
|

 |

Toropets 20 saj vahetusel. |
Eestlased Toropetsis
tekst: peep pillak
fotod: peep pillak, Picasa Web
Toropets on väike
14 000 elanikuga provintsilinn Venemaal, Eestist umbes 400
kilomeetri kaugusel Pihkva ja Tveri oblasti piirimail. Sellel
paigal on huvipakkuv minevik, mis seotud ka meie ajalooga.
Eestlased
Toropetsis
Veel sadakond aastat
tagasi oli väikelinn Toropets suur eestlastest ümberasujate
keskus. Linnatänavatel ja ümberkaudsetes külades
võis kuulda kõlamas eesti keelt ja paljud poesildidki
olid nii vene kui ka eesti keeles. Toimisid eestikeelsed koolid
ja mitmed eestlaste seltsid ning igal pühapäeval peeti
eestlaste ehitatud luterlikus kirikus eestikeelset jumalateenistust.
Ajalooline
taust
IX X sajandini
olid need alad asustatud soome-ugri hõimude poolt, seejärel
saabusid lõuna poolt slaavlased. Kuigi paljudes ajalooraamatutes
kirjutatakse ikka veel slaavi hõimude kõrgemast
põlluharimise kultuurist, kellega seetõttu siin
varem asunud hõimud rahumeelselt lõimunud, viitavad
arheoloogilised väljakaevamised hoopis sellele, et soome-ugri
kultuur katkes suurte põlengutega. X sajandil rajasid slaavi
hõimu kuuluvad krivitid Solomeno järve kaldale
Kriviteski nime all tuntud kindluse. Hiljem hakati kindluse juures
olevat asulat järvest välja jooksva Toropa jõe
järgi Toropetsiks nimetama. See oli strateegiliselt tähtis
punkt, sest jäi tee äärde, mis viis varjaagide
juurest kreeklasteni ehk siis Põhja-Euroopast Vahemere
äärde. Esimest korda on Toropetsi kirjalikes allikates
mainitud 1074. aastal. Toropetsi vürstiriik moodustus XII
sajandil ja esimeseks silmapaistvaks vürstiks oli Mstislav
Vapper. Tema poeg Mstislav Mstislavit Uljas, kes oli kutsutud
Novgorodi vürstiks, korraldas koos Toropetsi vürst David
Mstislaviti ja Pihkva vürst Vsevolod Mstislavit-Borissovitiga
1212. aasta talvel sõjaretke Eestisse, et nõrgestada
saksa ristisõdijaid ja eestlasi: rüüstati Järva-
ja Harjumaal ning piirati Varbola linnust, kust aga lahkuti pärast
tribuudi saamist. Pihkvasse tagasi jõudes ootas Vene vägesid
ees ebameeldiv üllatus nende ära olles oli Lembitu
linna rüüstamas käinud.
Toropets sattus aga Leedu suurvürstiriigi mõju alla
ja liideti sellega XIV sajandi keskel. 1503. aastal läks
Toropets rahulepinguga Moskva riigi koosseisu, kuid veel hiljemgi
üritas Poola-Leedu riik korduvalt Toropetsi tagasi saada.
XVII sajandi lõpul sai tugevnenud Vene riigi tolleaegsel
läänepiiril olevast Toropetsist rikas kaubanduskeskus
ja käsitööliste linn. Omaaegset jõukust
tunnistab asjaolu, et siia oli ehitatud üksteist kirikut,
mis andsid linnale vägagi suursuguse ilme. Venemaa piiride
lääne suunas laienedes sai piiriäärse kaubanduskeskuse
ja sõjalise tugipunktina tähtsuse kaotanud Toropetsist
XVIII sajandi lõpul tavaline Kesk-Venemaa provintsilinn.
Toropets
täna
Metsadest ümbritsetud
maalilise Solomeno järve ja Toropa jõe kallastel asuvas
Toropetsis on rahvaarv viimastel aastatel aina kahanenud. Linn
asub 25 kilomeetrit põhja pool Riia Moskva maanteed,
mida mööda siit jääb Moskvasse veidi üle
400 kilomeetri ja teisele poole sõites umbes sama palju
Eesti piirini. Toropetsi linn on ühtlasi keskuseks rajoonile,
mis asub Tveri oblasti kõige läänepoolsemas osas
ja piirneb Novgorodi ning Pihkva oblastiga. Rajooni pindala on
3400 ruutkilomeetrit ja elanikke umbes kolmkümmend tuhat.
Toropets liideti Tveri oblastiga 1935. aastal, ajalooliselt on
see pikka aega kuulunud Pihkvamaa koosseisu.
Eluolu
Õigeusu kirikutest
tegutsevad praegu vaid neli, ülejäänud seisavad
lagunenutena. Varemeteks on need saanud nõukogude võimu,
mitte sõjapurustuste tõttu, kuigi viimase sõja
ajal käis siit ka rindejoon üle ja Toropets oli pool
aastat sakslaste poolt okupeeritud. Kuna Toropets nimetati 1990.
aastal kümne tähtsama Venemaa ajaloolise linna hulka,
siis on kirikud ja kloostrid võetud küll muinsuskaitse
alla, kuid nende restaureerimine edeneb visalt. Ei edene ka kohalik
majanduselu ja noored eelistavad siit Moskvasse või teistesse
suurematesse keskustesse minna, kus töö- ja teenimisvõimalusi
hõlpsam leida. Vahepeal oli majandusraskuste tõttu
suletud isegi Toropetsi viinatehas. Venemaal on kohalikud viinatehased
ikka olnud au ja uhkuse asjaks, mille tegevust elanikud igati
oma püsiva tarbimisega toetanud ka kõige raskema majandusliku
kitsikuse ajal.
Linnas on endiselt püsti Lenini kuju, Suurt Isamaasõda
meenutab postamendi otsast taevasse sööstev plekist
hävituslennuk. Siiski on siin linnas ka üks selline
monument, millist üheski teises Venemaa linnas pole
1974. aastal püstitati kohaliku keskkooli ette kooli lõpetanute
rahadega mälestusmärk Õpetajale (autorid Orehhov
ja Dumanjan). Linna peatänav on endiselt Nõukogude,
kuigi enne nimetati seda hoopis kõlavamalt Millionnaja.
Teised Toropetsi tänavad kannavad trafaretseid nõukogudeaegseid
nimetusi nagu K. Marxi, Lenini, Oktoobri, Kalinini, Tapajevi,
Komsomoli jne. Linna peatänava äärde ja keskväljaku
ümber on koondunud postkontor, fotopood, mobiilside teeniduspunkt,
raamatupood, söökla, pangakontor ja paar apteeki ning
paljud väikesed poekesed, kus müüakse toidukaupu,
kodukeemiat, ehitusmaterjale ja muud säärast
kaubanduskeskused veel siiakanti jõudnud pole, ilmselt
ei tasuks investeerimine ennast ära. Küll aga tegutseb
linna keskel edukalt turg. Kord nädalas ilmub Toropetsis
ajaleht Moi Krai.
 |

Toropetsi keskväljak,
kust algab ka uhket nime Millionnaja kandev peatänav. |
Muudatused
visalt, ent siiski
Linna südames tegutsevad
juba mõnda aega hotellid Krivitesk ja Toropets,
mis võivad ka välisturistide nõudlusi rahuldada.
Arvestada tuleb sellega, et SRÜ ja Balti maade kodanikud
peavad tasuma hotelliarve koefitsiendiga 1,3 ja kaugvälismaalesed
lausa koefitsiendiga 2. Hotellides on nii ühe- ja kahekohalised
toad kui ka poolluks (see arusaamatu termin on Vene hotellides
laialt kasutusel) ja luksnumbrid, allkorrusel on restoran ja baar.
Tubades ei ole mitte ainult telefon ja televiisor, vaid ka WC
ja du, mis on tähelepanuvääriv, sest
tavaliselt on Venemaa väikelinnade hotellides mugavused
koridoris. Kraanist tulev vesi ehmatab mädamuna haisuga,
kuid see pidavat olema mineraalse päritoluga ja tervislik.
Tavaliselt ei ole Vene hotellides hommikusöök hinna
sees, kuid Kriviteskis saab eelmisel õhtul
väljaantud talongide alusel restoranis ka hommikueine: tass
kohvi, klaas morssi, paar viilu leiba, juustu ja vorsti ning tükk
võid, lisaks omal valikul kas omlett, pannkoogid või
puder. Hotelli restoranis armastavad kohalikud sünnipäevi,
pulmi ja muid tähtpäevi seltskondlikult tähistada.
Tavamenüüle lisaks võib saada ka maitsvaid roogasid
siitsamast kõrvalt järvest püütud värsketest
kaladest, siis tuleb aga päev varem tellimus sisse anda.
Baarist saab korralikku masinakohvi, muidu peab Venemaa kohvikutes
tavaliselt leppima lahustuva kohviga või paremal juhul
pannakse tassi lusikatäis jahvatatud kohvi ja valatakse keev
vesi peale. Välismaalasi eksib küll Toropetsi harva
ja vene keelt oskamata võib siin isegi hotellis päris
hätta jääda. Kaardimakseid veel linnas teha ei
saa, kuid ühe pangakontori juures on Bankomat,
st. rahaautomaat, mis vahel on ka töökorras ja raha
välja annab. Valuuta vahetamine pangakontoris eeldab järjekorras
seismist ja passi kaasasolemist kassiiriga kirjaliku ostu-müügi
lepingu vormistamiseks. Mobiilside on Toropetsis küll üldlevinud,
kuid internet ja e-meilide kasutamine on suhteliselt uus nähtus,
mis pole paljudesse ametiasutustesse ja kodudesse jõudnud.
Eesti väljarändajad
Toropetsi-mail
Eestist hakkas Toropetsi
kanti saabuma ümberasujaid 186070ndatel aastatel, kuid
see protsess jätkus veel XX sajandi esimesel kümnendil.
Enamik ümberasujatest tuli siia Võru- ja Tartumaalt,
eriti aga Sangastest ja ümbruskonnast. Kodumaalt sundis neid
inimesi lahkuma kõrge maa rendi- ja ostuhind. Lahkujateks
olid eelkõige popsid, sulased, vabadikud ja teised maata
inimesed. Tavaliselt mindi uut kodu Kesk-Venemaale rajama kevadeti.
Et end teel ja ka uues asukohas kindlamini tunda, asuti pikale
reisile mitme perega koos. Pered läksid hobuste ja vankritega,
vaesemad ja üksikud noored võtsid teekonna ette ka
jalgsi. Tee kulges Petserist Irboskasse (20 versta), sealt Ostrovi
(50 versta), edasi Novorevi (70 versta) ja Velikije Lukisse
(120 versta), kust lõpuks jõutigi Toropetsi (veel
90 versta). Siin, idapool, oli rahvastiku tihedus mitu korda väiksem
kui Pihkva kubermangu lääneosas, kuhu olid juba varem
ka lätlased ja eestlased ümber asunud. Teekonna kestvus
sõltus paljudest asjaoludest ja parimal juhul võis
kohale jõuda paari nädalaga, kuid vahel võis
reisiaeg ka pikemaks venida. Kuigi enamus väljarändajatest
ei osanud esialgu vene keeltki, olevat kohalikud venelased neid
sellegipoolest üldjuhul väga sõbralikult vastu
võtnud. Eestlased hoidsid uues asukohas omavahel rohkem
kokku kui kodumaal tavaks ja vanemad asukad aitasid uutel end
sisse seada. Pihkvamaa idaosas ja Tverimaal oli võimalus
soodsate hindadega rentida või osta juba ülesharitud
mõisamaid, samuti harida ise üles kasutamata maatükke,
mis küll rasket tööd nõudis.
Töökad
eestlastest ümberasujad said jõukaks
Eestlased kasutasid
kodumaalt kaasatoodud ja kohalikega võrreldes eesrindlikumaid
maaharimise ja majapidamise võtteid, soetasid uut põlluharimistehnikat,
kasutasid väetisi, kasvatasid uusi põllukultuure ja
aiasaadusi, hoolitsesid hästi hobuste ja kariloomade eest.
Kuna eestlaste pakutud kaupa tunti kõrge kvaliteedi poolest,
saadi selle eest ka paremat hinda. Eestlased paistsid oma tööarmastusega
üldiselt silma. Kõike see seletab, miks Pihkva kubermangu
statistikakomitee 1893. aastaraamatus nimetati Balti kubermangudest
siia ümberasujaid tunnustavalt kultuurtreegeriteks.
Enamus eestlastest pidasid kas renditud või väljaostetud
talu, mõned olid ka mõisarentnikeks. Talude keskmine
suurus oli 20 kuni 50 hektarit. Eestlaste hulgas oli lisaks maaharijatele
seppi, möldreid ja muid hinnatud ametimehi. Heaks rahateenimise
võimaluseks oli raudtee ehitamisel osalemine. Paljud eestlased,
kes maaomanike või -rentnikena järjele olid saanud,
ostsid või ehitasid Toropetsi maja või isegi mitu.
Ka need pandi teenima seal peeti kas poodi või renditi
ruume muul otstarbel välja. Tavaliselt oli linnamaja juures
aed, kus aiasaadusi müügiks kasvatati, peeti ka lehmi
ja muid pudulojuseid. Eestlaste jõukuse kasvuga kaasnes
eesti kultuurielu edenemine. XIX sajandi lõpul tegutses
seitsme ja poole tuhande elanikuga Toropetsi linnas eestikeelne
kirik, luterlik ja õigeusukool, haridus- ja näitemänguselts,
laulukoor ja orkester. Ümberasujate hulgas olid tuntud ja
lugupeetud inimesed nagu Eichenbaumid, Ilvesed, Jaagundid, Jõgiojad,
Klaassepad, Kuldsepad, Küpparid, Luiged, Luksepad, Lõhmused,
Määritsad, Partsid, Pillerid, Saarvad, Solbad, Taldrikud,
Taskid, Treid, Treialid, Vähid ja veel mitmed teised.
Toropetsi
luterlik Peetri kirik
Eestist Toropetsi kanti
väljarändajate hulgas oli ka õigeusklikke, kuid
suur enamus neist olid siiski luterlased. Esialgu toimetasid uues
asukohas eestlastest ümberasujate ristimisi, matmisi ja teisi
kirikutavasid hästi tundvad mehed. Kui eestlasi oli Toropetsi
ja ümbruskonda kogunenud juba rohkem, hakkas siin käima
Pihkva luterliku kiriku õpetaja Robert Hesse (18351887),
seejärel Hermann Bresinsky (18391910). Algul peeti
jumalateenistusi mõnes suuremas linnamajas, kuhu eestlastest
luterlased selleks puhuks kogunesid. Kuigi linnavõimud
pakkusid luterlastele kasutamiseks ühte paljudest linna õigeusu
kirikutest, peeti seda luterliku teenistuse läbiviimiseks
sobimatuks ja otsustati ehitada päris uus oma kirik
just selline, nagu sellega kodumaal harjutud oldi. Linnavalitsus
andis kiriku ehitamiseks tasuta maatüki linna servas kahte
lähestikku asuvat järve ühendava Ukleika jõekese
ääres, praegusel Oktjaberskaja tänaval. Iga täiskasvanud
luterlane pidi andma kas rubla raha või tooma ühe
palgi. 1873. aastal alustatigi 12 meetri laiuse ja 27 pikkuse
puukiriku ehitamist ja sellega jõuti lõpuni 1877.
aasta augustis, mil toimus Toropetsi luterliku Peetri kiriku sisseõnnistamine.
Seda toimetas pastor Hermann Bresinsky, kohale oli tulnud praktiliselt
kogu ümbruskaudne eestlaskond. Kuigi Toropetsi Peetri kirikus
käijatest oli suur enamus eestlasi, kuulus nende hulka ka
mõnisada ümbruskonnas elavat lätlast ja mõnikümmend
sakslast. Jumalateenistuste ajal oli kirik alati rahvast täis
ja kirikust kujunes ka eestluse vaimne keskus. Peterburi konsistooriumile
saadeti palvekiri, et Toropetsi määrataks alaline pastor.
Augustis 1889 tuligi Johann Boas (sünd. 24. X 1858) pidama
proovijutlust, mis kulgenud küll konarlikult, kuid hinnati
siiski rahuldavaks. Järgmise aasta 21. jaanuaril õnnistas
Pihkva koguduse õpetaja Hermann Bresinsky Johan Boasi Toropetsi
koguduse õpetajaks. Pikka kasvu ja rahuliku loomuga poissmehest
õpetaja oli rahvuselt rootslane ja tema eesti keele oskus
oli esialgu üsnagi kasin, kuid peagi rääkis ta
lisaks eesti keelele ka läti keelt, sest tahtis lätlastelegi
emakeelseid jutlusi pidada. Rahva poolt lugupeetud õpetaja
armastas kiriku kõrval asuvas pastoraadi aias tööd
teha, oli kirglik jahimees ja ehitas endale purjeka, millega sageli
järvedel seilas. Pastor Boas tellis Saksamaalt 700 rubla
maksma läinud oreli. Kiriku juures said leerilapsed õpetust
aastas kahel korral: poisid sügisel ja tütarlapsed kevadel.
Toropetsi luterliku kiriku koguduse liikmete arv ulatus XIX
XX sajandi vahetusel üle kaheksa tuhande. Abikogudused tegutsesid
veel Velikije Lukis, kus elas umbes poolteisttuhat eestlast, samuti
Holmis ja Krasnopoljes, kus mõlemas elas eestlasi paari
tuhande ringis.
Toropetsi kirik suleti nõukogude võimude poolt 1930.
aastatel. Viimaseks abiõpetajaks oli J. Oberschneider,
kellel olevat õnnestunud arreteerimisest pääseda
ja naisteriietuses põgeneda. Kirikuhoones avati aga petrooleumi
müügipunkt. Vaatamata sellele kirikuhoone siiski maha
ei põlenud. Praeguseks on kirikul torn maha lõhutud
ja kõrvale tehtud juurdeehitus. Tänu sellele, et kirikuhoones
tegutseb juba pikemat aega lastespordikool, on hoone enam-vähem
korras hoitud ja üldiselt hästi säilinud. Toropetsi
elanikud kasutavad sellest majast rääkides tänaseni
sõna kirka nagu venelased siinset luterlikku
kirikut sajandi eestki nimetasid. Peaaegu kõik kohalikud
oskavad ka teed sinna juhatada.
 |

Toropetsi luterliku Peetri kiriku
hoone on kasutusel võimlana.
|
Eestlaste
koolid
Enne I maailmasõda
küündis kirjaoskajate arv Pihkva kubermangus vaid 14
protsendini. Eestis oli kirjaoskus aga üldlevinud ja vene
keeltki valdas ümberasujatest kirjas ja sõnas veidi
üle 10 protsendi. Esimesed siia tulnud eesti asunikud koolitasid
oma lapsi kodus, sest kroonukooli ei saanud neid puuduliku vene
keele oskuse pärast saata. Kui juba lapsi rohkem oli, siis
koguti nad õpetuse andmiseks mõne ärksama vaimuga
kaasmaalase koju, kus omandati lugemine, kirjutamine ja arvutamine.
Esimeseks erakooli õpetajaks olevat olnud keegi Märt
Muska nimeline mees, kes alustas eesti lastele õpetuse
andmist 1884. aastal. Kooli ülalpidamise kulud pidid kandma
vanemad, millest aga sageli õpetajale elamiseks suurt ei
jäänud. 1889. aastal otsustati ehitada uus koolimaja,
milleks saadi kiriku juurde maatükk. Uus koolimaja valmis
1891. aastal ja kooli juhatajaks oli pastor Boas ise. Koguduse
poolt üleval peetavas koolis oli sajandivahetusel umbes sadakond
õpilast. Õpetajatest on teada nimeliselt Andres
Poret ja Peeter Treifeldt. Emakeelset kirjasõna toimetasid
Toropetsi eestlastele kord või paar aastas rändraamatukaupmehed,
üks tuntum neist oli Gustav Rosenberg.
Toropetsis alustas tegevust ka eestlastele mõeldud õigeusu
kirikukool, mida Vene riik üleval pidas. Esimeseks õpetajaks
selles koolis oli preester Lutsu tütar, seejärel preester,
kooliõpetaja ja kirjamees Johannes Jaanus (18611937?).
1892. aastal tuli Toropetsi preester Karl Ustav (20. IX 1867 Kaarepere,
Tartumaa 1953 Augsburg, Saksamaa), kes avas veel samal
aastal Toropetsis 4-klassilise eestikeelse õigeusukooli.
Karl Ustav asutas Toropetsis ka eestlaste laulu- ja pasunakoori,
lisaks oli ta veel õpetajaks linnakoolis. Aastatel 18961905
oli ta Pihkva kubermangu rahvakoolide inspektor ja Pihkvamaa eestlaste
üks silmapaistvamaid vaimseid juhte. Hiljem tegutses Karl
Ustav Petseris setude eestseisjana.
Toropetsiski on täheldatav eestlastele omane püüd
lastele võimalikult head haridust anda. Alati ei pruukinudki
see sõltuda perekonna jõukusest. Pärast algkooli
jätkati hariduse omandamist kohalikus kreisikoolis. Enne
I maailmasõda jõudsid mõned ümberasujate
lapsed juba ülikooligi.
 |

Toropetsi eestlasi aastal 1914
või 1915. |
Eestlaste
surnuaed
1882. aastal eraldati
linnaserval asuva Vostani õigeusu surnuaiast luterliku
koguduse tarbeks maatükk. Sinna, männimetsaga kaetud
liivasele mäenõlvale, kust avanes suurepärane
vaade linnale ja järvele, seati üles suur puurist. Luterlik
matmispaik, mille mõõtmed olid ligikaudu 75 x 130
meetrit, ümbritseti püstaiaga. Igal jaanipäeval
peeti siin surnuaiapüha, kuhu kogunes ümbruskonnast
suurel hulgal eestlasi. Mäletatakse, et ka 1960. aastatel
peeti siin jaanipäevaseid luterlikke surnuaiapühasid,
kuhu kirikuõpetaja Eestist kohale sõitis. Kuigi
tänaseks on luterlastele eraldatud alale juba aastakümneid
venelasi peale maetud ja see sarnaneb väliseltki tavalise
vene surnuaiaga, võib siit praegugi leida eestipäraste
perekonnanimedega hauatähiseid, mis on kõik juba küll
kirillitsas kirjutatud.
Eestlaskonna
hääbumine
Esimese hoobi andis
Toropetsi eestlaskonnale Oktoobrirevolutsioon ja sellele järgnenud
suuremate majade ning kaupluste natsionaliseerimine. Eesti Vabariigi
ja Nõukogude Venemaa vahel 1920. aastal sõlmitud
Tartu rahuleping võimaldas Eesti päritolu inimestel
opteeruda oma ajaloolisele kodumaale. Seda kasutasidki paljud,
eriti need, kes olid nõukogude võimuga lähemalt
kokku puutunud, kuid siiski jäi suur osa eestlastest oma
uuele asukohale, sest paljud neist arvasid Eestis endiselt Balti
paruneid võimul olevat. 1926. aasta rahvaloenduse andmetel
oli Toropetsis ja ümbruskonnas eestlasi 3671. Edasi järgneb
juba eestlaskonna arvukuse langus, mis tingitud eelkõige
stalinlikust terrorist. Just Kesk-Venemaal, sealhulgas Toropetsis,
oli eestlaste arvu langus eriti dramaatiline. Kui 1939. aastal
oli Kalinini (praegu Tveri) oblastis eestlasi veel üle seitsme
tuhande, siis 1959. aastaks oli neid jäänud vaid 2662.
Paljud eesti päritolu ümberasujate järeltulijad
tulid pärast sõda Eestisse, kus olud olid märksa
paremad kui Kesk-Venemaal. 1989. aastal oli Eestis ligi kaheksasada
eestlast, kes olid märkinud oma sünnikohaks Kalinini
oblasti. 1980. aastate lõpuks oli Kalinini oblastisse,
mille alla praegu ka Toropets käib, jäänud kõigest
840 eestlast. Tänaseks on Toropetsi ümbruskonna kunagi
eestlastega asutatud talud ja külad suures osas hävinud.
Toropetsi
eestlaste järeltulijad tänasel päeval
Aga praegugi võib
Toropetsi kandis leida mitmeid ilmselgelt eestipäraste perekonnanimede
kandjaid. Suur enamus neist on küll venestunud, kuigi paljud
teavad oma Eesti päritolu. Ka puht vene ees- ja perekonnanimedega
inimesed võivad osutuda ema poolt eestlaste järeltulijateks,
kelle kodus veel paarikümne aasta eest eesti keelt räägiti.
Ent nüüd on keeleoskajate ring nii kokku kuivanud, et
puudub võimalus selle omandamiseks ja praktiseerimiseks.
Huvi oma juurte vastu on kasvanud ühtviisi siit kunagi lahkunud
ja ka kohapeal elavate Toropetsi eestlaste ja nende järeltulijate
hulgas. See on tervitatav ja väärib igati toetust, kuid
ka kutselistele ajaloolastele, etnoloogidele ja keeleuurijatele
võiks Toropetsi eestlased huvi pakkuda, sest neid on, kummaline
küll, hoopis vähem uuritud, kui näiteks Siberi
või Krimmi eestlasi.
Eestlaste
kiriku hoone tähistamise kava Toropetsis...
 |

Mati Karmini poolt Toropetsi kiriku
jaoks tehtud mälestustahvel ripub Sangaste kiriku seinal. |
Eesti Muinsuskaitse
Selts on korraldanud Toropetsi ja Andreapoli ümbruskonda
mitu ekspeditsiooni, et uurida eesti ümberasujate lugu. Kuna
Toropetsi Peetri kirik on ainulaadne, siis peeti vajalikuks paigaldada
hoone seinale mälestustahvel. Selleks alustati Eesti Moskva
saatkonna kaasabil kohalike võimudega läbirääkimisi.
Toropetsi linnapea väitis, et temal puuduvad volitused välismaalastega
asju ajada ja selles küsimuses tuleb meil pöörduda
Tveri välissuhete osakonna poole. Ja üleüldse,
lisas ta, näeb linna generaalplaan ette vana spordikooli
hoone lammutamise ja sellele kohale kaasaegse spordikompleksi
rajamise. Õnneks pole nende plaanide teostamiseks seni
raha leitud. Toropetsi rajooni administratsiooni ülem alustas
läbirääkimisi eestlaste süüdistamisega
Tallinna vabastajate monumendi hävitamises. Kui talle sai
selgeks, et Tõnismäel seisnud pronksmees ei ole hävitatud,
vaid teisaldatud ning miks ja kuidas seda tehti, oli ta küllaltki
üllatunud. Et olime äsja tähistanud infotahvliga
eestlaste kalmistu Iutinos, mis asub naaberrajoonis Andreapolis,
siis võttis ta alustuseks telefonikõne oma sealsele
kolleegile. Pärinud, kas sellel suhted Eesti muinsuskaitsjatega
normaalsed, sai ta vastuseks kiire ei, kuid pärast
pausi oli telefonist kuulda siiski lause jätku: ...
mitte ainult normaalsed, vaid väga head. Nüüd
osutus Toropetsi rajooni administratsiooni ülem juba päris
koostööaltiks ning põhijoontes sai tahvli kavandamise,
valmistamise, paigaldamise ja avamise protseduur kokku lepitud.
Avamise tseremoonia pidi toimuma 13. juunil 2010. Kõik
tundus sujuvat. Mälestustahvli kavandi tegi skulptor Mati
Karmin, kel juba aastakümnete pikkune kogemus ajalooliste
mälestusmärkide ja tahvlite taastamisel ja loomisel.
Kavand saadeti Toropetsi rajooni administratsioonile ja kiideti
nende poolt heaks, kuigi keegi oli arutelu käigus küsinud,
kas luterliku kiriku kaanonid näevad ette, et ristilöödul
peavad nii kondised põlved olema. Toropetsi administratsioon
tegi ettepaneku, et korraldab näituse eestlastest ümberasujatest,
meie pidime kohale tooma eesti muusika programmi. Mälestustahvli
valmistamist toetas Eesti rahvuskaaslaste programm ja Kultuuriministeerium,
samuti mõned eraannetajad. Mati Karmin asuski mälestustahvlit
tegema, kuid siis hakati Toropetsis meiega kontakte vältima.
Lõpuks küsiti, et kas oleks võimalik mälestustahvel
teha väiksem ja paigaldada madalamale ehk veel parem kalmistule.
Mati Karmin oli valmis küll mõnevõrra mälestustahvli
mõõte vähendama, kuid kiriku tähistamiseks
mõeldud tahvli kalmistule paigutamine ei saanud tulla kõne
allagi. Mõne aja pärast selgus ka nende küllalti
ootamatute ettepanekute põhjus: kohalikud õigeusu
vaimulikud olid astunud välja luterlikule kirikule mälestustahvli
paigaldamise vastu. Oma vastuseisu põhjenduseks tõid
nad kartuse, et kõigepealt pannakse ülesse tahvel,
siis taastatakse kirik ja luuakse kogudus, kuhu õigeusklikke
üle meelitama hakatakse. Tahvli ülespanemise korral
ähvardati linna administratsioon kirikuvande alla panna.
Kuna me ei tahtnud, et tahvel kohalikud elanikud omavahel tülli
pöörab, siis otsustasime projekti seniks peatada, kuni
Toropetsi kodanikud omavahel mõtteid vahetavad ja selgusele
jõuavad, kas nad seda mälestustahvlit oma kodulinna
tahavad või ei. Et aga mälestustahvel niikaua ei seisaks
kusagil tolmu kogudes, siis tuli mõte seniks see Sangaste
kirikusse ülesse panna. Selle nõuga olid päri
nii Sangaste vallavanem Kaido Tamberg kui ka Sangaste kirikuõpetaja
Ivo Pill.
...
ja mälestustahvli avamine Sangaste kirikus
7. novembril toimuski
Sangaste kirikus jumalateenistus, mille käigus õnnistati
sinna siseseinale ajutiselt paigaldatud Toropetsi luterliku kiriku
tähistamiseks mõeldud mälestustahvel. Jumalateenistusele
järgnes ümarlauavestlus Sangaste Seltsimajas, kus räägiti
Sangastest ja ümbruskonnast XIX sajandi teisel poolel ja
XX sajandi alguses toimunud väljarändest Toropetsi ja
Andreapoli aladele ning tänastest koostöövõimalustest
nende regioonide vahel. Siinkohal ei saa jätta mainimata
kummalist kokkusattumist, et samal päeval näitas ülevenemaalise
telekanali uudistesaade Vesti.ru videoklippi Mati
Karminist ja tema meremiinidest valmistatud mööblist.
Loodetavasti seda vaadati ka Toropetsis ja mõisteti kahetsusega,
millest nende linn on ilma jäänud.
Ajutised asjad kipuvad
väga sageli igavesteks kujunema, kuid loodame siiski, et
mälestustahvel lõpuks jõuab sinna kuhu ta mõeldud
oli Toropetsi Peetri kirikuhoone seinale. Sangaste kirikusse
samale kohale võiks aga tulla tahvel kõikide nende
mälestuseks, kes olude sunnil on pidanud kodumaalt lahkuma
ja endale uut kodu otsima.

|
|
 |