Kultuur ja Elu 2/2014


Kultuur ja Elu 1/2014

 

 

 

 


Mälestuskilde minu isa vanematest ja nende kolmest pojast

tekst: Ild Ratas
fotod: erakogu


Vanaema Irina Kuressaares.

Ild Ratas jätkab oma perekonnaloo kirjutamist, meenutades seekord isapoolseid vanavanemaid ning nende laste saatust.
Viimasel ajal muud ei kuulegi kui hädaldamist teemal: Eesti jookseb rahvast tühjaks, noored lähevad välismaale õnne otsima ja karta on, et tagasi nad enam ei tule. Ometi on Eestist ennegi mindud, iga riigikorra ajal: küll Venemaa avarustesse kuni Vaikse ookeani kallasteni välja, küll USA-sse, Kanadasse, Brasiiliasse... Ikka sinna, kus arvati õnnelindu oma tiibu lehvitavat. On mindud ja jäädud, aga ka tagasi tuldud, kui loodetud õnn leidmata jäi. On mindud olude sunnil ja ka vägivaldselt viiduna. Nii minnakse ka praegu. Minnakse ja tullakse, saadetakse ja oodatakse. Haned-luiged, tulge koju!
Nii läksid ülemöödunud sajandi keskel suurde Peterburi linna noored Saare- ja Muhumaalt, sest saarte paesed põllud ei suutnud oma lapsi toita. Olid ju saarlased enamuses vene apostlikku õigeusku ristitud ja isake Tsaar pakkus neile võõrsil paremat elu ning pehmemat leiba. Suurde Venemaa linna läksid ka kena Saaremaa neiu Irina Mets ja Muhumaa noormees Matvei Rattas, kes oli kohalikus sepikojas rauatööga tutvust teinud ja leidis Peterburis tööd Putilovi tehastes neetijana. Neiu Irina, kellel selles suures linnas oli juba mõni tuttav ees, sai seal rikkasse perekonda toatüdruku koha. Vene keel oli mõlemal noorel juba ennegi selge. Kuigi tööd oli palju, leidus siiski ka aega parkides jalutamiseks ja tutvuste sobitamiseks, sest linnas oli juba suur eestlaste kogukond, kuigi usk oli erinev – kellel luteri, kellel vene-õigeusk – ja kirikudki erinevad. Nii need noored tutvusid, kokku said ja kokku jäid. Millises kirikus nad paari pandi, pole teada, vene kirikuid oli linnas rohkesti. Nii pidi neiu Irina leivavanematega hüvasti jätma ja hakkama oma pesa punuma.


Vanaisa Matvei Kuressaares
1924. aastal.

Peterburist Kuressaarde

Pere ülalpidajaks jäi rauatööline Matvei ja tema palk pidi olema piisav, sest perre sündisid peagi ka lapsed. Esimene poeg sündis 1895. aastal, järgmine poeg – Aleksander, minu isa –1879. aastal. Vanaisa Matvei töötas samas tehases 22 aastat ja oleks töötanud võib-olla kauemgi, aga lubatud pensionist jäi kolm aastat puudu teda tabanud ränga neerutõve tõttu. Hirmu ajas peale ka 1905. aasta revolutsioon ning pere otsustas naasta Saaremaale. Vanaisa oli sel ajal juba peaaegu kurt ja neeruhaiguse tõttu töövõimetu – tegi vaid juhutöid ja parandas linnarahva jalanõusid. Vanaema Irina pidi pere toitmisega üksi hakkama saama, teenides ülalpidamist ja kooliraha poegadele, kes käisid Arensburgi (Kuressaare) linna poeglaste gümnaasiumis rikastele pesu pesemisega. Peterburis oli suudetud siiski nii palju raha koguda, et Kohtu tänavas väike maja osta. Seal sündis neile ka kolmas poeg, kirstunael Gabriel, kelle võlgu minu isa aastaid hiljem tasus. Mis aastal täpselt Gabriel sündis, seda ma ei tea, aga tema koolitamiseks raha enam ei jätkunud, algharidusega ta jäigi. Vanaema elu selles väikelinnas oli raske. Ta oli suurlinna eluga harjunud, aga parata polnud midagi, pidi siingi toime tulema. Kui ta sai tööle linna mudaravilasse, nn patimajja, läks elu veidi kergemaks, ta tegi seal ravil käivatele „patisakstele” mudavanne.
Kohtu tänava maja taga asuvas tillukeses aias kasvatati aedvilja, kuuris oli põrsas ja ka mõni kana. Poisid, muidugi, tegid koerustükke nagu poisid ikka. Minu isa rääkis, kuidas nad koos vanema vennaga lähedal asuvas mõisapargis luigejahil käisid ja pargivahilt soolapüssist laengu pehmesse kohta said. Vanaema urgitses pärast sukavardaga soolateri nende tagumikkudest välja ja poisid karjusid.
Millal vanaisa suri, ma ei tea, olin siis veel sündimata. Pildile, mis mul ainsana vanaisast olemas, on märgitud aasta 1924. Vanaema nägin ka harva. Mõnikord käis ta Tallinnas meil külas ja tõi alati oma kopsuhaige poja Aleksandri jaoks suurtes plekkpurkides mett kaasa. Ema rääkis, et kui nad olid isaga värskelt abiellunud, käis vanaema sagedamini neil külas ja praadis oma pojale alati pannkooke võiga, endale ja noorikule aga searasvaga. Koogid pani ta küll ühte kaussi, aga lauas pööras võiga praetud koogid poja poole. Isa aga keeras kausi kohe oma noore naise poole. Vanaema oli kord maininud, et tema pojal polnud naisega kohe sugugi vedanud, sest sai endale haige naise. Minu ema polnud suupeale kukkunud ja vastas, et tema emal on rohkem põhjust kurta, et tütar sai haige mehe, sest teda tunnistati pärast ravi Taagepera sanatooriumis terveks, aga isa pidi ravi pidevalt jätkama.


Isa vend ja vennanaine, Nikolai ja Linda Kuresaares 1922.

Isa vanem vend Nikolai abiellus 1922. aastal neiu Linda Kajakuga, aga neid nägin lapsepõlves küll vast ainult paar korda, millest ainult üks kord mul meeles on. Minu ema ei tahtnud miskipärast isa sugulastega läbi käia. Onu Kolla, nagu meie teda kutsusime, elas muidu oma naisega hästi, ainult lastega ei olnud neil õnne. Kaks nende poega surid üsna varases lapseeas ja 1927. aastal sündinud tütar Silvia jäi 8-aastaselt põetud gripi tüsistuse tagajärjel jalutuks – see oli seljaajupõletik, mis jalad halvas.
Minu isa noorem vend Gabriel, onu Gabi, elas endast vanema naise Minniga Härjapea tänavas, kus nad toiduainete kauplust pidasid. Eks sinna need isa rahad kõik läksidki. Minnil oli kaks suurt poega, kes minu ema sõnul selle poe pankrotti sõid. Mäletan vaid ühte külaskäiku sinna Härjapea tänavasse, kus nad poe taga korteris elasid. Poisid jooksid ühtevalu poe vahet ja tõid sealt pihutäite kaupa maiustusi, mida siis kogu aja mugisid. Tädi Minni söötis mind magusate kreemivahvlitega, kuni mu süda pahaks läks. Ma ei söönud ega söö selliseid vahvleid enam kunagi!
Pärast pankrotti jättis onu Gabi Minni maha, kolis tagasi oma ema juurde Kuressaarde ja töötas sealses trükikojas tinaladujana. Lõpuks leidis endale uue naise, kelle tõi meile näha, just meie perekonna küüditamise eelõhtul. Pärast meie äraviimist olid nad naise Aliidega kärmed isa kabineti kogu sisustust Saaremaale toimetama, mis koos isa raamatute ja põrandavaibaga sinna jäigi. Kui algas varanduse tagastamine, sõitsime koos õepojaga Kuressaarde, tol ajal Kingisseppa, uurima, kas meil on sealt midagi pärida. Kuulus ju vanavanemate maja ka meie isa ja tema vendade järeltulijatele. Seal selgus, et onu Gabriel on surnud, samuti tema kallis naine, kes oli kinkinud maja metodistide kirikule! Ja veel koos kogu sisustusega, mille hulka kuulus ka minu isa kabineti mööbel ja raamatud. Vanaema Irina ei jõudnudki oma poegade Nikolai ja Aleksandri saatuse kohta teateid ära oodata, ta suri 1943. aastal.

Silvia lugu

Kui meie isa jäi ohvitserikutsele truuks, siis vend Nikolai läks politseikooli, töötas Tartus ja Pärnus abikomissarina. Aastast 1933 kuni Eesti Vabariigi annekteerimiseni oli ta politseikomissar algul Irboskas, siis Petseris ja tegutses ka Kaitseliidus. Tema naine Linda, minu ema sõnade kohaselt nii peen daam, et vist magadeski kübarat peast ei võtnud, rändas oma mehe ja halvatud lapsega igale poole, kogu ta elu oli üks suur kolimine. Onul oli ka mõni auraha nagu KL IV klassi Kotkarist ja Vabadussõja mälestusmärk.
Nende tütar Silvia oli halvatud jalgadega, aga terane tüdruk. Koolis ta käia ei saanud, ema õpetas teda kodus, ta oli üsna erudeeritud ja tegi oma ema eeskujul palju käsitööd, millega ka hiljem endale leiba teenis. Petseris oli neil ilus korter. 1939. aastal osteti Silviale piano, et laps saaks muusikat õppida. Seda rõõmu aga oli väga lühikest aega, sest juba sama aasta mais põles Petseri suures tulekahjus osaliselt maatasa, hävis ka nende korter koos sisustusega. Sügisel said nad endale uue ilusa kodu, kus ei saanud ka kaua elada, sest juba 1940. aastal pidid sealt välja kolima ja oma korteri vene ohvitserile loovutama. Tuli jälle kolida, seekord üsna väikesesse majakesse, kus onu 1941. aasta 29. aprilli öösel arreteeriti. Poolteist kuud hiljem tulid neile ka öised külalised – küüditajad. Onunaine hakkas valjusti nutma ja küsis, et kuhu ta peab nüüd oma jalutu lapsega minema? Ja siis juhtus ime! Küüditajad pidasid omavahel nõu, lõid käega ja lahkusid! Ilmselt leidus ka nende seas mõni südametunnistusega inimene. 1944. aastal hakkas rinne Petserile lähenema ja sakslased soovitasid elanikel ohtlikust linnast lahkuda. Linn lõõmas ja leegitses jälle. Onunaisel õnnestus leida tuttav, kes nad koos vallasvaraga Põlva lähedale Mammastesse viis, sealt liikusid nad edasi Põlva alevisse, kus leidsid elamiseks korraliku korteri. See osutus paraku liiga korralikuks, sest kui 1950. aastal algas rajoonide moodustamine, leiti nende korter alevi­valitsusele sobiv olevat. Ema oma invaliidist tütrega pidi jälle kolima. Esiti mindi Vastse-Kuustesse, sealt edasi Kiidjärvele, kuhu jäädi paigale. Seal käis tollal üsna vilgas ja tegus elu. Kiidjärvel asus suur kombinaat, kus olid puidutöötlemise, kudumise, õmblemise ja käsitöö-osakond. Korteri said nad Ahja jõe kaldal asuvasse pikka barakki, kahjuks baraki põhjapoolsele küljele, kuhu kunagi päikest ei paistnud. Silvia tahtis väga teiste noorte inimestega seltsida, aga range ema ei lubanud, sandil polevat tervete hulgas midagi teha! Muidugi oli Kiidjärvel imeilus loodus, mida vaene Silvia väga vähe nautida sai. Neil olid seal ka lehm ja siga, sest laut asus otse maja küljes. Ei oska ette kujutada, kuidas minu „peen” onunaine läheb, seasöögipang käes ja kübar peas, loomi talitama! Silvia sai invaliidsuspensioni ja hiljem töötas ka Põlva Tööstuskombinaadis kindaid ja muud nipet-näpet kududes. Ta oli väga hea käsitöömeister. Onutütar Silviast saime õega kuulda alles pärast oma ema surma, kui mu töökoht EKE Projekt mulle ajalehes ema surma puhul kaastunnet avaldas ja Silvia seda lehest lugema juhtus. Ta saatis mu töökoha aadressile kirja ja me läksime talle Kiidjärvele külla.
Oleksime võinud juba varemgi Silvia ja tema emaga kohtuda, aga saatus tahtis teisiti. 1970. aastate alguses, kui töötasin tuberkuloositõrje dispanseris ja ühel kevadel Põlvamaal fluorograafiabussiga ringi sõitsime ning kopsuproove võtsime, et tuberkuloosihaigeid avastada, peatusime ühe päeva ka Kiidjärvel. Hiljem Silvia käest sain teada, et tema ema oli arvanud, et nemad ei pea sinna minema ja nad ei ilmunud kohale. Ei tea, kas oleksin neid ära tundnudki. Kahju, sest oma onunaist ma ei kohanudki, tema suri paar kuud enne minu ema, jaanuaris 1977. aastal.
Silvial oli kaks suurt unistust: ­jalule tõusta ja saada osa ka inimlikust mehe-naise vahelisest armastusest. Pärast sõda, juba Nõukogude-ajal, tehti talle Tartus operatsioon ja ta hakkas kepi ja kargu toel kõndima. Esimene hetk kui ta jalule tõsteti, oli talle suur šokk. Tema sõnul hakkas tal pea ringi käima, maa tundus nii kaugel olevat ja ta ise nii tohutult pikk! Kuigi nad emaga elasid üsna tagasihoidlikult, oli siiski raha kogutud. Silvia ostis endale invaliidi-Zaporožetsi ja sai ringi sõita ning elust rõõmu tunda. Paar korda käis ta Haapsalus rehabilitatsioonikeskuses ravil, mis lisas elule värvi. Seal kohtus ta ka meesterahvaga, kes käis tihti Kiidjärvel külas ja Silvia teinegi unistus täitus. Veidi aega uskus ta, et mees teda isegi armastab ja temaga abielluda tahab. Kahjuks pidi ta üsna pea pettuma, sest mees osutus aferistiks, kes teda lihtsalt ära kasutas, küsides pidevalt raha küll korteri remondiks, küll auto ostmiseks, kinnitades, et kõik ikka Silvia huvides, nad ju hakkavad koos elama. Leidus inimesi, kes lõpuks ta silmad avasid ja Silvia lõpetas selle suhte, aga üüri­keseks ajaks ta unistus siiski täitus, hea seegi!
Nüüd on temagi maetud Põlva kalmistule oma ema kõrvale, rahu tema põrmule.

„Humaansus" vangilaagris

Vanim kolmest vennast, Nikolai, suri või hukati juba 1941. aasta sügisel Molotovi (praegu Permi) oblasti Solikamski vangilaagris. Keskmine vend, minu isa Aleksander, lasti maha Sverdlovski (praegu Jekaterinburgi) oblastis Šarõgino vangilaagris 4. augustil 1942. aastal. Mõlemal süüdistuseks kodumaa reetmine, § 58. Aleksandrit ilmselt ei saanud varem maha lasta, sest vangilaagris ägenes tal tuberkuloos ja teda raviti laagri statsionaaris, et ta suudaks oma jalgel mahalaskmisele minna. Milline humaansus!
Lõppkokkuvõttes võitis elus kõige rohkem noorim vendadest, Gabriel, kes korralikust haridusest ilma jäi. Leidis õige naise, kes oskas elada ja varandust koguda. Lapsi neil küll polnud, aga ükski küüditamine ega repressioonid neid ei puudutanud, sest onunaise õde oli kõrgel ametipostil Kuressaare linna täitevkomitees, mis tähendas ka kompartei liikmeks olemist. Kolmest vennast oli Gabriel ainus, kes elas elu lõpuni oma isamajas ja on maetud Kudjape kalmistule oma vanemate kõrvale. Hiljem maeti ka armas abikaasa tema kõrvale. Kui viimati Kuressaares käisin, leidsin, et haud oli kenasti korras – ju metodistid kannavad selle eest hoolt.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv