Kultuur ja Elu 1/2011

Kultuur ja Elu 4/2010

Puhkama kodumaa mulda

tekst: Ene Ruder

1949. aasta märtsis küüditati meie 7-liikmeline pere Novosibirski oblasti Vengerovo rajooni Novõi Tartassi külla. Kümne aasta pärast olime Eestis tagasi peale vanaema Anna Liiase, kes äraviimise ajal oli 73 aastat vana. Kolm aastat pidas ta Siberis vastu. 1952. aastal vanaema suri ja maeti kohalikule külakalmistule.

2010. aastal lõppes minu vanaema Anna Liiase lugu teisiti.
Kõik algas 2009. aastal, kui mul õnnestus koos tütrega liituda Siberi samasse külla sõitvate kunagiste saatusekaaslastega. Sõidu eesmärgiks oli viibida vanaema haual. Haua puhastamine võsast, kodumaalt kaasa toodud lillede istutamine, Eestimaa pühitsetud mulla ja lauluraamatu panek hauaplatsi mulda, küünalde põletamine tekitasid vist mälestusi sügavas võõras mullas puhkajas, sest kui lahkusime surnuaialt teadmisega, et vaevalt kunagi siia tuleme, kuulis tütar justkui vanavanaema ahastavat hüüdu: “Ärge minge ära, ärge jätke mind üksi!”

Me ei saanud jääda, pidime lahkuma. Peas keerlesid mõtted, kuidas küll vanaema ära tuua. Vahemaa on nii suur ning ma ise ei ole enam noor, et veel kord võtta ette reis hauale minemiseks. Kartsin, et peame taas paratamatusega leppima.
Õnneks tahtis saatus aga teisiti. Olnud kuu aega Siberi-reisilt tagasi kodus, lugesin Tartu Postimehes ilmunud artiklit, et lapselaps on oma vanaisa põrmu Tomski oblastist kodumaale toonud. See teade muutis ja otsustas kõik. Saime innustust ja meelekindlust oma unistuse täideviimiseks. Võtsime tütrega kindla otsuse: vanaema toome Siberist ära.
Mõningast kartust tekitas mõte, et seni tagasi toodud on olnud tuntud ühiskonna- või teadustegelased, kuid minu vanaema Anna Liias oli kõige tavalisem lihtne Eestimaa vanaperenaine Saia talust Luunja vallast Tartumaalt. Kas võetakse mind üldse kuulda? Silmade ees vilksatas ka must stsenaarium – kiri läheb prügikasti.

2009. aasta septembri algul läks teele esimene kiri Novosibirski oblasti Vengerovo rajooni ülemale palvega anda luba Anna Liiase ümbermatmiseks. Allakirjutatud ja vajalike templitega varustatud dokumendid sain kätte 2010. aasta maikuus. Aega võttis palju, kirjade kirjutamine, telefonikõned, faksid ning lõputu ootamine, ootamine, ootamine... Õnneks oli aega oodata, talv oli vahepeal.
Tagasiside oli algusest peale positiivne. Esimesele kirjale vastati kohe jaatavalt ja lubati igati aidata ning mingeid takistusi säilmete äratoomiseks ei olevat. Põhjus, et asjaajamine võttis nii palju aega, oli selles, et sealtpoolt ei teatud, kuidas toimida, kes peavad lubasid andma ja millised need load peavad olema. Sellises olukorras olid Vengerovo ülemad esmakordselt, kuna puuduvad ju vastavad seadused. Nende soov oli saada minu jaoks kindlad dokumendid, et tagasiteel ei tekiks mingeid probleeme. Tänuga meenutan Galina Nareikot, kes iga kord, kui telefoniga vestlesime, julgustas ja toetas mind, et kõik läheb hästi ja ma saan vajalikud dokumendid, ärgu ma muretsegu.
Dokumendid käes, võis alata lennureis Siberisse vanaema järele. Kolm päeva kohapeal möödusid edukalt ja kiiresti. Paberid korras, tsingitud kast Anna Liiase säilmetega hermeetiliselt suletud ja pitsatidega varustatud, algas tagasisõit kodumaale, seekord rongidega, et väärtuslikku kasti mitte pagasisse anda. Vahepeal käisime Moskvas Eesti saatkonnas, kus kast veel kord pitseeriti ja saime dokumendi piiri ületamiseks. Reis kulgas ilma pisemagi vahejuhtumita ladusalt.
6. juulil jõudsime Tartu raudteejaama. Üle 60 aasta kestnud pikk ja igavesena näiv Siberi-reis oli minu vanaemale Anna Liiasele lõppenud. Ta oli tagasi Eestimaal. 7. juulist 2010 puhkab ta oma mehe ja laste kõrval Tartus Raadi kalmistul, veetnud enne ühe ööpäeva Peetri kirikus püha altari ees.

Siberi mulda on jäänud palju meile kalleid inimesi. Aeg teeb oma töö ning hauad on kadumas Venemaa avarustes. Kui kellelgi on kallis hauaküngas kusagil ida pool veel teada ning on pisikenegi mõte, soov ümbermatmiseks, siis see on igati teostatav. Tagantjärele mõtlen, et kõik kulges päris hästi. Siberlaste suhtumine oli lahke, abivalmis ja vastutulelik. Kui dokumente ei saadudki kiiresti, siis igati julgustati ja alati anti lootust, et saan oma vanaema ära tuua. Sellest oli suur abi ja andis mulle jõudu, et mitte murduda.
Oma kogemusi olen nõus soovijatele üksikasjalikumalt rääkima. Kindlasti ei lähe dokumentide hankimiseks enam 9 kuud nagu minul, vaid palju kiiremini. Mul on suur soov, et info Siberist säilmete äratoomise võimalikkusest leviks kõikjale, jõuaks paljude isikuteni, kellel kallis inimene puhkab võõramaa mullas. Mind aitas Jumal ja mu kindel usk ning lähedaste toetus. Sama soovin ka teile.

kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv