| 
   
 | 
 
                 
                 
                  |  |  Nii otseses kui sümboolses 
                    mõttes elavad hiites edasi sinna maetud põlisrahva 
                    liikmed koos hiide viidud andidega  hiie aine-, energia- 
                    ja inforinges. Fotol: Raegma hiiemägi (www.maavald.ee)
 |  Rahvuskultuuri jätkusuutlikkus 
                glokaalses infoühiskonnas:õpetajad kultuuriloo kandjana ja tähenduste andjana
 
 tekst: Aare Kasemets
 
                 
                 
                  | 
 |   
                  |  | Autorist:Aare Kasemets on pärit Tartumaalt Võnnu 
                      kihelkonnast, lõpetanud Luunja Keskkooli 1982 ja 
                      Tartu Ülikooli (BA ajakirjanduses 1995, MA sotsioloogias 
                      2001); õppinud ka Eesti Põllumajanduse Akadeemias 
                      (1983-88: agronoomia, maasotsioloogia) ja Oxfordi Ülikoolis 
                      (2004-05: sotsiaal-õiguslikud uuringud, õigussotsioloogia). 
                      Töö: Riigikogu Kantselei 1993-2004, Keskkonnaministeerium 
                      2004-) jm. Kuuluvused: Eesti Sotsioloogide Liit, Liikumine 
                      Kodukant, Eesti Rooma Klubi..
 .
 |  Inimene 
                on osake loodusest, tema eluspüsimise algtõed ning 
                inimeseksolemise põhiväärtused on sügavale 
                meie kultuuri juurdunud. Miks mitte rikastada oma maailma esivanemate 
                loodushingelise ja kihelkondliku põliskultuuri pärimustega, 
                arutleb Aare Kasemets.
 Käesolev 
                kirjatöö sai alguse Tartus tänase Maaülikooli 
                maasotsioloogia uurimisrühmas 1990-ndail, kui Asser Murutari 
                eestvõttel asuti koostama raamatusarja Maarahva elujõud: 
                müüdid ja tegelikkus (Elmatar 1996, 1998). Need 
                said järje Eestluse Elujõu Kongressi (1999) eel alustatud 
                ühistekstis Selle maa põlisrahva kultuur ja 
                rahvuslik ideoloogia XXI sajandil: 12 poliitikat ja 24 tegevussuunda. 
                Teksti luuakse ühiselt edasi nagu rahvaluulet, siinavaldatu 
                kaasamõtlejate hulgas on olnud Kärt Summatavet, Kalle 
                Eller, Asser Murutar, Ingrid Rüütel, Mare Kõiva, 
                Ahto Kaasik, Kauksi Ülle, Ahto Oja, Tõnu Otsasson 
                jpt. Midagi esile tuues jääb midagi alati varju  
                tervikteksti (42 lk) leiab Kirjandusmuuseumi võrgulehelt: 
                http://haldjas.folklore.ee/ideepank.htm. Ühisteksti hariduspoliitikaga seotud tegevussuundi on käsitletud 
                Pärnus Loova Hariduse Foorumil (2002) ja raamatus Harmoonia 
                võimalikkus süsteemis: inimene, keskkond, ühiskond 
                (2003).2) Siinkirjutaja viimane põhjalikum põlisrahva 
                kultuuri jätkusuutlikkust käsitlev artikkel ilmub Õpetatud 
                Eesti Seltsi Toimetistes (2007) pealkirja all Looduslike 
                pühapaikade kultuuri- ja looduspärandi kooshoidmine: 
                jätkusuutlikkuse eeldused.3)
 Pean siin selgitama 
                ka ettekande pealkirja sattunud uudissõna ehk mis ja miks 
                on glokaalne? Selle rahvusvahelise sõna leidsin ühest 
                kirjanik Jüri Talveti artiklist ja see tähistab kohaliku 
                ehk lokaalse ja üleilmse ehk globaalse teabe lõimumist 
                meie igapäevases infokeskkonnas, olgu selle kandjateks siis 
                televisioon, internet, raadio, raamatud, filmikunst, teater või 
                pealetungiv reklaam. Samuti on see isemoodi sõna teatud 
                kooskõlas Rooma Klubi jt keskkonnakaitsele pühendunud 
                kodanikeühenduste üleskutsega Mõtle globaalselt 
                ja tegutse lokaalselt! Tähtis on siinkohal ka märkida, 
                et juhtides tähelepanu põlisrahva omakultuurilise 
                jätkusuutlikkuse ja enesetunnetuse (identiteedi) tugevdamise 
                võimalusele, on keskmes maa ja rahva eripära, kuid 
                seejuures ei soovi me vastanduda teiste rahvaste kultuuridele.4) 
                On loomulik, et meie maa ja rahva omakultuuri(de), loodushoiu, 
                keel(t)e, traditsioonide, ajaloo, uute võtmealade (nt infotehnoloogia) 
                ja seda edasi kandva haridusega ei tegele keegi teine  oleme 
                planeedil Maa ainukesed eestlased, vana maa-, metsa- ja mererahva 
                järeltulijad. Me vastutame. Miks õpetajad?
 Haridus ja kultuur on 
                omavahel tihedalt seotud ja õpetaja ülesanne on näiliselt 
                lihtne  anda noorele põlvkonnale koos oma ainega 
                edasi ka kultuurialaseid teadmisi ning põhiväärtusi. 
                Kultuur kätkeb endas pea kõiki inimtegevuse valdkondi 
                ja on ühtlasi neist samadest valdkondadest ka välja 
                kasvanud. Kultuur on kapital, on ühiskonna sideaine, mis 
                ühendab ühe maa rahva meeled, suhted ja kõnekeeled 
                eriomaseks tervikuks, mida on raske sõnadesse püüda, 
                kuid kerge kahjustada lausalise massikultuuri impordi ja lühinägeliku 
                kultuuri- ning hariduspoliitikaga. Ebasobivate asjaolude kokkusattumus 
                võib põhjustada põlisrahva omakultuurilises 
                mõtlemises tõrkeid, katkestusi, kaotusi  esivanemate 
                loodushingeline eluilm ei kõnele enam paljude lastelastega. 
                Seepärast on õpetaja kui pärimuse kandja ja tähenduste 
                andja olulisust raske üle hinnata. Eelnimetatud Eestluse 
                Elujõu Kongressi ühistekstis on esitatud hulk elualasid, 
                kus on võimalik selle maa rahva ligi 10220 aastast elulugu 
                tuua kaasaegse elu rikastuseks (O. Loorits 1938). 
                Kultuurilugu kandavad ja tähendusi andvad võtmeinimesed 
                on selles ühistöös õpetajad. Eesti riiklikust 
                hariduspoliitikast 
 Üheks hariduspoliitika 
                kultuuriideoloogiliseks eesmärgiks võiks seada lahenduste 
                leidmise kolmes küsimuses: 
  
                1) Kas meil on XXI sajandi keskel keeleliste, 
                  poliitiliste, äriliste jms maa- ja linnaeestlaste seas 
                  ka põliskultuuriteadjaid eestlasi, vana maa-, metsa- 
                  ja rannarahva järeltulijaid? 
 2) Kui jah, siis mis on esivanemate 
                  kultuuripärimuses sellist, mida võiksime endas kaasa 
                  võtta, et kasutada seda laste- ja lastelaste glokaalse 
                  vaimse keskkonna loomises, kujundamises ja kaitses? (ehk miks 
                  oma rahva kultuuri teadmine on kasulik?)
 3) Mida ja kuidas teeb ja saab teha 
                  haridusministeerium koos maa- ja omavalitsustega, et täita 
                  riikliku õppekava isamaalise ja kodanikukasvatuse ained 
                  elava sisuga ja kindlustada seeläbi Eesti Vabariigi põhiseaduse 
                  mõtte ja sätte täitmine: peab tagama 
                  eesti rahvuse ja kultuuri säilimise läbi aegade. Alg-, põhi- 
                ja keskhariduse tasandil tuleks teadus-, haridus- ja kultuuripoliitika 
                hariduseelus lõimimise eest vastutaval Teadus- ja Haridusministeeriumil 
                koostöös maavalitsuste, ärksate kohalike omavalitsuste 
                ja kodanikeühendustega tegeleda maa- ja kihelkondliku kultuuri- 
                ja loodusloo õppematerjalide (sh kodulehed internetis) 
                tellimisega, ning mis vahest veelgi tähtsam, õpetajate 
                kohalikku kultuurilugu käsitleva täiendõppega. 
                Kui õpetaja on kohaliku põliskultuuri tundmise mõttes 
                vaimselt migrant, ümbruskonna loodus ja kultuur ei 
                kõnele temaga, siis ei suuda ta ka parema tahtmise 
                juures kodukandi põliskultuuri lastele elavaks ja kõnelevaks 
                luua. Siit edasi läheb koolide ja omavalitsuste enda otsustusahel, 
                sh laste kirjandus-, keele-, kunsti-, käsitöö ja 
                loodustundide sisu ning väikesed põliskultuuri tundmise 
                võistlusedki. Erilist tähelepanu tuleks pöörata 
                kihelkondliku kultuurimustri tutvustamisele läbi õpperadade, 
                pärimuste, laulude ja ka rahvariiete. Riiklik poliitika saab 
                siin luua soodsa keskkonna, omavalitsus toetada ja sädeinimesed 
                ise teha ning koos lastega rõõmustada. Kutse- ja kõrghariduse 
                tasandil tuleks Haridus- ja Teadusministeeriumil koos asjast huvitatud 
                ministeeriumide, koolide ja akadeemiliste valitsusväliste 
                ühendustega esiteks analüüsida, milliste kutsealade 
                millistes õppesuundades on tegemist kultuurilises ja ajaloolises 
                mõttes selle maa põlisrahva(ste) traditsiooni (murded, 
                muusika, põllundus, metsandus, kunst jm) või olemusliku 
                nähtuse (hajaasustus, väikesed pereettevõtted 
                jm) edasiloomisega. Edasiloomine eeldab sotsiaalteadlastelt kultuuriajaloolise 
                infosilla ehitamist mineviku-oleviku-tuleviku vahele. 
                Kui põliskultuurialane teave suudab luua endale infopesad 
                kõikide Eesti kutse- ja kõrgkoolide õppeprogrammidesse 
                ning seltsiellu, siis üksteist täiendava mitmekesisuse 
                ning koostöövõrgu (sh Internet) ideedest lähtudes 
                ei pea meie põliskultuuril XXI sajandil olema ainult üks 
                õige akadeemiline katus mõne Eesti ülikooli 
                näol. Et meie keele-, rahvaluule-, muusika-, metsandus-, 
                põllundus-, karjandus-, kalandus-, käsitöö-, 
                palkehitus- ja rahvaarstitraditsioone mõõdetakse 
                aastatuhandetes, siis peaks nimetatud infopesad olema 
                kindlasti seal, kus jagatakse vastava ala kõrgharidust 
                ja luuakse Eesti Vabariigi kultuurilist, poliitilist, militaarset 
                ning majanduslikku eliiti. Rahvusliku eliidi ja infoühiskonna 
                liikmest saame kõnelda, kui selle maa rahva kultuur on 
                tema jaoks tähenduslik ja ta oskab seda edasi viia. Oskar Loorits on öelnud 1938.a.: Üks riikliku 
                kultuuri- ja hariduspoliitika muresid peitub selles, kuidas varem 
                otse ennastkahjustavalt kahte vastakasse suunda hargnenud [maarahva, 
                euroopaline] kultuurivoolu liita kokku üheks jõujaamaks, 
                mis suudaks läbi töötada vana rahvakultuurireserve 
                moodsa elu rikastuseks.
 
 Eesti riiklik rahvatervisepoliitika
 
 Siinkohal käsitletakse 
                kultuuri- ja hariduspoliitikat läbi holistliku tervisedefinitsiooni, 
                mille kohaselt on tervis inimese hingeline, vaimne ja kehaline 
                heaolu. Ühtlasi on inimese minaidentiteet, rahvuslik identiteet, 
                kodukohatunne, staatus kodus ja tööl, loovus, töövõime, 
                stressitaluvus, puhkus, soojätkamistervis jms teemad Jätkusuutliku 
                Eesti kultuuriideoloogia lahutamatud osad. Inimese vaimne heaolu 
                (elukvaliteet) on globaliseeruvas ilmas üha sagedamini seotud 
                ka küsimustega: kes ma olen, kuhu kuulun, mis on minu ja 
                mu rahva eripära teiste seas? Eesti riiklik 
                regionaalpoliitika
 Kui riigi ja kohaliku 
                omavalitsuse tasandi otsustajad suudaksid kaasata pärimuskultuuri 
                ning ajaloo tundjaid ja Riigikogus vastu võetud strateegia 
                Säästev Eesti (2005) ja Eesti kultuuripoliitika 
                põhialused (1998) alusel panna aluse maa- ja kihelkondlike 
                koolitusraamatute väljaandmisele, siis oleks nendest abi 
                nii koolide kodukandi kultuuriajaloo, pärimusõpetuse, 
                loodusloo jm tundide ettevalmistamisel, samuti kohalike öko+maaturismi 
                ettevõtete turunduses ja kohalike küla-/alevi-/linna-juhtide 
                iga-aastaste kõnede kirjutamisel. Suunda saavad siin anda 
                koolides, muuseumides jm tegutsevad koduloo-uurijad koostöös 
                Eesti Rahva Muuseumi, Kirjandusmuuseumi jt maarahva ligi 10 000 
                aastase kultuurikihi kaardistajatega.  Eesti riiklik 
                rahvastiku- ja perepoliitika
 Kõigepealt tuleks 
                luua Eesti neidudele ja naistele soodsad vaimsed, sotsiaalsed 
                ja majanduslikud tingimused (sh meediakeskkond, tööseadusandlus, 
                lastekasvatuse tugisüsteem, poiste ja tüdrukute haridus). 
                Eesti rahva kultuurilise ja füüsilise edasikestmise 
                teemad on lahutamatud: kui riigis on surijaid rohkem kui sündijaid, 
                siis võib kaotada mõtte ka esivanemate põliskultuur, 
                omakeelne haridus, poliitika ja riik ise. Meiegi ajaloos on kultuuritraditsioonide 
                edasikandmine toimunud enamasti emade kaudu läbi oma laste 
                ja lapsepõlve. Mida saab teha riik ja kohalik omavalitsus 
                meie vanaemade, emade ja tütarde kui tulevaste emade meeleheaks? Põliskultuuri 
                jätkusuutlikkus on meie valikutes
 Eesti põliskultuurilise 
                mitmekesisuse ja jätkusuutlikkuse tagamiseks XXI sajandi 
                globaalse konkurentsi- ja koostööväljal on vaja 
                mitmete riiklike, omavalitsuslike või kodanikualgatuslike 
                tegevusalade analüüsi, programmide käivitamist 
                ja omavahelist seostamist. Võib-olla tuleks alustada sellest, 
                et õppida tundma ja kasutama oma õigusi, kuna põliskultuuri 
                edendamiseks vajalikud õiguslikud tingimused on enamasti 
                olemas, kuid hariduse vallas neid peaaegu ei rakendata.Lapsevanem, õpetaja, üliõpilane, ettevõtja, 
                poliitik, ametnik, ajakirjanik jne näeb, valib ja väärtustab 
                ümbritsevas elus eelkõige neid nähtusi, mis talle 
                kodus, koolis või ajakirjanduses tähenduslikuks on 
                saanud e mida sa ei tunne, seda sa ei saa ka hoida ja armastada. 
                Kultuurilooming on sadade seostega valikute ahel, mis toimub iga 
                päev inimeste peades.
 Eesti maakondades ja kihelkondades on pea igal põliskultuuri 
                alal veel traditsioonide jätkajaid, kes viivad selle teadmise/oskuse 
                edasi rahvameditsiinis, ravimtaimede, esivanemate usundi, hiite, 
                ohvrikivide ja -allikate tundmises, rahvamuusikas, sünni-pulma-peiekommetes, 
                rahvakalendri tähtpäevade tundmises, käsitöös, 
                loitsimises, rahvanaljades, küttimises, metsanduses, kalanduses, 
                põllunduses, loomapidamises, sepistamises, palkehituses, 
                rahvapillide vestmises jms. Põliskultuuri teadjaid on igas 
                maakonnas, kihelkonnas ja igas teises vallas või linnaski. 
                Teadmine teadjaist võiks igas kihelkonnas mõnda 
                seltsi, kooli, teabetuppa või muuseumisse jõuda 
                ja sealt edasi Eesti Rahva Muuseumisse ja Kirjandusmuuseumisse. 
                Iga põlvkond ja inimene kas avastab oma rahva kultuuripärandi 
                taas ja taas või kultuuriahel katkeb. Nüüd on 
                tänu arvutisidele tekkimas võimalusi põliskultuuri 
                uurijate, kaitsjate, õpetajate, edasiloojate koostöö- 
                võrgustike rajamiseks, nii kodudesse, infopunktidesse, 
                kui ka arvutiklassidesse.
 
 Inimese isikuomadused 
                ja ellusuhtumine kujunevad välja varases nooruses, enne kümnendat 
                eluaastat. Eks elu lisa sellele kodust saadud aluspõhjale 
                mõndagi uut ja elutormides pannakse nii kaasasaadud kui 
                ka õpitud asjad proovile. Esivanemate kultuur on kodu- 
                ja perekeskne, seepärast on ka maakultuuri seminarid valinud 
                ligi kolmest tuhandest olemasolevast kultuuridefinitsioonist lipukirjaks 
                Hando Runneli poolt 1988. aastal öeldu: Paljudele on 
                kultuur mingi vaimne toodang, mida kirjanikud, näitlejad 
                ja kunstnikud siis raamatute, teatri või televisiooni kaudu 
                rahvamassidele lahkesti pakuvad. Ei ole. Kultuur on kõigepealt 
                kodu, on see vaba inimese olemise, tegutsemise ja käitumise 
                viis, mis tal oma kodus on. Runnel rõhutas ka, et 
                pärisinimese atribuudiks elus on omand  kui kodu ja 
                maa ei ole inimese oma, siis ei ole tal ka sügavamat suhet 
                (kultuuri) koduga ja maaga. Siit järeldub  mida rohkem 
                on omanikke, seda tugevam ja kindlam on ühiskond. Omand ja 
                omanikutunne, sh oskusteave, loob nii täiskasvanute kui ka 
                laste eneseteadvust, kuid vahest veel olulisem on, milliste väärtuste, 
                tavade ja teadmistega on see omanikutunne täidetud. 
 Põliskultuuris 
                on palju koduga ja perega seotud traditsioone, mis on kandunud 
                põlvest põlve ja andnud inimeste elule mõtteid 
                ning väärtusi. Nimetaksin rahvakalendri tähtpäevade 
                pidamist ja elusündmustega seotud kombeid. Leedo- ehk jaanitule 
                ja jõulude kõrval on aegade sidemes oluline hingede 
                aeg, kui suheldakse rohkem esiemade ja -isadega, kõneldakse 
                lastele vanadest aegadest ja kavandatakse järgmise aasta 
                tegemisi. Ka isiklik suhe vanade inimestega, taimedega, õppimisega, 
                tööga, aususega kujuneb lastes enne kümnendat eluaastat. 
                Mida me ise siis tegime? Mida teevad ja mõtlevad meie lapsed 
                ja lapselapsed täna? Kas neil tekib mingi side selle maa 
                rahva põliskultuuriga? Millised on meie laste igapäevased 
                eeskujud kodus, tänaval, televisioonis, lasteaias, koolis? 
                Millised on perede elulood ja traditsioonid täna? Põlisrahva 
                kultuurilis-poliitilise ajaloo teaduslikud käsitlused ja 
                hariduselu
 Kaasaegne haridussüsteem 
                peab püüdma teadmistepõhise käsitluse suunas 
                ja seepärast on kõigus kooliastmete õppekavade 
                koostamises väga oluline oma maa ja rahvaga seotud teadusuuringute 
                osa. Esitan siinkohal väljavõtte eelviidatud Õpetatud 
                Eesti Seltsi kogumikus ilmunud artiklist, mis keskendub põlisrahva 
                looduslike pühapaikade (hiied, allikad, puud jm) uurimise, 
                teadvustamise ning kaitse küsimustele. Hiite jt looduslike pühapaikade rahvakultuuris püsimise 
                fenomeni mõtestamiseks andsid tugevasti ainet ka Tartu 
                Ülikoolis mitmel semestril võetud rahvausundi ja ökoloogia 
                seminarid. Sageli juhtus, et Mare Kõiva või Mall 
                Hiiemäe juhendamisel toimunud rahvausundi seminarist läksin 
                otse Jaan Eilarti või Ülo Mandri ökoloogiaseminarile 
                ja, ühel hetkel jõudis tundmine, et aastatuhandete 
                jooksul kujunenud esivanemate pärimuskultuur oma metsa-, 
                jõe-, järve-, kodu-, põllu- jm haldjate ning 
                tavaõigusega on oma olemuselt üsna lähedane neile 
                uutele mõttevooludele ja väärtustele, mida tänases 
                ökokatastroofidesse sisenenud maailmas kannavad süvaökoloogia 
                (deep ecology) ning jätkusuutliku arengu (sustainable development) 
                liikumised tuginedes teadlaste ökoloogilistele, geo-bioenergeetilistele 
                jm looduskoosluste uuringutele (nt J. Lovelocki Gaia teooria [1979], 
                A. Naessi ökosoofia [1989] jm). Eristama jääb pärimuskultuuri 
                ja loodusuuringute kirjeldusi erinev mõistekeel - teadus 
                toimib viimase teadaoleva teadmise alusel samas kui pärimuskandja 
                ei tarvitse alati teada näiteks seda, miks hiies ei tohi 
                vana tavaõiguse järgi puult oksa murda ega lilli või 
                marju noppida. Aga kujutagem ette  kui tead, et hiites on 
                peetud nii nõupidamisi kui peiesid (sageli on hiites kalmed) 
                ja sinna on aastasadu või -tuhandeid viidud ohvriande ühes 
                oma lootuste ja soovidega,5) siis koos loodusteadustest tuleva 
                teadmisega aine-energia-inforingest (mida saad analüüsida 
                laboris) polegi nii raske aimata, kuidas silmale nähtamatul 
                mikrotasandil pakatab hiites maapind ja taimestik esivanematega 
                seotud infoosistest. Seega, nii otseses kui sümboolses mõttes 
                elavad hiites põletatud ja/või sinna maetud põlisrahva 
                liikmed koos hiide viidud andidega edasi hiie aine-, energia- 
                ja inforinges... tõustes igal aastal koos veega lillede, 
                põõsaste ja puude lehtedesse ja langedes igal sügisel 
                mullale, et taas minna läbi maa hiie (kui ökotoobi) 
                eluringesse. Lugedes ning kuulates järgemööda rahvausundi- 
                ja loodusteadlasi, leidsin, et nii on võimalik edasi mõelda 
                ja uues ajas maa põlisrahva hiiepärimust tõlgendada 
                (Kasemets 1996).6) See ei ole ainus võimalus (Kaasik, 2005; 
                Kütt, 2004; Viires, 2000; Remmel, 1998; Hiiemäe, 1987; 
                Loorits, 1948/1989).
 Maainimene 
                - osake loodusest
 Maarahvakultuuri edasikestmist 
                ja elujõudu tõendavate üllatuste eest hoolitses 
                läinud kümnendil ka Asser Murutari juhitud interdistsiplinaarne 
                maasotsioloogia uurimisrühm.7 Küsitluste andmed näitavad, 
                et umbes 2/3 meie inimestest, kes elavad külades, asulates 
                või väikelinnades, tunneb end iga päev või 
                vähemalt kord-paar nädalas loodusinimesena, osakesena 
                loodusest ja neile meeldib looduses töötada. Hinge-, 
                nime-, õnne-, pere-, värava-, õue- või 
                muidu tuttava ja lähedase puu ütles endal olevat neli 
                inimest viiest, kaks kolmandikku maainimestest usub, et puud elavad, 
                puudel on hing ja üle poole usub, et puu tunneb valu ja neljandik 
                on puud langetades küsinud puult andestust. Samuti on üsna 
                levinud uskumus, et kui mõni koduõe puu või 
                selle haru murdub, siis võib mõnda pereliiget tabada 
                raske haigus või surm (vt ka Kasemets 1993a; 1996, 75-76; 
                Moor, 1998).
 Meie kultuuri- ja poliitikaajaloo 
                seoste mõtestamiseks andis tõuke Eesti Muinsuskaitse 
                Seltsi rahva ajaloolise mälu taastamisele suunatud töö. 
                Soovin tuua siin mõne viite ajalooallikatele näitamaks, 
                et okupatsioonivõimudel koos kirikute ja mõisatega 
                ei õnnestunud esivanemate pärimuskultuuri tasalülitada 
                ka enam kui 500 aastat pärast meie maade okupeerimist, mille 
                verine algus on kirjas Hendriku Liivimaa Kroonikas ja vallutusõiguslik 
                sisu maarahva lepingutes võõrastega. Jüri Uluotsa 
                uurimuse kohaselt on näiteks saarlaste ja paavsti määratud 
                peapiiskop Alberti esindajate 1241.a vasallilepingu puhul tegemist 
                kristluse õiguste lähema määramisega 
                maksustamise ja kohtumõistmise alal, kus on muuhulgas 
                kirjas: ..kes kodumaisel (=paganlikul) kombel ohverdab ja 
                laseb ohverdada, kumbki maksab (trahviks) 1/2 marka hõbedat, 
                see aga kes nõnda ohverdab, peab veel alasti kolmel pühapäeval 
                kirikaias kahetsema. (Uluots 1989, 19).8)M.J.Eiseni vahendusel (1996, 44-45) võime lugeda sellest, 
                milline olukord valitses võõraste vaatekohalt ligi 
                500 aastat hiljem: Hiärn kirjutab oma ajaloos: Eestlased 
                niisamuti kui soomlased on pühaks pidanud metsi ja metsasalusid, 
                ka üksikuid puid, nõnda et keegi ei tohtinud neist 
                lehtegi võtta (1794, lk 20). Hupel ütleb hiite 
                kohta: Keegi ei lähe heameelega nende juurde ega julge 
                oksagi niisugusest pühast puust raiuda ega maasikaid noppida 
                nii kaugelt, kuhu puu vari ulatab /.../. Talupojad, keda asja 
                väljatulemine ja ettemääratud karistus ei hirmuta, 
                matavad surnuid hea meelega salaja niisugusesse paika. Niisugustes 
                pühaks peetud hiites käimine on kõvasti ära 
                keelatud. Mõned mõisnikud on nõudnud, et 
                talupojad niisugused puud maha raiuksid, aga kõigi ähvarduste 
                ja manitsustega ei võinud nad midagi korda saata; pidid 
                viimaks ise kirve kätte võtma, et kartlikkudele julgust 
                anda. Villa-, vaha-, lõnga-, leiva- ja muude asjade ohvrid 
                on veel tänapäeval nende juures viisiks; nad panevad 
                need annid pühasse paika ehk pistavad puude õõnsustesse 
                (1774-1782, I-III).
 
 R.Põldmäe 
                (1984): Pärimuskultuurile on loomuldasa tunnuslik tagasipöördumine 
                vanade kujutelmade juurde. J.Cr. Quandti, Urvaste pastori (1736.a) 
                diaariumist võime lugeda: Ja kuigi pastorid nende 
                avalikud ebausupaigad hävitasid, pühad metsasalgad maha 
                raiusid, ka mõisahärrade kaastõmbamisega neid 
                isikuid, keda seal tabati, karmilt karistada lasksid, siiski olid 
                neile paigad, kus need pühad metsasalgad seisid, mitte ainult 
                pühaks ja palvetamisväärseks jäänud, 
                vaid neil olid ka nende köökides, humalaaedades, põldudel 
                ning siin ja seal metsades veel säärased kohad, millest 
                mõnda kurjaks ja mõnda pühaks paigaks nimetasid, 
                kuhu nad läkitasid nende nõidu ohvritega, kes olid 
                veidi haiged või kurja teinud, et sealt abi saada. 
                (viidanud Kõiva 1998, 171).Tänapäevases kultuuriajaloo käsitluses võime 
                hinnata sellaste võõraste valitsejate, kirikupeade 
                ja mõisnike käitumist põlisrahva ning tema 
                kultuuri suhtes kui koloniaalset kultuuriimperialismi, teades, 
                et kõik, mida okupatsioonivõimud on juurutanud vaimse 
                ja/või füüsilise vägivalla abil, ei saa 
                olla moraalses mõttes õiguspärane ega siduv 
                niikaua kui üks inimene ja rahvas seda mäletab.9)
 Kahele eeltoodud võõraste kirjapandud hiieelu kajastusele 
                saab lisada hulga näiteid ka käesolevast sajandist ja 
                väita, et maarahva hiiepärimus on ajas muutudes elanud 
                üle ka oktoobrirevolutsiooni, nõukogude okupatsiooni, 
                nn teaduslik-tehnilise revolutsiooni ja koguni üliliberaalse 
                kõigile avatud turumajanduse esimese pealetungi. 
                Igaüks võib selles veenduda sirvides näiteks 
                mulluseid Maavalla Koja, Eesti Kirjandusmuuseumi, Tartu Ülikooli 
                ja Muhu Muuseumi esindajate korraldatud Muhumaa looduslike pühapaikade 
                ülevaatuse kajastusi ning fotosid kohalikest pärimuskandjatest, 
                kes mäletavad/hoiavad tänaseni paiga mälu (Laine 
                2005, 2005a; Käärt 2005, 2006).10)
 Tagasivaate lõpuks üks futuristlik kild Kauksi Ülle 
                1999.a ettekandest:11 Ma lubasin rääkida täna 
                etno-futurismist sellepärast, et tegelikult ei piisa meil 
                sellest, et me kogume ja kaardistame ja paljundame ja mõtestame 
                lahti meie põliskultuuri niipalju, kui meil teda alles 
                on (kui me otsida oskame, siis polegi teda nii vähe), vaid 
                tähtis on, et me suudaksime selle edasi anda oma lastele, 
                oma järeltulevatele põlvedele nii tugeval kujul, et 
                nad suudaksid seda edasi ise luua...
 Selles kõnekillus ilmutab end Põhiseaduse preambula 
                kultuuri ja keele üle aegade kestmise sätte mõte, 
                mis võiks olla ka Eesti riigi esimese looduslike pühapaikade 
                arengukava mõte.
 Põliskultuur 
                Eesti koolihariduses 
 Kuidas põimida 
                selle maa ligi kümne tuhande aastane kultuurilugu uue aastatuhande 
                globaalse infoühiskonna visioonidega? Milliseid põlisrahva kultuuri valdkondi tuua kaasaegse 
                elu rikastuseks, et see muutuks noorte eneseteadvuse osaks ja 
                annaks neile hingejõudu globaliseeruvas maailmas? Kuidas 
                väärtustada oma rahva kultuuri kaasaegsele noorele, 
                kes elab mitmes kultuuris korraga ega erista põlist oma 
                hilistest laenudest? Kui kaugele on meediaajastul jõudnud 
                eri kultuuriilmade segunemine?
 Põlisrahva kultuuri kõnekaks tegemine koolis sõltub 
                õpetajatest. Pea kõikide õppeainete sissejuhatavas 
                osas on õppeprogrammides võimalik esitada tagasivaade 
                esivanemate kultuurile.
 Näiteks astronoomiatunde saab alustada soome-ugri rahvaste 
                maailmaloomise müütidega (nt Päike kui kollane 
                linnumuna), muusikatunde regilaulu ja rahvapillide (nt hiiukannel, 
                parmupill, torupill) mängimisega, ajalootunde maa põlisrahva 
                vaatekohast analüüsitud arhiiviallikate, sündmuste, 
                otsuste ja arheoloogiliste leidude meenutamisega; kodanikuõpetusetunde 
                talgute ja kärajate traditsiooni avamisega; kirjandustunde 
                kohaliku rahvaluulega, emakeele tunde kohaliku keelega (nt. ligi 
                4000 aastaste sõnade jume, jumal jt lugu), tütarlaste 
                kunstiõpetuse tunde rahvariidemustrite ja taimevärvidega 
                ning nende sügavama sõnumi mõtestamisega, ökoloogia 
                ja loodusõpetuse tunde esivanemate metsa-, jõe- 
                ja järvehaldajate elu ning ökokoosluste info-aine-energiaringide 
                seostamisega (vrd Gaia hüpotees), usundiõpetuse tunde 
                looduslike pühapaikade pärimuse ning hiites käitumise 
                hea tava tutvustamisega; kehalise kasvatuse tunde vanade maarahva 
                osavusmängudega; pereõpetuse ja psühholoogia 
                tunde esivanemate inimsuhete käsitlusega rahvausundis. Näide: 
                On sul suur mure, siis räägi sellest kolmele inimesele, 
                keda usaldad. Pole omakseid siin ilmas, kõnele Manalas 
                elavatega. Oled rääkinud, saab kergem (vt pärimuskogusid: 
                http://haldjas.folklore.ee/ , www.erm.ee jt ).
 Teisalt, kool on seotud 
                oma lähikeskkonna, sh töö, ettevõtluse ja 
                omavalitsuse olukorraga. Linna- ja maakoolid ei paku täna 
                õpilastele põhiseaduslikke võrdseid võimalusi. 
                See väljendub ka õpilaste eneseteadvuses ja tulevikunägemuses, 
                mida kirjeldavad haridussotsioloogilised uuringud (www.psych.ut.ee/esta). 
                Psühholoogiast teame, et madal enesehinnang ja nõrk 
                usk oma võimetesse kahandab elus olemasolevate võimaluste 
                kasutamist. Tuleb toetada õpetajate täiendusõpet 
                ja koostööd ülikoolide, muuseumite, haridusseltside 
                jt algatustega ning luua maakoha vaimul ning võrgustikul 
                põhinev ühisjõud, mille sihiks on tugevdada 
                inimeste sidet maarahva loodushoidliku kultuuripärandiga 
                (www.kodukant.ee; www.ecotourism.ee; www.agenda21.ee; www.maavald.ee 
                ; www.erm.ee jmt).  Postmodernistlik vaateviis, 
                infoühiskonna eripärad ning võimalused ja Eesti 
                põliskultuuride edasiloomine on nii riigi kui ka maakondade 
                tasandil eriti oluline seoses haridusega: koolinoortele ja üliõpilastele, 
                kelle side esivanemate kultuuriga on õhkõrn, kes 
                on otsimas ennast inimesena maailmas, võiks sobida põliskultuuri 
                pärandile lähenemiseks muuhulgas Interneti-ajastu postmodernistlik 
                vaateviis. Selle järgi on kultuur tähendusmaailm, milles 
                inimene elab ja mida ta ka ise kodu, hariduse, massimeedia ja 
                töö abil jõudumööda konstrueerib ning 
                ehitab. See kaasaegne vaateviis näeb inimkultuuri pideva 
                igapäevase valikute ahelana, kus igaühel meist on õigus 
                ise teadlikult valida oma kultuurilisi eelistusi, väärtusi 
                ja luua oma maailma. Miks mitte rikastada oma maailma esivanemate 
                loodushingelise ja kihelkondliku põliskultuuri pärimustega? 
                 Inimene on osake loodusest, 
                tema eluspüsimise algtõed ning inimeseksolemise põhiväärtused 
                on sügavale meie kultuuri juurdunud. Tasakaalu saavutamine 
                vaimsel tasandil inimese ja teda ümbritseva vahel (teised 
                inimesed, elukeskkond, universum) on peamine eesmärk ja abi, 
                mida võime õppida ning õpetada oma rahva 
                tarkusest tänapäeva maailmakodanikule. Tuleb uuesti 
                õppida tõekspidamisi maailma ja inimese kujunemisest, 
                kestmisest ja püsima jäämisest meie rahvaluulest, 
                lauludest, uskumustest, rituaalidest, sümbolite keelest. 
                Seda saab iga hetk täiendada mõne sobiva omaks tehtud 
                kultuuri-laenuga, mis sobib kokku põliskultuuri väärtustava 
                Jätkusuutliku Eesti arhitektuuriga. 
 Vanade põliskultuuride 
                hoidmine ja edasiloomine võib saada maailma näinud 
                Eesti noortele valgustuslikuks väärtuseks. Meie jt soome-ugri 
                põlisrahvaste kultuuripärandis on mitmel põhjusel 
                paiguti säilinud veel side esivanemate ökosoofilise 
                maailmavaatega, mida mitmel pool Euroopas püütakse taastada 
                teadusuuringute abil. Seepärast on vahel veidi kurb ja koomiline, 
                kui Eestis turismi, looduskaitse ja muude teenindusalade tegelased 
                oma hõimu, kodukandi või muuseumi allikate uurimise 
                asemel laenavad teiste rahvaste kultuurikilde või 1920. 
                sajandil loodud rahvusromantilisi müüte. Noor-Eesti 
                ning Oskar Looritsa sõnumeid põimides võiks 
                rahvusliku kasvatuse juhtmõte olla: olgem väärikad 
                eurooplased siin enam kui kümme tuhat aastat elanud maarahvana!Siinkohal üks näide rahvakalendri sügisestest pühadest, 
                hingede ajast. Rahvakalendris on mitmeid sügispühi, 
                mida võime tähenduselt ja tavadelt pidada maarahva 
                omaks. Näiteks ussiurguminemise päev (8. IX), pekopäev 
                (IX keskel), kolletamispäev (14. X), mardipäev (10. 
                XI), hanipäev (24. XI) ja kasupäev ehk mihklipäev 
                (29.IX). Teistest olulisem on aga hingedeaeg  esivanemate 
                hingesideme tähtsust ja pärimuse jõudu näitavad 
                küünalde-meres surnuaiad jm märgid. Maarahva suhe 
                surnutesse võib esmapilgul tunduda kummastav. Kuid kui 
                järele mõelda, leiab selles paljugi tuttavlikku. Kui 
                inimene sureb ja lahkub siitilmast, ei lahku ta ometi oma perekonnast, 
                hõimust ja rahvast. Oma mõtetes ja tegudeski oleme 
                alatihti nendega, kes läinud Toonela maile. Me oleme esivanematega 
                üks kogukond, mis aeg-ajalt teatud päevadel jälle 
                kokku saab.
 Hingede aeg kestab nädalast kuue nädalani, sügiskuu 
                algusest jõuludeni. Sagedamini on arvatud, et hingedeaeg 
                algab nädal peale kasupäeva ja lõpeb nädal 
                enne mardipäeva. Kuna pärimus kõneleb erinevatest 
                kuupäevadest, on võimalik, et varem oli hingedeaeg 
                seotud kuukalenderiga. Kindel on aga see, et hingedeajal peaksid 
                olema vaiksed ja udused ilmad. Kui hingedeajal on tuuline, on 
                hinged rahulolematud. Nõost on pärimus: Ma mäleta 
                veel yteldi: Engiaigu om nii vaikne, et puuleht ka ei liigu, 
                et aena vai villä põllul rõuku paned, vajub 
                kokku ja ei kuiva, lääb kopitama. Kõneldi, 
                et selleperäst om vaikne, et engeaigu surnude enge käevä, 
                tol ajal ytest tõise käevä. Oma kodun, kos na 
                eläsivä ja kost neid mateti ja kõnniva ka mujal, 
                kos na om elun käenu.
 Hingedeajal hoitakse kodud puhtad ja vaiksed. Müra tekitavad 
                tööd lükatakse edasi ning õhtuti ei töötata. 
                Neil õhtuil on sobiv mõistatada mõistatusi 
                ja jutustada lugusid.
 
 Tava kohaselt tapetakse 
                talus hingede tulemise päeval loom. Mõnel pool kana 
                või kukk, mõnel pool tall või põrsas, 
                et kostitada surnud omakseid. Tavakohased hingedepäeva toidud 
                on veel rammus leemesupp, verikäkid, tangupudru, kohupiim, 
                koorimata piim ehk talupiim, õlu ja leib. Lõuna-Eestis viidi hingedele mõeldud toit tavaliselt 
                pööningule ja asetati olviaugus olevale lauakesele, 
                räästa alla või selleks mõeldud ohvripakkudele. 
                Viljandist on teade: Sis viiti ingedele syya. Ingedepäe olli 
                kohe kaks nädalt peale mihklepäeva. Kanu ja kukka tapeti 
                ja limbisuppi tehti ja viiti yles tare otsa pääle, et 
                tulge nyyd kõik sugulased, sõbrakesed, õeksed 
                ja vennaksed otsma. Kui inged jälle ära läksid, 
                siis tapeti lammas ja tehti verikäkki ja viiti neile jälle 
                seda..
 Põhja-Eestis kaetakse laud aga tavaliselt tuppa või 
                sauna. Iisakust on teade: Surnutepüha lauba õhta kattab 
                majaperenaine laua roogadega ja kutsub siis surnud, kes omast 
                majast surnud on ja ka sugulased ja tuttavad, keda aga mäletab, 
                sööma. Kui juba natukene aega vaiksel viisil on mööda 
                läinud, võtab perenaine kätte rätiku ja 
                hakkab surnuid välja ajama, ööldes: Sõite, 
                jõite, minge välja! Peale selle istub oma pere 
                lauda sööma ja pyhitsevad vaiksel viisil surnutepyha.
 
 Toitu on viidud ka majapidamishoonetesse, 
                hiiepuude alla ja külakalmistule. Hingede väljaminemise 
                päevaks tapetakse talus taas loom ja valmistatakse sellest 
                piduroad. Hingedele köetakse saun ja peale söömaaega 
                saadetakse nad ära, paludes, et mindaks teed mööda 
                ja õnnistataks pere ettevõtmisi.Hinged tulevad ka tänavu. Maailm muutub üha kiirenevas 
                tempos, kuid meie rahva juured ja elupõline pärimus 
                jäävad samaks. Suur loona teeb ikka oma ringkäiku, 
                hingedeaeg tuleb omal ajal ning koos sellega tulevad koju käima 
                meie surnud esivanemad ja sõbrad. Neid võib eirata, 
                kuid nendega võib ka arvestada. Seejuures pole kuigi tähtis, 
                kus me elame, vaid see, kuidas me neid vastu võtame. (Kasutatud 
                on kohalikke, murdekeelseid nimesid).12
 Etnofuturism. 
                Keel ja mõte 
 Oulu ja Helsingi ülikooli 
                õppejõud Kari Sallamaa leidis Eesti noorte luuletajate 
                ringist etnofuturismi idee ja edendas seda (http://www.suri.ee/etnofutu/3/doc/salla-sm.html). 
                Ta usub, et see on soomeugrilaste ja laiemaltki, uurali rahvaste, 
                kunstile omaseim filosoofia ja esteetika. Etnofutu aluseks on 
                oma mõtteviis, mis põhineb uurali keelte ehitusel. 
                Selle erinevust indoeuroopa keeltest rõhutas juba F. Nietzsche 
                osutades uurali ja altai rahvaste subjektimõiste nõrkusele. 
                See aga on omane ka postmodernismile. L. Wittgenstein ütles: 
                minu keele piirid on minu maailma piirid. Uurali keeltes pole 
                grammatilist sugu, mis viitab algupärasele mehe-naise võrdõiguslikkusele. 
                Soome-ugri keelefilosoofia alal on märkimisväärseid 
                saavutusi eesti teoloogil, filosoofil ja kirjanikul U. Masingul, 
                eriti uurimuses Taevapõdra rahvaste meelest ehk juttu 
                boreaalsest hoiakust. Kritiseerides standardse keskmise 
                eurooplase rassistlikku mõtteviisi, vastandab ta 
                indogermaanide võimuihale põhinevatele muinasjuttudele 
                ja müütidele (nt Grimmi muinasjutud) boreaalse muinasjutu, 
                kus loomad ei ole mitte inimeste teenrid, vaid esiisad ja tootemid 
                ning milles puudub loogiline süþee. Nils Aslak Valkeapää järgi ei alga joig kusagilt 
                ja ei lõpe kusagil. Seda, mida keskused avastasid Ameerika 
                Ühendriikides 1960-ndail aastail, teadsid põhjarahvad 
                juba igivanast ajast. F. de Saussure osutas möödunud 
                sajandil sõnade ja mõistete arbitraarsusele, juhuslikkusele 
                ja kokkuleppelisusele, ugrilased on aga alati teadnud, et nimi 
                ei ole kunagi identne tähistatavaga. Kui indogermaan peab 
                draakonit üheselt piiritletuks, siis lohemaoga on hoopis 
                teisiti: lohe ja madu ei sulandu kunagi üheks ning olendi 
                fantastilisus jääb alles. Masing viitab ka sellele, 
                et indoeuroopa keeltes (non-, un- ja in-alguliste sõnadega 
                tähistatavad) eituslikud mõisted iseseisvuvad jaatavaks. 
                Vähemalt läänemeresoome keeltes on ei- ja eba-algulised 
                sõnad alati järsult eitavad. Meie keeltes pole võimalik, 
                et olematus võiks iseseisvana olemise 
                kõrval eksisteerida. Masingu järgi on indogermaani 
                ja boreaalse filosoofia erinevuseks ontoloogia. Esimesele on omane 
                vaid üks absoluutne tõelisus, teisele vähemalt 
                kolm, mõnel juhul kuni kaksteist. (www.suri.ee/il/99/2/ 
                ).
 Põlisrahva 
                kultuur on Jätkusuutliku Eesti ideoloogiline juur maailmas 
                
 Rajamaks Eesti riiklust 
                kindlamale alusele, ei saa me mööda rahvusliku ideoloogia 
                kujundamise vajadusest. 1918-40 domineeris Eesti Vabariigis põllumajanduslikul 
                alusel maaideoloogia. Ilma maa lubamiseta poleks võidetud 
                Eesti Vabadussõda, maad anti ameti- ja autasuks sõduritele, 
                olümpiavõitjatele, kooliõpetajatele. Ka täna 
                võiks kõigile neile anda maad tasuta kasutamiseks. 
                Samuti võiks teaduspreemia laureaatidele olla Eesti maa 
                autasuks, rääkimata presidendist. See kinnistaks rahva 
                eliidi tugevamini maa ja maakultuuri külge. Kaarel Liidaku 
                sõnadega: maa sunnib inimesele oma vaimu peale, maa sunnib 
                eestlast jääma eestlaseks.13
 Eesti rahvuslikult mõtlevatel 
                haritlastel tuleb interdistsiplinaarses ühistöös 
                Eesti ühiskonnale näidata, milles peituvad rahvusliku 
                omapära ja identiteedi kultuurilised alused, s.t selgelt 
                sõnastada meie rahva, maa, kultuuri ja riigi iseolemise 
                mõte. Rahvusliku identiteedi ja sellele tugineva säästva 
                arengu ideoloogia otsing seondub mitmete praktiliste ülesannetega. 
                Kui muiste oli hõimu või rahva ees seisvate ohtude 
                näitaja ja tegevuskava sõnastaja teadja, tark, nõid, 
                hiislar või preester, siis viimasel sajandil lasub see 
                ülesanne teadlastel. Kaarel Liidak (1934): 
Oma kultuurita ei saa olla selget, 
                põhjendatud rahvuslikku ideoloogiat
 Rahvuslikku ideoloogiat 
                ei saa leiutada, see tuleb avastada ....
 
 Oskar Loorits (1951): 
                ... Sest sageli aimatakse ette saatuslikke tagajärgi: 
                kes ideoloogilises võitluses kaotab, kaotab oma tuleviku
. 
                Meil on piisavalt infot ja teadlasi, et hakata kirjutama ka Eesti 
                rahvuslikku kultuuri- ja majandusideoloogiat, mis väärtustaks 
                põliskultuuride edenemist ja kindlustaks Eesti riigi ning 
                kodanike konkurentsivõimet XIX sajandi globaalses infoühiskonnas. 
                Hiljemalt aastaks 2009 võiks Eesti kodanikel olla selgem 
                omakultuuriline ideoloogia ja rahvuslik tegevuskava. Oluliseks, 
                kõiki elualasid läbivaks komponendiks on loomulikult 
                haridus.
 Rahva kultuuriidentiteedi alasele arutelule ja haridusele aitab 
                kaasa ka Euroopa Liidu riikidega peetavate läbirääkimiste 
                ja referendumiküsimuste tõusulaine Eesti avalikus 
                elus, poliitikas ja ajakirjanduses. Meil tuleb veel kasvada sirgeselgseks 
                haritud rahvaks  põlisrahvaks, mille liikmed enamasti 
                teavad, kes me kultuuriliselt oleme, millised on meie võimalused 
                ja mida me tahame? Need küsimused hakkavad prantslaste, sakslaste, 
                hollandlaste ja teistest rahvustest inimestega suhtlemisel peale 
                väga lihtsatest asjadest, millele me sageli ei ole mõelnudki. 
                Näiteks: Kas pererahval on kombeks lõunalauas leiba 
                murda või noaga lõigata? Milliste soovidega saadate 
                hommikul lapsed kooli? Millised on Eesti koolid, kas looduskaitset 
                õpetatakse? Kuidas suhtute Ameerika massikultuuri? Milliseid 
                filme näidatakse televisioonis?
 Teistest 
                kultuuripoliitika tahkudest
 Rahvuskultuuri Fondi, 
                Kultuurkapitali jt kultuuriprojektidele raha eralduse proportsioone 
                vaadates ei ole selle maa põlisrahva pärimuskultuur 
                täisväärtuslik või prioriteetne kujutamise 
                ning edasiloomise maailm. Meie põliskultuuri arhetüüpide 
                ning sümbolite edasiloojaid rahastatakse vähem kui germaani, 
                slaavi, anglo-ameerika jt rahvaste kultuuripärandi edasiviijaid, 
                modernsetest maailmaprojektidest rääkimata. Võib-olla 
                on küsimus ka selles, et põliskultuuri ainest tunnetavad 
                kaunite kunstide meistrid ja kultuuriseltsid pole piisavalt jõuliselt 
                oma ringist välja tulnud, et kultuuripoliitikas sõna 
                sekka öelda, esitleda oma taideid-ilmutusi ja mõjutada 
                avalikkuse kaudu meedia-arutelusid, ettevõtjaid, kultuuripoliitikat 
                kujundavaid isikuid. Loodetavasti ei saa täiendav massikultuuri 
                või teiste rahvaste kõrgkultuuride import prioriteediks 
                eesti autorite loomingu ees. Aga millised kodanikuühendused 
                hoiavad meie riiklikul kultuuripoliitikal silma peal? Ja kes on 
                need teadlased ja korüfeed, kes õpetavad meie haridusasutustes 
                kultuuripoliitikat?
 Kihelkondliku põliskultuuri 
                taassünni huvides tuleks piirkondlik kultuuritöö 
                võtta kohalike omakultuuriteadlike kodanike tähelepanu 
                alla, kutsudes appi ka omavalitsuste koole, seltse ja üksikettevõtjaid. 
                Riigi tasandil on sellesuunalisi mõtteid viljelenud Eesti 
                Folkloorinõukogu, Ühenduse Eesti Elujõud, Külade 
                ja Väikelinnade Liikumise Kodukant, Ökoturismi Ühenduse, 
                Maarahva Teabetubade, TÜ Viljandi Kultuurikolledþi 
                jt eestvedajad. Norra näitel võiks meilgi igas omavalitsuses 
                olla osalise tööajaga loodus- ja kultuuriloo tundjad 
                (teejuhte), kes oskaksid kaasa rääkida ka piirkonna 
                mainekujunduses. Miks mitte taotleda kooli koduloo õpetajale 
                seltside ja klubide ettepanekul omavalitsusest täiendkoolitust 
                ja lisateenistust. Sellest tõuseks tulu ka kohalikele turismiettevõtetele, 
                tekiks viidastik ja tugi inimeste ühistegevustahtele.Väga kriitiliselt tuleks analüüsida Eesti massimeediat 
                kui vaimse keskkonna olulist komponenti, sest kodu, pere, kooli 
                ja sõprade kõrval on massimeedia üks tähtsamaid 
                inimeste infokeskkonda ning maailmavaadet kujundavaid institutsioone. 
                Kui Eesti maksumaksja rahastatud programmi pole kootud meie põlisrahva 
                kultuuri mustreid, siis sadades tuhandetes teiste riikide kodanike 
                poolt finantseeritud meediakanalites pole seda ammugi. Iga programmi, 
                filmi või meelelahutussaate import on võõra 
                kultuuri ja ideoloogia import, mille eest tuleb niikuinii maksta. 
                Kasvavate ja arenevate laste ning noorte kujunemisel on massimeedia 
                sageli nii kooli kui kodu ees (koos internetiga) tähtsuselt 
                esimesel/teisel kohal. Eesti ühiskond vajaks adekvaatset 
                ettekujutust meediast, et olla rohkem informeeritud ja vähem 
                manipuleeritud kaasaegse ajakirjanduse ja reklaamiagentuuride 
                poolt. Kui meediauuringute peegeldus (sekundites, ruumis, tegelaste-teemade 
                esindatuses, mõjuvuses) näitab meie vaimses kultuuris 
                ohumärke, siis tuleb appi võtta oma rahva talupojatarkus 
                 vaimse infokeskkonna kaitse on infoühiskonnas oma 
                vaimse vabaduse kaitse.
 
 Ka looduse ja põliskultuuri 
                kaitse on tihedalt seotud. Looduskaitse- ja kultuuri- ning haridusseltside 
                koostöö üheks eelduseks on arusaam  meie 
                maa loodus ja põliskultuur on lahutamatult põimunud. 
                Looduskaitseteemalistel üritustel ja õppekavades saab 
                siduda maa- ja kihelkondade loodusmälestisi kultuurimälestistega 
                ning meie kultuuris nende kohta olevate nimede tähendustega. 
                Põhjus lihtne  kui kohalik loodus ja kultuur minule-sinule-temale 
                ei kõnele, siis varjusurmas, tähenduseta 
                kujul ei püsi nad meie hinges allikana, mis annab jõudu. 
                Õpetajad on sageli oma kogukonna mälu ja eneseteadvuse 
                hoidjad, sidepidajad eelkäijate põlvkondade eluilmaga 
                meie külade, põldude, metsade, järvede ja merre 
                voolavate jõgede maal, kus igaühel oma nimi ja elulugu. 
                 Lõpetuseks
 Mõtte-, sõna- 
                ning maailmavaate vabadus ja õigus, õigus oma maa 
                ja rahva kultuuri kanda üle aegade, on minu-sinu-tema inimõigus 
                ja kodanikukohustus ja elamise mõnu. Selle maa rahva omakultuur (omakapital) loob teadjale rikkust 
                ja mõnu  selle avastamine ja edasiandmine uutele 
                põlvkondadele peab maailmastumise massiüritustega 
                sammu pidama, kui me ei soovi maarahva järeltulijatena jääda 
                kultuuriliseks vähemuseks oma kodus.
 Pärimuskultuuri väe avastamise võimalusi võib 
                olla sama palju kui õpetajaid ja õpilasi, õpilasi 
                ja õpetajaid. Sõnadesse raske püüda, aga 
                kes on seda väge ja mõnu tunda saanud, sellel on, 
                mida jagada, seda sädeinimest poliitilised tõmbetuuled 
                ei suuda räsida ega mõte väsida, kuni on kuulajaid 
                lapsi ja mõttekaaslasi, kel silmis säde.
 Autorist:Aare Kasemets on pärit Tartumaalt Võnnu kihelkonnast, 
                lõpetanud Luunja Keskkooli 1982 ja Tartu Ülikooli 
                (BA ajakirjanduses 1995, MA sotsioloogias 2001); õppinud 
                ka Eesti Põllumajanduse Akadeemias (1983-88: agronoomia, 
                maasotsioloogia) ja Oxfordi Ülikoolis (2004-05: sotsiaal-õiguslikud 
                uuringud, õigussotsioloogia). Töö: Riigikogu 
                Kantselei 1993-2004, Keskkonnaministeerium 2004-) jm. Kuuluvused: 
                Eesti Sotsioloogide Liit, Liikumine Kodukant, Eesti Rooma Klubi...
 * * * 
                Kommentaarid
vt A. Kasemets Õpetaja  
                  pärimuse kandja ja tähenduste andja raamatus 
                  Harmoonia võimalikkus süsteemis: inimene, 
                  keskkond, ühiskond. Toim. Peeter Vissak, AS Ülo 
                  Siinmaa Grupp, Tln 2003, lk 219229
http://aare-kasemets.planet.ee/maasots_ ja_kultuur/AKasemets_ 
                  HiiteArengukavaJatkusuutlikkus_180307t_21lk.pdf 
Identiteet on peegelpiltide summa, mis kujuneb 
                  enda vastuseadmisest lähemate ja kaugemate naabritega, 
                  enda subjektsustunnetusest suurtes ajaloosündmustes (mitte 
                  üksnes sõdades, vaid ka linnastumises, internetistumises 
                  vms). Identiteeditunne saab olla selge või hägune, 
                  aktiivne või passiivne. Paljud väikerahvad on ajaloost 
                  kadunud mitte identiteedi kaotamise tõttu, vaid seepärast, 
                  et identiteedist ei kujunenud võitlusvahendit etnose 
                  järjekestvuse eest seismiseks. (Eesti inimarengu 
                  aruanne, 2001, p. 4.6).
O.Loorits (1989, 44): Meie esivanemate 
                  austav suhtumine isegi putukalle ja põrmule kui ka kogu 
                  looduselle põhineb muidugi siirdhinge kujutelmal, mis 
                  näeb looduses surnute hingi... Mitte ainult surnud ei hingesta 
                  loodust vaid loodust ennast kujutellakse ka hingestatuna...Nagu 
                  üksik puu oli omaette hingestatud olend, nii ka mets tervikuna 
                  tundus omaette elava olendina oma eri hingega... Vahekordade 
                  loomises ümbritsevaga meie esivanemad on lähtunud 
                  iseenda-mõõdupuust: nagu mina muile, nii muud 
                  minule. Rikkus, reostas, hävitas inimene midagi, siis võis 
                  selle hingejõud vastata temale samaga: mets võis 
                  eksitada, vesi uputada, maa haigestada jne... Vastastikkuse 
                  põhimõte juhtis aga inimesi ühtlasi ka n-ö 
                  sõpruslepingute sõlmimisele teiste olenditega, 
                  kelle hingejõudu vajati... põhimõttel annan 
                  sulle, et annaksid vastutasu mulle. Selline tõotamine 
                  oligi meie usulise kultuse algus, oli meie esivanemate ohverdamine.
Taimekoosluste bioenergeetikast jm vt ka 
                  http://www.vigalasass.com/sassist.htm (1997)
Vt Paas, M. 1997: http://www.psych.ut.ee/esta/ 
                  TARGET.EST/BAASINF/UURIMUS.GRP/MAASOTS/grp_ maasotsioloogia.html 
                  
J.Uluotsa hinnangul jäi maarahva e. 
                  vana-eesti õigus püsima meie aladel ka peale 
                  seda, kui maa oli väliselt alistatud võõrsilt 
                  tulnud valitsejatele (1989, 21). Oma elukogemuse alusel 
                  võivad Eesti NSV-s elanud inimesed ette kujutada, kuidas 
                  rahvas saab hoida oma väärtusi ja kultuuritavasid 
                  okupatsiooni ajal. Raskem on hinnata võõrvõimu 
                  kultuurimõju maarahva hulgas varasemate okupatsioonide 
                  ajal (XIII-XX saj., sh trahvid ja inimväärikust alandavad 
                  karistused tavade järgimise eest), kuid pole kahtlust, 
                  et alates J.W. Jannseni ajalehest on kasvanud tõlkelise 
                  kirjakultuuri ja hariduse roll. 
vt ka Uuspuu, 1938; Salupere, 1999, lk 11-33. 
                  Ühe lahendusena on siin nähtud Rooma paavsti ja Eestit 
                  okupeerinud riikide kirikupeade ajaloo-vägivalla tunnistamist 
                  (nagu Rooma paavst palus andeks Lõuna-Ameerika põlisrahvailt). 
                  
Vt ka http://www.maavald.ee/ > Hiite ülevaatus, 
                  Muhu pühapaigad piltidel jm materjalid.
Kasemets (toim.) 1999: http://haldjas.folklore.ee/ideepank 
                  > p.19: Ü.Kauksi, K.Sallamaa ja B.Vaher etnofuturismist. 
                  
Lisainfo maarahva ajastaja pühade kohta: 
                  http://www.maavald.ee/maausk.html?op= rubriik&rubriik=61 
                  
Kaarel Liidak Eesti rahvuslik 
                  ideoloogia ja maa selle alusena - Üliõpilasleht 
                  1934 ja 1991
  
  
 |  |  |