|
1949. aasta märtsiküüditamine
tekst: Aigi Rahi-Tamm
Tartu Ülikooli vanemteadur, ajaloodoktor
|
Artikli autor Aigi Rahi-Tamm. |
Kuuskümmend
aastat tagasi kattis Eestit lumevaip, ööl vastu 25.
märtsi lükati mitmes kohas teid lumest puhtaks, ka neid,
mida mööda harvem käidi. Taluinimeste küsimusele,
miks ühtäkki need kõrvalised teed läbitavad
peavad olema, saadi vastus varajastel hommikutundidel Balti
riikides oli käivitunud sõjaline operatsioon Priboi.
Eestis oli valmis seatud üle kahe tuhande operatiivgrupi,
kelle ülesandeks sai eelnevalt kindlaks määratud
isikute kinnipidamine ning nende jaamadesse toimetamine ja küüdivagunitesse
paigutamine. See järjekordne puhastusaktsioon
pidi Eesti külad ja linnad vabastama nõukogude korra
kindlustamist takistavatest kulakutest, kodanlikest
natsionalistidest, nende relvastatud bandedest,
Eestile omasest talude süsteemist tervikuna.
Küüditamise
ettevalmistamine
Küüditamise
otsus. Millal täpselt ja kelle poolt konkreetselt käidi
välja mõte küüditamise suuroperatsiooni
korraldamisest Balti riikides, sellele küsimusele pole siiani
ühest vastust saadud. Küüditamise läbiviimise
vajadusest räägiti 1948.49. aastal nii põllumajanduse
sovetiseerimise kui metsavendade tegevuse mahasurumise kontekstis.
Igal juhul olid 1949. aasta 20. jaanuariks Moskvasse edastatud
andmed 10660 nõukogudevaenuliku perekonna kohta ning üheksa
päeva hiljem oli valmis ka küüditamise alusdokument,
NSVL Ministrite Nõukogu otsus 390-139ss, milles määratleti
ära, et Eestist tuleb välja saata 7500 peret. Kuidas
see arv konkreetsete isikukategooriate lõikes jagunema
pidi, jäi EK(b)P KK 1. sekretäri Nikolai Karotamme ja
ENSV Ministrite Nõukogu esimehe Arnold Veimeri otsustada.
18. jaanuariks olid Moskvasse Stalini juurde NLKP Keskkomitee
Poliitbüroosse kutsutud kõigi kolme Balti liiduvabariigi
parteijuhid, et nendega küüditamisega seonduvaid küsimusi
arutada, sidudes nad sel viisil vastutusega toimepandava ees.
Istungi lõppedes andis Stalin NSVL Ministrite Nõukogu
esimehe asetäitjale Lavrenti Beriale korralduse alustada
operatsiooni ettevalmistustöödega.
29. jaanuari NSVL Ministrite
Nõukogu otsus 390-139ss määras ära väljasaadetavate
arvu, väljasaatmispiirkonnad ning operatsiooni läbiviimisega
seotud olulisemad ülesanded. Kolmest Balti vabariigist tuli
ühtekokku välja saata 87000 inimest Leedust 25500,
Lätist 39000, Eestist 22500 inimest, määrates nad
eriasumisele Jakuutia ANSV-sse, Krasnojarski ning Habarovski kraisse,
Omski, Tomski, Novosibirski ja Irkutski oblastisse. Väljasaadetavate
kinnipidamine ning nende jaamadesse toimetamine jäi Riikliku
Julgeolekuministeeriumi ülesandeks, siseministeerium tegeles
väljasaadetavate konvoeerimise ja edasitoimetamisega. Nemad
vastutasid ka küüditatute valve eest teekonnal, administratiivse
jälgimise eest sihtkohtades ja väljasaadetute tööhõive
eest Siberis. Kaasatud olid veel NSVL finantsministeerium (küüditamisega
seotud kulutustele tehtava raha eraldamine), sideministeerium
(spetsiaalsete raudteevagunite eraldamine), majandusministeerium
(toitlustamine teekonnal), tervishoiuministeerium (arstiabi osutamine
teekonnal). Samuti tuli toimuvast teavitada väljasaatmispiirkondade
Töörahva Saadikute Nõukogude Täitevkomiteesid,
kelle kohustuseks oli väljasaadetavate majutamine. Operatsiooni
toimumise tähtajaks oli algselt määratud 20.25.
märts ning aega selle ettevalmistamiseks jäi umbes kaks
kuud.
Staapide
moodustamine
Küüditamisoperatsiooni
ettevalmistamiseks pandi paika mitmed staabid, üks neist,
NSVL julgeolekuministri asetäitja kindralleitnant Sergei
Ogoltsovi staap, asus algselt (kuni märtsi keskpaigani) Moskvas.
Hiljem, operatsiooni vahetu läbiviimise ajal juhiti kogu
ettevõtmist Riiast. Enne operatsiooni algust läkitati
kõigisse vabariikidesse NSVL julgeolekuministri asetäitjad,
Tallinnasse komandeeriti kindralleitnant Afanassi Blinov.
Veebruari lõpul-märtsi algul organiseeris Riiga oma
staabi ka NSVL Riikliku julgeolekuministeeriumi sisevägede
juhataja Pjotr Burmak. Selle staabi ülesandeks oli julgeolekuministeeriumi
vägedega seonduva tegevuse juhtimine ja koordineerimine.
Vabariikides juhtisid sisulisi ettevalmistustöid NSVL julgeolekuministeeriumi
volinikud, Tallinnasse saadeti volinikuks kindralmajor Ivan Jermolin.
Ühes tema saabumisega moodustati Tallinnas operatiivstaap
major Zaporotuki juhtimisel, mis koordineeris julgeolekuministeeriumi
tegevust algfaasis väljasaadetavatele arvestustoimikute
vormistamise perioodil. Peale seda, kui ettevalmistustöödesse
kaasati teised ministeeriumid ning sõjavägi (ajavahemikul
14.18. märts), moodustati uus 12-liikmeline staap,
kuhu kuulusid lisaks julgeolekuministeeriumi erinevate teenistuste
esindajaile veel sõjaväe, siseministeeriumi, partei
ja Ministrite Nõukogu esindajad. Staabi ülemaks sai
ENSV julgeolekuministri asetäitja alampolkovnik Vladimir
Vedejev. Analoogsed staabid moodustati samal ajal ka maakondades.
Väljasaadetavate
kindlaksmääramine
Mastaapse operatsiooni
läbiviimisel oli esmaseks ülesandeks väljasaadetavate
perekondade kindlaksmääramise töö käivitamine.
29. jaanuari otsusest lähtuvalt oli inimeste väljasaatmise
aluseks natsionalisti, bandiidi olemasolu
perekonnas või kuulumine kulaklike perede hulka.
Nimetatud süü tuli esmalt julgeolekuministeeriumi
töötajatel dokumentaalselt ära tõendada.
Eesti NSV-le kindlaks määratud küüditatavate
perede normarv (7500 peret) jagati ära kõigi maakondade
vahel. Järgnevalt algas arvestustoimikute koostamine ning
vajalike dokumentide vormistamine. Juba veebruaris hakkas Eestisse
saabuma mujalt NSV Liidust saadetud julgeolekuministeeriumi töötajaid
jm abitööjõudu, keda esialgu rakendati peamiselt
dokumentatsiooni vormistamisel.
Väljasaadetavate kindlaksmääramine toimus materjalide
alusel, mida koguti ENSV julgeolekuministeeriumi keskaparaadi
A osakonnast (arhiivi-arvestus osakond) (peamiselt
karistatud natsionalistide juurdlusmaterjalid); maakonna
julgeolekuosakonna kartoteegist (andmestik bandiitide,
illegaalide kohta); valdade täitevkomiteest (andmed
kulaklike perekondade kohta); piirivalvest ja laevastikust
(andmed emigreerunud isikute kohta). Keskne ja koordineeriv roll
kirjeldatud protsessis oli A osakonnal.
Enim kasutatud tõendusmaterjaliks
olid mitmesugused julgeoleku keskaparaadist ja sõjaväe
vastuluureosakondadest pärit dokumendid nagu koopiad natsionalistide
ja bandiitide suhtes langetatud sõjatribunali
otsustest, arreteerimise määrused; väljakirjutused
erinõupidamise otsustest; õiendid kompromiteerivate
materjalidega (näiteks teenistus saksa sõjaväes,
Omakaitses) jms. Tegutsevate või tapetud bandiitide
ja illegaalide perede arvestustoimikutes leidub erinevaid
agentuurmaterjalide põhjal koostatud memorandumeid, väljavõtteid
agentuurasjadest, tekistlik-sõjaväeliste operatsioonide
raportitest, ülekuulamisprotokollidest jms. Kulakute
puhul tugineti ka kohaliku täitevkomitee poolt kinnitatud
kulakute nimekirjadele. Kohalikud omavalitsused iseseisvalt
mingeid väljasaadetavate nimekirju ei koostanud, isikute
ja perede kindlaksmääramine toimus ENSV julgeolekuministeeriumi
süsteemi siseselt.
Küüditatavate
hulka sattus väga erineva süüdistusastmega isikuid.
Julgeolekuosakondade tegevus lähtus ennekõike sellest,
et jõuaks nõutud normi jagu arvestustoimikuid õigeks
ajaks ette valmistada. On täiesti ilmne, et ettenähtud
ajaks ei jõutud välja selgitada kõiki natsionaliste
jt kategooriaid ega reastada kuidagi ka neile esitatavaid süüdistusi.
Kuna julgeolekuministeerium pidi dokumentatsiooni vormistatud
saama umbes kuu jooksul, siis vajalikuks taustakontrolliks enam
aega ei jagunud, seda tehti ülima pealiskaudsusega kui üldse.
Kiirustamise märgid ilmnevad samuti rohketes eksitustes nii
nimede kui elukohtade osas, samuti jäeti sageli tuvastamata
väljasaatmist välistavad asjaolud nagu perekonnaliikme
teenistus Suure Isamaasõja ajal Nõukogude Armees,
partisanisalkades, riiklikud autasud jms.
Kogutud andmete alusel koostati iga perekonna kohta kokkuvõtlik
õiend, mille kinnitasid julgeoleku regionaalosakonna ülem
või selle asetäitja. Koostatud toimikud saadeti edasi
Tallinnasse julgeoleku keskaparaati. Seal koostati iga perekonna
kohta kokkuvõtte, kuhu olid kantud andmed väljasaatmise
põhjuse (natsionalisti, bandiidi
või kulaku nimi ühes kokkuvõttega
tema nõukogudevastasest tegevusest) kohta ja väljasaatmisele
kuuluvate perekonnaliikmete nimed. Vajadusel otsiti juurde ka
kompromiteerivaid andmeid. Dokumendi pidi kinnitama ENSV julgeolekuminister
Boris Kumm. Natsionalistide, bandiitide
perede kokkuvõtted sanktsioneeriti ka ENSV prokurör
Kaarel Paasi poolt. Kulakute toimikute vormistamist
kureeris A osakonna ülem major Alfred Pressmann,
kes pidi kinnitama maakonna täitevkomiteede kulakute
nimekirjadest tehtud väljakirjutuste õigsust, tema
on alla kirjutanud enamusele kulakute toimikute kokkuvõtetele.
Natsionalistide, bandiitide ja kulakute
toimikute kokkuvõtete erinevus tuleneb küüditamise
aluseks olnud korraldusest. Kulakute puhul oli selleks
ENSV Ministrite Nõukogu 14. märtsi määrus
nr 014. Natsionalistid, bandiidid saadeti
asumisele NSVL Riikliku Julgeolekuministeeriumi juures asuva Erinõupidamise
otsustega, mida 1949. a märtsis veel ei olnud ning seetõttu
olid kokkuvõtted küüditamise hetkel nende väljasaatmise
juriidiliseks aluseks ja tuli prokuröri poolt sanktsioneerida.
Peale allkirjastamisi ja registreerimist jõudsid toimikud
tagasi maakonda, see töö lõpetati orienteeruvalt
18. märtsiks.
|
ENSV julgeolekuministeeriumi poolt
vormistati väljasaadetava kohta arvestustoimik, kuhu
oli kantud kokkuvõte tema nõukogudevastasest
tegevusest (natsionalist, bandiit,
kulak) ja väljasaatmisele kuuluvate pereliikmete
nimed. |
Tegevusplaanide
koostamine
Samaaegselt arvestustoimikute
vormistamisega toimus maakonna julgeolekuosakondades ka konkreetsete
tegevusplaanide koostamine. Tuli teha arvestused operatsiooniks
vajamineva elavjõu, transpordi, sidevahendite osas, seda
sõltuvalt küüditatavate perede arvust. Samuti
tuli kirjeldada kuidas ja kuhu kogutakse kokku operatiivgrupid,
kuidas tullakse toime võimalike metsavendade rünnakutega
jm. Kohalike plaanide põhjal pandi kokku üldine tegevuskava,
mis saadeti 17. märtsil Nikolai Karotammele. Umbes samal
ajal algas maakondades operatsiooni läbiviivate operatiivgruppide
moodustamine. Operatsiooni ettevalmistamine oli jõudnud
etappi, millesse kaasatud asutuste ja isikute arv päev-päevalt
kasvas.
Nii massilise operatsiooni läbiviimiseks ei oleks piisanud
vaid julgeolekuministeeriumi jõududest. Täiendust
tuli hankida siseministeeriumilt, sõjaväelt, piirivalvelt,
toeks ka kohalikud aktivistid ja ametnikud. Operatsiooni teostamiseks
vajaminevate jõudude arvestuse osas on käibel erinevaid
arvandmeid. Veebruari lõpus väljatöötatud
P. Burmaki plaani kohaselt tuli ülesande täitmiseks
Eestis kaasata 2198 operatiivtöötajat, 5953 sõjaväelast,
3665 hävituspataljoni liiget, 8438 parteiaktivisti, kokku
20254 inimest. Peagi selgus, et Eestisse tuli juurde tuua vähemalt
1341 operatiivtöötajat ja umbes 4350 sõjaväelast.
Viimased saabusid Eestisse öösiti ajavahemikus 10.15.
märtsini peamiselt Karjalast, Leningradist, Minskist, Moskvast,
nende mahalaadimine toimus varjatult peamiselt sõjaväelinnakutes.
Lisaks olid operatiivgruppidesse kaasatud 9375 parteiaktivisti
ja kolhoosnikku. Teated aktiivi kaasamisest, nende spetsiaalsest
väljavalimisest või siis sootuks nende juhuslikust
operatsiooni kaasa tõmbamisest, on väga vastakad.
Ühtekokku arvestati operatsiooni läbiviimisel 20915
inimese osavõtuga.
Operatiivgrupid ning
grupivanemad määrati kindlaks operatsioonile eelnenud
nädalal. Vanematena eelistati konkreetset piirkonda paremini
tundvaid julgeoleku- ja siseministeeriumi operatiivtöötajaid.
Iga pere kohta oli ette nähtud ka sõdur või
rahvakaitsepataljoni võitleja ning mõned aktivistid.
Ühele grupile püüti määrata lähestikku
elavaid perekondi. Enne operatsiooni käivitamist tuli operatiivtöötajatel
tutvuda grupile kinnitatud talude asukohaga, erinevate juurdepääsu
võimalustega talule. Tegelikkuses, ilmselt ajapuudusest
(gruppe moodustati veel praktiliselt operatsiooni alguseni) ja
võimalik, et ka konspiratsioonist tulenevalt, seda enamasti
ei tehtud. Hiljem, kui analüüsiti operatsiooni läbiviimisel
esinenud vigu, on sagedasema puudusena ära märgitud
eelkõige piirkonna nõrka tundmist.
Koos sõjaväelastega komandeeriti eriülesandele
ka üksuste poliitaparaat, mis tegeles isikkoosseisu ideoloogilise
kasvatustööga ja distsipliini tagamisega, kontrollides
meeste käitumist oludes, kui nad olid operatiivgruppidesse
laialipaisatud. Operatiivgruppidesse jagunemisel jälgiti,
et ka sõjaväelaste puhul oleks igas grupis vähemalt
üks parteilane või komnoorest ohvitser, kes oleks
operatiivülesandeks ideoloogiliselt ettevalmistatud, tagades
niimoodi parteilise kontrolli sõjaväelaste hulgas.
Julgeoleku- ja siseministeeriumi
vahelise koostöö reguleerimiseks moodustati ENSV siseminister
Aleksander Resevi juurde eraldi staap, mis hoidis korralduste
saamiseks pidevalt sidet julgeolekuministeeriumi staabiga. Ka
ENSV siseministeeriumisse oli Moskvast saadetud eraldi volinik.
Volinikud tegutsesid kõigis maakondades, kes pidid jälgima
vajalike meetmete rakendamist, hoidma pidevalt kontakti julgeolekuorganitega
ning osutama vajadusel neile praktilist abi.
21. märtsiks moodustati siseministeeriumi nii olemasolevast
kui juurdesaadetud isikutest 19 Eestist teelesaadetava eeloni
komandot, kuhu kuulusid 76 ohvitseri, 456 sõdurit-konvoeerijat,
57 meditsiinitöötajat, ühtekokku 589 inimest. Hiljem
täiendati koosseise veel enam kuni saja inimesega. Iga eeloni
pidi saatma vähemalt 24-liikmeline konvoi.
Alates 21. märtsist hakati jõude maakondadesse laiali
paigutama. Julgeoleku- ja siseministeeriumi ühisgrupid püüdsid
raudteejaamade läheduses leida sobivaid pealelaadimiskohti,
mis pidid asuma umbteel ja olema eraldatud, seetõttu asusid
mõned punktid linnast kilomeetreid eemal. Raudteele, sildade
ja tammide juurde paigutati valve ning seati sisse patrullid.
Diversiooniaktide kartuses mindi 24. märtsil kell 23:00 üle
tugevdatud valvele. Mitmed tähtsamad objektid nagu erinevad
ühiskondlikud hooned, naftabaas, autobaas, teraviljasalv,
tööstus- ja majandusettevõtted kindlustati ööpäevase
valvega. Samuti suurendati öisel ajal ringiliikuvate patrullide
arvu.
Operatsiooni
läbiviimine
Operatsiooni käivitamine.
Kuigi küüditamise otsus nägi operatsiooni läbiviimise
tähtajana ette vahemiku 20.25. märts, ei suudetud
sellest kinni pidada. Ilmselt tekkis esimene viivitus väljasaadetavate
toimikute vormistamise käigus, sealt edasi hilineti juba
tegevusplaanide koostamisega. Viimaks otsustati operatsiooni alustada
ööl vastu 25. märtsi. Kell 21:0005:00 anti
Pihkva ja Gatina jaamades ootel olnud eelonid ette
ja suunati Eesti pealelaadimispunktidesse. Konvoivägede diviisi
ohvitseridest eelonide ülematele jagati kätte
täpsed instruktsioonid, raha ja erinevad arvepidamisdokumendid.
Operatsioon Priboi käivitus pealinnades kell
04:00, maakondades kell 06:00 ning see tuli läbi viia kolme
ööpäeva jooksul. Vastavad korraldused anti 610
tundi enne operatsiooni algust. Tegevusse asusid operatiivgrupid,
ühe grupi kohta arvestati keskmiselt 34 peret, kuid
seda arvu suurendati jooksvalt. Ettenähtud plaani täitmiseks
suurendati ka operatiivgruppide arvu, kokku osales operatsioonis
2099 operatiivgruppi.
Sündmustik
kohtadel
Küüditamise
protsess ise pidi plaanide kohaselt toimuma järgmiselt: Operatiivgrupid,
saanud kätte neile määratud hulga erikontingendi
majapidamisi, viiakse autodel nende tegevuse rajooni, seejärel
varjatult, jalgsi, lähenevad nad objektide hoonetele ja teostavad
selle üheaegse blokeerimise, arvestades kolm inimest talu
kohta. Lõpetanud objektide blokeerimise, siseneb grupi
vanem määratud ajal soldatite saatel majja, tuvastab
perekonnaliikmete isikud, paneb toime talu läbiotsimise,
seejärel teatab perekonnapeale valitsuse otsuse väljasaatmise
kohta, annab aega asjade kokkupanekuks ja vormistab dokumentatsiooni.
Üheaegselt sellega organiseerib grupi vanem transpordi erikontingendi
toimetamiseks kogunemispunkti või vahetult laadimispunkti.
Objektide konvoeerimisel kannab operatiivgrupp vastutust organiseeritud
valve eest. Relvastatud kallaletungi korral pidi grupi vanem
andma konvoeeritavatele korralduse pikali ning rakendama
samaaegselt meetmeid kallaletungijate likvideerimiseks, kutsudes
vajadusel punase signaalraketiga appi naabruses olevaid operatiivgruppe.
Pärast neile pandud ülesande täitmist pidid gruppide
vanemad ja sõdurid jääma, vastavalt vanema operatiivtöötaja
juhistele, abistama teisi operatiivgruppe. Samuti võidi
neid rakendada pealelaadimispunktides.
Varajastel hommikutundidel
unest üleskistud inimesed, nende nutt, meeleheide, teadmatus
on iseloomulik kõigile küüditamistele. Algas
kibekiire asjade pakkimine. Selleks ettenähtud aeg ja kaasavõetavate
asjade kogus kujunes küüditatute hilisemat toimetulekut
silmas pidades äärmiselt oluliseks teguriks. Võrreldes
varasemate küüditamistega oli 1949. aastal lubatud kaasa
pakkida suur kogus asju. Näiteks 1940. aastal oli küüditatutel
lubatud kaasa võtta asju 500 kilo pere kohta, mis 1941.
aasta juuniküüditatute puhul 100 kilole taandus. 1945.
aastal saksa rahvusest kodanike küüditamise ajal lubati
kaasa võtta juba 1 tonn esemeid perekonna kohta, 1949.
a isegi 1,5 tonni. Seda ei õnnestunud küll vist kellelgi
kaasa pakkida, sest paljudel polnudki sellisel hulgal vara. Teiseks
kahanes asjade pakkimiseks ettenähtud kaks tundi mõningatel
juhtudel mõnekümneks minutiks kui sedagi. Kodust väljaspool
tabatud viidi asumisele praktiliselt tühjade kätega,
neil jäi loota vaid teiste inimeste abile. Kolmandaks olid
inimesed enamuses meeleheite piiril ega suutnud ratsionaalselt
Siberi oludes vajaminevatele asjadele mõelda. Siin sõltus
palju operatiivgrupi liikmetest, kes mõneti aitasid asju
kaasa panna. On teada mitmeid juhtumeid, kus sõdurid ja
isegi gruppi juhtinud ohvitserid andsid oma kogemuste põhjal
nõu mida kaasa võtta ja mida mitte. Nendegi seas
oli isikuid, kelle pered olid olnud varem küüditatud.
Kui operatiivkoosseis
ja valve väljasaadetavad pealelaadimispunktidesse toimetasid,
jäeti partei- ja nõukogude aktivistid väljasaadetavate
eluruumidesse nende mahajäänud vara üles kirjutama
ja seda kohalikele võimuorganitele üle andma. Küüditatute
vara kuulus konfiskeerimisele ning selle realiseerimine jäi
täitevkomiteede esimeeste ja külanõukogu liikmete
korraldada (küüditatud talunike koduloomad anti üle
kolhoosidele). Nimetatud asjaolu tegi operatsiooni kaasatud aktiivi
liikmetest kohalike inimeste silmis küüditamise kaassüüdlased,
pingestades aastakümneteks inimestevahelisi suhteid, ja see
on äratuntav ka veel tänasel päeval. Küüditatutele
ja nende peredele on nendest päevadest meelde jäänud
eeskätt teejuhtidena, vara üleskirjutajatena operatsiooni
kaasa tõmmatud kohalikud tegelased mitte neile tundmatud
operatiivvolinikud, ohvitserid või teised korralduste andjad.
Küüditatute
transport
Kodudest kinnipüütud
inimesed koondati valdades peamiselt kohalikku kogumispunkti,
tavaliselt vallamajja, kust nad sõltuvalt konkreetsetest
oludest kas samal või järgmisel päeval raudtee
pealelaadimispunktidesse või sadamasse (saartel) edasi
toimetati. Kui väljasaadetav pere elas pealelaadimispunkti
või sadama lähedal, viidi nad kodunt otse rongile
või laevale. Saaremaa küüditatute edasitoimetamine
mandrile, Paldiski sadamasse toimus Jaagarahu sadamast. Nende
transportimiseks olid mõeldud kaubalaevad Viera
ja Läänemaa ning nende valveks kasutati
kaht mereväetraalerit ning üht siseministeeriumi piirivalve
allveelaevahävitajat. Hiiumaalt küüditatud toimetati
Lehtma sadamast Paldiskisse, kus nad eeloni paigutati. 26.
märtsil peeti Hiiumaal täiendavalt kinni kuus inimest,
kes hiljem lennukiga Tallinnasse viidi. Väikesaartel Abrukal
ja Vilsandil, kus küüditajad randumiseks sobivat alust
ei leidnud, jäi küüditamine ära. Niisamuti
ka Piirisaarel, kuna Laaksaare-Piirisaare vaheline jäätrass
oli eelnenud soojade ilmadega tublisti sulanud, ei julgenud keegi
enam üle nõrga jää saarele minna.
Küüditatute rongidesse paigutamine oli piiriks, kus
lõppes julgeolekuministeeriumi juhtiv roll operatsiooni
läbiviimisel ning algas siseministeeriumi oma. Igale eelonile
oli määratud konvoi ülem ning eeloni ülem,
kellel olid asetäitjad operatiiv- ja majandusalal. Eraldi
tähelepanu väärib eeloniülema asetäitja
operatiivalal, kelle peamine ülesanne seisnes põgenemiste
ennetamises ja likvideerimises. Põgenemise korral olid
nemad vastutavad põgenike tabamise ja jälituse organiseerimise
eest, nemad pidid jälitajaid varustama põgenike lähteandmetega.
Põgenemiste ennetamiseks koguti operatiivkoosseisult andmeid
eelonis viibivate kahtlaste isikute kohta, keda
arvati olevat rohkem üksikute, mitte perekondadena küüditatavate
hulgas. Nii näiteks paigutati Jõgevalt väljanud
eelonis 97312 eraldi vagunisse kõik üksikutena
väljasaadetud isikud, keda käsitleti kui põgenemisele
kalduvaid isikuid. Eeloni liikumise ajal, teekonnal Siberisse
tuli tegelda informaatorite värbamisega, igas vagunis pidi
olema vähemalt kaks informaatorit! Küüditatute
jalutamise, toidu, kütuse jm viimise ajal tuli välja
selgitada küüditatute meeleolu ning võita sobivate
isikute poolehoid nende hilisemaks operatiivseks kasutamiseks.
Eelkõige peeti silmas infosaamist nende isikute kohta,
kes üritasid põgeneda, proovisid luua kontakte konvoiga,
saata kirju vabadusse või hankida illegaalselt alkohoolseid
jooke. Ohtlikud ja põgenemisele kalduvad isikud tuli isoleerida,
samuti tuli tugevdada valvet nende üle. Kõigile meetmetele
vaatamata õnnestus eelonidest põgeneda vähemalt
12 isikul.
Eelonid liikusid mööda kindlaks määratud
marsruute. Eestis olid raudteeliinid tinglikult jagatud seitsmeks
lõiguks, mida kontrollisid 350 sõjaväelast,
kes olid paigutatud kahe kaupa vahipostile tihedusega üks
vahipost 78 km kohta. Ühtlasi korjati raudtee ümbruses
liikuvate salkade poolt üles eelonidest väljavisatud
kirjad. Näiteks raudteevägede 51. polgu salkade poolt
korjati üles 94 kirja, milles teavitati Siberisse saatmisest,
tervitati sugulasi ja tuttavaid, jäeti hüvasti kodumaaga,
kurdeti vee, valgustuse, hügieenivõimaluste puudumise
üle vagunites, esitati mitmesuguseid nõukogudevastaseid
ütlusi. Samuti kutsuti kirjades kaasmaalasi kordasaadetu
eest kätte maksma.
Küüditamise
üldine kulg
Operatsiooni läbiviimine
ei kulgenud siiski nii ladusalt nagu seda planeeriti. Väga
palju inimesi jäi kõigile pingutustele vaatamata välja
saatmata. Peamiseks põhjuseks oli kodunt eemal viibimine,
kuigi inimesi püüti tabada kogu operatsiooni kestel.
Väljasaadetavate taludes ja korterites seati üles varitsusi,
põgenenute asukohti tehti kindlaks sugulaste kaudu, kohapeal
kuulati üle perekonnaliikmeid ja neid otsiti taga agentuuri
kaudu. Mõnel pool, näiteks Pärnus, Võrus
korraldati ulatuslikum inimeste püüdmine, põhjendades
seda lauspassikontrolli vajadusega.
25. märtsi varahommikul alanud operatsioon, mis plaanide
kohaselt tulnuks läbi viia kolme päeva jooksul, jäi
venima 29. märtsi hilisööni. Eelonide Eestist
ärasaatmine algas 26. märtsi päeva teisel poolel,
viimane eelon väljus 29. märtsil kell 21:00. Kui
esimestes teeleläinud eelonides ei olnud ettenähtud
arvul inimesi, siis seevastu viimased eelonid, kuhu paigutati
ka kõik hiljem tabatud inimesed, olid kõvasti ülerahvastatud.
112 vagunit jäi aga kasutamata.
28. märtsi hommikuse, kella kuuese arvestuse kohaselt oli
plaanitud perede arvust tabatud 99,7%, inimeste lõikes
oli plaanitäitmise protsent madalam, 87,4. Järgmise
päeva, 29. märtsi hommikuks olid protsendid kasvanud.
Väljasaatmisele kuuluvatest peredest oli tabatud 103,9%,
kuid isikute osas jäi see protsent ikkagi plaanitust väiksemaks,
90,76%.
30. märtsi, operatsiooni Priboi staabi ülema
asetäitja Zaporotuki õiendi kohaselt saadeti
Eestist välja 20531 isikut ehk 7901 perekonda. Küüditamise
järgsetes dokumentides on need arvud mõneti erinevad.
ENSV julgeolekuministri asetäitja polkovnik Mihhailovi teatis
Karotammele 16. aprillil 1949 räägib 7552 perekonnast
ja 20702 väljasaadetud isikust. Kindlasti ei ole see lõplik
küüditatute arv. Neile lisanduvad veel kulakuperekondade
pead, kes kuulusid väljasaatmisele, aga kes olid parasjagu
normide täitmata jätmise tõttu vanglakaristust
kandmas või eeluurimise alla ning saadeti pärast karistuse
kandmist perede juurde Siberisse. Lisaks need vabatahtlikud,
kes teistele pereliikmetele Siberisse iseseisvalt järgnesid
ja seal küüditatutena arvele võeti. Nende hulka
kuuluvad ka Siberis sündinud lapsed. Siinkohal ei tohiks
ära unustada neid väljasaatmisest pääsenuid
(väljasaatmiseks vormistatute üldarvust jäi Eestis
välja saatmata 9152 inimest), kes end seejärel varjama
hakkasid ja haarangutel tapeti, vangistati ning vabaduskaotusega
karistati.
Varjunute
küsimus
Küüditamise
eest varjunute püüdmine hoogustus suvekuudel. 12. juulil
1949 andis ENSV siseminister välja direktiivi nr 21ss, mis
tähistas kuritegevuse vastase võitluse aktiviseerimisest,
eriasumiselt kõrvalehoidvate ja illegaalsete isikute ning
muu kuritegeliku elemendi kriminaalvastutusele võtmise
intensiivistamist. Kooskõlas NSVL julgeolekuministeeriumi
käskkirjaga nr 0065-44g koostati 1949. a märtsis mitteväljasaadetud
kulaklike majapidamiste elanike arvelevõtu
nimekirjad. 1949. a augusti seisuga oli selles nimekirjas 174
peret, septembris lisandusid veel 12 perekonna andmed, seda loetelu
täiendati pidavalt.
Küsimus väljasaatmata jäänud inimestest kerkis
esile korduvalt kuni 1953. aastani.
Näiteks oli see päevakorral Tallinna kui piirilinna
puhastamise käigus. NSVL julgeoleku II peavalitsuse ülema
asetäitja ubnjakovi kirjas 27. jaanuarist 1951 avaldus
järgmine seisukoht: Ministri asetäitja sm Ogoltsovi
korraldusel võtta see kontingent arvele, kuid nende väljasaatmist
ajutiselt ei toimu.
Märtsiküüditatute
edasisest saatusest
1949. aasta viimastel
märtsipäevadele läksid Eestist liikvele 19 eeloni.
Neist üheksa suunati Novosibirski oblastisse, kuus Krasnojarski
kraisse, kaks Omski oblastisse ja kaks eeloni viidi Irkutski
oblastisse. Küüditatud määrati rajoonidesse
laiali komisjonide poolt, kuhu kuulusid vastava piirkonna partei-
ja täitevkomitee esimees ning julgeoleku ja siseministeeriumi
ametkonna kohalikud juhid. Üldreeglina paigutati küüditatud
mahajäänumatesse piirkonnadesse, 96,9 protsenti Balti
riikidest väljasaadetutest alustasid tööd kõige
perspektiivitumates sovhoosides, kolhoosides ja metsamajandites.
Ainult 2,1 protsenti sattus tööstusesse.
Siberi majandusjuhtidele oli 1949. aasta küüditamine
ühtlasi lisatööjõu hankimise meetod. Paraku
ei vastanud küüditatute kontingent ootustele, küüditatute
massi moodustasid peamiselt naised ja lapsed. Lisaks oli Baltikumist
küüditatute hulgas ligi kolm tuhat enam kui 70-aastast
üksikut vanurit, invaliidi ja ilma vanemateta või
sugulasteta väljasaadetud last, kes niigi õnnetutest
inimestest tulvil hoolde- ja lastekodudesse paigutada tuli.
Väljasaadetute edasise saatuse määrasid ära
olud, kuhu sattuti, ja inimesed, kelle keskel tuli kohaneda ning
toime tulla nälja, külma, töö ja alandustega.
Siinkohal tuleb arvestada, et väljasaadetute töö-
ja elamistingimused olid piirkonniti väga erinevad ning inimeste
käekäik võis sellest lähtuvalt drastiliselt
erineda. Seetõttu tuleks laiade üldistuste tegemist
neis küsimustes vältida. Väga tõsiselt mõjutas
küüditatute toimetulekut Siberis pere koosseis. Peres,
kus emal kui ainsal töölkäijal tuli ära toita
lapsed ja tihti ka üks-kaks vanavanemat, oli tõsiseid
toimetulekuraskusi. Sellise kooslusega pered võitlesid
ellujäämise eest pea kogu asumisel viibimise aja. Siin
peab arvestama, et esialgu jagati leiba vaid tööl käidud
päevade eest ja tööpäevade arvestusel ei võetud
arvesse mittetöötavaid pereliikmeid, seega arvestati
norme vaid ühe eest ning sellega tuli ära toita ka pere
teised liikmed. Lisaks hoiti väljateenitud palkasid kuude
kaupa kinni. Kui peres oli meesjõud ja lapsed suuremad
(kes enamasti olude sunnil oma õpingud pooleli jätsid
ning perele elatist teenima hakkasid), saadi kiiremini järje
peale. Esialgse toimetuleku juures oli olulisel kohal koduste
abi, kes Siberisse pakke ning raha saatsid. Küüditatute
üldine olukord hakkas mõneti kergemaks muutuma 1950.51.
aasta paiku, mis väljendus kõige eredamalt suremuse
languses. Sel ajal paranesid elamis-, töö- ja toitumistingimused
ning arstiabi.
Küüditatud
kinnistati konkreetsetesse piirkondadesse, kust nad ei tohtinud
lahkuda, seetõttu mõjutasid nende käekäiku
üsna tuntavalt ka suhted komandandiga, kohaliku julgeoleku
esindajatega, sovhooside-kolhooside juhtkonnaga. 1949. aasta märtsis
Baltikumist väljasaadetud 30630 perekonna järelevalveks
moodustati Siberis 138 uut erikomandantuuri. Komandantidel lasus
väljasaadetute kohaloleku ja liikumiste jälgimise, üldise
meeleolu kontrollimise, tsensuuri tugevdamise ja põgenemiste
ärahoidmise kohustus.
Seega oli küüditatute elu allutatud rangele järelevalvele,
eksimuste eest võis karistada vägagi karmilt. Näiteks
väljasaadetu põgenemise või sellele kaasaaitamise
korral, võeti isik kriminaalvastutusele vastavalt NSVL
ÜN Presiidiumi 1948. a 26. novembri seadlusele VNFSV kriminaalkoodeksi
§82 alusel. Põgenemise eest võidi karistada
kuni 20 sunnitööaastaga. Ennetavalt kasutati põgenemise
kavatsustega isikute ümberpaigutamist eraldatumatesse rajoonidesse,
seda peamiselt põhjapoolsesse karmima kliimaga Krasnojarski
kraisse. Reþiimi rikkumine, aga samuti potentsiaalse nõukogudevastase
meelsuse näitamine võis kaasa tuua arreteerimise,
vangilaagrisse saatmise, arreteeritute lapsed saadeti sellisel
juhul Siberi lastekodudesse.
Nii põgenemiskatsete paljastamiseks kui väljasaadetute
üldise meeleolu jälgimiseks kasutati kohaliku administratsiooni,
avalikkuse ja informaatorite teeneid. Siberi paljurahvuselises
ja multikultuurses külas, kus erinevad arusaamad ainuüksi
olme tasandil teravateks konfliktideks paisuda võisid,
oli suhetel komandandiga oma tähendus. Eestlaste nõrga
vene keele oskuse tõttu tuli esimestel aastatel omavahelisi
arusaamatusi üsna sageli ette ning neil puhkudel sai komandant
oma suhtumistes üles näidata nii leebust kui karmust.
Suhteid kohalikega on iseloomustatud mitmeti. Oli kohalikke, kes
aitasid, kui ka neid, kes vihkasid. Osaliselt oli esialgne halb
läbisaamine ajendatud kohalikele esitatud nõudest
võtta küüditatud oma elamispinnale, mis niigi
üsna kitsuke ja vilets oli. Samas süvendati kohalike
võimude poolt halvustavat ja vaenulikku suhtumist eestlastesse
kui faðistidesse, mis oli piisavalt mugav põhjendus
omapoolsetele tegemata jätmistele vaenlase eest ei
pea hoolitsema. Läks aega, enne kui suhted normaliseeruma
hakkasid. Pärineti ju erinevatest kultuuri- ja religiooniruumidest,
erinevad olid väärtushinnangud, suhtumis- ja suhtlemismudelid,
haridustase. Eestis sisseharjunud töötamisviis ja omaalgatus
tegi paljudest küüditatutest hinnatud töölised,
kohusetundliku töösse suhtumisega teeniti ära kohalike
lugupidamine.
Kirjeldatud meetmed
teenisid kindlat eesmärki: eriasumisele saadetud inimesed
pidid jääma Siberisse igaveseks ajaks, kus neid alalise
elanikkonna hulka sulandumine ees oli ootamas. Siiski andis Stalini
surm lootust ka teistsugusteks arenguteks. 1953. aasta märtsis
võttis NSVL Ülemnõukogu Presiidium vastu seadluse
amnestiast, mille alusel hakati vabastama poliitilistel põhjustel
kuni viieks aastaks vangimõistetuid. 1953. aasta suvel
kavatseti lõdvendada eriasumisele saadetute administratiivset
järelevalvet, paraku selleni tol hetkel ei jõutud.
Ometi sai selgeks, et miljonite deporteeritute kinnihoidmiseks
ei jagu enam piisavalt poliitilisi ega majanduslikke motiive.
Esimesed otsused eriasumiselt vabastamise kohta tehti 1954. aastal.
16. juuli määruse kohaselt tuli kuu aja jooksul arvelt
maha kanda kõigi eriasumisel viibijate lapsed, kes olid
sündinud pärast 31. detsembrit 1937. Alla 16-aastased
lapsed vabastati asumisel viibijate piirangutest ja vanematele
kui 16-aastased lubati minna õppima vabalt valitud õppeasutusse.
Nende laste Eestisse tagasipöördumine sõltus
sellest, kas ja kui lähedasi sugulasi oli kodumaale maha
jäänud, kes nõustusid need lapsed enda juurde
võtma, laste vanemaid koju veel ei lastud.
Vabastamine kulges etapiviisiliselt, kategooriate kaupa. NSVL
siseministri nõudel tuli kõigi Baltikumist küüditatute
vabastamisotsused eelnevalt kinnitada kohaliku siseministeeriumi
poolt, mis pidi ära hoidma liialt ebasoovitavate isikute
koju naasmise. Murrang Siberist vabanemises saabus 1956. aastal,
massiline vabanemine jäi aastatesse 195758.
Vabastamine ei toonud
kaasa konfiskeeritud vara tagastamist ega andnud õigust
ilma ENSV Ministrite Nõukogu loata endisesse elukohta elama
asuda. Endised vangid ja küüditatud ei tohtinud elada
Tallinnas, Tartus jt suuremates linnades, saartel ega piirialadel,
neil oli tõsiseid raskusi elamispinna leidmisega. Ametikeelud,
kitsendatud õppimisvõimalused jm erinevad piirangud
jäid küüditatuid saatma veel aastaiks. Emakeelse
haridusega taaskohanemine tõi lastele kaasa uusi piinu.
Kehva eesti keele tõttu jäeti neid klassikursust kordama,
mõned jätkasid õpinguid vene koolides. Kohati
on Eestisse tagasitulekut ja kohanemist isegi küüditamisest
hingeliselt valusamaks peetud, tuldi ju igatsetud kodumaale ja
omade keskele, kus sooja vastuvõtu asemel ärapööratud
pilke ja põlglikku suhtumist taluma pidi, n-ö äramärgistatud
inimestega ei olnud soovitav suhelda.
Massiline vägivald rahulike elanike suhtes oli NSV Liidus
üks kommunismi juurutamise komponentidest. See aitas vastupanu
murda ja inimesi uute oludega kohanema sundida. Nõukogude
reþiimi inimvaenulik iseloom avaldus pidevas hirmu- ja pealekaebamise
õhkkonna tekitamises, usalduse kaotamises teise inimese,
kaasmaalaste suhtes. Hirm võimaldas konstrueerida uut võimu,
uut süsteemi, hirm sundis vaikima. Praegu võime tõdeda,
et Eesti on suutnud selle raske ja keerulise ajaperioodi üle
elada, ent vägivalla ja hirmuõhkkonnaga kaasnevate
tagajärgede analüüs seisab meil veel paljuski ees,
läbielatu ja kogetu küll tuhmub, kuid selle järelmõjud
ulatuvad meie tänasesse päeva.
* * *
Artikli koostamisel on kasutatud alapeatükki
Aigi Rahi-Tamm, Andres Kahar. The Deportation Operatsion Priboi
in 1949. Estonia since 1944: Report of the Estonian International
Commission for the Investigation of Crimes Against Humanity. Tallinn,
2009 (ilmumisel). Fotod ajalehest Memento.
|
|
|