|
Mart Siilivask: Oleks
patuasi Koidu seltsimaja muinsuskaitse alla mitte võtta!
tekst: JAA NIKA
KRESSA
|
Ajaloolane Mart Siilivask, taustal
Viljandi Koidu seltsimaja. Foto: Anna Rosalie Uurde |
Muinsuskaitseliikumine
tõi 20 aastat tagasi välja sinimustvalge lipu ja tegutses
rahvusluse esiliinil. Milliste küsimustega maadleb riiklik
muinsuskaitse täna ja milline on inimeste arusaam vana ja
väärtusliku hooldamisest, selgitab muinsuskaitseekspert,
ajaloolane Mart Siilivask.
Intervjuu sündis
muinsuskaitsekuul, mil ta koostas ekspertarvamust Viljandis Jakobsoni
tänaval asuva Koidu seltsimaja muinsuskaitse eritingimuste
kohta.
Muinsuskaitses on Eesti küll
jagatud kaheks, aga mitte ajalooliselt Eesti- ja Liivimaaks, vaid
mingit diagonaali pidi, nagu pae- ja maakivipiirkond?
Mart Siilivask: Muinsuskaitse eritingimuste määramise
ja uuringutega tegelevad kaks eksperti, minu piirkond on Lõuna-Eesti
osakond, kuid tõepoolest on see jaotus mõneti geograafilisest
määratlusest erinev ja võtab enda alla ka Lääne-
ja Ida-Virumaa.
Olete Viljandis
koostamas eritingimusi kahele objektile: haridusreformile jalgu
jäänud Valuoja koolimajale ja Koidu seltsimajale, kus
üle saja aasta tagasi sündis meie laulupidude hümn.
Avaldus seltsimaja kaitse alla võtmiseks sai tehtud juba
aasta tagasi. Miks menetluse alustamine nii kaua aega võttis
ja millega on Koidu seltsimaja puhul tegu?
Mina hakkasin Koidu hoonega tegelema äsja, umbes kuu aega
tagasi. Kui Valuoja koolihoone lugu päevakorda tõusis,
selgus, et veel üks objekt ehk siis Koidu seltsimaja on järge
ootamas. Ma teadsin selle hoone olemasolust küll ja olin
ka projekti varem näinud, kuid kui teda põhjalikumalt
vaadata, siis ta on eriti põnev! Kahjuks pole ma käinud
Koidu majas, kui Ugala siin mängis, aga saal ja õhkkond
tuletab ju praegugi kõike veel meelde. Siin on 1960. aastate
kihistus säilinud nii ehedalt, see on atmosfäär,
miks näiteks Vaiko Eplik ja paljud teisedki tahavad just
siin kontserte anda.
Kahtlemata on tegemist Eesti ajaloo kontekstis rahvussümboli
ning kõrge ajaloo- ja kultuuriväärtusega hoonega,
mis väärib senisest paremat kohtlemist ja ilmselt ka
kohaliku võimu suuremat tähelepanu.
Nii et Ugala-aegsed
muudatused ja tollane olukord võiksid saada samuti kaitstud
ja tulevikule alles jääda?
Ka see on kihistus, kui arhitektid tegid veel tööd.
Ja on päris huvitav, kuigi midagi varasemast mätsiti
omakorda kinni. Kuid nendes ümarates vormides on ta omapärane
ja ehe. Me ei pea ühes mälestises alati üritama
taastada tingimata ainult seda kõige algsemat, kuigi on
hea, kui suudame ka sellest midagi välja tuua.
Palju lollusi tehti ka sellel ajal, aga osa on väärtuslik,
mis võiks säilida. Koidu praeguses saalis oleks nagu
ühel ajahetkel, ilmselt siis 1970. aastate keskpaiku, kui
Ugala otsustati uude majja kolida, elu seisma jäänud.
See on äärmiselt põnev hoone.
Koidu maja asub
kvartalis, mille hoonestus algas 1870. kandis, selts ostis hoone
1911. aastal ja ehitas suuremaks. Mida teie pilk seda hoonet vaadates
näeb?
Pööningul on veel esimese ehituse, arvatavasti 1870.
aastatest pärineva ärihoone katuseviilud. Selle maja
omandas selts 1902. aastal Holstre valla mehelt Juhan Viidikult.
1911. aastal on temast tehtud moekas juugendlik seltsimaja, see
on mõnus, veidi naiivrahvuslikult egiptipärane, väga
stiilne, nii nagu sellel ajal kombeks oli. Koidu seltsimaja peegeldab
kõike ajastule omast väga hästi, see on põnev.
1937. aastal on hoonet seestpoolt veelgi uhkemaks muudetud, sest
on tahetud seltsile paremat saali, ilmselt hakati siis ka kino
näitama. Ka praegune fuajee on pärit 1930. aastatest,
sellele on lisandunud hilisem kihistus. Arhitekt Johannes Fuks
(19011978) on siin midagi teinud, säilinud on küll
ainult tema joonis lavatornist, mis pärineb aastast 1949
ja on päris ilus. Aga lavatorn, mida näeme praegu, esindab
küll 1960. aastate koledamat poolt.
Millest lähtute
oma hindamisel, kas võtate Koidu seltsimaja kaitse alla?
Mis saab lavatornist?
Mina ei ole küll otsustaja, aga oleks patuasi teda kaitse
alla mitte võtta. Tasub meenutada, palju meil seltsimaju
omal ajal oli ja palju neist on tänaseks alles jäänud.
Vanemuine ja Endla on läinud, Säde varemetest rekonstrueeritud,
Kannel põhjalikult ümber ehitatud, ka Estonia on hoopis
teise kihistuse all seal annavad tooni 1950. aastate Alar
Kotli ja Evald Okas. Nii on Koit peaaegu ainukene, mis on nii
ehedal kujul säilinud!
Lavatorn tõenäoliselt kuhugi ei kao, eks ta tuleks
üle vuntsida.
Ka arhitekt Ülo
Stöör on teinud sellele hoonele mingi projekti, kuidas
seda iseloomustate?
See oli 1986. aastal, tundub, et siis kavandati mingit suuremat
ümberehitust ja tema on ettenägeliku inimesena teinud
nii inimliku projekti kui võimalik, et hoonet säästa.
See pole aga tellijale meeldinud, kaks aastat hiljem on tellitud
uus projekt, kus alles on jäänud vaid fassaad, hoone
ise on aga paisunud mitu korda suuremaks. Õnneks sai nõukogude
aeg enne otsa ja nii jäigi projekt vaid paberile, seetõttu
ongi väärtuslik hoone kogu oma paljukihilisuses sälilinud
tänaseni.
Kas Koidu seltsimajast
saab nii ajaloo- kui ka arhitektuurimälestis? Kas te saate
panna piiri, et keegi, kes selle hoone hiilgeaegu pole näinud
ja minevikust ei hooli, ei hakka seal lammutama?
Seda küll, jah. Mälestise staatus paneb sellele piiri.
Hoone arhitektuuriline iseloom peab igal juhul säilima ja
põhikonstruktsioonid ka. Mingeid mööndusi tuleb
teha, muudatused, mis hoone arhitektuuriga kaasa mängivad,
on mõeldavad. Kindlasti saab uue ja vana kokku viia nii,
et tulemus ei karju.
Kui inimesi, kes mäletavad, enam pole, aga hooned veel mäletavad,
siis hakkavad ajapikku ka inimesed mõistma ja uuesti mäletama,
kui nad nendesse hoonetesse satuvad.
Kahju muidugi, et Koidu selts kui omanik ei osutunud elujõuliseks.
See on kurbloolisus, et idealismiga võeti maja tagasi,
aga edasi ei osatud minna.
Enamik tollastest
õigusjärgselt tagasi taotlejatest on tänaseks
surnud. Paradoksaalne on see, et kui selts poleks saanud maja
tagasi, siis seda maja meil täna ei oleks. Viljandi linn
on siiamaani vimmas, et ei saanud maja endale ja maha müüa,
mida näitab seegi, et linn seltsimaja põhimõtteliselt
ei toeta.
Ometi on see hoone, kuhu kohe oleks vaja uus katus peale saada!
Et ärgast vaimu ei ole ja vanade asjade väärtust
ei osata hinnata, on üldine probleem. Pealiskaudsel pilgul
mõjub Viljandi päris hästi, kui aga hakata mõtlema,
mis selle kena ja mõnusa miljöö moodustab, siis
see on just vana, valdavalt sõjaeelne kihistus tsaari-
ja eestiaegsed majad, mis on ajale vastu pannud. Kui hakata lähedalt
vaatama, mis seisundis need on, siis hakkab kõhe. Paljud
abihooned on suhteliselt ripakil, katused iga hetk kukkumas.
Isegi Laidoneri platsil seisab üks omaaegse Viljandi esindushooneid,
kunagine võõrastemaja Grand Hotell. Seal pole isegi
niipalju tehtud, et omanik oleks murenevale fassaadile võrgu
peale tõmmanud, et kivitükid inimestele pähe
ei kukuks. Kui ei saa omanikku kätte, siis saaks ju midagi
ära teha ka linn oma vahenditega ja nõuda kulud hiljem
omanikult välja, selline võimalus (asendustäitmise
menetlus) on ju ka ehitusseadusega ette nähtud. Kui raekojaga
silmsidemes on niisugune hoone ja midagi ei liigu aastaid, siis
see ütleb midagi linnavalitsuse kohta. Ja seda linnas, mida
kunagi juhtisid nii võimekad inimesed nagu Otto von Engelhardt
ja August Maramaa.
Kas ka plastikakende
paigaldamist kaitsealale saaks piirata ja mida soovitate teha
Koidu seltsimaja akendega?
Plastikakende teema on üldine probleem. See on inimestele
kergema vastupanu teed minek, usutakse, et nii saab justkui kergemini
sooja kätte ja ei pea vaeva nägema, aga see rikub maja
ära ja suuremas pildis rikub see ka kogu linna. Kaob mõnus
ja miljööväärtuslik keskkond.
Koidu seltsimaja aknad on unikaalsed: osa on pärit 20. sajandi
algusest, aga on ka vanemaid, 19. sajandisse kuuluvaid, mida 1911.
aasta ümberrehituse käigus üksnes korrastati. Oleks
hea, kui saaksime seda eestlaste alalhoidlikku traditsiooni jätkata
ja aknad restaureerida. Vana akna võlu on selles, et ta
on eriline ja ehe, kui tellida uued aknad, pole neil enam seda
eripära uued aknad on igas linnas ühesugused.
Kui Viljandis üldiselt
ringi vaatate, siis mis veel silma torkab?
Tegemist on pirruga, mis põleb kahest otsast (antagu mulle
andeks algsest kontekstist väljarebitud folkloorne väljend):
ühtepidi me rikume hooneid ja sellega hävitame linna,
teispidi rikume me linna sellega, et me ei tee mitte midagi, lihtsalt
laseme laguneda, kuni hooned kukuvad kokku ja need tuleb ära
lammutada.
Viljandis on õnneks veel mõni hoone, mis on 1990.
aastatest puutumata jäänud, kui oli see kõige
suurem ümberehitusbuum. Detailid on säilinud, aga nad
tahavad hoolt, eriti hoonete katused, iga auk tuleb õigel
ajal kinni panna, et asi toimiks. Kõige hullem on, et hoonete
hooldamise traditsioon on meil ära kadunud ja omanikutunnet
pole tekkinud. Ka sellel Koidu seltsil, kes küll on õigusjärgne
omanik, pole olnud omanikutunnet.
Laulukoor pole
majaomanik...
Vanasti lauldi, aga samal ajal tehti väga tõsiseid
asju ka. Kui vanu protokolle lugeda, siis tegeldi ikka väga
tõsiste ja maiste asjadega.
Kui selts tegutseks aktiivselt, küll siis ka vahendeid leiaks.
Inimesed, kel on vana Viljandi südames, võiksid aktiivsemad
olla, nende hääl võiks rohkem kõlada.
Kuidas kommenteerite
Muinsuskaitseameti Viljandimaa inspektori väidet, et kaitse
alla võetakse ajalooline hoone alles siis, kui seda ähvardab
otsene oht?
Kriteeriumid on ikkagi teised, hoonel peavad olema mälestise
tunnused. Koidu seltsimaja puhul on olemas nii kultuurilooline
kui arhitektuurne väärtus, kuid hoone (ja eesti rahva
eri põlvkondade järjepidevuse, mida see hoone kehastab)
säilimise seisukohalt on veelgi olulisem see, mida see maja
täna inimeste jaoks tähendab.
* * *
Koidu seltsimajast..
Ülo Stöör,
Viljandi rajooni ja linna peaarhitekt aastatel 19661976
Tulin Viljandisse tööle
peaarhitekti ametisse 15. aprillil 1966. Üsna pea puutusin
kokku Ugala teatri peanäitejuhi Aleksander Satsiga, kellel
olid suured plaanid, kuidas Koidu Seltsimaja ümber ehitada
teatri vajadusteks. Hakkasin asja uurima. Vanim dokument, mille
arhitektuuriosakonna arhiivist leidsin, oli Ugala direktori asetäitja
J. Kangilaski kiri 1. juulist 1945, kui sooviti teha hoones ümberehitusi.
Seega oli enne mind juba 20 aastat tegeldud hoone suuremate või
väiksemate ümber- ja juurdeehitustega. A. Sats kutsus
mind teatrisse nõu pidama.
Läksin kohale, käisime koos hoone läbi ning ajasime
juttu kohvitassi juures. Ta soovis ehitada uue saali ja külastajate
ruumid Posti tänava poole, ning jätta vana saal tagalavaks
ja endised külastajate ruumid näitlejate ja teatripersonali
vajadusteks. Kuulasin tema mõtted ära, hindasin olukorda
ning ütlesin, et see tähendab ju teatri sulgemist ehituse
ajal mitmeks aastaks. Arvasin, et õigem oleks taotleda
uue teatri ehitamist uues asukohas, aga seniks piirduda jooksva
remondiga.
Sats suhtus minu ettepanekusse õige kriitiliselt. Andis
mõista, et tunnen vähe Viljandi olusid ning olen veel
liiga noor selliste otsuste tegemiseks, et aeg oleks pilvedelt
alla tulla. Nii lõppes meie õpetlik vestlus.
Sats otsustas tellida projekti vana hoone ümberehitamiseks
teatri vajadustest lähtudes. Ma ei olnud projekteerimise
vastu, sest teadsin, et uus projekt näitab ka ümberehituse
maksumuse. Arhitekt Johannes Fuks koostas projekti aastal 1967.
Selle eelarvest selgus, et ehituse kulud hakkavad lähenema
uue hoone maksumusele. Raha ei eraldatud ja projekt jäi riiulile.
Mina jäin oma seisukoha juurde kindlaks, et on vaja ehitada
uus teater uues asukohas. 1969. aasta märtsis avanes selleks
võimalus.
|
|
Reigo Ahven,
Viljandi trummilabori juht, tudengijazzi korraldaja, Koidu
seltsi juhatuse (noorim) liige
Koidu seltsimajast käisin
mööda päris pikalt ja see maja on mulle alati sümpaatne
olnud, käisin seal kunagi ka pidudel, teadsin Fellini. Kui
trummilaborile oli ruume vaja, kus askeldada oma kuuajalist maratoni,
siis tuli meelde just Koidu seltsimaja. Saime seal ööd
ja päevad läbi trummi mängida nii, et see kedagi
ei seganud. Hakkasime majas ringi vaatama ja avastasime, et ta
vajab küll sättimist, aga on ootamatult hästi säilinud
ja mulle meeldib see kultuuripärand, mida ta endas kannab.
Selle seltsimajaga on plaanid, et proovime oma tegevust intensiivistada
ja maja järk-järgult renoveerida. See ei peagi saama
sügiseks valmis, see ei pea saama kevadeks valmis, see töö
võib kesta 10 aastat. Ma täpselt ei tea, milliseid
piiranguid muinsuskaitse eritingimused meile seavad, aga loodan,
et me saame seal kontserte teha, et seal tohib elada ja seal tohib
praktiseerida rütmimuusika harjutamist; et seda maja tohib
näidata, et seda tohib kasutada praktilise löökpillimuuseumina,
et seal sees tohib pildistada ja filmida, et seal tohib pidada
kohvikut.
Raha tuleb kombineerida mitmest allikast, et maja rohkem ei laguneks
ja edasi areneks. Ma näen seda pikas perspektiivis. Ka viljandlased
võiksid seltsimajal regulaarselt silma peal hoida ja anda
oma pisikene panus kas või pileti ostmisega püüame
maja uksed hoida lahti aina rohkem ja rohkem. Tegime korda ka
siseõue ja plaanime seal suvel pisikesi kontserte teha,
kindlasti peab minema ka suuremaks projektide kirjutamiseks.
Trummilabori idee on noor, alles detsembris sündinud, aga
seltsimajas harjutatakse nüüd reaalselt iga päev.
Kannatust ja kõik läheb hästi! Maja on ääretult
heas asukohas, tal on suurepärased lisaväärtused
kontserdisaali ja teiste ruumide näol, aga esialgu peab olema
suur altruist, et seda maja kasutada igapäevaselt. Seal on
külm ja niiske, kanalisatsioon küll toimib, aga pole
päris selline, millise keskkonnaga noored on jõudnud
harjuda. Loodame, et seda vedrut jätkub.
|
|
Leila Säälik,
Ugala näitleja aastatel 1962-2008
Kui ma Viljandi kultuurikoolis õppisin, oli meie ühiselamu
teatri vastas ja lavakõne arvestused Kaarupiga (Karl Ader
- toim.) toimusid Ugala laval! Panime selga kõige paremad
riided, kui läksime seda arvestust tegema vaatasime
Ugala poole nii suure austusega.
Kui sain teatrisse tööle, sulasin kiiresti sisse, sest
kollektiiv oli nii ühtne.
Kõik ilus oli vanas majas... Ugala oli aus väike teater.
Meie emotsioonid ja suhted nii omavahel kui publikuga oli ausad:
Ugala oli teater, kes otsis inimest, otsis inimest, kes mängis,
otsis inimest, kellega suhelda.
Sain vanas majas mängida 20 aastat, kui kolisime uude majja,
võttis päris palju aega suure ja uhke lavaga harjuda.
Vana maja kiirgab veel praegugi head, positiivset energiat. Kuidas
muidu oleks võimalik, et nii palju noori inimesi nii kaua
olid võimelised seal trummi mängima. Ma arvan, et need
seinad aitasid neid.
Mängiksin isegi veel vanas majas hea meelega, sest see maja
on soe, avatud ja armas.
|
|
|