|
Jürgen Ligi: Rahvuse,
keele või perekonna mõttes olen pigem konservatiiv
Tekst: JAANIKA KRESSA
|
Jürgen Ligi. Foto Mihkel
Maripuu / PM
|
Tänavu
sügisel läks paljudele eestlastele hinge sotside valimiskampaania
avang, mis seisnes noorpoliitikust haridusministri tülinoriva
solvumisega ja päädis rahandusministri vanakooliliku
tagasiastumisega. Sotsid on läbi ajaloo teinud aina pahandusi
ja ka täna on nad sisepoliitiliselt suurim oht Eesti iseseisvusele.
Et aastalõpp saaks helgema hinnangu, ei nimeta me neid
kurinahku nimepidi, vaid anname sõna Jürgen Ligile:
Härra Ligi,
teie tagasiastumine rahandusministri ametist oli hämmastav
ja eesti noorele demokraatiale uus. Seniajani on tagasiastumine
meie poliitikute puhul olnud haruharv, mulle ei meenugi kedagi
peale Hain Rebase.
Hain Rebase minekust on räägitud pigem kui põgenemisest,
aga võib-olla oli taandumise kultuur meile siis tundmatum.
Sel aastatuhandel on olnud astumisi küll ja mitte tingimata
kõige tõsisemate asjade peale ega tegelike pattude
pärast. Meelis Atonen ilmselt pettus valitsuse koostöös
ja solidaarsuses, Signe Kivi oli siiski pigem varguse ohver, Maret
Maripuu IT-probleemi ohver ning liiga hea ja leebe sõnaga,
et ennast rünnakute eest kaitsta. Tegelikult ajas ta väga
õiget asja. Minu astumised on olnud erinevad, esimesel
juhul ei saanud ma ise tööd teha, teisel oli vaja lahendust
partneri jäigastumisele puna- ja vene teema külge jäämise
hirmust, et töötada saaks koalitsioon.
Lubasite ajakirjanduses,
et muutute oma oponentidele veelgi ebamugavamaks nüüd,
mil te käed on vabad. Rumalust ja poliitilist kirjaoskamatust
on aga ümberringi ju liiga palju kas jõuate
selle võltsdemokraatia laviini vastu võidelda?
Tõesti, ma olen praegu vabam ja sellisena ebamugavam. Poliitika
on mu jaoks suuresti võitlus rumalusega, sest seda on alati
kordades rohkem kui on olemas tarku ideid. Praegu segab siin kampaaniamüra,
kriitikat võetakse ennast kui kampaaniat ja ta mõjub
reklaamina halbadele mõtetele, mille kohta käib. Ja
iga vaidlus tõlgitakse ära mõlema poole vastu
pada sõimab katelt näiteks on universaalne
relv igasuguse mõttevahetuse tapmiseks.
Teid on süüdistatud
igasugustes hirmsates väljaütlemistes, naispoliitikute
kiusamises ja jumal teab milles veel. Lugesin just üle need
kontekstist väljarebitud näited mind ajasid naerma,
aga koos kontekstiga tunduvad need sõnumid isegi leebed
ja väikseimagi soovi korral peaks kõik suutma neid
õigesti mõista. Kes on inimesed, kes soovivad ennast
teile vastandada ja mis on nende tegelik probleem?
Piinlik on juba see väljaütlemise väljend
ta halvustav alatoon nõuab, et välja ei öeldaks,
vaid vaikitaks või udutataks. Ma ei mõista seda
künismi, et keegi üldse kogub üle aastate kokku
mingeid fraase, eraldab nad kontekstist ja mõttest ja paneb
nad kokku täiesti teistsugusel eesmärgil kui neid kasutati.
Austada tuleks ikkagi mõtet, mida väljendati, mõttevahetust,
vaielda, aga respekteerida julgust ja võimet seisukohti
omada ja isikupäraselt väljendada.
Aga ma olen kaalukategoorias, kus ollaksegi teatud määral
töö ja tegevuse andja erinevatele inimestele, sealhulgas
poliitikutele, kellel ilma enda teise najale upitamiseta pole
poliitikas midagi öelda paar värskelt parteistunud
ajakirjanikku sealhulgas. Loodan, et ma pole nii kehv mees, et
jalus ei ole populistidel, raiskajatel, vasakpoolsetel,
argumenditutel, ka neil, kelle jaoks Eesti valitsus tuleb moodustada
parim Ida-Virule-põhimõttel.
Feministidele olen ette jäänud teenimatult. Minus on
loomupärane poliitilise ebakorrektsuse lust, aga pole diskrimineerivat
lugupidamatust. Mul jagub ülbust väljaütlemiseks,
et mu kahe ministeeriumi feminiinsed kollektiivid arvavad kindlasti
sama.
|
Jürgen Ligi Paide arvamusfestivalil.
FOTO: www.arvamusfestival.ee
|
Olete otsekohene.
Kas otsekohesus ja tõde sobivad üldse tänapäeva
maailma, kus ruulib silmakirjalik poliitkorrektsus ja kus peetakse
endastmõistetavaks, et poliitika peab olema räpane?
Ei sobi, aga ei sobi ka vale, mis lihtsalt selgub hiljem ja valusamalt.
Konjunktuuritu arvamisõigus vajab eraldi kaitset, mitte
alavääristamist, meeldimisele ja meelitamisele on vaja
vastukaalu. Poliitika ei saa koosneda ainult müügimeestest
ja sotsiaalhoolekandjatest, sest reaalsus, millele ta peab lahendusi
looma, on täis ebameeldivusi ja piiranguid. Riik on masin,
mis peab sageli valima halbadest parima ning üksikjuhtumi
asemel tegelema suurte süsteemidega, et teenida parimal viisil
kõiki keskeltläbi ja optimaalselt. See ei ole kalkus,
vaid hoolivuse kõrgem tasand koos eneseohverduse elemendiga.
Olete pärit tõsiteadlaste perekonnast, miks valisite
poliitika?
Nii või teisiti tegelesid ühiskonnaga ka mu teadlastest
sugulased ning ka teadus on idee arendamine ja tõestamine.
Kui juurtest uurida, siis kasvasin vaimses mõttes nõudlikus,
rahvuslikus ja ühiskonnakriitilises keskkonnas. Koolis heideti
mulle õppenõukogu ees ette poliitilist alaarengut,
sest keeldusin minemast pioneeriks ja komnooreks. Ülikoolis
õppisin ühiskonnaga tegelevaid alasid, Vene ajal majandusgeograafiat
ja ärkamisajal majandust. Iseloom on olnud omalt poolt. Olin
instinktidelt isamaalane, aga isiklik seos tekkis Rahvarindega.
Käisin natuke koosolekutel ja miitingutel, 16. novembri 1988
deklaratsiooni aga tervitasin Leedus Nõukogude Liidu noorteadlaste
foorumil, kus tutvustasin IME programmi. Liberaaldemokraatidest
ei teadnud ma midagi, aga Siim Kallase sõnavõtud
EP presidendina olid majandusharidusega kõrvadele muusika
ja nii lasin end Reformierakonna asutamisse tõmmata.
Mida tähendab teie jaoks
liberaalne maailmavaade? Mis on liberaalsuse eeldusteks ja mis
on tema vastand?
Peaasjalikult tähendab see mulle isikuvabadust ja vastutust,
tundub, et peale sunnitud, mitte sisemised reeglid ei ole mu verega
kunagi kokku sobinud. Samas pole ma salliv asjade suhtes, mida
sisemuses valeks pean, kipun neile üsna ebaliberaalselt vahele
astuma. Rahvuse, keele või perekonna mõttes olen
pigem konservatiiv. Poliitikas on minu tõe vastand näiteks
ebatõhus ja kontraproduktiivne riiklik sehkendamine asjades,
kus riik sehkendama ei peaks, kus mõjub initsiatiivi ja
pingutust pärssivalt, või kus püüab toetada
kõiki, mitte toetust vajajaid ja ühistegevusi.
Mida tähendab
teie jaoks Eesti riik?
Lapsena tähendas esimest asja, mida kuldkalalt soovida, kui
võimalus saabub sõnastuses et Eesti
saaks vabaks, ega ma toda riiki eriti kirjeldada osanuks.
Nüüd on ta täitunud unistus. Julgen öelda,
et olen tahtnud õiget asja ja ta saanud kujul, millega
rahul olla. Printsiibis on ta eesti keele ja kultuuri pelgu- ja
kasvupaik, muud õigustust tal pole. Ja ta tähendab
igapäevast isiklikku missiooni, mille nimel ka ennast ohverdada.
Mis on meie suurimad
ohud praegu?
Lähivaates Vene imperialistlik maniakaalsus, aga suuremal
pildil negatiivne iive, globaalprobleemid, rahvusvaheline radikalism.
Kodused hädapidurid ja -pätakad tuleb valimishooaja
puhul ka ära nimetada, sest nad tahavad teha asju tagurpidi
lihtsalt vastandumise pärast.
Kas vanaisa Harri
Moora jutustas teile lapsepõlves lugusid Lembitust ja eestlaste
muistsest vabadusvõitlusest?
Ei usu, ta elas siiski 186 km kaugusel ja poleks mitmeteistkümne
lapselapsega tegelda jõudnud. Raamatute ja lugejate keskel
elasin ma küll ja nii muistsest kui ka uuemast vabadusvõitlusest
tuli pigem ise lugeda.
Kas eestlased on
tõesti rahvas, keda huvitab vaid aineline omakasu? Milline
on tegelikult meie hing?
Ainelise omakasu huvi on ühiskonna arengu üks mootor,
paradoksaalne ja paheline, aga vajalik. Rahvusena ei taju ma meid
rehepapina, vaid pigem ebaausust häbenejana, ja patriotismi
mõttes aatelistena. Vaimuiha võiks alati olla ühtlasemalt
jaotatud, seda on puudu ja teatud soppides mürgitusena, mis
pöördub eluvõimetuseks ja destruktsiooniks. Aga
muidugi on rahvuslik hing riskantne teema, soppe ja indiviide,
keda vastuväiteks tuua, on alati palju. Poliitilistes valikutes
igatahes ei ole me õnneks kaldunud äärmusse ega
täielikku enesepettusse.
Martin Luther on
ütelnud, et kui homme tuleks maailmalõpp, siis täna
istutaks ta õunapuu. Kas olete temaga nõus?
Mõtteviisi ma kindlasti jagan, tunnet, et endale kingitut
tuleb maksimaalselt rakendada ja midagi edendada, mis iganes pole
siis see siht. Kui istutamisest kinni võtta, siis põllumees
minus on, aga looduse alistaja asemel on tema ees vastutaja ja
kummardaja.
Te ei olnud pioneer ega midagi
muud, mis sellele järgnes. Kas kaaslased vaatasid teid kui
valget varest või vastupidi, olid natuke kadedad, et nii
ka saab?
Kade polnud küll keegi. Mäletan riivanud märkust
ühiskondliku passiivsuse teemal, mu aktiivsus väljendus
muus kui punapraktikas, hilisemast üht joobnud jauramist,
et ma olla karistamatult arvustanud ühe sõbra komparteistumist,
aga mitte oma arvustamist ennast, ja mäletan poliitiliselt
alaarenenuks nimetamist õppenõukogus. Üldiselt
ei olnud see siiski suur polemiseerimise teema, ma hoidsin võõrastusega
eemale, on õige öelda, aga see ilmselt paistis välja
ja vahel riivas kombekaid kaaskodanikke.
Kas teie lapsepõlvekodus
nimetati asju alati õigete nimedega? Kas te sealt võtategi
oma jõu?
Valede nimedega kindlasti mitte, aga see ei tähendada, et
elu oleks täis olnud aina valusaid teemasid. Suhtumist ja
kriitilisust oli küll. Jõust ma ei tea, aga olen teada
saanud, et kriitiline meel ja võitlusvaim pole inimsuhetes
parimad abimehed, neid tuleb vaos hoida.
Mida peaksid eestlased
tegema, et iseennast paremini tundma õppida? Mida tähendavad
teie jaoks mõisted eestlus ja isamaalisus?
Need on tundeküsimused ja aluspõhimõtted, aga
nendega ei tohiks nuia moodi vehelda.
On aastalõpp,
tagasivaatamis- ja pühadeaeg. Millele mõtlete sellega
seoses? Mis on teie jaoks tõelised väärtused?
Ma ei vaata tagasi väärtustele, need käivad aja
ja inimesega kaasas. Aastale vaadates vast mõni välja
paistab: ema pikale ja muserdavale lahkumisele, sõjale
Euroopas, valitsuse lagunemisele ja isikutevahelistele pingetele
selle ümber, ootamatule terviseprobleemile, mis võinuks
lõppeda halvasti, kui sport poleks seda paljastanud, jaburale
tsensuurile, mis alustõed kaitseta jätab, kardetust
toimekamale taaskohtumisele riigikoguga, pereliikmetega läbi
elatud sündmustele kultuuri omad seal hulgas.
|
|
|