|
|
Elhonen Saks ja Tunne Kelam Pärnus
4. juunil 2006. |
Elhonen Saks:
Ühe inimese saatuses peegeldub sageli kogu rahva lugu
tekst: VELLY ROOTS
fotod: erakogu
Mida me õigupoolest
teame oma teistest rahvustest kaasmaalastest, nende ajaloost,
kultuurist, töödest-tegemistest? Jätame siin muidugi
kõrvale venelased, kes sageli kõigi teiste nimel
häälekalt esinevad. Kui paljud meist on näiteks
huvi tundnud juudi rahva keerulise ajaloo vastu? Kuidas ja millal
sattusid täna siin elavate juutide esivanemad Eestisse? Kuidas
kujunes nende saatus võrreldes eestlastega?
Valgas sündinud,
TPI-s ehituse alal kõrghariduse saanud ja paljude Tallinna
jt hoonete valmimisest osa võtnud Elhonen Saks on oma põhitöö
kõrval püüdnud juudi rahvast ja tema ajalugu
eestlastele igati lähemale tuua. Ta on sellel teemal raamatuid
kirjutanud, vahendanud eesti keelde mitmeid juudi autorite teoseid
ja esinenud loengutega nii siin, Soomes kui ka Stockholmis.
Üldiselt on ju teada, et juba 1926. aastal anti Eesti Vabariigis
elavatele juutidele kultuuriautonoomia. Et Eestis tegutses rohkesti
juudi organisatsioone, olid juudikeelsed koolid. Paljudel eesti
peredel oli juutide seas häid sõpru ja tuttavaid.
Polnud ühtki juutide vastast pogrommi, kuigi juudivaenulikkus
nagu Venemaal ja mujal Euroopas püüdis siingi juuri
ajada. Pärast Eesti okupeerimist Nõukogude Liidu poolt
likvideeriti kohe kõik juudi organisatsioonid. 1941. aastal
küüditati koos eestlastega Venemaale 8% siin elavatest
juutidest ja Saksa vägede pealetungi eest evakueerus sinna
enamik. Saksa okupatsiooni ajal Eestis toime pandud vägivalda
on palju uuritud ja selle kohta ilmunud rohkesti dokumente. Järgneval
nõukogude okupatsiooni ajal oli heebrea keele õpetamine
keelu all, juudi rahvuslased kuulutati imperialistide agentideks
ja vähemusrahvusena lakkasid nad olemast.
Koos Eesti taasiseseisvumisega elavnes ka siin elavate juutide
kultuurielu. Võeti osa Muinsuskaitse Seltsi üritustest,
asutati Eesti Juudi Kultuuri Selts, võeti osa Eestimaa
Rahvuste Ühenduse tegevusest, taasavati Tallinna Juudi Kool,
taastusid ja tekkisid uued organisatsioonid. 1992. aastal asutati
kõikide organisatsioonide ühisel koosolekul katusorganisatsioon
Eesti Juudi Kogukond. Täitus ka ammune unistus
2007. aastal avati pidulikult kaunis ehitis, sünagoog Tallinnas
Karu tänaval, arhitektid A. Kõresaar, T. Kimmel ja
K. Stöör.
Kuid Simon Wiesenthali keskuse lakkamatu püüd leida
Eestist ikka veel juutide vastu tehtud ülekohtu eest vastutajaid,
on tekitanud siin rohkesti pahameelt. Kui aga Wiesenthali keskus
tahtis 2009. aastal algselt Soomes ja soome keeles välja
antud Sofi Oksaneni ja Imbi Paju raamatut Kõige taga
oli hirm faistlikuks väljaandeks kuulutada, astus
meie kohalik juudi kogukond autorite kaitseks välja ja see
aktsioon kukkus läbi.
Ajalooga tegeldes on Elhonen Saks aru saanud, et sageli ei tunne
juudidki kuigi põhjalikult omaenda ajalugu, teised rahvad
teavad sellest aga hoopis vähe. Kas siin ei peitugi antisemitismi
juured, küsib ta. Elhonen Saks räägib KE lugejatele
lähemalt endast ja oma perekonnast üksiku inimese
saatuses peegeldub sageli ka kogu rahva lugu.
Kui kummaline
võib olla inimese saatus
|
Vanaonu Haim-Leib. |
Elhonen Saks: Meenutades
oma perekonna elu, olen palju mõtelnud, kui kummaline võib
olla inimeste saatus, kuidas kujuneb ajalugu ja kes seda kõike
juhib. Minu nii ema- kui ka isapoolsed vanavanemad tulid siia
Poolast, illegaalselt. Vene tsaaririigis kehtis seadus, et juudid
tohtisid elada ainult läänepoolsetes kubermangudes,
piiriks oli Daugava jõgi. Sellegipoolest tulid mu vanaisad
koos peredega 19. sajandi teisel poolel siia, isaisa Valka ja
emapoolne vanaisa Rakverre. Isaisa Jehuda oli rändkaupmees.
Tal oli hobune ja vanker, vedas sellega kaupa mitte ainult kohalikele
talupoegadele, kes temasse hästi suhtusid, vaid käis
ka teistes Venemaa kubermangudes. Tal oli viis last neli
poega ja tütar. Tol ajal oli juutide elus kindel koht religioonil.
Vanaisa ei olnud eriti haritud, aga ta pidas rangelt kinni kõikidest
meie usukommetest ja -reeglitest. Kodune keel oli jidi.
Vanaisa tahtis oma lastele anda võimalikult hea hariduse
ja saatis vanema poja õppima Vilno linna (Vilnius), kus
asus kõrgem juudi usuteaduse seminar. Minu onu Haim-Leib
lõpetas seal õpingud enne I maailmasõda ja
saadeti rabina tööle Moaiski linna. Ta oli avara
silmaringiga, uuris filosoofiaalast kirjandust ja pidas kirjavahetust
judaismi küsimustes ka Iisraelis asuvate rabidega. Muidugi
ei saanud ta pärast nõukogude korra kehtestamist enam
kuigi kaua rabina töötada, tema töökoht likvideeriti
ja 1935. aastal ta vangistati. Hiljem on ta rääkinud,
et kaastundlikke inimesi on igal pool, oli ka ülekuulajate
hulgas. Mees, kes teda üle kuulas, oli talle öelnud:
Ma saan aru, sa pole midagi halba teinud, aga sa oled siia
toodud kui rahvavaenlane, oled parteitu ja ma ei saa midagi sinu
heaks teha. Kuid kas sa võiksid leida mingi põhjuse,
mille eest saaks sulle kergema karistuse määrata?
Minu onu oli siis meenutanud, et on saanud kirju Eestist. Ahah,
see pole eriti raske kuritegu, saan sulle määrata karistuseks
kolm aastat. Ta saadeti koonduslaagrisse, elas selle siiski üle
ja tuli Moaiskisse tagasi.
|
Ita ja Elhonen isaga juulis 1929.
|
Kommunistliku
ideoloogia mõju all
Vanaisa oli oma rabist
poja üle väga uhke, aga järgmine poeg, Moie,
tegi talle palju peavalu. Moie lõpetas Valga vene
gümnaasiumi, õppis juveliiritööd ühe
juveliiri juures. Pärast Eesti iseseisvumist läks ta
1918. aastal elama Tallinna ja töötas suuremas juveelitöökojas.
Majanduslikult oli ta hästi kindlustatud, kuid millegipärast
sattus sotsiaaldemokraatide mõju alla. Ta tellis Venemaalt
raamatuid ja ajakirju, oli haaratud marksismi-leninismi ideedest
ja hakkas uskuma, et Nõukogude Liit on tööliste
paradiis. Tol ajal oli juutidel Eestis aktiivne ühiskondlik
elu, oli palju seltse, ühinguid, organisatsioone. Üks
neist, ainus väga vasakpoolne, oli Licht (Valgus),
mille üks liidritest oli minu onu. Ta levitas aktiivselt
kommunistlikku ideoloogiat. 1940. aastal tervitas ta nõukogude
korra kehtestamist Eestis. Onu oli seisukohal, et õiglane
on rikastelt vara ära võtta ja soovis koguni ka enda
kogutud omand valitsusele üle anda. Ta määrati
suure natsionaliseeritud juveeliäri direktoriks. Vanaisa
kurvastas väga, et tema poeg ei olnud usklik ega käinud
kordagi sünagoogis. 1940. aastal käis onu Moskvas ja
külastas ka oma rabist venda Moaiskis. Nõukogude
tegelikkus ja kõnelused vangilaagrist vabanenud vennaga
avaldasid talle tugevat mõju. Kui ta tagasi tuli, oli ta
tohutult muutunud, meile koguni näis, et ta on nagu segi
läinud. Marksistlikku ideoloogiat ta enam ei meenutanud.
Nõukogude Liidu tagalasse evakueerus ta 1941. aastal oma
naise ja 12-aastase tütrega enne meid. Lootsime, et ta kohaneb
seal kiiresti ja on siis ka meile abiks. Ta jõudis algul
Moskvasse, siis Alma-Atasse, sealt Karagandasse, ja mida rohkem
ta ümbritsevat elu jälgis, seda rohkem pettus oma ideedes.
1941. aastal poos ta end üles, jättes abikaasale ja
tütrele kirja, et ei suuda üle elada oma ideede täielikku
nurjumist. Ta palub oma lähedastelt andeks, kuna ei saa neile
võimaldada normaalset elu.
Ameerikas
õnne otsimas
Vanaisa kolmas poeg Jossif oli
väga aktiivne poiss. Pärast Valgas algkooli lõpetamist
töötas mõnda aega Tartus mingis poes ja otsustas
siis 1925. aastal sõita Ameerikasse. Seal töötas
ta autojuhina ja tegi muid lihtsamaid töid. Seitsme aasta
jooksul oli ta kogunud väikese kapitali ja otsustas asutada
väikeettevõtte. Kuid 1933. aasta majanduskriisis kukkusid
kokku nii ettevõtted kui ka pank, kus tema raha oli hoiul.
Ta jäi kõigest ilma, tuli koju tagasi ja töötas
taas Tartus. Ameerikast oli ta kaasa võtnud mälestuseks
mõningaid münte, ka presidendi pildiga kuldmünte,
mida ta mullegi näitas.
Vanaisa ainus tütar Hanna lõpetas vene gümnaasiumi
ja õppis Tartu Ülikoolis arstiteadust. Ta abiellus
ja kogu oma edasise elu, välja arvatud sõja-aastad,
töötas Hanna Ring arstina Tallinnas.
Austria rindelt
tagasi Eestisse
Minu isa David Saks
sündis 1891. aastal ja oli vanuselt teine poeg perekonnas.
I maailmasõja ajal oli ta parajasti väeteenistuses,
saadeti Austria rindele ja langes austerlaste kätte vangi.
Ta oli küll lõpetanud ainult algkooli, aga rääkis
paljusid keeli: eesti, läti, saksa, vene keelt ja jidiit.
Kui selles veenduti, pandi ta tõlgina kantseleis tööle.
Talle anti mitu korda linnapuhkust, käis korduvalt Viinis
ja kohtus seal elavate juutidega. Talle tehti isegi mitu ettepanekut
seal abielluda ja sinna jäädagi. Mina olevat 10-aastasena
isale ütelnud, et no miks sa ei abiellunud seal mõne
rikka viinlannaga, mõtle, ma oleksin siis seal sündinud!
Isa aga tuli Valka tagasi, tutvus oma tulevase abikaasaga ja nad
abiellusid. Ema väikese kaasavara abil avasid nad poekese,
kus müüdi mitmesuguseid pesu- ja muid riideesemeid.
Ema oskas õmmelda ja tema valmistatud laudlinad, linikud
ja muu näputöö tõi eelarvesse lisa. Nad
üürisid neljatoalise korteri, kus oli kolm väga
väikest ja üks suur tuba. Seal sündis 1921. aastal
minu õde Ita. Ema oli väga haiglane ja majapidamistöödel
abistas teda Selma, erakordselt heasüdamlik ja abivalmis
lätlanna. Mina sündisin 1927. aastal. Seitse päeva
pärast sünnitamist mu ema suri ja see on jäänud
mu südant siiani vaevama. Kogu majapidamine langes nüüd
Selma õlule. Ita on mulle rääkinud, et ema eluajal
järgiti kodus kõiki juudi usukombeid, söödi
koer-(puhast) toitu, tähistati kõiki pühasid.
Selma püüdis samamoodi jätkata, aga muidugi see
täielikult nii ei läinud. Meie isa oli mõõdukalt
usklik, pühade ajal ta käis sünagoogis, aga näiteks
toitu osteti kas turult või muudest kauplustest. Sealiha
me küll kunagi ei söönud ja liha- ning piimatoitude
valmistamiseks olid eraldi nõud. Vanaisa, kes meie juures
elas, ei söönud enam kunagi koos meiega, sest tema tõekspidamise
järgi oli nüüd toitu valmistanud kristlane ja see
pole enam koer. Ta muretses ja valmistas endale söögi
eraldi.
Lapsepõlv väikelinnas
Valgas
Mina pidasin Selmat
oma emaks, kes mind hoidis ja väga armastas. Esimese keelena
õppisin ära läti keele. Peagi pärast ema
surma likvideeris isa meie kaupluse ja otsustas koos ühe
sõbraga asutada seebivabriku. Nad töötasid kõvasti,
muretsesid ise tooraine ja müüsid valmistoodangu. Kuid
paari aasta pärast jäid nad miinustesse, järel
olid suured võlad. Kartsime, et kogu meie vara müüakse
oksjonil maha. Isa töötas mõnda aega metsas,
kus mõõtis talunikele raietükke välja.
Alles 1936. aastal sai ta tööle müügiagendina
Tallinna trikotaaivabrikusse. Sellest peale elas ta Tallinnas
ja käis paar korda kuus meid Valgas vaatamas. Mina ja minust
seitse aastat vanem õde Ita muutusime üsna kiiresti
iseseivaks, kuigi majapidamise eest hoolitses edasi Selma, kes
oli meile nii hoidja kui ema eest.
Valgas suhtlesime tihedalt ema ja isa heade sõpradega.
Minu eest hoolitses eriti soojalt hambaarstina töötav
Zilja. Tema peres järgiti hoolikalt usutraditsioone, eriti
ilusad olid paasapühad. Suheldes tema ja teiste juudi peredega,
sain selgeks ka jidii. Valgas elas tol ajal peale eestlaste
ja juutide veel palju lätlasi, venelasi, sakslasi. Peaaegu
kõik valdasid omavahel suheldes mitut keelt ja ma ei mäleta
ühtki rahvuslikul pinnal tekkinud tüli.
1936. aastal läksin Valga kuueklassilisse juudi algkooli.
Õppeprogramm oli sama mis teisteski koolides, ainult et
see toimus jidiis. Õppisime ka ivriiti, toorat (Vana
Testamendi Moosese seaduseraamatud), muidugi eesti keelt. Koolis
tähistati pidulikult usupühasid, tehti näitemänge
ja valmistati kostüüme. Paasapühade ajal oli koolivaheaeg
ja neid pühi peeti kodus. 10 000 elanikust oli Valgas umbes
500 juuti, kes töötasid peamiselt käsitööliste,
kaupmeeste, ametnike ja arstidena. Oli oma sünagoog ja rabi,
juudi surnuaiale on maetud minu vanaema ja ema. Kui ma kooli läksin,
oli õpilasi 60, nelja aasta jooksul jäi meid järele
25. Piiri kinnistumine Eesti ja Läti Vabariigi vahel oli
kaasa toonud nii töö- kui ka kaubandusalaseid probleeme.
Paljud juudi pered läksid elama Tartusse, Tallinna või
ka Riiga. 1938. aastal meie kool suleti. Edasi õppisin
kuni sõja puhkemiseni eesti koolis, rääkisin
eesti keelt vabalt.
Nõukogude
okupatsioon ja sõja algus Saksamaaga
Kui 1940. aastal Eesti
okupeeriti, likvideeriti kuu aja jooksul Eesti Juudi Kultuuriautonoomia,
seejärel kõik juudi organisatsioonid. Ometi leidus
juute, kes nõukogude korda rõõmuga tervitasid,
nende seas ka minu vanem õde Ita. Isa oli pannud ta õppima
eesti kooli ja ta oli jäänud nagu juudi traditsioonidest
kõrvale. Temale oli suurt mõju avaldanud onu Moie
oma kommunistliku ideoloogiaga. 1940. aastal õppis Ita
keskkooli viimases klassis, astus kohe komsomoli, valiti kooli
komsomoli sekretäriks ja oli Valga linna komsomoliorganisatsiooni
liige. Sõja puhkemise järel Saksamaaga evakueerus
Ita koos teiste partei- ja komsomolitöötajatega Jaroslavli.
Mina olin saanud 14 aastat vanaks, olin üksi Valgas ja rinde
lähenedes ei teadnud, mida teha. Selma tahtis mind kindlasti
ära peita ja varjata, siiski pani üks meie pere tuttav
mu pikema jututa Tallinna rongile ja saatis isa juurde. Sealt
me juba koos teiste sõpradega evakueerusime Venemaale.
Eestisse jäid põhiliselt vanad ja haiged, aga ka neid,
kes olid enne Hitleri võimuletulekut käinud Saksamaal
ja teistes Euroopa riikides ega uskunud seda, mida sakslaste kohta
räägiti, pidades seda nõukogude propagandaks.
Mõnedki jäid Eestisse ka põhjusel, et nad teadsid,
mida Nõukogude Liidus oli juutidega tehtud.
Evakueerumine
Venemaale
Rong, millega mina,
isa, vanaisa Jehuda, onu ja tädid (minu ema kaks õde)
sõitsime, pidi jõudma Uljanovskisse. Kuid ühes
Tuvaia jaamas aeti kõik põgenikud rongilt
maha ja saadeti küladesse laiali. Meid paigutati mitme perega
kohaliku tare ühte tuppa. Tööd ei olnud, et ellu
jääda, müüsime oma asju. Saime aru, et kaua
me niimoodi vastu ei pea. Isa vend, minu onu Jossif, kogus kokku
30 inimest ja me läksime tagasi Kanai jaama, kus meid
oli rongilt maha võetud. Minu isal oli ilus vanaaegne veitsi
kell, nad pakkusid seda jaamaülemale, et minema pääseda.
Jaamaülem haakiski mingi rongi külge loomavaguni ja
küsis, kuhu tahame minna. Millegipärast otsustati sõita
Alma-Atasse ja vagunile pandigi vastav silt. Peaaegu terve kuu
ringlesime mööda Siberi raudteid, kuni lõpuks
jõudsime Alma-Atasse. Linn oli põgenikke täis
ja meie sõitsime edasi Põhja-Kasahstani Turmõi
linna, kuhu jäime peaaegu aastaks peatuma. Läksin seal
kohalikku kooli, lõpetasin kaheksanda klassi ja sain selgeks
ka vene keele. Hakkasime otsima teateid oma sugulaste kohta. Selgus,
et Ita on Jaroslavlis, kuhu olid evakueerunud Nõukogude
Eesti partei, komsomoli ja majanduse juhtivtöötajad.
Isa vanem vend, rabi Haim-Leib oli läinud oma poja ja kahe
tütrega Samarkandi ja kutsus meidki sinna, kuhu me 1943.
aastal suure vaevaga ka jõudsime.
Saanud seal teada oma venna Moie enesetapust, otsustas onu
Jossif sõita Karagandasse uurima, mis oli juhtunud. Muidugi
oli ta lihtsameelselt mõelnud, et Venemaalgi võib
niisama vabalt oma mõtteid väljendada, nagu see oli
olnud Ameerikas. Karagandas ta vangistati, läbiotsimisel
leiti mälestuseks kaasa võetud Ameerika mündid
ja anti sõjatribunali alla kui spioon. Tollal olid Ameerika
ja Venemaa siiski liitlased ja surmanuhtlust talle ei määratud,
vaid saadeti viieks aastaks vangilaagrisse. Pärast sõja
lõppu püüdsime temaga kirjavahetust pidada ja
mõned kirjad jõudsid isegi kohale. Kuid siis teatati
järsku, et ta on surnud. Mis juhtus, ei tea me tänaseni.
Elu Samarkandis
Samarkandi oli tol ajal
kogunenud palju põgenikke. Et mitte nälga jääda,
olid mõned organiseerinud väikesi kooperatiive. Ühes
usbekkidelt üüritud toas töötas ka meie pere,
valmistati puuvillaseid kangaid. Mina käisin hommikul koolis,
õhtupoole tegin seal koos onutütardega tööd.
Enamiku meie toodetest võttis kooperatiiv, osa müüsime
ise turul. Müügiks mõeldu peitsime põranda
alla, mille luugile oli asetatud vaip. Ükskord tuli meid
miilits kontrollima. Mina pidin vaibal lamama, aga ma värisesin
hirmust nii kõvasti, et miilits küsis, mis poisil
viga. Isa seletas, et poiss põeb malaariat. Miilits jättis
meid siis küll rahule, aga edaspidi kartsime kangaid turul
müüa.
Usbekid olid väga sõbralikud, nõukogude võimu
ei armastanud nad sugugi. Nad mäletasid veel aega, mil neil
oli kasutusel olnud araabia tähestik, vahepeal tuli ladina
tähestik ja siis suruti peale kirillitsa. Oli vanemaid mehi,
kellel kunagi oli olnud neli naist, nagu nende usk neile lubas.
Kui nad siis pidid kolm naist vabaks laskma, ei olnud see ka naistele
sugugi meeldinud.
Iraani kaudu saadeti nõukogude sõjaväele varustust
ja Ameerika juudid, saanud teada sõjapõgenike viletsast
olukorrast, hakkasid meile toidupakke saatma. Nii et nälga
me enam tunda ei saanud. Mina veetsin kogu oma vaba aja onuga,
kes oli Vilnos rabiks õppides saanud hea hariduse ja väga
erudeeritud. Ta rääkis ikka, et küll Jumal teda
aitab, pääseb kord oma isade maale ja võtab meidki
kaasa. Ta on käinud kogu aeg Jumala seaduste järgi,
pole kunagi söönud seda, mis Piibli järgi on keelatud.
Ka vangilaagris korjasid nad teiste usklike vangidega taimi ja
tegid endale ise süüa. Muu kõrval rääkis
ta mulle, et Stalini võim on saatanast, see mandub, aga
sellega koos tuleb veel pikka aega elada. Ära usu kõike,
mida koolis räägitakse, ütles ta mulle.
Tagasi kodumaale
Samarkandis oli palju
Poola sõjaväelasi, keda venelased olid Siberisse küüditanud.
Kui algas sõda Saksamaaga, anti neile luba organiseerida
oma sõjaväeosa, et neid siis Poola eksiilvalitsuse
käsutusse saata. Nende hulgas oli palju juute ja minu onu
suhtles nendega. Sõja lõppedes anti poolakatele
luba läbi Iraani kodumaale sõita. Kuidagi muretseti
poola perekonnanimedega passid ka minu onule ja tema pojale. Aga
mis saab tütardest? Korraldati siis nii, et vanem tütar
abielluks oma vennaga, kellel oli juba Poola pass. Kui neil oli
viisa käes, läksid nad konsulaati paluma, kas nad ei
saaks noorema tütre, kellel polnud veel dokumente, kuidagi
ikka kaasa võtta. Luba nad said ning meie lahkumine onust
ja tema lastest oli väga kurb, ega me vist enam kunagi üksteist
näe. Onu oleks tahtnud ju meidki kaasa võtta, aga
meie kindel soov oli Eestisse tagasi tulla.
Onu koos oma lastega pääses Poolasse, sealt kuidagimoodi
Pariisi, kus said endile taas õiged perekonnanimed. Tütred
tutvusid Ameerika sõjaväelastest ortodokssete juutidega,
abiellusid ja siirdusid Ameerikasse. Onu koos oma pojaga aga jõudiski
oma isade maale, elas seal veel kuus aastat ja nägi ära
Iisraeli riigi sünni.
Meie tulime Eestisse tagasi 1944. aastal. Kõik evakuatsioonist
tulnud suunati kuuks ajaks karantiini, toideti ja anti Ameerika
abi korras saadetud rõivaid. Karantiin asus Kiviõlis.
Palju aastaid hiljem saime teada, et seal oli sõja ajal
olnud sakslaste koonduslaager, kus oli hukkunud tuhandeid sõjavange
ja Euroopast Eestisse toodud juute.
Elu tuleb
uuesti alustada
Valgas ootas meid rõõmuga
Selma, kes oli saanud alles hoida mõningaid meie esemeidki.
Pidime oma elu uuesti alustama ja asusime elama Tallinna, kus
Ita muretses meile mingi eluaseme. Ta oli saanud tööd
mitme ajakirja ja ajalehe toimetuses ja lõpetas kaugõppes
Tartu Ülikooli filoloogiateaduskonna. Ita abiellus Juhan
Smuuliga ning oli tema teoste esimene redigeerija ja kriitik.
See abielu ei kestnud küll kuigi kaua. 1950. aastal toimunud
EK(b)P KK VIII pleenumile järgnenud repressioonid haritlaskonna
vastu ei jätnud ka Itat puudutamata. Teda süüdistati,
et on kaotanud usalduse kui Ameerika spiooni sugulane ja juut
ning edasi sai ta töötada vaid vabakutselise tõlgina.
Kuna Ita valdas vabalt läti keelt, vahendas ta eestlastele
üle kolmekümne läti autori teose, nii proosat kui
ka näidendeid. Tema tööd on nii Eesti kui ka Läti
valitsus kõrgelt hinnanud.
Mina lõpetasin kuldmedaliga keskkooli ja seetõttu
pääsesin eksamiteta õppima Tallinna Polütehnilisse
Instituuti. Õpingute kõrvalt töötasin
algul töölisena, siis juhtisin brigadirina Koplis laevaremonditehase
ehitusel saksa sõjavange. Pean ütlema, et mul oli
nendega hea koos töötada: nad olid väga hoolikad
ja täpsed. Nende jutu järgi polevat nad kunagi olnud
antisemiidid. Ma muidugi ei tea, kui siirad nad olid. Kui nad
ära viidi, anti nende asemele tööpataljon. Tööle
toodi ja viidi neid rivis ja nendega oli mul igavene mure. Tööd
teha nad ei tahtnud, tegid sageli meelega praaki. Õhtuti
pärast tööd õppisin, puudutud loengute marterjali
andsid mulle sõbrad kursusekaaslased. Siis tutvusin oma
tulevase abikaasa Erikaga, kes töötas TPI laboratooriumis.
Ta oli oma abikaasast lahku läinud ja tal oli väike
poeg. Kuna ta oli eestlanna, ei kiitnud minu isa seda abielu heaks.
Isa oli üldse kuidagi abituks muutunud, ei leidnud endale
uues elus enam kohta. Viimased aastad elas ta oma õe Hanna
juures.
|
Pensionile jäänud, asutas
Elhonen Saks kirjastuse Aviv ja hakkas välja
andma väljapaistvate juudi autorite teoseid, mida eesti
keelde vahendasid ivriidist ja jidiist Uku Masing, Kalle
Kasemaa ja Kristiina Ross. Tema enda sulest on ilmunud Siioni
targad (1996), Püha maa Iisrael (1998),
Kes on juudid ja mis on holokaust (2003), Püha
maa teelahkmel, (2005), Eestlased ja juudid(2008).
|
Ehitusinseneri diplom ja töö
ENSV Ehituskomitees
Pidasin Erika poega, väikest Kullot,
alati omaenda lapseks ja peagi saime ka ühise poja Touri.
Omades juba peret, ei olnud mul enam võimalik samal ajal
õppida ja tööl käia ning läksin üle
kaugõppesse. Ehitusinseneri diplomi sain 1955. aastal ja
edasi töötasin mitmes ehitus-remondiettevõttes
küllalt madalatel töökohtadel, sest parteisse astuda
ma ei tahtnud. 1962. aastal tuli minu juurde ehitusinsener Andres
Saar, tehes mulle ettepaneku tulla tööle organiseeritavasse
Eesti NSV Ehituskomiteesse. See asutus hakkas juhtima projekteerimis-
ja ehitusalast tööd kogu Eestis. Töötasin
seal 25 aastat. Mul on meeles üks päris naljakas seik.
Ükskord saadeti mind koos Moskva delegatsiooniga uurima ehitustegevust
Usbekistanis. Soovisime seal vaadata valmis ehitatud ja ekspluatatsiooni
antud hooneid. Kohapeal selgus, et valmis oli vaid vundament,
maja ennast polnudki. Meilgi juhtus vahel, et aasta lõpus
võeti hoone vastu, kuigi jaanuariks jäi veel üht-teist
lõpetada. Aga niimoodi, nagu töötati Usbekis
ja võib-olla mujalgi, ei tulnud siin kõne allagi.
Seetõttu meid usaldati ja saime palju head ehitusmaterjali
ka välismaalt. Nõnda valmis näiteks Sakala Keskus,
mille asemel on praegu kahjuks Solaris. Selles hoones oli kasutatud
palju hinnalist materjali ja ta oli väga korralikult ehitatud.
Ehituskomitee asus Pegasuse kohviku lähedal, mille kõrvale
1980. aastate lõpul hakati riputama ERSP materjale. Ühtepuhku
peksti need küll puruks, aga taastati jälle. Hakkasin
neid lugema ja ERSP poliitiline suund pakkus mulle suurt huvi.
Arvan praegugi, et Eesti iseseisvuse taastamisel on väga
suured teened Tunne Kelamil, kes organiseeris kodanike komiteede
liikumist ja Eesti Kongressi. Astusin Isamaaliitu ja olen kandideerinud
IRL nimekirjas kohalikel valimistel.
1997. aastal oli mul õnn koos oma muusikust poja Touriga
käia Jeruusalemmas ja kohtuda rohkem kui viiekümne aasta
järel taas oma onupojaga. Sellest reisist sündis raamat
Püha maa Iisrael, mida illustreerivad Touri fotod.
Tahaksin väga veel kord oma elus Iisraeli ajaloolisi paiku
näha.
Juudid ei ole ainus vähemusrahvus Eestis, vaid siin elab
paljudest rahvustest inimesi, kes peavad Eestit oma kodumaaks.
Keelekasutus ja rahvus ei ole identsed mõisted. On võimalik
olla Eesti patrioot ja samas austada etnilistelt esivanematelt
päritud kultuuri. Nii eestlasi kui juute ühendab nende
traagiline ja kangelaslik ajalugu, Mõlema rahva suurimaks
ohuks on killunemine vastandlikeks gruppideks. Selle ärahoidmiseks
on vajalik pidevalt pöörduda näoga mineviku suunas,
õppida tundma oma esivanemate vigu, et neid tulevikus vältida.
|
|
|