ametlikult veel Saksa lennuväkke
ei kuulunud. Lennualase varustuse sai lennusalk 1. Õhulaevastikult,
lahinguülesanded Saksa mereväelt ja palga ning muu varustuse
SS-politseilt. Seega ei allunud lennusalk konkreetselt õieti
mitte kellelegi. Nagu eespool juba öeldud, tegeles lennusalk
põhiliselt mereluurega.
Lennusalk tegeles oma ülesannetega edukalt, leidis ka kõrgemalt
poolt tunnustamist ning 1. aprillil 1943.a. viidi lennusalk ametlikult
üle Saksa lennuväe koosseisu, nimetusega 127. Luurelennugrupp
(Aufklärungs Fliegergruppe 127), mis juba juunis nimetati
ümber 127. Mereluurelennugrupiks. Et Sonderstaffel Buschmann
oli vabatahtlike arvel kiiresti paisunud, siis koosnes vastloodud
luurelennugrupp juba kolmest lennusalgast. Seda oli mereluure
ülesannete täitmiseks ilmselt liiga palju ja 1943. aasta
mais-juunis varustati lennugrupi 2. ja 3. lennusalk maalennukitega
Heinkel He-503) R Milgi andmetel said eesti lennuüksused
üldse kakskümmend kaheksa He-50-t) ning juuli lõpus
siirdus lennugrupi 2. lennusalk Venemaale, Ilmjärve (Ilmeni
järve) lähedal asunud Tuleblja lennuväljale, kus
alustas tegutsemist öölahingulennusalgana.
11. Öölahingulennugrupi
üleminek Narva rindele ja tegutsemine Eestis 1944. aastal
kaitselahingutes
1944. aasta jaanuari
keskel alanud Nõukogude vägede suur pealetung Leningradi
rindel oli rinde veebruari alguseks jälle Eesti piiridele
toonud, kohati isegi üle Narva jõe. Oli selge, et
Eestit ähvardab surmaoht. Seetõttu soovis kogu Venemaal
viibiva eesti öölahingulennugrupi koosseis Eestisse
tagasi pöörduda, et seal lennates otseselt kodumaad
vaenlase eest kaitsta. Eestlaste taotlus, ehkki mõningase
viivitusega, rahuldati ja veebruari algul asuski lennugrupp tegutsema
Narva rindel.
Esialgu tegutses 11. Öölahingulennugrupp kahe lennusalgaga,
kuid 1944.a. juunis formeeriti värskelt Liibavi lennukooli
lõpetanud lendurite ja tehnilise personali baasil ka grupi
kolmas lennusalk, mis küll jäi tegutsema eraldi paiknevatel
lennuväljadel.
Narva rindele siirdumisega oli eesti lendurite soov otseselt
oma kodumaa eest võidelda täitunud. Asuti tegutsema
Jõhvi (Tammiku) lennuväljalt, mis paiknes Jõhvist
veidi lõuna pool, Jõhvi Tartu maantee ääres
Puru küla juures. Narva rindest (nn. Krivasoo kotist) jäi
lennuväli linnulennul umbes paarikümne kilomeetri kaugusele.
Lennuväli oli varustatud ka puuprussidest stardi-maandumisrajaga
ning samasuguste ruleerimisteedega. Lennukite paigutamiseks olid
lennuvälja äärde ehitatud nn boksid, mis kujutasid
endast ühest küljest avatud, kolmest küljest kaitsva
muldvalliga piiratud ja moondamisvõrguga kaetud rajatisi.
Lennuüksuse isikkoosseis asus elama lennuväljast põhja
poole, veidi vähem kui kilomeetri kaugusele metsa ehitatud
barakkidesse, mis ohutuse tagamiseks pommitamiste puhuks olid
paigutatud maasse kaevatud süvenditesse ning killuvalliga
ümbritsetud. Umbes samasugune barakk paiknes ka lennuväljal
ja seda kasutati komandopunktina (Gefechtsstand).
Et lennuväli paiknes Kohtla-Järve lähistel, mis
õlitööstuse tõttu kujutas endast kõvasti
kaitstud lennukeelu tsooni (isegi tõkkeballoonid rippusid
taevas), siis toimus lennuväljale sisse- ja väljalend
ainult kindlat, lubatud marsruuti mööda, mis kulges
piki Jõhvi Tartu maanteed Pagari plinkmajakani (PU).
Sellel lõigul oli lubatud lennukõrguseks 100 m.
Sellest marsruudist mitte kinni pidades võis oma õhutõrje
käest tuld saada. Plinkmajaka juures pandi vajadusel välja
ka signaaltuled, mis informeerisid lendurit, kui lennuväljal
oli ohuolukord ja maandumine keelatud.
Paraku ei olnud veebruar ja märts eesti öölahingulenduritele
kõige õnnelikumad kuud. 27.-28. veebruari öösel
heitis venelaste öine pommitaja parajasti tegutsevale Jõhvi
(Tammiku) lennuväljale pommi, mille tagajärjel sai surmavalt
haavata (suri 28. veebruaril) parajasti lennukis istunud esimese
lennusalga ülem, Hauptmann Oivo Soots ning raskelt
haavata just lahingulennult tagasi pöördunud Leutnant
Roman Küttis. Lennuvälja pommitamisel sai haavata ka
mitu maapealse koosseisu meest. Nimeliselt mäletavad mehed
Ilmar Laurit ja Endel Hiiesalu. Kas neid rohkem veel oli ja kui,
siis kes nad olid, selle on aeg paraku juuresolijate mälust
kustutanud. (Siinkohal tuleb märkida, et lennuvälja
pommitamas käidi korduvalt, tavaliselt aga tulutult.)
Kuid see ei olnud veel kõik. 3. märtsil sai Jõhvi
lähedal olnud saksa helgiheitja sellise tembuga hakkama,
et valgustas ootamatult lahingulennult tagasi jõudnud ja
maandumisel olnud lennukit. Madalal kõrgusel pimestatud
lendur, Leutnant August Rebane, ei suutnud lennukit enam valitseda,
see kukkus alla ja põles koos lenduriga ära.
Koos rinde paigalejäämisega Narva all 1944. aasta veebruaris
muutusid üsna peagi ka lahingulendude tingimused. Nimelt
jõudis vastane seismajäänud rindele nüüd
arvukalt õhutõrje-suurtükiväge koondada,
mistõttu üle rinde lennanud lennukeid võttis
sageli vastu tõeline ilutulestik igasuguse kaliibriga õhutõrjemürskude
lõhkemistest ja leekjäljestustest. See aga ei suutnud
lendureid lahinguülesannete täitmisest loobuma sundida,
sest venelaste õhutõrje oli enamasti rohkem massiline
kui täpne. Vahel tuli küll ettenähtud sihtmärgi
peale minekut korduvalt ja erinevatest suundadest proovida, kuid
tavaliselt viisid lendurid oma tahtmise siiski läbi ja pommid
heideti sinna, kuhu vaja. Mis puutub vastase öiste hävitajate
tegutsemisse, siis neid ei õnnestunud eestlastel küll
näha, ehkki vist paaril korral anti enne väljalendu
vastav hoiatus. Tundus, et see oli antud rohkem nii igaks juhuks.
11. Öölahingulennugrupi staap ja 1. ning 2. lennusalk
lahkusid enne uue lennusalga formeerimist juuni algupoolel Jõhvist
ning baseerusid ümber Rahkla lennuväljale. Uus asukoht,
Rahkla lennuväli, paiknes Rakverest umbes 30 km kaugusel,
kunagisest Rahkla mõisast ida poole jäävatel
põldudel ja oli tüüpiline välilennuväli.
Rinne oli siit linnulennul ligemale 80 km kaugusel. Lennuüksuse
isikkoosseis paigutati siin elama taludesse laiali.
Igale lendurile tehti enne, kui teda üksinda rindele lubati,
veel nn. tutvumislend. See teostati nii, et osa lahingulennule
startinud 1. ja 2. lennusalga lennukeid startis kodulennuväljalt
ilma pardalaskurita, tegi vahemaandumise Jõhvis ja võttis
sealt peale mõne 3. lennusalga lenduri, kellele siis vanem
kolleeg tutvustas rinnet ja näitas, kuidas see lahingulend
ikka käib. Üsna paljud Liibavist tulnud noortest lenduritest
on oma mälestustes rääkinud, et esimesel lahingulennul
oli pärast seda, kui ülesanne oli täidetud, s.t.
pommid alla heidetud ja tabamused vaadatud, selle asemel, et kohe
tagasi pöörduda, noorele lendurile korraldatud veel
pikem tutvumislend piki rinnet, mida saatsid umbes sellised selgitused,
et vaata, see vastase õhutõrjepatarei tulistab kehvasti
ja seda ei ole vaja karta, aga sellega tuleb ettevaatlik olla.
Tavaliselt oli selle tõestuseks ka mürskude tulevärk
lennuki ümber, nii et nii mõnelgi noorel lenduril
tekkis hinges tahtmine hüüda, et mis märklauda
me siin asja ees, teist takka mängime. Laseme ometi jalga,
enne kui nad meid alla põmmutavad. Meheuhkus aga keelas
seda avalikult väljendada. Igal juhul jättis vanemate
kolleegide julgus ja meelekindlus noortele lenduritele nende esimese
lahingulennu ajal sügava mulje, ehkki hiljem, kui lahingulende
ja vilumust rohkem kogunes, tuli ka endal harjumus ja oskus asja
rahulikult võtta.
|
Motoristid Jõhvi (Tammiku)
lennuväljal moondamisvõrguga kaetud boksis
lennukit Arado Ar-66 hooldamas.
|
Siinkohal peab ütlema,
et kui südasuvised valged ööd hõlbustasid
ühest küljest küll navigeerimist, võimaldas
lühike pime aeg teisest küljest ainult ühe lennu
öö jooksul teha, mistõttu lendurite väljavedamine
võttis omajagu aega. Ehkki 3. lennusalga esimene iseseisev
lahingulend toimus 09. juulil, sai lennusalk täielikult lahinguvalmis
(kui kõik lendurid olid tutvumislennul käinud) alles
juuli teises pooles. Hea oli valgetel öödel alustamise
juures aga see, et samaaegselt ööde pimenemise ja navigeerimise
keerukamaks muutumisega kogunes lenduritel ka rindekogemusi ja
suurenes enesekindlus, mistõttu lennusalgal lahingulendude
sooritamisega erilisi probleeme ei esinenud.
Juuli lõpus ja augusti alguses toimus Narva rindel kogu
ajaloo jooksul suurim ja verisem Eestis peetud lahing Sinimägede
lahing, mis algas 24. juulil Auvere all ja lõppes 9. augustil
Sinimägedes, kus Punaarmee püüdis iga hinna eest,
kaotustele vaatamata rindest läbi murda. Vastase, Leningradi
rinde ülemjuhatajale marssal Leonid Govorovile alluvad kindralpolkovnik
Ivan Fedjuninski juhitud 2. löögiarmee ja kindralleitnant
Filip Starikovi 8. armee jooksid rasketes lahingutes verest tühjaks,
kuid rinne jäi püsima. Kuid ka sakslaste ja koos sakslastega
Sinimägesid kaitsnud Gruppenführer Felix Steineri juhitud
III Germaani Soomuskorpusesse kuulunud teistest rahvustest (taanlased,
norralased, hollandlased jt.) väeosade, sealhulgas ka 20.
(eesti) Relvagrenaderide Diviisi kaotused olid suured.
Ka 11. Öölahingulennugrupp lendas sel ajal Narva rindel.
Ehkki, nagu eespool juba öeldud, öölahingulendurid
eesliini ei pommitanud, olid rindelähedased vastase kogunemiskohad,
suurtükipatareid ja järelveoteed pidevalt sihtmärkideks.
Enamasti paiknesid pommitamisobjektid nn. Krivasoo kotis, mille
kohal öösiti pidevalt kõlguti. Ja
olgugi, et lahingutegevus ööseks tavaliselt veidi vaibus,
oli ka öösel vastase lähitagalasse lennates õhust
vaadates selge, et all käib äge madin.
Ehkki Narva rinde õhutõrjetuli oli küllalki
tihe, öölahingulenduritel suvel inimkaotusi ei olnud.
Oberfeldwebel A. Viltropil tuli küll langevarju kasutada,
kui tema rindel läbilastud lennuki mootor tagasilennul umbes
Pagari juures seisma jäi. Langevarju tuli kasutada ka Vambola
Mardiatil, kes põlevast lennukist välja hüppas
ja omade poolel soos maandus. Mõlemad mehed jäid aga
terveks. Oli teisigi väiksemaid viperusi ja pahandusi, nagu
Gefreiter A. Malkuse kokkupõrge He-50-ga lennates
Rahkla lennuvälja ääres kasvanud puuga. Lennuk
küll purunes ja puu kaotas ladva, kuid lendur jäi terveks.
Oli ka väga raskeid lende, nagu 3. lennusalga poolt sooritatud
rünnak Soldino raudteejaamale, mida eriti tugevasti kaitsti.
Hoolimata ägedast tõrjetulest, kusjuures ründavaid
lennukeid aitasid otsida ka helgiheitjad, suudeti pommid siiski
sihtmärgile heita ja visuaalselt tuvastada, et üks helgiheitja
ning mõned õhutõrjekahurid õnnestus
nähtavasti ka rivist välja lüüa. Ja seda ilma
omapoolsete kaotusteta. Tagantjärele tundus see tõrjetule
tihedust arvestades, tõepoolest imena.
Narva rindel tegutsedes käidi aeg-ajalt ka venelaste rindelähedasi
lennuvälju pommitamas. Ja ega venelasedki võlgu jäänud.
Hauptmann Ürgsoo sai sel ajal, kui kolmas lennusalk
Jõhvis viibis oma käsutusse väikese sõiduauto,
vist Opel Kadeti. Kui ta äsjasaadud autoga esimest
korda lennuväljale tuli, viskas üksik venelaste öine
pommitaja sel ajal, kui Hauptmann lahingulennul oli lennuväljale
pommi, mis autost paugupealt vraki tegi. Kui Hauptmann
lennust tagasi tuli, võis ta veel ainult suitsevaid rususid
imetleda. Ehkki kohe ka venelaste arvatavat lennuvälja n.-ö.
üleplaaniliselt pommitamas käidi, oli tegu tehtud ja
Hauptmann autost ilma. Rohkem pahandust vaenlase lennukid
kolmanda lennusalga lennuväljadel siiski teha ei suutnud,
sest põhiliselt pommitasid nad Pagari lähedal olnud
puust lennukitega pettelennuvälja.
Nii möödusid päevad ja ööd viimased
enamasti lennates, päeval aga kuni lõunani magades,
peale lõunat aga kas lennuväljal päevitades või
kaarte mängides. Aeg-ajalt pakkusid huvitavat vaatemängu
stukad (Junkers Ju-87-ed), kes vaenlase positsioone ründasid.
Et Jõhvi lennuväli oli rindele lähedal, siis
oli kõik väga hästi jälgitav. Üldiselt
stukad eriti kaotusi ei kandnud, kuid sõda on sõda
ja mitte alati ei läinud kõik siiski kõige
paremini. Meelde on jäänud üks stukade rünnakupäev,
kus siis, kui nad tagasi lendama asusid, oli näha, et üks
masin kipub rivist maha jääma. Lennuväljale lähemale
jõudes oli ka kuulda, et lennuki mootor kõvasti
paugub. Ilmselt oli ta raskelt pihta saanud. Äkki märkas
piloot nähtavasti Jõhvi lennuvälja ja pööras
ennast rivist ära, ilmse kavatsusega maanduda. Kuid see maandumine
toimus kuidagi imelikult. Lennuki väljajoondumine enne maha
istumist toimus liiga kõrgel (umbes 2-3 m kõrgusel),
ta kaotas kiiruse ja vajus robaki läbi. Maaga kokku põrgates
paiskus lennuk uuesti üles ja sadas siis maha, jäädes
ninaliasendisse, saba püsti seisma. Propeller oli muidugi
puru. Nagu selgus, oli lennuki õliradiaator läbi lastud,
väljapritsiv õli oli lennuki esimese tuuleklaasi täiesti
läbinähtamatuks teinud ja ka kabiinikatte avamine õhus,
et külje pealt välja piiluda, ei aidanud. Lenduri prillid
ja nägu olid õli täis ja ta oli praktiliselt
pime. Lennuvälja oli näinud pardalaskur ja maandumine
toimuski praktiliselt pimesi, pardalaskuri juhatamisel. Kuid meestel
oli õnne olnud ja, kui tubli põrutus välja
arvata, olid nad terved ning viidi peagi oma üksuse juurde
tagasi. Lenduri nimi olevat vist olnud Hauptmann Kuhlmey
(kuulsa, Soomes tegutsenud lennuüksuse ülema Oberst
Kuhlmey sugulane), kuid päris kindel see ka ei ole.
Väikese vahepalana
võib siinkohal märkida, et Jõhvi lennuväljal
valmistas kolmandale lennusalgale tõsise üllatuse
äike. Nimelt oli Jõhvi lennuväli rinde läheduse
tõttu mineeritud, et seda saaks vajadusel kiiresti õhkida.
Miinideks olid lennukipommid, mis olid varustatud elektrisütikuga
ja ühendatud ühise juhtmestikuga. Oli õnn, et
juhtmed olid paljudest kohtadest katkenud, sest kaks korda lõi
välk päevasel ajal lennuvälja juhtmetesse. Esimesel
korral lendas vägeva pauguga õhku mingi põllulapp,
mis aga lennuvälja kasutamiskõlbmatuks ei teinud.
Ainult lennuväljal lennukeid korrastanud motoristid lasid
igaks juhuks kiiresti jalga. Mine sa tea, kuhu see järgmine
sähmakas tuleb. Teine pauk mõne aja pärast, õnneks
samuti päeva ajal, kui lendusid ei olnud, hävitas tüki
ruleerimisteed lennuvälja tagumises otsas, samuti erilist
kahju tekitamata. Nüüd oli motoristidel asjast aga villand
ja kõik pomme ühendavad juhtmed lõigati lihtsalt
läbi. Nii jäigi Jõhvi lennuväli lõpuks
õhku laskmata.
Oli ka naljakaid lugusid. Ühel ööl lendas Oberleutnant
Poolmaga pardalaskuri koha peal kaasa lendur Gefreiter
K. Alaküla, kelle lennuki mootor oli järjekordselt remondis.
Teispool rinnet hakkas Fokkeri mootor aga järsku tugevasti
paukuma. Ühe süüteküünla südamik
oli välja lennanud. Poolma hüüdis Alakülale,
et küünal hüppas välja, Alaküla kuulis
aga, et hüppa välja. Lenduri sõna on õhus
muidugi seaduseks, kuid alla vaadates nägi Alaküla,
et nad on alles venelaste poolel, samuti oli selge, et lennukil
sellist viga, mis viiks allakukkumiseni ei ole. Alaküla vihastas
ja vastas, et mine p...sse, hüppa ise kui tahad. Hiljem maa
peal oli meestel tükk aega omavahel seletamist, kes kellele
mida ikka ütles.
Augusti keskel kolis kolmas lennusalk Jõhvist Väike-Maarja
lähedale Triigi lennuväljale. Jõhvi ja Triigi
vahet pendeldati isegi kaks korda, kusjuures ei olnud arusaadav,
milleks see õieti vajalik oli. Tõsi küll, lahingutegevuse
hoogustumisega Narva rindel oli Jõhvi lennuvälja sakslastest
personal pidevalt häireolukorras ja tahtis ühel ööl
(27. juulil) isegi juba kiires korras evakueeruda, sellele vaatamata,
et kolmanda lennusalga lennukid parajasti lahingulennul olid.
Ainult Hauptmann Ürgsoo vahelesegamine jättis
mehed paigale. Ta põrutas sakslastele peale, et lennusalgal
taganemiskäsku ei ole ja enne, kui selle öö lahingulennud
lõpevad ta lendude teenindamiseks vajalikke mehi lihtsalt
ära ei lase. Kes omaenese algatusel jalga laseb on desertöör
ja läheb sõjakohtu alla. Isegi lennuvälja komandant,
saksa Major, oli sel ööl n.-ö. jalgalaskmisvalmis
ja ootas, mida eestlased ikka teevad. Et lennusalk jäi aga
paigale, ei saanud ka sakslased jalga lasta.
Augusti keskpaigaks olid ägedad lahingud Narva all aga juba
lõppenud ja seega Jõhvist lahkumiseks otsest, vaenlase
pealetungist tingitud põhjust ei olnud. Tõenäoliselt
võis põhjuseks olla suurenev vajadus lennuväe
järele lõunapoolsel rindel, sest Triigi oli Tartu
alla lendamiseks lähemal kui Jõhvi, jäädes
samal ajal ka Narva rindest mitte liiga kaugele. (Juba 16. augustil
tuli pommitada Mehikoorma juures dessanti tegevaid venelasi, samal
ajal jätkusid lennud aga ka Narva rindel). Et ka Rahklas
baseerunud esimene ja teine lennusalk tegid vaheldumisi lende
mõlemas suunas, siis võib öelda, et 11. Öölahingulennugrupp
võitles vahepeal n.-ö. kahel rindel, nii Narva kui
Tartu all korraga.
Triigi lennuväli paiknes Triigi mõisast umbes pool
kilomeetrit lõuna pool, ristsuunaliselt Triigist Pudiverre
viiva teega. Komandopunktina (Gefechtsstandina) kasutati siin
vana, lennuvälja ääres seisvat küüni.
Lennukite motoristid ja muu maapealne personal paigutati korteritesse
lennuvälja ümbritsevatesse taludesse, lendurite elukohaks
oli esimesel Triigis viibimise korral Pudivere koolimaja, teisel
korral elati aga Triigi mõisas. Suvine soe aeg aga võimaldas
ööbimist ka põldudel olevates viljarõukudes,
mida paljud kasutasid.
Triigi ja Jõhvi vahel pendeldamisel juhtus omamoodi kurioosne
lugu ka kolmanda lennusalga lenduri, Gefreiter Kaljo Alakülaga,
kelle lennuki mootor varsti pärast Triigist tagasilennule
Jõhvi startimist seiskus, nii et tuli teha hädamaandumine
Rahkla lähedal Kellavere mäel viljapõllule. Viljas
oli aga kivi, mis lennuki ratast vigastas. Et uut ratast kohe
käepärast ei olnud (Rahkla lennuväljalt lendavate
esimese ja teise lennusalga lennukite rattad Aradole ei sobinud),
siis tehti Rahklas ajutiselt puust ratas, mis pandi lennukile
alla, et lennuk lennuväljale tuua. Selle rattaga ruleeris
Alaküla oma lennuki pärast mootori korrastamist siis
mööda külavaheteid Rahkla lennuväljale, kohalike
elanike, laste ja koerte kari saatjaks kaasas. Oli pilt ju ennenägematu
ja külarahva arvates igati vaatamist väärt. Selleks
ajaks, kui ta pärale jõudis, oli kohale toodud ka
õige ratas ning lennuk võis pärast ratta vahetamist
uuesti Jõhvi lendamiseks startida. Kuid, nagu eespool juba
öeldud, sai lennusalk üsna varsti käsu uuesti tagasi
Triigi lennuväljale kolida, kuhu nüüd jäädi
peaaegu augusti lõpuni pidama. Esimene ja teine lennusalk
tegutsesid aga pidevalt Rahkla lennuväljal baseerudes.
Suve teisel poolel, kui lahingute raskuspunkt Eestis kaldus Tartu
suunale, vastavalt ka 11. Öölahingulennugrupi tegevuspiirkond
ja 1944. aasta augusti keskpaigast alates pommitati peamiselt
Mehikoorma juurest üle Peipsi tulevaid ja Tartu suunas pealetungivaid
Nõukogude vägesid. Esialgu tegutseti sealt, kus oldi,
Rahkla ja Triigi lennuväljalt. Lennuretked ulatusid isegi
kuni Riia Pihkva kiviteeni (He-50-tel nii pika lennu jaoks
küll kütust ei jätkunud ja pikki lende sooritasid
peamiselt Fokker CVE-d ja osalt ka Ar 66-d). Peab ütlema,
et siis, kui lahingud liikusid Tartu alla, oli öölenduritel
heaks orientiiriks põlev Tartu, mis kohe pärast startimist
paistma hakkas. Samal ajal tekitas see aga lendurites ka suurt
nördimust, sest iidse Tartu hävingut oli raske rahulikult
pealt vaadata. Päev enne Tartu langemist sai 3. lennusalk
isegi ülesande lennata ajutiselt, lennutee lühendamiseks,
Tartu lennuväljalt. Selleks ei kolitud aga kogu üksusega
Tartusse ümber, vaid lennati õhtul lennuks vajaliku
personaliga Triigist Tartusse, et hakata seal siis tegutsema.
Paraku oli selleks juba hilja. Tartu lennuväli oli juba nõukogude
suurtükiväe tuleulatuses ja sellistes tingimustes tuli
öölennud ära jätta.
Tartu suunal tegutsemine osutus Narva rindega võrreldes
mõnevõrra lihtsamaks, sest edasiliikuvad vaenlase
väeosad suutsid nähtavasti kaasa vedada põhiliselt
ainult kergeid õhutõrjerelvi, mistõttu sellist
ilutulestikku, nagu Narva rindel sai näha, siin ei kohatud.
Küll oli seis segasem aga rindejoonega, sest staabid ei teadnud
tihti isegi, kus omad või vaenlased just täpselt asuvad.
Väljalendavatele lenduritele öeldi lihtsalt, et see
või see koht on veel meie, see aga juba vastase käes.
Vahepealsete kohtade kohta aga informatsiooni ei ole ja seal vaadake
rindejoone kindlakstegemiseks ise, kust suunast kuhu paugutatakse.
1944. aasta suvel, eriti aga sügise poole, hakkas lennugrupi
seni edukat tegevust häirima uus, lenduritest mitteolenev
häda, nimelt Saksamaad haaranud kütusekriis. Nii mõnigi
ilus, lahingulendudeks igati sobiv öö tuli istuda maas
või tegutseda ainult piiratud arvu lennukitega, sest kogu
lennugrupi rakendamiseks puudus bensiin. Asi läks isegi lausa
absurdsusteni. Nii sai kolmas lennusalk vahepeal korralduse, et
pommide lennukite juurde vedamiseks tuleb autobensiini kokkuhoidmiseks
kasutada hobuseid. See ettevõtmine jäi siiski ära,
sest ümbruskonna taludest selliste närvidega suksude
leidmine, kes öösel, töötavate, paukuvate
ja tuldsülitavate mootoritega lennukite vahel liikudes oleksid
rahu ja külma verd suutnud säilitada, oleks ilmselt
lootusetu üritus olnud.
|
Oberleutnant G. Poolma Fokker
CVE pärast suurt pauku Kärevere
lennuväljal.
|
Tegevuse
lõppemine Eestis ja üksuse likvideerimine
Eesti lennuüksuste
lahingutegevus jätkus kõigele vaatamata seni, kui
umbes septembri keskpaiku üldine olukord kogu rindel otsustavalt
vaenlase kasuks muutus, mis sundis sakslasi Eesti maha jätma.
See lõpetas ka 11. Öölahingulennugrupi tegevuse
Eestis, kuna Eesti edasine kaitsmine muutus mitte ainult lenduritel,
vaid ka teistel eesti väeosadel võimatuks. Ja nii
järgneski eesti lennuüksustel siis, vastavalt saadud
käsule, teekond Saksamaale, sest võitlus Eesti iseseisvuse
eest oli selleks korraks eestlastest mitteolenevatel põhjustel
lõppenud.
Sõja käik ei sõltu sageli sõdurite tahtest
ja nii saabus 1944. aasta septembris paraku hetk, mil sakslased
Eesti maha jätsid. Sellega seoses muutus aga järsult
ka meeste meeleolu. Siis oli selge, et see sõda, mis nüüd
jätkub, ei ole enam meie sõda. Ja nii kasutaski mitu
meest ära selle võimaluse, et nende valduses oli lennuk,
jätsid sõjapidamise kus see ja teine ning lendasid
Rootsi. Uue-Euroopa ja Suur-Saksamaa eest sõdida ei tahetud.
Ka need, kes minemata jätsid ei olnud oma liitlasest Saksamaast
sugugi vaimustatud. Oldi ju relvavennad võitluses Nõukogude
Liidu vastu, mitte aga ideekaaslased uue maailmakorra asjus. On
arusaadav, et sakslaste arvamus eestlaste ja lätlaste usaldusväärsuse
kohta sellega tunduvalt langes. Ja nii saabuski siis 1944.a. oktoobris
korraldus eesti ja läti lennuüksuste likvideerimiseks.
Üks epohh eestlaste võitluses oma riigi iseseisvuse
taastamise eest, mille saavutamise võimalusse sakslaste
abiga 1941. aastal oli usutud, oli kokku varisenud. Ka teine,
hiljem üleskerkinud lootus, kui sakslaste tõeline
pale selgus, liitlaste abiga pärast Saksamaa ja Nõukogude
Liidu kokkuvarisemist Eesti iseseisvus saavutada, oli samuti lõppenud.
Nii eesti kui ka läti öölahingulennugrupp likvideeriti
1944.a. oktoobris Saksamaal. . Suur-Saksamaa eest võitlemine
ei pakkunud eestlastele huvi. Lätimaad venelased aga relvajõul
täielikult vallutada ei suutnudki. Kuramaa allutati Nõukogude
Liidule alles Saksamaa kapituleerumisel. Seega lätlastel
jätkus kodumaa kaitsmine kuni sõja lõpuni.
Ei ole kahtlust, et ka 12. Öölahingulennugrupp oleks
Kuramaal jätkanud võitlust oma kodumaa kaitseks kuni
lõpuni, kui sakslased oleksid selleks vaid võimaluse
andnud.
Kokkuvõtteks
Kui rääkida
Teise maailmasõja ajal tegutsenud eesti lennuüksustest,
siis omab nende hulgas 11. Öölahingulennugrupp kahtlemata
erilise koha, sellele vaatamata, et lennuüksuste moodustamine
algas mereluurelennuüksuse loomisest. Mereluuregrupist väljakasvanud
öölahingulennuüksused ja nendest moodustatud 11.
Öölahingulennugrupp oli suurimaks eestlastest koosnevaks
lahingulennuüksuseks, mille lahinguvõimsus saavutas
1944. aasta suvelahingute ajal suuruse, mis ületas näiteks
sõjaeelse Eesti Vabariigi lennuväe summaarse lahinguvõimsuse
keskmiselt rohkem kui 4,5 korda. Juba see arv iseenesest näitab,
et Eesti mastaabis oli tegemist üksusega, mida ajaloolastel
tuleb kahtlemata arvestada.
|
|
|