|
Sõjafilm 1944
Ei iialgi enam Eestit!
tekst: herbert lindmäe,
õigusteaduse doktor, prof emer
fotod: Taska.Film
15.
veebruaril esilinastus täispikk sõjafilm 1944.
Uut eesti filmi vaadatakse suure huviga, mõni pisarsilmil,
mõni ängistusklombiga kurgus, aga külmaks ei
jäta see kedagi. Ja eestimeelne eestlane tunnistab: see
on meie oma eesti film.
Filmist
ilmneb, et selle tegemisel ei ole filmimehed küll kartnud,
mida idanaaber võib meie filmi kohta arvata: äkki
kortsutab tigetsedes kulmu või paneb päris pahaks
ja leiab, et eestlased võltsivad jälle ajalugu. 1944
on sügavasisuline ja mõtlemapanev. Nagu hea filmi
ikka, paneb ka see film nii mõnegi asja üle järele
mõtlema ja sünnitab küsimusi, mis eeldavad filmist
ajendatult sügavamat arutelu ja selgitamist.
Kõigepealt
küsimus mundrist
Senini on tavatsetud
rõhutada ja eesti mehi süüdistada selles, et
nad võitlesid võõras, saksa mundris. Ajaloolane
Lauri Vahtre kirjutab kahest võõrast mundrist ja
tõdeb seeläbi, et ka Eesti Laskurkorpuse mehed kandsid
võõrast mundrit. (Lauri Vahtre. 1944 ja kaks leppimist.
Postimees, 16. veebruar 2015). Kui nüüd nähtud
filmi kaasmõjul seda küsimust arutada, polegi kõik
veel kaugeltki selge. Küsimuse selgitamisel võõrast,
õigest või valest mundrist peaksime siinkohal tõmbama
paralleele Vabadussõjaga. Tuletagem siis meelde, et Vabadussõjas
sõdis nii punavägi kui ka Eesti rahvavägi tsaariarmeelt
saadud mundris, paljud eesti rahvaväelased ka Inglise frentides.
Millegipärast ei püüa siin keegi väita, et
Vabadussõjas ei kandnud punaväelased punaväe
mundrit ja eesti mehed ei võidelnud eesti mundris, või
et nad mõlemad kandsid võõrast sõjaväevormi.
Vastuse küsimusele annavad siin mundri märgised: punaväelane
kandis oma tsaariarmee sirmiga suvemütsi või papaaha
ees viisnurka ja varrukal punast sidet, eesti mehed aga Eesti
sinimustvalget mütsimärki ja varrukal valget käelinti,
soomusronglane, Kalevlaste maleva või muu väeosa sõjamees
oma väeosa nimega käelinti või kuperjanovlane
vormimütsi ees ja kuue varrukal surnupealuu märgist.
Siit küsimus: kui saksa sõjaväe mundri kui võõrvormi
puhul kanti varrukal sinimustvalget kilpi ja kraelõkmel
Vabadusristi südamikust võetud märgist
kõverdatud kätt mõõgaga, mis sümboliseeris
Eesti teist Vabadussõda, kas siis on ikka õige kinnitada
kätt südamele pannes, et tegemist ei ole Eesti Vabariigi
eest võitlevate eesti sõjameestega või pärast
Otto Tiefi valitsuse moodustamist Eesti Vabariigi sõduritega.
Võõrvorm sai nende märgiste läbi omaks
vormiks.
Küll võitlesid aga 8. Eesti Laskurkorpuse mehed (korpuslased)
võõras mundris, sest viisnurk mütsi ees ei
teinud seda vormi eestimeelsetele eestlastele omaks. Need, kes
heidavad eestlastele ette, et nad sõdisid punaväe
vastu võõras vormis, ei mõista, et võõrvormi
kandis just korpuslane.
Samas tekitab filmis nähtu hämmingut, sest Sinimägede
võitlustes ja mujal Eesti kaitselahingutes kandsid Eesti
mehed seal vormi, mille varrukal oli küll sinimustvalge,
kuid mundri krae lõkmel suurelt ja silmatorkavalt mingisugune
võõras ja tundmatu tähis, mitte aga välgumärgid
(SS-märgid) või Vabadusristi südamikust võetud
märgis. Siinkohal tuleks meenutada filmi vaatajatele, aga
ka filmi tegijatele selle kentsaka märgise lugu (Eesti vabadusvõitlejad
teises maailmasõjas / Koost August Jurs. Toronto,
1987, lk 358362; Ago Loorpärg. Eesti Leegionist Venemaa
vangilaagritesse: Meenutusi aastatest 19421955. Tln,
2005, lk 4144 jmt): Eestlased soovisid ainult häid
relvi, millega vaenlaste vastu võidelda. Saksa imelike
auastmete, tunnuste ja nimedega tehti tihti nalja. Väliste
tunnustega aga oli enne õppelaagrist lahkumist rohkem löömist,
eestlased ei hoolinud palju nende kraele kleebitud SS-ist. 1943.
aasta sügisel kandsid leegionärid veel punast kraenurka.
Välkude kandmine oli keelatud. Kui aga pataljon Narva
läks välja, pidi ta kinnitama oma kraele SS-i, kuna
ta pidi sellisena rindele minema.
Enne Heidelaagrist Neveli rindele minekut leidsid 3. Eesti SS-vabatahtlike
brigaadi mehed Eesti leegioni kindralinspektor kindralmajor Johannes
Soodla VR II/2, VR II/3 toetusel, et eestlastel peaks olema
oma eestipärane tunnus ja selleks sobib väga hästi
Eesti Vabariigi Vabadusristi südamikust (keskplaadilt) võetud
V-tähe kujuliselt (Vabariiki märgistavalt) randmest
kõverdatud soomusrüüs käsi koos sirge, läänepärase
mõõgaga ja käekõverduses Eestit tähistava
tähega E.
Kuigi ametlikku kinnitust veel polnud, valmistati juba vastavad
abloonid ja lahingumasinatele maaliti oma Eesti märgis.
Leidlikud mehed leidsid peagi sobiva materjali ka lõkmemärgise
tegemiseks selleks sobisid alumiiniumist raketikestad.
Sakslased vahtisid aga
kõõrdi ning varsti tuli käsk kinnitada kraenurkadele
välgud, nagu eesti sõdurid nimetasid SS-i märke.
Kuna neid aga ei olnud, jäi käsk täitmata ja ka
eestlaste märk oma kohale.
On teada, et kui 20. Eesti SS-vabatahtlike diviisi osad (TEA entsüklopeedia
andmetel alates 26. maist 1944 20. Eesti SS-relvagrenaderidiviis)
ruttasid 1944. aasta veebruarikuu algul Narva rindele ja 45. rügemendi
esimene pataljon peatus rindesõidul Tartus (diviisi 45.
rügemendi patül oli major (SS-Sturmbannführer)
Harald Riipalu), andis linnapea, endine Vabadussõja ohvitser
kapten Karl Keerdoja VR II/3 pataljonile üle Tartu arstiriistade
vabrikus valmistatud nägusad metallist stantsitud ja hõbetatud
Vabadusristilt võetud märgised. Kuna stants oli olemas,
tellis rügül kolonel (SS-Obersturmbannführer) Paul
Vent märke juurde ning varsti kandis kogu rügement ühtlasi
märke. Samuti jagati neid ka teistele diviisi väeosadele.
Kuna kõrgemalt poolt ei tulnud mingisugust keeldu, kandis
seda märki peagi kogu diviis. Nii kandsid Eesti kaitselahingutes
võidelnud mehed uhkusega Vabadusristi südamikku oma
mundrikuue kraelõkmel.
Kuskil aga kees midagi. Kas eestlaste soovitud ja ikka veel
kinnitamata märgi kandmises nähti rahvuslikku vastupanu
või muidu mõni asjamehest sakslane ihus hammast,
tuligi juunikuul tüli märgi pärast. (Eesti vabadusvõitlejad
Teises maailmasõjas, lk 359).
45. rügemendi komandopunkti tuli sakslasest majandusülem,
kes teatas, et teda olla hommikul kutsutud diviisi majandusülema
juurde, kes temale andnud uued diviisi tunnused kogu rügemendile
ja kirjaliku käsu vahetuks täitmiseks: Diviisiülema
käsul saadan Teile alluva rügemendi jaoks uued 20. Relvagrenaderide
Diviisile valmistatud tunnused. Need viivitamatult kasutusele
võtta ja täitmisest minu kaudu ette kanda. Täitmise
aeg oli üsna kiire, vist juba järgmiseks päevaks.
Kirjutage teade valmis. Vastav paragrahv on ka rügemendi
käskkirjas. Kogu rügement kannab juba ammu uusi tunnuseid,
tegi rügemendiülem (nüüd diviisi 45. rügemendi
rügül major Harald Riipalu) korralduse kirjutajale.
Majandusülem tõmbas siis kaenla all olevast pakist
välja peotäie musti kraenurki, millele halli niidiga
õmmeldud veidraid kõverikke, mida esialgu raske
ära tunda. (Eesti vabadusvõitlejad Teises maailmasõjas,
lk 360).
Tekkis piinlik vaikus. Major Harald Riipalu võttis majandusülema
käest ühe lõkme ja silmitses seda põhjalikult.
Seal oli veel nähtavasti mõõka kujutav püstjoon.
Ta asetas selle lõkme oma majandusülema lõua
alla kraenurgale, küsides rügemendi joonestajalt, mida
ütleb uus kraenurk inimesele, kes on eestlane?
Esimene täht näib olevat E, mis võinuks
olla paremini välja töötatud. Kui see teine asi
peab aga tähendama mõõka, siis on märgi
autor ilmselt olnud kunstivõhik. Kogu kombinatsioon jätab
esimesel pilgu mulje sõnast Ei ja kui mõtet
edasi arendada, siis võiks olla aga esimesed tähed
lausest: Ei iialgi enam Eestit. (autori rõhutus
H.L.).
Rügemendi käskjalg oli tund hiljem teel Olginost
diviisi staapi paunas salajane kiri järgmise sisuga: Eesti
Leegionis algatati juba õppelaagris oleku ajal mõte
leegionile oma tunnuse saamiseks. Tunnuse idee leidis elavat vastukaja
kogu koosseisus ja tunnuse kavand sai teoks. Tehtud töö
tulemusena kannavad kogu Diviisi veokid ja lahingumasinad märki,
millel on mõõkahoidev käsivars. Sama märki
kannab kogu minule alluv rügement, milline sai kõnesoleva
märgi tänutäheks ja kingituseks Tartu linnalt Meerapalus
peetud võidukate lahingute eest.
Ma pean oma kohuseks juhtida Teie tähelepanu selle tunnuse
ideelisele küljele. Soomustatud mõõkahoidev
käsi, mille haardes on Eestit sümboliseeriv E,
on Eesti Vabadusristi südamik. Seega osake Eesti Vabariigi
kõrgeimast aumärgist, mis ehib meeste rinda, kes kahekümne
viie aasta eest rajasid võitlustes Eesti Vabariigi, võideldes
vaenlase vastu, kellega praegusel hetkel seisab silm-silma vastu
järgmine põlvkond, kelle ridades aga vanemate võitlejate
rinda ehib Raudristi kõrval Eesti Vabadusristi lint...
Nimetatud märgil sümboliseerib E meie väikest
kodumaad Eestit. Mõte ja pühimad tunded temast olid
ergutavaiks ka Diviisile lahinguis Narva jõe kaldail kolm
kuud tagasi. Täht E asub käsivarre haardes,
mis iseloomulikuna kannab Lääne-Euroopa kultuurisugemeist
pärinevat soomuskatet ja mõõka, toonitades
Eesti kuuluvust Lääne-Euroopasse ja märkides meie
raudset tahet olla ise otsustajaks oma saatuse määramisel.
Mõõk selle käes on suunatud itta, näidates
Eestile Lääne-Euroopa eelpostina võitluse suunda.
Täna hommikul sai 45. rügement diviisi majandusülemalt
korralduse asendada Teie käsul senine tunnus uue SS Varustusvalitsuse
valmistatud märgiga. Mulle pole teada uue märgi saamislugu,
teadmata ka selle ideeline tähendus. Esimeselt rügemendi
sõdurilt, kellelt küsisin hinnangut uue trafareti
kohta, sain lühikese ja selge sõdurivastuse: See on
eemalt vaadates Ei, millesse koondatud esimesed tähed
eestikeelsest lausest Ei iial enam Eestit! Isiklikult
ühtun selle sõduri hinnanguga ja juhin Teie tähelepanu
tõsistele vastuoludele, mis võiksid tekkida uue
trafareti kasutuselevõtmisega...
Välistel tunnustel on hinda-matult suur moraalne tähtsus
Kui Diviis kõigest hoolimata peab oma lahingumärgina
tulevikus kandma Ei-d, siis palun käesolevaga
Teilt kõigekülgset mõistmist ja toetust, et
vähemalt minule alluvale rügemendile kinnitatakse tunnusena
senine mõõkahoidev soomustatud käsi, kandmiseks
paremal kraenurgal ja rahvustunnusena vasakul käsivarrel
eesti rahvusvärvides sini-must-valget kilpi. 45. rügement
kannab hetkel eranditult seda märki...
Samasuguseid hinnanguid anti ka teistes väeosades...
Kaks päeva hiljem tõi diviisi käskjälg kõigisse
üksustesse telegrammi ärakirjad. Kinnitan Eesti
20. Relvagrenaderide Diviisi tunnuseks soomustatud mõõkahoidva
käe, mille kõveruses E. Rahvustunnusena
kanda vasakul käsivarrel Saksa Riigi embleemi all Eesti rahvusvärves
kilpi. 20. Eesti SS-Diviisi ülem SS-Brigadeführer
und Generalmajor der Waffen-SS Franz Augsberger.
Meenutagem siinjuures major Riipalu sõnu: Eesti väed
peavad nüüdsest ja tulevikus kandma oma vormi, see tähendab
Eesti Diviisi vormi Eesti Leegioni embleemiga kraelõkmel...
Eesti lõkmeid sunniti 20. Eesti SS-Diviisis kandma ka seal
teenivaid Saksa SS-mehi. Riipalu arvates oli see tõeline
eesti vorm... (Mart Laar. Emajõgi 1944: II maailmasõja
lahingud Lõuna-Eestis. Tln, 2005, lk 136).
Nii ununeski sakslaste poolt soovitatud igerik (see, mis praegu
toretseb filmis Eesti sõjameeste mundrikrael) juba enne
selle märgise jõudmist eesti sõjameeste mundrikuue
kraele ja eesti väeosades kanti oma Vabadusristi südamikult
võetud märgist. Tõsi, mehed, kellel jäid
ühel või teisel põhjusel lõkmed vahetamata,
kandsid edasi välgumärke. (Vt nt ajakirja Kultuur ja
Elu 2013, 4 (513) esikaane pilti).
Pärigem siin major Harald Riipalu sõnul: Mida ütleb
see filmis nähtud kraenurk inimesele, kes on eestlane? või
inimesele, kes on ise sõjas käinud või eesti
sõjamehi tollal näinud? Ja samas tuleks küsida:
Kas ikka on tegu tühise detailiga või jutt on kõnekast
tõigast, milles ei tohiks eksida ajaloolise sisuga tõsielufilmi
tegemisel...
Nüüd
küsimus vaenupoolte leppimisest
Vaenupoolte (Eesti Laskurkorpuse
meeste (korpuslaste) ja Eesti eest võidelnud sõdalaste)
leppimine on olnud jutuks ka ajakirjanduses. Mõnigi filmivaataja
näeb selle teema arendust ka filmis. Nii kutsub Jaan Ruusi
sõnul film üles leppimisele (poolte leppimisele) (Jaan
Ruus. Õige ajaloo tegemine. Eesti Ekspress, 4. märts
2015, lk 4041). Ka Lauri Vahtre kinnitab: Meil on vaja
leppida esiteks üksteisega ja teiseks oma ajalooga.
Tuleb tõdeda, et Eesti Laskurkorpus oli oma meelsuselt
kahesugune: korpuslastel olid erinevad poliitilised tõekspidamised
ja arusaamad ning erinev suhtumine nõukogude võimu
ja Eesti Vabariiki. Siin olid kõigepealt need, kes olid
ise omal vabal tahtel 1941. aasta sõjasuvel Eestist Venemaale
pagenud, ja teised, keda oli sunniviisiliselt venelaste isamaasõtta
kistud.
Suur oli korpuses nende meeste osa (see oli koos Venemaa eestlastest
kommunistidega, sealhulgas Vabadussõjas Eesti vastu sõdinud
endiste punaväelastega, korpuse veripunane selgroog), kes
olid 1941. aastal Eestist veriste käte ja musta südametunnistusega
jalga laskud need olid kas miilitsa- ja julgeolekumeestena
ning hävituspataljonlastena või siis parteitegelastena,
täitevkomiteelastena või muidu punaaktivistidena osalenud
Eestis punase terrorireiimi loomisel ja kindlustamisel ning
Suvesõjas kaitsnud oma nõukogude võimu, kelle
hingel oli küüditamine ja muud taevassekarjuvad terroriteod.
13. aprillil 1942 moodustati Venemaal EK(b)P Keskkomitee büroo
otsusega Suure Isamaasõja Ajaloo Vabariiklik Komisjon (esimees
Nikolai Karotamm). Komisjoni ülesanne oli organiseerida mälestuste
kogumist Eesti NSV territooriumil toimunud sündmuste kohta.
Nii koguti 1942. aasta veebruarikuust kuni septembrini 7. ja 249.
Eesti laskurdiviisis endistelt partei- ja nõukogude töötajatelt,
samuti NKVD-NKGB-lastelt ning teistelt endistelt punaaktivistidelt
mälestusi nende isamaasõjast ja sellele eelnenud sündmustest,
samuti isikute kohta, kes jäid maha Eestisse ja kes nende
teada vihkasid nõukogude võimu ja võitlesid
Suvesõjas selle võimu vastu. Eesmärk oli sel
moel saada andmeid ka isikutest, keda kohe pärast Eesti taasokupeerimist
vangistada.
EK(b)P Keskkomitee II sekretär Nikolai Karotamm tunnistab
oma kirjas 8. detsembrist 1942 NSV Liidu siseasjade rahvakomissarile
Lavrenti Beriale otsesõnu: Nende materjalide alusel
on vaja koostada selliste isikute nimekirjad koos aadressidega,
et oleks võimalik ENSV ühe või teise osa vabastamisel
saksa okupantidest asuda sõna otseses mõttes kohe
esimesel tunnil faistlike agentide väljaselgitamisele.
Usutlustele on omane oma veriste tegudega hooplemine, uhkeldamine,
suurustamine ja vassimine, teenimaks kannuseid võõrvõimu
ees ja tõendamaks ustavust nõukogude võimule
(vt Herbert Lindmäe. Suvesõda Järvamaal 1941:
Suvesõda VI. Tartu, 2010, lk 21). Nende verejanu
polnud veel otsa saanud. Need mehed osalesid sel moel uute inimsusevastaste
kuritegude ettevalmistamisel, millest nad Eestisse tagasi tulles
ka ise aktiivselt osa võtsid. Nad võitlesid selle
nimel, et ei oleks iial enam Eestit Eesti Vabariiki.
On teada, et polkovnik Nikolai Trankmann oli Punaarmee eelsalga
ja 27. laskurpolgu komandör, kes pidi sulgema Narva rindelt
taganevate väeosade tee Avinurmes. Eesti piirikaitserügementide,
20. Eesti SS-relvagrenaderidiviisi üksuste ja politseipataljonide
meeste raskesti haavatud, keda ei suudetud enam edasi toimetada,
olid maha jäänud Avinurme kirikusse, kus nad korpuslaste
poolt elajalikult tapeti. Automaadivalangutest jäid kuulijäljed
kiriku altari kõrval istmepinkide seljatugedesse ja granaatidest
killujäljed kiriku seintele. Üks noor haavatud Eesti
sõdur, kes redutses teeäärses talus, andis ennast
20. augustil Avinurme tee ääres Savi talus vangi ratsahobusel
möödasõitnud polkovnik Trankmannile, kes laskis
ta samas maha. Trankmann saatis tankid kiriku eest teele lömastama
Eesti haavatute voori. Umbes 7 km Avinurmest Tudulinna poole rulliti
tankiroomikute alla 2,5 3,5 kilomeetri pikkune voor. Roomikute
all lömastati haavatud ja hobused. Eesti ajalooraamatus nenditakse
(Eesti ajalugu VI: Vabadussõjast taasiseseisvumiseni /
Peatoimet Sulev Vahtre / Õpetatud Eesti Selts. Tartu,
2005, lk 224): Nõukogude tankid keerasid Avinurme-Tudulinna
teele ning sõitsid üle lahingu lõppu ootavate
põgenike kolonnist. Punaarmeelased tapsid ka Avinurme kirikusse
paigutatud haavatud...
Raskesti haavatute mõrvamine ja inimvoori tankiroomikute
alla ajamine on sõjakuriteod (Valdo Kallion. Avinurme lahing.
Eesti mehed sõjatules / Koost Mart Tamberg.
Saku, 1999, lk 141, 147, 150151). Filmis aga sellest juttu
ei tehta.
Teadupärast kinnitatakse Riigikogu 18.06.2002 avalduses Okupatsioonireiimi
kuritegudest Eestis (RT I 2002, 52, 326): Lähtudes sellest,
et Nõukogude Liidu okupatsioonivõimud panid agressiooni
tulemusena okupeeritud ja annekteeritud Eesti Vabariigi territooriumil
toime genotsiidi ning inimsusevastaseid ja sõjakuritegusid,
Riigikogu kuulutab need kuriteod toime pannud Nõukogude
Liidu kommunistliku reiimi ja seda vägivaldselt teostanud
Nõukogude Liidu organid, nagu NKVD, NKGB, KGB ja teised
ning nende asutuste moodustatud tribunalid, erinõupidamised,
samuti hävitus- ja rahvakaitsepataljonid ja nende tegevuse
kuritegelikeks.
Inimsusevastased kuriteod ja sõjasüüteod on aegumatud,
seega ka unustamatud ja andestamatud. Seetõttu on jutud
minevikku mäletades neid tegusid toimepannud veripunaste
korpuslastega leppimisest vastuolus rahvusvahelise õiguse
ja Eesti Vabariigi seadusega, rääkimata moraalinormidest.
Küsimusele, kuidas taolistesse korpuslastesse suhtuda, saame
vastuse ka filmist endast selle punamõrvarite koondkuju,
korpuse politruki (või muu poliitala töötaja)
Kremli hüüdnimega kapteni (filmis Peeter Tammearu),
kes nõudis Saaremaal lennuväe abiteenistuse poiste
mahalaskmist, laskis ju maha oma korpuslane. Meenutagem, et ka
Vabadussõja ajal võitlesid Eesti Vabariigi vastu
punased Eesti polgud. Need saadeti Venemaal Tartu rahulepingu
järgi laiali ja osa endisi punaväelasi opteerus Eestisse.
Sel korral jäid päris veripunased maha Venemaale või
tilkusid sealt salaja Eestisse vabariiki kukutama. Oluline on,
et Eesti Vabariigis ei tehtud juttu Eestisse tagasi tulnud ega
tagasi tulemata jäänud endiste punaväelastega leppimisest
või nendele andeksandmisest, lepiti lihtsalt oma ajalooga.
Nüüd oli aga pilt veripunaste korpuslaste puhul
teine. Nad tulid tagasi võitjate ja vabastajatena, tulid
tagasi et jätkata siin oma terroritegusid (neid ootas ees
osalemine küüditamistel, eestimeelsete inimeste, sealhulgas
ka Eestit kaitsnud endiste rindemeeste arreteerimine, võitlus
metsavendadega jne).
Et Eesti riiki ida vastu kaitsnud mehed ei tavatse ulatada purupunastele
korpuslastele oma lepitajakätt, on mõistetav. Vabadusvõitlejate
seisukoht on selge: Nagu ei saanud olla juttugi leppimisest 1.
detsembri 1924. aasta mässust osa võtnud endiste punaväelastega,
ei ole õige rääkida inimlikkusest lähtudes
ka täna leppimisest nende punakorpuslastega, kelle käed
on verised või kelle südametunnistusel on küüditamine
või muud terroriteod. Neid mehi mäletades on leppimine
ja andeksandmine välistatud.
Siinjuures meenuvad Leelo Tungla värsiread: Ma võin
anda timukale / osa oma leivalõigust, / aga et tast hakkaks
hale, / selleks mul ei ole õigust. / Selleks mul ei ole
voli, / et võiks talle andeks anda / kõik,
mis tehtud, kõik, mis oli, pole üksnes minu kanda.
Seal, kus raud ja veri ristus, inimlikkus katki kisti...
(Leelo Tungal. Isamaa ilu hoieldes)
Kuidas on aga lugu leppimisest nende Eesti Laskurkorpuse
eestimeelsete meestega, kes olid sunnitud sõdima punastel
poolel nagu filmis punaväkke mobiliseeritud vanemseersant
Jüri Jõgi (Kristjan Üksküla). Siin on jutt
mõistagi meestest, kes enne sõda, sõjas ega
pärast Eesti taasokupeerimist ei määrinud oma käsi
või südametunnistust.
Ajaloolane Lauri Vahtre kirjutab samuti üksteisega leppimisest
ja nendib: Punaarmee ei vabastanud jalatäitki maad, kuhu
astus kirsasaabas, vaid tõi kõikjal ühe vägivallareiimi
asemele teise... (Lauri Vahtre. 1944 ja kaks leppimist.
Postimees, 16. veebruar 2015) Aga samas ei tohiks unustada, et
ka Jüri Jõe taoline korpuslane oli sunnitud tahes-tahtmata
astuma, kuigi vastumeeli, samas kirsasaapas. Kas nüüd
arvata nende korpuslaste süüks seda, et nad pidid sõdima
koos punaväega Eesti Vabariigi taasokupeerimisel.
Leppimine
eeldab, et hingel on mingi süükoorem
Nende korpuslaste puhul
tuleb tunnistada, et nad mobiliseeriti Punaarmeesse sunniviisiliselt.
Mobilisatsioon käis punase terrori tingimustes, kus sellest
kõrvalehoidmine oli surmasüü ning tähendas
enamlaste kättemaksu perekonnale ja teistele lähedastele.
Tuleb mõista, et mõnigi kord puudusid meestel ka
mobilisatsioonist kõrvalehoidmise võimalused, mistõttu
oldi sunnitud minema venelaste isamaasõtta. Paljud eestimeelsed
mehed vangistati Venemaal ja anti tribunali kätte. Neid mehi,
nende meelsust ja käitumist jälgisid pingsalt filmist
nähtud moel värvatud nuhid. Nii pidid nad politrukkide
ja teiste veripunaste korpuslaste sundimisel ja ajupesus kaasa
tegema Eesti taasokupeerimise ja sõdima ka eestlaste vastu.
Mõnigi neist eestimeelsetest meestest pages tööpataljonist
üle rinde eluga riskides soomlaste juurde (nt olümpiasangar
raskekaalumaadleja Kristjan Palusalu) või jooksis üle
sakslaste poolele mitte ainult 1941. aastal, vaid ka Velikije
Luki ruumis 1943. aastal peetud lahingutes. Nii on teada, et pühapäeval,
28. märtsil 1943 toimus Viljandis Velikije Lukis rindel ületulnud
810 mobiliseeritud eestlase pidulik vabakslaskmine, kes sõdisid
hiljem bolevike vastu. (vt nt Kõik Venemaalt pääsenud
mehed jälle oma kodudes. Eesti Sõna, 7. aprill
1943). Korpuse eestimeelsete meeste ainuke soov oli jõuda
koju, ja oli neidki, kes koju jõudnud, ei olnud nõus
kaasa tegema Kuramaa sõjasõitu ja pagesid siin metsa.
Need olid mehed, kes oma südames, nagu ka SS-Sturmmann Karl
Tammik (Kaspar Velberg) soovisid näha samuti Eesti Vabariigi
taastamist.
Kui ei ole alust taolisi korpuslasi süüdistada osalemises
Eesti riigi taasokupeerimisel, siis milleks on vaja üldse
kõnelda mingisugusest leppimisest. Süüdlane oli
siin Venemaa, kes mobiliseeris rahvusvahelise õiguse norme
eirates okupeeritud ja annekteeritud Eesti Vabariigi kodanikke
oma punaväkke ja sundis neid terrorireiimi tingimustes,
kus keegi ei hoolinud lahingutes eesti meeste elust, sõdima
ka oma kodumaa taasokupeerimisel. Need korpuslased olid nõukogude
terrorireiimi ohvrid. Leppimine eeldab, et sellel, kellega
lepitakse või kellele andeks antakse, on hingel mingi süükoorem.
Terrori, vägivalla ja sunni all sunnitud sõdimist
ei ole õige pidada süüteoks.
Ka Eesti kaitselahingutes osalenud eesti sõjamehed ei pidanud
korpuslaste sunniviisilist sõdimist koos venelastega surmapatuks.
On teada juhte, kus Eesti kaitselahingutes vangilangenud korpuslastel
lasti lihtsalt oma teed minna, kuigi kätt neile seejuures
ei antud (Mart Laar, lk 230). Aga tuli ette ka seda, et korpuslased
ei võtnud vangi eesti sõdureid. Samas ei ole teada
sellist juhtu nagu filmis, kus Tallinna peale kiirustava korpuse
eelsalga eestlasest ohvitser oleks lahingus nüüd juba
vasttaastatud Eesti Vabariigi sõduritega, kes nende teed
püüdsid tõkestada, andnud käsu tuli jätta!
ja lasknud neil rahumeeli tagasi tõmbuda, aga ilus ja õilis
tundub see seik filmi vaadates küll!
Eeltoodust lähtuvalt tuleb tõdeda, et jutud eestimeelsete
korpuslastega leppimisest ja neile andestamisest on ülearused.
Ei tehtud ju ka pärast Vabadussõda Venemaalt Eestisse
opteerunud endiste punaväelaste puhul juttu leppimisest,
ja pole vaja seda teha ka nüüd.
Kui jutt veripunaste korpuslastega leppimisest on kurjast ja mõte
korpuse eestimeelsete meestega leppimisest on mõttetu,
tunduvad filmis nähtud seigad, milles võib näha
vaenupoolte lepitamist, liigsetena. Filmi sisu võib mõista
ka nii, et selles kutsutakse üles Lauri Vahtre sõnutsi
leppima oma ajalooga.
|
|
Kindral,
kui Teie tunneksite minu naist, siis Te nii ei küsiks!
Filmis näeme Eesti
Omavalitsuse tegelase (Mait Malmsten) käiku rindele Hitleri
pilte eesti sõduritele koos käepigistusega jagamas.
Küllap ei teata, et Hitleri pilte jagati eesti sõduritele
ikka väeosades käsu korras ja allüksuste ülemate
poolt. Selleks polnud küll vaja omavalitsuse tegelasel rindele
tikkuda. Nii kirjutatakse: Tuli käsk, et iga mehe palgaraamatu
(Soldbuch) siseküljele pidi kleebitama neile välja antud
Hitleri pilt. Ja selle kohta meenutab major Harald Riipalu: Pildi
olemasolu palgaraamatus pidid üksuste ülemad kontrollima.
Seda aga ei tehtud, sest mis eestlane teeb saksa surematu
juhi pildiga. Kord aga tegi seda Augsberger isiklikult,
küsides korraga ühe mehe palgaraamatut. Tema imestuseks
vaatas talle vastu palgaraamatu esilehe siseküljelt noore
naise pilt. Kui aga Augsberger küsis juhi pildi kohta, lõi
mees lahti palgaraamatu tagakaane ja seal oligi nõutud
pilt. Küsimusele, miks juhi pilt pole esileheküljel,
vastas mees: Kindral, kui Teie tunneksite minu naist, siis
Te nii ei küsiks! Augsberger hakkas selle peale naerma
ja ulatas palgaraamatu koos paki sigarettidega tagasi. (Eesti
vabadusvõitlejad Teises maailmasõjas, lk 364)
Et Omavalitsuse juht dr Hjalmar Mäe või keegi teine
omavalitsuse tegelane oleks rindel käinud, on ebatõenäoline
(tolleaegsetest ajalehtedest selle kohta kinnitust ei leia). Küll
aga on teada, et 29.30. juulini külastas Soomest tagasi
tulnud admiral Johan Pitka VR I/1 Narva all eesti väeosi.
Ta kohtus ka Narva rindel tõrjelahinguid juhtinud SS-Obergruppenführer
(kindral) Felix Steineriga (kandis Rüütliristi Tammelehisega)
ja oli 20. Eesti SS- relvagrenaderidiviisi ülema SS-Brigadeführer
(kindralmajor) Franz Augsbergeri külaliseks. Admiral Pitka
käis veel teist korda rindel siis, kui lahingud Sinimägedel
olid vaibunud. Kohtumistel oli tal jutuks ka oma löögiüksuse
moodustamine ja selle jaoks relvade hankimine. Kuigi Johan Pitka
ja tema üksuse võitlus Eesti Vabariigi eest peaks
olema ühe eesti sõjafilmi jaoks oluline, ei ütle
film admirali kohta vaatajale midagi.
Eesti Vabariigi
taastamiskatsest pole filmis juttugi
Minu mällu on kümnepäevaselt
põgeniketeekonnalt Juhan Liivi kodukandist kuni Ingliste
külani Rapla mail jäänud teid ummistavad põgenikevoorid,
enamjaolt naised, lapsed ja vanurid (mitte nii hõre teeäärne
põgenikerida, nagu see on filmis), vankrid ja vankrite
taga lehmad, sekka salguti omakaitselasi, soomepoisse ja teisi
eesti sõjamehi, Raplas Pitka-mehed ja sinimustvalged lipud.
Mälus on säilinud ka vene lennukite põgenikevooridest
ülelennud, kabuhirmus pagemine teest eemale põõsastesse
või metsa, rõukude alla või rukkihakkide
taha, ja lennukite kuulipildujavalangud, mis kündsid teed
ja teeääri ning piitsutasid tee lähedal paiknevaid
talusid, kus lennukitelt märgati põgenikke või
eesti sõdureid. See kõik oli nii, nagu see on filmis.
Filmist näeme punalipu heiskamist korpuslaste poolt Pika
Hermanni torni. Aga milline lipp lehvis seal Eesti korpuse meeste
Tallinna jõudmisel, jääb filmis saladuseks. Samas
on ajaloost teada, et presidendi kohuseid täitev professor
Jüri Uluots nimetas 18. septembril ametisse valitsuse, peaministri
asetäitja ja siseministri Otto Tiefi, sõjaministri
Johan Holbergi jt. 20. septembri pärastlõunal heiskasid
eesti sõdurid Pika Hermanni torni sinimustvalge lipu. (Eesti
ajalugu VI, lk 224, 225). 22. septembri hommikul kell 10.30 jõudis
Eesti korpuse eelsalk Toompeale. Sinimustvalge lipu tulistasid
korpuslased Pika Hermanni tornist alla ja asendasid punalipuga.
(Eesti ajalugu VI, lk 225; Mart Laar. Emajõgi 1944: II
Maailmasõja lahingud Lõuna-Eestis. Tln, 2005,
lk 261). Ja punalipu heiskamine on talletatud ka filmis, aga Eesti
Vabariigi taastamiskatsest pole filmis juttugi. Tuleb mõista,
et tegu ei olnud siin ebareaalse uue riigi loomisega, mida pole
ka filmis mõtet meenutada, vaid ennast Saksa okupatsioonist
lahtiraputava ja läbi okupatsioonide püsinud Eesti Vabariigiga,
kes teatas nüüd maailmale, et asub taas ise oma riigivõimu
teostama ja ennast sissetungiva idavaenlase vastu kaitsma. Nüüd
sõdis Punaarmee sõda kuulutamata Eesti Vabariigiga
ja Eesti Vabariigi sõdurid püüdsid kaitsta oma
riiki Vene agressiooni ja Eesti taasokupeerimise vastu. Eesti
Vabariigi taassünd on aga Eesti riikluse järjepidevuse
käsitluses üheks tugisambaks, mistõttu on küll
kurjast, et selle kohta film midagi ei ütle.
Eesti sõjamehed
pidasid Eesti kaitselahingutes oma teist Vabadussõda
Jaan Ruus väidab,
et Mõlema vaenupoole sõdurite matmine ühishauda
on üldistusjõuline kujund, mis ajalooliselt ei leia
kinnitust. Tema viide eksimusele ajaloolise tõe vastu
on siin põhjendatud. Meenub, et nii korpuse mehed kui ka
teised punaväelased matsid küll omi langenuid, kuid
eesti või saksa sõdurite matmisega nad ennast vaevata
ei tavatsetud, selleks aeti välja ikka eesti talumehed. Filmi
vaadates mõjub eesti sõdurite ja korpuslaste matmine
ühishauda ja ühise kasepuuristi alla kahe vaenupoole
leppimismotiivi rõhutamisena ning näib väheusutava
isetegevusena, mida väeosa poliittöötajad ei oleks
küll lubanud.
Ei saa me filmist midagi teada ka näiteks 12. oktoobril Sõrve
säärel Vintri randa tehtud korpuse 300. laskurpolgu
nurjunud dessandikatsest, kus enamik meestest hukkus enne kaldale
jõudmist ja mitusada meest langes sakslaste kätte
vangi. (Eesti ajalugu VI, lk 227). Teisal: Korpuslased aeti meeste
eludest hoolimata alustelt maha umbes 400 meetrit enne rannajoont,
kus vee sügavus oli ligi kaks meetrit. Sakslased korjasid
merest välja umbes 250 ellu jäänud korpuslast,
umbes 200 meest olid saanud surma või uppunud. (Vaino Kallas.
Hitleri käsul olid Sõrve võitlejad määratud
hukkumisele. Kultuur ja Elu, 2011, 3, lk 52).
Filmis keerleb sündmustik Eesti Laskurkorpuse 249. laskurdiviisi
väeosa kui Punaarmee koodkuju ja mingi 20. Eesti SS-relvagrenaderidiviisi
sõjameeste rühma ümber. Filmist jääb
mulje, et Eestit kaitsesid Sinimägedel ja mujal üksnes
vähesed Eesti SS-lased ja mingi salgakene omakaitselasi,
kellele jagati relvi. Filmis ei ole näha ega kuulda midagi
sellest, et Eesti kaitselahingutes olid tuhandete 20. Eesti SS-relvagrenaderidiviisi
meeste kõrval tuhanded teised, nii piirikaitserügementide
ja politseipataljonide võitlejad kui ka soomepoisid ja
Pitka-mehed. Kõneldakse meile võõrast
sõjast (Heili Sibrits. Intrervjuu: Mille nimel?
Postimees, 14. veebruar 2015), aga ei taheta mõista, et
ka võõras suurriikide sõjas võidakse
pidada oma sõda. Sõda näidatakse Jaan Ruusi
sõnul nii Saksa armees kui Punaväes sõdivate
eestlaste silme läbi, aga tahtnuks näha ka seda, kuidas
1944. aasta sõjasündmused paistsid vene agressiooni
taustal Eesti Vabariigist unistanud eestimeelse rahva enda silme
läbi. Küsitakse, mille nimel käis võitlus.
Tuleb mõista, et Eesti sõjamehed pidasid nüüd
Eesti kaitselahingutes oma teist Vabadussõda. Kui sakslaste
jaoks oli sõda juba kaotatud oma mõtte, võitlesid
Eesti sõjamehed ikka veel usus ja lootuses, et suudetakse
tõkestada uut nõukogude okupatsiooni, hoida rinnet
ja vastu pidada seni, kuni täidetakse Atlandi Hartas talletatud
pühalik lubadus anda tagasi vabadus riikidele, kes selle
Teises maailmasõjas olid kaotatud. Ja selle nimel käiski
võitlus. Ei uskunud eesti sõjamehed seda, et lubadused
taastada Eesti iseseisvus olid alatud ja valelikud.
Mõistagi tuleb nõustuda filmi tegijatega: kõik
ei mahugi ju ühte filmi ja paratamatult tuli teha valikuid,
kuid sõjafilmis ajalootõde silmas pidades tulnuks
neid valikuid kohati rohkem vaagida ja nõustajatena kaasata
ka Eesti kaitselahingutes osalenud vanu sõjamehi. Seda
enam, et see menukas tõsielufilm tutvustab nüüd
meie ajalugu ka teistele rahvastele.
Tuleb tunnustada meie filmimeeste tööd ja andekust:
meil on nüüd uus väärtfilm, mis kätkeb
killukest Eesti riigi ja rahva ängistavast ajaloos, õpetab
sõjafilmina vihkama sõda ja okupante ning õhutab
eesti rahva kaitsetahet.
* * *
Kommentaar: filmil
1944 puudub lugu
Filmil 1944 puudub lugu. Seda
ei päästa fragmentaarsed, peaaegu anekdootlikud ja melodramaatilised
killud. Kui on vilets stsenaarium, siis ei aita hea lavastaja
ega head näitlejad. Lõpptulemus on ikka kasin, arvab
Enn Nõu.
Ma olen kirjutanud romaanis Koeratapja
Tiefi valitsusest 1944 ja sellest, mis juhtus Tallinnas. Ma olen
triloogias Vabariigi pojad ja tütred kirjutanud
üsna põhjalikult lahingutest Narva all, Sinimägedes,
Avinurmes ja Tartu all.
Kui Eesti Diviis sõdis veebruarist juulini 1944 Narva jõe
ääres, toimusid nende peamised lahingud Auveres. Sinimägedes
oli põhiline Maitla grupi tormijooks Grenaderimäele,
kus leidis aset ka kohutav kahurituli. Nii et Sinimägede
lahinguid kirjeldades oleks filmis võinud ikka mõnda
mäge ka näidata.
Mägedes olid punkrid maa-alustes tunnelites. Filmis ei tooda
välja, et Eesti Diviisi mobilisatsioon õnnestus alles
siis, kui Uluots oli oma kõnes veebruaris 1944 toonitanud
kodupinna kaitsmist, lootuses pärast seda iseseisvus taastada.
Hjalmar Mäe üleskutset järgisid vähesed, ilmaasjata
on tema asemel Oskar Angelus filmi topitud.
Esimeses järjekorras oli vaenlane Punaarmee, mille mundris
mehed olid minu mäletamist mööda nagu surma sümbolid.
Ja polnud vahet, mis rahvusest mehed seda mundrit kandsid. Olin
siis 10-aastane.
Avinurme lahing oli suur lahing nii tankide kui ka suurtükkidega.
Kui meestel laskemoon otsa sai, võitsid Punakorpuse mehed,
kes polkovnik Trankmanni juhtimisel tapsid raskelt haavatud kiriku
altari ees ja sõitsid tankidega üle taganeva haavatute
voori. Porkunis tapsid nad end vangi andnud eesti sõdurid.
Niisugustel eeldustel ei saa mingit lepitusfilmi teha. Terve kontseptsioon
on algusest peale vale.
Täiesti vale on eesti sõdurite ja Punakorpuse meeste
ühismatmine. Sinimägedes jäeti kõik Saksa
mundris laibad mädanema ja maeti ainult punaarmeelased.
Punakorpuse mehed olid lihtsalt õnnetud Stalini ohvrid.
Iseseisvamad eestlased olid seoses korpuse reorganiseerimisega
hoolikalt välja roogitud. Armulugu Tallinnas on antud hirmuolukorras
täiesti absurdne. Saaremaal oleks võinud puudutada
Tehumardi lahingut ja kuidas Mõntu juures korpuse mehed
merre sunniti ja süvendatud kanalis lihtsalt ära uppusid.
See film on tohutult palju raha maksma läinud. Kuidagi mõttetult...
Pealegi on ära tsenseeritud algselt filmi jaoks tehtud tagasi
pöördunud ja vangi võetud soomepoiste lõik,
kus on nimetatud ka Eesti vabariigi taastamist. Vabandus, et muidu
poleks kirja viidud küllalt ruttu Tallinna, on naeruväärne
isegi lastele. Mis otstarbel selle lõigu väljajätmine?
Nii et see film on ikka päris suur õnnetus ja eesti
koolilaste eesti ajaloos eksitamine.
1944 võideldi Eesti vabariigi taastamise nimel Punaarmee
vastu! Et see ei õnnestunud ja sakslased taganemisel eestlastele
relvi üle ei andnud, ei ole Narva ja Tartu all võidelnud
Eesti Diviisi, piirikaitserügementide, omakaitserügementide
ja soomepoiste süü. Küll aga mingil määral
Punakorpuse...
|
|
|