|
|
Scoutspataljon õppustel.
|
Lahendused Eesti riigikaitsetuse
probleemile
tekst: jüri toomepuu
Kultuur
ja Elu jätkab Jüri Toomepuu raamatu Eesti lähiajaloo
põhiprobleemid avaldamist peatükiga Lahendused
Eesti riigikaitsetuse probleemile. Algus Kultuur ja Elu
nr 3/2006.
Mu varem
avaldatud (K&E nr 1, 2007) Eesti riigikaitsetuse probleemide
analüüsist nähtuna ei ole tänapäeva Eesti
kaitsevägi meid võimeline kaitsma ei sise- ega välisvaenlase
vastu. Sarnasele järeldusele on ilmselt jõudnud ka
kaitseväe ülem kindral Laaneots. Postimees oma juhtkirjas
Unarusse jäetud riigikaitse (21.06.07) väitis,
et selle aasta reservohvitseride kogu sümpoosionil olid Laaneotsa
järeldused riigikaitse hetkeseisu kohta leebelt öeldes
ehmatavad. Ta teatas, et sõjaohu korral saab kohe
rakendada vaid Scoutspataljoni, kus on pidevalt kohal paarsada
meest.
Riiklikud
prioriteedid
Meie riigikaitsetuse
üldprobleemidele lahenduste leidmiseks ja rakendamiseks on
eelkõige vaja seada Eesti riiklikeks prioriteetideks kaitseväe
ja teiste riigikaitseorganite tõhususe parandamine ning
rahvastiku ja riigiõigusetuse probleemide lahendamine.
Sellega peab kaasnema välis- ja majanduspoliitika, mis võimaldab
meil jääda iseseisvaks ohtlikule geopoliitilisele olukorrale
vaatamata. Siinjuures peab täheldama, et meil ei ole tingimata
vaja anda rohkem raha kaitseväele, mis meil on, vaid luua
kaitsejõud, mida me vajame. Kaks protsenti sisemajanduse
kogutoodangust on küllaldane, kui seda otstarbekalt kasutada.
Riiklike üldprioriteetide raames on muidugi tarvis sätestada
selgete eesmärkide ja ajagraafikutega programmid niihästi
kiireloomuliste kui ka pikaajalisemate, strateegiliste riigikaitse
eesmärkide saavutamiseks.
Prioriteetide sätestamisel on ülimalt tähtis lähtuda
ohuhinnangust. Suurimat ohtu Eesti Vabariigi püsimisele riigina,
kus valitsevad eestlased, kujutab endast Eestis paiknev, endistest
okupantidest ja nende järeltulijatest koosnev meile vaenulik
viies kolonn. Ainuke, kuid äärmiselt ohtlik Eesti Vabariigi
välisvaenlane on üha autokraatlikumaks ja agressiivsemaks
muutuv Vene Föderatsioon. Meie riigikaitseressursid peavad
olema suunatud eelkõige nende ohtude ennetamisse ja vajaduse
korral järeleandmatusse, kangelaslikku võitlusse vaenlasega.
Valmidus järeleandmatuks, kangelaslikuks võitluseks
ongi kõige tõhusam moodus rünnakute ennetamiseks.
Rakendagem
totaalkaitsesüsteemi
Soome, teiste Skandinaavia
riikide ja veitsiga sarnane totaalkaitsesüsteem oleks
meile eriti sobiv, kui see ei jääks pelgalt sõnakõlksuks
ja elukutseliste sõjaväelaste omavaheliseks jututeemaks,
vaid oleks ka tõeliselt rakendatud.
Rahvusvaheliselt tunnustatud julgeolekuanalüütik Edward
N. Luttwak, kes käis 2006. aasta detsembris meile oma eesti
keelde tõlgitud raamatut Strateegia: sõja
ja rahu loogika tutvustamas, soovitas samuti Eestil arendada
totaalkaitset, iseseisvat kaitsevõimet ning kopeerida Soome
riigikaitsemudelit. Ta avaldas arvamust, et kuigi üldiselt
on maailmas suund sõjavägede professionaliseerumise
suunas, on Eesti puhul olukord erinev, kuna meie naabriks on autoritaarse
valitsusega riik, mis võib käituda ettearvamatult.
Seetõttu peab Eesti arendama riigikaitsesüsteemi,
mis ei lubaks võimalikul sissetungijal saavutada kontrolli
kogu riigi üle. Te ei pea sõja korral võitma
ühtegi lahingut, kuid terve riigi territooriumil peavad vaenlasele
avaldama vastupanu väikesed üksused, mis ei luba vaenlasel
kehtestada oma võimu. Selleks on teil vaja hästi relvastatud
ja väljaõpetatud kodanike armeed ja kohustuslikku
ajateenistust kõikidele meeskodanikele, ütles
Luttwak. Ta selgitas ka olulist vahet NATO teoreetilisest ja praktilisest
kaitsekilbist, väites, et NATO kaitseb vaid neid, kes ennast
ise kaitsevad.
Et arendada totaalkaitsesüsteem Eesti julgeoleku garandiks,
on vaja eestlastesse juba maast-madalast sisendada kindlat võitlustahet
kodumaa kaitseks, vastavalt põhiseaduse 54. pragrahvile:
Eesti kodaniku kohus on /.../ kaitsta Eesti iseseisvust.
Samuti on vaja jätkata võitlust siis, kui võimukandjate
ja neile alluvate kaitseorganite võitlustahe või
suutlikkus on raugenud, nagu ütleb sama paragrahvi järgmine
lõik: Kui muid vahendeid ei leidu, on igal Eesti
kodanikul õigus osutada põhiseadusliku korra vägivaldsele
muutmisele omaalgatuslikku vastupanu.
Totaalkaitsesüsteemi rakendamine vajab kohast haridussüsteemi
ja riiklikke ning ühiskondlikke organisatsioone, mis sisendavad
kõikidesse Eesti kodanikesse tahet ja oskust oma vabaduse
ja peremeheõiguste eest võidelda nii sise-
kui välisvaenlase vastu. Selleks peab koolide õppekavades
alates algkoolist kuni ülikooli lõpuni olema kodanikuõpetust,
mis ei hõlma ainult kodanikuõigusi, vaid ka kodanikukohuseid,
ja annab noortele põhilist riigikaitse treeningut.
Kaitseliit ja selle noorteorganisatsioonid, noorkotkad ja kodutütred,
pälvivad tunnustust selle eest, et nad esitavad oma kodu,
maa ja rahva kaitsmist õilsa kohustusena, mida vabatahtlikult
täidavad need, kes soovivad jääda oma kodumaa peremeesteks.
Kahjuks on meil aga hakanud levima arvamus, et sellise riigi
eest, nagu meil on, ei tasu oma eluga riskides võidelda,
mis on ka peamiseks põhjuseks, et ainult veerand noortest
oma ajateenistuse kohustuse täidavad ja paljud eestlased
oma kodumaalt lahkuvad. Sellise arvamuse on tekitanud meie kummalise
valimisseaduse alusel võimule tõusnud võimukandjad,
kes ei pälvi rahva silmis respekti ega austust. Küsitlused
näitavad, et riigikogu ja valitsuse liikmeid peetakse üldiselt
raha- ja võimuahneteks rahva vara riisujateks. Seda üldiselt
levinud arvamust kinnitavad sagedased, uudistekünnist ületanud
skandaalid. Kuna võimulolevad seaduserikkujad ilmselt teevad
parima, et oma tehinguid saladuses hoida, võib oletada,
et avalikuks on saanud vaid väike osa toimunust.
Ilmselt ei ole totaalkaitsesüsteemi täielik ja efektiivne
rakendamine ja Soome kaitsemudeli kopeerimine võimalik
enne, kui Eesti on muutunud Soome taoliseks õigusriigiks,
mille kodanike valdav enamus on oma riigi üle uhked, usaldavad
ning austavad riikliku võimu kandjaid ja on seetõttu
ka nõus Eesti iseseisvuse eest relvaga võitlema.
Siiski on vajalik alustada enne sellise utoopilisena näiva
olukorra saabumist Eesti riigikaitsetuse probleemide lahendamist.
See on ka võimalik, kui selleks praeguste võimukandjate
hulgas vähegi arusaamist ja tahet leidub.
Võidelgem
kindlameelselt alanud külmas sõjas!
Vene valitseja Vladimir
Putin käivitas külma sõja Eesti vastu, kui deklareeris,
et Nõukogude Liidu kokkuvarisemine oli suur geopoliitiline
katastroof, ja kui ta lubas taastada vene impeeriumi endise hiilguse.
On ju selge, et katastroofi leevendamine ja Vene impeeriumi hiilguse
taastamine saab toimuda ainult naaberriikide taasanastamisega
s.t meie vabaduse ja iseseisvuse arvel.
Eelmises külmas sõjas sai Vene kommunistlik impeerium
haleda kaotuse osaliseks. Meie ei ole muidugi nii võimas
vastane Venemaale nagu oli seda Ronald Reagani aegne Ameerika
Ühendriigid, aga päris abitud ei ole ka meie. Eelkõige
on meil liitlased, kelle ülekaalukas võit eelmises
külmas sõjas andiski meile võimaluse vabaneda
Vene impeeriumi ikkest. Pelgalt külma sõjaga vaenlased
meid ei hävita.
Külma sõda kuumendasid oluliselt 2007. aasta aprillis
pronkssõdurina tuntud häbisamba Tõnismäelt
eemaldamise järel puhkenud venelaste rahutused ja rüüstamised
Tallinnas ja sellega kaasnevad Venemaalt juhitud küberrünnakud
ja Eesti majanduse kahjustamise katsed. Seda võib pidada
eelprooviks hiilguse taastamiseks vajalikule riigipöördele.
Vene duumasaadik Dmitri Rogozin arvas koguni, et on saabunud õige
aeg vallutada Eesti kuuma sõjaga. Ta avaldas Vene ajakirjanduses
ettepaneku Eestit rünnata, väites, et kõik põhjused
Eestiga sõda alustada on olemas ning esimesed sammud on
juba tehtud. Esimesena tulevad majandussanktsioonid, teiseks
katkestatakse kõik diplomaatilised suhted ja kolmandaks
kuulutatakse sõda, teatas Rogozin.
Tundkem oma vaenlast!
Putini agressiivsuse
on võimalikuks teinud peamiselt nafta- ja gaasihinna kiire
tõus. See on teinud Venemaa valitsejad enneolematult rikkaks
ja enneolematult ülbeks. Sellest annab tunnistust vaba ajakirjanduse
toore jõuga (ja mõrvadega) sulgemine Venemaal ja
Putini kriitiku tapmine radioaktiivse polooniumiga Inglismaal.
Putin on sõnakuulelikul duumal lasknud kehtestada seadusi,
mis mitte ainult ei piira rängalt sõnavabadust ja
inimõigusi, vaid lisavad ka karmilt karistatava ekstremismi
loetellu kõikvõimalikud poliitilised, ideoloogilised,
rahvuslikud ja usulised arvamused, mis võiksid valitseva
kildkonna ülemvõimu vaidlustada. Ajakirjandusel on
nüüd seadusega keelatud isegi viidata ekstremistlikuks
kuulutatud organisatsioonidele. Kirjastajatele ja trükkijatele
on kehtestatud rängad trahvid ebaseaduslikuks kuulutatud
kirjutiste avaldamise eest. Võib öelda, et Vene endisest
KGB-lasest president juhib kuritegelikku gangsterite jõuku,
mis ei ole ohtlikult vaenulik mitte ainult endiste Stalini poolt
ikestatute rahvaste, vaid kogu läänemaailma suhtes.
Eestlased olid sunnitud pool sajandit tundma õppima niihästi
oma sise- kui välisvaenlast. See muidugi ei tähenda,
et me ei peaks endid kursis hoidma ka nende praeguste tugevuste
ja nõrkustega. Võib öelda, et iga üldiselt
kasutatava mõõduskeemi järgi on meie välisvaenlane
äärmiselt vaene ja vilets. Kuigi nafta- ja gaasihindade
tõus on Venemaale toonud pretsedenditu sissetuleku, on
sellest kasu saanud peamiselt väike grupp võimulolijaid
ja nende lähikondlasi. Moskvas oli 2006. aastal kümnel
protsendil kõige rikkamatest inimestest 49 korda suurem
sissetulek kui kümnel protsendil kõige vaesematest.
Nafta ja gaasi sissetulekule vaatamata on 83 protsenti venelastest
ÜRO standardi kohaselt puruvaesed. Iga saja sünni kohta
on sada kuuskümmend surma ja meeste keskmine eluiga on ainult
58 aastat, mis on madalam kui meeste eluiga Bangladeshis. Ametlikus
statistikas avaldatud mõrvade suhtarvu alusel, mida võib
vaevalt täielikuks pidada, sooritatakse Venemaal viis korda
rohkem mõrvu kui Ameerika Ühendriikides.
Ka Vene sõjavägi ei ole palju muutunud sellest, mida
paljud eestlased pidid omal nahal kogema. Ametliku statistika
andmetel, mis ei näi olevat õigemad kui nõukogudeaegsed,
hukkus Vene sõjaväes 2006. aastal 554 sõjaväelast.
Organisatsioon Emaõigus teatas, et õige
arv on 4991, millest ligi pooled olid enesetapud. Kuhugi ei ole
kadunud Vene sõjaväele omane dedovtina,
nooremate mõnitamine, peksmine, piinamine ja vägistamine.
Sellele on lisandunud ka ajakirjanduses laialdaselt kirjeldatud
ohvitseride ja allohvitseride poolt sõdurite homoseksuaalseteks
prostituutideks sundimine ja müümine.
See kõik ei ole meile eriliseks lohutuseks, sest oma viletsusele
ja vaesusele vaatamata on meie vaenlasi rahvaarvult siiski umbes
175 korda rohkem kui eestlasi. Olen aga veendunud, et sellele
vaatamata suudaksime end välisvaenlase vastu kaitsta
kui me oma riigikaitsetuse probleeme tunnistame ja nendele lahendused
leiame.
Sisevaenlased
paljastada!
Meie sisevaenlaste proportsioon
Eesti elanikkonnas moodustab suurema ohu. Kuigi nad kaotasid 2007.
aasta aprillis riigipöörde eelproovi ja tugevdasid sellega
meie sisekaitset, ei ole musta stsenaariumit veel käivitatud
ja aeg töötab nende kasuks.
Suurelt osalt kattuvad strateegilised ja taktikalised kaitsemeetmed
sisevaenlaste vastu võitlemiseks. Eelkõige peame
vaenlase agendid paljastama ja siis nad välja rookima kõikidest
Eesti riigi struktuuridest. Parimate saadaolevate andmete alusel
resideerib Eestis per capita suurem Vene salaagentide vägi
kui üheski teises riigis. Neid toetavad tuhanded, 1994. aastal
Lennart Meri sõlmitud lepingute alusel Eestisse põlistatud
NL julgeoleku töötajad, suur osa endistest okupantidest
ja nende järeltulijatest ja paljud meie kodukootud endistest,
antaeeritavatest ja äraostetavatest. See moodustab
meie sisevaenlastele soodsa tegevustandri.
Riigipöörde eelproovi ajal avaldas SL Õhtuleht
(27. aprill 2007) järgmise arutelu meie riigistruktuuride
ustavusest: Kuivõrd usaldusväärne on siseministeeriumi
ametnikkond? Ministeeriumi ja tema allstruktuure on kogu iseseisvusaja
juhtinud paljude erakondade määratud usaldusisikud.
Ministeeriumis on piisavalt mis tahes toetajaid, kes on esmaselt
ustavad parteile ja alles siis riigile. Info lekkimise juhtumite
poolest väga kõrgel tasemel on Eesti lähiminevik
rikas. Loomulikult on nii siseministeeriumi kui ka kaitseministeeriumi
ametnike seas välisluure esindajaid. Kui siia lisada veel
nüüdisaegsed pealtkuulamisvõimalused, siis näeme,
et asjast huvitatud pooltel on suured tegutsemisvõimalused.
Ja tänapäeval saab raha eest ju nii mõndagi.
Huvilisi on arvukalt, kuid mida väiksem on osalejate ring,
seda väiksem on ilmselt ka info lekitamise võimalus.
Esmase kaitseliini selle ohu vastu peaks moodustama meie kaitsepolitsei
vastuluuretegevus. Paraku ei ole kapo senini kas tahtnud või
suutnud paljastada süümevande valevandujaid Eesti võimuladvikusse
jõudnute endiste NL julgeoleku agentide seas, kelle mustast
minevikust on teadlik iga vähegi informeeritud eestlane ja
muidugi ka kõik huvitatud välisriikide julgeoleku
ametid. Samuti ei ole kapo huvitunud Eestis paiknevate endiste
KGB agentide ja NL kaitsepataljonlastest terroristide kuritegudest,
ning on uurinud küüditajate kuritegusid paremal juhul
letargilise teo tempoga. See tekitab kahtluse, et kaitsepolitseid
kontrollib keegi, keda kontrollib meie vaenlane. Raske on ka tõsiselt
võtta organisatsiooni, kelle tegevuse alustala peaks olema
õige informatsioon, kuid kes avaldab oma aastaraamatus
fiktiivset statistikat. Kaitsepolitsei aastaraamatu 2006 esimesel
leheküljel rubriigis Rahvastiku koosseis on kirjas,
et Eesti elanikkonnas on 26 protsenti vene rahvusest inimesi.
See on samasugune õhust võetud arv nagu need, mida
avaldab statistikaamet.
Kuni tuleb aeg (loodame, et peatselt), mil niihästi meil
kui ka meie vaenlastel on põhjust kaitsepolitseiga tõsiselt
arvestada, jääb vaid loota, et uuriv ajakirjandus suudab
paljastada vaenlased meie riigistruktuurides ja võimulolijate
seadusetust, lokkavat korruptsiooni ja muid kuritegusid, mis meie
kaitsevõimet nõrgestavad.
Kaitsejõudude luureorganisatsioonid peavad muidugi tegelema
peamiselt informatsiooni hankimisega meie vastu suunatud vaenlase
väerühmitustest, aga kindlasti ka vaenlase tegevust
meie kaitsejõududes. Selleks peab oluliselt parandama kaitsevägede
vastuluure struktuure ja treeningut, et oleks võimalik
kõiki vaenlase agente paljastada ja kaitsejõududest
eemaldada.
Kaitseks sisevaenlaste vastu peame lõpetama igasugused
järelandmised Eestisse põlistatud vene impeeriumimeelsetele
venelastele, kelle eesmärk on taastada ülemvõim
ja privileegid, mida nad nautisid okupatsiooni päevil. Oma
eesmärkide saavutamiseks tahavad nad tunnistada okupatsiooni
seaduslikuks, kuulutada Eesti vallutamine Stalini punaarmee poolt
meie vabastamiseks, õigustada okupantide poolt
korda saadetud piinamisi, hukkamisi, küüditamisi ja
muid kuritegusid ning juurutada meie kodumaale vene vaim ja keel.
Järeleandmised sellistele Eesti venelastele saavad viia ainult
eestlaste peremeheõiguste kaotuseni meie kodumaal.
2007. aasta riigipöörde eelproovi sündmused aitasid
paljastada paljude poliitikute ja ühiskonnategelaste tõelise
palge. Keskpartei esimees Edgar Savisaar tegi ilmselt valearvestuse,
kui toetas vene märatsejaid ja rüüstajaid, arvates,
et olukord laheneb nii, et tal ei ole vaja enam eestlust teeselda.
Kuigi ta tegi pärast mässu ebaõnnestumist kiire
kannapöörde, on ta varasem lihtsameelsetest eestlastest
koosnev toetajaskond tublisti kahanenud. Peame ikka suhtuma ülima
umbusaldusega Eesti venemeelsetesse ja vene rahvusest poliitikutesse,
kes väidavad, et nende erilised, soojad ja tihedad suhted
Vene võimukandjatega aitavad luua heanaaberlikke suhteid.
Selliste poliitikute võimule pääsemine oma peamiselt
venelastest koosneva valijaskonna toetusel on toetus kodakondsuse
nullvariandile, kahekeelsusele, okupatsiooni legitiimseks tunnistamisele
ja venelaste ülemvõimu taastamisele meie kodumaal.
Lõpetagem
sõltuvus vaenlasest!
Eesti ega ükski
teine Venemaa piiril asuv riik ega rahvas ei ole senini saanud
püsivat, pikaajalist kasu autokraatsete Vene valitsejate
ja nende impeeriumimeelsete käsilaste nõudmistele
järelandmisest (võimalik erand on ehk pärastsõjaaegne
Soome, kes oli aga eelnevalt Stalinile tõestanud, et punaarmee
Soomet vallutada ei suuda). Järeleandmised venelastele kutsuvad
esile ainult uusi ja aina suuremaid nõudmisi. Sellepärast
peame kategooriliselt tagasi lükkama kõik Vene valitsejate
ja nende käsilaste surveavaldused.
Samas peame kehtestama läänemaailmale orienteeritud
majandus- ja kaubanduspoliitika ning lõpetama sõltuvuse
kõigest, mida toodetakse teisel pool idapiiri, samuti Vene
turust. Ainult nii saame endid kindlustada sealt lähtuvate
ähvarduste, väljapressimiste ja võimaliku majandusliku
ja poliitilise kägistamiste vastu. Õnneks on Venemaa
oma gaasitarnete katkestamisega ka teistele Euroopa Liidu liikmesriikidele
selgeks teinud, et Venemaa ei kõhkle oma gaasivarude kasutamist
väljapressimiseks, nii et teda ei saa kaubanduspartnerina
usaldada. Veelgi parem on see, et 2007. aasta aprillisündmuste
käigus aitasid Vene valitsejad lootes Eesti majandust
oluliselt kahjustada ise kaasa majanduslike sidemete katkestamisele,
kuigi nendest kasusaajad on ju peamiselt Venemaal ja Eestis paiknevad
venelased koos nende eesti soost käsilaste, äraostetavate
poliitikute ja venemeelsete parteidega.
Venemaa valitsejad teatasid aprillirahutuste ajal, et juba 2007.
aasta suvel lõpetab Venemaa igasuguse transiidi ja koguni
diplomaatilised suhted Eestiga. See oli muidugi mõeldud
rohkem ähvarduseks, kui lubaduseks. Pealegi kontrollivad
Putini lähedased umbes 80 protsenti kogu Vene börsil
liikuvast kapitalist ja Eestis tegutsevatel venelaste firmadel
on Venemaa võimudega lähedased suhted. AS Transgroup
Investi, AS Lavesta, AS Pacterminali, AS Spacecomi, AS E.O.S.-i
ja AS UVZ&AVR-i ühine aastakäive umbes 15 000 miljonit
krooni ja need on seetõttu Vene valitsejatele äärmiselt
kasulikud. Ilmselt soovis Venemaa enda ja oma Eestis tegutsevate
ärimeeste majandust ajutiselt kahjustada ainult lootuses,
et see aitab tervele Eesti majandusele uuesti käpp peale
panna.
Igal juhul on Vene transiidi lõpetamise ähvarduse
täideviimisele kaasaaitamine Eesti riigikaitse strateegilistes
huvides. Selleks on vaja kehtestada järjest tõusvad
hinnad Venemaalt tulevatele transiidivedudele Eesti raudteedel
ja kõrged tollid Vene kaupadele ning piirata ka kodakondsuse,
elamislubade ja viisade andmine vene ärimeestele.
Valmistugem
kaitseks ja vasturünnakuks küberrünnakule!
Niihästi Eesti
kui ka meie liitlased õppisid Venemaalt juhitud Eesti-vastaste
küberünnakute tõrjumise käigus palju kasulikku.
Selle tagajärjel oleme meie ja ka meie NATO ja EL liitlased
paremini ettevalmistatud tulevaste rünnakute tõrjumiseks.
Võib loota, et rünnaku tagajärjel saame arendada
tihedamat koostööd liitlastega, sõlmida rahvusvahelisi
lepinguid ja luua organisatsioone küberrünnakute tõrjumiseks.
Kõige tõhusamalt saab aga selliseid rünnakuid
nurjata massilise vasturünnakuga. Peame valmistama kõikvõimalikke
programme ja vahendeid vasturünnakuks, mis halvaksid kõikide
Vene riigi asutuste ja nende käsualuste arvutivõrgud,
niipea kui meid uuesti rünnatakse. Peaksime üritama
saavutada ka kontrolli Vene riigi salajaste juhtimis- ja infosüsteemide
üle, et nurjata sealt lähtuvaid küber- ja sõjalisi
rünnakuid. Peale riigi käsutuses olevate vahendite ja
organisatsioonide oleks kasulik organiseerida vabatahtlikest koosnev
kübervabadusvõitlejate malev.
Taastagem
merepiir!
Eesti julgeolekut on
oluliselt kahjustanud Lennart Meri ja kunagise välisministri
Trivimi Velliste mahitatud järeleandmised Venemaa nõuetele,
mille alusel kehtestati rahvusvahelist tava eirates meie mere
laiuseks Keri saare läheduses 3,6 miili. See jättis
vaenlase kasutusse sealses merepõhjas asuvad Vene allveelaevade
kommunikatsioonivahendid. Selline merepiir ohustab meie julgeolekut
veelgi enam nüüd, kui on kavas paigutada merre Vene-Saksa
gaasitorud.
Kaitseuuringute keskuse ohuanalüüs leiab, et gaasitoru
turvamise ettekäändel on Venemaa juba asunud oma Balti
mere laevastikku oluliselt suurendama. Musta stsenaariumi käivitamisel
võime tulevikus jääda mereväe rünnakute
ja mereblokaadi ohvriks. On ülim aeg allaandjate väärteod
tühistada ja taastada Eesti territoriaalmere laiuseks 12
miili, nagu see kehtis enne 1993. aasta väärtegu.
Kaitsejõud
tõhusaks!
Kaitseliit kaitsekilbiks!
Kuna tänapäeva
Eestis on Eesti Vabariigi Kaitseliit, kõigi oma puudustega,
ainukene arvestatav kaitsejõud oletatava musta stsenaariumi
ennetamiseks või nurjamiseks, peame, lähtudes tuntud
lahinguprintsiibist tugevda edukat suunama eelkõige
küllaldaselt ressursse kaitseliidu võitlusvõime
tugevdamiseks. Kaitseliit oli formeeritud ja treenitud totaalkaitseks
ammu enne, kui see termin kasutusele võeti. See oligi põhjus,
miks Stalin Eesti anastamise käigus nõudis eelkõige
kaitseliidu laialisaatmist. Tänapäeva kaitseliiduga
on meil vähemalt osaliselt rakendatud totaalkaitsesüsteem.
Kaitseliit on meie kõige efektiivsem ja kasulikum kaitsejõud
kolmel põhjusel:
Esiteks, see koosneb meestest ja naistest, kes on vabatahtlikult
kaitseliitu astumisega näidanud oma tahet Eesti vabaduse
eest relvaga võidelda. Arvukatele teaduslikele uurimustele
ja enda ning paljude teiste sõdades osalenute lahingukogemustele
tuginedes kaldun arvama, et üks tubli vabatahtlik on lahinguväljal
tõhusam kui terve kompanii vastumeelselt teenivaid viletsaid
sõdureid.
Teiseks, kuna ta allüksused on territoriaalsed, on kaitseliit
kõige sobivam võitlema vaenlase vastu, mis paikneb
Eesti territooriumil. Kaitseliitlased tunnevad paremini kui kaitseväelased
oma kodupiirkonna maastikku, teedevõrku, seal paiknevaid
potentsiaalse viienda kolonni rühmitusi ja vaenlase rünnaku
objekte. Nad saavad valmistuda oma piirkonna kaitseks kõikvõimalike
stsenaariumite puhul ja, mis veelgi tähtsam, kindlustada
kaitseplaanide õnnestumist sõjaliste harjutustega
tulevasel lahingutandril.
Kolmandaks, kaitseliit on odav. Kaitseliitlased, välja arvatud
nende tegevteenistuses olevad juhid ja koordinaatorid, saavad
tasu ainult oma iga-aastaste reservõppekogunemiste eest.
Kaitseliitlased tasuvad oma taskust palju eest, mis on nende teenistuseks
vajalik. Seda on vaja muuta, aga ka siis, kui rahastame riigi
kassast vajalikud vahendid kaitseliidu tõhususe parandamiseks
ja hakkame kaitseliitlasi rohkem kompenseerima nende treeninguülesannete
täitmise eest, on kaitseliit odavam ja tulusam kui ükski
muu kaitsejõudude osa.
Kaitseliidu tõhususe tõstmiseks tuleb, nagu kõikide
muude asutuste ja programmide puhul, esiteks parandada vead ja
väärnähted, mis seal esinevad. Kuna kaitseliidul
on kinnisvara ja muud varandust, satub ka sinna tegelasi, kes
liituvad saamahimust ajendatuina, nagu juhtub pea kõikides
meie riigiasutustes. Sellised on vaja kõikjalt, eelkõige
kaitseliidust, välja rookida. Samuti ei ole kaitseliitu vaja
neid, kellele psühholoogiliste puuete tõttu meeldib
kõrtsis relvaga vehkida. Mingil juhul ei tohi kaitseliitu
laiendada inimestega, kes ei ole väärilised ega võimelised
efektiivselt lahinguülesandeid täitma või kelle
lojaalsuse suhtes on põhjendatud kahtlusi. Lojaalsus ei
tohi tähendada seda, et kaitseliitlased ei või avaldada
põhjendatud kriitikat kaitseliidus või riigi võimustruktuurides
esinevate väärnähtuste kohta.
Kaitseliidu juhtkonna ja kaadri määramisel on vaja lähtuda
arusaamast, et kaitseliitu peavad meie vaenlased tõsisemaks
vastaseks kui muid Eesti riigikaitse organeid ja seetõttu
on nendele prioriteetne sinna oma agente infiltreerida. Võime
oletada, et kaitseliitu on sisendatud vaenlase agente samuti nagu
meie teistesse riigiasutustesse, aga usun, et kaitseliidus on
neil raskem oma ülesandeid täita kui näiteks presidendi
kantseleis, ministeeriumides, riigikogus või teistes kaitsejõudude
struktuurides.
Paljud sotsiaalsed uuringud on veenvalt tõendanud, et endised
okupandid ja nende järeltulijad ei ole suurelt osalt lojaalsed
Eesti kodanikud, kes aitaksid meid kaitsta oma eestivaenulike
rahvuskaaslaste rünnaku vastu. 2007. aasta aprillirahutused
kinnitasid seda. Eesti Vabariigi aladel, mis on asustatud peamiselt
venelastega, peaks seetõttu piirama kaitseliidu üksuste
formeerimist, et hoiduda selliste loomisest, kus valitseb suurelt
osalt vene keel ja meel, nagu on väidetud Alutaguse maleva
kohta.
Kaitseliidu mehitamisel peab ka kindlasti eelistama kvaliteeti
kvantiteedile. Mida rohkem suudab kaitseliit värvata oma
liikmeskonda tublisid, ausaid ja patriootilisi mehi ja naisi,
seda kergemaks muutub pikapeale selliste inimeste värbamine.
Just asjaolu, et kaitseliidus valitseb suurelt osalt samasugune
kodumaa armastuse ja eestluse vaim nagu paljudes meie akadeemilistes
intiimorganisatsioonides, annab lootust, et kaitseliit kujuneb
Eesti rahva patriotismi, tubliduse ja aususe etaloniks ja seetõttu
ka meie riigile tõhusaks kaitsekilbiks.
Kaitseliidule
rohkem ülesandeid!
Kuna kaitseliit on võimeline
kiiresti tegevusse rakendama organiseeritud ja distsiplineeritud
üksusi, siis sobib ta hästi kõikide teiste riigikaitse
organisatsioonide abistamiseks ja täiendamiseks. Selleks
peaks andma kaitseliidule ülesandeid, varustust ja treeningut
piirivalve, päästeameti, politsei ja isegi tolliameti
ning tuletõrje abistamiseks, kui selleks vajadus tekib.
Tasutud treeningukogunemisi koos teiste riigikaitseorganisatsioonidega
peaks rutiinselt korraldama mitu korda aastas. Samuti peaks üritama
kaitseliitlasi värvata töökohtadele teistes riigikaitseorganites
ning teiste organisatsioonide liikmeid kaitseliitlasteks. Kõikidele
füüsiliselt ja vaimselt selleks võimelistele
kaitseliitlastele peaks pakkuma abipolitsei treeningut. Selline
sünergiline koostöö võimendaks Eesti riigikaitset
tublisti rohkem, kui samade ressursside tavapärane kasutamine.
Peaks kaaluma ka lisaks kaitseliidu maa- ja mereväe üksustele
lennuüksuste loomist. Kuigi sobivate aluste ja lennumasinate
kasutamine kaitseliidus on kulukas, oleks see siiski odavam kui
samasuguste tegevteenistuse üksuste ülalpidamine. Ameerika
Ühendriikides on rahvuskaardi ja reservväe lennuüksused
peaaegu samal valmidustasemel kui tegevväe üksused ja
neid kasutatakse järjekindlalt lahingutes Iraagis ja Afganistanis.
Paljud elukutselised lennuliinide lendurid teenivad ka rahvuskaardi
ja reservväe lenduritena.
Kaitseliit
relvastada ja varustada!
Kaitseliidu relvastus
ja varustus peab olema parim, mida suudame pakkuda. Kõrgema
prioriteedi võib sätestada ainult välismissioonidele
suunduvatele üksustele. Eelkõige peavad relvad, laskemoon
ja varustus olema lahinguvalmiks tunnistatud kaitseliitlaste otseses
valduses või neile viivitusteta kättesaadav.
Kaitseliitlased
välismissioonidele!
Kõige parem ettevalmistus
kaitseväelastele Eesti kaitseks on treening ja kogemused
lahingutandril. Valitsuse ja Riigikogu otsusega osalevad Eesti
kaitseväelased niihästi Iraagis kui ka Afganistanis
meie NATO liitlaste üksuste koosseisus sealsetes rahutagamise
operatsioonides. Kaitseliitlastele tuleb anda võimalikult
palju võimalusi sellistel välismissioonidel vabatahtlikult
osaleda.
Värbamine
ja järelkasv
Kaitseliidule on vaja
luua värbamisamet, mille käsutuses on küllaldaselt
vahendeid kaitseliidu täiendamiseks tublide liikmetega. Nii
nagu värvatakse teistes riikides vabatahtlikke kaitsevägedesse,
peaks ka meie pakkuma kaitseliitlastele eeliseid riigiametitesse
asumiseks, soodustusi õpinguteks kõrgkoolides ja
õppelaenude osalist kustutamist vastutasuks teenistusele.
Kõige parem järelkasv tuleb ilmselt kaitseliidu noorteorganisatsioonidest.
Selleks on vaja noorkotkastele ja kodutütardele pakkuda huvitavat
ja õpetlikku tegevust, nagu näiteks suvelaagreid,
jalgratta- ja suusaretki, laskesporti, purilennutreeningut, meresõite
mereväe laevadel ja muud tegevust, mis noori huvitab.
Kaitseväele
kapitaalremont!
Meie rahva kaitsjad
olgu meie rahvas!
Eelnevas probleemide
analüüsis väljendasin ma põhjuseid kahtlemiseks
vene rahvusest sõdurite, kes moodustavad umbes kolmandiku
ajateenijatest, lojaalsuses. Seda probleemi tunnistas ka meie
kaitseväe ülem kindral Laaneots varem mainitud sümpoosionil.
Aprillisündmuste ajal ei olnud sugugi mitte kõik
mitte-eestlastest ajateenijad ühemõtteliselt Eesti
riigiga ühte meelt, ütles Laaneots. Nende
ebalojaalsust üritas riigivastaseks tegevuseks võimendada
Konstitutsioonierakond, kes pärast oma liidri kohtumist Vene
saatkonna esimese sekretäri Vadim Vassiljeviga otsustas luua
agitaatorite rühmi, ülesandega selgitada sõduritele,
et armee sekkumine konflikti korral on lubamatu.
Laaneots juhtis tähelepanu ka sellele, et ajateenijate seas
on viimastel aastatel oluliselt vähenenud eestlaste ja kasvanud
vene noorte osakaal, mis tuleneb tema sõnutsi sellest,
et eesti poisid on ludrid, kes üritavad eemale viilida.
Ta lisas, et eesti poiste füüsiline seisund on erinevalt
vene noormeestest väga kehv.
Nendes asjades ei ole kindral Laaneots õnneks õigesti
informeeritud. Ludrid on pigem need, kes on olnud vastutavad kaitseväe
laostumise eest alates presidentidest ja ebakompetentsetest,
saamatutest kaitseministritest koos nende ebakompetentsete, vastutustundetute
või koguni Eesti-vaenulike nõunike ja ametnikega.
Süüd jagub ka mundrikandjatele. Olukorra, et andekad
ja tublid, tugevas füüsilises ja vaimses seisundis eesti
noormehed ei soovi oma aega raisata ja jobudega koos teenida,
on tekitanud võimul olnud riigikaitse eest vastutajad.
Eesti noorte osakaal ajateenijate seas väheneb aga järjekindlalt
peamiselt sellel lihtsal põhjusel, et kõikide eestlaste
osakaal Eesti elanikkonnas väheneb. Seda ei taha kahjuks
ikka veel tunnistada statistikaamet, kes selle asemel, et teha
oma tööd korrektselt ja ausalt, on mingil arusaamatul
põhjusel avaldanud 15 aastat õhust võetud
rahvastiku koosseisu andmeid. Tõelist olukorda näitavad
selgelt muutused registreeritud valijaskonnas riigikogu valimistel.
Registreeritute arv oli 1992. aastal 678 570, 2003. aastal 858
616 ja 2007. aastal 896 704. Kuna eestlaste arv vähenes nende
aastate jooksul negatiivse iibe ja väljarände tõttu,
siis näib valijaks registreerinute kiire kasv tulenevat peamiselt
venelaste proportsiooni kiirest kasvust, mille põhjustab
nende suurem iive, sisseränne ja nendele massiline kodakondsuse
andmine. Täiendavad näitajad on faktid, et Eesti elanike
iive kasvab peamiselt aladel, kus on venelaste ülekaal, ja
juba mitmed aastad antakse Eestis enamusele vastsündinutest
vene nimed. Ei ole tõenäoline, et eestlased on hakanud
oma lastele vene nimesid panema. Pigem võib arvata, et
paljud venelased annavad oma lastele, eriti poistele, nimesid,
mida nad peavad Eestis elamiseks kasulikumaks. Samal põhjusel
on oma nime eestistanud ka paljud endised Vene julgeoleku töötajad.
Kõik, kes peavad kaitsejõudude koosseisus meie kodumaad
meie põlisvaenlase vastu kaitsma järgmise paarikümne
aasta jooksul, on juba sündinud. Nende arv ja rahvuslik koosseis
võib oluliselt muutuda veel ainult sisse-ja väljarännete
tõttu. Kui midagi väga drastiliselt ei muutu, siis
koosnevad meie kaitsejõud tulevikus enamasti venelastest.
Ainult kõige idiootlikumalt naiivsed võivad arvata,
et sel juhul saab meie kodumaa püsida iseseisva riigina,
kus valitsevad eestlased.
Ainult parimad
sõduriteks!
Eelneva kurva prognoosi
täitumisest on võimalik veel vähemalt mõned
aastad hoiduda, kui meie riigikaitse eest vastutajad hakkavad
lõpuks ometi oma kohuseid täitma. Kaitseväe ülema
aus ja julge ülevaade hetkeseisust reservohvitseride kogu
sümpoosionil oli kindlasti vajalik samm õiges suunas.
Olukorra parandamiseks on aga vaja astuda veel palju samme.
Eelkõige on vaja hakata rakendama olemasolevaid õigusakte
ja luua vajaduse korral uusi, et teha äärmiselt raskeks
ja karmilt karistatavaks teenistuskohusest kõrvalehiilimise
või selleks otstarbeks võltsdokumentide valmistamise.
See ei tähenda, et peaksime teenistusse võtma rohkem
kui veerandi kõigist, kes on kohustuslikud, küll võimaldaks
see teenistusse kutsuda eesti noorte paremiku nende asemel,
kes paistavad silma madala haridustaseme ja väheste võimete
poolest. Lõpetama peab täielikult nende teenistussevõtmine,
kel ei ole vähemalt keskharidust, kes ei valda vabalt eesti
keelt ja kelle lojaalsuses Eesti riigile on põhjust kahelda.
Kuni teenistuskõlbulikkuse määramiseks on kasutusele
võetud testid, nagu tehakse hästi kaitstud riikides,
peame kasutama olemasolevaid riigi- ja koolieksamite resultaate
ning hindeid kutsealuste pingerea koostamiseks. Teenistusse tuleb
seejärel võtta kohuslasi paremuse järjekorras
ja ainult neid, kes ületavad 50. protsentiili. On vaja sätestada
kindlad normid, mille alusel otsustatakse, kes on teenistuseks
vastuvõetav, ning teenistuskäigus praakima välja
need kes ei osutu sobivaks. Kui vajalik, peame leppima kaitsejõududega,
mis on väiksemaarvulised, kuid kompromissitult kvaliteetsed
ja efektiivsed. Hariduse taotlemiseks võiks lubada teenistuskohustuse
ajutist edasilükkamist tingimusel, et kooliskäija täidab
samaaegselt kaitseliidu liikme kohustusi. Nendele, kes on edukalt
läbinud kaitseteenistuse, tuleb ka leida sobivaid hüvitusi:
näiteks kõrgkooli õppelaenu osaline kustutamine
ja eelised riigiteenistusse astumisel.
Peame jõudma selleni, et niihästi kutsealused kui
ka eesti rahvas teab, et Eesti sõjaväes võivad
teenida kas kohustuslikult või vabatahtlikult
ainult kõrge vaimse, moraalse ja füüsilise tasemega
noored.
Sõduritele
kasulik, realistlik ja huvitav treening!
Igat päeva, mil
ajateenijad viibivad kaitseväes, peab kasutama nende ettevalmistamiseks
realistlikkude lahinguülesannete täitmiseks. Kuigi põhiline
noorte väljaõpe on meil juba päris hästi
korraldatud, on vaja lihvida ja täiendada kõikide
ajateenijate ja muidugi ka elukutseliste kaitseväelaste oskusi
kogu teenistuse vältel korduvate sõjaliste harjutustega,
mis valmistavad sõdureid ja kaitseväe üksusi
otseselt ette Eesti ja meie põhiseadusliku korra vastu
sihitud rünnakute nurjamiseks. Kui riik kohustab oma kodanikke
veetma osa oma elust kaitseväe teenistuses, siis on riik
kohustatud ka kindlustama, et see osa kodanike elust oleks mitte
ainult riigikaitseks kasulik, aga ka õpetlik ja huvitav
selline, mis annab teenistuskohustuse täitnutele teadmisi,
oskusi ja enesekindlust, mida nad meenutavad meelsasti aastate
möödumisel ja millest neil on oma sõpradele,
tuttavatele ja lastele ainult head rääkida.
Juhtkond
tublideks juhtideks!
Peame kasutama igat
võimalust, et koolitada ja treenida oma ohvitsere ja allohvitsere
meie liitlaste sõjakoolides ja täienduskursustel,
aga püüdma ka tõsta Eesti kaitsejõudude
koolitust ja treeningut samale tasemele. Olemasolevasse ohvitseride
kooli ei leidu küllaldaselt soovijaid, et ette valmistada
vajalik arv võimekaid ohvitsere. Tuleb kaaluda ohvitseride
ettevalmistamise kateedrite loomist ülikoolide juurde, sarnaselt
USA reservohitseride treeningu korpusele (ROTC), et tulevased
ohvitserid oleks samaaegselt ülikooli lõpetajad, nagu
on tavaks paremini kaitstud riikides. Kui teenistuse hüvitiseks
pakkuda tasuta ülikooli ja sobivat stipendumi, mis kuuluks
tagasimaksmisele juhul, kui teenistuskohustuse leping ei ole täidetud,
samaaegse teenistusega sõduri või allohvitserina,
oleks ehk võimalik mehitada meie kaitsejõud vajaliku
arvu tublide ohvitseridega .
Seni, kui Eesti kaitsejõududes leidub veel kunagisest punaarmeest
pärit kultuuri ilminguid, peab nende vastu karmilt
ja otsustavalt võitlema. Iga-aastane Erna retk on suurepärane
sõjaväeline treening kõikidele osavõtjatele,
mis on pälvinud rahvusvahelist tunnustust. See on ka sobiv
mälestus ja austusavaldus Eesti vabadusvõitlejatele.
Just seetõttu ongi eriti kurb näha, kui mõned
ohvitserid, kes on Erna retke läbinute vastuvõtjad
ja arvepidajad, on juba lõunaks vängete viinalõhnadega
ja purjus. Võib arvata, mida välismaa meeskondade
liikmed meie ohvitseridest ja kaitseväest arvavad ning koju
naasnuna pajatavad.
Kui meil ikka veel leidub ohvitsere või allohvitsere, kes
ei taipa, et Eesti kaitsejõududes ei sobi teenistuskohuste
täitmisel alkoholi või muid uimasteid kasutada, et
Eesti kaitsejõududes ei tohi esineda sõdurite mõnitamist
ja väärkohtlemist, nagu oli ja on praegugi tavaks idanaabritel,
või kes ei suuda oma kohuseid nii täita, et nad pälvivad
ajateenijate, kolleegide, meie liitlaste ja eesti rahva respekti,
peab need viivitamatult degradeerima ja kaitsejõududest
eemaldama.
Treeninguvahendid
efektiivseks ja ökonoomseks!
Nüüdisaegsed
relvad ja nendega treenimine, eriti laskeharjutused, on kulukad.
Neid kulusid on võimalik oluliselt kärpida relvade
ja lahingumasinate simulaatorite kasutamisega. Peaaegu kõik
lennuliinide ja ka lääneriikide lennuväelaste lennutreening
sooritatakse tänapäeval edukalt lennukite simulaatoritega.
Simulaatorite kasutus ei ole mitte ainult adekvaatne, vaid on
paljude treeninguülesannete täitmiseks isegi efektiivsem
kui treening tõeliste masinatega ja kindlasti palju
odavam. Eestis ELI firma poolt toodetud relvade simulaatorid,
mida kaitsevägi on ostnud ja kasutanud, ei ole kahjuks küllalt
kasulikuks osutunud. Peamine probleem näib tulenevat kaitseministeeriumi
ebakompetentsest või, nagu ka väidetakse, korruptiivsest
hankesüsteemist. Mingil põhjusel ei kontrollitud simulaatorite
efektiivsust ja töökindlust küllaldaselt ja hankeleping
ei sisaldanud küllaldast garantiid nende korrashoiuks. Kindlasti
tasub aga riiklikult toetada simulaatorite tootmist Eestis, sest
need on osutunud efektiivseteks, tulusateks treeninguvahenditeks
teistes riikides. Selleks on kasulik luua kaitseväe esindajatest,
eraettevõtjatest ja ülikoolide teadlastest koosnev
sihtasutus.
Samuti aitab sõdurite treeningu efektiivsust ja lahinguvalmidust
oluliselt tõsta kahepoolne lahingu simulatsioon lasersihikutega
varustatud relvadega, mis märgivad tabamusi sõduritele
ja lahingumasinatele kinnitatud andurite kaudu. Selline treening
on osutunud erakordselt efektiivseks sõjaliseks harjutuseks,
mille kõik USA Armee lahingupataljonid peavad läbima.
Peaks kaaluma ka Eestisse moodsa käsirelvade laskemoona tehase
ehitamist. Kui hakkame ise tootma laskemoona ja teeme seda ökonoomsemalt
kui teised riigid, aitaks see tublisti kärpida kaitseväe
treeningukulusid ja võiks isegi kujuneda riigile sissetulekuallikaks.
Meil leidub andekaid insenere ja tehnikuid, kes on huvitatud relvade
disainimisest. Nende tööd tasub riiklikult toetada.
Kui valmistada relvi, mis on paremad mujal toodetutest, aitaks
see samuti kärpida meie kaitsekulutusi ja võiks samuti
osutuda riigile sissetulekuallikaks.
Kui oleme sätestanud kõrged standardid kaitseväelastele,
alates reamehest ja lõpetades kindralitega, valmistanud
nad ette oma kodumaad vapralt ja oskuslikult kaitsma ning vääristanud
nende teenistust sobivate hüvitustega, võime saavutada
sõjaväe, kus eesti noored tahavad teenida, sõjaväe,
mis on Eesti riigi uhkuseks ja auks, mida arvestavad ja respekteerivad
niihästi meie sõbrad kui ka vaenlased sõjaväe,
mis kindlustab Eesti püsimise vabade eestlaste kodumaana.
Kas hävime
või püsime?
Paljud riigid ja rahvad
on maailma ajaloo vältel hävinud või kaotanud
oma enesemääramisõiguse. Kõige suuremaks
hävitajaks Euroopas on osutunud juba tsaaride ajast meie
idanaaber. Kõik meie soome-ugri hõimud, kes on jäänud
venelaste ülemvõimu alla, on kas täielikult hävinud
või jäänud vähemusse oma kodumaal ja kaotanud
isegi õiguse oma lastele emakeelt õpetada.
Ka meie püsimine ei ole enesestmõistetav ega kaugeltki
kindel. Kui tahame püsima jääda, peab meil eelkõige
olema kindlameelset tahet julgelt ja oskuslikult oma rahva ja
maa püsimise nimel tegutseda ning vajaduse korral selle eest
ka kangelaslikult võidelda. Meenutagem ja kogugem jõudu
meie lauliku Marie Underi sõnadest tema 1954. aastal avaldatud
poeemis:
MÄLESTUS JA TÕOTUS
Nüüd mälestades seiskem
paljapäi:
Mis võet´ meil, meenutagem, ja mis meile jäi.
Kõik kaotused ja surma vahesein
See hoiab püsti meid: meid liidab püha lein.
Me mure-kodu seiskem selle
ees
kui elav müür, nii nooruk, rauk kui mees.
Arm selle mulla vastu rinnast rinda
käib
Kus puhkab meie hõim, kus kasvab meie leib.
Meilt palju võetud
siiski meile jäi
me uhkus, au ja viha: seiskem püstipäi
* * *
Autorist
Jüri Toomepuu läks esimest korda vabatahtlikult
kommunistide vastu relvaga võitlema Korea sõjas.
Viie kuu jooksul ülendanti ta lahingutandril reamehest vanemallohvitseriks.
USA ajakirjanduses pälvis ta tähelepanu kui pataljoni
kõige julgem mees, kes tegi rindel 150 luurekäiku,
palju nendest vaenlase tagalasse. Lahinguteenete eest anti talle
USA Kongressi eriseadusega Ameerika kodakondsus ja ülendati
ohvitseriks. Ta läks vabatahtlikult kommunismi vastu võitlema
ka Vietnami sõjas, kus tegutses peamiselt lahinglendurina.
Teda on autasustatud Erakorraliste Teenuste Risti (USA isikliku
vapruse eest antav kõrguselt teine autasu), HõbeTähe
(kõrguselt kolmas), 15-ne lennumedali ja Vietnami Palmilehega
Gallantsue Ristiga. Ta on sissisõja lahingu- ja staabiohvitseri
kvalifikatsiooniga (rohelise bareti kandja) ja vääristatud
ka kahe sõja lahingujalaväelase, langevarjuri, vanemlenduri
ja Rangeri tunnusmärkidega. Lisaks lahingukogemustele
sai Jüri Toomepuu kaitseväelisi teadmisi paljude teaduslike
uurimistööde tegemise ja juhendamisega, kui töötas
armee ja mereväe operatsioonide uuurimise analüütikuna
ja USA armee värbamiskomando uurimistööde ülemana.
Ta on avaldanud hulgaliselt teaduslikke töid ja artikleid
riigikaitse ja kaitseväe teemadel. Enne Eesti Vabariigi de
facto taastamist teenis ta Eesti Vabariigi eksiilvalitsuse sõjaministrina,
mil ta aitas taastada Eesti Vabariigi Kaitseliitu.
|
|
|