|
Aylin Korkmaz: minu süda
oli tugevam kui tema viha
tekst: Aino Siebert
Fotod: Werner Siebert ja Aylin Korkmazi erakogu
|
Aylin Korkmaz.
|
Türklanna abiellus
pereliikmete sunnil 18-aastasena kurdi soost mehega, keda vaevalt
tundis. Värske abielunaisena kolis ta Saksamaale, kus töötas
tema kaasa. See läbimõtlematu samm sai Aylinile saatuslikuks.
Ühel novembripäeval kolm aastat tagasi tungis Mehmet
Korkmaz oma (siis juba lahutatud) naise töökoha puhkeruumi
ja püüdis teda 26 noahoobiga tappa. Ta oli arvamusel,
et Aylin on määrinud tema au, kuna elas temast lahus
iseseisvat elu. Kuid türklanna süda oli tugevam kui
Mehmeti viha. Tänu arstidele elas Aylin selle mõrvakatse
üle.
Aumõrvad
Saksamaal
Aumõrvaks peetakse
tapmist, mille motiiviks on perekonna au kaitsmine või
taastamine. Tavaliselt viib sellise tapmise läbi keegi mehepoolne
perekonnaliige: isa, vend, onu, tädi- või onupoeg,
samuti abikaasa või endine abieluelumees tapavad naise,
kes on eksinud perekonnareegli(te) vastu. Mingi tavaliselt vägagi
minimaalse eksimuse läbi tunneb mehepoolne perekonnaliige,
et tema õigus võimule on asetatud küsimuse
alla. Tihti tugevdavad naisepoolsedki pereliikmed mehe kättemaksuiha,
siis seisab kogu perekond mõrva planeerimise ja läbiviimise
taga. Mitmed aumõrvad jäävadki avastamata, kuna
need lavastatakse kas enesetapuks või õnnetuseks.
Tänavu jaanuaris tappis Saksamaal sündinud türklane
Sinan Emre (21) kahekümne noahoobiga oma sakslannast elukaaslase
Martina Kreutzeri, kuna noor naine oli otsustanud ta maha jätta.
Politseile rääkis kurjategija aga narkootikumide kuritarvitamisest,
mis olid teda sundinud mõrvama oma kahe lapse ema.
2010. a novembris kustutas Mustafa Tilki, kuriteo sooritamise
ajal oli ta 41-aastane, Laura Valanciute ja Andrés Olivera
elu. Leedulanna oli türklase endine armuke.
Mustafa elas oma abikaasa ja nelja lapsega Kölnis. Laura
oli olnud türklase liignaine, kuid kui mees hakkas teda peksma,
tegi Leedust Saksamaale tulnud naine kriminaalavalduse. Kohus
otsustas, et Mustafa Tilki peab püsima oma endisest kallimast
eemal. Sellest hoolimata ootas mees veel samal õhtul oma
kunagist kaaslannat firma ees, kus Laura töötas. Naine
väljus hoonest koos töökaaslase Andrésega
Tiilist pärit mees kutsus kohale politsei. Neli
päeva hiljem seisis Mustafa uuesti käitise ees, kaasas
relv, millega lasi maha nii Laura kui Andrése. Kurjategijal
õnnestus kuriteopaigalt põgeneda, arvatakse, et
ta on Põhja-Aafrikas, sest kodumaale ei või ta minna,
kuna keeldus sõjaväekohustuse täitmisest.
Gülsüm Semini mõrv 2009. a märtsis okeeris
kogu Saksamaad, sest tapjaks on tema kolmikvend Davud. Perekond
Semin, kurdid, tulid Saksamaale 1995. a, paludes siin asüüli.
Piltilus naine armus oma töökaaslasesse, kuid tema perekond
oli suhte vastu Gülsüm oli aasta varem sunnitud
Istanbulis abielluma. Türklanna näitas juba siis tugevat
iseloomu, ta lasi ennast lahutada. Kuid vanemad demonstreerisid
edasi oma võimu tütre üle. Gülsümi
seljataga olid nad neiu lubanud ühele Hannoveris illegaalselt
elavale moslemile. Noor naine keeldus käsku täitmast,
seepeale peksid isa ja vend ta julmalt läbi, kuid Gülsüm
ei teatanud juhtumist politseile. Novembris 2008 jäi türklanna
rasedaks, hirmust perekonna ees lasi ta endale Amsterdamis illegaalselt
abordi teha tal oli juba viies kuu, Saksamaal on raseduse
katkestamine lubatud kuni neljateistkümne rasedusnädalani.
Kaks päeva hiljem leitakse Gülsümi surnukeha, tema
elu on kustunud venna käe läbi. Davud on oma õe
kõigepealt kägistanud, seejärel surnu näo
okstega puruks peksnud. Ülekuulamistel selgus, et ka Gülsümi
ema on saanud Saksamaale tulles surma, kriminaalpolitsei oletab,
et ka tema langes perekonnakuriteo ohvriks. Uuringute käigus
tuli veel päevavalgele, et perekond elas Saksamaal sotsiaalabist,
mõrvar taotles isegi linnalt mõrvatud õe
matusekuludeks Türgis 1600 eurot. Ajaleht Bild arvutas välja,
et aastate jooksul sai perekond Semin Saksa riigilt 300 000 eurot.
Gülsümi isal on kahe naisega kokku üksteist last,
ta mõisteti tütre mõrvamisel antud kaasabi
eest eluks ajaks vangi. Davudi poolt sooritatud süütegu
käsitles kohus noorsookuriteona, ta peab jääma
9,5 aastaks trellide taha. Süüdi mõisteti ka
Aserbaidaanist pärinev Sahil, kes oli tapateo läbiviimisel
aktiivselt kaasa löönud.
Mosleminaiste traagilised, osaliselt vägagi julmad saatused
Kesk-Euroopa arenenud riikides okeerivad kõiki inimesi,
kelle jaoks on vabadus otsustada ise enda elu üle enesestmõistetav.
Koletutest tragöödiatest hoolimata unustavad naisõiguslased,
et islamimaade sügavale juurdunud traditsioone pole kuidagi
võimalik üle öö muuta. Ka meie loo peakangelase
Aylin Korkmazi areng sõnakuulelikust mosleminaisest iseseisvaks
isiksuseks, kes tunneb oma väärtust ja oskab oma probleemidele
lahendusi otsida, oli pikk ja kivine. Tänapäeval on
türklanna suureks eeskujuks nii teistele moslemitele kui
ka naistele üldse, sest mitte ainult islamimaade mehed ei
kasuta nõrgema sugupoole vastu vägivalda.
Feministlikud autorid nagu Anna-Maria Penu teevad vea: nad asetavad
kõik moslemimehed üldise kahtluse alla. See on lubamatu,
sest pole ühegi uuringuga tõestatud, et eranditult
kõik väärkohtleksid oma elukaaslasi. See, et
naistel ei ole teatud riikides samasuguseid õigusi nagu
nende sookaaslastel arenenud demokraatlikes riikides, ei tähenda
automaatselt vägivalda või naiste alandamist. Suurem
osa moslemimeestest austavad oma partnerit ebavõrdsetest
soolistest seadustest hoolimata ja annavad oma naistele vabaduse
langetada ise otsuseid oma elu üle. Üldistamine ja sildistamine
tekitab ainult viha ja vaenu, mis pole millegagi õigustatud.
Moslemite traditsioonid
Saksamaal elab umbes neli miljonit, kogu
maailmas ligikaudu 1,4 miljardit moslemit. Kui vaatame statistikat,
siis on kodulehe www.ehrenmord.de kohaselt toimunud aastal 2010
Liitvabariigis 28 aumõrva. Kuigi kahtlemata on iga mõrv,
igasugune vägivald ükskõik kelle suhtes absoluutselt
taunitav, annavad arvud meile ülevaate, et julm jõupoliitika
naiste vastu on ikkagi erand.
Suurel osal mosleminaistest on vähe haridust, paljud ei ole
koolis käinudki, nad ei oska isegi lugeda. Liitvabariigis
elavatest ei räägi paljud isegi saksa keelt. Seetõttu
on Saksamaa valitsus teinud viimastel aastatel uusi seadusi, milles
mh kohustatakse kõiki sisserännanute lapsi käima
lasteaias, kus nad õpivad juba enne kooli minekut ka saksa
keelt. Samuti on ÜRO käivitanud islamimaades arvukaid
projekte koolitamaks naisi, neile õpetatakse lugemist ja
kirjutamist, korraldatakse informatsioonitunde. Äsja nägime
Egiptuses toimunud revolutsiooni puhul, kuidas naised läksid
koos meestega tänavatele. Mida haritum on naine, seda efektiivsemalt
oskab ta seista oma õiguste eest. Just nende esiletoomisega
julgustame me teisigi naisi osutama vägivallale ja allasurumisele
vastupanu ning aitame aktiivselt kaasa olukorra muutumisele.
Jeemenis läksid tüdrukud tänavatele võitlema
sundabielude vastu. Neile oli omakorda suureks eeskujuks Nojoud
Ali Muhammed Nasser, inglise keeles Nodschud Ali, kes kümneaastasena
sunniti abielluma endast 22 aastat vanema mehega. Tütarlapse
perekond elas suures vaesuses, tema isal Mohammad Ali Al-Ahdalil
on kahe legaalse naisega kokku kuusteist last. Raha nimel müüs
perekonnapea oma tütre 1100 euro eest mehele, kes tarvitas
lapse kallal vägivalda. Põgenenud hoopide ja vägistamise
eest vanemate juurde tagasi, sai ta isa teiselt naiselt vihje,
et perekonnal pole küll võimalik abistada, kuid tüdruk
ise võib pöörduda kohtusse. Nojoud Ali, alles
ise laps, kõndiski otsustuskindlalt Jeemeni pealinna Saanasse
kohtunik Muhammed Al-Qathi juurde, kes, kuulanud tütarlapse
ära, lasi ajutiselt vahistada nii verinoore abielunaise isa
kui abikaasa. Neid süüdistati lapsega kauplemises ja
alaealise vägistamises. Jeemeni naisõiguslane Shada
Nasser määrati julget tütarlast kohtus kaitsma
ja ta saavutaski lahutuse.
Avalikkusesse jõudis lugu tänu ajalehele Yemen
Times, mille väljaandjaks on jällegi naine, Nadia
Abdulaziz Al-Sakkaf. Väljaande kaudu sai Nojoud Ali saatus
tuntuks kogu maailmas. USA ajakiri Glamour valis jeemenlanna Aasta
naiseks 2008. Koostöös prantsuse ajalehe Figaro
Lähis-Ida korrespondendi Delphine Minouiga avaldati lugu
Nojoudi Ali kaks ja pool kuud kestnud abielust ning sellele järgnenud
lahutusest ka raamatuna.
Julgeid mosleminaisi, nagu ka mehi, kes peavad võitlust
soolise võrdõiguslikkuse eest, on väga palju.
Elu ei ole kunagi mustvalge, nagu püüavad selgitada
mitmed naisõiguslased. Pealegi oleksid selle loo peakangelase
Aylin Korkmazi saatuse osaliseks võinud saada ka eestlannad,
rootslannad või ameeriklannad. Ehk naised, kes usuvad kontrollimata
kõike, mida neile ette serveeritakse. Naised, kellel puudub
kõrge eneseväärtushinnang, keda on juba lapsepõlves
õpetatud ainult sõna kuulama, vaikides alistuma,
käskusid täitma, ei leiagi tihti oma isiklikku teed.
Iga naise nagu ka mehe tee algab kodust. Kui tüdrukuid õpetatakse
perekondades tundma iseenda väärtust ja poisse austama
naisi, siis on tee lahti võrdõiguslikule elule naise
ja mehe vahel. Soove peab õppima defineerima, ootustest
selgesõnaliselt rääkima teineteisele etteheiteid
tehes jäämegi parooli juurde, et naised tulevad Veenuselt
ja mehed Marsilt.
|
Enne ja pärast noahoope. Aylin Korkmaz koos ilukirurg
professor Werner Mangiga.
|
Bascha Mika:
naised ise ei julge seista oma õiguste eest
Pea samaaegselt Aylin
Korkmazi raamatuga ilmus turule Bascha Mika teos Die
Feigheit der Frauen (1, mis täiendab
suurepäraselt mõrvakatse ohvri Aylini elulooraamatut.
Sest türklanna jõuab oma elupihtimuse lõpus
sama tulemuseni: naised peavad võtma oma saatuse iseenda
kätesse.
See, et meedia toob esile naiste probleeme, ei muuda olukorda.
Alles siis, kui ajakirjanduses hakkab ilmuma lugusid eevatütardest,
kes on julgenud ja osanud oma elu iseseisvalt meisterdada, saavad
nende sookaaslased julgust ja motivatsiooni hakata ise oma saatust
muutma. Sest nagu vanasõnagi ütleb: igaüks on
oma õnne sepp.
Bascha Mika toob esile, et naised unistavad suurest armastusest
ja kui leiavad oma unistuste printsi, siis hakkavad nad elama
mehe nägemuse järgi: koristavad, kasvatavad lapsi, jätavad
kõrvale oma isiklikud soovid ja unustavad karjääritegemise.
Lõpuks imestavad eevatütred, kui mehed nad maha jätavad,
ja märkavad, et nende oma elu on jäänud seisma
tolmulappide ja kosmeetika vahele. Ka need naised, kes käivad
tööl, ei otsi teadlikult karjäärivõimalusi
või ameteid, mis tooksid kaasa hea sissetuleku. Autor soovib
öelda: naised lähevad kergema vastupanu teed, ohverdades
ennast vabatahtlikult meeste heaolu hüvanguks.
Eestis on mitmeid naisi, kes peavad ennast feministideks. Nad
lähevad isegi niikaugele, et tembeldavad mehe naise vaenlaseks
sest tugevama soo esindajad tallavad nende arvates eevatütarde
õiguste peal. Samas ootavad nad meestelt, et neile aidataks
mantel selga, tehtaks uksed lahti, antaks sigaretile tuld ja valataks
klaasi veini. Eestis ootavad pealegi väga paljud nõrgema
soo esindajad, et kaasa tooks koju raha, ja kui mees pole võimeline
seda tegema, siis otsitakse kõrvale uus mehetükk,
kes saab perekonna elatusülesandega paremini hakkama. Rääkides
soolisest võrdõiguslikkusest, mis on niikuinii põhiseadusega
kinnitatud, peab küsima, miks istuvad nimetatud büroos
ainult naised?
Nagu näitab Aylin Korkamzi lugu, on kodunt pärit traditsioonidest
eemaldumine väga raske. Mitte ainult mosleminaistele, vaid
ka eestlannadele ja teiste rahvuste esindajatele. Ka Nõukogude
Liidus eksisteeris sooline võrdõiguslikkus küll
konstitutsioonis, kuid mitte praktikas. Naised olid sotsialismis
harjunud meeste võimu ja argipäevaelu ülekoormusega.
See pole tänaseni muutunud, nagu tunnistavad arvukad kirjutised
ja kommentaarid meedias.
Türgi
naised ei kanna probleeme perekonnast välja
Eeskujulik türgi
naine ei räägi oma perekonna sisestest probleemidest.
Türgi naine ei seisa vastu oma kismet´ile (saatusele).
Selles vaimus oli kasvatatud ka Aylin Korkmazit.
Ma vaikisin. Nüüd tean, et hoidsin liialt kaua
oma suud kinni, räägib türklanna. Mitte
keegi ei aimanud, kuidas nägi mu elu välja nelja seina
vahel. Suurem osa inimestest poleks seda soovinud teadagi, sest
normaalsuse illusioon on ju palju mugavam kui ebameeldiv tõde.
Vägivald naiste vastu pole islamimaailma fenomen. Ka Eestis
pekstakse kodudes tuhandeid naisi, sajad abielumehed vägistavad
nelja seina vahel oma kaasasid. Ainult vähesed juhtumid tulevad
avalikkuse ette, sest naised häbenevad ja loodavad, et tulevikus
see enam ei kordu. Liiga tihti usutakse meeste kahetsuslaulu ja
lubadusi. Õigussüsteem on aga niikaua võimetu
abikätt ulatama, kuni naised ei ole oma otsustes järjekindlad
ega tee kriminaalavaldust.
Moslemitele on omane kuritarvitada sõna au.
Au nimel on lubatud isegi mõrvamine.
Nüüd tean ma, et vägivaldne mees ei lõpeta
iseenesest naise või laste peksmist, see oli minu illusioon
nii arvata. Ma igatsesin liialt armastuse ja turvatunde järele.
Mu tädi oli öelnud mulle enne pulmi: parem, kui kõrval
on halb mees, kui et pole üldse meest. Täna tean, et
see ei ole õige, kuid tollal oli mu hirm julgusest suurem,
kirjutab türklanna enesekriitiliselt oma eluloos.
Aylin Korkmaz paranes. Ja teadis, et ei soovi enam kunagi elus
tunda hirmu. Mitte kellegi ees. Ta vastas naisteorganisatsiooni
Terre des Femmes üleskutsele ja esines oma sügavate
armidega plakatil, kus kutsutakse naisi üles vastustama vägivalda
ja selgitatakse neile nende õigusi. Aylin Korkmaz ei ole
enam ohver, sest tulnud oma saatusega avalikkuse ette, astus ta
välja anonüümsest ohvrirollist.
Suurepärase kingituse tegi julgele türklannale Saksamaa
tuntuim ilukirurg, professor Werner Mang. Tänu tema fondi
abile on nii mõnedki armid naise näolt kadunud. Kokkuvõtlikult
võib öelda, et Aylin Korkmazi elutee oli täis
ebaõnne, viha ja vägivalda, kuid, nagu tõi
kohtuotsuse teatavakstegemisel esile Baden-Badeni kohtu kolleegiumi
esimees, on türklanna tugev naine ja leiab tulevikus oma
tee. Ehk kunagi ka uue armastuse.
Oma raamatu lõpus tänab Aylin mitmeid inimesi, kes
teda on toetanud. See näitab, et inimene ei ole kunagi oma
muredega üksinda. Alati leidub abi, seda peab ainult julgelt
otsima. Korkmaz tähendab türgi keeles mitte
hirmu tundma.
1) Naiste argus
saksa k
|
"Ma ei ole esimene.
Kuid ka mitte viimane." kirjutab Aylin Korkmaz oma
äsja ilmunud raamatu Ich wschrie um mein Leben
kaanel.
Raamatud:
Aylin Korkmaz Ich schrie um mein Leben
Kirjastus Fackelträger 2010
Bascha Mika Die Feigheit der Frauen
Kirjastus C. Bertelsmann 2011
|
|
|
|