Kultuur ja Elu 3/2009


Kultuur ja Elu 2/2009

 

 

 

 



Mart ja Bruno 1989. aasta sügisel Tartus. Mehed tutvusid Mordva vangilaagris 1964. aastal. Foto Anna Rosalie Uurde.

Eestlane ja lätlane: Mart Niklus ja Bruno Javoiš

Tekst: Jaanika Kressa

Vabadusvõitlejad Mart Niklus ja Bruno Javoiš elavad Tartus üsna lähestikku ning võiksid teineteist peaaegu naabrimeesteks kutsuda.

Krüptokommunistide ja köögitüdrukute riik

Bruno on sündinud 1941. aastal Riias. “Ma ei tea, miks mu vanemad Läände ei läinud, võib-olla nad lihtsalt ei saanud, meil pole sellest juttu olnud. Emal oli viis õde, kaks neist läksid ära, kuid üks koos perega uppus, kui Vene allveelaev suurt põgenike ja haavatutega täis transportlaeva torpedeeris. Kõik ei saanud ju ära sõita. Kui kõik oleks põgenenud, kas siis oleks meil praegu olemas oma riiki? Meil on praegu oma riigid. Olgu või halb, kuid ikkagi oma, sest mis on riigi tunnused? Territoorium koos kindlalt paika pandud piiridega (mis muidugi võivad muutuda „nii sinna kui tagasi“), kodanikkond ja (laiemas mõttes) rahvas ning seda kõike valitsev võim, mis sõltub selle rahva tahtest. Kõik muu on marginaalse tähtsusega. Eesti riigil on kõik need kolm tunnust olemas, Läti riigil samuti. Järelikult sõltub kõik muu meist endist,” kinnitab Bruno Javoiš tüüpilisele lätlasele omase paadunud optimismiga.

Tüüpiline eestlane, Mart-Olav Niklus, puhkeb selle peale kõlavalt naerma. Tõesti kõlavalt, nagu pianistile kohane. „Meil on riigivalitsemise eesotsas palju värvivahetajaid, tõusikuid ja karjeriste, normaalses riigis niiviisi olla küll ei tohiks,” ütleb ta.
„Valitsused tulevad ja lähevad, rahvas jääb. Ja eriti tähtis on, et see osa rahvast, kes ülejäänut juhib, suunab ja mõjutab, hoiaks kokku ja leiaks ühise keele,” jätkab Javoiš.
Selle peale lisab Niklus: „Senikaua ei muutu midagi, kuni me oma valitsejateks ikka edasi valime endiseid kommunismiehitajaid, profaane, diletante ja poliitilisi seiklejaid – selliseid, kes ühest erakonnast teise karglevad, soovides kogu aeg ja ükskõik kus liidrid olla. Eestis valitseb krüptokommunism, sest desovjetiseerimist pole ju olnud.” Tema meelest järgitakse praeguses Eestis Lenini õpetust: „Iga köögitüdruk peab oskama riiki juhtida.”
“Poliitiline nartsissism ja veendumus, et Eesti on maailma naba, on eesti rahvale kalliks maksma läinud,” kinnitab teenekas vabadusvõitleja, kellel hiljuti täitus veider juubel. Nimelt esitati Mart Niklus tänavu juba kümnendat korda Tartu linna aukodaniku kandidaadiks, ja kümnendat korda jäeti ta sellest tiitlist ilma. „Sedapuhku eelistati ühte kvislingit või punarüütlit, järgmine aasta omistatakse see aunimetus ehk endisele KGB ülemale,” pakub Niklus. „Seesugune on mõnede arvates ju nii palju siin „heade mõtete linnas” ära teinud, toiminud „stabiliseeriva faktorina”. Minusugune ju muidugimõista ei saa kodulinna aukodanik olla, sest puudub punane minevik,” ironiseerib Niklus. Isegi Kaitseministeeriumis ja Kapos töötavat endisi KGB-ga seotud isikuid (näiteks Jüri Vissak või ka hiljutine Herman Simmi juhtum). „„Eestimaa on meie kätel!”, „Eesti tuleb tagasi!”, „Ükskord võidame niikuinii!” Trullallaa – trallallaa! Otsekui Lollidemaal elaksime,” kommenteerib ta.
Niklus rõhutab, et kommunistide taktika hulka kuulub ka oskus olla alati õigel ajal õigel poolel. Kui vaja, siis peavad nad isamaakõnesid ja käivad kirikus, kui vaja, siis suudlevad kas või vaenlase lippu. Vaat kus taktika: nemad ju teavad, mida nad teevad, ja eks kõige tähtsam asi on, et õigel ajal oleksid õigel poolel.

Heiskas lipu herilasepessa

Mart Niklus on sündinud 1934. aastal Tartus, lõpetanud 1957. aastal ülikooli bioloog-zooloogina, spetsialiseerudes ornitoloogiale. Juba järgmisel aastal sai temast NSV Liidu meelsusvang.
Bruno Javoiš saabus Mordvasse 1964. aasta suvel, olles Riia Lennundusinstituudi üliõpilasena ööl vastu 5. detsembrit (NSV Liidu Konstitutsiooni päev) Riia miilitsavalitsuse peahoone paraaduste ees olevasse raadiomasti heisanud Läti puna-valge-punase lipu. „See oli tõeline herilasepesa, sellepärast saingi 7 aastat. Mulle öeldi otse, et kui ma oleksin selle lipu mõne puu otsa või kiriku torni tõmmanud, siis oleksin saanud ainult kolm aastat. Kuid sellise „häbematuse“ pärast anti maksimum,” meenutab Bruno. Kahetsenud pole ta oma tegu kunagi, aga mõnikord on ta nende aastate jooksul mõelnud, et ehk oleks pidanud jätkuma rohkem kannatlikkust teeselda, kuni instituut saaks lõpetatud, et saada Läti lennundussüsteemis mingiks juhtivtöötajaks. Vahest oleks siis saanud palju rohkematki korda saata.
„Vaatasin ümberringi: kõik olid vait, keegi midagi ei teinud, inimesed olid juba sunnitud Riias igal pool vene keeles rääkima. Tundus, et mingit pääsemist enam pole. Ma tahtsin näidata, et ometi peaks vähemalt lootust säilitama. Nüüd mõtlen, et kui ka oleksin jõudnud mingile juhtpositsioonile, poleks ma ikkagi saanud midagi teha. Ilmselt on õigem teha seda, mida vastaval ajal olukord nõuab, ja seda tuleb teha just õigel hetkel,” meenutab Bruno.

„Laagreid oli Mordvas palju. Teel sinna vaguni mingi prao vahelt piiludes jäi mulje, et terve see eestlaste sugulasrahva maa on üks suur vangilaager. Poliitilisi, nii palju kui seda mäletan, hoiti viies – 3., 7., 10., 11., ja mingis müstilises 20-ndas osakonnas. Baltlasi oli neis kõigis. Täpset arvu tuleks pärida Moskvast, kuid jäi mulje, et lätlasi oli kõige rohkem, arvult järgmisena olid pingereas eestlased, lõpuks leedulased. Eestlased hoidsid teistest veidi rohkem omaette, suhtudes „võõrastesse“ mõninga umbusuga. Kui hakkasin eesti keelt õppima, kutsus tugeva kehaehituse ja läbitungiva pilguga Enn Tarto mind „jalutuskäigule“ ja korraldas temale omase otsekohesusega midagi ülekuulamise sarnast: „Mis eesmärgil? Ega sa tee seda kellegi ülesandel? Oled ikka veendunud, et ei jäta õppimist pooleli?“ Isegi ohtlikes situatsioonides rahu ja teistele meelekindlust sisendav Valdur Raudvassar aga vastupidi rõõmustas ja hakkas otsekohe „organiseerima” – korraldama eesti keele õpikute hankimist. Taivo Uibo, ühe käega, kuid meisterlikult korvpalli mängiv noormees, hakkas mind lausa sõbraks kutsuma, õpetades mulle nii pallimängu kui ka oma emakeele nippe. Pikka kasvu ja erakordselt heasüdamlik Robert Hamburg kutsus sööklas enda kõrvale istuma (vangilaagris tähendas see avalikku kellegi enda kaitse alla võtmist). „Enne meie aega“ olnud kuulus arst, siin aga ambulantsis sanitarina töötanud Enn (kahjuks teist nime ei mäleta) õpetas mulle meditsiiniterminoloogiat. Väikest kasvu, alati rõõmsa olemise ja imetlusväärse lauluhäälega kunagine legendaarne metsavend Volli õpetas eesti laule. Järjekindla protestikirjade läkitaja ja, eemalt vaadates, „purunemiskindla“ Mart Niklusega kohtusime vähe, sest teda viidi üsna tihti kas kohalikku kartserisse või lõpuks Vladimiri kinnisvanglasse, kuid vestlused temaga olid alati sisukad ja probleemsed,” meenutab Bruno kaugeid vanglaaegu.
“Paljud väärtused, mida väljaspool okastraati peetakse väga olulisteks, muutuvad vangilaagris väheolulisteks või kaotavad oma tähtsuse sootuks, kui oled üleni vaenuliku võimu valduses. Üksnes hinge ja mõtete üle ei suuda see võim valitseda. Kuid nägin ka inimesi, kelle hinged murti – kes läks vabasurma, kes võõrvõimu teenistusse. Ega seegi sõltunud rahvusest,” lisab ta.

Läti oli välja tõuganud, Eesti tõmbas magnetina

Bruno oli vangi viidud Lätist, vabanedes tuli aga Eestisse. Ise nimetab ta seda „tunnetatud paratamatuseks“. Läti oli teda ju jäädavalt „välja tõuganud“ – KGB tuletas oma olemasolu meelde igal sammul, edasiõppimiskatsed ebaõnnestusid salapäraselt, vanemad kartsid „härja punase rätikuga ärritamise“ kordumist, olles hirmul nii päeval kui öösel, vend pidi pidevalt

kannatama teise venna mineviku nina alla hõõrumist. Isegi tütarlaps, keda Bruno oli armastanud, oli temast lahti ütelnud ja läinud teisele mehele.
„Minu tulevik Lätis sai olla vaid „igaveseks autojuhiks“ olemine. Eesti, vastupidi, tõmbas ligi lausa magnetina. Kunsti kaugõppekursustel olin tutvunud minu silmis üliilusa, hella ja targa neiuga, kes, kuuldes minu seitsme lapse soovist, küll midagi kindlat ei lubanud, kuid paljutõotavalt silmi pilgutas. Tartu Ülikool võttiski mind vastu kaugõppesse, see langes kenasti kokku minu sooviga hakata perekonna jaoks kohe raha teenima. Siin ei pidanud keegi minu pärast ei kartma ega kannatama – vähemalt nii mulle esialgu tundus. Lootsin, et siin jäetakse mind ka „igas teises mõttes rahule“,” meenutab lõunanaaber.
Nii see ka oli ja on. Bruno elab Eestis üsnagi anonüümselt. „Niisuguseid asju, mis mind veelgi imestama paneks, küll ei ole,” tunnistab Bruno. Ta teab, et kui ärkamisajal sai inimesi vastandada – olid okupandid ja meie –, siis praegu peitub lahinguväli meis endis.
Bruno on Läti Vabariigi kodanik. Läti kodakondsus hoiab tema ja sünnimaa vahel vaimset sidet. “Minu peres on kõik peale minu Eesti kodanikud, ja ega ma küll ei ütle, et nad oleksid minust palju õnnelikumad. See võib-olla ongi see laialt leierdatud pluralism ja tolerantsus tegelikkuses,” ütleb ta.

Niklus ja Javoiš käisid Ziemelist mälestamas

Mart Niklus on oma hinnangutes naabrimehest märksa karmim. „Asi tuleb viia paroodiani, karikatuurini, grotesksuseni välja, see mõnikord aitab. Ma võiksin selle kohta estraadietenduse anda, aga mul on niivõrd palju muid tegemisi, et lihtsalt ei jõua,” ütleb ta. Niklus on aastaid rääkinud, et meil oleks vaja poliitilist, eetilist ja juriidilist Augeiase tallide puhastust. „See oli Heraklese viies vägitöö, ta juhtis öösel jõe läbi tallide ja hommikuks said need sõnnikust puhtaks. Kogu lähiminineviku kõnts tuleks välja rookida – näiteks valimiste teel oleks seda pidanud kohe alguses tegema,” räägib ta sütitavalt.
4. veebruaril k.a käisid Mart Niklus ja Bruno Javoiš Riias ühise sõbra ja aatekaaslase Juris Ziemelise mälestusüritusel. Ziemelis oli Javoišiga sama aastakäigu mees, kuid küüditati juba lapsena koos vanematega Siberisse. „Kui tagasi saabus, siis varsti ta arreteeriti nn Nõukogude-vastase tegevuse pärast, mis tegelikult polnud midagi muud kui vastupanu kommunistlikule okupatsioonirežiimile,” selgitab Niklus, kes ainukese välismaalasena Riiga mälestuskonverentsile oli kutsutud ja seal ka sõna võttis. Tõlkis muidugi Bruno Javoiš.
„Noh, need võisid pigem eestlased olla, kes vangilaagris “paranesid” või “ümber kasvasid”. Ziemelis oli väga lugupeetud eestlaste, üldse noorte kaasvangide hulgas. Ta istus oma aja lõpuni ära. Me puutusime kokku laagri elu- ja töötsoonis, tegime n-ö „paranduslikku“ tööd. Ega siis ju sunnitööd NSV Liidus olnud!” muigab Niklus.

Riia mälestusüritus oli pigem ühekordne ettevõtmine, mille korraldas Helsingi-86 Riia grupp. Möödus 20 aastat Ziemelise surmast.
„Võtsin osa ka tema matustest,” meenutab Niklus. „Elavana nägin teda veel paar nädalat enne surma, ta oli väga kõhn, sest põdes vähki.“ Niklus kiidab lätlaste sooja vastuvõttu ja avaldab arvamust, et lõunanaabrite juures hinnatakse ajalugu rohkem. Bruno Javoiši hinnangul on aga suhtumine endistesse poliitvangidesse Eestis ja Lätis üks ja seesama - neid püütakse maha vaikida.
„Mõnikord jääb mulje, nagu meid ei olekski, või nagu keegi tahakski, et meid enam ei oleks, nagu oleksime kõik surnud. Heal juhul saadetakse keegi mõneks päevaks sanatooriumisse. Endiste poliitvangide eest justkui hoolitsetakse, aga seda, et meile ka avalikkuse ees nn arvamusliidritega võrdselt sõnaõigust antaks, küll ei ole,” ütleb Javoiš.
„Meile oli teada Molotovi-Ribbentropi pakt, mille olemasolu kogu Vene okupatsiooni ajal varjati. Eestlased, lätlased ja leedulased leidsid ühiselt, et see tuleb avalikustada, sellest tuleb lahti öelda ja tagajärjed likvideerida. Teiste sõnadega: okupatsioon Balti riikides tuleb lõpetada,” meenutab Mart Niklus, kelle kodus Tartus anti Balti apelli nimelisele memorandumile lõplik viimistlus. Dokument tõlgiti paljudesse keeltesse ja levis kiiresti üle kogu maailma. Peatselt järgnesidki poliitrepressioonid. Allakirjutanuid oli 1979. aastal 45 ümber. Leedus anti hiljuti ka selleteemaline raamat välja. „Eestis vaikitakse vabadusvõitlus maha. Meie ametlik ideoloogia väidab, et eestlased olevat ennast vabaks laulnud, seda muidugi KGB organiseerimisel ja kompartei targal juhtimisel. Arnold Rüütel läinud Moskvasse, sirgeseljaline ja lokkisjuukseline nagu ikka. Kui Moskva seltsimehed seal tema peale karjusid ja teda ähvardasid, siis vaat just tema tuli ja tõi meile taasiseseisvumise, mitte aga mingid ekstremistid, eneseimetlejad, öövahid või katlakütjad, kelleks meid on sageli tituleeritud,“ saab Niklus pahaseks.

Ta on veendunud, et eestlasele on saatuslikuks saanud üleliigne orjavaim. „Me lihtsalt ei oska ilma peremeheta elada, suudleme piitsa, millega meid pekstakse. Orjavaimust tuleb lahti saada!” kinnitab isemeelne mees. Tema huumorisoon on imetlusväärne. „Praegusel ajal piinatakse meid kultuurselt: teed raadio või teleka lahti – ajudeloputus ei jää tulemata!”
Bruno hoidub Eestit kritiseerimast põhjendusega, et on Läti kodanik. „See on eetikaküsimus, mul pole siin hea sekkuda. Eestis saan ma vaid poolt olla või kedagi toetada, aga kellegi vastu olla oleks mulle väga problemaatiline,” ütleb ta. Valimas käib ta küll. “Kuid erilist mõtet ma selles ei näe.
Tulemused on ilmselt siiski juba varem ette otsustatud,” usub ta. „Koolis ma õpetasin lastele, et iga hääl loeb, kuid mul endal pole küll sellisesse parteilisse valimissüsteemi usku.”

Eestlastel on hea komme väriseda

Mart Niklus jälgib tähelepanelikult Eestis levinud ja meedia vahendatavat mõttelaiskust, lambafilosoofiat ja lauslollust, ta võtab vaevaks saata aatekaaslastele sageli napisõnalisi, kuid tabavaid kommentaare. Mõnikord tuleb selliseid reaktsioone postkasti korraga mitu, siis on jälle mõni päev vaheaega.
„Selleks, et vaenlase vastu võidelda, tuleb teda ju tunda. See on elementaarne tõde, et saada lahti hämamisest ja sõnademulinast. Keegi peab ju ometi välja ütlema: „Keiser on alasti!“ Paari-kolme lausega väljendatud kommentaarid mõjuvad paremini kui vits. Sõnadevahutajaid, kes räägivad kas või tund aega, kuid ei ütle midagi, tunnete ju küll. Võib-olla suudan ma mõnele isegi kasvatavat mõju avaldada. Mõni inimene ikkagi tahab, kui asju või nähtusi nende õigete nimedega nimetatakse või alasti tõde välja öeldakse. Aatekaaslased, näiteks,” ütleb vana vabadusvõitleja särasilmil.
Mart Niklus on väsimatu: paar korda aastas sõidab ta endiste kommunismivangide kokkutulekutele või mõne aatekaaslase mälestusüritusele. Ta on Tartu KGB Kongide Muuseumis õpilastele rääkinud, kuidas vanasti ajalugu võltsiti ja kuidas seda veel praegugi tehakse. Põllumeeste Kogu nimekirjas kandideeris Mart-Olav Niklus koos saatusekaaslase Kalju Mätikuga 7. juuni 2009 valimistel Euroopa Parlamenti. Kahjuks ei osutunud kumbki valituks.

Põgeneda pole Niklus Eestist kunagi tahtnud, selleks armastas ta kodumaa loodust ja bioloogiat liiga palju. “Kui pool sajandit tagasi poliitilised tagakiusamised algasid, siis seaduslikult püüdsin siit küll minema pääseda välismaale sugulaste juurde. Avaldustele sain kogu aeg eitavaid vastuseid ning lõpuks algasid reisid hoopis ida poole.“
Väliseestlaste hulgas on Nikluse meelest murettekitavalt palju naiivpatriotismi. „Arvatakse, et kui Pikal Hermannil lehvib sinimustvalge lipp, kui Eestis korraldatakse laulupidusid ja toomingad õitsevad, siis ongi riigis kõik OK,” muretseb Niklus. „Mis siis edasi saab – kas sureme lõpuks välja? Mõtleme välja uue IME, viime oma olukorra groteskini, teeme sellestki kas laulu- ja tantsupeo või koguni uue Balti keti!“
Niklusel on ka nõuandeid, kuidas politiseeritud ülekuulamisel käituda: ära ole nagu lammas lihuniku käes, võta jäme ots enda kätte, tümita ise punasest koolkonnast „vestlusele” kutsujat või ülekuulajat vaimselt ja moraalselt.
„Eestlastel on aga „hea” komme sellistel juhtudel väriseda, inimeste naiivsus, nõmedus ja hirm on vesi nende (represseerijate) veskile,” teab Niklus oma kauaaegsetele kogemustele tuginedes.

Lätti rõõmsana ja veel rõõmsamana tagasi

Kui Balti riigid iseseisvusid, aitas Bruno Tartus kaasa nii Rahvarinde kui ka Eesti Kongressi „projektidele“. Muudkui kirjutas, esines ja organiseeris. Üritas Tartu 10. Keskkoolis koos vanemate klasside õpilastega luua ka Õpilasrinnet.
„Olime väga tänulikud Ivar Raigile, kes, riskides nii oma töökoha kui ka karjääriga, avaldas Noorte Hääles Õpilasrinde deklaratsiooni koos üleskutsega kõikidele Eesti koolinoortele. Hakkasid tulema toetuskirjad ja liitumisavaldused. Kuid siis järsku „postkontoris“ juhtus midagi ning pärast seda nägin oma silmaga, kuidas ämblik kooli postkasti pilu ette võrku kudus. Mind vallandati, poisid aga, kes deklaratsiooni olid koostanud, võeti forsseeritud korras Vene sõjaväkke. Mitme tütarlapsega, kes deklaratsioonile samuti oma allkirja olid andnud, vestlesid väga tõsiselt „kommionud“,” meenutab Bruno.
Riiga viis ta tollal kohvritega Rahvarinde ajalehti, Eesti Kongressi materjale ja Eesti lippe. Sõnumeid Eestist loeti aplalt, sest Eesti oli tollal (ja ülisuures osas ka praegu!) lätlastele suur eeskuju.
„Kaunasesse S¹judise kongressile sõitsime koos legendaarse Harri Hennuga. Tema kalevipoeglik kasv, sirge selg, kõuehääl ja väga kindel esinemismaneer ühenduses kõrgel auastmel Eesti Kaitseliidu ohvitseri mundriga avaldasid muljet. Tundsin uhkust leedu rahva üle, kui mitmetuhandeline saalitäis kuulajaid püsti seistes eesti sangarile aplodeerisid ja skandeerisid: „Eesti! Eesti! Eesti!“ Tundsin uhkust sinimustvalge üle, mis Harri Hennu ja minu õlgu puudutades lehvis.

Tookord oli ju kõik kaalukausil. Naaberrahvaste toetus oli kõigis kolmes riigis äärmiselt tähtis. Asi, mida meie riikide taastajail kõige rohkem tarvis oli, oli usk, et selliseid „ekstremiste“ oleks üksteise eest väljas palju. Vaat see oligi see kuulus „Balti ime“,” meenutab Bruno.
Brunol on väga häid sõpru läti, leedu, eesti ja vene keelt emakeeleks pidavate isikute seast. Temalt on korduvalt küsitud, mida ta teeks, kui algaks sõda Eesti ja Läti vahel. Ta on vastanud, et eks ta siis sõdiks mõlemal poolel selle kolmanda vastu, kes sellise sõja valla on päästnud, provotseerinud, kedagi selleks üles ässitanud.
Keskmisest kuumema rahvustundega inimesed tunnevad üksteist muidugi kohe ära. Ent kõige traagilisem selle juures on asjaolu, et seesama, mis neid omavahel ühendab, ühtlasi lahutab neid keskmisest jahedama rahvustundega inimestest. „Kas poleks targem, inimlikum, rahvuse alalhoidu silmas pidades ka kasulikum, kui meid temperatuuri järgi mitte eristada?” küsib Bruno.
Kuigi Bruno elab Eestis, on tema sidemed läti rahvuslastega piisavalt tihedad. 1993. aastal organiseeris ta Tartus Lõuna-Eesti Läti Seltsi. Kokku tuli üle poolesaja inimese, kuid praegu on seltsist alles vaid Bruno enda joonistatud silt kapi otsas ja kaunid mälestused illusioonidest, „mis kõik oleks võinud olla“.
„Mõnda Eesti parteisse vahest astuksin küll, kui selle põhikirjas poleks sätet, et see on mõeldud vaid Eesti kodakondsusega isikuile,” mõtiskleb Bruno.
Kuigi naaberrahvad on üllatavalt sarnased, oskab Bruno eestlaste ja lätlaste vahel huvitavaid erinevusi välja tuua: „Ei leiduks vahest Riias ainsatki restorani, kus poleks teada, kuidas eestlast ära tunda: ta tellib ainult šnitslit ja morssi, pool tundi seda sööb, seejärel tund aega uurib arvet. Anekdootlike lugude rägastikus peitub kuskil ka tõde. Nali on ju selles, et küllap vist sama tunnuse järgi ka eestlane eestlast ära tunneb. Vestmann ja Piibeleht küll maadlevad omavahel, kuid üks ilma teiseta elada siiski ei saa. Rahvustunne on mõlemas rahvas võrdselt tugev. Vaadakem näkku erinevas vanuses inimestele laulupidude rongkäikudel Tallinnas ja Riias! On küll mõningaid erinevusi rahvariietes, mitte aga silmade säras. On teil, eestlastel, üldse aimu, kui palju lätlasi oli valmis 2007. aasta aprillimässu ajal Eesti pealinna politseile appi tõttama?! Tänase päevani imestavad lõunanaabrid, miks eestlased ikkagi olid nii „mökud“, et lubasid huligaanidel oma korravalvureid raudkangidega loopida. Lätis läheks rahvas kindlasti oma politseile appi,” ei paista Bruno optimismil olevat lõppu.


Kohtumine tartus Mart Nikluse Vikerkaare tänaval asuva kodumaja ees, kus 30 aastat tagasi kirjutati Balti Apell. Tänavu märtsis. Pildil vasakult: Edvins Snore, “The Soviet Story” autor; Agu-Üllar Kull, Otto Tiefi valitsuse liikme Ernst Kulli poeg; Mart Niklus GULAGi mundris; Rein Vanja, Nikluse aatekaaslane. Foto Bruno Javoiš

Balti riigid on kolmikud

Bruno usub, et kolm Balti riiki on kolmikud ja peavad kokku hoidma. “Tuletagem meelde 1940. aastat, kui meie valitsused ühise vastupanu osutamises agressioonile ei suutnud kokku leppida. Usun, et rahvad ise oleksid seda küll suutnud. Nüüd oleks vaja koostööd uuel tasandil – perekonniti läbikäimist. See oleks ka majanduslikult rohkem „konti mööda“. Suurte asutuste üksteisele küllasõit läheb kalliks, seda võivad endale lubada (eriti praegustes üha kitsamates tingimustes) vaid sellised oma ala entusiastid, nagu näiteks, Tartu Ülikooli „Gaudeamus“ ja Riia ülikooli „Absolventi“. Perede-vaheline läbikäimine oleks ka kultuuriliselt rikastav. Äkki tasuks kaaluda mingi virtuaalse andmebaasi loomist, kuhu jookseksid kokku andmed nende perede kohta, kes sooviksid endale sõprusperet Lätis ja/või Leedus.”
Riias on ametlikel andmetel ligi 70% mittelätlasi. Osa neist lausa vihkab nii lätlasi kui ka Läti Vabariiki. Ju oli Läti riigikaitsestruktuuridel olemas andmeid selle osa aktiviseerumise kõrgpunkti lähenemisest (muidugi pole sellest ametlikult keegi rääkinud ega kirjutanud!), sest 2007. aasta 15. märtsil, Leegionäride Päeva eelõhtul keegi „tähelepanelik kodanik“ „avastas prao“ Vabadussamba ühes küljekivis ning samal õhtul „elanikkonna ohutuse huvides“ piirati see monument tellingutega. Kartused polnud ilmselt asjata, sest juba mõni nädal hiljem pidid omakorda ahhetama eestlased, nähes, mis leiab aset Tallinnas.

Tean, et ka tänavu väga paljud eestlased kuulasid ja lugesid ärevusega Riias 16. märtsi rongkäigu keelustamise otsust. Eks kardavad lätlasedki Tallinna aprillimäratsemise kordumist Riias! Mul on andmeid, et täpselt samamoodi hoiti hinge kinni ka Leedus. „Kas tõesti on Vene oht Riias nii suur?!” küsib Bruno ja vastab ise: “Minu arvates mitte. Eelmise aasta 9. mail nn Suure Isamaasõja aastapäeval Daugava teisel kaldal asetseva tohutu betoon- ja pronksmonstrumi (arvestuslikult ca 1000 korda Tallinna pronkssõdurist suurem!) ümber kogunenud pidutsejatest suutsid Läti politseieriüksused kindlustada läti rahvuslaste okastraatpärja toimetamist peaaegu selle herilasepesa keskmeni.”
Eestlased on Leegionäride Päeva üritustest Lätis juba mitmeid aastaid osa võtnud. Kuid arvestades asjaolu, et Riia võimud ise sel aastal rongkäigu Milda juurde ära keelasid, otsustasid Bruno ja tema kaaslased järgida kõiki Riias korda pidavate ametnike korraldusi, hoidudes vähimalgi määral reageerimast kõikvõimalikele provokatsioonidele, našistide ja notšnoidozorlaste häbematustele. “Kavatsesime asetada pärja Eesti rahvusvärvidega ja tekstiga „JÛS ATDEVÂT SAVAS DZÎVÎBAS ARÎ PAR IGAUNIJU. DZIÏÂ PATEICÎBÂ IGAUNIJAS NACIONÂLÂ KUSTÎBA“ (Te andsite oma elu ka Eesti eest. Sügava tänutundega Eesti Rahvuslik Liikumine) Vabadussamba jalamile ja suunduda edasi Jekabpilsi rajooni. Seal oli mitu kohalikku omavalitsust üheskoos korraldanud nende territooriumil elavate ja sealtkandist pärit langenud leegionäride austamise ja mälestamist.

Grupp, milles olin mina, sõitis kahes autos läbi Valga ja Valka. Peale minu oli veel kolm eestlast – Eesti Rahvuslikust Liikumisest ja Eesti Kaitseliidust. Sellele, et meid isegi Läti Vabariigi territooriumile (!) ei lubata, me küll ei tulnud. Enne Läti riigipiiri ületamist seadsime valmis oma dokumendid. Eestlased olid ID-kaardid, mina otsustasin oma ID-kaardi taskusse jätta ja näidata kontrollijatele ette alles 2008. aasta sügisel omandatud Läti Vabariigi kodaniku pass. Nagu juba ette võis arvata, olidki paarsada meetrit linna piirist ennast tee äärde rivistanud „rohelised mehikesed“. Eestlastest autojuhid esitasid meie dokumendid vennaliku naeratuse ning „sveiki“ (tere) ja „lûdzu“ (palun) saatel. Kuid Läti ametnike tõrjuvat suhtumist nähes ununesid mul järsku paugupealt kõik tsitaadid piibellikust vennaarmust... Üks administratiivse näoilmega tegelastest uuris süvenenult meie dokumente, teine (midagi nina alla pobisedes) vedas näpuga järge kahest või kolmest lehest koosnevas nimekirjas,” meenutab Bruno.
Kuna otsingud venisid, astus Bruno autost välja, küsis läti keeles, kas on probleeme. „Jah, ühega teist on,“ vastati.
„See oli mingi Läti riigile ebasoovitavate isikute nimekiri. Lõpuks langes „valik“ selles hallipäisele, meie kõigi poolt lugupeetud ja südamepuudulikkuse all kannatavale vanahärrale Olev Vallimaale. Näidati Läti Vabariigi siseministeeriumi poolt välja antud ja minister Mareks Segliòði oma käega alla kirjutatud otsust, milles oli midagi ohtlikkusest Läti riigi julgeolekule. Palusin selle tähtsa dokumendi koopiat. Ei olevat võimalik valmistada. „Näete isegi – meil siin välitingimused!“ Ütlesin, et tahan tõlkida eestlastest kaaslastele. Seda lubati. Käest laskmata. Olev, endine kõrge ja kogenud Eesti julgeolekustruktuuride tegelane, muigas mõistvalt ja vangutas pead: „Pole mõtet!“ Otsustasime siis, et üks auto koos Oleviga pöörab otsa ümber. Olime just teise autosse ümber tõstnud pärja ja Eesti lipu, kui saadetuna kahest turskest vormiriietuses noormehest saadetuna astus meie juurde korpulentne roheline daam teatades, et ka teise auto juht olevat nimekirjas.

„Miks te seda siis kohe seda ei märganud?“ küsisin ja nõudsin uuesti nimekirja näha. Näidatigi. Heites pilgu nimekirjale, asendus ärritus antud situatsioonile väga kohatu sisemise naeruga – Dimitri Klenski nime kõrval ilutses Mart Nikluse nimi, veel mõni rida allpool oli selgelt välja trükitud ka minu nimi, kodune aadress ja ID-kaardi number! Kokku võis selles nimistus olla oma neli-viiskümmend nime, kuid nägin seda dokumenti vaid põgusalt. Üsna varsti taipaski üks kõrgemas auastmes mundrimees need nimed kinni katta. Oli veel teinegi, lisanimekiri, mida mulle ei näidatud.”

Ussimune ei leidunud

Bruno Javoiš kinnitab leebelt, et tema ei tea tänaseni, kas selle nimekirja oli koostanud Eesti Kaitsepolitsei. Nimede ja ID-kaartide numbrite juures oli ära märgitud isegi selle mikrobussi värv ja riiklik registreerimisnumber, millega nad eelmisel aastal samal päeval Lätis käisid.
„Neid võidi ju ka Riias kirja panna. Kätt südamele pannes – ma ei mõelnud tol hetkel pisiasjadele. Kuna kogu selle protseduuri juures meid usinasti pildistati, palusin, et tehku üks foto minust koos ühe mu eestlasest reisikaaslase, Tartu Ülikoolis juurat õppiva kaitseliitlase Aigar Põderiga. Ühtlasi tahtsin, et pildile jääks ka paar aastat tagasi isiklikult Vaira Viíe-Freibergalt saadud Kolme Tähe orden mu kuuerevääril,” räägib Bruno.
Nii eskorditi “ohtlikud elemendid” politseiautode (üks ees, teine taga) saatel, vilkurite vilkudes, Eesti Vabariigi piirini. „Päris uhke tunne oli. Külalisi naaberriigist minu sünnimaal ikkagi austatakse,” muigab Bruno ja tunnistab, et vaid hetkel, kui neile isikut tõendavad dokumendid tõkkepuu juures tagastati, valdas teda nõrkusehetk – tekkis kiusatus Läti Vabariigi passi enam mitte tagasi võtta. „Õnneks võitis kaine mõistus – hoolimata praegusest majanduskriisist saan ju iga kuu Läti riigilt ühe lati ja kolmkümmend seitse santiimi pensionilisa!”

Seltskonda hoiatati muuhulgas, et „kõik teed, isegi kõige väiksemad metsateed, on blokeeritud“ ja et mujalt olevat juba mitu gruppi tabatud. Koos Aigar Põderiga käis Bruno ka Kapo Tartu osakonnas aru pärimas, mis siis ikkagi toimub. Vastu võttis neid Bruno kinnitusel lahke olemisega noormees, kes üsna kahtlasel kombel meenutas talle ühte endist õpilast, kes neli-viis aastat tagasi oli Jõgeva Gümnaasiumi lõpetanud. Praeguse kapomehe tungival palvel jätab Bruno tema nime enda teada. Küll aga oli viimatimainitu suhtunud oma endise õpetaja muresse mõistvalt, olles samas ka üllatavalt hästi kursis hetkeolukorraga Riias Vabadussamba ümbruses.
Kapomees teatanud, et meie naaberriikide vaheline riikluse julgeolekusse puutuv info on tervikuna riigisaladus ega kuulu avalikustamisele. Soovitas siiski pöörduda kaebusega Läti Vabariigi siseministeeriumi poole. „Kohe meenus mulle Mordva vangilaagris levinud nali, mis muidu juba ammu unustusehõlma oleks suikunud: kui kirjutad Moskvasse kaebuse, tuleb kas NSV Liidu seadustes ette nähtud ajaks või mõni aasta hiljem vastus: „Teie asi on läbi vaadatud. Ussi mune ei leidu“,” räägib Bruno. Saagu siis nüüd eestlane sellest lätlasest aru, millal ta on ülemäära leebe ja millal üdini irooniline…
„Ega mind üllataks põrmugi, kui eesti inimesi, kes läksid läti saatusekaaslaste mälestusele tänukummardust tegema, oleks Eesti-Läti piiril kinni peetud Vene okupatsiooni ajal. Nüüd aga ootab palju rohkem inimesi kui ainult nn rahvuslased, mismoodi hakkavad Eesti ja Läti võimud meie rahvastele pühadel ja riikidele olulistel tähtpäevadel edaspidi käituma,” sõnab Eesti Kaitsepolitsei silmis ilmselt Läti riigile ohtlik, kuid ikkagi Läti Kolme Tähe ordeni kavaler Bruno Javoiš.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv