|
|
Nii otseses kui sümboolses
mõttes elavad hiites edasi sinna maetud põlisrahva
liikmed koos hiide viidud andidega hiie aine-, energia-
ja inforinges. Fotol: Raegma hiiemägi (www.maavald.ee) |
Rahvuskultuuri jätkusuutlikkus
glokaalses infoühiskonnas:
õpetajad kultuuriloo kandjana ja tähenduste andjana
tekst: Aare Kasemets
|
|
Autorist:
Aare Kasemets on pärit Tartumaalt Võnnu
kihelkonnast, lõpetanud Luunja Keskkooli 1982 ja
Tartu Ülikooli (BA ajakirjanduses 1995, MA sotsioloogias
2001); õppinud ka Eesti Põllumajanduse Akadeemias
(1983-88: agronoomia, maasotsioloogia) ja Oxfordi Ülikoolis
(2004-05: sotsiaal-õiguslikud uuringud, õigussotsioloogia).
Töö: Riigikogu Kantselei 1993-2004, Keskkonnaministeerium
2004-) jm. Kuuluvused: Eesti Sotsioloogide Liit, Liikumine
Kodukant, Eesti Rooma Klubi..
.
|
Inimene
on osake loodusest, tema eluspüsimise algtõed ning
inimeseksolemise põhiväärtused on sügavale
meie kultuuri juurdunud. Miks mitte rikastada oma maailma esivanemate
loodushingelise ja kihelkondliku põliskultuuri pärimustega,
arutleb Aare Kasemets.
Käesolev
kirjatöö sai alguse Tartus tänase Maaülikooli
maasotsioloogia uurimisrühmas 1990-ndail, kui Asser Murutari
eestvõttel asuti koostama raamatusarja Maarahva elujõud:
müüdid ja tegelikkus (Elmatar 1996, 1998). Need
said järje Eestluse Elujõu Kongressi (1999) eel alustatud
ühistekstis Selle maa põlisrahva kultuur ja
rahvuslik ideoloogia XXI sajandil: 12 poliitikat ja 24 tegevussuunda.
Teksti luuakse ühiselt edasi nagu rahvaluulet, siinavaldatu
kaasamõtlejate hulgas on olnud Kärt Summatavet, Kalle
Eller, Asser Murutar, Ingrid Rüütel, Mare Kõiva,
Ahto Kaasik, Kauksi Ülle, Ahto Oja, Tõnu Otsasson
jpt. Midagi esile tuues jääb midagi alati varju
tervikteksti (42 lk) leiab Kirjandusmuuseumi võrgulehelt:
http://haldjas.folklore.ee/ideepank.htm.
Ühisteksti hariduspoliitikaga seotud tegevussuundi on käsitletud
Pärnus Loova Hariduse Foorumil (2002) ja raamatus Harmoonia
võimalikkus süsteemis: inimene, keskkond, ühiskond
(2003).2) Siinkirjutaja viimane põhjalikum põlisrahva
kultuuri jätkusuutlikkust käsitlev artikkel ilmub Õpetatud
Eesti Seltsi Toimetistes (2007) pealkirja all Looduslike
pühapaikade kultuuri- ja looduspärandi kooshoidmine:
jätkusuutlikkuse eeldused.3)
Pean siin selgitama
ka ettekande pealkirja sattunud uudissõna ehk mis ja miks
on glokaalne? Selle rahvusvahelise sõna leidsin ühest
kirjanik Jüri Talveti artiklist ja see tähistab kohaliku
ehk lokaalse ja üleilmse ehk globaalse teabe lõimumist
meie igapäevases infokeskkonnas, olgu selle kandjateks siis
televisioon, internet, raadio, raamatud, filmikunst, teater või
pealetungiv reklaam. Samuti on see isemoodi sõna teatud
kooskõlas Rooma Klubi jt keskkonnakaitsele pühendunud
kodanikeühenduste üleskutsega Mõtle globaalselt
ja tegutse lokaalselt! Tähtis on siinkohal ka märkida,
et juhtides tähelepanu põlisrahva omakultuurilise
jätkusuutlikkuse ja enesetunnetuse (identiteedi) tugevdamise
võimalusele, on keskmes maa ja rahva eripära, kuid
seejuures ei soovi me vastanduda teiste rahvaste kultuuridele.4)
On loomulik, et meie maa ja rahva omakultuuri(de), loodushoiu,
keel(t)e, traditsioonide, ajaloo, uute võtmealade (nt infotehnoloogia)
ja seda edasi kandva haridusega ei tegele keegi teine oleme
planeedil Maa ainukesed eestlased, vana maa-, metsa- ja mererahva
järeltulijad. Me vastutame.
Miks õpetajad?
Haridus ja kultuur on
omavahel tihedalt seotud ja õpetaja ülesanne on näiliselt
lihtne anda noorele põlvkonnale koos oma ainega
edasi ka kultuurialaseid teadmisi ning põhiväärtusi.
Kultuur kätkeb endas pea kõiki inimtegevuse valdkondi
ja on ühtlasi neist samadest valdkondadest ka välja
kasvanud. Kultuur on kapital, on ühiskonna sideaine, mis
ühendab ühe maa rahva meeled, suhted ja kõnekeeled
eriomaseks tervikuks, mida on raske sõnadesse püüda,
kuid kerge kahjustada lausalise massikultuuri impordi ja lühinägeliku
kultuuri- ning hariduspoliitikaga. Ebasobivate asjaolude kokkusattumus
võib põhjustada põlisrahva omakultuurilises
mõtlemises tõrkeid, katkestusi, kaotusi esivanemate
loodushingeline eluilm ei kõnele enam paljude lastelastega.
Seepärast on õpetaja kui pärimuse kandja ja tähenduste
andja olulisust raske üle hinnata. Eelnimetatud Eestluse
Elujõu Kongressi ühistekstis on esitatud hulk elualasid,
kus on võimalik selle maa rahva ligi 10220 aastast elulugu
tuua kaasaegse elu rikastuseks (O. Loorits 1938).
Kultuurilugu kandavad ja tähendusi andvad võtmeinimesed
on selles ühistöös õpetajad.
Eesti riiklikust
hariduspoliitikast
Üheks hariduspoliitika
kultuuriideoloogiliseks eesmärgiks võiks seada lahenduste
leidmise kolmes küsimuses:
1) Kas meil on XXI sajandi keskel keeleliste,
poliitiliste, äriliste jms maa- ja linnaeestlaste seas
ka põliskultuuriteadjaid eestlasi, vana maa-, metsa-
ja rannarahva järeltulijaid?
2) Kui jah, siis mis on esivanemate
kultuuripärimuses sellist, mida võiksime endas kaasa
võtta, et kasutada seda laste- ja lastelaste glokaalse
vaimse keskkonna loomises, kujundamises ja kaitses? (ehk miks
oma rahva kultuuri teadmine on kasulik?)
3) Mida ja kuidas teeb ja saab teha
haridusministeerium koos maa- ja omavalitsustega, et täita
riikliku õppekava isamaalise ja kodanikukasvatuse ained
elava sisuga ja kindlustada seeläbi Eesti Vabariigi põhiseaduse
mõtte ja sätte täitmine: peab tagama
eesti rahvuse ja kultuuri säilimise läbi aegade.
Alg-, põhi-
ja keskhariduse tasandil tuleks teadus-, haridus- ja kultuuripoliitika
hariduseelus lõimimise eest vastutaval Teadus- ja Haridusministeeriumil
koostöös maavalitsuste, ärksate kohalike omavalitsuste
ja kodanikeühendustega tegeleda maa- ja kihelkondliku kultuuri-
ja loodusloo õppematerjalide (sh kodulehed internetis)
tellimisega, ning mis vahest veelgi tähtsam, õpetajate
kohalikku kultuurilugu käsitleva täiendõppega.
Kui õpetaja on kohaliku põliskultuuri tundmise mõttes
vaimselt migrant, ümbruskonna loodus ja kultuur ei
kõnele temaga, siis ei suuda ta ka parema tahtmise
juures kodukandi põliskultuuri lastele elavaks ja kõnelevaks
luua. Siit edasi läheb koolide ja omavalitsuste enda otsustusahel,
sh laste kirjandus-, keele-, kunsti-, käsitöö ja
loodustundide sisu ning väikesed põliskultuuri tundmise
võistlusedki. Erilist tähelepanu tuleks pöörata
kihelkondliku kultuurimustri tutvustamisele läbi õpperadade,
pärimuste, laulude ja ka rahvariiete. Riiklik poliitika saab
siin luua soodsa keskkonna, omavalitsus toetada ja sädeinimesed
ise teha ning koos lastega rõõmustada.
Kutse- ja kõrghariduse
tasandil tuleks Haridus- ja Teadusministeeriumil koos asjast huvitatud
ministeeriumide, koolide ja akadeemiliste valitsusväliste
ühendustega esiteks analüüsida, milliste kutsealade
millistes õppesuundades on tegemist kultuurilises ja ajaloolises
mõttes selle maa põlisrahva(ste) traditsiooni (murded,
muusika, põllundus, metsandus, kunst jm) või olemusliku
nähtuse (hajaasustus, väikesed pereettevõtted
jm) edasiloomisega. Edasiloomine eeldab sotsiaalteadlastelt kultuuriajaloolise
infosilla ehitamist mineviku-oleviku-tuleviku vahele.
Kui põliskultuurialane teave suudab luua endale infopesad
kõikide Eesti kutse- ja kõrgkoolide õppeprogrammidesse
ning seltsiellu, siis üksteist täiendava mitmekesisuse
ning koostöövõrgu (sh Internet) ideedest lähtudes
ei pea meie põliskultuuril XXI sajandil olema ainult üks
õige akadeemiline katus mõne Eesti ülikooli
näol. Et meie keele-, rahvaluule-, muusika-, metsandus-,
põllundus-, karjandus-, kalandus-, käsitöö-,
palkehitus- ja rahvaarstitraditsioone mõõdetakse
aastatuhandetes, siis peaks nimetatud infopesad olema
kindlasti seal, kus jagatakse vastava ala kõrgharidust
ja luuakse Eesti Vabariigi kultuurilist, poliitilist, militaarset
ning majanduslikku eliiti. Rahvusliku eliidi ja infoühiskonna
liikmest saame kõnelda, kui selle maa rahva kultuur on
tema jaoks tähenduslik ja ta oskab seda edasi viia.
Oskar Loorits on öelnud 1938.a.: Üks riikliku
kultuuri- ja hariduspoliitika muresid peitub selles, kuidas varem
otse ennastkahjustavalt kahte vastakasse suunda hargnenud [maarahva,
euroopaline] kultuurivoolu liita kokku üheks jõujaamaks,
mis suudaks läbi töötada vana rahvakultuurireserve
moodsa elu rikastuseks.
Eesti riiklik rahvatervisepoliitika
Siinkohal käsitletakse
kultuuri- ja hariduspoliitikat läbi holistliku tervisedefinitsiooni,
mille kohaselt on tervis inimese hingeline, vaimne ja kehaline
heaolu. Ühtlasi on inimese minaidentiteet, rahvuslik identiteet,
kodukohatunne, staatus kodus ja tööl, loovus, töövõime,
stressitaluvus, puhkus, soojätkamistervis jms teemad Jätkusuutliku
Eesti kultuuriideoloogia lahutamatud osad. Inimese vaimne heaolu
(elukvaliteet) on globaliseeruvas ilmas üha sagedamini seotud
ka küsimustega: kes ma olen, kuhu kuulun, mis on minu ja
mu rahva eripära teiste seas?
Eesti riiklik
regionaalpoliitika
Kui riigi ja kohaliku
omavalitsuse tasandi otsustajad suudaksid kaasata pärimuskultuuri
ning ajaloo tundjaid ja Riigikogus vastu võetud strateegia
Säästev Eesti (2005) ja Eesti kultuuripoliitika
põhialused (1998) alusel panna aluse maa- ja kihelkondlike
koolitusraamatute väljaandmisele, siis oleks nendest abi
nii koolide kodukandi kultuuriajaloo, pärimusõpetuse,
loodusloo jm tundide ettevalmistamisel, samuti kohalike öko+maaturismi
ettevõtete turunduses ja kohalike küla-/alevi-/linna-juhtide
iga-aastaste kõnede kirjutamisel. Suunda saavad siin anda
koolides, muuseumides jm tegutsevad koduloo-uurijad koostöös
Eesti Rahva Muuseumi, Kirjandusmuuseumi jt maarahva ligi 10 000
aastase kultuurikihi kaardistajatega.
Eesti riiklik
rahvastiku- ja perepoliitika
Kõigepealt tuleks
luua Eesti neidudele ja naistele soodsad vaimsed, sotsiaalsed
ja majanduslikud tingimused (sh meediakeskkond, tööseadusandlus,
lastekasvatuse tugisüsteem, poiste ja tüdrukute haridus).
Eesti rahva kultuurilise ja füüsilise edasikestmise
teemad on lahutamatud: kui riigis on surijaid rohkem kui sündijaid,
siis võib kaotada mõtte ka esivanemate põliskultuur,
omakeelne haridus, poliitika ja riik ise. Meiegi ajaloos on kultuuritraditsioonide
edasikandmine toimunud enamasti emade kaudu läbi oma laste
ja lapsepõlve. Mida saab teha riik ja kohalik omavalitsus
meie vanaemade, emade ja tütarde kui tulevaste emade meeleheaks?
Põliskultuuri
jätkusuutlikkus on meie valikutes
Eesti põliskultuurilise
mitmekesisuse ja jätkusuutlikkuse tagamiseks XXI sajandi
globaalse konkurentsi- ja koostööväljal on vaja
mitmete riiklike, omavalitsuslike või kodanikualgatuslike
tegevusalade analüüsi, programmide käivitamist
ja omavahelist seostamist. Võib-olla tuleks alustada sellest,
et õppida tundma ja kasutama oma õigusi, kuna põliskultuuri
edendamiseks vajalikud õiguslikud tingimused on enamasti
olemas, kuid hariduse vallas neid peaaegu ei rakendata.
Lapsevanem, õpetaja, üliõpilane, ettevõtja,
poliitik, ametnik, ajakirjanik jne näeb, valib ja väärtustab
ümbritsevas elus eelkõige neid nähtusi, mis talle
kodus, koolis või ajakirjanduses tähenduslikuks on
saanud e mida sa ei tunne, seda sa ei saa ka hoida ja armastada.
Kultuurilooming on sadade seostega valikute ahel, mis toimub iga
päev inimeste peades.
Eesti maakondades ja kihelkondades on pea igal põliskultuuri
alal veel traditsioonide jätkajaid, kes viivad selle teadmise/oskuse
edasi rahvameditsiinis, ravimtaimede, esivanemate usundi, hiite,
ohvrikivide ja -allikate tundmises, rahvamuusikas, sünni-pulma-peiekommetes,
rahvakalendri tähtpäevade tundmises, käsitöös,
loitsimises, rahvanaljades, küttimises, metsanduses, kalanduses,
põllunduses, loomapidamises, sepistamises, palkehituses,
rahvapillide vestmises jms. Põliskultuuri teadjaid on igas
maakonnas, kihelkonnas ja igas teises vallas või linnaski.
Teadmine teadjaist võiks igas kihelkonnas mõnda
seltsi, kooli, teabetuppa või muuseumisse jõuda
ja sealt edasi Eesti Rahva Muuseumisse ja Kirjandusmuuseumisse.
Iga põlvkond ja inimene kas avastab oma rahva kultuuripärandi
taas ja taas või kultuuriahel katkeb. Nüüd on
tänu arvutisidele tekkimas võimalusi põliskultuuri
uurijate, kaitsjate, õpetajate, edasiloojate koostöö-
võrgustike rajamiseks, nii kodudesse, infopunktidesse,
kui ka arvutiklassidesse.
Inimese isikuomadused
ja ellusuhtumine kujunevad välja varases nooruses, enne kümnendat
eluaastat. Eks elu lisa sellele kodust saadud aluspõhjale
mõndagi uut ja elutormides pannakse nii kaasasaadud kui
ka õpitud asjad proovile. Esivanemate kultuur on kodu-
ja perekeskne, seepärast on ka maakultuuri seminarid valinud
ligi kolmest tuhandest olemasolevast kultuuridefinitsioonist lipukirjaks
Hando Runneli poolt 1988. aastal öeldu: Paljudele on
kultuur mingi vaimne toodang, mida kirjanikud, näitlejad
ja kunstnikud siis raamatute, teatri või televisiooni kaudu
rahvamassidele lahkesti pakuvad. Ei ole. Kultuur on kõigepealt
kodu, on see vaba inimese olemise, tegutsemise ja käitumise
viis, mis tal oma kodus on. Runnel rõhutas ka, et
pärisinimese atribuudiks elus on omand kui kodu ja
maa ei ole inimese oma, siis ei ole tal ka sügavamat suhet
(kultuuri) koduga ja maaga. Siit järeldub mida rohkem
on omanikke, seda tugevam ja kindlam on ühiskond. Omand ja
omanikutunne, sh oskusteave, loob nii täiskasvanute kui ka
laste eneseteadvust, kuid vahest veel olulisem on, milliste väärtuste,
tavade ja teadmistega on see omanikutunne täidetud.
Põliskultuuris
on palju koduga ja perega seotud traditsioone, mis on kandunud
põlvest põlve ja andnud inimeste elule mõtteid
ning väärtusi. Nimetaksin rahvakalendri tähtpäevade
pidamist ja elusündmustega seotud kombeid. Leedo- ehk jaanitule
ja jõulude kõrval on aegade sidemes oluline hingede
aeg, kui suheldakse rohkem esiemade ja -isadega, kõneldakse
lastele vanadest aegadest ja kavandatakse järgmise aasta
tegemisi. Ka isiklik suhe vanade inimestega, taimedega, õppimisega,
tööga, aususega kujuneb lastes enne kümnendat eluaastat.
Mida me ise siis tegime? Mida teevad ja mõtlevad meie lapsed
ja lapselapsed täna? Kas neil tekib mingi side selle maa
rahva põliskultuuriga? Millised on meie laste igapäevased
eeskujud kodus, tänaval, televisioonis, lasteaias, koolis?
Millised on perede elulood ja traditsioonid täna?
Põlisrahva
kultuurilis-poliitilise ajaloo teaduslikud käsitlused ja
hariduselu
Kaasaegne haridussüsteem
peab püüdma teadmistepõhise käsitluse suunas
ja seepärast on kõigus kooliastmete õppekavade
koostamises väga oluline oma maa ja rahvaga seotud teadusuuringute
osa. Esitan siinkohal väljavõtte eelviidatud Õpetatud
Eesti Seltsi kogumikus ilmunud artiklist, mis keskendub põlisrahva
looduslike pühapaikade (hiied, allikad, puud jm) uurimise,
teadvustamise ning kaitse küsimustele.
Hiite jt looduslike pühapaikade rahvakultuuris püsimise
fenomeni mõtestamiseks andsid tugevasti ainet ka Tartu
Ülikoolis mitmel semestril võetud rahvausundi ja ökoloogia
seminarid. Sageli juhtus, et Mare Kõiva või Mall
Hiiemäe juhendamisel toimunud rahvausundi seminarist läksin
otse Jaan Eilarti või Ülo Mandri ökoloogiaseminarile
ja, ühel hetkel jõudis tundmine, et aastatuhandete
jooksul kujunenud esivanemate pärimuskultuur oma metsa-,
jõe-, järve-, kodu-, põllu- jm haldjate ning
tavaõigusega on oma olemuselt üsna lähedane neile
uutele mõttevooludele ja väärtustele, mida tänases
ökokatastroofidesse sisenenud maailmas kannavad süvaökoloogia
(deep ecology) ning jätkusuutliku arengu (sustainable development)
liikumised tuginedes teadlaste ökoloogilistele, geo-bioenergeetilistele
jm looduskoosluste uuringutele (nt J. Lovelocki Gaia teooria [1979],
A. Naessi ökosoofia [1989] jm). Eristama jääb pärimuskultuuri
ja loodusuuringute kirjeldusi erinev mõistekeel - teadus
toimib viimase teadaoleva teadmise alusel samas kui pärimuskandja
ei tarvitse alati teada näiteks seda, miks hiies ei tohi
vana tavaõiguse järgi puult oksa murda ega lilli või
marju noppida. Aga kujutagem ette kui tead, et hiites on
peetud nii nõupidamisi kui peiesid (sageli on hiites kalmed)
ja sinna on aastasadu või -tuhandeid viidud ohvriande ühes
oma lootuste ja soovidega,5) siis koos loodusteadustest tuleva
teadmisega aine-energia-inforingest (mida saad analüüsida
laboris) polegi nii raske aimata, kuidas silmale nähtamatul
mikrotasandil pakatab hiites maapind ja taimestik esivanematega
seotud infoosistest. Seega, nii otseses kui sümboolses mõttes
elavad hiites põletatud ja/või sinna maetud põlisrahva
liikmed koos hiide viidud andidega edasi hiie aine-, energia-
ja inforinges... tõustes igal aastal koos veega lillede,
põõsaste ja puude lehtedesse ja langedes igal sügisel
mullale, et taas minna läbi maa hiie (kui ökotoobi)
eluringesse. Lugedes ning kuulates järgemööda rahvausundi-
ja loodusteadlasi, leidsin, et nii on võimalik edasi mõelda
ja uues ajas maa põlisrahva hiiepärimust tõlgendada
(Kasemets 1996).6) See ei ole ainus võimalus (Kaasik, 2005;
Kütt, 2004; Viires, 2000; Remmel, 1998; Hiiemäe, 1987;
Loorits, 1948/1989).
Maainimene
- osake loodusest
Maarahvakultuuri edasikestmist
ja elujõudu tõendavate üllatuste eest hoolitses
läinud kümnendil ka Asser Murutari juhitud interdistsiplinaarne
maasotsioloogia uurimisrühm.7 Küsitluste andmed näitavad,
et umbes 2/3 meie inimestest, kes elavad külades, asulates
või väikelinnades, tunneb end iga päev või
vähemalt kord-paar nädalas loodusinimesena, osakesena
loodusest ja neile meeldib looduses töötada. Hinge-,
nime-, õnne-, pere-, värava-, õue- või
muidu tuttava ja lähedase puu ütles endal olevat neli
inimest viiest, kaks kolmandikku maainimestest usub, et puud elavad,
puudel on hing ja üle poole usub, et puu tunneb valu ja neljandik
on puud langetades küsinud puult andestust. Samuti on üsna
levinud uskumus, et kui mõni koduõe puu või
selle haru murdub, siis võib mõnda pereliiget tabada
raske haigus või surm (vt ka Kasemets 1993a; 1996, 75-76;
Moor, 1998).
Meie kultuuri- ja poliitikaajaloo
seoste mõtestamiseks andis tõuke Eesti Muinsuskaitse
Seltsi rahva ajaloolise mälu taastamisele suunatud töö.
Soovin tuua siin mõne viite ajalooallikatele näitamaks,
et okupatsioonivõimudel koos kirikute ja mõisatega
ei õnnestunud esivanemate pärimuskultuuri tasalülitada
ka enam kui 500 aastat pärast meie maade okupeerimist, mille
verine algus on kirjas Hendriku Liivimaa Kroonikas ja vallutusõiguslik
sisu maarahva lepingutes võõrastega. Jüri Uluotsa
uurimuse kohaselt on näiteks saarlaste ja paavsti määratud
peapiiskop Alberti esindajate 1241.a vasallilepingu puhul tegemist
kristluse õiguste lähema määramisega
maksustamise ja kohtumõistmise alal, kus on muuhulgas
kirjas: ..kes kodumaisel (=paganlikul) kombel ohverdab ja
laseb ohverdada, kumbki maksab (trahviks) 1/2 marka hõbedat,
see aga kes nõnda ohverdab, peab veel alasti kolmel pühapäeval
kirikaias kahetsema. (Uluots 1989, 19).8)
M.J.Eiseni vahendusel (1996, 44-45) võime lugeda sellest,
milline olukord valitses võõraste vaatekohalt ligi
500 aastat hiljem: Hiärn kirjutab oma ajaloos: Eestlased
niisamuti kui soomlased on pühaks pidanud metsi ja metsasalusid,
ka üksikuid puid, nõnda et keegi ei tohtinud neist
lehtegi võtta (1794, lk 20). Hupel ütleb hiite
kohta: Keegi ei lähe heameelega nende juurde ega julge
oksagi niisugusest pühast puust raiuda ega maasikaid noppida
nii kaugelt, kuhu puu vari ulatab /.../. Talupojad, keda asja
väljatulemine ja ettemääratud karistus ei hirmuta,
matavad surnuid hea meelega salaja niisugusesse paika. Niisugustes
pühaks peetud hiites käimine on kõvasti ära
keelatud. Mõned mõisnikud on nõudnud, et
talupojad niisugused puud maha raiuksid, aga kõigi ähvarduste
ja manitsustega ei võinud nad midagi korda saata; pidid
viimaks ise kirve kätte võtma, et kartlikkudele julgust
anda. Villa-, vaha-, lõnga-, leiva- ja muude asjade ohvrid
on veel tänapäeval nende juures viisiks; nad panevad
need annid pühasse paika ehk pistavad puude õõnsustesse
(1774-1782, I-III).
R.Põldmäe
(1984): Pärimuskultuurile on loomuldasa tunnuslik tagasipöördumine
vanade kujutelmade juurde. J.Cr. Quandti, Urvaste pastori (1736.a)
diaariumist võime lugeda: Ja kuigi pastorid nende
avalikud ebausupaigad hävitasid, pühad metsasalgad maha
raiusid, ka mõisahärrade kaastõmbamisega neid
isikuid, keda seal tabati, karmilt karistada lasksid, siiski olid
neile paigad, kus need pühad metsasalgad seisid, mitte ainult
pühaks ja palvetamisväärseks jäänud,
vaid neil olid ka nende köökides, humalaaedades, põldudel
ning siin ja seal metsades veel säärased kohad, millest
mõnda kurjaks ja mõnda pühaks paigaks nimetasid,
kuhu nad läkitasid nende nõidu ohvritega, kes olid
veidi haiged või kurja teinud, et sealt abi saada.
(viidanud Kõiva 1998, 171).
Tänapäevases kultuuriajaloo käsitluses võime
hinnata sellaste võõraste valitsejate, kirikupeade
ja mõisnike käitumist põlisrahva ning tema
kultuuri suhtes kui koloniaalset kultuuriimperialismi, teades,
et kõik, mida okupatsioonivõimud on juurutanud vaimse
ja/või füüsilise vägivalla abil, ei saa
olla moraalses mõttes õiguspärane ega siduv
niikaua kui üks inimene ja rahvas seda mäletab.9)
Kahele eeltoodud võõraste kirjapandud hiieelu kajastusele
saab lisada hulga näiteid ka käesolevast sajandist ja
väita, et maarahva hiiepärimus on ajas muutudes elanud
üle ka oktoobrirevolutsiooni, nõukogude okupatsiooni,
nn teaduslik-tehnilise revolutsiooni ja koguni üliliberaalse
kõigile avatud turumajanduse esimese pealetungi.
Igaüks võib selles veenduda sirvides näiteks
mulluseid Maavalla Koja, Eesti Kirjandusmuuseumi, Tartu Ülikooli
ja Muhu Muuseumi esindajate korraldatud Muhumaa looduslike pühapaikade
ülevaatuse kajastusi ning fotosid kohalikest pärimuskandjatest,
kes mäletavad/hoiavad tänaseni paiga mälu (Laine
2005, 2005a; Käärt 2005, 2006).10)
Tagasivaate lõpuks üks futuristlik kild Kauksi Ülle
1999.a ettekandest:11 Ma lubasin rääkida täna
etno-futurismist sellepärast, et tegelikult ei piisa meil
sellest, et me kogume ja kaardistame ja paljundame ja mõtestame
lahti meie põliskultuuri niipalju, kui meil teda alles
on (kui me otsida oskame, siis polegi teda nii vähe), vaid
tähtis on, et me suudaksime selle edasi anda oma lastele,
oma järeltulevatele põlvedele nii tugeval kujul, et
nad suudaksid seda edasi ise luua...
Selles kõnekillus ilmutab end Põhiseaduse preambula
kultuuri ja keele üle aegade kestmise sätte mõte,
mis võiks olla ka Eesti riigi esimese looduslike pühapaikade
arengukava mõte.
Põliskultuur
Eesti koolihariduses
Kuidas põimida
selle maa ligi kümne tuhande aastane kultuurilugu uue aastatuhande
globaalse infoühiskonna visioonidega?
Milliseid põlisrahva kultuuri valdkondi tuua kaasaegse
elu rikastuseks, et see muutuks noorte eneseteadvuse osaks ja
annaks neile hingejõudu globaliseeruvas maailmas? Kuidas
väärtustada oma rahva kultuuri kaasaegsele noorele,
kes elab mitmes kultuuris korraga ega erista põlist oma
hilistest laenudest? Kui kaugele on meediaajastul jõudnud
eri kultuuriilmade segunemine?
Põlisrahva kultuuri kõnekaks tegemine koolis sõltub
õpetajatest. Pea kõikide õppeainete sissejuhatavas
osas on õppeprogrammides võimalik esitada tagasivaade
esivanemate kultuurile.
Näiteks astronoomiatunde saab alustada soome-ugri rahvaste
maailmaloomise müütidega (nt Päike kui kollane
linnumuna), muusikatunde regilaulu ja rahvapillide (nt hiiukannel,
parmupill, torupill) mängimisega, ajalootunde maa põlisrahva
vaatekohast analüüsitud arhiiviallikate, sündmuste,
otsuste ja arheoloogiliste leidude meenutamisega; kodanikuõpetusetunde
talgute ja kärajate traditsiooni avamisega; kirjandustunde
kohaliku rahvaluulega, emakeele tunde kohaliku keelega (nt. ligi
4000 aastaste sõnade jume, jumal jt lugu), tütarlaste
kunstiõpetuse tunde rahvariidemustrite ja taimevärvidega
ning nende sügavama sõnumi mõtestamisega, ökoloogia
ja loodusõpetuse tunde esivanemate metsa-, jõe-
ja järvehaldajate elu ning ökokoosluste info-aine-energiaringide
seostamisega (vrd Gaia hüpotees), usundiõpetuse tunde
looduslike pühapaikade pärimuse ning hiites käitumise
hea tava tutvustamisega; kehalise kasvatuse tunde vanade maarahva
osavusmängudega; pereõpetuse ja psühholoogia
tunde esivanemate inimsuhete käsitlusega rahvausundis. Näide:
On sul suur mure, siis räägi sellest kolmele inimesele,
keda usaldad. Pole omakseid siin ilmas, kõnele Manalas
elavatega. Oled rääkinud, saab kergem (vt pärimuskogusid:
http://haldjas.folklore.ee/ , www.erm.ee jt ).
Teisalt, kool on seotud
oma lähikeskkonna, sh töö, ettevõtluse ja
omavalitsuse olukorraga. Linna- ja maakoolid ei paku täna
õpilastele põhiseaduslikke võrdseid võimalusi.
See väljendub ka õpilaste eneseteadvuses ja tulevikunägemuses,
mida kirjeldavad haridussotsioloogilised uuringud (www.psych.ut.ee/esta).
Psühholoogiast teame, et madal enesehinnang ja nõrk
usk oma võimetesse kahandab elus olemasolevate võimaluste
kasutamist. Tuleb toetada õpetajate täiendusõpet
ja koostööd ülikoolide, muuseumite, haridusseltside
jt algatustega ning luua maakoha vaimul ning võrgustikul
põhinev ühisjõud, mille sihiks on tugevdada
inimeste sidet maarahva loodushoidliku kultuuripärandiga
(www.kodukant.ee; www.ecotourism.ee; www.agenda21.ee; www.maavald.ee
; www.erm.ee jmt).
Postmodernistlik vaateviis,
infoühiskonna eripärad ning võimalused ja Eesti
põliskultuuride edasiloomine on nii riigi kui ka maakondade
tasandil eriti oluline seoses haridusega: koolinoortele ja üliõpilastele,
kelle side esivanemate kultuuriga on õhkõrn, kes
on otsimas ennast inimesena maailmas, võiks sobida põliskultuuri
pärandile lähenemiseks muuhulgas Interneti-ajastu postmodernistlik
vaateviis. Selle järgi on kultuur tähendusmaailm, milles
inimene elab ja mida ta ka ise kodu, hariduse, massimeedia ja
töö abil jõudumööda konstrueerib ning
ehitab. See kaasaegne vaateviis näeb inimkultuuri pideva
igapäevase valikute ahelana, kus igaühel meist on õigus
ise teadlikult valida oma kultuurilisi eelistusi, väärtusi
ja luua oma maailma. Miks mitte rikastada oma maailma esivanemate
loodushingelise ja kihelkondliku põliskultuuri pärimustega?
Inimene on osake loodusest,
tema eluspüsimise algtõed ning inimeseksolemise põhiväärtused
on sügavale meie kultuuri juurdunud. Tasakaalu saavutamine
vaimsel tasandil inimese ja teda ümbritseva vahel (teised
inimesed, elukeskkond, universum) on peamine eesmärk ja abi,
mida võime õppida ning õpetada oma rahva
tarkusest tänapäeva maailmakodanikule. Tuleb uuesti
õppida tõekspidamisi maailma ja inimese kujunemisest,
kestmisest ja püsima jäämisest meie rahvaluulest,
lauludest, uskumustest, rituaalidest, sümbolite keelest.
Seda saab iga hetk täiendada mõne sobiva omaks tehtud
kultuuri-laenuga, mis sobib kokku põliskultuuri väärtustava
Jätkusuutliku Eesti arhitektuuriga.
Vanade põliskultuuride
hoidmine ja edasiloomine võib saada maailma näinud
Eesti noortele valgustuslikuks väärtuseks. Meie jt soome-ugri
põlisrahvaste kultuuripärandis on mitmel põhjusel
paiguti säilinud veel side esivanemate ökosoofilise
maailmavaatega, mida mitmel pool Euroopas püütakse taastada
teadusuuringute abil. Seepärast on vahel veidi kurb ja koomiline,
kui Eestis turismi, looduskaitse ja muude teenindusalade tegelased
oma hõimu, kodukandi või muuseumi allikate uurimise
asemel laenavad teiste rahvaste kultuurikilde või 1920.
sajandil loodud rahvusromantilisi müüte. Noor-Eesti
ning Oskar Looritsa sõnumeid põimides võiks
rahvusliku kasvatuse juhtmõte olla: olgem väärikad
eurooplased siin enam kui kümme tuhat aastat elanud maarahvana!
Siinkohal üks näide rahvakalendri sügisestest pühadest,
hingede ajast. Rahvakalendris on mitmeid sügispühi,
mida võime tähenduselt ja tavadelt pidada maarahva
omaks. Näiteks ussiurguminemise päev (8. IX), pekopäev
(IX keskel), kolletamispäev (14. X), mardipäev (10.
XI), hanipäev (24. XI) ja kasupäev ehk mihklipäev
(29.IX). Teistest olulisem on aga hingedeaeg esivanemate
hingesideme tähtsust ja pärimuse jõudu näitavad
küünalde-meres surnuaiad jm märgid. Maarahva suhe
surnutesse võib esmapilgul tunduda kummastav. Kuid kui
järele mõelda, leiab selles paljugi tuttavlikku. Kui
inimene sureb ja lahkub siitilmast, ei lahku ta ometi oma perekonnast,
hõimust ja rahvast. Oma mõtetes ja tegudeski oleme
alatihti nendega, kes läinud Toonela maile. Me oleme esivanematega
üks kogukond, mis aeg-ajalt teatud päevadel jälle
kokku saab.
Hingede aeg kestab nädalast kuue nädalani, sügiskuu
algusest jõuludeni. Sagedamini on arvatud, et hingedeaeg
algab nädal peale kasupäeva ja lõpeb nädal
enne mardipäeva. Kuna pärimus kõneleb erinevatest
kuupäevadest, on võimalik, et varem oli hingedeaeg
seotud kuukalenderiga. Kindel on aga see, et hingedeajal peaksid
olema vaiksed ja udused ilmad. Kui hingedeajal on tuuline, on
hinged rahulolematud. Nõost on pärimus: Ma mäleta
veel yteldi: Engiaigu om nii vaikne, et puuleht ka ei liigu,
et aena vai villä põllul rõuku paned, vajub
kokku ja ei kuiva, lääb kopitama. Kõneldi,
et selleperäst om vaikne, et engeaigu surnude enge käevä,
tol ajal ytest tõise käevä. Oma kodun, kos na
eläsivä ja kost neid mateti ja kõnniva ka mujal,
kos na om elun käenu.
Hingedeajal hoitakse kodud puhtad ja vaiksed. Müra tekitavad
tööd lükatakse edasi ning õhtuti ei töötata.
Neil õhtuil on sobiv mõistatada mõistatusi
ja jutustada lugusid.
Tava kohaselt tapetakse
talus hingede tulemise päeval loom. Mõnel pool kana
või kukk, mõnel pool tall või põrsas,
et kostitada surnud omakseid. Tavakohased hingedepäeva toidud
on veel rammus leemesupp, verikäkid, tangupudru, kohupiim,
koorimata piim ehk talupiim, õlu ja leib.
Lõuna-Eestis viidi hingedele mõeldud toit tavaliselt
pööningule ja asetati olviaugus olevale lauakesele,
räästa alla või selleks mõeldud ohvripakkudele.
Viljandist on teade: Sis viiti ingedele syya. Ingedepäe olli
kohe kaks nädalt peale mihklepäeva. Kanu ja kukka tapeti
ja limbisuppi tehti ja viiti yles tare otsa pääle, et
tulge nyyd kõik sugulased, sõbrakesed, õeksed
ja vennaksed otsma. Kui inged jälle ära läksid,
siis tapeti lammas ja tehti verikäkki ja viiti neile jälle
seda..
Põhja-Eestis kaetakse laud aga tavaliselt tuppa või
sauna. Iisakust on teade: Surnutepüha lauba õhta kattab
majaperenaine laua roogadega ja kutsub siis surnud, kes omast
majast surnud on ja ka sugulased ja tuttavad, keda aga mäletab,
sööma. Kui juba natukene aega vaiksel viisil on mööda
läinud, võtab perenaine kätte rätiku ja
hakkab surnuid välja ajama, ööldes: Sõite,
jõite, minge välja! Peale selle istub oma pere
lauda sööma ja pyhitsevad vaiksel viisil surnutepyha.
Toitu on viidud ka majapidamishoonetesse,
hiiepuude alla ja külakalmistule. Hingede väljaminemise
päevaks tapetakse talus taas loom ja valmistatakse sellest
piduroad. Hingedele köetakse saun ja peale söömaaega
saadetakse nad ära, paludes, et mindaks teed mööda
ja õnnistataks pere ettevõtmisi.
Hinged tulevad ka tänavu. Maailm muutub üha kiirenevas
tempos, kuid meie rahva juured ja elupõline pärimus
jäävad samaks. Suur loona teeb ikka oma ringkäiku,
hingedeaeg tuleb omal ajal ning koos sellega tulevad koju käima
meie surnud esivanemad ja sõbrad. Neid võib eirata,
kuid nendega võib ka arvestada. Seejuures pole kuigi tähtis,
kus me elame, vaid see, kuidas me neid vastu võtame. (Kasutatud
on kohalikke, murdekeelseid nimesid).12
Etnofuturism.
Keel ja mõte
Oulu ja Helsingi ülikooli
õppejõud Kari Sallamaa leidis Eesti noorte luuletajate
ringist etnofuturismi idee ja edendas seda (http://www.suri.ee/etnofutu/3/doc/salla-sm.html).
Ta usub, et see on soomeugrilaste ja laiemaltki, uurali rahvaste,
kunstile omaseim filosoofia ja esteetika. Etnofutu aluseks on
oma mõtteviis, mis põhineb uurali keelte ehitusel.
Selle erinevust indoeuroopa keeltest rõhutas juba F. Nietzsche
osutades uurali ja altai rahvaste subjektimõiste nõrkusele.
See aga on omane ka postmodernismile. L. Wittgenstein ütles:
minu keele piirid on minu maailma piirid. Uurali keeltes pole
grammatilist sugu, mis viitab algupärasele mehe-naise võrdõiguslikkusele.
Soome-ugri keelefilosoofia alal on märkimisväärseid
saavutusi eesti teoloogil, filosoofil ja kirjanikul U. Masingul,
eriti uurimuses Taevapõdra rahvaste meelest ehk juttu
boreaalsest hoiakust. Kritiseerides standardse keskmise
eurooplase rassistlikku mõtteviisi, vastandab ta
indogermaanide võimuihale põhinevatele muinasjuttudele
ja müütidele (nt Grimmi muinasjutud) boreaalse muinasjutu,
kus loomad ei ole mitte inimeste teenrid, vaid esiisad ja tootemid
ning milles puudub loogiline süþee.
Nils Aslak Valkeapää järgi ei alga joig kusagilt
ja ei lõpe kusagil. Seda, mida keskused avastasid Ameerika
Ühendriikides 1960-ndail aastail, teadsid põhjarahvad
juba igivanast ajast. F. de Saussure osutas möödunud
sajandil sõnade ja mõistete arbitraarsusele, juhuslikkusele
ja kokkuleppelisusele, ugrilased on aga alati teadnud, et nimi
ei ole kunagi identne tähistatavaga. Kui indogermaan peab
draakonit üheselt piiritletuks, siis lohemaoga on hoopis
teisiti: lohe ja madu ei sulandu kunagi üheks ning olendi
fantastilisus jääb alles. Masing viitab ka sellele,
et indoeuroopa keeltes (non-, un- ja in-alguliste sõnadega
tähistatavad) eituslikud mõisted iseseisvuvad jaatavaks.
Vähemalt läänemeresoome keeltes on ei- ja eba-algulised
sõnad alati järsult eitavad. Meie keeltes pole võimalik,
et olematus võiks iseseisvana olemise
kõrval eksisteerida. Masingu järgi on indogermaani
ja boreaalse filosoofia erinevuseks ontoloogia. Esimesele on omane
vaid üks absoluutne tõelisus, teisele vähemalt
kolm, mõnel juhul kuni kaksteist. (www.suri.ee/il/99/2/
).
Põlisrahva
kultuur on Jätkusuutliku Eesti ideoloogiline juur maailmas
Rajamaks Eesti riiklust
kindlamale alusele, ei saa me mööda rahvusliku ideoloogia
kujundamise vajadusest. 1918-40 domineeris Eesti Vabariigis põllumajanduslikul
alusel maaideoloogia. Ilma maa lubamiseta poleks võidetud
Eesti Vabadussõda, maad anti ameti- ja autasuks sõduritele,
olümpiavõitjatele, kooliõpetajatele. Ka täna
võiks kõigile neile anda maad tasuta kasutamiseks.
Samuti võiks teaduspreemia laureaatidele olla Eesti maa
autasuks, rääkimata presidendist. See kinnistaks rahva
eliidi tugevamini maa ja maakultuuri külge. Kaarel Liidaku
sõnadega: maa sunnib inimesele oma vaimu peale, maa sunnib
eestlast jääma eestlaseks.13
Eesti rahvuslikult mõtlevatel
haritlastel tuleb interdistsiplinaarses ühistöös
Eesti ühiskonnale näidata, milles peituvad rahvusliku
omapära ja identiteedi kultuurilised alused, s.t selgelt
sõnastada meie rahva, maa, kultuuri ja riigi iseolemise
mõte. Rahvusliku identiteedi ja sellele tugineva säästva
arengu ideoloogia otsing seondub mitmete praktiliste ülesannetega.
Kui muiste oli hõimu või rahva ees seisvate ohtude
näitaja ja tegevuskava sõnastaja teadja, tark, nõid,
hiislar või preester, siis viimasel sajandil lasub see
ülesanne teadlastel.
Kaarel Liidak (1934):
Oma kultuurita ei saa olla selget,
põhjendatud rahvuslikku ideoloogiat
Rahvuslikku ideoloogiat
ei saa leiutada, see tuleb avastada ....
Oskar Loorits (1951):
... Sest sageli aimatakse ette saatuslikke tagajärgi:
kes ideoloogilises võitluses kaotab, kaotab oma tuleviku
.
Meil on piisavalt infot ja teadlasi, et hakata kirjutama ka Eesti
rahvuslikku kultuuri- ja majandusideoloogiat, mis väärtustaks
põliskultuuride edenemist ja kindlustaks Eesti riigi ning
kodanike konkurentsivõimet XIX sajandi globaalses infoühiskonnas.
Hiljemalt aastaks 2009 võiks Eesti kodanikel olla selgem
omakultuuriline ideoloogia ja rahvuslik tegevuskava. Oluliseks,
kõiki elualasid läbivaks komponendiks on loomulikult
haridus.
Rahva kultuuriidentiteedi alasele arutelule ja haridusele aitab
kaasa ka Euroopa Liidu riikidega peetavate läbirääkimiste
ja referendumiküsimuste tõusulaine Eesti avalikus
elus, poliitikas ja ajakirjanduses. Meil tuleb veel kasvada sirgeselgseks
haritud rahvaks põlisrahvaks, mille liikmed enamasti
teavad, kes me kultuuriliselt oleme, millised on meie võimalused
ja mida me tahame? Need küsimused hakkavad prantslaste, sakslaste,
hollandlaste ja teistest rahvustest inimestega suhtlemisel peale
väga lihtsatest asjadest, millele me sageli ei ole mõelnudki.
Näiteks: Kas pererahval on kombeks lõunalauas leiba
murda või noaga lõigata? Milliste soovidega saadate
hommikul lapsed kooli? Millised on Eesti koolid, kas looduskaitset
õpetatakse? Kuidas suhtute Ameerika massikultuuri? Milliseid
filme näidatakse televisioonis?
Teistest
kultuuripoliitika tahkudest
Rahvuskultuuri Fondi,
Kultuurkapitali jt kultuuriprojektidele raha eralduse proportsioone
vaadates ei ole selle maa põlisrahva pärimuskultuur
täisväärtuslik või prioriteetne kujutamise
ning edasiloomise maailm. Meie põliskultuuri arhetüüpide
ning sümbolite edasiloojaid rahastatakse vähem kui germaani,
slaavi, anglo-ameerika jt rahvaste kultuuripärandi edasiviijaid,
modernsetest maailmaprojektidest rääkimata. Võib-olla
on küsimus ka selles, et põliskultuuri ainest tunnetavad
kaunite kunstide meistrid ja kultuuriseltsid pole piisavalt jõuliselt
oma ringist välja tulnud, et kultuuripoliitikas sõna
sekka öelda, esitleda oma taideid-ilmutusi ja mõjutada
avalikkuse kaudu meedia-arutelusid, ettevõtjaid, kultuuripoliitikat
kujundavaid isikuid. Loodetavasti ei saa täiendav massikultuuri
või teiste rahvaste kõrgkultuuride import prioriteediks
eesti autorite loomingu ees. Aga millised kodanikuühendused
hoiavad meie riiklikul kultuuripoliitikal silma peal? Ja kes on
need teadlased ja korüfeed, kes õpetavad meie haridusasutustes
kultuuripoliitikat?
Kihelkondliku põliskultuuri
taassünni huvides tuleks piirkondlik kultuuritöö
võtta kohalike omakultuuriteadlike kodanike tähelepanu
alla, kutsudes appi ka omavalitsuste koole, seltse ja üksikettevõtjaid.
Riigi tasandil on sellesuunalisi mõtteid viljelenud Eesti
Folkloorinõukogu, Ühenduse Eesti Elujõud, Külade
ja Väikelinnade Liikumise Kodukant, Ökoturismi Ühenduse,
Maarahva Teabetubade, TÜ Viljandi Kultuurikolledþi
jt eestvedajad. Norra näitel võiks meilgi igas omavalitsuses
olla osalise tööajaga loodus- ja kultuuriloo tundjad
(teejuhte), kes oskaksid kaasa rääkida ka piirkonna
mainekujunduses. Miks mitte taotleda kooli koduloo õpetajale
seltside ja klubide ettepanekul omavalitsusest täiendkoolitust
ja lisateenistust. Sellest tõuseks tulu ka kohalikele turismiettevõtetele,
tekiks viidastik ja tugi inimeste ühistegevustahtele.
Väga kriitiliselt tuleks analüüsida Eesti massimeediat
kui vaimse keskkonna olulist komponenti, sest kodu, pere, kooli
ja sõprade kõrval on massimeedia üks tähtsamaid
inimeste infokeskkonda ning maailmavaadet kujundavaid institutsioone.
Kui Eesti maksumaksja rahastatud programmi pole kootud meie põlisrahva
kultuuri mustreid, siis sadades tuhandetes teiste riikide kodanike
poolt finantseeritud meediakanalites pole seda ammugi. Iga programmi,
filmi või meelelahutussaate import on võõra
kultuuri ja ideoloogia import, mille eest tuleb niikuinii maksta.
Kasvavate ja arenevate laste ning noorte kujunemisel on massimeedia
sageli nii kooli kui kodu ees (koos internetiga) tähtsuselt
esimesel/teisel kohal. Eesti ühiskond vajaks adekvaatset
ettekujutust meediast, et olla rohkem informeeritud ja vähem
manipuleeritud kaasaegse ajakirjanduse ja reklaamiagentuuride
poolt. Kui meediauuringute peegeldus (sekundites, ruumis, tegelaste-teemade
esindatuses, mõjuvuses) näitab meie vaimses kultuuris
ohumärke, siis tuleb appi võtta oma rahva talupojatarkus
vaimse infokeskkonna kaitse on infoühiskonnas oma
vaimse vabaduse kaitse.
Ka looduse ja põliskultuuri
kaitse on tihedalt seotud. Looduskaitse- ja kultuuri- ning haridusseltside
koostöö üheks eelduseks on arusaam meie
maa loodus ja põliskultuur on lahutamatult põimunud.
Looduskaitseteemalistel üritustel ja õppekavades saab
siduda maa- ja kihelkondade loodusmälestisi kultuurimälestistega
ning meie kultuuris nende kohta olevate nimede tähendustega.
Põhjus lihtne kui kohalik loodus ja kultuur minule-sinule-temale
ei kõnele, siis varjusurmas, tähenduseta
kujul ei püsi nad meie hinges allikana, mis annab jõudu.
Õpetajad on sageli oma kogukonna mälu ja eneseteadvuse
hoidjad, sidepidajad eelkäijate põlvkondade eluilmaga
meie külade, põldude, metsade, järvede ja merre
voolavate jõgede maal, kus igaühel oma nimi ja elulugu.
Lõpetuseks
Mõtte-, sõna-
ning maailmavaate vabadus ja õigus, õigus oma maa
ja rahva kultuuri kanda üle aegade, on minu-sinu-tema inimõigus
ja kodanikukohustus ja elamise mõnu.
Selle maa rahva omakultuur (omakapital) loob teadjale rikkust
ja mõnu selle avastamine ja edasiandmine uutele
põlvkondadele peab maailmastumise massiüritustega
sammu pidama, kui me ei soovi maarahva järeltulijatena jääda
kultuuriliseks vähemuseks oma kodus.
Pärimuskultuuri väe avastamise võimalusi võib
olla sama palju kui õpetajaid ja õpilasi, õpilasi
ja õpetajaid. Sõnadesse raske püüda, aga
kes on seda väge ja mõnu tunda saanud, sellel on,
mida jagada, seda sädeinimest poliitilised tõmbetuuled
ei suuda räsida ega mõte väsida, kuni on kuulajaid
lapsi ja mõttekaaslasi, kel silmis säde.
Autorist:
Aare Kasemets on pärit Tartumaalt Võnnu kihelkonnast,
lõpetanud Luunja Keskkooli 1982 ja Tartu Ülikooli
(BA ajakirjanduses 1995, MA sotsioloogias 2001); õppinud
ka Eesti Põllumajanduse Akadeemias (1983-88: agronoomia,
maasotsioloogia) ja Oxfordi Ülikoolis (2004-05: sotsiaal-õiguslikud
uuringud, õigussotsioloogia). Töö: Riigikogu
Kantselei 1993-2004, Keskkonnaministeerium 2004-) jm. Kuuluvused:
Eesti Sotsioloogide Liit, Liikumine Kodukant, Eesti Rooma Klubi...
* * *
- Kommentaarid
- vt A. Kasemets Õpetaja
pärimuse kandja ja tähenduste andja raamatus
Harmoonia võimalikkus süsteemis: inimene,
keskkond, ühiskond. Toim. Peeter Vissak, AS Ülo
Siinmaa Grupp, Tln 2003, lk 219229
- http://aare-kasemets.planet.ee/maasots_ ja_kultuur/AKasemets_
HiiteArengukavaJatkusuutlikkus_180307t_21lk.pdf
- Identiteet on peegelpiltide summa, mis kujuneb
enda vastuseadmisest lähemate ja kaugemate naabritega,
enda subjektsustunnetusest suurtes ajaloosündmustes (mitte
üksnes sõdades, vaid ka linnastumises, internetistumises
vms). Identiteeditunne saab olla selge või hägune,
aktiivne või passiivne. Paljud väikerahvad on ajaloost
kadunud mitte identiteedi kaotamise tõttu, vaid seepärast,
et identiteedist ei kujunenud võitlusvahendit etnose
järjekestvuse eest seismiseks. (Eesti inimarengu
aruanne, 2001, p. 4.6).
- O.Loorits (1989, 44): Meie esivanemate
austav suhtumine isegi putukalle ja põrmule kui ka kogu
looduselle põhineb muidugi siirdhinge kujutelmal, mis
näeb looduses surnute hingi... Mitte ainult surnud ei hingesta
loodust vaid loodust ennast kujutellakse ka hingestatuna...Nagu
üksik puu oli omaette hingestatud olend, nii ka mets tervikuna
tundus omaette elava olendina oma eri hingega... Vahekordade
loomises ümbritsevaga meie esivanemad on lähtunud
iseenda-mõõdupuust: nagu mina muile, nii muud
minule. Rikkus, reostas, hävitas inimene midagi, siis võis
selle hingejõud vastata temale samaga: mets võis
eksitada, vesi uputada, maa haigestada jne... Vastastikkuse
põhimõte juhtis aga inimesi ühtlasi ka n-ö
sõpruslepingute sõlmimisele teiste olenditega,
kelle hingejõudu vajati... põhimõttel annan
sulle, et annaksid vastutasu mulle. Selline tõotamine
oligi meie usulise kultuse algus, oli meie esivanemate ohverdamine.
- Taimekoosluste bioenergeetikast jm vt ka
http://www.vigalasass.com/sassist.htm (1997)
- Vt Paas, M. 1997: http://www.psych.ut.ee/esta/
TARGET.EST/BAASINF/UURIMUS.GRP/MAASOTS/grp_ maasotsioloogia.html
- J.Uluotsa hinnangul jäi maarahva e.
vana-eesti õigus püsima meie aladel ka peale
seda, kui maa oli väliselt alistatud võõrsilt
tulnud valitsejatele (1989, 21). Oma elukogemuse alusel
võivad Eesti NSV-s elanud inimesed ette kujutada, kuidas
rahvas saab hoida oma väärtusi ja kultuuritavasid
okupatsiooni ajal. Raskem on hinnata võõrvõimu
kultuurimõju maarahva hulgas varasemate okupatsioonide
ajal (XIII-XX saj., sh trahvid ja inimväärikust alandavad
karistused tavade järgimise eest), kuid pole kahtlust,
et alates J.W. Jannseni ajalehest on kasvanud tõlkelise
kirjakultuuri ja hariduse roll.
- vt ka Uuspuu, 1938; Salupere, 1999, lk 11-33.
Ühe lahendusena on siin nähtud Rooma paavsti ja Eestit
okupeerinud riikide kirikupeade ajaloo-vägivalla tunnistamist
(nagu Rooma paavst palus andeks Lõuna-Ameerika põlisrahvailt).
- Vt ka http://www.maavald.ee/ > Hiite ülevaatus,
Muhu pühapaigad piltidel jm materjalid.
- Kasemets (toim.) 1999: http://haldjas.folklore.ee/ideepank
> p.19: Ü.Kauksi, K.Sallamaa ja B.Vaher etnofuturismist.
- Lisainfo maarahva ajastaja pühade kohta:
http://www.maavald.ee/maausk.html?op= rubriik&rubriik=61
- Kaarel Liidak Eesti rahvuslik
ideoloogia ja maa selle alusena - Üliõpilasleht
1934 ja 1991
|
|
|