|
Artur Sirgu sünnist
möödus 110 aastat
tekst: jaanika kressa
|
EVL-i aseesimees ja tegelik juht
Artur Sirk. |
Kõrges eas Heinold
Okas ja Evy Laamann Kalbus jutustavad Artur Sirgu lugu.
Karismaatilise Artur
Sirgu sünnist möödus tänavu 26. septembril
110 aastat, kuid kaasaegses Eestis ei teata temast midagi. Taevani
kisendav ebaõiglus ja ajaloo unustusse vajumine on pannud
raugaeas inimesed raamatuid välja andma.
Sirgu tapsid Pätsi
ja Laidoneri käsilased, selgitab Heinold Okas. Sama
veendumust jagab Evy Laamann Kalbus: Artur Sirk tapeti poliitilise
põgenikuna võõral maal, Echternachi linnas
Luksemburgis ja tema mõrtsukateks olid eestlased, kes selle
julma mõrva eest raha ja aumärke said.
Erinevalt Heinold Okasest,
kelle pereliikmed olid vaid vabadussõjalaste pooldajad,
on Evy Laamann Kalbus lapsena üle elanud vanemate vangistamise
ja palju muud, mida vaikival ajastul tuli taluda vabadussõjalaste
lastel. Sellel teemal on ta kirjutanud ka raamatus Tõde
ei põle tuleski, mis algab küll ohvitserist
isa Paul Laamanni mälestustega, mis kirja pandud vaikival
ajastul Tallinna Patarei vanglas, kuid kuhu tütar lisab ka
omaenda mälestusi.
|
EESTI VABADUSSÕJALUSE
HÄVITAMINE
Artur Sirgu lugu
Evy Laamann Kalbus
ilmumisaasta 2010, 120 lk |
Evy Laamann Kalbuse
eesti keel on erakordselt väljendusrikas ja eraldi lugemispalana
on raamatusse lisatud ka reisikirjeldus tema paaripäevasest
külaskäigust okupeeritud Eestisse. See kirjatükk
toob taas silme ette unenäolise absurdsuse, punase udu, milles
elati aastakümneid ja mida taga nostalgitseda on äärmiselt
kohatu ja ohtlik.
Kui nõukogude õudus on paljudel veel meeles, siis
vaikiva ajastu suhtes oleme kõik samal positsioonil. Praegune
vanem põlvkond oli tollal lapseeas ja nendest, kes 1934.
aasta riigipöörde ajaks olid juba jõudnud küpsesse
ikka, pole siinpoolsuses enam kedagi. Ehk just seepärast
ongi võimalik, et diktaatoritele püstitatakse aina
uusi kujukesi.
Vaikiva ajastu luure ja poliitilise politsei tegevus oli
juhtud täielikult valedele roobastele kommunistide
kasuks rahvuslaste vastu, kirjutab Laaman Kalbus 1930. aastate
teisest poolest. Tuleb ju tuttav ette, sest ka praegu jälgitakse
Eestis rahvuslasi läbi luubi, samal ajal kui pronksiöö
märatsejaid kantakse peaagu kätel... Tuletagem vaid
meelde, et tänavu anti viimastele luba pidada oma sabatit
Sinimägedes samal päeval, kui oma iga-aastasele kokkutulekule
kogunesid 20. diviisi sõjamehed, mõtelgem sellele,
kui ebalevalt meie praegune riik suhtub Eesti Teises Vabadusõjas
võidelnud meestesse.
|
Eesti Vabariigi huku algus:
vabadussõjalaste hävitamine Artur Sirgu lugu
Koostanud Heinold Okas
Korporatsioon Sakala 2010 , 96-lk |
Kas vaikiv ajastu
kestab edasi ka paguluses? küsis Heinold Okas ühes
oma väljaantud raamatus juba veerand sajandit tagasi. Värske
vastuse leiame Evy Laamann Kalbuse uuest raamatust: Tänapäeva
pagulaskonda iseloomustab poliitilise löögijõu
ja ühiskondliku mõtlemisvõime halvatus. Lootused
minna kodumaale tagasi teostama vaikiva ajastu aegset võimu
ja täitma häid ning tasuvaid kohti, on kadunud.
Ent ka viimse lootuskiire
ulatab just Evy Laamann Kalbus: Oleks vaid hea, kui Eesti
rahval säiliks tulevikuks õiglast materjali tugevate
isiksuste näol ja oleks hea, kui need tunneks võimalikult
mitmekülgselt Eesti kaugemat ja lähemat minevikku ning
kes oskaks siis astuda õigeid samme, kui seda trotsiks
praegusele reaalsusele siiski peaks olema võimalik teha.
Vastab ajaloodoktor
Jaak Valge:
Olete ütelnud,
et kirjutavatele ajaloolastele on teaduse administreerijad sisse
seadnud süsteemi, mis hindab teie edukust samal alusel kui
pangameeste oma, s.t raha alusel, kirjutava ajaloolase edukust
publikatsioonipunktide alusel. Eestikeelse raamatu kirjutamisele
keskendumine on kehtiva mõõtkava kohaselt teaduskarjääri
umbtee ning kaudselt pidulik finantsiline enesetapp.
Meie kehtiv hindamissüsteem
suunab ajaloolasi avaldama võõrkeeltes ja kirjutama
pisitekste, kuna niimoodi on võimalik teenida kergemini
publikatsioonipunkte, mille alusel hinnatakse meie sobivust järgmise
uurimisraha taotlejana või õppejõuna. Eesti
keeles raamatu kirjutamine annab ka publikatsioonipunkte, aga
vähe: hea raamatu kirjutamine võtab paar aastat aega
ning selle eest saab sama palju või isegi vähem punkte
kui näiteks kolme pisiretsensiooni avaldamine kusagil kõrgelt
koteeritud, aga tegelikult võib-olla hoopis nurgataguses
nn kõrgetasemelises rahvusvahelises ajakirjas, mida keegi
ei loe. Kui keskenduksin ainult raamatu kirjutamisele, veaksin
alt oma projektikaaslasi, kellega koos järgmist uurimisraha
taotlen, sest olen vähe punkte teeninud. Samas on monograafia
akadeemiliselt kümneid, kui mitte sadu kordi olulisem kui
need pisitekstid ning jääb hoopis kauemaks meie ajalooteadvust
mõjutama.
Kes on need müstilised rahvusvahelised
jõud, kes meie ajaloolasi suunavad ja rahakoti kaudu kontrollivad?
Kas eesti ajaloolase töö tellija ei saa olla näiteks
eesti rahvas? Kui eestikeelse ajalooraamatu kirjutamine on teaduskarjääri
umbtee ja finantsiline enesetapp, siis sellest järeldub,
et oma rahvale kirjutamine saaks olla vaid eralõbu, mida
saavad endale lubada vaid eriti rikkad või erakordse missioonitundega
inimesed. Miks Eesti riigil see missioonitunne puudub ja keda
riik esindab ja teenib, kui mitte oma rahvast?
Eesti ajaloolase töö tellija ongi Eesti maksumaksja,
aga Eesti teadusbürokraat on selle maksumaksja raha jagamiseks
sellised reeglid kehtestanud. Nagu oleks teadmist Eesti ajaloost
vaja hoopis rohkem kellelegi teisele, mitte eestlastele endile.
Miks Eesti riik sellega nõus on, kes on Eesti riik üldse
ja keda ta esindab, on pikem teema. Igatahes pole riik mitte sama,
mis Eesti ühiskond. Mina eelistan mõelda, et töötan
Eesti ühiskonna heaks ning mõtlen Eesti ühiskonnale
pikemas ajavaates. Kõige kiuste ilmub Eesti ajaloolaste
sulest palju väärtuslikku, aga Eesti massimeedia huvitub
sellest vähe. Ega see polegi meie, ajaloolaste asi oma töid
ajalehtedes reklaamida, selleks on ajakirjandus. Aga kommertsalusel
massimeedia huvitub ju eelkõige sensatsioonist. Martti
Turtola teaduslikus mõttes täiesti väärtusetut
raamatut reklaamis Eesti massimeedia nii kuidas jõudis,
seda loeti ju suisa Kuku raadios ette. Küllap mitte ainult
irriteerivate, ehkki argumenteerimata väidete pärast,
vaid ka sellepärast, et autor on soomlane ning massimeedia
arvab millegipärast, et see, mis tuleb välismaalt, on
parem kui see, mis meil Eestis tehakse.
Kas Teil on plaanis vabadussõjalasi
uurida, kas näiteks Artur Sirgu 125. sünnipäevaks
ilmub temast raamat? Vabadussõjalasi tuleks uurida, sest
just vabadussõjalased ja nendega seonduv on eestluse vaatevinklist
positiivne ja rahvustunnet tekitav ning jõudu andev.
Mul on kavas kirjutada raamat 1934.
aasta riigipöördest, selle põhjustest ja tähendusest,
milleks mul on materjal ja mõtted peaaegu koos. Aga selle
kõrvalt pean teenima publikatsioonipunkte, et üldse
ajaloolasena edasi saaksin tegutseda. Tõsi, ma ei raiska
end nurgatagustes võõrkeelsetes ajakirjades avaldamisega,
vaid kui kirjutan võõrkeeles avaldamiseks, siis
ikka tõesti mõjukatesse rahvusvahelistesse ajakirjadesse,
mis tõepoolest aitab teadvustada Eesti ajaloo eripära
ja eestlaste õigust oma ajaloole. Aga praegu kirjutan raamatut
Eesti vasakpoolsetest kirjanikest ehk siis vabadussõjalaste
vastastest, kellest hiljem said juhtivad juunikommunistid. Ma
leidsin, et selleks, et vabadussõjalasi ja üldse tolle
aja õhustikku mõista, on vaja seestpoolt tunda ka
nende ideoloogilisi vaenlasi.
Ei saa öelda, et vabadussõjalasi poleks uuritud. Neist
on juba väga head raamatud kirjutanud Rein Marandi ja
Andres Kasekamp. Juhul, kui inimesi tõesti vabadussõjalaste
teema huvitab, saaks esimese raamatu kordustrükkida ja teise
eesti keelde tõlkida.
Kas vabadussõjalaste uurimine eestluse seisukohast positiivne
on, seda ma ei tea, sest seda võib ka võtta näitena
rahvusliku liikumise ja rahva demokraatliku algatuse lüüasaamisest.
Ajaloolasena ei peaks ma võib-olla teemasid sellel positiivse-negatiivse
põhimõttel üldse jaotama. See nagu eeldaks
seda, et ajalugu on vaja ainult rahvusliku patriotismi kasvatamiseks,
mis omakorda nõuaks ju kallutatust kõikide teemade
käsitlemisel. Minu arvates on aga igasuguse minevikukogemuse
esiletoomine vajalik, seejuures just võimalikult tasakaalustatud
kujul. Loomulikult ei saa me eitada omaenda isikust tulenevat
subjektiivset vaadet oma minevikule, aga ajaloolastena peaksime
oma isiklikke "nõrkusi" tunnistama ning "nõrkades"
kohtades end eriti tugevasti kontrollima.
|
|
|