Kultuur ja Elu 3/2011


Kultuur ja Elu 2/2011

 

 

 

 


Frieder Burda armastab kõike ilusat

tekst: Aino Siebert
Fotod: Aino ja Werner Siebert


Frieder Burda.

Baden-Badeni Lichtentaleri alleel asuvat kunstitemplit, mille on loonud New Yorgi tipparhitekt Richard Meier, võib õigustatult pidada Saksamaa arhitektuuripärliks. Selle imepärase elegantse hoone lasi ehitada kirjastusimpeeriumi loojate Franz ja Aenne Burda keskmine poeg Frieder, kes soovis kunstisõpradele näidata oma aastate jooksul kogutud teoseid. Tänapäeval peetakse tema modernse kunsti erakogu Euroopa säravaimaks.

Frieder Burda isiklikku kunstikogusse kuulub umbes 1000 kaasaegse kunsti teost, nende hulgas on maalid, skulptuurid, fotod ja paberitööd. Sakslane armastab ennekõike kohalikku ja abstraktset ekspressionismi, saksa maalikunsti alates 1960. aastast, Picassot ja maale, mis on tehtud alates 1990-ndatest. Tänavu, tähistamaks kunstikoguja 75. sünnipäeva, oli külalistel võimalik Baden-Badenis kolmandat korda tutvuda Frieder Burda kogutud kunstiteostega.
Alates hoone avamisest 2004. aasta oktoobris kuni aastani 2006 juhtis muuseumit Karlsruhe kunstiajaloolane Klaus Gallwitz. Sel kevadel andis muuseumi rajaja ohjad prof dr Ludger Hünnekensi kätesse. Promoveerunud arheoloog ja kultuurimänedžer on sündinud 1953. a Münsteris ja töötas enne tulekut Schwarzwaldi rektorina Stuttgardi Riiklikus Kujutavate Kunstide Akadeemias. Ta on samuti Ludwigsburgi Pedagoogilise Kõrgkooli Kultuurimänedžmendi Instituudi honorarprofessor, kes aitas aktiivselt kaasa Karlsruhe ZKM (Zentrum für Kunst und Medientechnologie e Kunsti ja meediatehnoloogia Keskus) ülesehitamisele.
Richard Meieri ehitatud hoone, kus on näitusepinda 1000 ruutmeetrit, on avatud konstruktsiooniga, seetõttu muuseum suisa supleb päevavalguses. Kunstihoone juurde kuulub kaks suurt saali, kaks kabinetti ja poolkeldrikorrus. Läbi kolme korruse kulgeb kaldtee, mille kaudu on külastajatel võimalik peale kunstiteoste nautida veel ilusat loodust ja aeda paigutatud skulptuure. Klaasist sild ühendab Burda kunstimuuseumi sada aastat vana Baden-Badeni Riikliku Kunstihalliga, mille arhitektiks oli Hermann Billing. See variant võimaldab kunstihuvilistel külastada väljapanekuid mõlemas majas.
Kunstimuuseumi ehitamine läks maksma umbes 20 miljonit eurot. Kulud kattis täielikult Frieder Burda fond, riik ei maksnud toetusi. Hoone arhitektuur on saanud mitmeid autasusid, mh Royal Institute of British Architects RIBA European Awards (2006), Institute Honor Award for Architecture (2006), Saksamaa arhidektuuriauhind (2005) ja New York Chapter Design Award (samuti 2005).


Richard Mayeri loodud Frieder Burda kunstihoone Baden-Badenis.

Poegade ettemääratud tee

Ometi oli Frieder Burda elutee määratud kulgema sootuks teisiti. Franz ja Aenne Burda kõik kolm last – peale Friederi ka tema vennad Franz ja Hubert – pidid isa soovil trükkaliks õppima ning said selle kõrval ärikoolituse. Peale põhikoolide lõpetamist Offenburgis, Tribergis ja veitsis alustaski noormees perekonnapea nõutud ametikoolitust. Seejärel läks ta Prantsusmaale, Inglismaale ja Ameerika Ühendriikidesse saama praktilist töökogemust, enne kui võttis üle juhtimise Darmstadti ühes trükikojas. Firmast kujunes üks Euroopa juhtiv aktsiate trükikoda, efil oli kasutada oma Jet-lennuk.
Nagu paljudes dünastiates tavaks, olid järeltulijad sunnitud võtma üle ettevõtete juhtimise isegi juhul, kui nende hing ja vaim selleks valmis ei olnud. Nii ka Frieder Burda, kes alustas töö vanemate ülesehitatud firmas aastal 1973. Frieder Burda ei teinud aga pealesunnitud ametis erilisi edusamme. Teda tõmbas kunsti poole. Ostnud 1968. aasta algul 3500 Saksa margaga (umbes 1750 eurot) oma esimese maali, mille autor oli Itaalia abstraktsionismiklassik Lucio Fontana, pani ta aluse väärtuslikule kogule. Ostes selle maali, ei teadnud Frieder Burda, kes kunstnik on. Teda lihtsalt veetles see töö.
Just selle ostuga sai 1936. aastal Badeni Gegenbachis sündinud Frieder Burda endale kunstipisiku külge. Kui ta 50-aastasena pärast isa surma 1986 koos vendadega ettevõtte aktsiad päris, loobus ta neist nagu vend Franzki. Rahvusvahelise impeeriumi troonipärijaks sai noorim vend Hubert. Frieder Burda pühendus nüüd täielikult kunstile.
“Tõenäoliselt armastasin juba lapsepõlves kunsti, kuigi ma seda ise tollal ei aimanudki. Minu vanemad polnud mitte ainult musikaalsed, vaid minu Böömimaalt pärinev isa kogus ka kujutavat kunsti. Nüüd tean, et kogujaks küll ei sünnita, kuid kunsti kogumine tuleb hingest tulevast soovist. Kui sellega on kord alustatud, siis ei või enam kunagi lõpetada,” räägib Frieder Burda.

Eksimatu vaist

Maailma kunstiturg on ettearvamatu, seetõttu pole kunsti kogumine sugugi kerge ülesanne, vaid on seotud suurte riskidega. Frieder Burda võiks hiiglasuure rahakotiga veeta rahus mugavat eluõhtut Côte d'Azur´il. Kuid kirjastajapoega ei huvita Jet-Set-Small-Talk ega “punased vaibad”. Rikas mees on äärmiselt tagasihoidlik. Ta armastab ainult ilusaid asju. Kunstiteoseid ostes laseb ta südamel rääkida ja ostab ainult seda, mille ees süda tugevamini põksuma hakkab: “Visuaalsus mängib minu jaoks suurt rolli.”
1970-ndate alguses, kui ärimees külastas USA-d, avastas ta enda jaoks ameerika abstraktse ekspressionismi. Ostes kokku Mark Tohko ja Jackson Pollicki teoseid, ei aimanud ta, et nende väärtus hakkab ühel päeval tunduvalt tõusma. Hiljem pööras ta tähelepanu Willem de Kooningi ja Clyfford Stilli loomingule. Seejärel tulid huviorbiiti Gerhard Richter ja Sigmar Polke.
“Richteri teoste juures avaldab sügavat muljet tema tööde laiahaardelisus. Tema erinevaid stiilisuundasid on kritiseeritud palju, öeldakse, et Richter teeb kogujate elu raskeks. Mind ennast pole see aga kunagi seganud, otse vastupidi,” leiab Frieder Burda. Polkes hindab kunstiarmastaja irooniat, fantaasiat, kuid ka müstikat. Kümme aastat peale Richteri ja Polkega tutvumist avastas badenlane enda jaoks Georg Baselitzi, kes on vastupidiselt neile hoopis erutavalt ekspressiivne. Burda kogus on ka kaks hilis-Picassot, mille kuulus hispaanlane on maalinud Lõuna-Prantsusmaal Mougins´is, kus ka temal endal on maja ja kus ta regulaarselt oma perekonnaga puhkust veedab. Abielludes veel 80-aastasena Jacqueline Roque'iga oli Picasso oma elu lõpuaastatel vägagi produktiivne, kuid tema teostele ei pööratud tähelepanu, neid mõisteti isegi hukka. Nüüd makstakse nende eest aga suuri summasid. Viimastel aastatel on rikastanud Frieder Burda kogumikku kaks Max Beckmanni maali – need on kunstnik teinud 1935/36 Baden-Badenis.
Jalutades koos Frieder Burdaga mööda muuseumit, jääb ta pea et iga teose juurde seisma, seletab töö teket ja sisu ning räägib oma kohtumistest kunstnikega. Asjatundjad on nentinud, et aastatega on ärimees endas arendanud eksimatu vaistu väärtuslike nüüdisaegsete kunstiteoste leidmiseks. Peale Gerhard Richteri ja Sigmar Polke tähtsamate tööde on tema kogus Georg Baselitzi, Arnulf Raineri, Ernst Ludwig Kirchneri, Aleksei von Javlenski, Joan Miró ja teiste teoseid. Sakslase kollektsioonis on ka hulk Sinise Ratsaniku rühmitusse kuuluvate kunstnike maale.

Frieder Burda on enda avanud

Tänavu 29. aprillil sai Frieder Burda 75-aastaseks. Ta soovib muuseumi juhtimisest veidi tagasi tõmbuda, seetõttu otsis ta kunstihoonele uue juhi. Vanus ei tähenda kunstikogujale midagi, ta istub ikka veel ise roolima oma SUV-d (Sport Utility Vehicle), masinat, mida võiks nimetada jeep-limusiiniks. Igal hommikul tõttab ta ujuma ja veedab veesporti tehes vähemalt tunnikese. Ja loomulikult armastab kunstikoguja käia kunstimessidel, näitustel ja muuseumites. Sakslane jälgib ka täpselt oma lemmikkunstnike arengut ja vaatab alati nende uuemad tööd üle.
Aastate jooksul on rikaste vanemate poeg muutunud avatumaks ja räägib ka iseendast, oma kõnehäirest, vanematest, kellel polnud aega oma lapsi armastada. Ema Aenne Burda tegeles naistele uue moe väljamõtlemisega, isa Franz Burda tõi koju kaasa kümneid sõbrannasid. Kunstikoguja räägib ka sellest kuidas ta esimest korda pulvarilehe Bild asutaja Axel Springeriga Iisraelis käis ja Yad Vashemi külastas ning kuidas see talle mõjus. Rääkinud holokausti mälestusmärgist ja juutide tapmisest natsionaalsotsialistide poolt oma isaga, olevat perepea talle vastanud, et ta ei teadnud nendest Hitleri mõrvadest midagi. Peale Teist maailmasõda oli see kuni 1968-ndate aastate tudengite revolutsioonini see sakslaste tavaline vastus – keegi ei soovinud teada natside kuritegudest. “Mu isa oli oportunist, kes vältis kõike, mis võis segada tema karjääri,” räägib kunstikoguja ja tõmbab käega juustest läbi, nagu sooviks peletada vanu mälestusi peast minema.
Soojusega räägib Frieder Burda kunstist, mida ta vanemad kogusid – teda võlusid ennekõike ekspressionistide tugevad värvid. Nii ostiski ta itaallase Lucio Fontana säravpunase maali "Concetto spaziale", mida võttis igale poole kaasa, kuid ei näidanud pea kellelegi: ”Soovisin selle ostuga provotseerida oma isa, demonstreerida talle oma modernsust, iseseisvust ja radikaalsust.”
Kui palusin Frieder Burdal ennast iseloomustada, ütles ta: «Olen tüüpiline Sõnn – kergesti ägestuv, kuid kompromissivalmis. Ja ma armastan kõike ilusat.»
Kuni 1990-ndate alguseni ei teadnud keegi, et Frieder Burda ostab kokku kunsti. Aastal 2011 näitas ta oma kogutud teoseid kunstihuvilistele nime alla “Lebenslinien” (Eluliinid). Näituse kureeris kunstikoguja kasutütar Patricia Kamp. “Mis alles jääb, on sõprus,” toob sakslane esile ja kahetseb, et ei kohtunud Pablo Picassoga ning sedagi, et ta isa ei ole nägemas, mis temast on saanud. Vahetevahel vaatab Baden-Badeni muuseumisse sisse ka vanem vend Hubert, kes tuleb aga alati ilma abikaasata. Arstist näitlejannal Maria Furtwängleril on teised huvid. Tuntud perekonna liikmetest käib tänapäeval igaüks oma teed.
Patricia Kamp on õppinud kunstiajalugu, ta on kasvamas “sisse” kasuisa muuseumisse. Frieder Burda räägib, et 30-aastane kasutütar hoiab muuseumi noorena, on kureerinud mitmeid näitusi. Vanim kasupoeg Dominic sedavastu võtab ühel päeval üle muuseumi fondi juhtimise. Kui armunud on Frieder Burda ikka veel oma teise abikaasa Elkesse, seda näeb iga uue näituse avamisel – õrnad pilgud, embused, üksteise läheduse otsimine ei jää kellelegi märkamatuks. Elke Burdagi töötab aktiivselt muuseumis kaasa.


Kogu perekond: vasakult Patricia Kamp, Frieder Burda ja tema abikaasa Elke.

Värvid teevad maja valgeks

Milline on tema lemmikmaal, soovisin ma Frieder Burdalt teada. «Ma armastan neid kõiki. Elan ju kunsti keskel, saan iga päev oma muuseumile tiiru peale teha,» lausus kunstikoguja.
Mees, kes ehitas oma isikliku raha eest kunstitempli ja on omanimelise fondi ainukene annetaja, on küll miljonär, kuid ei kipu kuidagi esile. Ta on avatud ja sõbralik ning tunneb silmanähtavalt siirast rõõmu oma päikesevalguses särava hoone ja selles olevate ilusate asjade üle. Frieder Burda räägib sellest, et sakslased armastavad vene kunstnikke. Eelmise sajandi algul loodud kunstnike rühmituse Sinine Ratsanik juurde kuulusid nimekad Saksa ja Vene kunstnikud Vassili Kandinsky, Aleksei von Javlensky, Franz Marc, August Macke, Paul Klee, Marianne von Werefkin ja Gabriele Münter. Kogumikku esitati 2009. suvel pärast viis aastat kestnud läbirääkimisi Müncheni Lenbachhaus-galeriiga. Kunstiteosed, mille väärtus ulatub sadadesse miljonitesse, transporditi Baieri pealinnast Schwarzwaldi metropoli spetsiaalsete, klimatiseeritud turvaveoautodega.
Küsimus, kas uut näitust tulevad vaatama ka Baden-Badenis elavad arvukad venelased, pani aga galerii juhi muigama. «Meie linnas ei ela sugugi nii palju venelasi, kui kirjutatakse, ehk ainult 1500. Meie külastajad on enamasti ikka sakslased, kunstihuvilisi tuleb ka naaberriigist Prantsusmaalt.»
Frieder Burda kõige edukam ettevõtmine on olnud Marc Chagalli teoste näitus, mida käis vaatamas 135 000 inimest. «See tõestab, et sakslastel on vene hing. Kõik, mis tuleb idast, tõmbab meid.»
Oma elutöö, muuseumi eest pidi ta kaua võitlema, kuid pärast avamist on see linna uhkus. Baden-Baden kroonis Frieder Burda 2005. aastal oma linna aukodanikuks, Saksamaa kuulsaim kunstimess «ArtCologne» oli talle juba kolm aastat varem andnud auhinna teenete eest nüüdiskunsti vahendamisel. Samuti on ta valitud Pariisi George Pompidou keskuse kunstiostukomisjoni.
Mees, kes leidis isa suure päranduse abil oma elu mõtte, on õnnelik, kui saab aidata noortel kunstnikel oma teed leida või kui lapsed tema noortele kunstihuvilistele mõeldud kunstitöökojas mõnd pilti imetlevad. Õnn on ka see, kui ta saab koos abikaasaga lihtsalt niisama Schwarzwaldi mägedes matkata.

* * *

Mõningad tähtsamad Burda-muuseumis toimunud näitused

Ekspressionistlik kunstnikeühendus “Sinine ratsanik”
Juuni – oktoober 2009
Kuraator Helmut Friede
r

Pärast õigusteaduse õpingute lõpetamist Moskvas saabus Vassili Kandinsky 1896 Münchenisse õppima tollal tuntud sloveeni Anton Ažbè juurde maalimist. Juba 1901 asutas andekas venelane koos teiste progressiivsete kunstnikega kunstikooli «Phalanx» ja kaheksa aastat hiljem «Uue kunstnike ühenduse» (Neue Künstlervereinigung). Aastate jooksul koondusid seal Kandinsky ümber maailmale avatud maalijad moodustades uue rühmituse, mis sai nimeks Der blaue Reiter. Nimi tuleneb venelase 1903. aastal loodud samanimelisest maalist, kus romantiline kangelane ratsutab suksul mööda sügismaastikku. Koos Vassili Kandinsky ja Franz Marciga ühendas uus rühm teisigi saksa ja vene nimekaid maalijad, kelle eesmärgiks oli ekspressionistliku kontseptsiooni edasiarendamine. Ekspressionism (prantsuse keeles expression – väljendus, ilme) on 20. sajandi algul sündinud kunstivool. Terminit hakati laiemalt kasutama 1910. aastal. Sinise Ratsaniku liikmed soovisid distantseeruda tollal kunstiakadeemiates õpetatud jäigast stiilist ning püüdsid värvide harmoonia vahendusel kujutada ka silmale nähtamatut abstraktsiooni. Kunstnike eesmärk oli demonstreerida antiakadeemilist, maailmale avatud, rahvusvahelist ja tolerantset kontseptsiooni. Seega pole ime, et natsid pidasid vajalikuks grupi liikmeid avalikult hukka mõista. Rühmitusse kuulus ka helilooja Arnold Schönberg.
Erinevalt 1905. aastal Dresdenis asutatud kunstnike ühendusest Die Brücke (Sild) püüdsid sinised ratsanikud laiendada kunstilise väljendamisvormi piire: need tulevad esile Marci loomade sümboolikas, Klee’ muinasjutulises võlukunstis vôi Kandinsky matemaatilis-muusikalistes abstraktsioonides. Uue ühenduse liikmeid ei ühendanud samuti mitte ühise stiili loomine, vaid ühiste, demokraatlike eesmärkide järgimine. Gruppi kuulunud kunstnike esimene näitus toimus Müncheni Heinrich Thannhauseri  modernse kunsti galeriis 1911. aasta lõpus. Rühmitus lagunes kolm aastat hiljem Esimese maailmasõja puhkedes. Vene kunstnikud olid sunnitud poliitilise olukorra tõttu ülepeakaela Saksamaalt lahkuma. August Macke, Franz Marc ja Paul Klee said kutse sõjaväkke, kaks esimest langesid lahingutes.

Georg Baselitz – Retrospektive
(50 aastat maalikunsti, 30 aastat skulptuuri)
November 2009 – märts 2010
Koostöös Baden-Badeni Riikliku Kunstihalliga, kuraator Götz Adriani

Saksa maailmakuulus kunstnik sai tuntuks maalidega, mis “seisid pea peal”. Tema teosed ripuvad alates 1970-ndate keskpaigast kõikides suurtes rahvusvahelistes muuseumites, neid esitletakse näitustel. Pildi ümberkeeramisega kaotas teos oma sisu ja sai seega abstraktsuse. Tihti on maalidel näha kunstniku sõrme- või jalajäljed. Aastatel 1998 kuni 2005 üllatas Baselitz kunstimaailma 60 “venelase pildiga”, kus käsitles oma noorust Saksa DV-s. Maalidelt vaatab vastu sotsialistlik realism.

“Die Bilder tun was mit mir“ (Pildid äratavad minu hinges midagi)
Märts – juuni 2010
Kuraatorid Patricia Kamp ja Jean-Christophe Ammann

Näitusel esitles Frieder Burda oma kunstikogusse kuuluvaid teoseid, näituse pealkiri on kunstikoguja tsitaat. Väljapanekul olid esil ennekõike kogu uuemad tööd. Kõik teosed olid esitatud nii, et nad “pidasid” üksteisega dialoogi. Bulgaaria kunstnik Nedko Solakov oli muuseumi seintele kirjutanud väikeseid lookesi, mis panid külastajaid mõtlema. Huvitavad olid ka valgusekunstniku James Turrelli installatsioonid, mis lasid ruumi ja värvi uuesti avastada.

Miró – Die Farben der Poesie (Poeesia värvid)
Juuli – november 2010
Kuraator Jean-Louis Prat

Suure tähelepanu osaliseks sai ootuspäraselt Joan Miró (1893–1983) tööde väljapanek. Kohal oli kunstniku lapselaps Joan Punyet Miró, samuti Chagalli lapselaps Meret Meyer. Väljapanek peegeldas katalaanlase 60 aasta jooksul tehtud töid: maalid, skulptuurid, keraamika – kõik oli toodud kohale erinevatest kohtadest nagu Centre Pompidou Pariisis, Fundació Joan Miró Barcelonas ja Palma de Mallorca´l, Fondation Beyeler Riehen´is, Baseli ja Berni kunstimuuseumid,
Washingtoni Phillips Collection ja Madriidi Museo Thyssen-Bornemisza in Madrid. Ka mitmed eraisikud olid andnud Miró tööd Burda muuseumi käsutusse. See näitab, kui hea maine on Frieder Burdal. 20. sajandi üks tuntuimaid kunstnikke ütles omal ajal: “Inimesed hakkavad ajaga paremini saama aru, et ma avasin uksed teise tulevikku.” Näituse külastajate arv andis kunstnikule õiguse.


Kunstnikud Joan Miró ja Marc Chagall olid sõbrad. Nüüd kohtusid Baden-Badenis nende lapselapsed: Joan Punyet Miró ja Meret Meyer. Taustal Joan Miró maal Silende 1968 (Vaikus).

Hoopis teistsugune oli näitus

Duane Hanson / Gregory Crewdson „Unheimliche Wirklichkeiten“
(Ängistav tegelikkus)
November 2010 kuni märts 2011.
Kuraatorid Götz Adriani ja Patricia Kamp.

Huvitav väljapanek näitas kahe erineva generatsiooni ameeriklase, Duane Hansoni (1925–1996) ja Gregory Crewdsoni (sündinud 1962) töid. Mõlemad kunstnikud toovad esile Ühendriikide ängistava tegelikkuse. Näituse külastajad kohtusid Baden-Badenis USA keskklassi kuuluvate inimestega: koduperenaiste, koristajate, ehitustööliste ja turistidega. Nendega, keda me tavaliselt tähele ei pane. Hansoni fiiberklaasist ja polüestervaigust valmistatud skulptuurid räägivad nende inimeste lootustest, igatsustest ja purunenud unistustest. Raidkunstniku tööd, mis on valmistatud detailse täpsusega, võluvad ennekõike oma hüperrealismiga. “Minu tööd räägivad inimestest, kes elavad hääletus ahastuses. Ma soovin näidata nõutust, väsimust, vananemist ja frustratsiooni,” on öelnud kunstnik ise.  Samasuguseid stseene leiab Gregory Crewdsoni suure formaadiga fotodelt. Tema piltidelt õhkub vastu jäine atmosfäär ja nii on noore fotokunstniku tööd kontrastiks Hansoni emotsioone täis olevatele kujutistele. Burda muuseumis on pandud esile pildid seeriast “Beneath the Roses”, need on tehtud aastatel 2003–2007. Mõlemad ameeriklased kuuluvad psühholoogilise realismi esindajate hulka. New Yorgis elav Gregory Crewdson oli väljapaneku avamisel kohal.

Lebenslinien – Stationen einer Sammlung
(Eluliin – ühe koguja peatuspaigad).
Näitus Frieder Burda 75. sünnipäeva tähistamiseks, kus esimest korda oli esil Lucio Fontana maal “Concetto spaziale”.
Märts-mai 2011
Kuraator Patricia Kamp

Väljapanek andis hea ülevaate kunstiarmastaja kogutud teostest läbi aastate: abstraktne ameerika ekspressionism, Pablo Picasso hilised tööd ja saksa maalikunst. Uuematest töödest on viimastel aastatel tulnud juurde maailmatuntud maalija Neo Rauchi teosed ning Axel Hütte ja Gregory Crewdsoni fotod. Kõiki ülespanduid töid ühendas armastas värvide vastu.
Skulptuuridest äratasid tähelepanu Henri Laurens’ „La mère“, samuti John Chamberlaini ja Georg Baselitzi tööd. Poolkeldrikorrusel oli esil Arnulf Raineri objektikunst „Kisten Walhalla“. Väljas oli järjekordselt ka Gerhard Richteri maal “Kerze” (Küünal), mis koguja arvates omab suurt meditatiivset mõju: “Pühandumuseta pole võimalik luua head kunsti, teha spordis rekordeid, saada teaduses Nobeli preemiaid ega esitada suurepäraseid helitöid. Ka kunsti ei või koguda kirglikkuseta.”

Mai-september 2011 näitas Frieder Burda muuseum ühe nüüdisaja kuulsaima saksa kunstniku Neo Rauchi (sünd 1960) teoseid.
Kuraator Werner Spies, endine Pariisi Centre Pompidou direktor. Esil olid Leipzigis elava maalija 36 tähtsamat tööd nagu „Flut“ I ja II. (Veevoog) jt. Näha oli aga ka enne näitust valminud pronksist skulptuur „Nachhut“. Kunstnik vahendab oma tööde kaudu isiklikke kogemusi, unistusi, läbielatut. Neo Rauchi teosed ei jäta külmaks, nad tekitavad emotsioone. Mitmes pildis tunneb külastaja ennast ise ära.

Alates 7. oktoobrist 2011 kuni 15. jaanuarini 2012 võivad külastajad Baden-Badeni Burda kunstitemplis näha Anselm Kieferi teoseid. Ka tema on nii Saksamaal kui rahvusvaheliselt tuntud kunstilooja. Esimest korda näitab Prantsusmaal elav Kiefer oma töid endisel koduliidumaal Baden-Württembergis. Kuraator Walter Smerling on valinud näituse jaoks välja 20 suurt maali, mis on valminud 30 aasta jooksul. Esimest korda on avalikkusel võimalik näha Alpide maastiku “Essence”. Frieder Burda kunstikogust on näha Anselm Kieferi teos “Böhmen liegt am Meer” (1995). Väljapaneku fookuses on monumentaalne maal suurusega 460 x 760 cm. “Der fruchtbare Halbmond” on valminud eelmisel aastal. Teos näitab Oktsidendi ja Orienti ühinemist. Seda erinevate kultuuride kokkuhoidu väljendavat maali näidatakse nüüd Saksamaal esimest korda. Anselm Kiefer sündis 1945 Donaueschingenis (Baden-Württembergi liidumaa). Aastatel 1993–2006 elas ta Barjac´is Lõuna-Prantsusmaal Département Gardis. Alates 2007 on tema elukohaks Pariis. 1999 sai sakslane Tokios ihaldatud Praemium Imperiale-preemia, 2008 Saksamaa raamatukaubanduse rahupreemia. Kunstnik töötab Collège de France professorina.

4. veebruarist kuni juuni alguseni 2012 esitleb Muuseum Frieder Burda William N. Copley teoseid.

Museum Frieder Burda
Lichtentaler Allee 8b, 76530 Baden-Baden, www.museum-frieder-burda.de
Tel: 07221/39898-0, Fax: 07221/39898-30



 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv