|
|
Jüri Kukk teadustööl Prantsusmaal 1975. aastal
Foto: http://isekiri.blogspot.com
|
Eestlaste kodanikuväärikusest
tekst: Peep Varju,
Memento Tallinna Ühendus
Aus
ja õiglane hinnang kodumaa minevikule aidaku meil olla
väärikas kodanik. Ettekanne Jüri Kuke mälestuskonverentsil
Tartus 22. märtsil 2015.
Märtrisurma
läinud teadlane Jüri Kukk on kangelane. Tema iseloomustamiseks
võib ütelda, et ta oli üks ja ainus selle ülikooli
tuhandest teadlasest, kes astus sellisel viisil välja inimvabaduste
kaitseks.
Kartmatult ja avalikult keerata selg oma kommunistlikule minevikule
ning asuda üksinda vaba inimese teele see nõuab
ääretut mehisust ning enesesalgamist, eriti nõukogude
terrorireiimi arvestades.
Märtrisurmaga tõestas Kukk nõukogude süsteemi
valelikkust, nõukogude konstitutsiooniga pidulikult deklareeritud
inimvabaduste täielikku puudumist selles ühiskonnas.
Seda mõistavad meiesugused, kes on olnud 50 aastat nõukogude
süsteemi ohvrid. Ma arvan, et Jüri Kukk on eesti rahva
jaoks võrdväärne kangelane aasta tagasi lahkunud
meie viimase sõjakangelase Harald Nugiseksiga. Kuid kumbagi
neist ei ole taas vabaks saanud Eesti riik julgenud avalikult
tunnustada. Eesti rahvas on siiski teistsugusel arvamusel, ning
selle tunnistuseks sai tehtud rahvaalgatuse korras Harald Nugiseksile
Eesti Rahva Tänumedal. Sõjamees nimetas seda
enda jaoks suurimaks tunnustuseks. Niisamuti peaks olema näiteks
postuumselt jäädvustatud Jüri Kuke mälestusplaadiga
meie teadusetempel Tartu Ülikool. Uskuge mind, tulevastele
põlvkondadele oleks sellel märgil palju sügavam
tähendus, kui me praegu mõistame. Igal rahval on oma
kangelased ning nende mahavaikimine ja häbenemine praegusel
keerulisel ajal on häbiväärne. Rahva ühtsuse
jaoks on kangelastel hindamatu tähendus.
Ma ei esinda
siin üksnes enda arvamust. Mul on selja taga 12 aastat meeskonnatööd
grupi väljapaistvate Eesti kodanikega omaaegses repressiivpoliitika
uurimise riiklikus komisjonis. Nimetan meie esimest esimeest Jaan
Krossi. Nimetan kaheksa aastat komisjoni juhtinud auväärset
vaimulikku Vello Salot. Nimetan kolmekordse kõrgharidusega
poliitvangi, juristi ja majandusmeest Enn Sarve. Harukordselt
terava mõistusega inimest. Nimetan meie hulgast lahkunud
akadeemikuid Juhan Peeglit ja Erast Parmastot. Ja veel mitut vaimuinimest.
Nende silmapaistvale elutööle toetudes ja nende eeskuju
hinnates tahan rääkida Eesti kodaniku väärikusest.
Väärikusest välja astuda oma rahva ja riigi kaitseks
nii sõnas kui tegudes, nagu talitasid meile eeskujuks saanud
Harald Nugiseks ja Jüri Kukk. See on asi, millest algab ja
mis määrab riigi väärikuse. Nüüd,
kui on möödunud ligi 25 aastat kolme ränga okupatsiooni
haardest vabanemisest, tohutuid kaotusi põhjustanud poolsajandist,
alles nüüd hakkab selgeks saama, kui raske on vaimselt
vabaks saada kommunistlikust ideoloogiast. On saanud selgeks,
et nn kuldsete kuuekümnendate seltskond on esimene uus põlvkond,
kes oli kaotanud elava sideme eelnevatega. Nende meie aja põlvkondadega,
kes olid visalt ja ennastsalgavalt võidelnud kolme okupatsiooni
reiimidega. Uus põlvkond aga kohanes nõukogude
süsteemiga. Näib, nagu oleksid nad otsekui geenidega
kaasa saanud väärtõdede pisiku. Rahvuslike väärtuste
tunnetamiseks puudub neil kindel jalgealune ja samal ajal ilmneb
ebamäärane usk, et midagi totaalsele valele rajatud
süsteemis võis ehk tõepärane olla. Vabaks
saanud Eestis on ebakindlusele lähimineviku suhtes lisandunud
nüüd lääneeuroopalik poliitkorrektsus. See
aga sunnib maha salgama meie tegelikku vastupanuvõitlust
vaba Eesti eest. Teise maailmasõja võitjariigid
suruvad meile peale Hollywoodi varianti sõjast, nagu kirjutas
inglise ajaloolane Laurence Rees. Ta rõhutas Lääne
sõjaliitlaste häbiväärset käitumist
Poola suhtes ning pidas vajalikuks loobuda senisest ühekülgsest
võitjate sõjaajaloost. Meie jagame Poola ja teiste
Ida-Euroopa riikidega sama saatust, sest suurim agressor ja rahvastiku
hävitaja Nõukogude Liit oli sõja võitjate
leeris ning Lääne vaikival nõusolekul valitses
meie üle ligi viiskümmend aastat. Ja seepärast
ei ole läänemaailma jaoks poliitiliselt korrektne, kui
me räägime tõtt oma rahva vastupanust. Nad lihtsalt
ei mõista meid. Kuid meie endine riiklik komisjon ORURK
ei võtnud omaks niisugust tõde ja ilmselt seepärast
lõpetatigi meie töö enne, kui see valmis sai.
Riigikogule esitatud Valge raamatu aruanne jäi pilootprojekti
tasemele, nagu nimetas tookord komisjoni esimees Vello Salo. Ometi
on meie meeskond suutnud avaldada 40 trükist uurimusi lähiajaloost
ja need jäävad tulevastele põlvedele sellistena,
nagu meie rahva ühismälu on fikseerinud. Me oleme püüdnud
jäädvustada eesti rahva väärikat vastupanu.
Mis puutub Teise maailmasõja mõistmisesse, siis
siin on eesti autorite poolt ületamatuks jäänud
emeriitprofessori Herbert Lindmäe kaheksa maakonna raamatud
1941. aasta Suvesõjast. Need on tohutu faktilise materjaliga
ning tuhandete tolle ajastu ja hilisema perioodi allikate nimetamisega
uurimused. Haruldaselt usaldusväärne ja täpne töö.
Meie uurimistööde sarjas nimetan veel Enn Sarve raamatut
Õiguse vastu ei saa ükski. Eesti taotlused ja
rahvusvaheline õigus (1997). Väga põhjalik
analüüs, mis on tehtud rahvusvahelisest õigusest
lähtuvalt nendest kaotustest, mida põhjustasid eesti
rahvale üleelatud okupatsioonid rahvastiku kaotustega kuni
20%.
Vastukaaluks
meie komisjonile alustas 1998. aastal president Lennart Meri algatusel
ja Max Jakobsoni juhtimisel tööd Inimsusevastaste Kuritegude
Uurimise Eesti Rahvusvaheline Komisjon. Uurimistöö materjalid
valmistas ette grupp eesti ajaloolasi, kes olidki kuldsete kuuekümnendate
põlvkonnast. Nende esimest raportit 2004. aastast nimetas
auväärne ajaloodoktor Vello Helk Taanist poliitiliselt
korrektseks tekstiks. Mina aga nimetan meie komisjoni töödega
võrreldes seda ainsat emakeeles 2005. aastal avaldatud
raportit negatiivseks ja moonutatud looks. Veel enam, see on eesti
rahva vastupanuvõitlust häbistav dokument. Seda just
nimelt 1941. aasta suvesõja ja Saksa okupatsiooni perioodi
osas. Omal ajal andis kriminalistikaprofessor Herbert Lindmäe
ajakirjas Kultuur ja Elu raportile kui ebateaduslikule ja tõestatud
faktide asemel uskumustele rajatud uurimistööle
väga kriitilise hinnangu. Oli tõesti hämmastav
lugeda, et internetis eesti, inglise ja vene keeles avaldatud
tekstidest oli venekeelne esitatud täpselt KGB formuleeringuid
matkival viisil. Suvesõjas hävituspataljonidega lahinguid
pidanud vastupanuvõitlejaid võrdsustati vastastega,
nimetades mõlemaid pooli ühetaoliselt etniliste eestlaste
bandedeks, kes olid erinevate poliitiliste vaadetega. Professor
Lindmäe on rahvusvahelise õiguse alusel väga
täpselt defineerinud Eesti kaadriohvitseride Karl Talpaku,
Friedrich Kure jt juhtimisel Tartus sõdinud partisanide
staatust. Siin, Tartu ülikoolis, on piinlik rääkida
rahvuslikult meelestatud ajalooprofessorite Sulev Vahtre, Helmut
Piirimäe jt juures õppinud ajaloolastest, kes oleksid
pidanud teadma, kuidas toimusid lahingud Tartu linnas 1941. aasta
sõjasuvel. Andis ju raamat Suvesõda Tartumaal
1941 (1999) täpse ülevaate kaks nädalat Emajõe
rindejoonel toimunud Punaarmee lahingutest Eesti partisanidega.
Miks oli vaja nõustuda Jakobsoni komisjonis töötanud
eesti ajaloolastel meie vabadusvõitlejaid rängalt
solvava valega? Nad pidid teadma ka seda, et 18. juunil 2002 võttis
riigikogu vastu avalduse okupatsioonireiimi kuritegudest
Eestis. Selles dokumendis fikseeriti hävituspataljoni ja
nn rahvakaitsepataljoni üksused inimsusevastaste kuritegude
täideviijatena. Võrdsustada neid kurjategijaid Eesti
vabaduse eest võidelnud sõjameestega on liig mis
liig!
Kuid pinna meie ajaloolaste eksiteele oli ette valmistanud
1996. aastal ilmunud Indrek Jürjo sensatsioonimaiguline raamat
Pagulus ja Nõukogude Eesti. Vaateid KGB, EKP ja VEKSA
arhiividokumentide põhjal. Eelmisel aastal avaldatud
kordustrükk nimetatud raamatust vaid kinnitab fakti, et eesti
rahva eksitamine KGB dokumentidesse uskumise ja nende ümberkirjutamisega
jätkub tänaseni. Hoolimata sellest, et endine kriminaalpolitsei
ametnik Rauno Võsaste avaldas 2014. aastal raamatus major
Ain Merest veenva tõestuse, et Mülleri nimega agenditoimik
on täielik võltsing. Sellest võltsingust lähtudes
on nii I. Jürjo kui ka M. Jakobsoni komisjon tunnistanud
Ain Mere sõjakurjategijaks. Ainus argument niisuguse vale
toetuseks on rahva ühismälu eitavate ajaloolaste väide,
et Mülleri toimik olevat mõeldud sisemiseks kasutamiseks
KGB töötajate jaoks ja nemad ei saanud ju iseendale
valetada!! Kuuskümmend aastat Läänes eestlaste
lähiajalugu selgitanud Vello Helk kirjutas 1999. aastal,
kuidas Nõukogude Liidul ei õnnestunud pärast
sõda Nürnbergi Tribunali jaoks eesti sõjamehi
sõjakurjategijateks kuulutada. Nüüd aga teevad
eestlased ise oma võitlejad kurjategijateks, imestas ta
ajalehele Sirp kirjutatud artiklis. Ei ole liigne juurde lisada,
et Sirbi toimetus jättis selle artikli avaldamata. Nii rändasid
paberikorvi siin kodumaal V. Helgi sõnul mitmed teisedki
tema ülevaated meie lähiajaloost. Õnneks on need
artiklid trükitud meie pagulaste abiga Läänes ja
see 15 aasta jooksul trükitud materjal on vajalik Eesti lähiajaloo
mõistmiseks. Aasta tagasi 90-aastasena meie hulgast lahkunud
auväärse ajaloodoktori Vello Helgi pärand ei tohiks
kaduma minna.
Poliitkorrektsusest
kramplik ja sageli naeruväärne kinnipidamine on eestlaste
enesehinnangule mõjunud halvavalt. Nüüd ei julge
tavakodanik avalikus meediaruumis isiklikku arvamust avaldada
sellistes küsimustes nagu holokaust, natsid, eestlaste väidetav
süükoorem juutide hukkamises Saksa okupatsiooni aastail,
samasooliste omavahelised suhted jms sallivusena kilbile tõstetud
mittekristlikud väärtused. Tahan meie rahvale kaelamääritud
negatiivset hinnangut tagasi tõrjuda kahte Eesti patriooti
tsiteerides. Nende hinnang näitab selgelt, kuidas Iseseisvuse
Manifestist alates hakati rajama sellist Eesti riiki, kus tegudes
püüti kaitsta kõigi siinsete rahvuste huve. Sõjaeelses
Eesti Vabariigis emakeelse hariduse saanud juudi rahvusest Eesti
kodanik Elhonen Saks kirjutas avaliku vastulause tuntud internatsile
Jevgeni Koganile. Kui Tallinna linnavolikogusse valitud Kogan
alustas juutide kaitsmise sildi all järjekordset laimukampaaniat
eestlaste vastu, siis E. Saksa vastus oli selline: Nüüd
järsku on seltsimees Koganist saanud judaismi kaitsja ja
pealegi olevat ta Jeruusalemma templi pühakute järeltulija?
Artiklit lugedes veendusin, et Koganil pole elementaarseidki teadmisi
ei juudi rahva ajaloost ega Eesti juutide saatusest lähiminevikus.
Veel vähem teab ta eestlaste ajaloost. Ta pole ilmselt kuulnudki,
et Eesti riigi eksisteerimine lõppes 17. juunil 1940 ja
taastati alles 20. augustil 1991. Et vahepeal see õnnetu
maa okupeeriti kolm korda, et okupandid viisid ellu enneolematuid
inimsusevastaseid kuritegusid, et läbiviijate hulgas oli
mitmest rahvusest pärit metslasi ja, oleme ausad, ka juute.
Värdjaid leidub iga rahva hulgas. Veel kirjutas E.
Saks: Olen põhjalikult tutvunud oma rahva ajalooga,
vestelnud nii Klooga laagrist eluga pääsenud juutide
kui ka seal töötanud eestlastega. Ühe küsimuse
esitan talle avalikult: miks peab Eesti valitsus ehitama uue sünagoogi
selle asemele, mille purustasid Nõukogude Liidu lennukid
9. märtsil 1944 oma barbaarse ja mõttetu õhurünnaku
ajal?
Teine juudi
rahvusest Eesti patrioot on minu Siberi saatusekaaslane Jakob
Kaplan Tartust. 14. juunil 1941 küüditati ta 14-aastase
koolipoisina Siberisse Vasjugani soodesse, kus massiline näljasurm
tabas üheainsa aastaga paljusid. Pärast sõda
põgenes J. Kaplan Eestisse ja teenis selle eest hilisema
vahistamise ning sunnitöö Venemaa vangilaagrites. Hiljem
õnnestus tal emigreeruda Iisraeli ja 1967. aasta sõjas
võitles ta ohvitserina uue kodumaa eest. J. Kaplan on kirjutanud
mälestusteraamatu, milles täpselt samuti nagu E. Saks
nimetab Eesti riiki enne okupeerimist Euroopa üheks kõige
demokraatlikumaks riigiks. Tartus polevat olnud märke mingist
rahvustevahelisest vaenust eestlaste, venelaste, sakslaste ja
juutide vahel. J. Kaplan kirjutas, et sellist Eesti riiki, mille
hävitasid kommunistid 1940. aastal, ei tule enam kunagi.
Tema positiivne hinnang on parim, mida ma olen paljude tolle aja
inimeste mälestustest lugeda saanud. Nende kahe Eesti patrioodi
aus ja õiglane hinnang oma kodumaale aidaku meilgi olla
väärikas kodanik.
|
|
|