|
|
Sõjaveteranide kokkutulek 2008. aastal Grenaderimäel.
Foto: wikipedia.org/wiki/sinimäed
|
Sinimäed suvi
1944
Kohustus meenutada ja arutleda saatuslike valeotsuste üle
tekst: Tõnis
Siim, ajaloohuviline
Kuna ajalugu kuulub
võitjatele ja 1944. aasta vastupanu (2. vabadussõda)
lõppes eestlastele kaotaja poolele jäämisega
ning rahvusliku katastroofiga (ülisuured inimkaotused, purustatud
linnad, hilisemad etnilise puhastuse tsoonid, ümberrahvastamine
jne), on 1944. aasta vastupanu ametlik käsitus Eesti tänasest
poliitilisest sõltuvusest tingituna üles ehitatud
sellisena, et see oleks ühilduv juhtivate lääneriikide
USA, Inglismaa, Saksamaa ametlike käsitustega
ja mis peamine, neile vastuvõetav.
Võitjariikide
ja eriti sõjajärgse Saksamaa arusaamade kohaselt kuuluvad
meie Narva ja Sinimägede 1944. aasta lahingute kangelased
paraku aga nn sõjapikendajate põlastusväärsesse
kategooriasse, kuna juba 1944. a veebruariks, kui algasid lahingud
Narva jõe joonel, pidi sõja saatus igale terve mõistusega
inimesele selge olema. Eesti lähiajaloo võitjariikide
huvidest ja soovist neile meeldida lähtuv tendentslik interpreteerimine
sarnaneb käidud tee moonutatud kujutamisele kaardil, mis
võib hävitada väikeriigi ja rahva nii nagu kapten
laeva, kui kapten peab juhinduma kursi määratlemisel
eksitavast kaardist, kus veealused karid on poliitilistel kaalutlustel
tähistatud sügaviku märkidega. Ülepingutatud
soovist meeldida lääneriikidele ja sellest tingituna
on Eesti võimud käitunud Sinimägede kaitsjate
suhtes kohati lausa skisofreeniliselt lubanud küll
korduvalt võrdsustada 1944. aasta kaitselahingutest osavõtnute
staatust 1918.1920. aasta Vabadussõja veteranide
staatusega, kuid julgevad seda tõenäoliselt teha alles
siis, kui kunagised leegionärid on siit ilmast vanuse tõttu
juba lahkunud.
Veelgi enam sõjaeelse EV järjepidevust ja Jüri
Uluotsa poliitilist kurssi jätkava tänase EV kõrgema
riigivõimu esindajad, kes järjepidevuse kandjatena
supi, mis aia taha läks, ise keetsid, kui kutsusid 1944.
a veebruaris eesti mehed Eesti piiride kaitsele, sest Narva oli
langemas, ei julge ise nüüd minna isegi kõnelema
Narva langemise ja Sinimägede lahingute iga-aastasele mälestuskokkutulekule
riigivõim on Sinimägede kokkutulekul pikki
aastaid olnud esindatud ainult kohaliku vallavanema tasemel, jättes
mulje, nagu Sinimägedes oleks 1944. aasta suvel tegemist
olnud ainult kohaliku Vaivara valla ja Venemaa vahelise sõjaga.
Pehmelt öeldes
veidra käitumisena võib vaadelda ka võidusamba
avamise lugu.
Vältimaks Läti
leegionäride probleemi kordumist Tallinnas Eesti 1944.
aasta kaitselahingute veteranide (sh eesti leegionäride)
organisatsioonina ilmumist vabadussamba avatseremooniale, mis
võinuks mitte meeldida USA mõningatele mõjukatele
ühiskonnagruppidele, nimetati algselt vabadussambana kavandatud
mälestusmärk ümber 1918.1920. aasta Vabadussõja
võidusambaks kavalus, mis andis võimaluse
1944. aasta kaitselahingute veteranidele öelda, et teil pole
organisatsioonina ristisamba juurde vähimatki asja, kuna
sellega mälestatakse hoopiski teise sõja kangelasi.
Ka pronkssõduri kui okupatsioonisümboli viimine esimeses
Vabadussõjas langenud kangelaste kalmistule, mida hakati
nimetama sõjaväekalmistuks, selle asemel et teha Tõnismäe
pronkssõdurist rohkete infostendidega teavitamissõdur
Eesti saatuse selgitamiseks ja kõigi sõjaohvrite
mälestamiseks ning sõjaväekalmistul taastada
endine memoriaal iseloomustab eesti poliitikute skisofreenilist
sundkäitumist räägitakse ja lubatakse üht,
tehakse aga hoopiski midagi muud ja väga kummalist. Lihula
samba häbiväärse kõrvaldamise lugu kuulub
samasse ritta.
Tänase, postsovetliku Eesti kroonilist nn kreenis olekut
ja suurte inim- ja rahvastikukadude (19912011) põhjuseid
tuleks muuhulgas otsida ka moonutatud ajalookäsitusest.
Mille nimel
mindi 1944. aasta veebruarist alates kaitsesõtta, mida
on nimetatud ka teiseks vabadussõjaks?
Enne kui rääkida
pärast sõda välja mõeldud eestlaste 1944.
aasta sõjalist vastupanu õigustavast läänele
vastuvõetavast versioonist, mille järgi eestlased
võitlesid 1944. aastal sakslaste poolel valdavalt üksnes
soovist hoida rinnet selleks, et 75 000 eestlast saaksid põgeneda
läände, kus jätkata võitlust Eesti iseseisvuse
eest ja koos teiste lääneriikide kodanikega kommunismi
vastu ning samavõrd eksitavast vastaspoole internatslike
ja nn antifaistlike rühmituste versioonist, mille järgi
1944. aastal võitlesid eestlased Narva rindel (sh Sinimägedes)
ja hoidsid rinnet selleks, et Kloogal ning mujal Eestis saaksid
surmalaagrite korstnad võimalikult kaua suitseda, tuleks
rääkida ka tegelikest motiividest, miks eestlased tollases
Saksa vägede jaoks juba totaalse taganemise ja rinnete kokkuvarisemise
ajal Eesti riigipiiride kaitsele siiski veel asusid ja millele
nad ennastohverdavalt võideldes lootsid.
Saatuslike valeotsuste
põhjus suutmatus kriitilisel hetkel ületada
sõjaeelse propagandistliku ajalookäsituse alusel loodud
ebaadekvaatset, üksnes võiduka Vabadussõja
kordamisele rajatud kaitseplaani ja selle põhjal paika
pandud reageerimisviisi ning mitte minna teele, milleks rahuajal
valmistuti 1918.1020. a sõja kordamisele.
Kriitilisel hetkel, kui vaenlane oli 2. veebruariks 1944 jõudnud
Narva jõeni, jäädi vastupanu organiseerimisel
omaenda sõjaeelse propagandistliku ajalookäsituse
vangi, mille järgi võitu Vabadussõjas kujutati
eesti sõjamasina üleolekust tulenenud paratamatusena
ja mitte juhuslikkusena, nagu see tegelikult oli (Vene impeerium
jäi püsima ja juba pool aastat hiljem, pärast 2.
veebruari 1920 Tartu rahu sõlmimist, kui Trotski punaväed
vabanesid mitmes piirkonnas lõppenud sõjategevusest,
võinuksid vabanenud väekoondised okupeerida Eesti
mõne nädalaga, kuid õnneks ei jäänud
Vabadussõda venima ja rahu jõuti sõlmida
õigel ajal). Kahetsusväärselt hakati rahuajal
sisepoliitilise konsolideerimise ja teistel sisepoliitilistel
põhjustel käsitama võitu Vabadussõjas
eesti meeste kangelaslikkusest tingitud paratamatusena ja kaitsepoliitikas
välistati igasugune teine, alternatiivne kaitseplaan. Plaan
B rahvust säästvaks kollaboratsiooniks ja teisteks mittesõjalisteks
vastupanumeetmeteks võimaliku kaotuse korral rahva ja rahvuse
säilitamiseks okupatsioonide tingimustes sõjaeelses
Eesti kaitseplaanis puudus kogu kaitseplaan oli üles
ehitatud ainult militaarkaitsele. Kui läks sõjaks,
siis 1944. aasta Eesti tragöödia üheks põhjustajaks
osutus veel see osa sõjaeelsest propagandistlikust ajalookäsitusest,
mis tingituna Eesti poliitilisest orienteeritusest Inglismaale,
hakkas võimendama Inglismaa justkui eestlaste parima sõbra
omakasupüüdmatult suurt abi Vabadussõjas, mis
ei jää ka tulevikus ära, kui olukord seda nõuab.
Kuigi oli teada, et liitlasriigid ei olnud vähimalgi määral
huvitatud tsaari-Venemaa ühe provintsi iseseisvumisest, vaid
ainult Venemaa säilitamisest neile poliitiliselt vastuvõetaval
kujul. Kuid sõjaeelne luul oli rahvuslaste teadvuses sedavõrd
tugevasti kinnistunud, et lootust inglaste-ameeriklaste päästvale
sekkumisele 1944. aasta kaitselahingute ajal ei vähendanud
isegi osaliselt liitlaste lennukitega sooritatud Eesti linnade
terroripommitamised märtsis 1944 kättemaksuks
eestlaste kangelaslikule võitlusele veebruaris 1944, sest
eestlaste ennastsalgav võitlus osutus kaalukeeleks venelaste
edasiliikumise peatamisel, kuid liitlastele loodeti kuni viimaste
võitlusteni Eesti pinnal ja veel isegi pärast kaotatud
sõja lõppu.
Rahvuslaste 1944. a
lootused ja tegutsemisplaan olid rajatud stsenaariumile
kohe-kohe lõpeb sõda, saabub vaherahu, millele
järgneb liitlaste USA ja Inglismaa päästev sekkumine
Eesti iseseisvuse taastamiseks!
Kui jõuame hoida vaenlast sõja lõpuni piiride
taga või vähemalt suuremat osa Eestist okupeerimata,
osutub Eesti iseseisvuse taastamine liitlaste abiga hiljem lihtsamaks
niisuguste kaalutlustega kutsusid Jüri Uluots ja teised
rahvuslased veebruaris 1944 eesti mehi piiride kaitsele
teise vabadussõtta. Kaks kuud enne lahingute algust Narva
jõe joonel 2. veebruaril 1944 aset leidnud liitlaste Teherani
konverentsil (01.12.1943) sõlmitud reeturlikke salakokkuleppeid
Balti riikide loovutamise kohta Stalini Venemaale, mis tänu
Saksa salaluurele said üsna kohe avalikuks saladuseks ja
millest kirjutasid ka tollased ajalehed, Jüri Uluots ning
rahvuslased ei uskunud, vaid pidasid seda sakslaste propagandistlikuks
valeks.
|
Haapsalu kunstniku Ülo Telgmaa maali Lahingud
Sinimägedes kõrval seisab Vabadusvõitleja
Kaljo West (1924-2008). Foto:
Villu Kibena
|
Tänased
Läänele vastuvõetavad Sinimägede võitlusi
õigustavad versioonid.
Kaks aastat tagasi,
kui möödus 65 aastat Narva langemisest ja lahingute
algusest Sinimägedes, juulis 2009, osalesid Sinimägedes
toimunud kokkutulekul oma tõe kuulutamisega ja õiguste
kehtestamise nimel üheaegselt kaks omavahel vaenutsevat poolt
nagu 65 aastat tagasi. Mäe tipus pidasid kõnesid ja
mälestasid oma langenuid eestlased, kes kõnelesid
Eesti riigi ja rahva püsimajäämise nimel peetud
võitlustest, ja orus, teisel pool teed pidasid samal ajal
vastumiitingut võimsate valjuhääldajatega varustatud
vastaspoole esindajad 1944. aasta sõja võitjate
järeltulijad, internatslike ja nn antifaistlike organisatsioonide
esindajad. Mäe jalamil vene keeles peetud kõnede võimendus
oli miitingu alguses sedavõrd võimas, et häiris
mäe tipus peetud kõnelejaid ja miitingust osavõtjaid.
Huvitav on seejuures asjaolu, et nii sõjas kaotaja poolele
jäänud eestlased, kes pidasid oma kõnesid Grenaderimäe
tipus, kui ka võitjate-okupantide järeltulijad ja
nende oraatorid orus, kes olid end teatraalselt riietanud koonduslaagrite
vangide triibulistesse kostüümidesse, vältisid
oma kõnedes tõde sellest, millistel kaalutlustel
vaenupooled 1944. aasta suvel tegelikult võitlesid, vaid
pidasid otstarbekamaks kasutada hoopiski pärast sõda
loodud võitjariikidele vastuvõetavaid ja kanoniseeritud
poliitkorrektseid versioone tollaste võitluste õigustamiseks.
Kusjuures antifaistide õigustus Narva
rindel ja Sinimägedes aset leidnud tapatalgutele oli üles
ehitatud lausa modernistlikult nad ei kasutanud kordagi
vanu nõukogude aegseid märksõnu nõukogude
korra taastamisest, sotsialismi ülesehitamisest, nõukogude
vägedest kui ENSV vabastajatest jne, vaid olid oma sõnumi
üles ehitanud ainult Läänes ja ennekõike
USA-s kõlapinda leidvale faismivangide ja koonduslaagrite
vabastamise motiivile. Nende sõnum, mida nad valjuhäälselt
esitasid, seisnes näpuga näitamises mäe tipu suunas,
kus nende määratluse järgi peavad oma kokkutulekut
SS-lased faistid, kes 1944. aastal võitlesid
selle nimel ja pidasid rinnet, et surmalaagrid Kloogal ja mujal
Eestis saaksid võimalikult kaua läbi viia holokausti,
hävitada juute ja kõiki teisi väga erinevatest
rahvustest antifaiste ning pealetungivad Vene väed
võitlesid selle eest, et need inimsusevastased kuriteod
ei saaks Kloogal takistamatult jätkuda. Vangiriietuses oraatorid
lugesid ette USA ja paljude teiste lääneriikide antifaistlike
organisatsioonide poolt saadetud protestikirju, mis mõistsid
hukka faistide ja SS-laste kokkutuleku Eestis Sinimägedes
ja avaldasid imestust selle üle, kuidas niisugune kokkutulek
ühes Euroopa riigis üldse võimalik saab olla.
Seejuures skandeeriti iga natukese aja tagant mitu korda järjest
vene keeles fraasi: faism ei lähe läbi ja näidati
seejuures jällegi mäe tipu suunas, kus kõnesid
pidasid eesti rahvuslased ja nende külalised.
Grenaderimäe tipus peetud eesti rahvuslaste kõned
olid üles ehitatud lisaks tavaretoorikale, mille järgi
rahvas, kes ei võitle oma vabaduse eest, ei väärigi
seda, hiljem paguluses välja mõeldud Läänele
vastuvõetavale versioonile, mille järgi 1944. aastal
võideldi selle nimel, et 75 000 inimest saaksid põgeneda
Läände, et seal võitlust koos vabade rahvastega
Eesti iseseisvuse ja vabaduse eest jätkata. Ei ühtki
sõna sellest, et 1944. aasta vastupanu osutus mõttetuks
tapatalguks, kus hukkus rohkem kui 100 000 inimest, kuna liitlased
olid juba kaks kuud enne võitluste algust kõige
alatumal viisil loovutanud Balti riigid Teherani konverentsil
salakokkuleppega Stalini Venemaale, alatult, kuna ei informeerinud
sellest Balti riikide saadikuid Läänes, millest ka kogu
sellest tulenenud enneolematult suur traagika Eesti ja Läti
rahvale.
Olgu mainitud, et juhul, kui 1944. aastal tõepoolest oleks
võideldud selle nimel, et võimalikult palju eestlasi
pääseks põgenema, et Läänes võitlust
jätkata ja see oleks ka õnnestunud ning oleks lahkunud
kõik need ligemale 200 000 kõige elujõulisemat
põliselanikku, kes suurte põgenikevooridena rühkisid
1944. aasta septembris teid ummistades ranniku suunas, kuid kahjuks
või õnneks kohale ei jõudnud, sarnaneks tänane
Eesti tervikuna rahvastiku koosseisult Ida-Virumaale ja kuna ajalugu
kuulub võitjatele, siis sellisel juhul valdavalt mittepõlisrahvast
koosneva Eesti sõnum sellest, mille nimel võitlesid
eestlased 1944. aastal Saksa poolel, ühtiks tänaste
nn antifaistide versiooniga, mille järgi võideldi
Sinimägedes ja hoiti rinnnet selle nimel, et Kloogal ja mujal
Eestis saaksid koonduslaagrite korstnad võimalikult kaua
suitseda. Eestlaste paguluses välja mõeldud oma Läänele
vastuvõetav suhteliselt väheatraktiivne versioon jäänukski
sel juhul ainult Läände ja oleks tänaseks juba
unustusse jäämas koos hääbunud vana pagulasühiskonnaga,
sest uut majanduspõgenikest koosnevat vähe organiseerunud
pagulaskonda niisugune temaatika ei huvita.
Narva ja
Sinimägede lahingute kajastamine maailma jaoks
Rahvusvahelises telekanalis
Viasat History, mille vaatajate hulka loetakse miljonitega, näidatakse
perioodiliselt suurejoonelist 13 seeriast koosnevat digimeetoditega
värviliseks muudetud paljudest kroonika- ja dokfilmide lõikudest
kokku pandud 2. maailmasõda käsitlevat ajaloofilmi
pealkirjagaTeine maailmasõda. Selle filmi 8.
seerias, mis hõlmab 1943/44 aasta sündmusi rinnetel,
näidatakse lühidalt idarinde kulgemist põhjast
lõunasse, mida pole põhjas Leningradi all kolm aastat
liigutatud ja mis on sügavalt itta jäänud ning
mille kaitsmine nii pikas ulatuses käib väljakurnatud
Saksa vägedele üle jõu. Näidatakse 14. jaanuaril
1944 alanud Punaarmee pealetungi Leningradi piirkonnast ja rinde
peatumist Narva jõe ääres, mille tulemusena Saksa
suured väekoondised rohkem kui 200 000 võitlejaga
jäävad lõpuks Lätis Kuramaal kotti. Rinde
seiskamist Narva jõe joonel ja mujal, selle asemel et minna
selle viivitamatu lühendamise teele, kommenteeritakse Hitleri
järjekordse põikpäise sõjareegleid ja
kindralite plaane eirava otsusega mitte taganeda, nagu see leidis
aset Stalingradis ja veel paljudes kohtades, kus poolearuline
füürer keeldus andmast kindralitele luba õigel
ajal taandumiseks. Ei tehta üldsegi juttu sõja seostest
Eesti ja Läti rahvastega. Küll aga mainitakse samas
lõigus, et Soome lükkas tagasi neile tehtud ettepaneku
vaherahu sõlmimiseks ja kapituleerumiseks ning otsustas
sõda jätkata.
Siit tekib küsimus, kas eestlased, kes oma kaalukeeleks saanud
Narva kangelasliku kaitsmise ja rinde seiskamisega, tegid sellele
kättemaksuna järgnenud purukspommitatud linnade ja suurte
inimkaotuste näol karuteene mitte ainult endale ja liivlastele,
kes Kura koti tekkimise tõttu nende ajaloolistel asualadel
kaotasid oma kodud, karuteene veel ka soomlastele. Sest juba 1944.
a alguses aset leidnud soomlaste kapituleerumine säilitanuks
võib-olla Soome Karjala (sealhulgas ka Karjala kannase)
soomlaste asualana, kuigi okupeeritud kujul, ning olnuks ka paljudes
teistes osades leebemate tingimustega kui septembris toimunud
kapituleerumine ning jäänuksid ära ka jätkusõja
viimased suured ohvrid. Rinde püsimajäämine Narva
jõe joonel võimaldas soomlastel 1944. aasta alguses
kapituleerumisest keelduda ja teha seda 1944. a septembris märksa
raskemate tagajärgedega soomlastele.
Õppetund
tänase Eesti jaoks
Eesti jätkas taasiseseisvumise
järel 1991. a oma kaitsepoliitika kujundamisega sealt, kus
enne sõda pooleli jäädi valmistumisega
Vabadussõja ja 1944. a sõja edukaks kordamiseks
Venemaa vastu. Sellele lisandus uue komponendina veel nn pehmete
julgeolekugarantiide doktriin, mille järgi leiti, et võimalikult
paljude Eesti ettevõtete, maade, metsade ja põliskodude
müük ning üleminek välismaalaste omandisse
hirmutab venelasi sedavõrd, et nad ei julge oma tankide
T-34 ja GAZ-AA autodega enam üle jõe tulla, sest teavad,
et see maa ei kuulu mitte ainult kohalikele aborigeenidele, vaid
ka ameeriklastele, inglastele, hiinlastele, hindudele, jaapanlastele,
türklastele jne, kelle kõigiga peaks Venemaa hakkama
sel juhul sõdima. Siinkohal võiks korrata meie hulgast
lahkunud ajalooprofessor Sulev Vahtre üht lemmikütlemist,
et ajalugu on hea õpetaja, aga tal on sageli väga
halvad õpilased.
Siiski tekkis laulva revolutsiooni ajal tagasihoidlikul kujul
ka väga eluterve arusaamine kaitsepoliitikast, mille järgi
Eesti kaitsepoliitika üheks nurgakiviks pidi saama selle
mittesõjaline osa ohu ja etnilise puhastuse piirkondade/tsoonide
Ida-Virumaal ning mujal taasasustamine ennekõike sealt
piirkonnast pärit põlisrahvaga. Arvestati ka sellega,
et lisaks põlisrahva sidumisega oma maaga on niisugusel
kaitsepoliitilisel meetmel ka demograafilist olukorda parandav
mõju, kuna maal on rahva loomulik juurdekasv oluliselt
suurem, mida väga ilmekalt näitas sõjaeelse Eesti
kogemus. Arvestati ka sellega, et kaasajal on põlisrahvaste
saatust otsustavaks tähtsamaks jõuteguriks muutunud
ennekõike selle rahvakillu olemasolu oma ajaloolistel asualadel.
Kui pole rahvast oma ajaloolistel asualadel, ei aita ükski
õiguslikku järjepidevust tõendav dokument muuta
neid asualasid endisele põlisrahvale kuuluvaks territooriumiks
ega suudaks seda teha ka parim sõjavägi. Selle arusaama
järgi jõuti anda mõnele piiriäärsele
eesti talule väikseid rahalisi toetusi, mille järel
aga eluterve osa Eesti kaitsepoliitikast visati üsna kiiresti
piltlikult öeldes prügikasti ja kogu Eesti kaitsepoliitiline
ressurss ning prioriteet suunati peamise liitlase USA kriitikavabale
toetamisele tema sõdades ja paraku ka sõjakuritegudes
arvestusega, et kui venelased hakkavad jällegi oma
tankide ja autodega üle Narva jõe silla tulema, siis
ameeriklased tulevad vastutasuks neile osutatud sõjaliste
teenete eest meile kiiresti appi.
Pime usk imedesse ja imerelvade
otsustavasse jõusse
Ka eestlaste hulgas oli 1944. aastal,
kui sakslaste sõjaline kaotus oli juba selgesti näha,
rohkesti neid, kes uskusid, et imerelvad, mis iga hetk pidid valmis
saama, toovad sõja käiku täieliku pöörde.
Need inimesed, kes uskusid sakslaste võitu kuni viimase
hetkeni ja kelle arusaamistes peale valiku, kas võit sõjas
Saksa poolel või eesti rahva surm Siberis, olid väga
ebameeldivalt üllatunud, kui 16. septembril 1944 saabus Hitleri
käsk Eesti mahajätmiseks. 16. septembril langetati Hitleri
peakorteris lõpuks otsus Saksa väed kiirelt Eestist
ja Põhja-Lätist välja tõmmata ning juba
samal päeval hakkasid sakslased oma väeosi evakueerima.
Kindral F. Steiner meenutab (Sergei Soldatovi raamat Sinimägede
taustal), et ta kutsus radiogrammiga oma staapi eesti vabatahtlike
kindralinspektori Soodla ja Eesti Omakaitse peainspektori Sinka.
Kuuldes taandumiskäsust, olla mõlemad eestlased muutunud
surmkahvatuks. Sinka olla ütelnud: Kas te taipate,
kindral, mida te siin meile teatasite? Te tegite surmaotsuse eesti
rahvale. Steiner olla vastanud: Rahvas ei sure, kuni
ta intelligents jääb ellu. Ja soovitas haritlased
ja kõik, kes kaasa tahavad tulla, evakueerida maanteed
mööda ja mere kaudu Saksamaa suunas. Seda üritatigi
teha mõne lähema päeva jooksul.
Olgu lõpetuseks lisatud, et Saksa vägede Eestist väljaviimine
tähendas tegelikult armeegrupi Nord jõudmist
oma tegevuse lõpp-punkti Kura kotti ja kui eesti
rahvas oleks toiminud Steineri soovituste kohaselt ning kõigil
oleks õnnestunud põgeneda, oleks tänaseks tegemist
kahe haihtumise suunas liikuva kogukonnaga hääbumisele
määratud Välis- ja Kodu-Eesti ühiskondadega.
|
|
|