|
Oskars Krigers: Oma
ajaloo peame ise kirjutama!
Tekst: JAANIKA KRESSA
Fotod: erakogu
|
Oskars Krigers.
|
Oskars
Krigers (26) sündis Riias Laulva Revolutsiooni ajal, mil
maa lubati täita lastega. Ta esindab põlvkonda, kes
on üles kasvanud vabas Lätis, puna-valge-punase lipu
lehvides. 2011. aastal lõpetas ta Läti Ülikoolis
ajalooteaduskonna bakalaureuse, 2013. aastal magistrikraadiga.
Praegu doktorantuuris õppival noormehel on käsil uurimustöö
Läti ja Eesti SS leegionid. Ajalugu ja tänapäev.
Läti ajaloolane räägib kartmatult ka tänapäevast:
ta kutsub meid üles loobuma ajalookäsitluses kulunud
võitjate versioonist ja võitlema õigluse
ülestõusmise eest.
Rääkige
palun oma perekonnast
Mu isa on ettevõtja, ema ja vanaema aga Läti vanima
juuksurikooli omanikud. Peres on neli poega, mina olen vanim.
Kaks vendadest õpivad samuti Läti Ülikoolis
üks arvutitehnoloogiat, teine õigusteaduskonnas. Noorim
vend lõpetab tänavu 8. klassi. Kahjuks on isapoolsetest
vanavanematest teada vähe, sest vanaisa suri, kui isa oli
paariaastane. Meie pere elab juba mitu põlve Jrmalas, siin
on möödunud minu ja mu vendade lapsepõlv.
Kuidas teil tekkis
huvi ajaloo vastu?
Ajaloo vastu hakkasin suuremat huvi tundma 8. klassis. Olin lugemishimuline
ja käisin tihti kooli raamatukogus. Ühel sellisel külastuskorral
märkasin uute raamatute hulgas lätikeelset illustreeritud
entsüklopeediat Teise maailmasõja kohta. Mida enam
lugesin, seda suuremaks muutus huvi. See oli mu esimene ajalooraamat.
Sellest hetkest tekkis soov välja selgitada, mis minevikus
toimus ja milline on ajalooline tõde. 9. klassis oli mulle
täiesti selge, et pärast keskkooli jätkan õpinguid
Läti Ülikooli ajaloo- ja filosoofiateaduskonnas.
Millal kuulsite esimest korda
Teisest maailmasõjast ja kas teil on oma arusaamise pärast
Teisest maailmasõjast ette tulnud erimeelsusi, näiteks
õpetajatega koolis?
Klassis tuli kirjanduse tunnis lugeda paar lühikest lugu
1941. aasta 14. juuni küüditamise kohta Lätis.
Siis juba selgitati meile, kuidas need traagilised sündmused
hargnesid. Rääkides erimeelsustest: ei põhi-
ega keskkoolis polnud mul mingeid arusaamatusi, sest ma õppisin
ju läti koolis. Mingeid konflikte pole ette tulnud ka ajalooteaduskonnas.
Kas keegi teie sugulastest
osales Teises maailmasõjas?
Isa poolt vanaisa vend Voldemars Krigers teenis
Läti leegionis ja langes rindel veebruaris 1944. Ema vanaema
vend Leopolds Helmanis nägi oma silmaga nõukogude
okupatsiooni metsikusi. See andis impulsi minna vabatahtlikult
Saksa armeesse, kus ta langes ühes oma esimestest lahingutest.
Miks tunnete huvi
just Eesti ja Läti leegionide ja rüütliristi kavaleride
vastu?
Läti leegioni teema on põnev ja pikki aastaid maha
vaikitud. See, et ka mu vanaonu teenis leegionis, ainult suurendas
mu motivatsiooni uurida, mida see Läti leegion endast õieti
kujutas. Mitu aastat analüüsisin ja võrdlesin
läti ja välismaa ajaloolaste töid, veteranide mälestusi
ja leegioni dokumente.
Nad sõdisid Nõukogude Liidu vastu, sest ei soovinud,
et Läti territoorium taas okupeeritaks, Läti elanikke
terroriseeritaks ja hävitataks. Tol hetkel ei olnud mingit
muud võimalust, mis seda eesmärki oleks võimaldanud
teenida. Leegionärid lootsid lääneriikide abiga
taastada Läti iseseisvuse, nagu see oli juhtunud esimese
vabadussõja ajal. Leegionärid tegid kõik, mis
oli nende võimuses, see polnud nende süü, et
nende eesmärgid ei teostunud.
Eesti leegion tekitas huvi, kui lugesin läti leegionäri
ja publitsisti Visvaldis Lcise raamatut Läti leegion
tõe valgel (Latvieu legions patiesibas
gaisma). Üks osa selles raamatus oli pühendatud
eesti ja leedu sõjameestele saksa relvajõududes.
Mulle sai selgeks, et eestlastel ja lätlastel on olnud naabritena
palju ühist mõlemal oli leegion, ühised
eesmärgid ja sama vaenlane. Sõja käigus tuli
korduvalt ette olukordi, kus eesti ja läti sõjamehed
võitlesid samal positsioonil. Sellest tulenevalt on Eesti
leegion ka Läti ajaloo osa, nagu ka Läti leegion kuulub
Eesti ajalukku.
Mõistes, kui vähe on Lätis infot Eesti leegioni
kohta, otsustasin pühendada sellele teemale oma doktoritöö.
See on paradoks, et olles naabrid ühise riigipiiriga, teame
teineteisest nii vähe. Eesti oli osaline samades protsessides,
mida ka Läti pidi läbi tegema, seetõttu on meie
rahvaste omavahelise mõistmise huvides oluline teada ja
tunda teineteise ajalugu. Võib ütelda, et mind innustab
teatud missioonitunne. Ei või olla, et meie rahvaste verine
ajalugu, mis kui nuga läbistas iga perekonna, jääb
lõpuni teadvustamata, ja me ainult hüüame loosungeid,
mille sisu lõpuni ei mõista... Ja on oht, et see
mõistmatus võib aastate möödudes veel
suureneda.
Me võime oma sõjameeste üle uhked olla. Mul
oli suur au 2013. aasta märtsis kohtuda viimase elava baltlasest
rüütliristi kavaleri Harald Nugiseksiga ja teda intervjueerida.
Selle võimaluse eest olen tänulik. Nüüdseks
on ka tema kahjuks juba igavikku jõudnud ja seetõttu
on iga ütlus ja mälestus eriti väärtuslik.
Ma ei unusta seda inimest iialgi kohtumine temaga tekitas
täiendavat huvi just rüütliristi kavaleride vastu.
Praegu töötan ma publikatsiooni kallal eestlastest Relva-SS-is.
Lätlased on
rahvus, kel mittesakslastest aukartustäratav hulk rüütliristi
kavalere 12!
Kõigil 12 läti sangaril oli oma saatus, aga neid ühendas
patriotism. Nad andsid oma nooruse ja mõni ka elu, võideldes
punase katku vastu, soovides, et iial enam ei korduks see, mis
juhtus esimese nõukogude okupatsiooni aasta jooksul.
Kaks kaheteistkümnest Voldemars Veiss ja Karlis Aperats
langesid sõja ajal. Suurem osa Nikolajs Galdin,
Miervaldis Adamsons, Andrejs Freimanis, Roberts Gaigals, Voldemars
Reinholds ja anis Ansons langesid vangi. Kahele esimesele
määrati surmanuhtlus, ülejäänud neli
kannatasid Siberi laagrites ja pöördusid pärast
Stalini surma tagasi Lätti.
anis Butkus ja Roberts Ancans andsid end sõja lõpus
lääneliitlaste kätte vangi ja elasid surmani Ameerika
Ühendriikides. Alfreds Riekstin sattus 1945. aasta
mais Rootsi, aga 1951. aastal võttis vastu brittide ja
ameeriklaste salateenistuse kutse luuretegevuseks vaenlase tagalas.
Nagu teisedki lätlased, sai ta väljaõppe USA
luurekoolis Lääne-Saksamaal.
Augustis 1952. hüppasid Alfreds Riekstin (varjunimega
Imants) ja tema kaks kaaslast Edvins Ozolin
(Herberts) ja Nikolajs Balodis (Boriss)
langevarjuga Läti kohal alla. Ozolin osutus aga infiltreerunud
nõukogude nuhiks. Neli päeva hiljem otsis tekaa
Riekstini ristiisa talu Dreimani läbi.
Alfrds Riekstin ei andnud ennast elusana kätte, vaid
hammustas tsüankaaliumi ampulli katki. Dreimani talu hävitati
ja sealsed elanikud deporteeriti. Nii lõppes Riekstini
elukäik traagiliselt kaaslase reetmise tõttu.
Karlis Sensbergsist on väga vähe infot. On vaid teada,
et 9. mail 1945 omistati talle rüütlirist. Tema edasise
saatuse kohta pole midagi teada.
Ja muidugi Läti leegioni rüütliristi kavaler
Voldemars Veiss.
|
Läti leegionäride paraad Läti iseseisvuspäeval,
18. novembril 1943. Riias. Foto Wikipedia.
|
Lätlastel
oli kaks diviisi 15. ja 19., eestlastel ainult üks
20. Miks?
Sellel on mitu põhjust. Esiteks teenis lätlasi Saksa
relvajõududes rohkem. Kui eestlaste koguarv Saksa armees
oli umbes 70 000, siis lätlasi oli 110 000
115 000, neist vähemalt 52 000 teenisid Relva-SS-is.
Teiseks, eestlastel oleks ka võinud olla rohkem Relva-SS
diviise, kui 1941. aasta suvel poleks nii suur hulk eestlasi Punaarmeesse
mobiliseeritud. Wehrmachtil õnnestus Läti territoorium
kiiresti hõivata 1941. aasta 8. juulil. Seetõttu
ei jõutud sõja alguses NSVL-i ülemnõukogu
väljakuulutatud mobilisatsiooniga Lätis üldse alustada.
Omakorda hävitatud Läti armeesse, mis oli ümbernimetatud
Punaarmee 24. territoriaal-laskurkorpuseks, oli alles jäänud
vähem kui 3000 lätlast, kellest paljud deserteerusid,
sest ei soovinud võidelda Nõukogude Liidu eest.
Eestis oli olukord teine, sest ajaks, mil Saksa väed jõudsid
Eestisse, olid nõukogude väed esimesest üllatusest
toibunud ja osutasid juba organiseeritud vastupanu. Tallinn vabastati
bolevikest lõplikult alles 28. augustil 1941 ja nõukogude
võimul oli aega Eestis mobilisatsioon läbi viia. Mart
Laari andmetel oli mobiliseeritute arv, kes saadeti Venemaale,
ligikaudu 32 000. Arvestades, et paljud eestlased jooksid
sakslaste poole üle, on see number liiga suur. Kui Saksa
relvajõud oleks Eesti territooriumil liikunud edasi sama
kiiresti kui Lätis, siis ei oleks mobilisatsiooni Punaarmeesse
tõenäoliselt toimunud ja Saksa relvajõududes
oleks eestlasi teeninud palju rohkem.
Olete mitmel aastal
osalenud Eesti leegioni mälestuspäeval Sinimägedes.
Kas see on võrreldav Läti leegioni mälestuspäevaga
16. märtsil Riias?
Rõõm on näha, et leegioni mälestuspäevale
tuleb palju inimesi. Eestlased on tundlikud ja vastutulelikud,
alati valmis jagama lugusid oma ajaloost. Iga kord olen Sinimägedes
palju uut teada saanud. Leegionite mälestuspäevi Sinimägedes
ja Riias ühendab peamine need on sündmused, kus
me austame oma sõjamehi. Erinevus on ainult ajas ja kohas.
Eestlased meenutavad oma sõjamehi just seal, kus toimusid
Eesti ajaloo kõige olulisemad ja verisemad lahingud 1944.
aasta juulis ja augustis. Neis osalesid sakslaste ja eestlaste
kõrval ka norra, taani, flaami ja vallooni vabatahtlikud
Relva-SS-i võitlejad.
Läti leegioni mälestuspäev 16. märts
on oluline selle poolest, et 16.19. märtsil 1944 võitlesid
mõlemad läti diviisid (15. ja 19.) õlg õla
kõrval Velikaja jõe idakaldal strateegiliselt olulise
kõrgustiku 93,4 üle. Läti leegionärid
täitsid oma ülesande ja pärast kibedat võitlust
vallutati kõrgustik. See oli Teise maailmasõja esimene
ja ainuke lahing, kus mõlemad Läti leegioni diviisid
koos võitlesid ja seda kõrgete läti sõjaväelaste
juhtimisel. Seetõttu otsustas leegionäride organisatsioon
eksiilis Daugava Kullid (Daugavas Vanagi)
1952. aastal, et 16. märtsi tähistatakse Läti leegioni
mälestuspäevana.
16. märtsi tähistatakse juba palju aastaid Riias Vabadussamba
juures. Olin üllatunud, kuuldes, et Tallinnas ei toimu leegionäride
mälestuse austamist, kuid need on muidugi vaid minu mõtted
ja eestlased Eestis peavad ise otsustama, kus ja kuidas tänada
oma vabadusvõitlejaid. Mõistagi tuleb arvestada
nõukogude koolitusest ja poliitinformatsioonist zombistatud
inimeste protestidega, sest nad pole valmis vastu võtma
teist infot ega tõde. Ka meie Lätis ei tea, kui kaua
Riia on sellistele üritustele tulevikus avatud. Surve on
suur, aga me oleme lõpmata rõõmsad iga aasta
ja iga sõjamehe pärast, kes on üle elanud lillede
asetamise Vabadussamba juurde oma riigi lippude all.
Andsite Sinimägedes
intervjuu meie ühise vaenlase provokatiivsele meediale, üteldes
surematud sõnad, et olete valmis võitlema nii Ida
kui ka Läänega ja surema oma idee eest kui vaja. Kuidas
sellele reageeris perekond, sõbrad, õppejõud
Läti Ülikoolis?
Aidaku Jumal, et Balti riikides ei korduks midagi sarnast 1940.
aasta juuniga. Sõda on halvim stsenaarium, ometi on iga
mehe kohus oma kodumaad kaitsta. Kahjuks on ajalool komme korduda
ja praegused sündmused Ukrainas kinnitavad seda selgelt.
Külma sõja lõpust alates on meil praegu enam
kui varem põhjust mõtelda oma julgeolekule. Loodame,
et rahu ja stabiilsus Balti regioonis säilib.
Reaktsioon intervjuule oli minu tutvusringkonnas positiivne. Pere
pole kunagi punane olnud ja kogu nõukogude
okupatsiooniaja suutsime säilitada väga kriitilise suhtumise
ümbritsevasse. Just perekonnas kujunesid mu vaated ja veendumus,
nagu ka arusaamine, et vene ja nõukogude
pole sünonüümid. Erilise tähelepanu (ja seda
mitte sõprade, vaid vastaste hulgas) pälvisid minu
sellised avaldused, et Nürnbergi tribunal on 20. sajandi
kõige suurem farss, sest natside üle mõistsid
kohut need, kes ise olid toime pannud suuri sõjakuritegusid
ning Natsism oli Balti riikide jaoks palju kordi väiksem
kurjus kui kommunism..
|
Läti Rahvuslik Jõud Eesti leegioni mälestuspäeval
Sinimägedes 2012, vasakult Oskars Krigers, Rolands
Augpuls ja Gatis Upenieks.
|
Kuidas te kujutate
ette võitlust Läänega? Lätlastel ja eestlastel
on sarnased kogemused, meil on Läänele pakkuda oma tõde,
kuid liitlased ei soovigi meid mõista.
Me oleme olukorras, mis pole kadestamisväärne. Ühel
pool Venemaa valitsus oma agressiivse välispoliitikaga, loopides
valelikke süüdistusi Teise maailmasõja
ajaloo ümberkirjutamisest, samal ajal püüdes
suurendada oma mõjuvõimu. Teisel pool negatsioonid
Läänest: meile püütakse peale suruda Euroopa
viimase aja antiväärtusi jumalatus, kodumaatus,
kosmopoliitsus, homoseksualism... See kõik on vastuolus
terve mõistusega, traditsioonidega, moraaliga ja religioossete
põhiväärtustega. Inimõiguste
ja tolerantsiga pähe istudes proovitakse kehtestada
seda, mis viib rahvuse degradeerumisele.
Me integreerume Euroopa Liitu ja NATO-sse, sest see on meie ainus
turvalisuse garantii ja samal ajal soovivad EL-i juhtivad institutsioonid
meie traditsioone ja rahvuslikke väärtusi hävitada.
Seetõttu on oluline järjekindlale ajupesule mitte
alluda, säilitada terve mõistus ja vastutada oma laste
kasvatamise ja oma lähedaste eest.
Idee ühendatud Euroopast pole halb, kuid Euroopa Liit peaks
tuginema kristlikele ja rahvuskonservatiivsetele väärtustele,
mitte tänapäeval kunstlikult tekitatud allakäigule.
On rõõmustav, et üha enam eurooplasi seda teadvustab
ja üha suuremat toetust leiavad sellised rahvuslikud organisatsioonid,
nagu kreeklaste Kuldne koidik ja Prantsuse Rahvusrinne.
Loodame, et sellised jõud pääsevad mõjule
kõigis Euroopa riikides.
Teades, mis toimub Euroopas ja kuidas see ohustab Lätit,
et saa jääda ükskõikseks pealtvaatajaks.
Astusin organisatsiooni Rahvuslik Jõud, see
on ainuke poliitiline liikumine, mis seisab selgelt rahvuskonservatiivse
ja moraalselt puhta Läti eest. Praegu olen üks juhatuse
liikmetest. Meil on tihe koostöö teiste Euroopa rahvuslike
liikumistega. Solidaarsus on oluline, eriti kui arvestada, et
meil, eurooplastel, ilmneb üha enam ühiseid eesmärke
ja muresid. Seepärast tuleb olla ühenduses terve Euroopa
ulatuses, sest koos oleme tugevamad.
Oma ajaloo peame aga kirjutama ise, tuginedes oma huvidele, mitte
värisedes, mida teised meist mõtlevad. Sageli on kuulda,
et sõltumata sellest, et me selgitame Teise maailmasõja
sündmusi, ei mõista Lääs meie leegionipäeva
mõtet niikuinii. Sellise seisukoha omanikele tahaks esitada
küsimuse: Kas Lääneriigid ei mõistaks
meid ka siis, kui nad ise oleksid olnud Nõukogude Liidu
okupeeritud? Tuhanded lääneeurooplased, kelle
kodumaa polnud üle elanud stalinlikku terrorit, läksid
NSVL-i vastu sõdima vaid seetõttu, et neid kannustas
antikommunistlik veendumus. Mis siis veel rääkida eestlastest
ja lätlastest, kes olid bolevismi tõelist olemust
omal nahal tunda saanud. Kui Lääne-Euroopa oleks Teise
maailmasõja ajal olnud esmalt Nõukogude Liidu okupatsiooni
all ja seejärel tulnud sakslased, oleks seal täna täpselt
samasugused leegionäride austamise üritused ja Lääs
mõistaks meid väga hästi.
Kui Lääneriigid ei soovi meid mõista, võib
seda pidada soovimatuseks mõista silmanähtavat fakti,
et Teises maailmasõjas oli igal rahval oma ajalugu. Selline
arusaam on siis Lääne ja mitte meie probleem.
|
Lestene vennaskalmistul on mälestusmüüri
graveeritud langenud leegionäride nimed. Teiste seas
Oskarsi vanaonu Voldemars Krigers.
|
Eesti ja läti
sõjameestega on kõik selge, aga ka saksa sõdurid
võitlesid Euroopa vabaduse, kristliku maailma väärtuste
ja euroopa kultuuri aluste eest. Nende lastelastel aga keelatakse
oma vanaisasid sangaritena meeles pidada... Kuni saksa noorus
ei ärka, on Euroopa udus...
Saksamaal ja mujal Euroopas domineerib nn võitjate versioon,
mille järgi Teise maailmasõja sündmusi kuvatakse
nii, et natsism on ainus kurjus. Suhtumine võitjariigi
poliitikasse on sageli vastupidi ülitolerantne ja isegi romantiseeritud,
rõhutades, et rikkumisi oli, kuid needki olid ju võitlus
natsismiga, mis kõik kuriteod kompenseerib.
Võitjate versioon on piiratud ja ühekülgne,
see väldib paljusid Teise maailmasõja teemasid, kaasaarvatud
võitjariikide sõjakuriteod. Näiteks on paljudel
briti ajaloolastel ikka veel raske radikaalselt ümberhinnata
liitlaste toimepandud õhusõda Saksamaa vastu, mis
oli sisuliselt uus saksa tsiviilelanikkonna hävitamise ja
terroriseerimise viis. Elu kaotas umbes 635 000 inimest, põhjustati
hiigelkahjusid, hävitades saksa linnu, paljud neist muudeti
sõna otseses mõttes tuhaks. Pommisõja
kõige hirmsamaks sümboliks sai Dresden, mille Briti
ja Ameerika lennukid 1945. aasta 13. ja 14. veebruaril peaaegu
täielikult maamunalt pühkisid, hävitades kogu maailmale
tuntud arhitektuurimälestisi ja tappes ligikaudu 135 000
inimest.
Küllalt kaua pärast sõda kirjutasid ajaloolased
ikka veel väga vähe Punaarmee metsikutest kuritegudest
eraisikute vastu Ida-Euroopas ja saksa põgenike kohutavatest
kannatustest 1945. aasta alguses. Veelgi enam neid kuritegusid
üritatakse isegi õigustada, eriti Venemaal. Täiesti
selge ja küüniline suhtumine: kui isik on sõdinud
võitja poolel, siis on kõik tema kuriteod õigustatavad.
Võitjate versiooni järgi on sakslased
sõjaõuduste eest ainsad vastutajad. Seevastu iga
katset püstitada diskussiooni NSVL-i, Suurbritannia või
USA kuritegudest vaadeldakse veel tänagi kui poliitiliselt
mittekorrektset. Pärast Teist maailmasõda tembeldati
Saksamaa ainsaks süüdlaseks kõikvõimalikes
kuritegudes ja üksikute sakslaste toimepandud kuritegude
eest mõisteti raskelt kannatama kogu rahvas.
Sõjajärgseid põlvkondi kasvatati oma vanemaid
ja vanavanemaid maha salgama, oma ajalugu ja rahvust häbenema.
Mistahes saksa rahvustunde väljendused ja ükskõik
millised põhjendatud kavatsused kaitsta oma rahvuse au
ja huve taandatakse natsismi taassünniks, mille
vastu tuleb halastamatult võidelda. Selle asemel degradeeritakse
saksa rahvast praegu nii kultuuriliselt kui ka ideeliselt. Sakslased
kardavad, et mistahes positiivne retoorika saksa sõjameeste
kohta kuulutatakse otsekohe natsismi heroiseerimiseks.
Meeleparanduse psühhoos on Saksamaa vallutanud.
Sellised absurdsed äärmused ei soodusta objektiivset
ajaloouurimist, sest asjadele tuleks vaadata mitmekülgselt.
Meenutagem, et tänu sellele, et Saksamaa Nõukogude
Liitu ründas, pääsesid paljud inimesed Balti riikides
ja Ukrainas nõukogude repressioonidest.
Oleks lootustandev, kui tasapisi, pärast nii paljusid aastaid,
suudaks ühiskond loobuda möödunud sõda vaadeldes
võitjate versioonist. See on oluline eestlastele,
lätlastele ja kõikidele rahvastele, kes kommunistliku
reiimi all kannatanud on.
Kuidas te hindate
Eesti praeguste poliitikute väiteid, et ainult need sõjamehed,
kes võitlesid Eesti pinnal, olid vabadusvõitlejad?
Sõltumata sellest, millises Idarinde lõigus eesti
üksused võitlesid, vaenlane oli sama. Tuleb meeles
pidada, et olukorrast teistes rindelõikudes sõltus
samuti, kas Punaarmee tungib uuesti Eestisse või mitte.
Seepärast tegid ka need eestlased, kes ei sõdinud
Eesti pinnal, väga palju selleks, et takistada nõukogude
võimu taastulemist Eestisse. Hea näide on rasked lahingud
Ukrainas 1943. aasta juulist 1944. aasta veebruarini, milles osales
eesti pataljon Narva. Mis oleks juhtunud Eestiga,
kui ta poleks koos Saksa relvajõududega osutanud nii kangelaslikku
vastupanu? Täiesti võimalik, et Punaarmee oleks juba
1944. aasta esimestel kuudel vallutanud kogu Ukraina ning jõudnud
Rumeenia ja Poola piirile. See oleks sundinud Saksa armee ülemjuhatust
jõude teistelt rindelõikudelt ohustatud regiooni
ümber paigutama. Selle tulemusena oleks vähenenud Eesti
kaitsmiseks ette nähtud väed ja Wehrmacht poleks tõenäoliselt
nii kaua suutnud hoida oma positsioone ei Narvas ega Sinimägedes.
Nõukogude sõjajõud oleks Eesti okupeerinud
juba 1944. aasta suvel ja seega oleks palju vähem inimesi
teistkordse okupatsiooni eest põgenema pääsenud.
Eesti saatus oli väga suurel määral sõltuv
eesti sõjameeste võitlustest teistes Idarinde regioonides.
Seetõttu on väide, et nad ei võidelnud
oma kodumaa eest absurdne, see on veteranide vastu lugupidamatuse
ülesnäitamine.
Milline peaks teie
meelest olema Eesti ja Läti ametlik suhtumine oma leegionäridesse?
Mõlema riigi valitsused peaks leegionärid vabadusvõitlejateks
kuulutama ja nende mälestusüritustele tuleks omistada
ametlik mälestuspäeva staatus. Mida vähem me muretseme,
mida teised sellest arvavad, seda parem. Alati ja kõikjal
hinnatakse jõudu ja eneseaustust, mitte lipitsemist ja
vabandusi. Kui me ise endast lugu peame, hakkavad ka teised meist
lugu pidama. Me peame oma ajalugu rahvusvahelise üldsuse
ees esindama enesekindlalt ja olema valmis oponentide, peamiselt
endiste kommunistide väidete vastu, et leegionäride
mälestuspäevale pole tänases Euroopas kohta
ja Nürnbergi tribunal kuulutas Relva SS-i kuritegelikuks
struktuuriks, seepärast pole lubatud korraldada üritusi
nende sõjameeste austamiseks... Meil on ju piisavalt
vastuargumente!
Nürnbergi tribunal oli iseenesest üksainus farss, sest
natside üle ei mõistnud kohut neutraalsete riikide
esindajad, vaid võitjad, kes ise olid süüdi lugematutes
kuritegudes inimkonna vastu ja nüüd esitlevad ennast
kui rahu ja humanismi esindajaid... Sakslasi süüdistati
ka nendes kuritegudes, mida nad polnud teinud, näiteks Katõn
jt.
1945. aasta augustis sõlmisid antihitleriku koalitsiooni
riigid Londonis erikokkuleppe, mille järgi kujundati Nürnbergi
tribunali määrused. Siin äratavad tähelepanu
kaks punkti: vastavalt artiklile 19 oli Nürnbergi tribunal
vabastatud kohustusest süüd tõestada.
Teiste sõnadega kaebuse võis esitada ükskõik
mille kohta ja ükskõik kelle vastu. Veel huvitavam
on artikkel 21: kohus ei pea nõudma tõendeid üldteada
faktide kohta. Sellele mõistele selgitust ei antud.
Nii võis mistahes fakti kuulutada üldteada faktiks
ilma apellatsiooni võimaluseta.
Ka kohtuotsus kogu Relva-SS-i kui kuritegeliku organisatsiooni
kohta pole korrektne, sest see oli normaalne sõjavägi,
kes võitles lääne- ja idarindel. Kahtlemata oli
selle hulgas üksikuid isikuid või üksuseid, kes
panid toime kuritegusid, aga see ei puuduta tervet Relva-SS-i
struktuuri. Sama hästi võiks üksikute meeste
ja väeosade tõttu kuulutada kuritegelikuks ka brittide
ja ameeriklaste armeed. Isegi kui me nõustuks Nürnbergi
tribunali otsustega, tuleb meelde tuletada üldteada fakt,
et baltlaste leegionid ei kuulunud SS-organisatsiooni.
Niisiis tooni annab mitte ajalooline tõde, vaid võitjate
versioon, mis muudab ainsateks paharettideks kaotajad. Meie
ülesanne on võidelda oma leegionäride au eest,
uue põlvkonna harimise ja õigluse ülestõusmise
eest.
|
Rüütliristi kavaler
kolonel Voldemars Veiss
|
Voldemars Veiss.
|
Voldemars Veiss sündis
7. novembril 1899. aastal Riias puussepa peres. 25. detsembril
1918. aastal astus ta vabatahtlikuna Läti armee tudengiroodu,
mille koosseisus võitles Kuramaal bolevike
vastu. 23. mail 1919, kui Riia oli nõukogude võimust
vabastatud, ülendati ta lahingulise vapruse eest leitnandiks
ning augustis määrati Lejasciema komandandiks.
Sama aasta 1. detsembril võttis ta vastu Latgale
Partisanipolgu 15. roodu komandöri kohustused, mida
täitis kuni 1920. aasta veebruarini, mil Läti
ja Nõukogude Venemaa vahel sõlmiti rahu.
Pärast Esimest Läti vabadussõda jätkas
Voldemars Veiss militaarkarjääriga. 1930. aastate
teisel poolel oli ta lõpetanud sõjakooli ja
saanud kolonelleitnandiks. 1938. aasta novembris sai temast
Läti armee mobilisatsiooniosakonna ülem.
Aasta hiljem sai Voldemars Veiss Läti militaaresindajaks
Eestis ja Soomes, 1940. aasta jaanuarist ainult Eestis.
Pärast Läti okupeerimist Nõukogude Liidu
poolt lasti ta 1940. aasta augustis lahti ametist ja oktoobris
ka armeest.
Läti armee sõjamehed ja nende perekonnad oli
sihtgrupp, kelle vastu nõukogude võim eriti
jõhker oli, Veissi pere saatus oli ootuspärane:
tapeti 16 tema sugulast. Tegutsedes aktiivselt rahvuslikus
põrandaaluses vastupanuliikumises, peitis ta ise
ennast mõnda aega NKVD eest Riia majade keldrites.
Olukord muutus, kui Saksamaa ründas Nõukogude
Liitu. Juba 1. juulil 1941, mil sakslased Riiga jõudsid,
organiseeris Voldemars Veiss vabatahtlike registreerimise
omakaitsesse, kes hakkasid kohe otsima pealinna jäänud
sabotööre ja nõukogude agente. Veiss oli
alustanud aktiivset võitlust eesmärgiga omaste
eest õiglaselt kätte maksta ja takistada bolevistliku
reiimi naasmist Lätti. Mõnda aega oli
ta omakaitse komandantuuri komandör, seejärel
Riia korrakaitse abipolitsei ülem, 1941. aasta detsembrist
Läti omavalitsuse siseasjade peadirektori asetäitja.
1942. aastal võttis ta osa ka relvastatud võitlusest
punapartisanide vastu.
Kui hakati formeerima Läti leegioni, pandi Veiss sinna
1. aprillil 1943 kirja kui SS obersturmbanführer. Ta
määrati äsjaloodud 2. läti SS brigaadi
1. polgu komandöriks. Hiljem nimetati see ümber
42. grenaderipolguks.
Voldemars Veissi juhitavad jõud saadeti 1943. aasta
mais Volhovi rindelõiku, kuhu nad jäid järgmise
aasta jaanuarini. 1. augustil omistati Voldemars Veissile
koloneli (standartenführer) auaste.
1943. aasta septembri alguses toimusid lätlaste rindelõigul
tähelepanuväärsed Alkazra lahingud
(Alkazaariks ristisid läti sõjamehed vana kloostri
varemed, mis asusid positsioonide ees Spaskaja Polista kõrgustikul),
mille tulemusena leegionäridel, kandes suuri kaotusi,
õnnestus oma positsioone tugevdada. Voldemars Veissi
polgul oli nendes lahingutes peaosa ja tulemuse eest autasustati
teda 1. järgu raudristiga.
1943. aasta oktoobri keskel ülendati Veiss 2. SS brigaadi
ülemaks. 1944. aasta jaanuaris alustas Punaarmee Leningradi
juures pealetungi ja Veissi brigaadil tuli raskete lahingutega
taanduda. Nende lahingute ajal 16. ja 17. jaanuaril Nekohovo
rajooni kaitse organiseerimise eest autasustati Voldemars
Veissi 9. veebruaril rüütliristiga.
Kaks kuud hiljem sai Veiss rindel haavata ja suri 17. aprillil
Riia sõjaväehaiglas. Matused toimusid pealinnas,
Veiss saadeti ära Riia toomkirikust ja maeti vennaskalmistule.
Tema sangarlikkuses ja patriotismis pole kahtlust, lisagem
fakti, et Veiss võitles kahes vabadussõjas.
Väga paljud on oma mälestustes maininud tema vaprust.
Kõige keerulisemates lahinguolukordades, õõvastavail
lähivõitluse hetkil, ei peitnud Veiss end kaevikusse,
vaid oli alati oma meeste kõrval.
Ülemleitnant Janis Alfreds Berzin, kes oli kolonel
Veissi otsene võitluskaaslane, iseloomustab esimest
lätlasest Rüütliristi kavaleri nii: Veiss
hindas kõige rohkem julgust. Isegi tema vastased
ütlevad tema kohta, et ta oli väga andekas väejuht:
elastne, energiline, auahne, tegus ja julge. Just see elastsus,
ühendatuna diplomaadivõimetega, andis talle
suure edu suhetes sakslastega. Samal ajal oli ta oma alluvatega
väga tähelepanelik ja südamlik. Mitte ilmaaegu
ei hinda teda iga 2. brigaadi sõjamees, kel iial
oli kokkupuude kolonel Veissiga.
Kui Voldemars Veiss suri, saatsid ta lesele kaastundeavalduse
Friedrich Jeckeln, Alfred Rosenberg, Heinrich Himmler ja
isegi Adolf Hitler. Kõrgete isikute selline tähelepanu
polnud tavaline ka paljude rindel langenud saksa rahvusest
kolonelide puhul, rääkimata mittesakslastest.
Veiss oli erand. Sakslaste sellise austuse pälvis Veiss
sellega, et tema jõupingutused aidata Saksamaal saavutada
võit kommunismi üle, tulid tema veendumusest,
mitte poliitilistest kaalutlustest. Talle kuuluvad sellised
sõnad: Me peame pääsema relvade ligi!
Neid pakutakse meile praegu. Me peame võitlema oma
riigi vabaduse eest. Pole tähtis, mis vorm meile selga
pannakse. Olulisim täna on relvad!
.
|
|
|
|