|
Valgustagu küünlad
meie sangarite kalmeid
tekst: Kadri Tera
|
Meenutus ühiselt sünnipäevapeolt: leegionär
Harald Mäepalu (91) ja walküür Kadri Tera
(30). FOTO: GETTER SARV
|
Eestlastel on ilusaks kombeks käia
esivanemate haudadel ja läita küünlad. Et hinged,
kes on teispoolsusest maa peale tulnud, saaksid sooja; et nad
teaksid koduteed ja tunneksid, et on oodatud.
Me läheme oma esivanemate haudadele. Nemad on meile ligidal
ja neile oleme tänulikud. Tänulikud ilusa lapsepõlve
ja hea hoolitsuse, kuid ennekõike selle eest, et nad olid
olemas ja andsid võimaluse olla olemas ka meile. Me tunneme
vastutust, et minna ja hoida. See teeb meid nendega sarnaseks.
Toob meid ligemale iseendale. Annab meile hetke meenutada, kust
oleme tulnud ja missuguseks saanud.
Sealsamas kalmistu raudsete väravate taga puhkab osa neist,
kes on kunagi võidelnud selle eest, et ka meie võiksime
olla ja kasvada Eestlasteks. Nad seisid, et mõned meie
seast võiks minna Vabasse Maailma. Nad seisid selle eest,
et vaenlaste hordide jõud raugeks, et nad ei jõuaks
meile liiga teha.
Ja ka hiljem, kõige kiuste tegid nad kõik endast
oleneva, et meil oleks võimalik jääda eestlasteks.
Kõik sünged surmaaastad käisid just nemad, kui
head vaimud, meie kõrval. Nad olid alati olemas. Mõnda
me aimasime, teist teadsime ise. Kõik teadsid natukene,
aga keegi ei rääkinud. Enamik austasid, aga keegi ei
tervitanud.
Ajad said uueks, vabadus saabus meie maale tagasi. Ja me justkui
arvasime, et meie esivanemad on meie esivanemad ja meie asi on
neid mäletada. Kui uhkeks said siis need, kelle vanaisa oli
kunagi Eestit kaitsnud! Need loomulikult, kes teadsid. Kelle vanaisa
jäigi rindele, ja oh kui paljud jäid, ei pruukinud kunagi
teada saada, kes oli tema vanaisa. Algul ju ei tohtinud rääkida,
hiljem tekkis juba harjumus salata. Ennekõike tõusid
need tummad sangarid meie armsa Eesti riigiisade staatusesse,
eesti kultuuri ja rahva hoidjateks ja kaitsjateks.
Inimmõistuses veeres surma-aastatele eelnev aeg kuhugi
hämarusse ja tekkis eeldus, et riik peab hoidma neid, kes
on alati hoidnud riiki.
Aga riik ei hoidnud. Paljud on lõplikult tundmatutena uinunud.
Paljusid mäletatakse, aga ei meenutata. Neid, kes alles on,
ei tunta.
Ja kui küsimus ei olegi ehk nimedes kuid kuidas muidu
sa oma sangareid tead kui ehk ainult nime järele siis
palju olulisem on, et tuleb teada ja mäletada nende tegusid.
Neid me ju ometi mäletame ja teame. Härdusest vakatame,
niivõrd suur on meie austus nende vastu. Nende tegude ja
vapruse vastu, nende ennastsalgavuse vastu. Kuid ikka ja jälle
on nad tihti kogu oma võitmatuse juures nimeta ja näota.
Kadedusest ja hirmust kurjad inimesed tõstavad oma pead
niipea, kui tunduvad oma positsioonis kindlad olevat. Nad muudkui
räägivad, kuidas meil tuleks need kanged mehed unustada.
Egas ma räägigi ainult II vabadussõja sangaritest,
räägin ka vabadussõja sangaritest, kes tegid
vägitegusid, aga kes juba Vaikiva Ajastuga said täiesti
teenimatult musta pleki külge!
Ei Päts ega Laidoner ei võidelnud rindel, siis kui
seda vaja oli. Neid me mäletame. Aga neid, kes võitlesid?
Meie isad ja emad on andnud meile elu ja meie esivanemad on meid
loonud sellisteks nagu oleme, ja suures tänulikkuses elule
läheme ja asetame küünlad nende kalmudele, siis
me unustame kui suur roll neil samadel unustuse hõlma surutud
sangaritel on selles kes me täna oleme ja mida südames
kanname.
Me ei saa neile tagasi anda seda, mida nemad on andnud, me ei
saa korvata nende tööd ega ohvreid. Me saame olla ainult
tänulikud ja hoida seda habrast õnne, mida meile ajast
aega salajas tallel on hoitud ja põlvkonnast põlvkonda
edasi on antud.
Ja kui ka iga veepiisake taevas ei anna kokku veel kosutavat vihma,
siis terve pilve täis piiskasid seda ometigi teeb. Ning iga
tillukene küünlake, mille asetame selle sangari hauale,
mis asub meie kaimudele kõige ligemal, läidab valgust
ja mälestust neile kõigile, kes kord ühise eesmärgi
eest võitlesid. Need annavad meile võimaluse olla
ligemal neile, kelle poole vaadates pöördub pea iseenesest
kummarduseks. Kui me ka uinunud sangarit ei tunne ega tea, saab
tema teekond meile tuttavamaks, tema ajastu hõng meile
selgemaks ja ehk me siis mitte ainult ei taha olla vaprate Eesti
meeste ja julgete Eesti naiste väärilised, vaid olemegi
seda.
|
|
|