|
Henn Põlluaas: Peame
lähtuma oma riigi ja rahva huvidest
tekst: JAANIKA KRESSA
|
Henn Põlluaas. Foto:
Aigi Valgepea
|
Henn
Põlluaas on paistnud silma oma tasakaalukusega. Vaatamata
suhteliselt hilisele poliitilisele ärkamisele on ta olnud
edukas, tegemata seejuures eraldi pingutusi võimu(le saamise)
nimel. Just selliseid riigimehi oleks meile ehk rohkemgi vaja?
Kas unistus õiglasest Eesti riigist täitub ka tasa
ja targu? Elame-näeme.
Alljärgnev jutuajamine toimus mõned päevad enne
esimesi pagulastevastaseid meeleavaldusi.
EKRE
on rahva hulgas väga populaarne. See on suur vastutus. Kuidas
kavatsete seda positsiooni hoida? Mis on sinu meelest täna
meie riigi ja rahva kõige olulisemad probleemid?
Tuletan meelde meie Põhiseaduse preambulat: Kõikumatus
usus ja vankumatus tahtes kindlustada ja arendada riiki, mis on
loodud Eesti rahva riikliku enesemääramise kustumatul
õigusel ja mis peab tagama eesti rahvuse, keele ja kultuuri
säilimise läbi aegade.
See on meie ülim eesmärk, mille nimel me tegutseme.
Kõike, mida riik teeb, Riigikogust kuni väikeste omavalitsusteni,
tuleb vaadelda nii, et kas nad toetavad seda eesmärki või
vastupidi, on destruktiivsed ja lõhuvad seda. Paraku peame
tõdema, et need eesmärgid on Eesti taasiseseisvuse
aastate jooksul unustatud, meie kartellierakonnad pole neist kinni
pidanud. Nemad on pannud esmasteks eesmärkideks võimu
ja erakonna heaolu.
EKRE annab oma parima, et aated ja seisukohad oleksid esikohal.
Kui vaadata meie programmi, siis see on kõige eestimeelsem.
IRL-i programmil pole ka viga, ainult et neil pole sellega ammu
enam seost.
Jah, nad on sellest üsna võõrdunud, seda on
ka rahvas selgelt tajunud. Valimised ju näitasid, et ühiskonnale
on tulnud punane joon ette, tänu muutuste vajadusele on nüüd
Riigikogus kaks uut erakonda.
Mis on vanades
kampsunites uut?
Tõsi, erakond on uus, aga Vabaerakonnas on ka palju neid,
kes on kuulunud kartelli ja soovivad lihtsalt riigipiruka juurde
tagasi. Meie tahame teha kõik, et inimeste ootust ja usaldust
ei petaks.
Tulemas on esimene
EKRE korraldatav meeleavaldus pagulaste vastu. Kas need hakkavad
toimuma regulaarselt?
Jah, käes on hetk, kus immigratsiooniküsimus on väga
aktuaalseks muutunud. EKRE korraldab esimese meeleavalduse 10.
juunil, see on nn ööistungi kolmapäev, mil tuleb
arutuse alla palju olulisi küsimusi, sh aktsiiside ja käibemaksu
vastutustundetu tõstmine, millega me ei saa nõus
olla. Me kavatseme kasutada parlamentaarseid vahendeid, venitame
istungiga, et parlamendi liikmed oleksid meeleavalduse ajal Toompeal.
Meeleavaldust tasub teha, kui nad on kohal, kui nad ikka näevad,
et plats on täis inimesi, kes ei nõustu oma elujärje
halvendamisega, kes ei nõustu massiimmigratsiooniga. Me
ühendame need teemad ja loodame, et see mõjub.
See meeleavaldus pole ainuke ega viimane. Me oleme näoga
rahva poole ja liigume rahvaga käsikäes edasi.
|
EKRE korraldatud massimigratsiooni vastane meeleavaldus
Toompeal 10. juunil 2015. Foto:
Aigi Valgepea
|
Kas opositsioon
on siis selles küsimuses ühtne?
Opositsioon on hetkel selles küsimuses küll ühtne,
me ei nõustu pealesurutavate kvootidega, kuid erimeelsusi
on vabatahtliku vastuvõtmisega. EKRE ei nõustu immigrantide
pealesurumisega. Tegeleda tuleb probleemi lahendamisega, mitte
tagajärgede ümberjagamisega hädalisi tuleb
aidata nende endi kodumaal.
Ja võimuerakonnad
tahavad arutus koguses neegreid maale tuua?
Jah. Nad on väljendanud oma seisukohta. Kvoote nad küll
vaidlustavad, aga nad räägivad kui ühest suust,
et me peame olema solidaarsed. Meil ja Lätis on kõige
suurem välispäritoluga rahva osakaal Euroopas, aga seda
argumenti ma pole kuulnud, et Eesti esindajad Brüsselis kasutaks.
Kui me laseme neil varba ukse vahele, siis lükatakse uks
hooga lahti. Kõikidel immigrantidel on õigus ilma
igasuguste piiranguteta tuua siia ka oma pereliikmed. Tean Soomes
üht näidet, kuidas üks inimene tõi endaga
kaasa 32 pereliiget.
Mis tähendab
selles küsimuses solidaarsus? Miks me ei peaks olema solidaarsed
kogu Euroopaga, kes muhameedlaste sissetungi all kannatab? Miks
me ei saa kõik koos ütelda ei?
Osa riike on aastakümneid lasknud neid sisse, nad on kaelani
sees. Lihtsam kui ajada selg sirgu ja tegeleda illegaalse immigratsiooni
tõkestamisega, on teisi süüdistada, et teised
pole solidaarsed. Samas on Eesti olnud väga solidaarne, anname
suhtarvudes rohkem arenguabi ja panustame Frontexisse (EL-i piirivalve),
kui teised riigid. Miks seda ei arvestata?
Kuidas kogu Euroopa
konservatiivid ja rahvuslased omavahel suhtlevad? On teil nendega
mingi otseühendus? Ja millisesse Europarlamendi fraktsiooni
te kuuluksite, kui valituks osutute?
Konservatiivide ja reformistide assotsiatsiooni. Oleme käinud
nende kongressil, tõenäoliselt varsti ka liitume.
Enamik Euroopa riike on põgenike sundjagamise vastu, see
ei lahenda meie probleemi. Kui EU föderaliseerub, siis teist
lahendust, kui välja astuda, ilmselt ei olegi. Peame lähtuma
oma riigi ja rahva huvidest, mitte sulanduma jälle suurde
konglomeraati, kus meie hääl on 0,00%.
EKRE on nüüd
küll Riigikogus, aga mida te seal reaalselt teha saate? Ja
kuidas rahvas peaks teid üles leidma, kas teil on igas linnas
kontor?
Oleme sündmuste otsustamise juures, saame rohkem infot, saame
seda levitada. Me ei saa küll alati ise otsustada, aga me
saame kõikidest protsessidest teada oluliselt varem kui
siiani, me saame tegutseda.
Igas linnas meil kontorit ei ole. On Tallinnas ja Tartus, peagi
saame ka Pärnusse. Meie koduleheküljelt saab leida meie
kontaktid, alati võib tulla Riigikokku meiega kohtuma.
Olete tõesti
seitsmekesi ühte meelt või hääletate ka
käsu peale?
Käsu peale hääletamist meil ei ole. Meil on ühtsed
aated ja seisukohad, püüame olla nagu üks mees.
Olulistes asjades olemegi, nüanssides on igal inimesel loomulikult
omad seisukohad, kuid aruteludes jõuame üksmeelele.
Kas need Riigikogu
nn vanad olijad on nüüd teie olemasoluga lõpuks
leppinud, on nad rahunenud?
Ei ole nad sugugi rahunenud, seda, et me oleme Riigikogus, ilmselt
ei oodatud. Eks seda näitas ka kaks kuud kestnud laimukampaania
meie erakonna vastu. Närvilisus on läinud nende erakondadesse
ka liikmetasandile. Ebakõla ja erinevad leerid on tekkinud
kõikides kartellierakondades. Nüüd nad räägivad
juba sedagi, et koalitsioonileping tuleks üle vaadata jne.
Usun, et see on teatud määral meie aktiivse tegevuse
teene, kuid teerullipoliitika ei ole Riigikogust kahjuks kusagile
kadunud.
Hiljuti loodi Riigikogus
Vabadussõjalaste toetusrühm, ka seda poleks vist ilma
EKRE-ta sündinud.
Jaanus Karilaid kutsus selle kokku. Me oleme ühte meelt,
tunneme juba ammu. Ta on keskerakondlane, aga teinud Haapsalus
palju, et vabadussõjalasi tutvustada. Vabadussõjalased
on mehed, keda Eesti ajaloos on koheldud äärmiselt ebaõiglaselt
ja ebaausalt. Nad olid Eesti kõige suuremad patrioodid,
nad võitlesid Eesti eest, valasid verd. Auahnuse ja võimu
nimel lükati nad Pätsi ja Laidoneri poolt kõrvale
ja neid süüdistati milles iganes. Vene luure ja propaganda
ning tollased sotsid tegid tihedat koostööd, nende käsi
on selle taga.
Kas nad praegu
ei tee koostööd?
No jutte on kuulda küll, et kust tulevad sotside rahad, aga
see on kuulujutu tasemel...
Mida teie toetusrühm
siis teha kavatseb?
Laim, mis vabadussõjalaste kohta levitati, jätkus
Nõukogude okupatsiooni ajal ja on jõudnud edasi
ka tänapäeva. On oluline see ümber lükata
ja näidata, et riik austab ja tunnustab neid, kes on tema
eest seisnud. Me tahame tõsta vabadussõjalased sinna
pjedestaalile, kuhu nad kuuluvad, ja et ajaloost räägitaks
nii, nagu see oli. Kultuuri ja Elu lugejad teavad, kui edukad
vabadussõjalased olid. Nende võit valimistel oleks
olnud sajaprotsendiline. Selle taustal kõlab absurdsena
väide, justkui nad oleks tahtnud teha riigipööret,
et võimule saada. Kui me vaatame nende põhiseaduse
projekti, siis siiamaani ju räägitakse muinasjuttu sellest,
kuivõrd autoritaarne see oli, aga tegelikult see oli ju
täiesti demokraatlik.
Seoses vabadussõjalastega
on sul ka perekondlik moment. Kas teie peres räägiti
sellel teemal juba okupatsiooniajal?
Andres Larka oli minu kahe vanatädi mees. Kõigepealt
abiellus ta Mariannega, kes suri tuberkuloosi. Seejärel Marianne
õe Helmiga. Jah, ta kuulub meie perekonda.
Minu lapsepõlves räägiti sellest vähe, sest
mu emapoolne vanaisa, kes oli kirikuõpetaja, lasti 1945.
aastal Patarei vanglas maha, kogu pere saadeti Siberisse. Niisiis
pigem kardeti, aga mõnikord ikka räägiti. Tädi
Helmi rääkis, et 1939. aastal, kui sõlmiti baaside
leping, siis Andres, kes oli oma loomult ääretult vaikne,
oli seda uudist kuuldes läinud näost punaseks ja löönud
rusikaga vastu lauda, üteldes: See on Eesti lõpp.
Pole kahtlustki, et kui vabadussõjalased oleksid olnud
võimul, oleksid nad okupandile vastu hakatud. Kas me sõja
oleks võitnud või mitte, see on omaette küsimus,
aga siis ei oleks mitte keegi iialgi saanud väita, et Eesti
astus vabatahtlikult Nõukogude Liitu. Ja kui meil oleks
hästi läinud, oleksime Pariisi rahulepingu sõlmimisel
olnud ehk ka üks osapool seal laua taga. Ajalugu läks
teistpidi, aga me tahamegi näidata, et ka teisiti oli võimalik.
Kust sa pärit
oled, millise linnaga seostuvad su lapsepõlvemälestused
ja kus on su juured? Mis on taust ja omadused, mille oled sündides
kaasa saanud?
Nõmmel! Ma õppisin Nõmme Gümnaasiumis
(tollal Tallinna 10. Keskkool) mu ema ja isa on seal käinud,
vanaisa oli üks selle kooli asutajatest.
Isa läks koolipoisina koos viie klassivennaga sõudepaadiga
üle mere Soome Jätkusõtta. Nii sai temast soomepoiss
ja ta sai ka Soomes haavata. 1944. aastal tulid soomepoisid Eestisse
tagasi, et võidelda Eesti vabaduse eest. Isa ei sattunud
küll Tartu rindele, aga ta võitles Tallinna ümbruses.
Nad püüdsid Narva maanteel kaitseliini luua, mis ei
õnnestunud, aga ta osales kõige viimases lahingus
Pääskülas, mida Tallinna või tollal siis
Nõmme eest peeti.
Üks tema klassivend, kes elab Kanadas, rääkis mõned
aastad tagasi, et mu isa olevat tabanud tanki komandöri,
kes luugist välja vaatas. Nad olid kergerelvadega, ega nad
tankide vastu palju saanud, taganesid üle raudteetammi Keila
poole.
Vanaema ja vanaisa ostsid 1934. aastal maja Nurme tänaval
sellel tänaval oli siis veel vähe maju ja ümberringi
mets. Vanaema oli hambaarst, ta võttis kodus patsiente
vastu. Vanaisa, Nikolai Põlluaas, töötas esialgu
Nõmmel pangas, hiljem oli aga Estonias ooperilaulja. Peale
sõda laulis vanaisa RAM-is, mu isa laulis seal ka. Kui
Eesti sai vabaks, tuli välja kui palju oli RAM-is mehi, kes
olid olnud soomepoisid.
Ka mina olen kooris laulnud, samuti mu poeg, isa, vanaisa ja tema
isa, nii et meil on viis põlve mehi, kes on olnud koorilauljad.
Ja Vabadussõjas oli mu pereliikmeid küllaga, oleme
Eesti riigi sünni juures olnud.
Kuidas sa põlisnõmmekana
sellesse suhtud, et Nõmme pole enam iseseisev?
Põlise nõmmekana ma muidugi näeksin heameelega
seda, et Nõmme oleks eraldi linn. Kunagi ma olin kangesti
seda meelt, et Nõmme tuleks Tallinnast lahku lüüa.
Täna on nii Tallinn kui ka Nõmme ise nii suureks ja
kokku kasvanud, et nüüd on raske neid eraldada. Ma ei
oska öelda, kas Nõmme sellest võidaks, oleks
vaja teha vastavad arvutused.
Võrreldes ülejäänud Eestiga on aga Nõmme
ju heas olukorras. Maapiirkonnad tühjenevad, iga ministeerium
tegeleb haldusreformiga, paneb kõike kinni. Inimestel pole
enam kuhu lapsi kooli viia, teenuste kättesaadavus läheb
aina halvemaks. Sama teema on haldusreformis, kui tahetakse sundliita
omavalitsused. Võim kaugeneb rahvast ja teenuste kättesaadavus
läheb aina halvemaks. Täna pole pooltes omavalitsustes
politsei konstaablitki. 20 aastat pole Eestis tegeldud sellega,
kuidas elu arendada kõikjal Eestis, vaid et kuidas seda
välja suretada.
|
Henn Põlluaas 20. Eesti relvagrenaderide diviisi
veteranide kokkutulekul Sinimägedes.
hennpolluaas.blogspot.com
|
Sa oled tulnud
poliitikasse suhteliselt hilja. Miks?
Oi, see tõuge oli päris pragmaatiline, ma olen poliitikas
tänu Juhan Partsile!
Taasiseseisvumise ajal lehvitasin loomulikult lippu, olin Balti
ketis ja öölaulupidudel, mu süda hõiskas
sees, aga ma olin tõesti selline naiivne inimene, kes arvas,
et me oleme saanud vabaks ja nüüd on kõik korras.
Ma tõesti uskusin seda ja olin üliõnnelik.
Hiljem aga hakkasin aru saama, et ei ole päris nii, et selle
võimu on usurpeerinud taas endised kommunistid ja nende
kasvatatud uus põlvkond poliitbroilereid, kelle huvid ja
eesmärk on muu.
Suur osa minu ärkamisel oli see, mis toimus pronkssõduri
ümber, kus Eesti riigi vastu olevad isikud pidutsemas käisid.
Lõpliku lükke sain tänu Juhan Partsile. Läksime
perega Lihulasse Eesti sõjameeste ausamba avamisele, see
oli ääretult ilus ja südamlik sündmus. Paari
päeva pärast teatas valitsus eesotsas peaminister Partsiga,
et see ausammas tuleb kui natsiausammas likvideerida. Sinna saadeti
punane kraana, mida juhtis eesti keelt mitte rääkiv
muulane, inimestele ässitati koerad kallale ja lasti gaasi.
Peale Lihulat ma püüdsin kirjutada ajalehtedesse milline
oli tõeline eesti ajalugu ja mida see punasõdur
meile tähendas. Ükski ajaleht ei avaldanud sellist kirjutist.
Tegin siis politseile avalduse, keelata Tallinna vabastamise
tähistamine pronkssõduri juures. Alguses lollitati
mind sellega, et mina kui Harjumaa inimene ei saa üldse Tallinna
politseile avaldust teha, minult avaldust vastu ei võetud.
Saue politsei jahmatus oli suur, et keegi sellise asjaga nende
juurde tuleb, aga avaldus võeti vastu ja lubati vastavalt
kehtivale korrale menetleda. Aeg liikus, 22. september muudkui
lähenes, politseilt polnud ei kippu ega kõppu. Helistasin
Sauele, sealt vastati, et saatsime Tallinna edasi. Seal omakorda,
et menetletakse. Kui oli juba 22. kuupäev, siis öeldi,
et sellega tegeleb politseiameti peadirektor.
Läksin ise Tõnismäele kohale. Plats oli täis
mitte veterane, vaid täies elujõus Georgi lindi ja
punalipuga lehvitajaid, hilisemaid pronksiöö kangelasi.
Loomulikult tundsin ääretut nördimust ja jõuetut
viha. Kas tõesti meie kesklinn on see koht, kus tähistatakse
riigi okupeerimist? Siis helises mu telefon. Helistati politseist.
Kuulge, te olete ju ise kohal, te ju näete, et midagi
hullu ei toimu, seletati mulle. Selle asemel, et takistada
Eesti üle irvitamist ja okupatsiooni tähistamist, jälitati
hoopis mind, justkui mina oleksin olnud see oht.
Raskuskese on läinud kõvasti paigast ära, tegelda
tuleks Eesti riigi vaenlaste, mitte patriootidega.
Miks see nii on,
et me ise lasime venelased sisse, pärast aga tarbisime saksa
relvi ja nüüd põeme selle pärast?
Eesti rahvas reedeti enda juhtide poolt. Ma võin oma pea
anda, et kõik need eesti ohvitserid, üle 300, kes
Venemaale tapale viidi, ja kümned tuhanded muud inimesed,
nad oleks langenud meelsamini lahinguväljal, võideldes
Eesti vabaduse eest. Tolle aja inimene oli heauskne, ta uskus,
mida talle räägiti. Venemaa ju kinnitas, et Eestit ei
okupeerita. Eesti valitsus ja president kinnitasid takka sedasama.
Eesti reedeti meie juhtide poolt. Rahvas kuulas käsku.
1941. aasta aga näitas, et allaandmise häbi pesi rahvas
maha. Kui algas suvesõda, läksid kümned tuhanded
mehed metsa, kui sakslased tulid, oli pool Eestit punaokupantidest
juba vaba. Ma ei näe põhjust, et eesti rahvas peaks
häbenema, et 1939 nii läks, süüdi on tollased
juhid.
Korralikku ausammast
Eesti vabaduse eest sõdinud eesti sõdurile pole
tänaseni, see-eest juhtidele, keda peaks häbenema, pannakse
aina uusi ausambaid. Miks?
Eesti ajaloo osa on kooliprogrammis viidud miinimumini. Elementaarseid
asju ei teata. Vabadussõjalaste rehabiliteerimisega peabki
kaasnema ka Pätsi ja Laidoneri tegevusele ausa hinnangu andmine.
|
EKRE korraldatud massimigratsiooni vastane meeleavaldus
Toompeal 10. juunil 2015.
|
Oled kirjutanud
kaks raamatut, mis selleks tõuke andis?
Mind on ajalugu alati huvitanud. Oma isale mõeldes hakkasin
kord soomepoiste kroonikat kokku panema. See kasvas aga liiga
suureks ja siis tekkis mõte, kirjutada Eesti piiri teemal
eraldi. See on ju ka selline olukord, millest ükski terve
mõistusega inimene aru ei saa: kuidas saab anda ära
osa oma maast! Nii sündis raamat Eesti-Vene piirileping:
ära andmine või äraandmine? See oli 2010.
aastal ja selle andis välja kirjastus Kunst. Edasi pakkus
kirjastus mulle ise kirjutada raamat Lennart Merist. Küsisin,
kas neil on mingeid vaatenurki, millest nad eeldavad, et oleks
kirjutatud, nad vastasid, et kõik jääb minu otsustada.
Kahtlemata oli Meri ääretult särav isiksus ja on
mõjutanud meie poliitikat rohkem kui keegi teine. Aga temast
oli juba 56 raamatut selleks ajaks kirjutatud ja kõik
ülistavas toonis. Mõtlesin, et tuleks läheneda
teisest vaatenurgast. Just piirilepingu teemaga seoses tuli teravalt
välja tema osa: Lennart Meri teene on see, Jaanilinn ja Petseri
on tänaseni okupeeritud ja siia jäid kümned tuhanded
okupatsiooniarmee ohvitserid koos oma pereliikmetega. Kahtlemata
ta tegi väga palju head Eestile, aga oma raamatus ma vaatlesin
ka seda, millest ei olnud seni eriti räägitud, millised
tema sammud olid vastupidised, hukatuslikud ja pikas perspektiivis
väga halvad.
Kui Meri panna kaalukausile, kas tema head ja üllad teod
kaaluvad paha ja kurja üles, siis kui me vaatame, kuhu Eesti
on täna minemas, tuleb välja, et just tema on põlistanud
tänase olukorra ja lükanud vankri käima, et läheksime
aina allapoole.
Millest või
kellest tuleb sinu kolmas raamat?
Ma hakkasin kirjutama, aga siis valiti mind Saue linnapeaks ja
nüüd olen Riigikokku sattunud. Uus raamat on pooleli.
Kellest, seda ma ei ütle, sest ma ei tea, kas ma selle ka
kunagi valmis kirjutan.
Kirjuta vabadussõjalastest!
Ka sellest olen ma mõelnud.
Kas tuled ka sel
aastal Sinimägedesse ja mida ütled vanadele meestele?
Kui ma vähegi saan, siis ma ikka tulen. Ega mul pole midagi
uut öelda, saan ainult neid tänada.
Mul on kogu aeg ääretult piinlik olnud meie riigi suhtumise
pärast vabadusvõitlejatesse. Soome riik austab oma
sõjamehi, Eesti riik ei toeta kedagi, kuigi võideldi
oma riigi vabaduse eest ja sama vaenlase vastu. Pidulikel sündmustel
räägitakse kõigest muust, aga neid vanu mehi
nagu polegi, see on nii piinlik ja alatu. Kuidas me anname noortele
edasi tõrviku, mis peab põlema jääma,
kus on aated ja patriotism, kui me ei tunnusta neid mehi. See
on hullumeelsus.
Kuidagi väga
puhas kaart oled! Sul pole midagi kapist välja tulemas.
Jah, see ongi tore. Mitte midagi ei kolise. Kui sain Saue linnapeaks,
siis kaevati kõikide me sammude peale ja ühtegi apsu
ei leitud. Aga ega kunagi ei tea, millal mõni provokatsioon
korraldatakse, selliseid juhtumeid on siin ilmas ju küll
ja küll.
Kas demokraatia
on positiivne asi või valetamiste aabits?
Kes see seda ütleski, et kõikidest ebatäiuslikest
süsteemidest parim... Jah, valgustatud monarhia oleks ju
ilus, kui meil oleks tark, pühendunud ja pühitsetud
juht, aga see jääbki ilusaks unistuseks, tuleb leppida
demokraatiaga ja temal on kahjuks omad grimassid. Marginaalne
vähemus võib oma ebaeetilised seisukohad enamusele
peale suruda, tehes seda läbi demokraatlike protsesside.
Nii juhtus Eestis kooseluseadusega, nii tuuakse Euroopasse aafriklasi,
selle asemel, et tegeleda kriisikollete likvideerimisega, et neil
poleks põhjust kodudest lahkuda.
Kui me vaatame, mis Euroopas toimub, siis meiesugused olemegi
vastujõud, mis püüab maailma normaalsuse juurde
tagasi tuua. Ei tea, palju meile aega antakse. Soovitakse, et
kõik oleks juurtetud. Siis on meid lihtne ühte potti
panna. Kui panna kõik värvid ühte potti, tuleb
välja pori, aga maailma ilu ongi ju just puhastes toonides.
|
|
|