Kultuur ja Elu 3/2010


Kultuur ja Elu 2/2010

 

 

 

 


Mälestused kolmest Nõmme majast

tekst: Vaike Parker
fotod: Vaike Parkeri erakogu, arhitektuurimuuseum

Mul oli õnn elada lapsepõlves ja kooliajal kaunis aedlinnas, Nõmmel. Aastate jooksul on Nõmmele ehitatud palju silmapaistvaid hooneid. Paljude hoonete autorid on tuntud arhitektid, kes on saanud oma projektidega kaasa rääkida Nõmme linna kujundamisel: mõisnik Nikolai von Glehn (1841–1923) – omapärase arhitektuuriga hoonete kompleks ja park; arhitekt Friedrich Herbert Wendach (1896–1984) koostöös arhitekt Edgar Velbriga (1902–1977) – Pärnu maanteel Nõmme keskuses äri-kortermaja, nn Kahro kinomaja, Raudtee tänaval Nõmme Gümnaasiumi hoone. Samuti paljude arhitektide tähelepanuväärsed funktsionalistlikud villad.
Käesolevas väikeses kirjutises on valik dokumente kolmest Nõmme majast. Ja majadega haakuvaid mälestusi.


Vaade Jaama tänavale 1935.

GLEHNI TORNMAJA
Glehni tornmaja asub Nõmme raudtee jaamahoone taga, tänavanurgal Jaama 14 ja Raudtee 54. Glehni tornmajast kirjutab Voldemar Panso 1939. aastal ajalehes Nõmme Leht „Mees, kes rajas Nõmme“ ja mainib, et Nikolai von Glehn lasi Nõmme jaama juurde ehitada suure paekivist postkontori. Tornmaja valmis Glehni ehitusmeistri käe all 1912. aastal. Ligi 1 m paksuste paekivist seintega hoonel on kaks korrust ja mansard. Hoone on liigendatud. Keskel on ümarakujuline torn ja kahel pool tänavate ääres kaks tiiba. Maja ruumidesse saab tornis olevast paraadnast. Paraadna kohal on väike rõdu, kus lehvis pühade ajal sini-must-valge riigilipp. Ülemistele korrustele viib tornis olev keerdtrepp. Kolmekümnendail aastail asus postkontori ruumides Krediitpank, hiljem oli seal Nõmme Skautide Malev.
Ainult üks esimesel korrusel asuv põhjapoolne kolmetoaline korter oli teistest korteritest eraldatud. Esinduslikum uks oli Jaama tänavalt ja teine õue poolt. Seda korterit jaotades oli võimalik kahte tänavapoolset tuba kasutada äriruumideks ja selle taga olevat tuba ja kööki eluruumina. Sellesse korterisse asusid mu vanemad koos minuga 1927. aastal elama. Õde Aino sündis järgmisel aastal.
Korteri pind koos äriruumidega oli 48 m² ja kõrgus üle nelja meetri. Korteris oli ahjuküte. Juuksuriäri ruumid sisustati eraldi naistele ja meestele. Siin tehti naistele tangilokke, vesilaineid, elektrilokke, värviti ripsmeid ja kulme ning oli ka eraldi maniküüritegija. Peale habemeajamist ja juukselõikust lõigati meeste poolel ka laste juukseid.
Glehni maja keldris oli pesuköök ja -rull, igal korteril oma väike keldriruum. Raudtee tänavapoolses keldriosas oli J. Musta plekksepa töökoda. Siin parandati igasuguseid majapidamisriistu, peamiselt priimuseid, keedupotte ja veetrumleid.
Tornmaja pööningukorrusel oli üks kinni krohvitud, võib-olla ka müüritud, väike uks. Lapsed arvasid, et selle taga on peidus mõni Glehni saladus. Kui uks avati, leiti sealt suures madalas puidust kastis mitusada väikest tušisulge. Tušisulgi kasutati tol ajal projektide joonestamise juures. Nii et see oligi sümboolne mälestus.
Hoone vägevate paeseinte vahel olid ruumide vaheseinad üsna õhukesed. Meie toa otsaseina taga pidasid oma koondusi skaudid. Kord oli skautide poolt kuulda tugevaid lööke ja meie voodite kohal tuli läbi seina nähtavale suur terav nael. Isa lõi selle tagasi. Hiljem tuletas seda jonnakat naela meelde suusasportlane Karl Truu. Tema oligi see naela seina lööja. Tarvis oli seinale riputada skautluse looja Baden-Powelli portree.


Jaama 14 hoovis õega 1936.

Õu oli väike. Aia ääres oli suur kohev jalakas. Ronisime lippidest aia peale ja sealt puu otsa. Allatulemine oli viletsam – püksid jäid okste külge kinni. Kui isa seda nägi, ehitas ta õue kiige ja paigaldas võimlemisrõngad. See meelitas ka teisi lapsi õue tulema. Mäletan üht Antsu ja ilusate blondide lokkidega Leonoret.
Teisel korrusel elaval rätsepmeistri perel Türkil oli palju lapsi. Tavalised mängud olid kull, peitus ja keks. Kui õu igavaks muutus, läksime üle tee jaama aeda. See oli üks väike korrastamata mõningate puudega raudtee maa-ala, kuhu vahel kogunes pinnavesi. Ja kui külmetas, oli kogu ala kauneid jäämustreid täis. Pauguga lõime neid võidu katki. Ei märganudki, kui vesi üle botikute ääre sisse tuli. Tuppa minnes oli ka “süda botikus”. Ega me tegelikult vitsa saanud, kuigi kasevits seisis eeskojas naela otsas. Isa oli küll kõva sõnaga, kuid enamasti lõppes asi ähvardustega ja meiepoolsete andekspalumistega. Eks me ühed tänaval omapäi uitavad lapsed olime.
Mustamägi oli suuremaid mänguvõimalusi pakkuv koht. Haabersti tee ääred olid nagu suured liivakastid. Liiklus teel oli väga väike. Mustamäe all peeti Nõmme Tuletõrje Ühingu pidusid, kus olid ka laste võistumängud nagu võidujooks munaga lusikas, mis ei tohtinud maha kukkuda. Viie sendi eest sai lasta liugu ülevalt Mustamäe veerult alla. Selleks oli ehitatud statsionaarne puidust liumägi, mis argipäevadel oli lukustatud tõkkega. Seltskonnad istusid murul ja sõid papist sumadanis kaasa võetud võileibu. Oli ka väike einelaud. Muusika mürtsus ja loterii-allegrii jagas annetustest saadud võite.
Talvel olime kelkudega Mustamäe nn üles-allakal. Siit alla sõites oli hoog nii tugev, et jõudsime lausa teisele mäele üles. Esialgu olid meil väikesed kelgud. Hiljem sai soome kelkudega Pärnu maanteel sõidetud, seal oli pikaks libisemiseks just paras kalle. Maanteel oli liiklus väike (praegune Nõmme valgusfooridega reguleeritud ristmik).
Glehni maja Raudtee tänava poolsel krundipiiril oli madal puidust majandushoone, mille väikeses 8 m² suuruses toas elas kojanaine Meeri ja teises toas üks mees, kes puistas meile, lastele, kiige juures oleva seina vahelt sente, ennast varjates. Lõpuks tuli kiri, et see raha on lastele. Kes see heategija oli, ei saanudki me teada ega talle aitäh ütelda. Kingitud raha eest ostsime kinopileteid. Ja jätkus ka kokossi ostmiseks. Jäätist ja kookospähkli koori müüdi väljas kino ees. Sel ajal linastusid kinodes filmid “Heidi”, “Käharpea”, “Vaene väike rikas tüdruk” jt. Lapsnäitleja Shirley Temple oli meie lemmik. Olles hea näitleja, oskas ta ka steppi tantsida. Oli ka põnevusfilme, kus mängis hirmuäratav Boris Karloff. Kinno võisime minna igal ajal, ka poole filmi pealt, sest kinos oli kohanäitaja taskulambiga. Kinos istusime nii kaua kui süda lustis, kas või mitu seanssi järjest.
Raudtee tänava ääres, Glehni majandushoone kõrval, oli väike maja aia sees. Majas elas paks kogukas härra, võib-olla ka endine parun, kutsuti von Manteuffel. Ta näitas lastele kunsttükke, kuidas asjad toas nähtamatult lendavad. Ega me ei uskunud neid trikke.
Õue taganurgas asus vändaga kaev, mis varustas ka majaomaniku õunaaeda. Üle puidust tara kasvas ilusate kollaste täidisõitega talijorjen, õige nimega lõhislehine päevakübar – Rudbeckia laciniata ‘Goldball’, mille sordi sain hiljem teada.
Tornmaja omanikuks oli 1930. aastate alguses V. Verno-Masing ja hiljem Tiitum. Elasime Glehni majas aastatel 1927–1938. Vaatamata kitsastele oludele, olid need aastad meie lapsepõlve õnnelikud ja turvalised aastad. Oli iseseisva Eesti Vabariigi aeg.
Suurem osa Glehni ehitisi on aja möödudes kannatada saanud ja purunenud – loss, palmimaja, vaatetorn ja skulptuurid Kalevipoeg ning Lohe. Hiljem on osa neist rekonstrueeritud. Aga Glehni tornmaja on seisnud 1912. aastast ja on jaama taga tervitamas Nõmmele sõitjaid.
Glehni postkontori hoone Jaama 14 on 1997. aastast arhitektuurimälestis. Nüüd on hoone kohati lagunenud. Paraadna kohal olnud väike konsoolidel rõdu ootab ennistamist, järel on vaid konsoolide jäägid. On ehitatud uusi, Glehni majale sobimatuid aknaid, seinapindu ja teisi detaile. Hoone on jaotatud eravaldajate vahel. Isa ja ema kunagistes äri- ja eluruumides on nüüd Õnne Ilusalong, kus on laiendatud teenustega juuksuriäri.
Nikolai von Glehn lahkus Eestist 1918. aastal Brasiiliasse ja seal ka suri.

1930. aastail oli Jaama tänava ääres, vahetult Glehni tornmaja taga, toiduainete kauplus OÜ Tulu ja kaupluse vastas Schallerti maja, mis on praegugi alles. Fotol on näha ka maiustuste kiosk, kus müüdi moosipirukaid ja Tilk-Piima komme. Veidi edasi minnes maapind tõuseb laugjalt ja moodustab Jaama tänava kesksel teljel väikese haljasala mändidega. See on sama haljasala, kuhu skulptor Mare Mikof on valmistanud 1997. aastal purskkaev-skulptuuri “Nõmme Ema”.
Kõveral tänaval oli Kõdari fotoateljee. Üle Pärnu maantee oli kaks kino – väikeses majas Endla ja Kahro majas Victoria Palace. Endla kino läheduses oli arhitekt Robert Natuse 1930. aastal projekteeritud puidust turuhoone, mis 2009. aastal rekonstrueeriti ja kevadel 2010 maha põles. Kolmekümnendatel aastatel müüdi seal vahelduvalt igasugust kaupa. Mõnel ajal olid müügil isegi Lange-Brauni dekooriga portselanist nõud. Enamasti müüdi turuhoones siiski toidukaupa.
1930. aastatel oli Jaama tänavaäärne maatükk Nõmme raudteejaamast kuni Schallerti kahekordse puitmajani suur tühi ala. See oli insener Karl Puidaku eramaa, mis ulatus diagonaalselt Pärnu maanteeni välja.


Jaama 11 hoone 15.05.2010

KARL DULDERI MAJA

Kirjavahetuses Juta Joonsaarega ilmnesid ta isa Karl Dulderi (14.12.1893–21.02.1944) mõned elusituatsioonid, mis kujundasid Karl Dulderist ettevõtliku ärimehe. Karl Dulderi isa oli noores eas mõisatööline puutöö alal. Vanemate majanduslik olukord ei võimaldanud Karl Dulderil pärast Treffneris omadatud haridust edasi õppida tehnikakõrgkoolis, mis asus Riias. Seetõttu valis Karl Dulder, nagu paljud teisedki eesti noormehed, ohvitseride kooli. Juta Joonsaare erakogus on foto Karl Dulderist vanemleitnandi mundris pärast Vabadussõja lõppu 1921. aastal.
Kuid sõjaväeline karjäär teda ei huvitanud, Dulderi siht oli olla iseenda peremees. Vabadussõjast osavõtjatele andis riik rahalist toetust. Ohvitseridele anti võimalus valida toetuseks kas raha või maatükk. Karl Dulder eelistas rahalist toetust, mille ta pani algkapitaliks mõeldud ettevõtmisse. Tasapisi organiseeris Karl Dulder betooni ja katusepapi tootmise, mis arenes 30 töölisega ettevõtteks. Tellimusi oli palju ja sissetulek ulatus miljonitesse. Suur tellija oli Tallinna linn, kuhu vajati suuri kanalisatsioonitorusid, telefonikaablite paigalduskive, mitmevärvilisi parkettkive jne. Tööstus oli heas korras, varustatud Saksamaalt tellitud tehnikaga. Samuti telliti Saksamaalt värvilist tsementi ja erialalisi ajakirju. Võõrkeeltes lugemine ei tekitanud raskusi. Karl Dulderi tööstuse nomenklatuur oli väga lai. Kaks veoautot vedasid tooted tellijatele kohale.
Karl Dulder oli 44-aastane, kui ta otsustas Nõmmele ehitada maja. Nõmme raudteejaama lähedus oli ümbruses olevate äriettevõtete jaoks hea koht. Rongiga sõitsid paljud nõmmelased Tallinna tööle ja tagasi. Nad kõik olid Jaama tänavaäärsete äride potentsiaalsed külastajad.
Nimetatud Puidaku krundi raudteepoolsest otsast ostis Karl Dulder 910 m² suuruse kinnistu. Ehitamiseks võeti laenu, mille viimane osa tasuti Saksa okupatsiooni ajal käibel olevate ostmarkadega. Karl Dulderil oli kavas edaspidi pikendada hoonet ja teha juurdeehitus turupoolses otsas. Kuna raha koheseks maaostuks ei olnud, broneeriti Karl Puidaku juures krunt. Ehituse algusaasta oli 1937. Arhitektiks Nõmme suuremate hoonete autor Friedrich Herbert Wendach. Arhitekt Wendachi projekti järgi on ehitatud Kivimäe ja (endine) Rahumäe koolimaja, eespool mainitud Pärnu mnt 326 äri- ja eluhoone, nn Kahro maja, ning Nõmme Gümnaasiumi hoone, mõlemad koos arhitekt Edgar Velbriga, jpt. Peale arhitektuurse loomingulise töö oli Friedrich Herbert Wendach Nõmme linnavalitsuse arhitekt 1930–34 ja ehitusosakonna juhataja 1934–38.
Materjal maja ehitamiseks valmis suuremas osas Dulderi oma ettevõttes
“BETOONI- JA KATUSEPAPITÖÖSTUS JÄRVE”.
Jaama tänava uues kolmekorruselises hoones oli kaheksa korterit ja kahetoaline arstikabinet teisel korrusel. Esimesel korrusel äriruumid neljale ettevõttele, keldris keskkütteruum katlaga, eraldi suur kütteainete ruum, pesuköök, rullikuur jt kuurid. Õues garaaž kolmele autole, pesukuivatuse rake ja reovee puhastamise seade, mis oli tolle aja kohta uuenduslik ehitis. Suur kolmekordne kivimaja valmis vähem kui aastaga.
Juba enne maja ehitamist oli isa broneerinud Karl Dulderi juures esimesel korrusel äri- ja eluruumid, et rajada uus, ajakohane juuksuriäri koos korteriga. Sissepääs äriruumidesse oli Raudtee tänava poolt. Naiste ja meeste ruumid kokku mahutasid kuus töökohta. Sisustati uue mööbli ja ajakohaste uute aparaatidega.
Elamiseks oli kolm tuba, esik, köök ja vannituba. Esik oli piklik, siit avanesid uksed kööki, söögituppa ja vannituppa. Samuti oli esikust ühendus äriruumidega. Minul õega oli oma tuba. Magamistuba oli korteri kõige lõunapoolsemas osas, vaatega raudteele. Söögituba sisustas tolleaegne raskepärane tammest mööblikomplekt pähklipuust kantidega.
Töötamine juuksurina oli nagu lisakoolitus mitmel alal. See oli tõeline naiste salong. Meie kundedeks olid mitmed Nõmme tuntud inimesed. Meile jagas lahkelt teadmisi kodumajanduse spetsialist proua Eslas. Tema teadis häid toiduretsepte ja konserveerimise viise. Tol ajal olid paljudel vekkimise aparaadid. Keldris olid eraldi toiduaineteriiulid, kus seisid omatehtud kompotid, salatid ja isegi sült.
Mäletan dr Aleksander Vastalut (1898–1974). Tema juukseid pidi alati isa lõikama. Need olid tal nagu neegril krässus ja lõikamine vajas erioskust. Aleksander Vastalu oli olnud Nõmme linnaarst ja kolmekümnendail kooliarst, hiljem Politseitalituses sanitaarinspektor. Neil oli täiskasvanud tütar ja kooliealine poeg. Abikaasa perekonnanimi oli Indermitte. Käisime õega nende kodus tütrepoega hoidmas. 1944. aastal põgenesid nad Saksamaale.
Juuksuriäri kaudu sai ema heaks tuttavaks tekstiilikunstnik Mai Veskaru (1902–1998). Koos abikaasa Enn Veskaruga (1899–1985) oli neil Tallinnas Pikk tn 7 töökoda-ateljee “KANGUR VESKARU”. Ateljee eksisteeris 10 aastat, 1932–1942. Mai Veskaru soovitusel seadis ema lastetuppa üles Pärsia vaiba teljed. Vaip oli suur ja edenes aegamisi. Tuli ka minul õe Ainoga Pärsia vaiba sõlm selgeks õppida ja vabadel minutitel telgede ees istuda. Häli Veskarult, Mai poja Teedu tütrelt, sain teada, et Veskarude töökojas toodetud vaipadest on säilinud vaid 4 vaipa. Osa on viidud Eestist välja. Fotod Mai Veskaru kujundatud loomingust asuvad Tarbekunstimuuseumis. Hiljem sai Pika tänava ateljeest alguse kunstikombinaadi ARS tekstiiliosakond.
Peale juuksuriäri oli Dulderi majja ruumid saanud ka endine pirukaputka omanik. Seal oli müügil kõrgetasemelist šokolaadi, KAWE vabriku toodangut. Pühade eel müüdi odavalt kaalu järgi vabriku murdšokolaadi. Jaama tänava pool oli Johanna Parra lilleäri suure vaateaknaga. Müüdi värvikaid poti- ja lõikelilli. Vahel olime Jutaga proua Parra lilleneiud, viies kliendi tellitud lilled aadressi järgi kohale. Lilleäri kõrval oli segapood, kus oli pudukaupa ja laste mänguasju, loelõnga kudumiseks, mustrilist kanvaad väljaõmblemiseks jpm. Seda pidas meie vastas korteris elav Marge Lain.
Krundil oli väike iluaed, kus kasvas sordijalakas Ulmus glabra ‘Camperdownii’ – rahvapäraselt leinajalakas, mis toodi suures konteineris Dulderite endisest kodust Järvelt. See oli proua Dulderi soov. Oli ka õitsevaid põõsagruppe. Dulderite loodusarmastusest räägib ka see, et ehituse ajal tehti kase ümber kastitaoline kaitserake. Üks kask meil kasvas õues, just maja ukse ees... Kahjuks hävis paraadna ees olev kask hiljem hoolimatute asfaldivalajate poolt, kui Nõmme jaama taha ehitati väljakut.
Õuepoolset maja ümbritses betoonist kõnnitee. Siin tohtisid lapsed kriidiga oma kritseldusoskustes võistelda. Puidaku tühjal krundil õpetas meile veeremängu ja laptuud Schallerti krundil väikeses majas elav vene poiss Boris, kes rääkis aktsendita puhast eesti keelt.
Novembris 1940 natsionaliseeriti Dulderi maja. Dulderi pere korter kolmandal korrusel tuli kohe vabastada. Nende korterisse paigutati pank. Karl Dulderil oli suur neljalapseline pere. Sel ajal oli kohtunik Axel Palgi perel teisel korrusel kuuetoaline korter. Korteri kaks tuba oli arstist abikaasa kabinetiks. Kuna need ruumid seisid kasutamata, kutsus Axel Palgi Dulderite pere neisse elama.
Natsionaliseerimise järel moodustati juuksuriärist artell.
Samal 1940. aastal nägime aknast raudteel seisvat pikka loomavagunitest rongi. Nõmme rahvas juba teadis, et need on meie Eesti inimesed, keda küüditatakse Venemaale. Nägime ainult vangisolevate inimeste käsi väikeses loomavaguni aknas, kes viipasid meile. Suur hulk inimesi oli vaatamas, kaastunne ja hirm südames. Rongi valvasid vene sõdurid püssidega. Aga siiski leidus julgeid, kes kaasavõetud söögipaki said rongiaknasse ulatada, tabades momenti, kui valvesõdur oli seljaga. Oli alanud esimese Nõukogude okupatsiooni aasta genotsiid, mille kulminatsioon oli 14. juunil 1941, kui massiliselt küüditati inimesed Siberisse (Valge Raamat. Eesti rahva kaotustest okupatsioonide läbi 1940–1991. Eesti Entsüklopeediakirjastus 2005).
Sõda ja pommitamised muutsid Dulderi maja keldri pommivarjendiks. Kui algas sireen, läksime keldrisse. Aknad said paberiribadega risti-rästi üle liimitud, et klaas õhu survel kokku ei kukuks. Suure pommitamise alguses tõstis isa äri sisemised aknad esikusse, need jäid terveks. Kui sõjarinne jõudis Nõmmeni, majutati mõneks ajaks üksikuid saksa ohvitsere Dulderi maja korteritesse.


Vanemleitnant Karl Dulder (14.12.1893 Võrumaa Nursi -21.02.1944 Tallinn. Foto pärast Vabadussõja lõppu 1921.

1944. aastal said Dulderi maja elanikud teada traagilisest sündmusest. Harjumaa Omakaitses teeninud vanemleitnant Karl Dulder oli langenud 21. veebruaril 1944.
1944. aasta suvel oli Saksa armees teenivate ohvitseride kohtumispaigaks endise Nõmme apteegi juhataja Heinrich Tekkeli korter, kus arutati sõja edasist käiku jm. Tekkeli perekond põgenes Nõukogude Liidu represseerimise eest. Lõplikult asusid Tekkelid elama Kanadasse.
Pärast Nõukogude sõjalennukite suurt pommitamist ööl vastu 10. märtsi 1944 ja sellele järgnenud Tallinna põlemist jäi meie tuttav perekond Murakas kodutuks. Meie korteris said ajutist peavarju Elisabeth ja Alexander Murakas ning nende tütremees advokaat Erich Kokker (1905–1991). Härra Murakas viis mind Tallinna ja näitas kohta, kus oli olnud nende maja. Kogu ümbrus oli lage, tuhahunnikuid ja suitsu täis, ving mattis hinge. Leidsime kuumast tuhast ühe pruuniks põlenud portselanist taldriku. See pandi mälestuseks kohvrisse. Neil oli kava Eestist lahkuda. Tütar Dagmar Kokker (1910–1990) oli juba varem, seoses kontserdiga Saksamaale läinud. Esimestena saatis Erich Kokker pikale teele oma äia ja ämma, ise pages veidi hiljem. Kogu pere jõudis lõpuks Kanadasse. Umbes kümme aastat hiljem kirjutas meile pr Murakas ja saatis foto oma perest Torontos. Fotol keskel on Kokkerite poeg Tõnu.
1944. aastal, pärast Eesti taasokupeerimist Nõukogude poolt, jätkus 1941. aastal katkenud natsionaliseerimine ja juuksuriäri Jaama 11 oli jälle artell. Sundkorras viidi äri koos inventariga Raudtee tänavale, madalasse ühekorruselisse väikesesse hoonesse.
Järgmisel aastal, 16. juulil 1945 arreteeriti meie isa ja konfiskeeriti korter. See oli KGB nimekirja järgi politseiametnike, Saksa armeesse mobiliseeritute ja Omakaitse liikmete arreteerimiste laine algus, mis jätkus 1946. aastal (VR).
Juta Joonsaarelt, Karl Dulderi tütrelt kuulsin, et meie väike ühiskond Dulderi majas hakkas pudenema. Loomaarst Bruno Vingissaar sai varakult enne teist Nõukogude okupatsiooni Soome pageda. Ta soomlannast abikaasal Kyllikil, kes pidi hiljem Soome järele minema, oli olnud raskusi loa taotlemisel. Loa ta siiski lõpuks sai, peale visiiti Saksa kindralkomissar Litzmanni juurde. Proviisori haridusega pr Marge Lain oli leidnud varjupaiga Apteegi tänaval (nüüd Mai tänav) asuvas väikeses korteris, teisel korrusel. Alumisel korrusel oli apteek, kus ta sai oma erialal tööd. Elades Dulderi majas naabritena, nägime vahel hr Laini liikumas trepikojas, seljas Eesti Vabariigi ohvitseri munder. Mingitel meile teadmata põhjustel põgenes hr Lain üksinda Inglismaale, jättes abikaasa Eestisse. Inglismaalt saatis ta oma naisele pakke. Ka kohtunik Aksel Palgi ja abikaasa, kes oli lastearst, ning poeg Ilo ja tütar Tiiu pidid olema jõudnud õigel ajal üle piiri sõita, sest Tiiut oli nähtud sealpool “raudset eesriiet”.
Kui märtsis 1949 algas teine massiline küüditamine Siberisse, nägid inimesed, et Nõmme keskväljakule hakkasid kogunema veoautod. Pr Dulder koos nelja lapsega pääses küüditamisest tänu pr Parra kiirele reageeringule. Ta saatis oma poja Andres Lutsu Dulderitele järele, kes tõi nad mõneks ajaks pr Parra Mustamäe korterisse peitu. Dulderite korteri konfiskeeris Nõmme Linna Kommunistlik Partei Komitee.
1956. aastal anti Karl Dulderi maja Tallinna Linna TK otsusega üle Nõmme Haiglale. Majja oli ette nähtud polikliinik. Selleks projekteeriti juurdehitus. Enne ehitamise algust tuli majaelanikel kahe tunni jooksul välja kolida. 1966. aastal teostus juurdeehitus ja rikutud sai Nõmme stiilne korterelamu.
Karl Dulderi perekond taotles maja tagastamist, mida aga Tallinna Linnavalitsus ei rahuldanud.
2010. aastal 5. märtsil kirjutatakse ajalehes Nõmme Sõnumid, et hoone Jaama 11 polikliinikule on tehtud uus rekonstrueerimise projekt. Selle projekti kohaselt ehitatakse hoonele peale veel üks korrus ja hoonesse on ette nähtud lift. Hooviala on planeeritud parklaks. Hoone on nüüd AS Lääne-Tallinna Keskhaigla omand.


Mängu 18 elamu 1992. Foto Peeter Säre. Edgar Velbri näituse materjal. Foto: Eesti Arhitektuuri Muuseumi arhiiv

MÄNGU TÄNAV 18

17. mail 1933. aastal ostis Elisabeth Silberberg Mängu tänaval asuva kinnistu. Hoone projekteeris arhitekt Edgar Velbri funktsionalistlikus, Nõmme majadele iseloomulikus laadis. Arhitekt Edgar Velbri projekti järgi on ehitatud ka teisi funktsionalistlikus laadis, lamedakatuselisi väikeelamuid ja suuremaid hooneid, nagu juba mainitud hooned koostöös Friedrich Vendachiga. Peale rikkaliku loomingulise töö oli Edgar Velbri olnud ka pedagoog ja ruumikujunduse kateedri juhataja Eesti Riiklikus Kunstiinstituudis. Juhuslikult vesteldes oma õppejõuga tuli ilmsiks, et elan Nõmmel Mängu 18, mille peale Edgar Velbri ütles tagasihoidlikult, et see on tema noorpõlve „patt“.
Kirjeldan lühidalt arhitekt Edgar Velbri Mängu tänav 18 kahepereelamu projekti. Hoone on kahekorruseline puitehitis, kivist ümardatud trepikoja ja plekk-katusega. Mõlema korruse korterid on ühesuguse ruumijaotusega. Keskel L-kujuline pikk esik, mis ühendab kõiki tube ja kööki. Korteris on kaks õhtupäikese-poolset magamistuba. Söögituba, elutuba ning kaminaga tuba paiknevad hoone lõunapoolsel küljel. Vannituba ja WC on esiku lõpus, kumbki eraldi ruumis. Köögi kõrval, nagu tol ajal sageli, on väike teenijatuba. Köögisisene majanduslift ühendab kahte korterit keldriga. Korruseid ühendab kivist trepp. Keldris on laoruumid, pesuköök, tagavararuum, WC, liftišaht ja garaaž töötoaga. Kelder on tegelikult poolkelder, kõrgete akendega.
Söögitoa kohal on puidust terrass, kust avaneb vaade hoone ees olevale stiilsele iluaiale. Kahjuks on elamu aiaplaan hävinud. Arhitektuurimuuseumis asuvate materjalide järgi on Mängu tänava aiaplaani koostanud Eerik Lepp 1934. aastal.
Sellel ajal tegi Edgar Velbri oma projekteeritud eramutele ka aiaplaane, kuid Mängu tänava aiaplaani kohta viidet ei ole. Nora Tammoja koostatud Eesti aianduse biograafilise leksikoni järgi on teada, et Eerik Lepp on kujundanud peale Mängu tänava aia veel paljude elamute ümbrust, sealhulgas ka Tallinnas Vaarika tänav 9 aed 1933. aastal ja Kristjan Palusalu Pillapalu talu aed, mis kavandati Lepa büroos 1937. Maastikuarhitekt Eerik (Erich) Lepp on sündinud Tallinnas 1903. aastal ja surnud Montrealis 1981. Lahkus Eestist 1944. aastal.
Eesti Vabariigi aastail ostis Mängu 18 elamu alumise korruse korteri perekond Hammer, meie peretuttavad. Kuuldes 1945. aastal meie pere olukorrast, kutsus proua Marie Hammer meid kolmekesi, ema, õe ja minu, oma korterisse elama ja loovutas meile kaks magamistuba. Tol ajal oli ka nende maja natsionaliseeritud ja teda ootas oht saada oma korterisse Elamute Valitsuse poolt määratud võõrad inimesed. Lihtrahva olukord elamispinna saamisel oli Nõukogude ajal enam kui raske. Nii asusime tänulikult sellesse kunagi korras olnud ja kaunisse funkmajja. Selles üheperekorteris oli koos meiega kolm peret. Elasime selles majas 1945–49.
1945. aastal nägin Mängu tänaval veel jälgi tolle aja modernistlikust kaunist aiast. Hoone esine maa-ala oli jaotatud astanguteks, mida toetasid vabakujulistest paekividest kuivmüürid. Astmetel paekivide vahel kasvasid madalad padjandtaimed.
Bassein asetses eesaia keskel tugimüüri ääres. Bassein oli kaheosaline. Kõrgemal asetsevast, poolringikujulisest basseinist suunati vesi allolevasse basseini. Alumise basseini kuju oli kaarekujuliselt äralõigatud nurkadega ristkülik. Vesi voolas keraamilise linnupaari vahelt läbi, kukkudes sulinal alla. Läheduses kasvas tüvega topeltõieline mandlipuu. Samuti oli veel alles kõrgeks kasvanud “sajakoorne”, naastuline kikkapuu – Euonymus europaeus, aiavärava kõrval. Juba siis oli alumises korteris kolm peret ja ülemises kaks peret.
Kui saatus viis mind tagasi samadesse ruumidesse teistkordselt 1960–62 koos abikaasa ja pojaga, oli kelder ja pööning ümber ehitatud korteriteks. Kokku elas kuuekümnendate alguses selles kahekorterilises elamus 7 peret.
Eesti Vabariigi seaduste kohaselt pärisid Mängu tänav 18 elamu endiste omanike järeltulijad. Hoone on ennistatud väheste muudatustega oma funktsionalistlikus ilmes ja sisus.
Kultuuriväärtuste Ameti poolt on tunnistatud kogu Nõmme linnaosa miljööväärtuslikuks alaks.
Tänu Juta Joonsaarele heatahtliku abi eest!

RA – Eesti Riigiarhiiv
SAPA – Tallinna Säästva Arengu ja Planeerimise Ameti arhiiv
TDM – Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum
JJ – Juta Joonsaare eraarhiiv
HV – Häli Veskaru fotokogu
VP – Vaike Parkeri fotokogu


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv