|
Helen Lokuta esineb sel suvel
Eurydikena
küsis: Heili
Vaus-Tamm
foto: www.birgitta.ee
|
Orpheus ja Eurydike
lavastuses on lauljad reaalses ruumis, aga nende alter ego´d
saksa tänavateatrist lendavad publiku pea kohal või
laskuvad mööda seinu. |
Birgitta Festivalil
tuled publiku ette mütoloogilise kangelanna Eurydikena, siiani
pead oma tähelennuks Rossini Tuhkatriinut ja
unistad osalemisest Sevilla habemeajajas. Tunned end
mõnusalt Rossini muusikas ja meie aja jaoks ontlikult lustlikus
süees?
Muusika helgus on see, mis meeldib. Ja see, et häält
saab virtuoosselt kasutada, sellega saab väga palju edasi
anda.
Kas ise ka lavastada
tahaksid? Kas ajad oma liini ja vaidled lavastajatega?
Ei, ma ei vaidle ega sekku lavastajatöösse. Aga kui
rollikäsitluse loogilises käigus tekib küsimusi,
siis lähen ja uurin. Mulle meeldib põhjalikult oma
osast aru saada. Aga tulevikus ise lavastada... Miks mitte? See
mõttekäik pole mulle võõras.
Kas mõni
lavastus on nii vastukarva olnud, et oled loobunud rollist?
Ei ole. Kui miski ei meeldi, läheb vastuollu minu tegelaskuju
või muusikaga, küsin: miks on see vajalik? Ja kui
see mulle ära põhjendatakse, siis olen nõus.
Lavastaja näeb ju tervikpilti. On lavastajad, kellega on
tekkinud selline hea dialoog no näiteks Walter Sutcliffe
(Cosi fan tutte lavastaja rahvusooper Estonias), Michiel
Dijkema (meie Tuhkatriinu lavastaja). Kui Soomes Wagneri
Lohengrini tegin, siis Caspar Holten põhjendas
hästi, tal oli väga erilaadne nägemus, aga oskas
seda seletada (nüüd tuleb see lavastus ka Birgitta Festivalile).
Mis peab rollis
olema, et selle vastu võtad? Kas koduteatris rollist keeldumist
ka endale lubada saab?
Siiani pole vaja olnud keelduda. Ikka minu häälele on
pakutud. Iseasi, kui mulle vokaalselt ei sobiks, siis ei tohi
pingutama hakata.
Mis oleks sisuline
unelmate roll mitte muusikaliselt, vaid süee
poolest?
Tulevikus kunagi tahaks Delilad (ooper Simson ja Delila
toim.) teha see on selline sisuline roll. Kuigi
negatiivne kangelane. Aga see pole tähtis. Tema negatiivsuse
kaudu tuleb loo sõnum välja. See on huvitav, piibliteemaline
ooper. Wertheri Charlottet tahaks teha ning palju muid häid
rolle, mida loodan, et õnnestub teha.
Kuivõrd
oma tegelaskujuga samastud? Kas mõni roll on sind ka niipalju
mõjutanud, et oled näinud endas mingeid muudatusi
vaimseid, kas või kõnnakus vms?
Kindlasti mõjutab roll tugevasti siis, kui seda välja
töötan. Sel ajal muutun ka ise alatadlikult, tahtmatult.
Kui Carmenit välja tõin, ütles abikaasa, et ära
siis nüüd kodus ka Carmen ole, ole ikka Helen edasi.
Eks need karakterid mõjutavad rohkem, mis on minu enda
omast erinevad. Nendega on rohkem tööd. Siiani on vast
Tuhkatriinu kõige lähedasem olnud, seda oli kõige
lihtsam teha.
Kui palju üldse
n-ö rollifilosoofiaga tegeled? Kas seda on ooperiteatris
sinu arust üldse vaja?
Väga on vaja. Filosoofiline skelett peab olema paigas, siis
saab selle peale ehitada. Aga sõltub stiilist. Kui on moodne
lavastus, pole ajalootausta peensusteni vaja uurida, ajastutruu
puhul küll. Kui minu tegelaskuju kohta on mingi novell või
romaan, olen need küll läbi töötanud.
Missugune on sinu
meelest ooperi tulevik või ideaal? On ju museaalsed kostüümidraamad,
kaasaega toodud lavastused, mis püüavad igihaljastele
teemadele kaasajas katet leida, siis väga kontseptuaalsed
ja raskestimõistetavad avangard-projektid...
Minu meelest toimib kaks suunda klassikaliste vahenditega
võtta vanast parim ja lahendada seda tänapäevases
võtmes, ja teine, nagu ütlesid, minna äärmustesse.
Kui filmikunstist paralleeli tuua, siis nagu Borat ja Bruno. Mina
eelistan tänapäeva toodud, aga oma elegantsi ja stiilsuse
säilitanud, selliseid miksitud lavastusi. Mulle meeldib neis
kaasa teha, kui vaid sõnum oleks sees.
Üldiselt
peetakse Kesk-Euroopa lavastusi Eesti publikule liiga kardinaalseteks.
Milliseid oled ise näinud ja kuidas on meeldinud?
Mina olen vaid häid asju näinud. Eriliste perverssuste
peale pole sattunud.
Kuidas suurte
majade Meti ja Covent Garden toodangut hindad?
Väga hästi. Seal on suured võimalused. Aga sisuliselt...
On need väga klassikalised? Leian, et on hea, kui on säilitatud
mingeid traditsioone ja näidatud, et ooperis on esmatähtis
siiski muusika.
Mis meeldib/ei
meeldi ooperite filmiprojektide puhul?
See on super idee, tõmmata ligi rohkem ja nooremat publikut.
Sellega on kaasa tulnud suur hulk inimesi. Geniaalne leid.
Kuidas teatri
intriigidealtis õhkkonnas omavahelistesse tülidesse
suhtud?
Eks püüan eemale hoida ja oma närvirakke säästa.
Kui asi mind ei puuduta, üldjuhul ei sekku. Kui aga on tegemist
ilmse ülekohtuga, siis räägin selle inimesega,
avaldan talle toetust. Kui olen üleväsinud, lähen
kiiremas korras koju, see on mu pelgupaik. See on parim paik lõõgastumiseks
ja laadimiseks. Käin Nõmme metsas jooksmas, võtan
aega iseendale
mis puutub teiste peal oma pingete väljaelamisse,
siis eks mu abikaasa on selle kõik endale saanud. Aga meil
on selline usalduslik, pikaajaline suhe, et ta juba oskab mind
mahalaadida. Ega ma ei kalla seda tema kaela, aga halba emotsiooni
ma ei saa jätta enda sisse ma ei suuda, see sööks
mu ära. Pean saama rääkida. Aga mul on ka palju
sõbrannasid, kellega suhtlen. Vaimselt laen end kirikus.
Minu kodukirik on Pirital Valguse Tee kogudus. Aga käin ka
kinos, teatris, loen palju.
Suured staarid
käivad kriisikolletes laulmas jne. Kas sina oled mõelnud
vanglates või hooldekodudes laulmisele? Või läheksid
kuskile sõjakoldesse, kui vaja?
Olen käinud vanglates, vanadekodudes, lastele laulmas. Aga
ega ma ei lahmi. Kui tunnen, et on oluline, et just mina seda
teeks, siis lähen.
Kui tahaksid kunagi
rajada omanimelise fondi, siis keda-mida see fond toetaks?
Heategevusele olen palju mõelnud. Konkreetset plaani pole
veel valmis välja käima. See valdkond peab olema minuga
väga seotud, olema endale selge, miks just mina seda teen.
Birgitta Festivalil
astud üles Eurydike rollis. Mida see tegelaskuju või
siis Orpheuse-Eurydike reaalse maailma ning surnute riigi vahet
käimine sinu jaoks tähendab?
Selle süee puhul on oluline, et kõik me eksime.
Ja kõik vajame ka andestust seda, et meile antaks
teine võimalus ning seda, et armastuse jõud suudab
saata korda imesid.
|
|
|