Kultuur ja Elu 4/2014


Kultuur ja Elu 3/2014

 

 

 



Helga Nõu juubelililledega. Foto: Enn Nõu

Helga Nõu – inimeste inspireerija

Küsis: Ly Lestberg

Helga Nõu (80) suhtub ellu rõõmsameelselt, loominguliselt ja avatult. Tal on abikaasa Enn, kolm last ja kuus lapselast, kes kõik üksteisest väga hoolivad ja kokku hoiavad. Helga on elu jooksul jõudnud pidada õpetaja ametit, kirjutada nii romaane kui ka kooliõpikuid, maalida lugematul hulgal pilte, kavandada ja kududa kampsuneid, argisest pasteedi- või leivateost rääkimata. Helga ja Ennu külalisteraamat annab aimu nende äärmiselt laiast sõprade-tuttavate ringist. Nende hubases kohvilauas püüan arendada vestlust ennekõike läbi kunstispektri. Põhjalikumalt saab Helga elu kohta teada tema kahest viimasest raamatust: „Valetaja. Mälestused, tõeotsi­mised” ja „Kas sa Tammsaaret oled lugenud? Kirjanduslik eluloovestlus Helga Nõuga”.

Kas sa pead ennast rohkem kunstnikuks või kirjanikuks?
Eestis kindlasti kirjanikuks, kuna olen harjunud, et mind siin selleks peetakse. Rootsis aga olen natuke mõlemast. Kirjutan eesti keeles, aga rootsi keelde on kahjuks vähe tõlgitud. Seevastu tunneb mu rootsi ümbruskond mind jälle tänu mu maalide kohalikel kunstinäitustel.

Kumb tuli enne, kirjutamine või maalimine?
Maalimine ja joonistamine tulid kohe lapsena, niipea kui oskasin pliiatsit või pintslit käes hoida. Isa õpetas. Kirjutamine tuli tasapisi. Kõigepealt hakkasin Rootsis noorteajakirjadele jutukesi kirjutama. Näiteks skautide ajakirjale Tulehoidja ja eestikeelse ajalehe noortelehele. Sel ajal olin maalimises palju rohkem edenenud, seda just tänu isa mõjule. Muutus tuli ellu, kui ma Ennu kohtasin. Enn oli ju ikkagi kahesajaprotsendiliselt tulihingeline eestlane. Tema leidis, et kirjutamine ja eesti keel on niivõrd tähtsad, et ma peaksin hakkama tõsisemalt kirjutamisega tegelema. Kahe väikese lapsega jäin mõneks aastaks koduseks. Kui kodune töö muutus igavaks rutiiniks, siis Enn ütles, et ära virise, hakka parem romaani kirjutama. Ta lubas koristada ja pesta õhtuti nõud, minu ülesandeks jäi lapsed magama panna ja peale seda kirjutada. Enn tõigi mind kirjanduslavale. Tema leidis, et kirjutamine on rahvuslik ülesanne. Me olime natuke opositsioonis vanema põlvkonnaga, kus kõik oli väga mustvalge ja paatoslik. Me tahtsime oma silmaga näha Eestit. Nii sattusin kuuekümnendatel otse kirjandusbuumi keerisesse ja kirjutamine otsekui murdis mu ellu. Maalimine jäi rohkem tagaplaanile. Kui lapsed olid väiksed, siis polnudki aega. Maalima hakkasin uuesti siis, kui lapsed koolis käisid.


Helga Nõu “Ema süles” (maalitud foto järgi)

Kust on pärit sinu kunstihuvi?
Ma olen maalinud enam-vähem sündimisest saati. Kõige esimesed mälestused on, et ma joonistan hobuse reega. Isa hakkas varakult õpetama, et igal asjal on vari ja valgus langeb enamasti ühelt poolt, see pool on alati heledam. Nii ma hakkasin ise ka selle üle juurdlema. Kord, nii seitsme- või kaheksa- aastaselt, viis isa mind Pärnu sadamasse, pani ühe kasti peale istuma ja ütles, et tee nüüd neist laevadest pilt. Mul oli plokk käes ja vesivärvid ka. See ei olnud aga üldse motiiv, mis lapsele oleks olnud meelepärane. Mulle meeldis hoopis loomi ja inimesi joonistada. Ilusaid tüdrukuid. Nii ma istusin seal ja püüdsin teha isa õpetuse järgi sadamakaid ja kahte kaubalaeva. Üks neist oli ilmselt tõrvatud, täiesti süsimust. Isa käis vahepeal kaugemal ära. Kui ta tuli vaatama, mis ma vahepeal teinud olen, siis näitasin talle väga uhkelt seda musta laeva, mille olin jõudnud maalida. Selle peale võttis isa švammi, kastis selle vette ja leotas paari käetõmbega minu maalingu ära. Samas seletades, et musta värvi ei tohi kunagi maalimisel kasutada. Puhast musta looduses ei esinevat. Ta maalis mu laeva üle lillakates ja pruunikates toonides. Ma olin selle peale väga nördinud ja tõotasin, et ei hakka kunagi maalima. Igatahes mitte nii, nagu isa seda õpetab. Aga kunstipisik hakkas ikkagi külge. Kui me Rootsi põgenesime, siis mind pandi neljandasse klassi. Ma ei osanud rootsi keelt ja ei saanud suurt millestki aru, mida tundides räägiti. Ainukesed asjad, mida teha mõistsin, oli joonistada ja arvutada. Sel ajal, kui kõik teised õppisid ajalugu või geograafiat, mina muudkui joonistasin. Rootsis olid sel ajal kunstiõpetuses kasutusel mahajoonistamise vihikud. Neid oli erineva raskusastmega. Vasakpoolsel leheküljel oli mingisugune motiiv. Täpselt sama tuli ise joonistada ja värvida kõrvallehele. Pikapeale muutusin piltide kopeerimisel väga osavaks. Peale selle õpetas isa kodus veel muidugi ka. Talle oli klassikaline kunst prestiiži küsimus, au ja uhkuse asi. Kooliskäimise ajal isa pidevalt küsis, kas ma olen ikka kõige parem. Eriti just joonistamises ja maalimises. Mul pidi see tubliduse tempel kogu aeg peal olema. Nii ma saingi koolis kunstiõpetuses alati kõige kõrgema hinde, aga see huvi ei tulnud kuskilt taevast, vaid oma perekonnast, kus kunstiga tegelemine oli loomulik. Huvitav, et mul oli ka kaks venda, aga neid isa küll mitte kunagi ei sundinud maalima nii nagu mind. Millegipärast leidis isa, et minust peaks tulema tema mantlipärija kunstis.
Kui ma lõpetasin gümnaasiumi, siis oli üsna loomulik, et lähen edasi kunstikooli. Aga vot siis oli korraga teine lugu – leiti, et igasugune kunstiala on kutsena liiga ebakindel. Hea oleks, kui ma omandaksin põhiharidusena mingi ala, mis oleks sissetulekuallikaks. Kunsti võin siis õppida peale selle. Nii ma õppisin hoopis algkooliõpetajaks. Hiljem ei tulnud kunstikooli minemist midagi välja, sest siis kohtasin Ennu, sündis kolm last ja nii see jäi. Aga ma olen kõik need aastad käinud igasugustel kursustel erinevate kunstnike juures – nii õlimaali, akvarelli kui temperat õppimas. Ka krokiide joonistamist olen pikalt harrastanud. Kui meie vanem tütar Laine hakkas kaela kandma, siis ma võtsin tedagi igale poole kaasa. Temale hakkas ka kunstipisik külge. Ta on küll hariduselt hoopis jurist, aga tal on ka üsna palju näitusi olnud. Oleme näitusi ka koos teinud. Tema pojal Augustil on ka kunstisoont, kuigi ta on alles kaheteistaastane.

Räägi palun natuke lähemalt oma isast
Minu isa Aleksander Raukas sai õpetust Tsaari-Venemaalt. Ta sündis küll Eestis, aga ta vanemad olid vaesed ja nii saadeti isa üheteistaastaselt onu juurde Uurali taha. Onu oli seal kooliõpetaja, hiljem ka koolijuhataja. Isa lõpetas seal gümnaasiumi, aga paralleelselt käis ühe klassikalise kooliga kunstniku juures maalimist õppimas. Isa töötas Venemaal ka joonistusõpetajana. See kõik jäi tal pooleli, kuna Venemaal algas revolutsioon ja ta oli sunnitud tulema Eestisse tagasi. Isa õppis edasi küll metsateadust, aga nii palju, kui mina teda mäletan, siis on ta alati ka maalinud. Ta tegi pilte ka kutsetöö kõrvalt, et raha teenida, kui me Rootsi tulime.
Aga see mu isale kohe üldse ei istunud, kui mina hakkasin abstraktsuse poole püüdlema. Ta soovis, et ma maaliksin edasi realistlikult. Minus tekitas see protesti. Tahtsin ka midagi uutmoodi, näiteks kandilist teha. Isa arvates oli moodne kunst nagu eeslisabaga lõuendile pritsimine. Pärast isa surma avastasime, et ka temal oli abstraktseid visioone, aga meile ta neid kunagi ei näidanud.
Minu isa ja Mart Raukase vanaisa Paul olid vennad. Nad ei käinud eriti tihedalt läbi. Paul olevat olnud nördinud, et temale ei võimaldatud haridust nagu mu isale. Tema õppis aga seevastu vene ajal rakenduskunstikoolis ja sai puutöökunstnikuks. Ta tegi juba enne sõda lausa fantastilisi puunikerdusi ja on ka hästi huvitavaid portreid joonistanud. See oli selge, et neil on kunstianne peres. Ka isa ema ehk isapoolne vanaema Leena Kristian tegi erakordselt peeneid pärlitikandeid. Sealt see anne võibolla tuli.


Helga isa Aleksander Raukas “Maastik” (1948)

Miks sa maalid, miks sulle ei piisa vaid kirjutamisest? Mida saab pildi kaudu paremini edasi anda?
Maalimine on hoopis teine asi kui kirjutamine. Mõlemad on vajadus ennast väljendada. Ma tahan nii midagi ütelda kui ka näidata. Kui mul on romaan käsil, siis see on nagu siht, ma tahan kirjeldada mingit kindlat teemat – kas Eestis käimist või noorte elu või üksildust, mis pagulus inimestele kaasa tõi. See on pikem protsess, see ei toimi äkitselt. Vahel võib tulla mõni idee, mis võib pähe karata nagu välk taevast. Kirjutamisega samaaegselt tulevad tihti ka pildilised nägemused, millede puhul mõtlen, et vau, seda saaks ju maalida. Ma saan impulsse sellest, mida ma näen. Aga need ei ole mitte rahvuslikud motiivid, vaid valgus ja värvid on nende puhul väga tähtsad. Näiteks, kui ma praegu aknast välja vaatan, siis kollane nagu lööks vastu mu vaatamist. Ma tahaks seda väljendada, aga ma ei saa sellest kirjutada. Seda ma pean maalima. Tihti tuleb aga sada teist tegemist peale ja ma unustan algse soovi ära. Enamasti see ei jõuagi lõuendile või paberile. Lisaks värvidele kangastuvad ka kujud ja vormid. Kas või pilved näiteks. Üks diagonaalne tume vööt võib nii midagi ütelda. Näiteks on kaks asja, aga ma näen nende vahelist vaheruumi, mis tundub korraga inspireeriva uudse kujundina. Näiliselt on üks pilt, aga selle taga võib aimata midagi teist. Topeltkujutised. Näiteks ühel pildil, kus on luiged või lagled Uppsala järve ääres, olen nende vahele maalinud maastikud mere ja kaljudega. Lindude tiibade vahel on pilt hoopiski millestki muust, kui seda on peakompositsioon.
Vahepeal öeldi mulle, et kõik mu maalid on sinised, siis ma hakkasin esile tooma punast värvi. Kui kaugust kujutada, siis see on sinakas. Arvan, et mul on külmi toone rohkem kui sooje toone.
Aga näiteks mälestusi mul maalituna eriti palju pole.

On sul maalimise tarvis ateljee ka olemas?
Maalides saab elamuse kiiremini kätte kui kirjutades. Nii võin tunni ajaga midagi valmis teha, mis rõõmu valmistab. Aga mul pole ateljeed. Kuigi meil on Uppsalas maja, on kõik toad täis raamatuid, arvuteid ja kõikvõimalikke aparaate. Pole ühtegi tuba, kus ma saaksin maalides jätta asjad laua peale. Kui ma tahan maalida, siis saan seda teha köögis. Aga ma pean kõik enne ajalehtedega ära katma. See on väga suur kättevõtmine. Kahe või kolme tunni möödudes peab lõunat tegema hakkama või kaob valgus ära. Siis ma pean kõik asjad jälle ära koristama. Ei ole nii, et ma teen ühe väikse osa pildist valmis ja jätan selle kuivama järgmiseks päevaks, et siis edasi teha. See on väga takistav asjaolu.

Mis on kirjutamise eeliseks?
Kui ma midagi kirjutama hakkan, siis on mul mingi kindel probleemistik, mida tahan esile tuua. Seal on tegelased ja nad on vastuolulised, miski neis ei klapi. See, mida me räägime või teeme, on üks asi. Aga see, mida inimesed tegelikult mõtlevad, on hoopis midagi muud. Ma näen kõiges topeltmoraali või topeltolekut. Inimesel on raske endagi vastu aus olla ja raske on mõista, miks keegi üht või teist asja teeb. Kui ma kirjutan, siis jääb palju ridade vahele. Mõnikord lasen toimuvat vaid aimata. Üks asi on see, mis toimub, aga olulisem on see, mis toimumata jääb, kuid ometi on õhus olemas. Ma olen maalinud küll kahemõttelisi maale, aga kunstis on see kirjandusega võrreldes vägagi teistsugune.

Oled töötanud pikka aega algklasside õpetajana. Mida sa praegu oma lapselastele pead oluliseks õpetada?
Olen kõikide oma lastelastega joonistanud ja püüdnud nende fantaasiat tiivustada, näidates samaaegselt maalimise tehnilisi võimalusi. Praegu on kaheteistaastane August see, kes tunneb vaimustust maalimisest ja üldse kujutavast tegevusest. Aga ta on mul väga iseteadlik, talle ei saa palju õpetada. Kui ma sunnin teda midagi tegema, siis ei tule sellest head nahka. Tal on üsna oma viis asju kujutada, näiteks inimeste näoilmeid arvutis joonistada. Tema on innustunud jaapani manga stiilist. Ta käis kohalikus raamatukogus manga kursusel. Ta teeb ka fantaasialoomi ja katsub neid varjutada. Veel olen temaga koos rannast kive otsinud, mis võiksid olla mingisuguse looma nägu. Talle vahepeal meeldisid buldogid, siis otsisime, kas võiks olla mingisugune mügarik kivi, mis buldogi meenutaks. Ühe sellise August leidiski.


Helga Nõu “Uppsala elanikud” (2001)

Nüüd üks otseselt patriootlik küsimus ka. Kas sa noorena Rootsis elades uskusid, et Eestist saab iseseisev rahvusriik?
Oh ei! Mu isa suri enne ära kui Eesti vabaks sai. Tema ega keegi meist ei kujutanud ette, et Eesti vabaks saab. See oli nagu mingisugune utoopia, mis tundus võimalik kunagi saja aasta pärast, sõdade järgi. Külma sõja ajal oli Nõukogude Liit nagu üks suur koloss. Poleks uskunud, et selle küljest saab hakata tükke ära võtma. See, et Nõukogude Liit lihtsalt ära laguneb ja Balti riigid saavad ennast nõnda koguda, et omad seadused teha, tundus absurdne. Tegelikult oli see muidugi vale pilt. Me uskusime, et punaarmee on niivõrd tugev, et selle alistamiseks ei aitaks muu, kui kolmas maailmasõda. Tuumarelvasõda, millest terve maakera uppi lendaks. Tuli aga hoopis välja, et Nõukogude Liit lagunes seestpoolt. Tema majandus kukkus kokku. See oli muidugi suur õnn, et kodueestlaste seas oli küllalt tugevaid inimesi, kes õigel ajal ärkasid ja oma õigusi nõudsid. See oli imede ime. Kui ma 1988. aastal esimest korda Eestis käisin, siis tundus korraga kõik sinimustvalgena.

Kas sul on ka mõni nooruse illusioon, mis on aastatega purunenud?
Nooruses arvad, et armastus on mingi pidev armumisseisund, kus süda kogu aeg põksub kiiresti ja et armastus saab nii kaua püsida sellisena, nagu see romaanides on. Tegelikult selline armumisarmastus kaob kolme kuni seitsme aasta järel. Siis keha nagu väsib ära ja ei jaksa enam nii intensiivselt. Halvemal juhul inimesed pettuvad ja lähevad lahku, siis leiavad uue inimese, alguses niisamuti õhetavad ja süda põksub, kuni jälle ära väsitakse. Paremal juhul armastus muutub kindluseks. Soojaks tundeks, mis ka siis, kui süda enam niimoodi ei põksu, on kuidagi püsiv ja ilma milleta enam olla ei saa. See on rahulikumat sorti armastus. Seda võib võrrelda armastusega lapse vastu. Eks kõikide inimeste elus on tõuse ja mõõnu. Peab olema õnnelik, kui neist välja saad. Nüüd ma olen tänulik selle aja eest, mis ma veel elada saan ja katsun anda oma parima. Mul on õnnestunud leida tasakaal.

Kirjutad ühes oma raamatus, et noorena unistasid õnnest.
Kas oled oma elus õnne leidnud?

Jaa, absoluutselt! Mul on väga palju õnne elus olnud, mul on kõik hästi läinud. Aga ega ma pole kogu aeg nõnda mõelnud. Lapsena, kui oli sõjaolukord ja põgenesime Eestist, ei tunnetanud seda suurt õnne mitte alati. Esimesed aastad põgenikuna oli raske. Ma ei osanud rootsi keelt, ka majanduslikult oli vaene olukord. Me olime kaotanud kodumaa ja pidime elama maapaos, ilma oma maata, võõra rahva keskel. See tundus suur ebaõiglus ja vägivald. Ometi just see tiivustas pagulusajal kirjandusega tegelemist, oli peaaegu nagu vabadusvõitlus. Alles nüüd, tagantjärele saan aru, et mul on olnud väga õnnelik elu. Ma olen pääsenud peaaegu kõigest koledast. Õnne enamasti ei taba, kui see parasjagu käes on.


Enn Nõu  “Ebaõnnestunud armastuse lugu” (1955)

Mille eest tasub praegu võidelda?
Pagulus on lõppenud ja Eesti on vabaks saanud, aga see viha ja sallimatus kõige teistsuguse vastu, mis ei ole ühtlase malli järgi, on Eestis eriti suur. Palju on eelarvamusi. Rootsis on see aeg möödas. Kui minul mingi meelsus on, siis on see rahumeelsus.
Helga hõikab Ennu kõrvaltoast: Enn, mille eest me veel võitleksime?
Enn ilmub silmapilkselt uksele ja lausub erilise veenvusega: Eesti keele olemasolu eest! See on üks eestlaste peaküsimus. Minule ei ole kunagi rahvus või nahavärv olnud küsimus. Probleem on see vene kogukond, kes ei taha siin eesti keelt ära õppida. Ka see, et eesti noored ei õpi vene keelt ära, on väga suur miinus. Mis on eesti rahvas? See on maa, keel ja inimesed. Aga need inimesed on rootslaste, poolakate, soomlaste, sakslaste ja venelaste järeltulijate segu, kuid see ei mängi rolli. Rahvus ei saa olla füüsiline pärimus, see aeg on ammu möödas, seda pole tarvis. Aga keel ja kultuur on olulised.

Aga, Enn, mida sina Helga piltidest arvad?
Helga on selle suhtes põnev, et tema maale ei tunne ära, sest ta otsib pidevalt ja hakkab kogu aeg midagi uut tegema. See on ka kirjanduses natuke niimoodi. See on palju raskem, kui aina treida sama malli järgi pilte. Kogu aeg peab ennast uuendama. Helgale ilmselt see meeldib. Ta ei ole igav. Mehed on üldse lihtsamad aru saada. Mehed on nagu koerad, hauguvad, nendest saab aru, aga naised on nagu kassid. Sa ei tea kunagi, mida ta mõtleb, või kuhu ta läheb, nii et see on omamoodi põnev, aga omamoodi ka pingutav. Mis meid Helgaga on sidunud, see on kindlasti kunst. Ka mina joonistasin nooruses palju.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv