|
Jalgrattamuuseum Põhjus
põigata Väätsale!
tekst ja fotod:
Leho Männiksoo
|
Väätsa endises valllamajas on koha leidnud jalgrattamuuseum.
|
17.
mail kell 15 kogunes Väätsal 1893. aastal valminud vana
vallamaja ette hulganisti jalgratta-ajaloo huvilisi, et saada
osa Eesti Jalgrattamuuseumi lindi läbilõikamise protseduurist.
Sinimustvalge lint hõljus ukseavas kerges tuules. Maja
ees pingil seisis mustas kastis ajalugu näinud grammofon.
MTÜ
Eesti Jalgrattamuuseum asutajaliige Valdo Praost pani grammofoni
mängima ja vana vallamaja esine täitus Eesti Vabariigi
hümni helidega. Oodata võis, et rahva suust tõuseb
nüüd taeva alla võimas isamaad ülistav laul.
Paraku jäi hümni laulmine üpris vaevaliseks ja
pani päris imestama, et me ei mäleta enam oma hümni
sõnu ja võib-olla ka nende sisu ja tähendust?!
Kas on süüdi kooliõpetajate palgatase või
ükskõiksus oma isamaa suhtes?
MTÜ Eesti Jalgrattamuuseum on meie jalgratta-ajaloo entusiastide
loodud mittetulundusühing, mis väärtustab ajaloo
seda osa, mil jalgratas oli väga hinnatud liiklusvahend.
MTÜ loodi juba 2010. aastal ja nüüd oli kogutud
ekspositsioon jalgratastest paisunud selliseks, et avada võis
muuseumi. Jalgrattamuuseumi kogu keskendub Eesti Vabariigi esimesele
iseseisvusperioodile aastatel 19201930.
Lindi läbilõikamise au oli Väätsa vallavanem
Lauri Läänemetsal ja MTÜ juhatusel, kes omakorda
Väätsa vallavalitsust kui peamist toetajat ja partnerit
sügavalt tänas. Seejärel võisid kõik,
kes ruumi mahtusid, sisse astuda. Tervitajaid oli palju, nii vallavalitsusest
kui ka mootorratta- ja tööriistamuuseumist. Ülevaadet
muuseumi tekkeloost ja tegemistest asus andma Valdo Praust, keda
kuulati tähelepanelikult.
Me oleme Eesti eraisikuid ühendav mittetulunduslik ühing,
kes on võtnud oma missiooniks üle-eestilise tehnikakultuuri
jäädvustamise. Objektiks on jalgrattad. Kui võtame
mootorratta või auto, on ju teada, et Benz ehitas esimese
auto jalgratta põhjal, jalgratta detailidest. Esimene mootorratas
tekkis nii, et jalgrattale pandi peale abimootor ja hiljem siis
tekkisid suuremad mootorrattad. Seega on jalgratas meie tehnikakultuuri
üks alus. Me oleme aastakümneid kogunud ja taastanud
vanu rattaid ning ühel hetkel, kui juba siin ja seal oli
toimunud näituseid, oli näha, et vanade muuseumieksponaatide
liigutamine ühest majast ja ühest saalist teise, läbi
vihma ja lume, ei ole hea tegevus. Oleks mõistlik, et asjad
maanduksid ühte konkreetsesse paika. Siis hakkasime kaasvõitlejatega
mõlgutama mõtteid, et kuhugi võiks tekkida
pesakene, kus võiks muuseumi külastaja saada ülevaate
jalgratta kui sõiduki ajaloost kuni uue ajani välja.
Kui ma rattaid nii kaks-kolmkümmend aastat tagasi korjama
hakkasin, siis mõtlesin, et jalgrataste kuldaeg oli sõjaeelne
aeg, aastatel 19201930, ja ma ei lähe kogumisega edasi.
Aga kui ma nägin, kuidas ka nõukogude ajal see kultuuripärand
hävis, siis muutsin meelt ja nüüd on siin majas
esimesel korrusel viis ekspositsioonisaali. Teisel korrusel on
küll kitsas, aga sinna oleme koondanud nõukogudeaegsed
rattad. Ka see on ajalugu, ikkagi tükike meie rahvuslikust
tehnikaajaloost, mis vajab tutvustamist noorematele põlvkondadele.
|
Muuseumi avamisel kõneleb Valdo Praust
|
Siin muuseumiruumis
on praegu kindlasti inimesi, kelle jaoks see kõik on enneminevik,
mis on olnud enne nende sündimise aega.
Saame niisiis teada, et mittetulundusühingu loojate eesmärgiks
oli ikkagi algusest peale tõelise muuseumi loomine. See
ei olnudki lihtne, näitused olid siin-seal laiali ja polnud
lootustki kuhugi püsima jääda. Nad jätkasid
visalt tegutsemist. Siis õnnestus neil esialgu teha väikene
toamuuseum. Järjekindlad ja tublid mehed ei heitnud meelt
ja otsisid muuseumile oma majakest.
Edu saabus kaks aastat tagasi, aastal 2013. Eelmine Väätsa
vallavanem tegi neile pakkumise, et võtke muuseumiks vana
vallamaja, millest olid välja kolinud vallavalitsus ja postkontor.
See oli väga hea pakkumine! Pikk 9 asuv maja ongi nüüd
kohandatud püsivalt tegutseva muuseumi tarvis. Ka majast
endast õhkub veel ajaloo hõngu kõrvuti püsiekspositsiooniga.
On loodud ekspositsioonisaalid, kus saab rattaid ka lae alla riputada.
See kõik, mis siin sees on, ei ole aga midagi lõplikku.
Täna lõpeb üks protsess, kus oleme palju päevi
ja öid mässanud pintslite, pahtlilabidate, kellude ja
muude tööriistadega. Renoveerisime omaenda töö
ja rahaliste vahenditega. Samuti algab tänasest uus protsess,
kus meil on ruumid enam-vähem korras ja me hakkame süstematiseerima.
Muuseumi avamise eel oli põhitegijatel palju abilisi, nii
talgukorras kui ka üksikisikutena. Selline ühtehoidev
tegemine on see, mis meie Eestimaa kogukondi tugevamini kokku
liidab.
Oma kõne lõppsõnas ütles härra
Praust: Meil on mingisugune kindlustunne, et need ajaloolised
eksemplarid jäävad kindla katuse alla!
Vallavanem Lauri Läänemets kiitis muuseumi tegijaid
entsusiasmi ja asjatundlikkuse eest ning ütles: Väätsa
vallal on vedanud. Meil on kaks head asja: meil on jalgrattamuuseum,
mis kutsub siia inimesi, ja meil on Valdo Praust, kes siia huvilisi
tõmbab. Palju õnne ja muuseumile pikka iga!
Oma
silm on kuningas
Ekspositsioon
hõlmab ajajärku alates 19. sajandi lõpust kuni
1980. aastani. Kokku kuues ekspositsioonisaalis on välja
pandud sadakond jalgratast, hulganisti detaile, fotode reprosid
ning ajalootekstid eesti ja inglise keeles. Pole aga mõtet
kõike ära jutustama hakata. Oma silm on kuningas.
Huvi tekitamiseks võtsime koos Valdo Praustiga vaadata
mõningaid vanemaid eksponaate. Kõrgratastest
on meil olemas tagumine ratas roostetanud kujul aastast 1910.
Näeme rattaid aastatest 1909, 1913. Kardaanülekandega
ratas pärineb aastast 1914. Kõiki tükke ja taastamatuid
asju ei olegi välja pandud.
Huvi pakub kindlasti kolmekäigulise kastiga ratas aastast
1925, Saksa sõjaväeratas aastast 1939, Saksa politseiratas.
Täiskomplektne Saksa sõjaväeratas on haruldane
asi. Terve rida Rootsi rattaid aastast 1939 jne.
Alates 19. sajandi lõpuaastatest kuni 1930. aastate keskpaigani
oli Eestis hulk väiketootjaid kes monteerisid rattaid kokku
detailidest. Aastaks 1930 tekkis neile lisaks viis suurtootjat,
kes valmistasid rattaid Teise maailmasõjani.
Suur hulk mööda Eestimaad vuranud rattaid oli Saksa
toodang. Rootsi rattaid imporditi juba 1920. aastatel, suurem
hulk neist tuli 1930. aastate lõpul. Olid veel Inglise
rattad, mis monteeriti osadest kokku alles kohapeal. 1944. Eraldi
liigiks olid eriotstarbelised rattad kaubaveoks, raudteejalgrattad
tulid 1930. aastatel. Toodeti eraldi ka laste- ja noorterattaid.
Abimootoriga jalgrattad ilmusid väikses mahus 1920.1930.
aastatel. Nende levik suurenes hüppeliselt 1957. aastal seoses
töökindla mootori d4 tootmise algusega Leningradis.
Alates 1950. aastast kuni nõukogude perioodi lõpuni
Eestis oma tööstust ei olnud.
Muuseumis võib näha stendidel huvitavaid vanu jalgrattateemalisi
fotosid MTÜ liikmete ja vanajalgratta huviliste erakogudest.
Pilk
ajalikku Karl von Draisi jooksuratas
Enne kui
inimesed jalgrattani jõudsid, tuli ratas leiutada. Tõenäoliselt
on ratta eellaseks ümmargune laasitud puutüvi, millel
rulliti juba ürgajal ehitiste tarvis näiteks suuri kive.
Leiutajast vabahärra Karl von Drais tegi 1817 aastal jooksuratta,
tänapäevase kaherattalise prototüüp, mille
selga häbenemata kaksiratsi istus ja jalgadega hoogu andes
algelise sõiduki liikuma pani. Ta meisterdas rooli, pani
rattale pehme istmepadja, sai oma leiutisele isegi patendi. Ajaleht
Karlsruher Zeitung kirjutas, kuidas Baieri peametsaülem härra
Karl Friedrich Christian Ludwig Drais sooritas väljasõidu
Sauerbronnist: tõukas jalgadega end koos rattaga tagant
ja läbis 14 kilomeetrit uskumatult kiiresti, vaid 60 minutiga!
Veel samal aastal sõitis ta lisaks nelja tunniga maha 70
kilomeetrit!
|
Karl von Draisi jooksuratas Foto:
wikipedia.org
|
Skautide
rattamatk
Möödunud sajandi
Eesti Vabariigis olid ühed agaraimad jalgrattamatkajad aga
skaudid. Nende matkad ulatusid ka kaugele väljapoole oma
kodumaa piire. On aeg tuua minevikust lugeja ette mõned
nopped kahe Põhjapoja rühma skaudi matkapäevikust.
7. juuni 1940
Sajab! Ostame omateada 5-e päeva söögitagavara
ja asume linna vaatlema. Meie ööbimiskohta teisel pool
jõge nimetatakse Jaanilinnaks venelaste rajoon.
Vaevalt sai seal mõne sõna eesti keelt vahetada.
Teine teisel pool jõge väärivad tähelepanu
Jaanilinna ja Hermanni kindlused. Seadsime korda oma varustuse
ja lahkusime Narvast kell 17.00 sihiga Eesti-Vene piirile. Piiril
käisime üleval vaatetornis ja vaatlesime läbi binokli
Venemaad. Tagasi tulles möödusime Vabadussõjast
säilinud kaevikutest ja traattõketest. Seadsime suuna
Krivasoole, kust kavatsesime laevaga mööda jõge
Vasknarva sõita... Sõitsime võrdlemisi viletsat
teed...Tee muutus rohuseks ja vähetarvitatuks ja järsku
seisime silm silma vastu okastraadiga Eesti piiriga. Pöörasime
ruttu rattad ümber kartuses, et saame venelastelt kuuli keresse.
8. juuni 1940
Sajab! Laev oli sadamas kell 16.00. Täiskiilutud ratasaurikul
ei leidnud me mujal ruumi kui lahtisel laevadekil. Sõitjaskonna
II klass koosnes peale meie eranditult venelastest. Olime nende
keelega juba nii harjunud, et imestasime kui kuulsime mõne
eestikeelse sõna... Peale mõningate rikete laevas
jõudis see Vasknarva kell pool kaksteist öösel...
Sõidetud oli meil kokku 385 kilomeetrit.
19. juuni 1940
Kella 5 ajal äratas meid tugev mootoripõrin. Üle
katuste lendas Vene luurelennuk. Und ei tulnud enam. Pärnu
linnas sai meid kätte üks kohalik gaid ja hakkas hiljem
juurde tulnud sõbratari kaasabil meile agaralt linna tutvustama.
Käisime ka gaidide kodu vaatamas. Uksele oli kinnitatud plakat:
Igasuguste matkade, laagrite, koosolekute pidamine on keelatud.
See lõi meile jälle hirmu naha vahele, et kuidas me
nüüd Tallinna saame?
21. juuni 1940
Täna on meie matka viimane päev. Ilmad on viimastel
päevadel äärmiselt kuumad. Ees seisis 120 kilomeetri
pikkune lõputeekond. Meie kõrval peatus veoauto.
Esimese valuga tahtsime metsa punuda, arvasime, et venelased.
Meile pakuti aga lahkelt kohta autol, lubati Tallinna toimetada.
Meile sõitis vastu palju kolivat rahvast ja sõjaväeosi.
Eesti aerodroomilt startisid Vene lennukid. Sõitsime Tallinna
sisse kell 18.00. Parajasti liikus Toompeale jõuk punaste
lippudega.
Sõidetud sai kokku 1214 kilomeetrit. Saime kuulda, et Pika
Hermanni tornis lehvib punane revolutsioonilipp.
|
|
|