Kultuur ja Elu 1/2015


Kultuur ja Elu 4/2014

 

 

 


Käsikellade ansamblid KellaRing ja Campanelli

Tekst ja fotod: Leho Männiksoo


Ansambel Campanelli.

Ühel kirikupühal noorpõlves jäi Petseri kloostrist kõrvu kirikukellade kõla, mis jõudis mu meeltesse helisema tänavu taas läbi kellamängu. Kontserdil Nõmme kultuurikeskuse saalis, kus esinesid dirigent Inna Lai käe all laste ja noorukite käsikellastuudio KellaRing ning täiskasvanute ansambel Campanelli (itaalia keeles kellukesed).
Kuidas ja mis asjaoludel need kirikukukelladega võrreldes pisikesed käsikellad üldse muusikaellu ilmusid, on siiani suhteliselt ebaselge. Ühe väite kohaselt olid kirikukellade järgi valmistatud väikesed koopiad mõeldud eeskätt kuningate lõbustamiseks ja õukonna muusikaelu rikastamiseks. Teine kõneleb sellest, kuidas tornikellade mängijad jõudsid äratundmisele, et sellist rasket instrumenti nagu kirikukell on ikka üpris keeruline käsitseda. Kellade väikesed koopiad annaksid võimaluse teha hoopis teistlaadset muusikat – poleks vaja neid kirikutorni vinnata.
On veel kolmaski teooria, mille järgi „külaelanikel sai ühel päeval lihtsalt villand kellamängijate igapäevasest suurte tornikelladega harjutamise helinast. Niisiis sunniti nad kirikutornidest alla tulema ja harjutamise tarvis väikseid koopiaid tegema”.
Eesti igatpidi tuntuim kellavirtuoos on Oskar Lutsu loodud kellamees Lible. Tema puhul peab aga igaüks paraku kellamängu ise kujutlusis oma kõrvu kutsuma.
Kuid ka kellamäng ei ole eesti rahvale võõras. Kirikukellad on sajandeid olnud religiooniga seotud ja helistavad tänagi inimesi kirikusse. Kirikukellade kutse, tulla kirikusse, või jõulude ajal Jeesuse sünnipüha kuulutavad rõõmuhelinad, olid vanema põlvkonna eestlastele hästi tuttavad. Vene õigeusu kirikute kellamäng on tihti väga virtuooslik ja kõlab lausa kontserdina.
Paljudes taludes helistati einele kutsuvaid kelli. Lehmakellad helisesid karjamaadel. Omamoodi kellamängu võis kuulda ka kellassepa töökodades, kus seinal rippusid mitme tooniga löövad seinakellad. Kui need kõik ühel kellaajal lööma hakkasid, oligi kellade kontsert käes. Ja kuigi enam ei kuule me aga külateedelt automürina asemel kõlanud kuljuste ja aisakellade helinat pühade ja pulmade ajal, kostavad tänapäevalgi paljude majade juurest tuulekellad.
Kõige selle kõrval ja jätkuks toob käsikellade muusika tänapäeval kellahelinatega seonduvad mälestused ja meeleolud kohale juba kitsamas ringis, kontsertidena. Käsikellasid on mängitud ka vabas õhus, mis kindlasti laiendab võimalust inimhingi puhastavaks toimeks ka väljaspool saale ja kirikut. Nii andsid 2014. aasta 21. detsembril Nõmme käsikellamängijad ilusa kontserdi Tallinnas Mustamäel Männipargis ja Raekoja platsil.
Ega sellinegi kellade muusika ei ole Eestimaal enam võõras. Arsis avas kellade kooli 1999. aastal, et näidata, kui tänuväärne on see instrument eriti just laste ning üldse muusikaõpetuse seisukohalt. Käsikella abil olevat väga lihtne õpetada nii esmaseid teoreetilisi kui ka praktilisi muusikalisi teadmisi. Mõned muusikud on aga arvamisel, et muusika algtõdede õpetamiseks käsikellad sobivad pole, enne tuleks ära õppida mingil teisel instumendil musitseerimine. Tõde on see, et tänapäeval mängivad üpris edukalt kelli nii noorte kui ka täiskasvanute ansamblid.
Ajalugu räägib, et käsikellamuusika on pärit Inglismaalt. Kelli hakati valmistama juba pronksiajal. Eestisse toodi esimesed käsikellad 1993. aastal. Seega pole meie käsikellamuusika veel kuigi vana, kuid areng on olnud üsna kiire.


Dirigent Inna Lai ansambli liikmetega musitseerimas.

Campanelli kutsus tantsima!

Nõmmel olid juba enne rahva sisenemist käsikellad laudadele asetatud ja nende taga seisid käsikellastuudio KellaRing noored. Teisel laual ootasid kellad täiskasvanuid. Imetlusväärne, kuidas noored käsikellade vibutajad üksteise järel õigel momendil õige noodi kätte leiavad! Saalitäis kuulajaid vakatas hardumusse juba esimeste helide järel.
Mängijad panevad erinevas häälestuses kellad helisema vaheldumisi. Niisugune eriline mängimisviis võimaldab ühel mängijal mängida 2–8 või enam erinevalt häälestatud kellaga ning kasutada kõlaefekte. Selline käsipill paistab väga õrn, kuigi on valmistatud metallist. Mängijad kasutavad neid käsitsedes pehmet matti ja kindaid. Erinevalt muudest muusikariistadest ei kuule enne kontserte kostvaid pillide häälestamise helisid, sest käsikellad on alati hääles. Kuna nendega saab teha muusikat ainult üheskoos, puudub nende puhul üldiselt muusikapalade kodus harjutamise võimalus. Kortermajas võib kellamängija naaber selle üle vist rõõmustada.
Dirigent Inna Lai ütleb, et temal on ikkagi isiklikult kolm oktaavi kodus ja ta harjutab iga päev, sest esineb ka individuaalselt soolokavaga. Näiteks nii Eesti Kontserdi koolikontsertide sarjas „Teeme ise muusikat” ja „Imeline kellahelin” kui ka Saksamaal, Soomes, Rootsis ja Venemaal.
„Kui käin üksi esinemas, siis võtan kaks lauda... kolm oktaavi tavaliselt.” ütleb ta. See on võimalik ikkagi vaid kõrgtaseme puhul! Aga ka üldiselt tugevneb sellise muusika mängimise traditsioon aasta-aastalt, tõrjumata enda kõrvalt eemale ka teisi muusika­riistu. Hästi on sobinud kelladega kokku näiteks trumm, ksülofon, flööt, tromboon, klaver.
Kui peale väikest vaheaega ka vanemad muusikud oma kohad sisse võtsid, kutsus ansambli ja kogu õhtu juht kõiki kuulajaid tantsupõrandale. Järgnesid klassikalised tantsulood ja tantsijaid leidus just vanema publiku hulgast, kellel tantsusammud vanast ajast tuttavad. Tants kellahelina saatel – missugune luksus!
Käsikellade ansambel Campanelli loodi 2005. aasta veebruaris, mil Nõmme kultuurikeskus soetas selleks toetajate abiga käsikellad, mis ei ole sugugi odav lõbu. Nüüdseks on Nõmme kellamuusikute käsutuses viis oktaavi Inglise käsikelli, seitse oktaavi Choirchime´e ja üks oktaav CymBells’e – kokku 147 kaunilt helisevat kella. Kellad on kromaatilised ja reastatud nagu klaveril (mustad ja valged) klahvid. Pillid on valmistatud USA-s Malmarki tehases aastatel 2006–2008.
Tänavu veebruarikuu 13. päeval tähistas Campanelli Tallinnas Mustpeade majas oma kümnendat sünnipäeva. Liis Viira on kirjutanud Campanellile teose „Niguliste kellad”, mille esiettekanne oli Niguliste kirikus 2010. aastal. Järgmisel aastal esineti sellega ka rahvusvahelisel käsikellade festivalil Bells Art.

Argipäev harjutusruumis

Mõni päev pärast kontserti Nõmmel külastasin kellamängustuudio proovi ja vestlesin kellamängijatega veidi ka argipäevasest poolest. Üks naisterahvas käib kohal lausa Rakverest. Osalejaid on üle Tallinna ja tol päeval oli kohal isegi üks väikese lapsega paar.
Kui klaveri partituur on mängijatele laiali jagatud, on igal neist kasutada teatud arv klahve. Iga kell vastab ühele noodile, klahvile.
Kui näed noodist, et on sinu aeg kella lüüa, siis tuleb seda teha. Partituuris saab selle noodi, kus on vaja oma kellaga sisse tulla, ära värvida. Mõni värvib, mõni mitte.
Mängijad rääkisid, et kui kõrval on inimene, kes seda juba oskab, on mängu ära õppimine natukene lihtsam. Mida rohkem on inimesel muusikaharidust, seda kiiremini ta õpib. Konservatooriumi haridusega inimestele see raskusi ei valmista, minimaalne on laste muusikakool. „Täiskasvanutest kõigil kolmeteiskümnel mängijal küll konservatooriumi haridust pole, aga nad on koos olnud algusest peale ja kõik vajaliku ära õppinud. Meil on kolm inimest, kes on muusikaakadeemia lõpetanud. Üks on muusikakeskooli ja neli Otsa muusikakooli haridusega,” selgitab dirigent, et kõigil on ikkagi mingi muusikaharidus.
„Kelladega mängimine on ka füüsiline treening. Kui paar lugu ära mängid, siis tunned, et hingeldad! Peale selle on kellamäng ise südamele hea, juba vanal ajal raviti sellega!” räägib ta. Kindlasti ravisid kirikute kellamängud ka hingehaigusi.
Kultuurikeskustes musitseerivad üldiselt ikka muusikaarmastajad, mitte professionaalid. Kord nädalas on proovid ja kontserte on tihedalt, eriti kevadeti. Eriliselt kõlab kellamuusika ka jõulude ajal ning pulmades. Nõmme kellamängijate repertuaar ulatub barokist rokini. Linnaosadest on publik Nõmmel vanem, Lasnamäel aga noorem ja saal on tavaliselt ikka täis. Tapal on esinetud ka sõduritele. Põnevamad esinemiskohad on olnud Urvastes (Margus Konnula alias Contra juures), Kohtla-Järvel, Soomes festivalil, Venemaal Peterburis.
Põnevaimaks pidasid Campanelli kellamängijad aga tol hetkel eesseisnud Siberi-reisi, mis tõotas tulla huvitavam kui reis mõnda Euroopa riiki. Nüüd on see seljataga. Esineti Peterburis Eesti Jaani kirikus, Tjumeni Filharmoonia suures saalis, Tobolskis, Zavodoukovskis, Jekaterinburgis, Permis, Iževskis, Kirovis, Tveris.
Ringreisidel käimine pole niisama lihtne! Kellamängijate varustus on kaunis mahukas ja raske. Kaasas on peale kellade lauad ja matid ja palju muud. Kellad on kohvrites ning kõige suurem kell kaalub umbes 6–7 kilogrammi. Kõige pikem kohver on ligi kahemeetrine, kaalub keskmiselt 20–25 kilogrammi – tuleb kahekesi tõsta! – ning kokku on neid 24.


Dirigent Inna Lai käe all tegutsev laste ja noorukite käsikellastuudio KellaRing.

Noorte mängijate käsikellastuudio KellaRing on välja kasvanud väikeste tüdrukute koorist Nõmmelill. Idee tüdrukutele kellamängu õpetama hakata tuli Inna Lailt, suurt rolli stuudio tekkes mängis ka koori dirigent Inna Kopli. Algas kõik sellest, et koorile kingiti 2005. aastal 10. sünnipäevaks neljaoktaavine komplekt käsikelli.
„Alustasime mitte pronkskellade vaid koorikäsikelladega (choirchime). Neid oli meil neli oktaavi. Kaks aastat hiljem sai koorist väljakasvanud tüdrukutest käsikellade ansambel KellaRing (inglise keeles on ring – helin, helistama), kuhu kuulusid 11–17-aastased tüdrukud. Kohe hakkasime uute kellade jaoks raha korjama,” meenutab ansambli looja.
Praeguses noorte käsikellastuudios KellaRing tegutseb kaks orkestrit – noorteansambel ja kontsertansambel. Ansambel koosneb tüdrukutest, kuid nende hulgas on nüüd ka üks poiss, kes helistab raskemaid kelli. Noorteansambli liikmetest käib osa laste muusikakoolis, teised saavad muusikalise hariduse kohapeal. Kontsertansambel, kus vanus kõigub 13 ja 19 aasta vahel, on esinenud ka välismaal – Soomes ja Rootsis.
Noorte käsikellastuudio sünnipäevaks loetakse 15. veebruari ja tänavu sai see nagu täiskasvanutegi ansambel 10-aastaseks. Käsikellastuudiost KellaRing pole Campanelli aga veel täiendust saanud. Siiski käivad noored vajadusel kontsertidel ka vanu asendamas.
Eestis on kellad mängimiseks olemas ka Arsisel, Kiili muusikakoolil ning rahvusvahelisel koolil, kus õpivad diplomaatide lapsed.
Kõige populaarsem on kellamäng aga Ameerikas, kus asuvad ka käsikellade tehased. Täna õpitakse kellamängu küll kodumaal, täiendatakse ennast aga Ameerikas. Eestit on tänu Inna Lai kontaktidele väisanud ka ameerika klassikalise kooliga muusik, käsikellamuusika komponeerija Susan T. Nelson, kes nimetas Campanellat kõrgklassi ansambliks.
Loodame, et kellade helin saadab inimkonda veel kaua. Palju õnne Campanella ja KellaRingi muusikutele ja dirigendile 10. sünnipäeva puhul!


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv